Skocz do zawartości

Taras z deski kompozytowej na gruncie - konstrukcja


Recommended Posts

Napisano

Hej wszystkim,
w małym ogródku obok bloku chciałbym wykonać taras z deski kompozytowej.
Grunt w ogródku to około 35-40cm, potem jest hydroizolacja i strop garażu podziemnego.

W związku z tym że podłoże w mokre dni przesiąka "do dna" i robi się błoto taras trzeba chyba wykonać na słupach betonowych. Taras ma mieć wymiary 5m x2,2m (szer x xdl). Pierwotnie myślałem żeby na słupki betonowe położyć od razu legary WPC, ale wyszło mi że na tak mały taras musiałbym narobić z 70 słupków...

Podłoże przesiąka więc pod tarasem będzie wilgotno - z tego względu wykluczyłem konstrukcję drewnianą i skupiłem się na zamkniętych profilach ze stali lub aluminium.

Narysowałem konstrukcję którą chciałbym wykonać (załącznik). Okrągłe na rysunku to słupki betonowe, na biało legary 30x50x2 (aluminium lub stalowe).
Rozstaw pomiędzy legarami co 45 cm, natomiast punkty podparcia co około 50cm.
Na legary aluminiowe chcę położyć legary systemowe WPC (kolor czerwony). Ich rozstaw to 45cm, a punkt podparcia będą miały co 45cm.

Do opracowania korzystałem z poradnika firmy GAMRAT, bo ich deski najbardziej mnie przekonują. Link do instrukcji:
https://gamratwpc.pl/wp-content/uplo...Deski-2021.pdf

Starałem się zastosować do wszystkich wytycznych producenta ale:
Wg nich podparcie legara powinno być co 35cm (info na str.3) - tu trochę naciągam aby zmniejszyć ilość słupków, która jak na tak mały taras wydaje mi się spora. Próbowałem stawać na takich legarach podpartych co 50cm - ugięcie wydawało się minimalne.

Podparcie legarów właściwych - tu znów odwrotnie - wg instrukcji pod konstrukcję kratową wystarczą punkty podparcia w postaci słupów co metr - tu wydaje mi się że profil aluminiowy na metrze ugnie się jednak dlatego dałem na środku podporę.

Deska jaką planuję zastosować ma grubość 2.5cm.

Prośba o opinię, czy to będzie ok czy za słabe czy może totalnie przesadzone?

taras.JPG

Napisano
5 minut temu, fazowy napisał:

strop garażu podziemnego.

A jakieś uzgodnienia, jakieś papiery masz, czy to poniekąd samowolka?

 

Trudno powiedzieć, że to TARAS NA GRUNCIE... chyba...

Napisano

Jeśli chodzi o uzgodnienia - jest zgoda na budowę takiego tarasu od wspólnoty mieszkaniowej. Jest tam kilka warunków, m. in. maksymalne obciążenie, ale jest to dalekie od wagi takiego tarasu. Nie mozna też uszkodzić hydroizolacji, dlatego słupki mają być zrobione na izolacji bez jej przerywania. 

Napisano

Mam film z układania tarasu kompozytowego na dystansach. Najpierw była trawa przed domem, a potem.....sam zobacz...powstał taras. Ta firma z filmu ma kilka systemów tarasowych i prawdopodobnie na każdym gruncie zrobią (poza bagnem i torfowiskiem :), ale z tym też nic nie wiadomo ). Link do filmu:

https://budujemydom.pl/irbj/filmy/93027-montaz-nawierzchni-tarasu-z-kompozytu-drewna-na-podlozu-przyogtowanym-w-sposob-innowacyjny

Ramka z YT. Może coś podpatrzysz.

 

Napisano

na mój gust, jeżeli kasiora to nie problem, to jest ok :), a nawet aż za...

 

a tak z ciekawości - piszesz Autorze o tym, że masz tam prawie jezioro - czy zimą grunt Ci "nie wstaje", tj nie zamarza i nie wybula?

Napisano

Na początek  sprawa formalna. Być może najważniejsza. Zgoda ze strony wspólnoty mieszkaniowej to za mało. Budowa tarasu jest zwykle traktowana jako rozbudowa budynku. Tym bardziej w tej sytuacji, kiedy będzie on trwale związany z gruntem. A jako taka wymaga uzyskania pozwolenia na budowę.

 

Technicznie to zaś lekka konstrukcja. Osobiście zrobiłbym w związku z tym posadowienie na bloczkach betonowych po prostu ułożonych na powierzchni gruntu. Odizolowanych od niego folią fundamentową PVC ułożoną zarówno pod bloczkiem, jak i na bloczku. To znacznie łatwiejsze do wykonania i wcale nie gorsze. Na ile słupki będą ponad gruntem? Bo nie wiem czy jest sens bać się układać legary z dobrze zaimpregnowanego drewna. 

Natomiast zwiększenie rozpiętości pomiędzy punktami podparcia legarów systemowych jest z założenia nieco ryzykowne. Przecież producent wie jaka jest wytrzymałość takich elementów i nie stawia określonych wymogów bez przyczyny. O utracie gwarancji przy montażu niezgodnie z instrukcją już nie wspominając.

 

Napisano
28 minut temu, Budujemy Dom - porady budowlane i instalacyjne napisał:

będzie on trwale związany z gruntem.

 ???

11 godzin temu, podczytywacz napisał:

Trudno powiedzieć, że to TARAS NA GRUNCIE... chyba...

 

Słupki betonowe będą stały na hydroizolacji na stropie garażu podziemnego... czy to można interpretować jako "trwałe związanie z gruntem"? może...

 

 

35 minut temu, Budujemy Dom - porady budowlane i instalacyjne napisał:

posadowienie na bloczkach betonowych po prostu ułożonych na powierzchni gruntu.

To chyba TUTAJ nie jest dobrym pomysłem ze względu na:

12 godzin temu, fazowy napisał:

podłoże w mokre dni przesiąka "do dna" i robi się błoto

oraz wątpliwości

1 godzinę temu, aru napisał:

czy zimą grunt Ci "nie wstaje", tj nie zamarza i nie wybula?

 

Napisano

Hej, z góry dziękuję za odpowiedzi. 

Kolejne odpowiadając :

- jeśli chodzi o pozwolenia to nie drążyłem tematu dalej jeśli spółdzielnia nie miała nic przeciw - nie chciałem robić sobie pid górkę, ale jeszcze doczytam. 

- tak jak pisałem ziemia w trakcie obfitych opadów przesiąka do dna i robi się dość miękka (noga lekko wpada). Patrzcie załączone foto. Czy zimą jest problem - nie wiem bo jest to nowe mieszkanie. 

 

- pierwotnie chciałem wykorzystać bloczki, ale z racji grząskiego podłoża, musiałbym je pewnie do dna i tak podsypać jakimś suchym betonem, więc stwierdziłem, że dokupię parę worków i zrobię słupki. 

 

- słupki wyjdą prawie równo z gruntem, tak aby położone na to legary/legary wpc i deski z wyszły na równo z drzwiami wyjściowymi. Dlatego obawiam się drewna które będzie stało w tej kałuży ze zdjęcia. 

 

IMG_20210502_125329.jpg

Napisano
39 minut temu, fazowy napisał:

dokupię parę worków i zrobię słupki

Słupki również musisz "posadowić" na stropie garażu... w KAŻDYM wyznaczonym miejscu na słupek musisz dokopać się do stropu, wymyśleć jakiś szalunek (np. https://allegro.pl/oferta/rura-tuba-tuleja-szalunkowa-szalunkowa-fi-300-1m-10562829432), ustawić/ustabilizować, zalać... Myślę, że taniej i szybciej będzie ułożyć/skleić trzy bloczki fundamentowe - to da ok. 40 cm i wtedy mocować legary...

Obawiam się tylko o firmową hydroizolację stropu - łatwo będzie ją pokaleczyć, co będzie dramatem dla kieszeni, żeby ją odtworzyć:zalamka:

Pod słupki/bloczki - profilaktycznie dałbym podwójną warstwę np. wodera DUO, rozłożonego na odkrytym stropie (https://www.atlas.com.pl/produkt/atlas-woder-duo-465-525/ ),

Napisano

ja właśnie obawiałbym się tego dokopywania do stropu. Bo jeżeli zacznie on z czasem przeciekać to kto zostanie wskazany jako winny? I co wtedy powie deweloper? Zrobi naprawę na swój koszt, czy spróbuje przerzucić odpowiedzialność na budowniczego tarasu?

A co do samego gruntu to bym się go nie obawiał. Taki taras na bloczkach ułożonych na powierzchni gruntu to konstrukcja niewrażliwa na wysadziny mrozowe i bardzo lekka. Wątpię żeby się zapadła. Jej główna masa to właśnie bloczki.

Napisano

Czyli co, zrobić podkop na załóżmy 15 cm, wsypać ze 3cm suchego betonu pod spod bloczków tak, żeby odpowiednio je wypoziomowac (bloczek ma 12cm) i olać grunt pod bloczkami? Nie zaczną się one zapadać? Pomiędzy stropem a suchym betonem zostanie tak około 15cm gruntu 

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Oferujemy profesjonalny montaż  i serwis klimatyzacji w Krakowie i okolicach – zarówno w domach jednorodzinnych, mieszkaniach, jak i w biurach czy lokalach usługowych. Zapewniamy dobór odpowiednich urządzeń, estetyczne wykonanie i pełne wsparcie posprzedażowe. Projektujemy i montujemy nowoczesne systemy wentylacji mechanicznej, które zapewniają prawidłową cyrkulację powietrza i eliminują wilgoć. Realizujemy montaż nowoczesnych pomp ciepła – ekologicznych i bezobsługowych źródeł ciepła dla domów i firm. Pomagamy dobrać odpowiedni system grzewczy, a także świadczymy serwis i wsparcie posprzedażowe.   Sprawdź ofertę https://realklim.pl
    • Jesteśmy na wczasach...  
    • Drewno w ogrodzie, na elewacji czy w architekturze ogrodowej wygląda pięknie – ale tylko wtedy, gdy jest odpowiednio zabezpieczone. Jako ekspert marki Osmo, przedstawiam jeden z najbardziej cenionych produktów do ochrony drewna na zewnątrz: Lazura Olejna Osmo  (oryg. Holzschutz-Öl-Lasur). To sprawdzone rozwiązanie, które chroni drewno przed deszczem, słońcem, promieniowaniem UV, grzybami i pleśnią – a przy tym wydobywa jego naturalne piękno. Czym jest Lazura Olejna Osmo? To dekoracyjny, półtransparentny olejowy impregnat do drewna zewnętrznego, opracowany na bazie naturalnych olejów roślinnych: słonecznikowego, lnianego, sojowego i z ostu. Lazura nie tworzy powłoki filmowej – wnika głęboko w drewno i pozwala mu "oddychać", co zapobiega pękaniu, łuszczeniu i odpryskiwaniu. Zastosowanie elewacje i deski fasadowe pergole, płoty, ogrodzenia domki letniskowe, altany carporty, tarasy (elementy pionowe) drzwi, okna, okiennice (również wymiarowo stabilne elementy) Dlaczego warto? Wydajność: nawet do 26 m² z 1 litra przy jednym malowaniu Odporność na UV i warunki atmosferyczne Zabezpieczenie przed grzybami, algami i pleśnią Nie łuszczy się, nie pęka, nie schodzi płatami Bez konieczności szlifowania przy renowacji Łatwa aplikacja, bez smug i zacieków Dostępne kolory (transparentne) Kolory są półprzezroczyste – zachowują naturalny rysunek drewna, nadając mu odcień zgodny z kolorem lazury. Wszystkie kolory można ze sobą mieszać.   NrKolor Osmo (DE) Nazwa polska 700 KieferSosna 702 LärcheModrzew 703 MahagoniMahoń 706 EicheDąb 707 NussbaumOrzech 708 TeakTeak 710 PiniePinia 712 EbenholzHeban 727 PalisanderPalisander 728 ZederCedr 731 Oregon PineSosna Oregon 732 Eiche hellJasny dąb 739 SilbergrauSrebrnoszary 900 WeißBiały 903 BasaltgrauBazaltowy szary 905 PatinaPatyna 906 PerlgrauPerłowoszary 907 QuarzgrauKwarcowy szary   Sposób użycia Drewno musi być suche i czyste (maks. 20% wilgotności). Lazurę dokładnie wymieszać, nie rozcieńczać. Nakładać cienko wzdłuż słojów, pędzlem do olejów lub wałkiem mikrofibrowym. 2 warstwy na surowe drewno, 1 warstwa przy renowacji. Czas schnięcia: ok. 12 godzin przy dobrej wentylacji.   Skład i bezpieczeństwo Naturalne oleje + pigmenty + minimum rozpuszczalników (benzol-free) Zawiera biocyd IPBC – stosować wyłącznie na zewnątrz Produkt spełnia normę B2 (normalnie zapalny po wyschnięciu) Czyścić narzędzia preparatem Osmo Pinselreiniger   Dodatkowe wskazówki praktyczne Nie nakładać na lakierowane lub lakierobejcowane powierzchnie – należy je wcześniej całkowicie usunąć. Jeśli drewno ma być szczególnie chronione przed sinizną i owadami, warto wcześniej zastosować Osmo Impregnację WR (biobójczą). Drewno zawierające taniny (np. dąb) może powodować lekkie zmiany odcienia – zalecany próbny malunek. Podsumowanie Lazura Olejna Osmo to doskonały wybór dla każdego, kto szuka trwałej i estetycznej ochrony drewna na zewnątrz. Sprawdza się zarówno przy nowych realizacjach, jak i przy renowacjach. Działa długofalowo, wygląda naturalnie i jest niezwykle łatwa w utrzymaniu. Masz pytania? Jako ekspert Osmo, chętnie doradzę – napisz komentarz, dołącz zdjęcie drewna, a pomogę dobrać odpowiedni kolor i technologię zabezpieczenia.
    • Nie bardzo, jedynie tynk. Po prostu jak zamkniesz tą wilgoć tam, to te ściany za parę lat się po prostu rozsypią. Przerabiałem to ze ścianą nośną. To co zastaliśmy po przeprowadzce, to ścianę można było rozebrać rękami. Tyle dobrze, że dziadek ten dom sam budował i robił to zgodnie ze sztuką, bo nawet bez tej ściany żaden strop nie pęknął. A jakby nie to, że fundamenty są z piaskowca, który był cały mokry, to klękajcie narody. Oczywiście są szanse, że ta wilgoć wyjdzie na zewnątrz, ale ciężko je oszacować. Tu chodzi o różnicę temperatury. Pustka nawet 3cm będzie zawierać sporo powietrza, w którym przy różnicy temperatur powyżej 50% zacznie się wykraplać woda. Załóżmy, że wewnątrz masz 20°C, ściana z zewnątrz ma 0°, pod płytą nie będzie więcej niż 10°C i w tym momencie występuje skraplanie. Wysłane z mojego SM-A520F przy użyciu Tapatalka
    • Do takiego mieszkania nie montował bym więcej niż 2,5kW. Ważniejsza od mocy jest umiejętność obchodzenia się z tym urządzeniem. Jedna jednostka zainstalowana z w salonie z kuchnią wystarczy.  WiFi to już standard i to polecam (zdarza się, że w najtańszych chińczykach aplikacje nie działają), reszta jest zbędna. Zwróć uwagę na poziom hałasu. Ja mam Mitsubishi Heavy oraz Fuji. Klimatyzatorem Fuji 2,5kW ogrzewam zimą dom 70m2.
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...