Skocz do zawartości

Dom z konstrukcji stalowej


Recommended Posts

Przecież stał to jest tylko konstrukcja nośna... nie robisz ścian i stropów ze stalowych blach, czy kształtowników... chociaż i tak można...

Stalowa konstrukcja to nie jest wynalazek sprzed wczoraj... Ma długią historię - jak nie chce Ci się szukać w sieci, to poproś naszego kolegę-usera @zenek
 to on Ci zbierze podstawowe informacje, podrzuci linki...

Link do komentarza

To czemu wiekszość sie robi inaczej a tu ze tak powiem nowość z stali ?
takie info w ogłszenieniu jest 
"Pokrycie dachu - blacha na rąbek stojący - kolor antracyt
Stolarka okienna ze szkleniem trzyszybowym w kolorze zewnętrznym - antracyt
Drzwi wejściowe antywłamaniowe w kolorze antracyt
Brama garażowa panelowa w kolorze antracyt
Elewacja w oparciu o tynk elewacyjny w kolorach bieli i szarości z elementami drewnopodobnymi

Standard wykończenia - stan deweloperski:
Wylewki przygotowane pod układanie podłóg
Ściany wewnętrzne przygotowane pod malowanie
Osprzęt elektryczny

Instalacje:
- domofonowa
- ogrzewania w oparciu o piec gazowy
- ciepłej wody użytkowej z cyrkulacją (ciepła woda zaraz po odkręceniu kurka)
- zimnej wody użytkowej
- instalacja wentylacji mechanicznej z rekuperacją (odzysk ciepła

Link do komentarza

W zacytowanej przez Ciebie CZĘŚCI ogłoszenia nie widzę nawet wspomnienia o stalowej konstrukcji :bezradny::zalamka:

 

 

7 godzin temu, fedor1921 napisał:

Zawsze budowało sie cegłami a tu taka nowość

Nie zawsze budowało się cegłami...

ale konstrukcję stalową można pogrodzić i obudować również cegłami...

 

NAPISZ KONKRETNIE O CO CI CHODZI!!!

Link do komentarza
  • 2 tygodnie temu...

Tez sie temu tematowi przygladam od jakiegos czasu... duzo sie buduje u Azjatow/Chiny np. ta metoda,

przydaloby sie wypisac wady i zalety - wtedy blizej bedziesz odpowiedzi na Twoje pytanie ;)

PODOBNO:

W porównaniu z drewnem stal ma następujące cechy, które powodują, Że jest lepszym materiałem budowlanym. Stal ma najlepszy stosunek masy do wytrzymałości ze wszystkich materiałów budowlanych. Decyduje to o bardzo dużej wytrzymałości domów ze stali. Rozpiętości stropów mogą być większe, domy mogą mieć więcej kondygnacji, można projektować więcej otwartych przestrzeni. Dodatkowo połączenia elementów konstrukcji są mocniejsze: stosowane są nity i wkręty, zamiast gwoździ.

Konstrukcje stalowe SCS z powodzeniem stosowane są na świecie na terenach sejsmicznych, szkodach górniczych, w obszarach narażonych na huragany i tornada. Ze względu na niewielką wagę szkielet stalowy jest technologią umożliwiającą budowę na gruntach o małej nośności. Stal jest również materiałem nieorganicznym, jednorodnym. Oznacza to, iż nie występują pęknięcia, rozciągania, rozwarstwienia ani gnicie.

Konstrukcja nie pracuje pod wpływem zmiany wilgotności, nie odkształca się z czasem – ściany i narożniki cały czas będą proste, nie występuje pękanie płyt gipsowych. Stal jest również materiałem niepalnym oraz odpornym na pleśń, konstrukcji nie trzeba impregnować chemicznie. Konstrukcja SCS pokryta jest grubą warstwą cynku, która całkowicie zabezpiecza przed korozją.

Na koniec rzecz drobna, ale niezwykle istotna dla mieszkańców domu: ściany działowe zbudowane są na znacznie mocniejszej konstrukcji stalowej SCS, a nie, jak w przypadku domów drewnianych, z cienkich profili aluminiowych.

tu tez ciekawie prawia...


czym chcesz obijac szkielet? jaki masz na mysli postawic DOM w tej technologii?



dla zobrazowania mamy cos takiego:


dom-blizniak-szkielet-stalo.jpg






 

Edytowano przez zFerajny (zobacz historię edycji)
Link do komentarza

wszystko super, tylko po co?

gros budujących buduje parterówkę lub z użytkowym poddaszem, a nie ileś tam kondygnacji w górę więc cechy wytrzymałościowe nie są tu aż takim atutem :scratching:;

szkielet drewniany zamieniony na stalowy i tyle, dla mnie przerost formy nad treścią, elementy stalowe dobre są jako uzupełnienie konstrukcji, gdzie wymaga się parametrów, których nie spełnią inne technologie (niekoniecznie drewniane!),

a biorąc pod uwagę eko i ślad węglowy takiego ustrojstwa to jest to porażka :bezradny:

Link do komentarza
2 godziny temu, aru napisał:

wszystko super, tylko po co?

gros budujących buduje parterówkę lub z użytkowym poddaszem, a nie ileś tam kondygnacji w górę więc cechy wytrzymałościowe nie są tu aż takim atutem :scratching:;

 

Mało tego, są wadą. Bo trzeba to wszystko starannie ocieplać, konstrukcja stalowa to dziesiątki mostków termicznych.

 

Ma to sens wyłącznie w przypadkach szczególnych. Widziałem takie coś w Moskwie, w sytuacji, kiedy pożar zniszczył wnętrze zabytkowego domu jakiegoś XiX-wiecznego kupca. Dom był piękny, fakt, lecz cóż z tego, skoro nadawał się wyłącznie do rozbiórki?

 

A jednak kupił go jakiś bank i zachowując zewnętrzną "skorupę" murów (nic na niej nie można było opierać, bo po działaniu wysokiej temperatury groziła zawaleniem), wkomponowano wewnątrz stalową konstrukcję, na której oparto cały, nowo wzniesiony budynek. I do niej zamocowano dyskretnie odnowione mury zewnętrzne. Ale wszystkie powierzchnie stalowe zostały później pokryte jakąś pianką, która miała właśnie zabezpieczyć ucieczkę ciepła z obiektu. Bo bank wybudował sobie tam swoją siedzibę.

Oglądałem nawet projekty, bo znajomy był tam jednym z podwykonawców robót.

Link do komentarza
5 godzin temu, aru napisał:

wszystko super, tylko po co?

gros budujących buduje parterówkę lub z użytkowym poddaszem, a nie ileś tam kondygnacji w górę więc cechy wytrzymałościowe nie są tu aż takim atutem :scratching:;

szkielet drewniany zamieniony na stalowy i tyle, dla mnie przerost formy nad treścią, elementy stalowe dobre są jako uzupełnienie konstrukcji, gdzie wymaga się parametrów, których nie spełnią inne technologie (niekoniecznie drewniane!),

a biorąc pod uwagę eko i ślad węglowy takiego ustrojstwa to jest to porażka :bezradny:

Witam,

wszystko super, tylko po co? -
wg mnie glownie chyba z racji ceny? czy wg ciebie drewno jest tansze do konstrukcji domu od
konstrukcji stalowej SCS?
oraz jak powyzej jest napisane to stal guruje nad drewnem w sensie konstrukcji np. odpornsc na pleśń, konstrukcji nie trzeba impregnować chemicznie, czy wszelkiej masci gryzonie-owady korniki... plus zapewne  remonty tez beda rzadsze takiego szkieletu/domu jak i koszt... i widze ze czasowo min 200lat! dla stalowej konstrukcji domu bez wiekszego remontu...

Wg mnie to Jak Ja bym robil Dom pod ta metode to polaczylbym taka konstrukcje stalowa z Drewniana! co i tak ma czesto miejsce!
+ co wazne jak namniej plyt! OSB! na sciany, a drewno! ktore na duzo %cent bedzie oddychac i da Domowi wiecej mocy pod zdrowie... tylko konkret przydaloby sie koszt wyliczyc  calosci - hmmm.

Poza tym wydaje mi sie tez, ze przy mniejszych domkach z poddaszem pod zamieszkanie wychodzi konstrukcja stalowa SCS taniej niz konstrukcja drewniana? czy sie myle? i ceny dzis wygladaja inaczej?

Przy wiekszych domach chyba juz ceny gonia z racji ilosci elementow metode szkieletowa drewno czy murowana.

Dla przkladu ten maly domek w krokusach:
https://www.archon.pl/projekty-domow/projekt-dom-w-krokusach-a-mfaa24a4b9b79b

ściany: bloczek z betonu komórkowego H+H 24 cm, styropian Termo Organika 20 cm, tynk  -

wg ich wyceny - Koszt budynku o standardowym wykończeniu z podziałem na:
Stan surowy zamknięty / minimalne koszty 92 000,00 zł  średnie koszty  104 700,00 zł


koszt tego samego modelu dla samej konstrukcji stalowej i juz chyba tez z konstrukcja dachu / choc nie wiem czy cena jest na dzis aktualna to jak ponizej
krokus-607-2020.jpg.6362c5ba2330b86f1973d5e7b5bfe9e5.jpg



 

Edytowano przez zFerajny (zobacz historię edycji)
Link do komentarza
2 godziny temu, zFerajny napisał:

  stal guruje nad drewnem w sensie konstrukcji np. odpornsc na pleśń, konstrukcji nie trzeba impregnować chemicznie, czy wszelkiej masci gryzonie-owady korniki... plus zapewne  remonty tez beda rzadsze takiego szkieletu/domu jak i koszt... i widze ze czasowo min 200lat! dla stalowej konstrukcji domu bez wiekszego remontu... 

 

Tiaa...  A górale to swoje domy w XIX wieku impregnowali, że coś! To dlatego stoją do dzisiaj... 

Stalą je wzmacniali.

Link do komentarza


 

Dnia 13.08.2021 o 16:33, aru napisał:

Ty mnie nie musisz przekonywać, ja i tak bym z tego nie budował, chyba, że garaż - blaszak :D

ja widzę tu więcej problemów niż korzyści, a porównanie kosztów SSZ z samą konstrukcją stalową to porównywanie śliwek i cebuli :bezradny:


Nie chodzi mi o to, aby Cie przekonywac hmmm skad ten pomysl? wypisalem tylko kwestie b. istotne w tej metodzie mudowania
raczej Plusy? choc musze przyznac, ze nie jestem na biezaca z tematem w kwestii cen! i mozliwe, ze dzis Kanadyjczyk jest lepsza opcja ;)

poza tym co sadzisz o tym, aby szkielet drewniany polaczyc ze stalowym? tzn. w niektorych miejscach scian domu?
wg mnie powinno to wzmocnic konstrukcje +bedzie mozna zastosowac w lazience np. lepsze opcje z racji konstrukcji stalowej niz drewnianej.

oraz na maly domek zalozmy parterowy tez wg Ciebie stal przegrywa z drewnianym szkieletem? zakladajac, ze sciany sporo drewnem poza plyta chcialbym ogarnac...

Naj to zazdroszcze AMISZOM! w PL bym taki club otworzyl! tzn. ze zbiera sie ludzi ktorzy chca miec dom DOM i jak jest okreslona iloscosob w miare tez ogarnietych to buduje sie danej osobie pozniej kolejnej i kolejnej...

i tak do zakonczenia dla wszystkich wg umowy notarialnej! na duzo procent -  masa korzysci! a co wazne w szybkim czasie sporo domow stawia sie i kazdy jest happy! i zapewne tez scementuje mocniej przyjazn taka inicjatywa wsrod inwestorow!

- na teraz w PL? wyglada takie cos  wrecz tragiczne! ;/ tzn. masa facetow sama z doskoku z kims ogarnia prace, co ma wiecej minusow niz plusow! oczywiscie jesli Ekipa przy budowie czyni wg wytycznych fachowca, a nie vice versa.

- 5-10 facetow w wolne od pracy co ktorys dzien! i Dom jak na drozdzach rosnie!, a pozniej dzialamy z kolejnego domem, a ten co juz ma dom smiga w next budowie... Konkret umowa-y i nie widze problemu - koszysci do dogadnia poza tym, ze ktos bedzie przy nowej budowie pracowal. Pozdrawiam.


amish-barn-raising.jpg

Link do komentarza
  • 1 rok temu...

Witam wszystkich.

Mam pytania:

1. Czy większość projektów domów ( bez pozwolenia czyli do 70m^2) da się przerobić na szkieletowe, a dokładniej na szkielet stalowy/metalowy?

2. Czy ktoś zna firmy które produkują takie szkielety?

3. Czy taki szkielet jest lepszy skręcany/nitowany czy spawany?

4. Jak sobie poradzić z mostkami cieplnymi które występują w pionowych filarach zakotwiczonych w podłożu? 

5. Czy ktoś zna jakieś blogi, kanały zagraniczne gdzie pokazują jak budują takie domu? 

6. Jak w takim szkielecie puszcza się wszelakie instalacje w ścianach, skoro nie można wiercić w profilach metalowych, tak jak to robią w drewnianym szkielecie?

 

Link do komentarza
1 minutę temu, _Sheriff_ napisał:

Witam wszystkich.

Mam pytania:

1. Czy większość projektów domów ( bez pozwolenia czyli do 70m^2) da się przerobić na szkieletowe, a dokładniej na szkielet stalowy/metalowy?

2. Czy ktoś zna firmy które produkują takie szkielety?

3. Czy taki szkielet jest lepszy skręcany/nitowany czy spawany?

4. Jak sobie poradzić z mostkami cieplnymi które występują w pionowych filarach zakotwiczonych w podłożu? 

5. Czy ktoś zna jakieś blogi, kanały zagraniczne gdzie pokazują jak budują takie domu? 

6. Jak w takim szkielecie puszcza się wszelakie instalacje w ścianach, skoro nie można wiercić w profilach metalowych, tak jak to robią w drewnianym szkielecie?

 

1. Tak

2.https://grzywkagroup.com/produkcja-konstrukcji-stalowych-cienkosciennych/

3.Wkręty do łączenia modułów, moduły na nity.

4 Budować na płycie fundamentowej ze styropianem pod płytą.  

5.

 

6, Tak samo jak w normalnych ściankach z profili stal/ocynk

Link do komentarza
Cytat

4 Budować na płycie fundamentowej ze styropianem pod płytą.  

Zgadza się, to jest najprostsza metoda.

A gdyby zrobić tak:

filary.png.10cbaa2668b36f38110180cc78372ec3.png

lub tak, czyli podstawę drewnianą i na tym szkielet stalowy? Tym sposobem zminimalizuję mostki termiczne pomiędzy gruntem a budynkiem.

filary_2.png.8f64ad427e2dc9b033bca23f6e8a49ac.png

 

i w obu przypadkach dodatkowo zastosować "Nośny element do termicznego oddzielania słupów żelbetowych" lub coś podobnego

 image.png.fa13da64eadd491266ca39c202790ac9.png

 

Link do komentarza
22 godziny temu, _Sheriff_ napisał:

Witam wszystkich.

Mam pytania:

 

Poszukaj wyjaśnień na stronach któregoś z producentów płyt warstwowych. Oni zamieszczają dokładne opisy podstaw potrzebnych konstrukcji, czyli szkieletu stalowego. Tak samo przygotowuje się płytę fundamentową.

55 minut temu, _Sheriff_ napisał:

Zgadza się, to jest najprostsza metoda.

A gdyby zrobić tak:

 

A to już chyba wersja przeciwczołgowa.

Link do komentarza

Nie wiem czy to najtańsza metoda - płyta fundamentowa.

Wylanie kilku, kilkunastu betonowych słupów w ziemi wychodzi na pewno taniej, bez porównania. 

 

Poza tym nie o to mi chodzi, aby porównywać i się spierać. 

Przykładowy projekt domu do przerobienia na szkieletowy - czy ktoś zna projektantów którzy się czymś takim zajmują na co dzień? 

Czy lepiej od razu np kupić projekt szkieletowego drewnianego, który będzie łatwiej przerobić na stalowy?

Ewentualnie są może projekty domów z stalowym szkieletem? 

Edytowano przez _Sheriff_ (zobacz historię edycji)
Link do komentarza
25 minut temu, _Sheriff_ napisał:

Nie wiem czy to najtańsza metoda - płyta fundamentowa.

Wylanie kilku, kilkunastu betonowych słupów w ziemi wychodzi na pewno taniej, bez porównania. 

I będziesz siedział na tych słupkach i oglądał telewisornię.:takaemotka:

Zacznij myśleć.

 

25 minut temu, _Sheriff_ napisał:

Przykładowy projekt domu do przerobienia na szkieletowy - czy ktoś zna projektantów którzy się czymś takim zajmują na co dzień? 

Czy lepiej od razu np kupić projekt szkieletowego drewnianego, który będzie łatwiej przerobić na stalowy?

Będzie drożej. 

25 minut temu, _Sheriff_ napisał:

Ewentualnie są może projekty domów z stalowym szkieletem? 

To najtańsza opcja.

Edytowano przez animus (zobacz historię edycji)
Link do komentarza

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Cześć! Jeśli chodzi o instalację paneli fotowoltaicznych na Twoim polu, to takie umowy są jak najbardziej możliwe, ale kwoty i warunki zależą od wielu czynników – lokalizacji, warunków gruntowych, dostępu do sieci energetycznej i negocjacji z inwestorem. Te „60 tysięcy rocznie” to orientacyjna kwota dzierżawy, ale dobrze jest dokładnie sprawdzić treść umowy i negocjować zapisy, np. o coroczną waloryzację kwoty. Podatek od takiego dochodu zależy od formy prawnej umowy – najczęściej będzie to podatek dochodowy (17% lub 32% w zależności od progu) lub ryczałt (8,5%). Jeśli potrzebujesz dokładniejszych informacji lub wsparcia w analizie, warto zajrzeć na maat4.pl, gdzie znajdziesz specjalistów od tego typu inwestycji.
    • Brzmi jak klasyczny przykład nieprzemyślanego projektu albo źle dobranych materiałów. Jeśli legary z kompozytu uginają się między betonowymi bloczkami, to ewidentnie problemem jest zbyt duży rozstaw podpór lub sama jakość legarów – kompozyt potrafi być elastyczny, ale nie na tyle, żeby wytrzymać takie obciążenie. Producent zaleca rozstaw co 40 cm, ale to czasem teoria, która w praktyce nie działa, szczególnie przy słabym podłożu.
    • Cześć! Jeśli masz decyzję WZ na całą działkę, to po jej podziale na trzy nowe działki każda z nich będzie wymagała oddzielnych WZ. Decyzja WZ nie „przechodzi automatycznie” na nowo wydzielone działki, bo każda z nich traktowana jest jako nowy byt prawny. Musisz więc wystąpić o nowe WZ dla każdej działki z osobna, uwzględniając parametry zabudowy określone w pierwszej decyzji. Dobrze byłoby skonsultować się z urzędem gminy, bo procedury mogą się trochę różnić w zależności od lokalnych przepisów.
    • Taka praktyka, choć niestety dość powszechna w niektórych przypadkach, odbiega od standardów solidnego budownictwa.
    • Twoje pytanie jest bardzo szczegółowe i wymaga przeanalizowania zarówno wymiarów konstrukcji, obciążeń, jak i zastosowanych materiałów. Odpowiem na każde pytanie krok po kroku, aby pomóc Ci podjąć odpowiednie decyzje.   1. Czy belka HEB 140 wystarczy na dach z wymienionymi materiałami i obciążeniem śniegiem w strefie klimatycznej III? Analiza obciążenia: Dachówki ceramiczne: 50 kg/m² × 51 m² = 2550 kg Obciążenie sufitu (OSB lub MFP): 1470–1680 kg Obciążenie śniegiem (strefa III): około 0,9–1,2 kN/m², czyli 90–120 kg/m². Przy powierzchni dachu 51 m² to dodatkowe 4590–6120 kg. Suma obciążeń: Minimalne: 2550 + 1470 + 4590 = 8610 kg Maksymalne: 2550 + 1680 + 6120 = 10 350 kg Wytrzymałość HEB 140: HEB 140 ma wytrzymałość momentu zginającego w zakresie 72–80 kNm, co jest wystarczające dla takich obciążeń. Nośność na ściskanie osiowe i zginanie w konstrukcjach tego typu jest odpowiednia, ale wymaga potwierdzenia przez inżyniera projektowego, zwłaszcza przy małym nachyleniu dachu (7°). Wniosek: HEB 140 powinna spełnić wymagania, jednak warto dokładnie obliczyć obciążenia lokalne (punkty podparcia i sposób mocowania).   2. Ile sztuk HEB 140 będzie potrzebnych? Przy rozpiętości 6,12 m sugeruję: Ułożyć belki w rozstawie co około 1,5 m, aby zapewnić odpowiednią nośność i stabilność dla sufitu i dachu. Dla wymiarów 6,5 × 6,5 m potrzebne będą 4 belki HEB 140 (rozstaw 1,5–1,6 m).   3. Czy można zastąpić HEB 140 tańszym materiałem, np. HEA 140? Porównanie: HEA 140 jest lżejsza (24,7 kg/m zamiast 33,7 kg/m) i ma niższą wytrzymałość zginania (ok. 65 kNm w porównaniu do HEB 140 – 72 kNm). HEA 140 może być wystarczająca, ale tylko przy mniejszych rozstawach (np. co 1,2 m zamiast 1,5 m). Wniosek: Możesz zastąpić HEB 140 na HEA 140, ale zwiększy się liczba potrzebnych belek: 5 sztuk HEA 140 zamiast 4 HEB 140.   4. Który materiał będzie bardziej odpowiedni: OSB czy MFP? Porównanie OSB i MFP: OSB (Oriented Strand Board): Lepsza odporność na wilgoć i mniej podatna na pęcznienie. Lżejsza – co może mieć znaczenie dla konstrukcji (42 kg na płytę). Częściej stosowana w budownictwie do dachów i stropów. MFP (Multi-Functional Panel): Wytrzymalsza na ściskanie i rozciąganie. Cięższa – co zwiększa obciążenie na konstrukcję (48 kg na płytę). Gładka powierzchnia – może być przydatna, jeśli nie planujesz wykończenia sufitu dodatkowymi warstwami. Wniosek: Dla dachu i stropu bardziej praktyczne będzie OSB ze względu na mniejszy ciężar i lepszą odporność na wilgoć.   5. Czy materiały zostały dobrze dobrane? Ogólnie: Twoje założenia są dobrze przemyślane, ale warto skonsultować projekt z inżynierem budowlanym, aby upewnić się, że belki (HEB lub HEA) zostaną odpowiednio rozmieszczone i wytrzymają lokalne obciążenia (np. śnieg, podparcie dachówki). Podsumowanie: HEB 140 jest bezpiecznym wyborem, HEA 140 może być alternatywą przy gęstszym rozstawie. OSB to lepszy wybór dla sufitu. Rozstaw belek 1,5 m dla HEB 140 lub 1,2 m dla HEA 140 zapewni stabilność. Jeśli masz dodatkowe pytania, śmiało pisz! 😊
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...