Skocz do zawartości

Taras z deski kompozytowej na gruncie - konstrukcja


Recommended Posts

Hej wszystkim,
w małym ogródku obok bloku chciałbym wykonać taras z deski kompozytowej.
Grunt w ogródku to około 35-40cm, potem jest hydroizolacja i strop garażu podziemnego.

W związku z tym że podłoże w mokre dni przesiąka "do dna" i robi się błoto taras trzeba chyba wykonać na słupach betonowych. Taras ma mieć wymiary 5m x2,2m (szer x xdl). Pierwotnie myślałem żeby na słupki betonowe położyć od razu legary WPC, ale wyszło mi że na tak mały taras musiałbym narobić z 70 słupków...

Podłoże przesiąka więc pod tarasem będzie wilgotno - z tego względu wykluczyłem konstrukcję drewnianą i skupiłem się na zamkniętych profilach ze stali lub aluminium.

Narysowałem konstrukcję którą chciałbym wykonać (załącznik). Okrągłe na rysunku to słupki betonowe, na biało legary 30x50x2 (aluminium lub stalowe).
Rozstaw pomiędzy legarami co 45 cm, natomiast punkty podparcia co około 50cm.
Na legary aluminiowe chcę położyć legary systemowe WPC (kolor czerwony). Ich rozstaw to 45cm, a punkt podparcia będą miały co 45cm.

Do opracowania korzystałem z poradnika firmy GAMRAT, bo ich deski najbardziej mnie przekonują. Link do instrukcji:
https://gamratwpc.pl/wp-content/uplo...Deski-2021.pdf

Starałem się zastosować do wszystkich wytycznych producenta ale:
Wg nich podparcie legara powinno być co 35cm (info na str.3) - tu trochę naciągam aby zmniejszyć ilość słupków, która jak na tak mały taras wydaje mi się spora. Próbowałem stawać na takich legarach podpartych co 50cm - ugięcie wydawało się minimalne.

Podparcie legarów właściwych - tu znów odwrotnie - wg instrukcji pod konstrukcję kratową wystarczą punkty podparcia w postaci słupów co metr - tu wydaje mi się że profil aluminiowy na metrze ugnie się jednak dlatego dałem na środku podporę.

Deska jaką planuję zastosować ma grubość 2.5cm.

Prośba o opinię, czy to będzie ok czy za słabe czy może totalnie przesadzone?

taras.JPG

Link do komentarza

Jeśli chodzi o uzgodnienia - jest zgoda na budowę takiego tarasu od wspólnoty mieszkaniowej. Jest tam kilka warunków, m. in. maksymalne obciążenie, ale jest to dalekie od wagi takiego tarasu. Nie mozna też uszkodzić hydroizolacji, dlatego słupki mają być zrobione na izolacji bez jej przerywania. 

Link do komentarza

Mam film z układania tarasu kompozytowego na dystansach. Najpierw była trawa przed domem, a potem.....sam zobacz...powstał taras. Ta firma z filmu ma kilka systemów tarasowych i prawdopodobnie na każdym gruncie zrobią (poza bagnem i torfowiskiem :), ale z tym też nic nie wiadomo ). Link do filmu:

https://budujemydom.pl/irbj/filmy/93027-montaz-nawierzchni-tarasu-z-kompozytu-drewna-na-podlozu-przyogtowanym-w-sposob-innowacyjny

Ramka z YT. Może coś podpatrzysz.

 

Link do komentarza

Na początek  sprawa formalna. Być może najważniejsza. Zgoda ze strony wspólnoty mieszkaniowej to za mało. Budowa tarasu jest zwykle traktowana jako rozbudowa budynku. Tym bardziej w tej sytuacji, kiedy będzie on trwale związany z gruntem. A jako taka wymaga uzyskania pozwolenia na budowę.

 

Technicznie to zaś lekka konstrukcja. Osobiście zrobiłbym w związku z tym posadowienie na bloczkach betonowych po prostu ułożonych na powierzchni gruntu. Odizolowanych od niego folią fundamentową PVC ułożoną zarówno pod bloczkiem, jak i na bloczku. To znacznie łatwiejsze do wykonania i wcale nie gorsze. Na ile słupki będą ponad gruntem? Bo nie wiem czy jest sens bać się układać legary z dobrze zaimpregnowanego drewna. 

Natomiast zwiększenie rozpiętości pomiędzy punktami podparcia legarów systemowych jest z założenia nieco ryzykowne. Przecież producent wie jaka jest wytrzymałość takich elementów i nie stawia określonych wymogów bez przyczyny. O utracie gwarancji przy montażu niezgodnie z instrukcją już nie wspominając.

 

Link do komentarza
28 minut temu, Budujemy Dom - porady budowlane i instalacyjne napisał:

będzie on trwale związany z gruntem.

 ???

11 godzin temu, podczytywacz napisał:

Trudno powiedzieć, że to TARAS NA GRUNCIE... chyba...

 

Słupki betonowe będą stały na hydroizolacji na stropie garażu podziemnego... czy to można interpretować jako "trwałe związanie z gruntem"? może...

 

 

35 minut temu, Budujemy Dom - porady budowlane i instalacyjne napisał:

posadowienie na bloczkach betonowych po prostu ułożonych na powierzchni gruntu.

To chyba TUTAJ nie jest dobrym pomysłem ze względu na:

12 godzin temu, fazowy napisał:

podłoże w mokre dni przesiąka "do dna" i robi się błoto

oraz wątpliwości

1 godzinę temu, aru napisał:

czy zimą grunt Ci "nie wstaje", tj nie zamarza i nie wybula?

 

Link do komentarza

Hej, z góry dziękuję za odpowiedzi. 

Kolejne odpowiadając :

- jeśli chodzi o pozwolenia to nie drążyłem tematu dalej jeśli spółdzielnia nie miała nic przeciw - nie chciałem robić sobie pid górkę, ale jeszcze doczytam. 

- tak jak pisałem ziemia w trakcie obfitych opadów przesiąka do dna i robi się dość miękka (noga lekko wpada). Patrzcie załączone foto. Czy zimą jest problem - nie wiem bo jest to nowe mieszkanie. 

 

- pierwotnie chciałem wykorzystać bloczki, ale z racji grząskiego podłoża, musiałbym je pewnie do dna i tak podsypać jakimś suchym betonem, więc stwierdziłem, że dokupię parę worków i zrobię słupki. 

 

- słupki wyjdą prawie równo z gruntem, tak aby położone na to legary/legary wpc i deski z wyszły na równo z drzwiami wyjściowymi. Dlatego obawiam się drewna które będzie stało w tej kałuży ze zdjęcia. 

 

IMG_20210502_125329.jpg

Link do komentarza
39 minut temu, fazowy napisał:

dokupię parę worków i zrobię słupki

Słupki również musisz "posadowić" na stropie garażu... w KAŻDYM wyznaczonym miejscu na słupek musisz dokopać się do stropu, wymyśleć jakiś szalunek (np. https://allegro.pl/oferta/rura-tuba-tuleja-szalunkowa-szalunkowa-fi-300-1m-10562829432), ustawić/ustabilizować, zalać... Myślę, że taniej i szybciej będzie ułożyć/skleić trzy bloczki fundamentowe - to da ok. 40 cm i wtedy mocować legary...

Obawiam się tylko o firmową hydroizolację stropu - łatwo będzie ją pokaleczyć, co będzie dramatem dla kieszeni, żeby ją odtworzyć:zalamka:

Pod słupki/bloczki - profilaktycznie dałbym podwójną warstwę np. wodera DUO, rozłożonego na odkrytym stropie (https://www.atlas.com.pl/produkt/atlas-woder-duo-465-525/ ),

Link do komentarza

ja właśnie obawiałbym się tego dokopywania do stropu. Bo jeżeli zacznie on z czasem przeciekać to kto zostanie wskazany jako winny? I co wtedy powie deweloper? Zrobi naprawę na swój koszt, czy spróbuje przerzucić odpowiedzialność na budowniczego tarasu?

A co do samego gruntu to bym się go nie obawiał. Taki taras na bloczkach ułożonych na powierzchni gruntu to konstrukcja niewrażliwa na wysadziny mrozowe i bardzo lekka. Wątpię żeby się zapadła. Jej główna masa to właśnie bloczki.

Link do komentarza

Czyli co, zrobić podkop na załóżmy 15 cm, wsypać ze 3cm suchego betonu pod spod bloczków tak, żeby odpowiednio je wypoziomowac (bloczek ma 12cm) i olać grunt pod bloczkami? Nie zaczną się one zapadać? Pomiędzy stropem a suchym betonem zostanie tak około 15cm gruntu 

Link do komentarza

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Ta sprawa nie jest tak do końca ściśle określona w przepisach. Trzeba też uwzględnić pewną praktykę, która się wytworzyła.   Przede wszystkim zawsze wymagane jest sporządzenie opinii geotechnicznej. Mamy na to konkretny przepis, który zawiera Rozporządzenie Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 25 kwietnia 2012 r. w sprawie ustalania geotechnicznych warunków posadawiania obiektów budowlanych (Dz.U. 2012 poz. 463)   § 7. 1. W przypadku obiektów budowlanych wszystkich kategorii geotechnicznych opracowuje się opinię geotechniczną   W przypadku domów jednorodzinnych najczęściej sporządza ją projektant budynku lub projektant dokonujący adaptacji projektu gotowego. Z zastrzeżeniem, że najczęściej stosuje się tu coś co można nazwać najniższym poziomem wymagań. Wynika to ze specyfiki domów jednorodzinnych, czyli zwykle obiektów zaliczanych do tzw. pierwszej kategorii geotechnicznej. Mówiąc w ogromnym skrócie, są one niewielkie i o prostej konstrukcji, posadowione na gruntach nośnych, jednorodnych i przy poziomie wód gruntowych poniżej poziomu posadowienia (proste warunki gruntowe). Teraz pojawia się pytanie na jakiej podstawie w takich sytuacji projektant ma określić kategorię geotechniczną konkretnego obiektu (domu)? W cytowanym powyżej rozporządzeniu zakres wymaganej dokumentacji różnicuje się przede wszystkim ze względu na kategorię obiektu budowlanego. Zgodnie z zasadą, że im trudniejsze warunki gruntowe i/lub bardziej skomplikowany obiekt, tym i wymagany zakres dokumentacji jest większy. Znajdziemy tam ogólny zapis:   § 4. 4 Kategorię geotechniczną całego obiektu budowlanego lub jego poszczególnych części określa projektant obiektu budowlanego na podstawie badań geotechnicznych gruntu, których zakres uzgadnia z wykonawcą specjalistycznych robót geotechnicznych.   Swoiste doprecyzowanie stanowi tu kolejny przepis:   § 6. 2. Dla obiektów budowlanych pierwszej kategorii geotechnicznej zakres badań geotechnicznych może być ograniczony do wierceń i sondowań oraz określenia rodzaju gruntu na podstawie analizy makroskopowej. Wartości parametrów geotechnicznych można określać przy wykorzystaniu lokalnych zależności korelacyjnych.   Najwyraźniej jednak powyższy zapis należy traktować jako zalecenie, nie zaś „sztywny” wymóg. Tym bardziej, że w przypadku obiektów zaliczanych do pierwszej kategorii geotechnicznej nie ma wymogu przedstawienia dokumentacji z przedstawionych badań. Wróćmy tu do § 7. 1., który należałoby interpretować wraz z kolejnymi punktami:   § 7. 1. W przypadku obiektów budowlanych wszystkich kategorii geotechnicznych opracowuje się opinię geotechniczną. 2. W przypadku obiektów budowlanych drugiej i trzeciej kategorii geotechnicznej opracowuje się dodatkowo dokumentację badań podłoża gruntowego i projekt geotechniczny. 3. W przypadku obiektów budowlanych trzeciej kategorii geotechnicznej oraz w złożonych warunkach gruntowych drugiej kategorii wykonuje się dodatkowo dokumentację geologiczno-inżynierską, zgodnie z  przepisami ustawy z  dnia 9 czerwca 2011 r. – Prawo geologiczne i górnicze (Dz. U. Nr 163, poz. 981).   W związku z tym wytworzyła się praktyka, w której projektant zawsze sporządza opinie geotechniczna, lecz w przypadku pierwszej kategorii geotechnicznej nikt nie wymaga od niego przedstawienia w tej opinii dokładnych danych na temat gruntu. Danych wziętych chociażby z opisu i interpretacji odwiertów. Projektant przecież i tak bierze za to wszystko odpowiedzialność, a ostatecznie kieruje się swoją wiedzą i doświadczeniem. To całkiem rozsądne, bo w praktyce w takich prostych przypadkach rozbudowane badania nie są do niczego potrzebne. Trzeba zachować umiar, rozsądek i pewną proporcję nakładów i korzyści. Ponadto projektant jest często w stanie sporo wywnioskować już po takich robotach jak zrobienie wykopów pod szambo, przyłącze wodociągowe czy wiercenie studni.  
    • Dlatego sugeruję najpierw użycie farby separacyjnej.
    • Witam,  z początkiem października złożyłem wniosek o wydanie warunków zabudowy na dom jednorodzinny z garażem w bryle budynku. Dostałem informację z gminy, że decyzja zostanie wydana do 31.03.2025 (ze względu na dużą ilość wniosków spowodowanych zbliżającymi się zmianami). Zastanawiam się teraz jakie mam opcje aby w przyszłości móc postawić jednak też garaż wolnostojący/ budynek gospodarczy. Wolałbym poczekać teraz na tą decyzję która ma zostać wydana do końca marca. Czy później mogę zmienić warunki zabudowy, tak aby postawić garaż wolnostojący? jeżeli tak to za pomocą jakiego wniosku? i czy jeżeli zmiana warunków zabudowy nastąpi po 1 stycznia 2026 to czy warunki z automatu będą miały tylko 5 lat ważności? i jeszcze pytanie ile trwa sama zmiana warunków zabudowy (w internecie jest napisane miesiąc, ale aktualnie na warunki zabudowy w mojej gminy trzeba czekać 5 miesięcy, a teoretycznie mają na to 3 miesiące). Z góry dziękuję za informację :) 
    • Budowa, która powinna zakończyć się co najmniej 3 miesiące temu wciąż nie została skończona. Szef firmy budowlanej ciągle powtarza "nie nasza wina, skaczemy z budowy na budowę, są opóźnienia".   Jesteśmy w trakcie robót dachowych, które przez firmę budowlaną stale są przekładane. Do stanu surowego zamkniętego brakuje nam tylko/aż dachu. Ostatnio zaczął padać śnieg, a nocami słupki rtęci wskazują ujemną temperaturę. Czy może mieć to jakiś zły wpływ na więźbę dachową?
    • Komentarz dodany przez PornKup: Jestem przerażony. Oszuści podkładają papiery pod oczyszczalnie które nie istnieją i z problemem zostaje użytkownik który jest bogu ducha winny. nie dajcie się ludzie nabrać - trzeba żądać papierów i dopiero podejmować decyzje zakupu. modernizacja szamb to tylko wymiana na prawdziwe urzadzenie
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...