Skocz do zawartości

Instalacja elektryczna do altanki


Recommended Posts

Napisano

Witam, mam zamiar w nowo wybudowanej altance podłączyć światło i gniazdo 230V. Do Altany mam już puszczony w ziemi kabel zasilający 3x2,5. Załączam schemat planowanej instalacji dotyczącej montażu jednego gniazda 230V wraz z pojedynczym włącznikiem, proszę o informację czy jest ok?

schemat.png

Napisano
3 godziny temu, kamien13 napisał:

Witam, mam zamiar w nowo wybudowanej altance podłączyć światło i gniazdo 230V. Do Altany mam już puszczony w ziemi kabel zasilający 3x2,5.  

 

Jaki kabel? Opisz go. To raz. A dwa - gniazdek i oświetlenia nie instalujemy na jednym obwodzie. To łamanie prawa.

https://budujemydom.pl/instalacje/instalacje-elektryczne/a/22547-wykonywanie-zewnetrznej-instalacji-elektrycznej

Napisano (edytowany)
18 godzin temu, retrofood napisał:

 

Jaki kabel? Opisz go. To raz. A dwa - gniazdek i oświetlenia nie instalujemy na jednym obwodzie. To łamanie prawa.

https://budujemydom.pl/instalacje/instalacje-elektryczne/a/22547-wykonywanie-zewnetrznej-instalacji-elektrycznej

Retro, w artykule przez Ciebie linkowanym nie ma ani słowa o tym, że niezgodne z prawem jest instalowanie w altance gniazdka i oświetlenia na jednym obwodzie. Co więcej, z tego co wiem, prawo nie zabrania stosowania takiej instalacji. Rozdziela się te obwody wyłącznie ze względów użytkowych, dla wygody, tak więc według mnie schemat przedstawiony przez kamien13 jest w porządku.

 

Jedyna rzecz, nad którą bym się zastanowił, to przekrój kabla: 1,5mm2 - taki jest w aukcji. Na schemacie za to jest kabel 2,5mm2.

Kabel 1,5mm2 zniesie bezpiecznie obciążenie do 10A, (można przyjąć, że odbiorniki mogą mieć łączną moc nie większą niż około 2kW)

kabel 2,5mm2 zniesie więcej, bo 16A (można przyjąć łączną moc odbiorników 3,5kW).

Jeśli się mylę, popraw mnie, proszę.

Edytowano przez PeZet (zobacz historię edycji)
Napisano
57 minut temu, PeZet napisał:

Retro, w artykule przez Ciebie linkowanym nie ma ani słowa o tym, że niezgodne z prawem jest instalowanie w altance gniazdka i oświetlenia na jednym obwodzie.  

 

Nie ma też nigdzie zastrzeżenia, że nie wolno oddawać moczu na głównym skrzyżowaniu miasta.

Istnieją natomiast WT jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie, 

http://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20190001065  

Oraz normy, do których WT się odnoszą.

48 minut temu, kamien13 napisał:

Rzeczywiście, źle oznaczyłem grubość kabla na schemacie, w rzeczywistości jest 1,5mm. W altance planuje podłączać czajnik elektryczny o mocy 3kW.

 

Dlaczego takie cienkie żyły? Jaka jest długość tego kabla? Przecież będziesz miał spadki napięcia i ograniczenie mocy pobieranej. Bezsens.

Napisano
1 godzinę temu, retrofood napisał:

 

Nie ma też nigdzie zastrzeżenia, że nie wolno oddawać moczu na głównym skrzyżowaniu miasta.

Retro, z pełną świadomością nie napisałem, że nie wolno :). Co do reszty, nie będę zaglądał do przepisów, choć kiedyś wszystkie przeczytałem, podczas montażu instalacji. Teraz już szczegółów nie pamiętam.

 

kamien13 będziesz chciał, to się zapoznasz, na pewno warto wiedzieć te rzeczy w trakcie realizacji. 

 

Co do długości kabla, to bym się zbytnio tym nie martwił, przedłużacze mają 50mb i przekrój kabla 1,5mm2.

 

kamien13, ja bym na twoim miejscu będąc podłączył wyłącznik nadprądowy 10A (standardowy s301B) tak na kablu przed zakopaniem i podłączył czajnik, albo coś więcej i sprawdził, czy wywali bezpiecznik czy nie. KONIECZNIE PRZED ZAKOPANIEM KABLA. Znam te historie, prosta sprawa, ale potem sam kłopot, pracochłonny.

Napisano
1 godzinę temu, PeZet napisał:

 Co do długości kabla, to bym się zbytnio tym nie martwił, przedłużacze mają 50mb i przekrój kabla 1,5mm2. 

 

Mają też przekrój żył 0,75 mm2. Do cholery na allegro. Bo jesteśmy wolnym krajem (jeszcze), nawet pętlę można sobie założyć na szyję bezkarnie. Nawet nie myć zębów codziennie, chociaż dentyści (i nie tylko) to zalecają. 

Ale to nie oznacza, że nie myjąc zębów (to nie jest karalne) robimy właściwie. Tak samo jak kupując chińskie badziewie, dlatego że taniej. 

 

W latach siedemdziesiątych czytałem reportaż pewnego polskiego rolnika (po studiach rolniczych) ze stażu w Szwajcarii. I on się bardzo dziwił, że Szwajcarzy budując drogi dojazdowe do pól i łąk, kładą cztery warstwy asfaltu. Pytał ich, dlaczego tak robią.

- Bo nie jesteśmy aż tak bogatym krajem, żeby kłaść jedną warstwę! - brzmiała odpowiedź.

 

Dlatego nie ma sensu dyskutować z tymi, którzy oszczędzają złoty osiemdziesiąt, aby narobić sobie kłopotów za stówkę. Przecież dla nich ziemia jest płaska i koniec dyskusji.

1 godzinę temu, PeZet napisał:

 kamien13, ja bym na twoim miejscu będąc podłączył wyłącznik nadprądowy 10A (standardowy s301B) tak na kablu przed zakopaniem i podłączył czajnik, albo coś więcej i sprawdził, czy wywali bezpiecznik czy nie.  

 

To nie jest właściwy test. Bo czajnik grzeje minutę, dwie i tyle. A długotrwała dopuszczalna obciążalność prądowa jest zupełnie czymś innym. I zależy od rodzaju i sposobu ułożenia przewodu/kabla. Te wartości są podane w tabelach, trzeba sobie poszukać.

Napisano

Pamiętać jeszcze należy, że obowiązuje zasada wytrzymałości łańcucha. Czyli najsłabszego ogniwa. A więc pod uwagę bierzemy miejsce najmniej korzystne na całej długości przewodu/kabla, bo to ono będzie decydowało o jego dopuszczalnej obciążalności.

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Dzień dobry, Jako ekspert marki OSMO chciałbym podzielić się praktycznymi wskazówkami dotyczącymi prawidłowego olejowania tarasu drewnianego. Temat wraca co sezon, a odpowiednie zabezpieczenie drewna jest kluczowe, by cieszyć się jego wyglądem i trwałością przez lata. Dlaczego warto olejować taras? Taras to miejsce narażone na intensywne działanie słońca, deszczu, śniegu i zmian temperatury. Drewno bez odpowiedniego zabezpieczenia zaczyna szarzeć, pękać i chłonąć wilgoć. Olejowanie, szczególnie z użyciem specjalistycznych olejów do drewna zewnętrznego, chroni powierzchnię i pozwala zachować jej naturalne piękno. Oleje OSMO – co je wyróżnia? Produkty OSMO do tarasów, np. OSMO Olej tarasowy, są na bazie naturalnych olejów i wosków roślinnych. W przeciwieństwie do lakierów, nie tworzą szczelnej powłoki, lecz wnikają w drewno, pozwalając mu oddychać. Olej nie łuszczy się i nie wymaga szlifowania przy odnawianiu – wystarczy oczyszczenie i ponowne nałożenie produktu. Krok po kroku: jak olejować taras Przygotowanie powierzchni: Drewno powinno być czyste, suche i odpylone. W przypadku starych powierzchni – zalecamy dokładne mycie oraz szlifowanie papierem o gradacji 80–100. Wybór oleju: OSMO oferuje kilka wariantów olei do tarasów  – zarówno bezbarwne, jak i pigmentowane (np. Bangkirai Teak, Szary). Pigmenty dodatkowo chronią przed promieniowaniem UV. Aplikacja: Olej nakładamy cienką warstwą pędzlem lub aplikatorem (np. OSMO Floor Brush 150 mm). Po 12 godzinach schnięcia można nałożyć drugą warstwę – tylko na surowe drewno. W przypadku renowacji zwykle wystarcza jedna warstwa. Warunki pogodowe: Olejować należy przy temperaturze powyżej +10°C, bez deszczu przez minimum 24h po aplikacji. Pielęgnacja i renowacja Regularna kontrola stanu powłoki – zwłaszcza po zimie – pozwala szybko zareagować. Jeśli kolor blaknie lub powierzchnia traci hydrofobowość, wystarczy ją oczyścić i nałożyć nową warstwę oleju. Chętnie odpowiem na pytania – zarówno dotyczące doboru produktu, jak i techniki aplikacji.   Pozdrawiam serdecznie, Ekspert OSMO 
    • Olej Ochronny UV Osmo 420 to wysokiej jakości preparat przeznaczony do zewnętrznej ochrony drewna. Jego głównym zadaniem jest zabezpieczenie powierzchni drewnianych przed szkodliwym wpływem promieni UV, co zapobiega procesowi szarzenia drewna i wydłuża jego trwałość.   Zastosowanie Powierzchnie pionowe na zewnątrz: drzwi, okna, parapety, wiaty garażowe, fasady drewniane, płoty, pergole, altany. Ochrona przed promieniowaniem UV: spowalnia proces szarzenia drewna o faktor UV 12 w porównaniu z niezabezpieczonym drewnem. Jako powłoka wykończeniowa: na istniejące już powłoki pigmentowe, wydłużając czas pomiędzy koniecznymi pracami renowacyjnymi.  Właściwości Bezbarwna powłoka o jedwabistym połysku: podkreśla naturalny wygląd drewna. Mikroporowata struktura: pozwala drewnu swobodnie oddychać, redukując pęcznienie i kurczenie się drewna. Hydrofobowość: chroni powierzchnię przed wodą i brudem. Odporność na pękanie i łuszczenie: nie pęka, nie łuszczy się, ani nie odpryskuje. Łatwa aplikacja i renowacja: nie wymaga szlifowania ani gruntowania. Skład i bezpieczeństwo Na bazie naturalnych olejów roślinnych: bezpieczny dla zdrowia i środowiska. Zawiera biocydy: chroni przed atakiem pleśni, alg i grzybów. Przeznaczony do użytku zewnętrznego: ze względu na zawartość biocydów.  Aplikacja Przygotowanie powierzchni: drewno musi być czyste, suche i wolne od śladów zmrożenia (maksymalna wilgotność 20%). Narzędzia aplikacyjne: pędzel Osmo lub wałek z mikrofibry. Ilość warstw: dla skutecznej ochrony należy nałożyć 2 warstwy powłoki. Czas schnięcia: ok. 10–12 godzin w normalnych warunkach (23°C / 50% wilgotności względnej). Wydajność: 1 litr wystarcza na pokrycie ok. 18 m² przy jednej warstwie. Uwagi Efekt na białych powierzchniach: ze względu na wysoką zawartość olejów, bezbarwny Olej Ochronny UV może powodować lekkie zażółcenie na białych powierzchniach. Do wykończenia drewna barwionego na biało zaleca się użycie Lazury Olejnej do Ochrony Drewna w kolorze białym (900).  
    • Dzięki za odp.   Mam właśnie bardzo złe przeczucie ze jak przegadam temat z radca to okaże się ze prawo to jedno a urzędy i tak mogą chcieć dokumentów.   Na ten moment nie mam nawet działki - próbuje się rozeznać ogólnie w temacie.   Ogólne informacje da się jakoś znaleźć, ale szukając detali następuje niestety zderzenie ze ścianą.
    • Odpowiedź może być tylko jedna. Metalowe! Może je zniszczyć tylko siła fizyczna. Plastyk zniszczy nawet promieniowanie słoneczne UV.
    • Muszę wymienić rynny i zastanawiam się, czy iść w te plastikowe, czy może zainwestować w metalowe? Plastikowe są tańsze, ale boję się, że słońce i mróz szybko je zniszczą. Metalowe z kolei są droższe, ale podobno niezniszczalne. Jakie macie doświadczenia z jednymi i drugimi? Które rynny są łatwiejsze w montażu i które wymagają mniej konserwacji? Chciałabym podjąć dobrą decyzję, żeby nie żałować za parę lat.
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...