Skocz do zawartości

Nieprawidłowa wentylacja między dachem a wełną


Recommended Posts

Witam serdecznie

Zasięgałem rad u wielu specjalistów sam już nie wiem co mam zrobić.
Naświetlę po krótko mój problem.
Dwa lata temu robiłem remont piętra , wymieniłem belki stropowe, wypełniłem wełną mineralną od spodu profil między profilem a belką też wełna na przemian, aby wyeliminować mostki termiczne ,na profilu przykleiłem paro izolację łączenia połączone taśmą, przy ścianie klejem dedykowanym do systemu paraizolacji.
Nad wełną mam pustą przestrzeń dach jednospadowy czyli między górną częścią wełny a dachem w najwyższym miejscu około 60cm w najniższym około 10 cm. Na zewnątrz budynku zostawiłem rewizor aby muc czasem zajrzeć do środka i sprawdzić czy nic niepokojącego się tam nie dzieje służy też to wentylacji pustej przestrzeni między dachem a wełną .
Co do dachu około 10 lat temu robiłem remont na krokwie dałem płytę wiórową no taką miałem mój błąd  na to papa po dwóch latach zaczęło przeciekać mały kąt pochylenia połaci dachowej więc położyłem kontrłaty ,łaty i blacha. 
Wtedy jeszcze strop poniżej nie był dobrze ocieplony nawet pod wełną nie było paroizolacji.
W tedy już od spodu dachu na płycie pojawiały się plamy pleśni ale wełna była sucha.
Około miesiąca temu zaniepokoiła mnie plama w salonie na stropie postanowiłem zajrzeć przez rewizor tam do pustej przestrzeni to co zobaczyłem to masakra cała płyta od spodu jak i krokwie  zapleśniałe, na powierzchni wełny widoczna rosa ale nie we wszystkich miejscach wydaje mi się że za słaba wentylacja pustej przestrzeni między wełną a dolna częścią dachu. Myślę też że zamiast płyty wiórowej bardziej sprawdziła by się membrana paroprzepuszczalna odprowadziła by w jakimś stopniu wilgoć a na tą chwilę płyta zatrzymuje i do tego kumuluje .Co do wentylacji pustej przestrzeni to jest ten jeden rewizor z kratką 10na 10 cm  na drugiej ścianie są cztery tylko że trochę zaniżone poniżej wełny na stropie, w dachu są cztery kominki tylko że jak przyszła blacha zostały usunięte otwory zostały lecz przykryte blachą.
N wiosnę planuję to wszystko zerwać to znaczy górną część pustej przestrzeni czyli tą płytę wiórową .
Myślałem o położeniu membrany bezpośrednio na krokwiach  tylko się zastanawiam czy przy tak małym spadku skropliny z blachy  będą spływać  po membranie , potem kontrłata,  łata ,blacha trapez . Od pasa rynnowego na całej długości kratki jak i u szczytu dachu. To już wiem że muszę wykonać swobodny przepływ powietrza miedzy wełną a membraną no i między membrana a blachą. Tylko czy zimne powietrze może dopływać do wełny ? czy tylko wentylacja nad membraną czy może inne rozwiązanie a może płyta osb zamiast membrany .Proszę poprawcie mnie jeśli nie jest to poprawne.
 

Link do komentarza

Nie wspomniałeś, o jakim kącie nachylenia mowa. Przeczytałem tylko, że mały. Skoro jest ewidentnie wilgoć, która doprowadziła już do powstania pleśni, trzeba się za to wziąć i zapewnić dobrą "wentylację" warstw. Ta skondensowana wilgoć musi mieć gdzieś ujście. Inaczej powielisz ten sam błąd. Pytanie - gdzie on tkwi? Papa stanowi paroizolację - o ile nie jest to papa/membrana (membrana bitumiczna) w jednym, którą można układać na pełne deskowanie.

Kliknij sobie w ten link https://budujemydom.pl/irbj/porady/90264-poprawne-wykonanie-hydroizolacji-dachu-skosnego-z-pelnym-deskowaniem

Masz w tym artykule opis warstw do tego schematu

387902-859d-800x0_izolacja-jarocin-dach-

 

 

Są dwie szkoły - szczelina i bez szczeliny. Bez względu na "szkołę" musi być wentylacja od okapu aż po kalenicę.

Link do komentarza

Wydaje mi się że pochylenie to między 17-19 stopni dziś zrobię zdjęcie i załączę do wiadomości. Tak sobie myślałem że od krokwi do krokwi dam sznurek aby membrana wysoko paroprzepuszczalna  nie zwisała obawiam się że rozstaw krokwi jest zbyt duży i bez sznurka może zwisać i skropliny nie będą odprowadzane rozstaw krokwi  80-90 no tak ktoś zrobił. No chyba że zrezygnuje z foli i płyta osb ,papa, łaty, kontrłaty ,blacha. 

Link do komentarza

Rozumiem, że to zupełnie inny układ niż pokazał wyżej kolega z redakcji. Izolowany cieplnie jest strop, nie sama połać dachu. Coś w typie stropodachu wentylowanego. Jak tu:

https://budujemydom.pl/stan-surowy/dachy-i-rynny/a/3-konstrukcja-dachu-plaskiego-charakterystyka-i-wykonanie 

 

Podkład pod pokryciem zrobiony z płyty nie jest niczym złym, wręcz przeciwnie. Tyle że tu całkiem zepsuto wentylację. Otwory w bocznych ścianach są - ale zakryte wełną.

Kominki wentylacyjne były - ale je usunięto. 

To brak wymiany powietrza jest przyczyną problemów. 

Wszystkie zagrzybione elementy trzeba oczyścić lub wymienić. Wszystko starannie wysuszyć. I przywrócić wymianę powietrza pod tym dachem. Potrzebne są drożne otwory wentylacyjne w przeciwległych ścianach. To minimum. Kominek wentylacyjny też nie zaszkodzi, zrobiony w najwyższej części dachu. Zaś folią wstępnego krycia, taką o wysokiej paroprzepuszczalności, należy pokryć wełnę na stropie od góry. Na wypadek gdyby coś przeciekło z dachu, albo nawiało deszczu lub śniegu. Wtedy nie będzie to wsiąkać w wełnę. Poszycie z płyt lub desek będzie dobre i najlepsze pod względem szczelności. Oczywiście, przy starannym wykonaniu. Ja osobiście jestem zwolennikiem deskowań robionych z desek do 15 cm, układanych z odstępami 2,5-5,0 cm. Takie deskowanie jest w stanie wyschnąć w razie jakiegoś zawilgocenia.

216872-83a6-1600x0_dach-plaski-konstrukc

Link do komentarza
1 godzinę temu, Budujemy Dom - porady budowlane i instalacyjne napisał:

Rozumiem, że to zupełnie inny układ niż pokazał wyżej kolega z redakcji. Izolowany cieplnie jest strop, nie sama połać dachu. Coś w typie stropodachu wentylowanego. Jak tu:

https://budujemydom.pl/stan-surowy/dachy-i-rynny/a/3-konstrukcja-dachu-plaskiego-charakterystyka-i-wykonanie

 

Podkład pod pokryciem zrobiony z płyty nie jest niczym złym, wręcz przeciwnie. Tyle że tu całkiem zepsuto wentylację. Otwory w bocznych ścianach są - ale zakryte wełną.

Kominki wentylacyjne były - ale je usunięto. 

To brak wymiany powietrza jest przyczyną problemów. 

Wszystkie zagrzybione elementy trzeba oczyścić lub wymienić. Wszystko starannie wysuszyć. I przywrócić wymianę powietrza pod tym dachem. Potrzebne są drożne otwory wentylacyjne w przeciwległych ścianach. To minimum. Kominek wentylacyjny też nie zaszkodzi, zrobiony w najwyższej części dachu. Zaś folią wstępnego krycia, taką o wysokiej paroprzepuszczalności, należy pokryć wełnę na stropie od góry. Na wypadek gdyby coś przeciekło z dachu, albo nawiało deszczu lub śniegu. Wtedy nie będzie to wsiąkać w wełnę. Poszycie z płyt lub desek będzie dobre i najlepsze pod względem szczelności. Oczywiście, przy starannym wykonaniu. Ja osobiście jestem zwolennikiem deskowań robionych z desek do 15 cm, układanych z odstępami 2,5-5,0 cm. Takie deskowanie jest w stanie wyschnąć w razie jakiegoś zawilgocenia.

216872-83a6-1600x0_dach-plaski-konstrukc

Dziękuję bardzo za cenne wskazówki.

Dołączyłem szkic  z zamiarem wykonania połaci dachowej. Z racji tego że nie mogę wykonać wylotów powietrza  w ścianie , wykonam dodatkowa zabudowę co odprowadzi wilgoć z przestrzeni miedzy wełna a dachem i miedzy papą a blachą. Tylko nie do końca wiem czym pokryć osb, oczywiście z delatacją, czy deskowanie z przerwami około 4 cm

 

No i pozostała opcja przykrycia papa czy membrana? 

Proszę poprawcie mnie jeśli nie do końca dobry pomysł całej realizacji.

Jeszcze raz bardzo dziękuje.IMG_20210309_125337.thumb.jpg.efa62eac8704328a6692a5ee9a524349.jpg

Link do komentarza

Czy nie ma możliwości zrobienia otworów wentylacyjnych w bocznych ścianach? Bo od tego zależy sposób wentylacji przestrzeni pomiędzy stropem i dachem. Jaka jest rozpiętość tego stropu i różnica wysokości pomiędzy krańcami dachu? Przy małych spadkach wentylacja to głównie skutek działania wiatru. Także w szczelinie pod pokryciem nie ma co liczyć na ciąg pomiędzy wlotem i wylotem, jeśli różnica poziomów jest mała. Jeśli inaczej się nie da to najlepszym wyjściem mogą być wysokie kominki wentylacyjne przy ścianie sąsiada.

dach2.jpg

Link do komentarza
2 godziny temu, Budujemy Dom - porady budowlane i instalacyjne napisał:

Czy nie ma możliwości zrobienia otworów wentylacyjnych w bocznych ścianach? Bo od tego zależy sposób wentylacji przestrzeni pomiędzy stropem i dachem. Jaka jest rozpiętość tego stropu i różnica wysokości pomiędzy krańcami dachu? Przy małych spadkach wentylacja to głównie skutek działania wiatru. Także w szczelinie pod pokryciem nie ma co liczyć na ciąg pomiędzy wlotem i wylotem, jeśli różnica poziomów jest mała. Jeśli inaczej się nie da to najlepszym wyjściem mogą być wysokie kominki wentylacyjne przy ścianie sąsiada.

dach2.jpg

 

Co do otworów w bocznych w ścianach to tak jak pisałem w poprzedniej wiadomości są 4 sztuki
wymiary 15x8 cm lecz 2 są poniżej wełny na stropie ale co z tego jak na ścianie na przeciwko nie ma żadnego.
Z powodowane jest to tym że za ta ścianą jest podobne pomieszczenie z ta różnicą że nie ma już ściany sąsiada i w pasie rynnowym są wstawione
rurki pcv fi 50 8 sztuk a w górnej części belek stropowych są przepusty miedzy belkami na całej długości , powietrze uchodzi na klatkę 
schodowa do następnych pomieszczeń, nic się tam nie dzieje nie ma wilgoci nie jest wyczuwalny grzyb.

 

Co do rozpiętości dachu to wzdłuż belek stropowych około 6 m, a między ściana z czterema kratkami a ściana bez otworów to około 10 m.
Różnica wysokości między krańcami dachu  przy pasie rynnowym między góra wełny a płytą wiórową na dachu to 20 cm w górnej części dachu  od wełny 
do płyty około 80 cm.

 

Co do blachy trapezowej to jak najbardziej odwrotnie, po prostu tak naszkicowałem.

 

Co do wlotu do pustej przestrzeni to z racji tego że krokwie nie są w stanie zadowalającym chcę dokręcić kolejne z podniesieniem o około 4 cm 
gdzie potem przykręcę płytę i stworzę szczelinę wlotowa nawet na całych długościach między belkami jeśli będzie taka potrzeba, oczywiście zasłonie drobną siatką przeciw owadom.

 

 

Co do wylotu, to przy murze sąsiada na całej długości zostawię około 10 cm krokwie bez płyty, zrobię konstrukcje z osb powycinam otwory np 10x35 cm na całej długości
równie dobrze mogę na górze zabudowy wyciąć otwory na kominki . tym sposobem odprowadzę powietrze  z pustej przestrzeni.

 

 

Co do wlotu pod pokryciem ;to przy pasie rynnowym na osb przyjdzie kontrłata , mogę dac wyższa kontrłate  zwiększę w tedy szczelinę wlotu powietrza będzie
 tak na całej długości pasa rynnowego oczywiście siatka ochronna przed ptakami gryzoniami .Wylot w zabudowie tak jak wylot z pustej przestrzeni


Czy membrana na wełnie jest wymagana ? wełna nie jest równo ułożona więc kładąc ja zmieni się przestrzeń ,najbardziej problemem jest pas rynnowy jest już bardzo nisko
nawet w tej chwili wełna w niektórych miejscach dotyka płyty wiórowej gdzie nie powinna.IMG_20210310_130655.thumb.jpg.e1e32e2c4058db1aa936946b9cdd3067.jpg

.

 

 

 

Link do komentarza

W takim razie trzeba zrobić wloty w najniższej części dachu (okap) i wyloty na przeciwnym krańcu, przy ścianie sąsiada. Kominki mają tę zaletę względem szczeliny w tej najwyższej części, że szczelinę trzeba jakoś osłonić przed deszczem, śniegiem itp, a równocześnie nie może to blokować ruchu powietrza. Z kominkami łatwiej to osiągnąć i ew. można je zrobić wysokie, uzyskując przynajmniej jakiś minimalny ciąg. Ostatecznie da się nawet dołożyć wentylator do takiego kominka.

Paroprzepuszczalna folia dachowa na wełnie teoretycznie nie  jest konieczna, ale jest bardzo wskazana. Bo jeżeli nic się nie dzieje i dach jest szczelny to pożytku z niej nie ma. Ale przy jakimkolwiek przecieku, nawet drobnym lub skraplaniu się wilgoci z powietrza, to dzięki folii wełna nie zamaka, woda zostaje na niej. Jeśli wełna dotyka deskowania to trzeba poprawić to ocieplenie.

Link do komentarza

Które rozwiązanie było by lepsze ? te 1 obawiam się śniegu i zacinającego deszczu no chyba że bym dobrze zabezpieczył, lub wylot podniósł bym wyżej ,2 natomiast  czy kominek musi być wyższy niż ściana sąsiada, i na pewno będą się pojawiać skropliny które będą wędrować na wełnę. Dodatkowo chcę powiększyć te cztery istniejące kratki wentylacyjne ,i po przeciwległej ścianie zrobić cztery kolejne .

 

 

InkedIMG_20210310_171109_LI.thumb.jpg.a7155c2c5c8f13c13e8c018c6c72ba7d.jpgInkedIMG_20210310_152030_LI.thumb.jpg.27203be1a99db4348fc3a713f3916113.jpgIMG_20210315_131723.thumb.jpg.b91a639bb137d5834d70468a2ca3ddd0.jpg

Link do komentarza
Dnia 15.03.2021 o 13:39, Marecki12 napisał:

Które rozwiązanie było by lepsze ? te 1 obawiam się śniegu i zacinającego deszczu no chyba że bym dobrze zabezpieczył, lub wylot podniósł bym wyżej ,2 natomiast  czy kominek musi być wyższy niż ściana sąsiada, i na pewno będą się pojawiać skropliny które będą wędrować na wełnę. Dodatkowo chcę powiększyć te cztery istniejące kratki wentylacyjne ,i po przeciwległej ścianie zrobić cztery kolejne .

 

 

InkedIMG_20210310_171109_LI.thumb.jpg.a7155c2c5c8f13c13e8c018c6c72ba7d.jpgInkedIMG_20210310_152030_LI.thumb.jpg.27203be1a99db4348fc3a713f3916113.jpgIMG_20210315_131723.thumb.jpg.b91a639bb137d5834d70468a2ca3ddd0.jpg

Może takie rozwiązanie w moim przypadku było by lepsze ? W tym przypadku skropliny z kominka nie wędrowały by bezpośrednio no pustej przestrzeni tylko spływały by po membranie bitumicznej. To rozwiązanie stosuje się do połaci dwuspadowych  czy  w moim przypadku z jednym spadem to się sprawdzi ?

 

 

 

 

 

IMG_20210318_065738.thumb.jpg.5a3766d2357bd60eda593e726934eb02.jpgPrzechwytywanie.PNG.e113d105a10962915d2a79382cded9ea.PNG33.PNG.57bf882704a12019e6ed43fd7d2933cb.PNG

Link do komentarza

Na tym filmie widać układ warstw. Można też zatrzymać się chwilę przy membranie nowej od Marmy tak przy zupełnej okazji

https://budujemydom.pl/irbj/filmy/93383-ekran-dachowy-mpfort-2f-marma-polskie-folie

 

A tutaj mamy świeży artykuł o dachowych dylematach. Jest tez mowa o wywietrznikach połaciowych.

https://budownictwob2b.pl/dachy/baza-wiedzy/pokrycia-dachowe/51598-dachowe-dylematy

Mam nadzieję, że lektura artykułu zaowocuje jakimś dobrym rozwiązaniem.

 

Link do komentarza

Szczerze mówiąc, ja bym robił wersję z kominkami. Przy tak małym spadku dachu wysoki kominek to praktycznie jedyny sposób żeby wymusić jakiś ruch powietrza w tym dachu. Lepszy będzie jeden wysoki na 1,5 m niż kilka mniejszych. 

Skroplinami nie ma co się martwić, jeśli wełnę pokryje się folią dachową o wysokiej paroprzepuszczalności. Raczej nie będzie ich dużo, więcej wody byłoby z deszczu i wiatru nawianego w szczelinę. 

Lepiej nie próbować łączyć wentylacji przestrzeni nad wełną z wentylacją przestrzeni pod blachą. Powietrze popłynie i tak drogą najmniejszego oporu. Lepiej zrobić np.. jeden kominek wysoki do wentylowania przestrzeni nad wełną i dwa odsunięte od niego (po bokach), do wentylowania przestrzeni pod blachą. Jeśli podkład jest z OSB to pod blachą będzie i tak praktycznie tylko to co nawieje wiatr. A to niech sobie spływa do rynny. Płyta OSB ma bardzo duży opór dyfuzyjny, praktycznie blokuje przepływ pary wodnej. Dlatego równie dobrze można ją pokryć zwykłą papą.

Natomiast jeśli zrobi się szczeliny w okapie (nawiew) i wylot powietrza kominkami przy najwyższej krawędzi dachu, to nie ma sensu powiększanie tych otworów w ścianie bocznej. Lepiej by było nawet je zasłonić. Bo zamiast pomagać, będą tylko utrudniać ukierunkowanie przepływu powietrza od okapu do kominków wentylacyjnych. W efekcie osłabią wymianę powietrza.

PS. Wspominałem już chyba, że w ostateczności można wspomóc wyciąg powietrza w takim kominku wentylatorem.

Link do komentarza
1 godzinę temu, Budujemy Dom - porady budowlane i instalacyjne napisał:

Szczerze mówiąc, ja bym robił wersję z kominkami. Przy tak małym spadku dachu wysoki kominek to praktycznie jedyny sposób żeby wymusić jakiś ruch powietrza w tym dachu. Lepszy będzie jeden wysoki na 1,5 m niż kilka mniejszych. 

Skroplinami nie ma co się martwić, jeśli wełnę pokryje się folią dachową o wysokiej paroprzepuszczalności. Raczej nie będzie ich dużo, więcej wody byłoby z deszczu i wiatru nawianego w szczelinę. 

Lepiej nie próbować łączyć wentylacji przestrzeni nad wełną z wentylacją przestrzeni pod blachą. Powietrze popłynie i tak drogą najmniejszego oporu. Lepiej zrobić np.. jeden kominek wysoki do wentylowania przestrzeni nad wełną i dwa odsunięte od niego (po bokach), do wentylowania przestrzeni pod blachą. Jeśli podkład jest z OSB to pod blachą będzie i tak praktycznie tylko to co nawieje wiatr. A to niech sobie spływa do rynny. Płyta OSB ma bardzo duży opór dyfuzyjny, praktycznie blokuje przepływ pary wodnej. Dlatego równie dobrze można ją pokryć zwykłą papą.

Natomiast jeśli zrobi się szczeliny w okapie (nawiew) i wylot powietrza kominkami przy najwyższej krawędzi dachu, to nie ma sensu powiększanie tych otworów w ścianie bocznej. Lepiej by było nawet je zasłonić. Bo zamiast pomagać, będą tylko utrudniać ukierunkowanie przepływu powietrza od okapu do kominków wentylacyjnych. W efekcie osłabią wymianę powietrza.

PS. Wspominałem już chyba, że w ostateczności można wspomóc wyciąg powietrza w takim kominku wentylatorem.

Jeśli bym zastosował to rozwiązanie z nie do końca położana płytą osb około 7-10 cm od ściany sąsiada, przykryłbym to paskiem papy z pozostawieniem szczeliny na przepływ powietrza i zamontował kominki w otworach wyciętych tylko w samym poszyciu końcowym w moim przypadku blacha trapez t14 czy by to wystarczyło?. Co do pustej przestrzeni to przy okapie między krokwiami będą wloty powietrza prostokątne kratki siatka stal nierdzewna  4x50 cm na każdej parze krokwi, czyli na całej długości  będzie 10 takich kratek . Czy musze wyciąć otwory również w papie płycie i kominek wpuścić  poniżej płyty osb w tym przypadku uszkodzę i papę i płytę będą nieszczelności wolałbym tego uniknąć. Czy kominki wystarczy wystawić poza ścianę sąsiada czy faktycznie maja mieć  1,5m wysokości.   Białe kółko to miejsce umocowania kominka mogę przesunąć w górę lub w dół , przejście kominka tylko w samym poszyciu blacha trapez t14, nie uszkadzając papy, ani płyty tylko czy to wystarczy.

 

 

 

 

 

 

Inked33_LI.jpg.2db9e86abee637ac5ec1cb761de8a7f1.jpg

Link do komentarza

Moim zdaniem taka wersja jak opisana wyżej, w której kominki sięgają tylko pod pokrycie może nie zapewniać dobrej wentylacji przestrzeni nad wełną mineralną. Po prostu będzie tu nieuchronna tendencja do zaciągania powietrza z przestrzeni pomiędzy deskowaniem i pokryciem. Przy starannym wykonaniu obróbek o szczelność połączenia kominka z resztą dachu bym się nie martwił.

Link do komentarza
12 godzin temu, Budujemy Dom - porady budowlane i instalacyjne napisał:

Moim zdaniem taka wersja jak opisana wyżej, w której kominki sięgają tylko pod pokrycie może nie zapewniać dobrej wentylacji przestrzeni nad wełną mineralną. Po prostu będzie tu nieuchronna tendencja do zaciągania powietrza z przestrzeni pomiędzy deskowaniem i pokryciem. Przy starannym wykonaniu obróbek o szczelność połączenia kominka z resztą dachu bym się nie martwił.

Ok zrobię tak; osobno kominki do wentylacji przestrzeni papa -blacha, przepust tylko przez blachę w najwyższej części dachu,  tylko ile takich kominków i czy też muszą  być wysokie?.

 

Osobno do wentylacji pustej przestrzeni czyli wełna - osb  przepust przez blachę -papę - osb tylko ile poniżej płyty osb i ile sztuk na całej długości ? 

 

Dodatkowo załączyłem szkic być może udało by mi się wpuścić kolana fi 110 pcv w ścianę uniknął bym obróbki połączenia z poszyciem wierzchnim tylko czy to zda egzamin?

 

 

 

IMG_20210319_071342.thumb.jpg.b6ee6a254deadc89d4f133572d1b8af6.jpg  ?  

 

 

 

 

Link do komentarza

Nie warto się męczyć z wpuszczaniem rur w ścianę. Prędzej tam pojawią się jakieś wady i nieszczelności niż przy starannie  obrobionych połączeniach kominków z pokryciem.

Kominki przechodzące tylko przez pokrycie i wentylujące szczelinę pomiędzy pokryciem i podkładem nie muszą być wysokie. Tu i tak woda spłynie po dachu do rynny. Skoro dach ma 10×6 m powinny ich wystarczyć 3-4 sztuki.

Natomiast do wentylowania przestrzeni nad wełną mineralną przydałyby się ze 3 kominki, za to możliwie jak najwyższe.

Link do komentarza
2 godziny temu, Marecki12 napisał:

Ok zrobię tak; osobno kominki do wentylacji przestrzeni papa -blacha, przepust tylko przez blachę w najwyższej części dachu,  tylko ile takich kominków i czy też muszą  być wysokie?.

 

Osobno do wentylacji pustej przestrzeni czyli wełna - osb  przepust przez blachę -papę - osb tylko ile poniżej płyty osb i ile sztuk na całej długości ? 

 

Dodatkowo załączyłem szkic być może udało by mi się wpuścić kolana fi 110 pcv w ścianę uniknął bym obróbki połączenia z poszyciem wierzchnim tylko czy to zda egzamin?

 

 

 

IMG_20210319_071342.thumb.jpg.b6ee6a254deadc89d4f133572d1b8af6.jpg  ?  

 

 

 

 

Apropos kominków wentylacyjnych - np. jedna z firm, która ma w ofercie gonty bitumiczne, ma też dedykowane kominki i kratki do każdego typu pokrycia. Na wstępie wspomnę o kominkach. I trzeba przestrzeń pod dachem wentylować i ścianę od sąsiada raczej ocieplić.

 

Link do komentarza
4 godziny temu, Budujemy Dom - porady budowlane i instalacyjne napisał:

Nie warto się męczyć z wpuszczaniem rur w ścianę. Prędzej tam pojawią się jakieś wady i nieszczelności niż przy starannie  obrobionych połączeniach kominków z pokryciem.

Kominki przechodzące tylko przez pokrycie i wentylujące szczelinę pomiędzy pokryciem i podkładem nie muszą być wysokie. Tu i tak woda spłynie po dachu do rynny. Skoro dach ma 10×6 m powinny ich wystarczyć 3-4 sztuki.

Natomiast do wentylowania przestrzeni nad wełną mineralną przydałyby się ze 3 kominki, za to możliwie jak najwyższe.

Mam jeszcze problem co dać na osb, jest tak wielki wybór, jedni mówią membrana, inni papa ,rozsądek podpowiada mi papa ale jaka, nie jestem expertem w dziedzinie pokryć, czym więcej czytam tym mam większy  problem z wyborem. Znalazłem cos takiego tylko czy to ma sens ?

 

 

 

 

alfabit.thumb.PNG.c5cbd9c366a20598454a52a5c5efe451.PNG

 

 

 

 

 

Link do komentarza

To jest dokładnie to , o czym wspominałem we wczesniejszym poście - od Izolacja Jarocin. Papa jako taka może działać jak folia hydroizolacyjna, a membrana jak nazwa wskazuje - puszcza tylko w jedną stronę niczym kurtka z Goretexu. Tu chodzi głównie, poza wytrzymałością i odpornością na UV, o paroprzepuszczalność.

Jarocin wspominał w ostatnim artykule o "czerwonej" membranie o tej samej nazwie.

405038-b835-970x0_jarocin-dsc-0713-wersj

Link do komentarza
Dnia 19.03.2021 o 10:39, Budujemy Dom - budownictwo ogólne napisał:

Apropos kominków wentylacyjnych - np. jedna z firm, która ma w ofercie gonty bitumiczne, ma też dedykowane kominki i kratki do każdego typu pokrycia. Na wstępie wspomnę o kominkach. I trzeba przestrzeń pod dachem wentylować i ścianę od sąsiada raczej ocieplić.

 

 

 

 

 

Czy taki wywietrznik połączony z rurą PCV zda egzamin ? Z racji tego że w moim przypadku wymagany jest dość wysoki kominek (na aukcjach internetowych nie za bardzo coś jest o odpowiedniej wysokości) pomyślałem sobie że wpuszczę rurę pcv przez osb około 1metr ponad poszycie dachu, uszczelnię przy połączeniu z membraną bitumiczną na to blacha trapez na łatach -kontrłatach , na to blacha nierdzewna 35x35 (taka maskownica na wycięty otwór w trapezie) z otworem na rurę z uszczelnieniem .Nawet jak mi coś przecieknie to zostanie odprowadzone po warstwie czyli po papie bo poniższe połączenie będzie uszczelnione bitumicznie i nie będzie możliwe aby coś dostało się do pustej przestrzeni na wełnę tam zresztą dam folie wysoko paroprzepuszczalną. Czy tak będzie ok?

 

 

 

 

 

Przechwytywanie.PNG.fdae29173b662886a301ce001dccc7b6.PNG

Link do komentarza
Dnia 21.03.2021 o 20:43, Marecki12 napisał:

 

 

 

 

Czy taki wywietrznik połączony z rurą PCV zda egzamin ? Z racji tego że w moim przypadku wymagany jest dość wysoki kominek (na aukcjach internetowych nie za bardzo coś jest o odpowiedniej wysokości) pomyślałem sobie że wpuszczę rurę pcv przez osb około 1metr ponad poszycie dachu, uszczelnię przy połączeniu z membraną bitumiczną na to blacha trapez na łatach -kontrłatach , na to blacha nierdzewna 35x35 (taka maskownica na wycięty otwór w trapezie) z otworem na rurę z uszczelnieniem .Nawet jak mi coś przecieknie to zostanie odprowadzone po warstwie czyli po papie bo poniższe połączenie będzie uszczelnione bitumicznie i nie będzie możliwe aby coś dostało się do pustej przestrzeni na wełnę tam zresztą dam folie wysoko paroprzepuszczalną. Czy tak będzie ok?

 

 

 

 

 

Przechwytywanie.PNG.fdae29173b662886a301ce001dccc7b6.PNG

Proszę o pomoc w kwestii doboru kominków czy z pcv, jakie zakończenie.

Link do komentarza
6 minut temu, Budujemy Dom - budownictwo ogólne napisał:

Pytanie brzmi - czy kominek ma być z PVC i w jaki sposób ma być zakończony? Kupujesz gotowca dedykowanego do danego pokrycia - jak np. w linku ze STEMA i tyle - bierzesz to co w ofercie. Pytasz o inne opcje i czy może być z innego materiału?

Tak wiem mogę kupić gotowca to nie jest problem  tylko że poprzednik pisał że w moim przypadku potrzebny jest wysoki a tutaj już problem z zakupem na aukcjach. 

 Dlatego pytałem czy mogę zastosować rurę pcv z oczywiście z odpowiednim zakończeniem . 

Link do komentarza
17 godzin temu, Budujemy Dom - budownictwo i instalacje napisał:

Niepotrzebny wysoki - wystarczy "dziura" w dachu, To nie jest cyrkulacja pod pokryciem dachowym tylko wentylacja strychu. Wlot w okapie lub w ścianie szczytowej. .

Nawet przy tak małym spadku jak w moim przypadku poniżej 10stopni .

 

image.thumb.png.0df34ad7b0211a471f9ca261082525d4.png

 

 

 

 

 

 

Link do komentarza

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Ta sprawa nie jest tak do końca ściśle określona w przepisach. Trzeba też uwzględnić pewną praktykę, która się wytworzyła.   Przede wszystkim zawsze wymagane jest sporządzenie opinii geotechnicznej. Mamy na to konkretny przepis, który zawiera Rozporządzenie Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 25 kwietnia 2012 r. w sprawie ustalania geotechnicznych warunków posadawiania obiektów budowlanych (Dz.U. 2012 poz. 463)   § 7. 1. W przypadku obiektów budowlanych wszystkich kategorii geotechnicznych opracowuje się opinię geotechniczną   W przypadku domów jednorodzinnych najczęściej sporządza ją projektant budynku lub projektant dokonujący adaptacji projektu gotowego. Z zastrzeżeniem, że najczęściej stosuje się tu coś co można nazwać najniższym poziomem wymagań. Wynika to ze specyfiki domów jednorodzinnych, czyli zwykle obiektów zaliczanych do tzw. pierwszej kategorii geotechnicznej. Mówiąc w ogromnym skrócie, są one niewielkie i o prostej konstrukcji, posadowione na gruntach nośnych, jednorodnych i przy poziomie wód gruntowych poniżej poziomu posadowienia (proste warunki gruntowe). Teraz pojawia się pytanie na jakiej podstawie w takich sytuacji projektant ma określić kategorię geotechniczną konkretnego obiektu (domu)? W cytowanym powyżej rozporządzeniu zakres wymaganej dokumentacji różnicuje się przede wszystkim ze względu na kategorię obiektu budowlanego. Zgodnie z zasadą, że im trudniejsze warunki gruntowe i/lub bardziej skomplikowany obiekt, tym i wymagany zakres dokumentacji jest większy. Znajdziemy tam ogólny zapis:   § 4. 4 Kategorię geotechniczną całego obiektu budowlanego lub jego poszczególnych części określa projektant obiektu budowlanego na podstawie badań geotechnicznych gruntu, których zakres uzgadnia z wykonawcą specjalistycznych robót geotechnicznych.   Swoiste doprecyzowanie stanowi tu kolejny przepis:   § 6. 2. Dla obiektów budowlanych pierwszej kategorii geotechnicznej zakres badań geotechnicznych może być ograniczony do wierceń i sondowań oraz określenia rodzaju gruntu na podstawie analizy makroskopowej. Wartości parametrów geotechnicznych można określać przy wykorzystaniu lokalnych zależności korelacyjnych.   Najwyraźniej jednak powyższy zapis należy traktować jako zalecenie, nie zaś „sztywny” wymóg. Tym bardziej, że w przypadku obiektów zaliczanych do pierwszej kategorii geotechnicznej nie ma wymogu przedstawienia dokumentacji z przedstawionych badań. Wróćmy tu do § 7. 1., który należałoby interpretować wraz z kolejnymi punktami:   § 7. 1. W przypadku obiektów budowlanych wszystkich kategorii geotechnicznych opracowuje się opinię geotechniczną. 2. W przypadku obiektów budowlanych drugiej i trzeciej kategorii geotechnicznej opracowuje się dodatkowo dokumentację badań podłoża gruntowego i projekt geotechniczny. 3. W przypadku obiektów budowlanych trzeciej kategorii geotechnicznej oraz w złożonych warunkach gruntowych drugiej kategorii wykonuje się dodatkowo dokumentację geologiczno-inżynierską, zgodnie z  przepisami ustawy z  dnia 9 czerwca 2011 r. – Prawo geologiczne i górnicze (Dz. U. Nr 163, poz. 981).   W związku z tym wytworzyła się praktyka, w której projektant zawsze sporządza opinie geotechniczna, lecz w przypadku pierwszej kategorii geotechnicznej nikt nie wymaga od niego przedstawienia w tej opinii dokładnych danych na temat gruntu. Danych wziętych chociażby z opisu i interpretacji odwiertów. Projektant przecież i tak bierze za to wszystko odpowiedzialność, a ostatecznie kieruje się swoją wiedzą i doświadczeniem. To całkiem rozsądne, bo w praktyce w takich prostych przypadkach rozbudowane badania nie są do niczego potrzebne. Trzeba zachować umiar, rozsądek i pewną proporcję nakładów i korzyści. Ponadto projektant jest często w stanie sporo wywnioskować już po takich robotach jak zrobienie wykopów pod szambo, przyłącze wodociągowe czy wiercenie studni.  
    • Dlatego sugeruję najpierw użycie farby separacyjnej.
    • Witam,  z początkiem października złożyłem wniosek o wydanie warunków zabudowy na dom jednorodzinny z garażem w bryle budynku. Dostałem informację z gminy, że decyzja zostanie wydana do 31.03.2025 (ze względu na dużą ilość wniosków spowodowanych zbliżającymi się zmianami). Zastanawiam się teraz jakie mam opcje aby w przyszłości móc postawić jednak też garaż wolnostojący/ budynek gospodarczy. Wolałbym poczekać teraz na tą decyzję która ma zostać wydana do końca marca. Czy później mogę zmienić warunki zabudowy, tak aby postawić garaż wolnostojący? jeżeli tak to za pomocą jakiego wniosku? i czy jeżeli zmiana warunków zabudowy nastąpi po 1 stycznia 2026 to czy warunki z automatu będą miały tylko 5 lat ważności? i jeszcze pytanie ile trwa sama zmiana warunków zabudowy (w internecie jest napisane miesiąc, ale aktualnie na warunki zabudowy w mojej gminy trzeba czekać 5 miesięcy, a teoretycznie mają na to 3 miesiące). Z góry dziękuję za informację :) 
    • Budowa, która powinna zakończyć się co najmniej 3 miesiące temu wciąż nie została skończona. Szef firmy budowlanej ciągle powtarza "nie nasza wina, skaczemy z budowy na budowę, są opóźnienia".   Jesteśmy w trakcie robót dachowych, które przez firmę budowlaną stale są przekładane. Do stanu surowego zamkniętego brakuje nam tylko/aż dachu. Ostatnio zaczął padać śnieg, a nocami słupki rtęci wskazują ujemną temperaturę. Czy może mieć to jakiś zły wpływ na więźbę dachową?
    • Komentarz dodany przez PornKup: Jestem przerażony. Oszuści podkładają papiery pod oczyszczalnie które nie istnieją i z problemem zostaje użytkownik który jest bogu ducha winny. nie dajcie się ludzie nabrać - trzeba żądać papierów i dopiero podejmować decyzje zakupu. modernizacja szamb to tylko wymiana na prawdziwe urzadzenie
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...