Skocz do zawartości

Szybkość nagrzewania wody w bloku a zgodność z Rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie.


piok1977

Recommended Posts

Napisano

Witam

Mieszkamy w nowym bloku około 1.5 roku.

Od ok. 3 miesięcy jest problem z nagrzewaniem wody w każdym punkcie. Trzeba odczekać ok.30-40 sekund aby woda zaczęła się nagrzewać. 

Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie:

 

§ 120. 1. W budynkach, z wyjątkiem jednorodzinnych, zagrodowych i rekreacji indywidualnej, w instalacji ciepłej wody powinien być zapewniony stały obieg wody, także na odcinkach przewodów o objętości wewnątrz przewodu powyżej 3 dm3 prowadzących do punktów czerpalnych.

2. Instalacja ciepłej wody powinna zapewniać uzyskanie w punktach czerpalnych temperatury wody nie niższej ni˝ 55°C i nie wyższej ni˝ 60°C, przy czym instalacja ta powinna umożliwiać przeprowadzanie jej okresowej dezynfekcji termicznej przy temperaturze wody nie niższej ni˝ 70°C.

 

Czy to oznacza, że prawo pozwala na spuszczenie max. 3 l wody, która później powinna być nagrzana do min. 55C?  Czyli jak spuścimy przykładowo 3.1 l wody, jej temperatura nie może być niższa niż 55C ?

Mieliśmy kontrolę, spuszczono nam ok. 3 l wody, która zaczęła się dopiero nagrzewać (wg mnie ok.15C max).

Nie ma możliwości umyć rąk w ciepłej wodzie, cały czas trzeba czekać aż woda się nagrzeje.

Dziękuję za wytłumaczenie

 

 

Napisano

To wszystko zależy od sposobu przygotowania CWU w budynku, w którym mieszkasz. Ja mam często tak, że woda na ostatnim pietrze pod prysznicem rano jest letnia. Okazuje się, że po interwencji przyszli panowie i sprawdzali jedną ze studzienek i problem na jakic czas ustąpił. Zapytałem tez o to, kto zapłaci za ciepłą wodę, która nei jest ciepła i muszę zrzucic kilka wiader do kanalizacji zanim leci woda o temp. 55 stopni. Paradoksalnie podobne cyrki są z ogrzewaniem co bo podobno pogodówka "zgłupiała" (która miała de facto zoptymalizować ogrzewanie). Podsumuję - paragrafy sobie, a życie sobie. Trzeba być czujnym i często interweniować. Może ostatecznie trzeba na piśmie złożyć skargę powołując się na wskazane przepisy. Na początek do administracji czyli do zarządcy.

Napisano

Zwracam uwagę jeszcze na ustęp 3 tego samego paragrafu:

3. Izolacja cieplna przewodów instalacji ciepłej wody, w których występuje stały obieg wody, powinna zapewnić 
spełnienie wymagań określonych w ust. 2 i § 267 ust. 8. 

 

Brak cyrkulacji, czyli obiegu wody jest dopuszczalny tylko w miejscach gdzie z rur trzeba spuścić maksymalnie 3 l wody. Wszystkie odcinki rurociągu o większej pojemności mają zgodnie z WT mieć zapewnioną stale działającą cyrkulację. 

Do tego temperatura ciepłej wody - po ewentualnym spuszczeniu tych 3 litrów, gdzie nie jest wymagana cyrkulacja - ma się mieścić w wąskich granicach od 55 do 60°C.

W praktyce te przepisy są powszechnie lekceważone. Sam interweniowałem kiedyś w podobnej sytuacji u rodziny. Bo a to coś na węźle cieplnym jest źle ustawione, a to wymiennik lub zawory zamulone. Ale zgodnie z prawem ciepła woda w budynku wielorodzinnym ma spełniać warunki postawione w rozporządzeniu.

Napisano (edytowany)

Przepis określa dopuszczalną objętość zładu wodnego na odcinku węzeł cyrkulacji - punkt odbioru  (3 dm3)  co zależy pd przekroju rury i jej długości Dla dociekliwych: można policzyć czy instalacja spełnia ten wymóg - dla standardowych rur PEX średnica wewnętrzna na 12 mm , łatwo więc sprawdzić max. długość tego odcinka . Temperatura wody określana jest dla ustabilizowanego przepływu i określona jako możliwa do uzyskania . 

PS Przepisy dotyczą wymagań projektowych - w eksploatacji może być różnie np, na skutek ponadnormatywnego rozbioru ciepłej wody. 

Edytowano przez Budujemy Dom - budownictwo i instalacje (zobacz historię edycji)
Napisano
  Dnia 23.02.2021 o 08:08, Budujemy Dom - porady budowlane i instalacyjne napisał:

Zwracam uwagę jeszcze na ustęp 3 tego samego paragrafu:

3. Izolacja cieplna przewodów instalacji ciepłej wody, w których występuje stały obieg wody, powinna zapewnić 
spełnienie wymagań określonych w ust. 2 i § 267 ust. 8. 

 

Brak cyrkulacji, czyli obiegu wody jest dopuszczalny tylko w miejscach gdzie z rur trzeba spuścić maksymalnie 3 l wody. Wszystkie odcinki rurociągu o większej pojemności mają zgodnie z WT mieć zapewnioną stale działającą cyrkulację. 

Do tego temperatura ciepłej wody - po ewentualnym spuszczeniu tych 3 litrów, gdzie nie jest wymagana cyrkulacja - ma się mieścić w wąskich granicach od 55 do 60°C.

W praktyce te przepisy są powszechnie lekceważone. Sam interweniowałem kiedyś w podobnej sytuacji u rodziny. Bo a to coś na węźle cieplnym jest źle ustawione, a to wymiennik lub zawory zamulone. Ale zgodnie z prawem ciepła woda w budynku wielorodzinnym ma spełniać warunki postawione w rozporządzeniu.

Rozwiń  

Witam

Jak wspomniałem, administracja powołuje się na te 3l, że można je spuścić i wg nich wszystko jest ok. Ale doczytałem w kolejnym punkcie również o temp wody min.55 C

U nas spuszczono ponad 2l,  woda zmieniła temp. max o 2-3 C i powiedziano nam, że takie są normy. (zaczęla się dopiero nagrzewać). Myślę, że aby uzyskać temp. min. 55C trzeba by było spuścić ok 5-6 l wody!!! Administracja również powoływała się na siłę strumienia wody, że trzeba puścić na maksa wodę - kto normalny puszcza wodę na maksa aby rozchlapać ściany w łazience lub w kuchni??? Dla mnie to jest zwykle odwal się wszystko jest super, wg standardów budowlanych i tak musi być w nowym budownictwie.

Czy można się powołać na to rozporządzenie i wskazać również punkt z temperaturą min. 55C ? Naprawdę to jest słabe, jeżeli codziennie wykąpać się z rana w przyjemnej temperaturze, trzeba straciś 5-6 l wody.

Dodatkowo nie pamiętam kiedykolwiek abym umył ręce w ciepłej wodzie (wiadomo, że mycie rąk nie zajmuje i nie trwa 30-40 sekund).

 

Dziękuję za odpowiedź.

 

Napisano

Spuszczono 3 litry ale zalezy w jak szybkim tempie? Ja w sumie nic nie dodam, można obserwować dalsze anomalie i notować. Ja po takich kilku akcjach na poważnie rozważałem podgrzewacz przepływowy elektryczny w łazience tylko na zwu oczywiście a cwu tylko do kuchni z węzła. Zrób wywiad u sąsiadów czy mają podobny dyskomfort. Tymi przepisami na temat eksploatacji i dostarczaniu usług w codziennym życiu blokowiska można sobie ......tyłek. To się chyba nazywa - samo życie. Możesz jedynie  z nimi walczyć przy rachunkach za rozliczenie ciepłej wody (która powinna być prawie gorąca), a która wcale nie jest wg Ciebie gorąca.

Napisano (edytowany)

Przepisy są jednoznaczne i bardzo restrykcyjne. Niech spuszczą 3 l i zmierzą temperaturę wody. Ma mieć minimum 55°C. Co tu ma do rzeczy siła strumienia wody? Maksymalne jej odkręcenie zmienia tylko tyle, że ta sama ilość już wychłodzonej wody spływa w krótszym czasie z rur. Ale przecież nie robi się jej od tego mniej. 

Edytowano przez Budujemy Dom - porady budowlane i instalacyjne (zobacz historię edycji)
Napisano
  Dnia 24.02.2021 o 08:16, Budujemy Dom - porady budowlane i instalacyjne napisał:

Przepisy są jednoznaczne i bardzo restrykcyjne. Niech spuszczą 3 l i zmierzą temperaturę wody. Ma mieć minimum 55°C. Co tu ma do rzeczy siła strumienia wody? Maksymalne jej odkręcenie zmienia tylko tyle, że ta sama ilość już wychłodzonej wody spływa w krótszym czasie z rur. Ale przecież nie robi się jej od tego mniej. 

Rozwiń  

Dziękuję Panie Jarosławie za informację.

 

Sąsiedzi niby mają dobrze, ale jak sprawdziłem w biurze sprzedaży u dewelopera (w tym samym budynku) to było w porządku - woda była gorąca po kilku sekundach, oczywiscie sie na to powołałem i zostałem zbyty że tam jest bliżej do węzła wody czy jakoś tak :)

No nic piszę kolejne odwołanie i działam w temacie.

 

Pozdrawiam!

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Murowania już coraz mniej. Zbliżamy się do wysokości nadproży a więc docinamy wstępnie ostatnie pustaki na których zostaną wylane poduszki betonowe oraz obsadzone nadproża. Przenosimy również poziom zero do budynku tak aby łatwiej nam się pracowało. Porównujemy lasery krzyżowe trzech firm Nivel System, DeWalt oraz Hilti.    
    • Dzień dobry, Jako ekspert marki OSMO chciałbym podzielić się praktycznymi wskazówkami dotyczącymi prawidłowego olejowania tarasu drewnianego. Temat wraca co sezon, a odpowiednie zabezpieczenie drewna jest kluczowe, by cieszyć się jego wyglądem i trwałością przez lata. Dlaczego warto olejować taras? Taras to miejsce narażone na intensywne działanie słońca, deszczu, śniegu i zmian temperatury. Drewno bez odpowiedniego zabezpieczenia zaczyna szarzeć, pękać i chłonąć wilgoć. Olejowanie, szczególnie z użyciem specjalistycznych olejów do drewna zewnętrznego, chroni powierzchnię i pozwala zachować jej naturalne piękno. Oleje OSMO – co je wyróżnia? Produkty OSMO do tarasów, np. OSMO Olej tarasowy, są na bazie naturalnych olejów i wosków roślinnych. W przeciwieństwie do lakierów, nie tworzą szczelnej powłoki, lecz wnikają w drewno, pozwalając mu oddychać. Olej nie łuszczy się i nie wymaga szlifowania przy odnawianiu – wystarczy oczyszczenie i ponowne nałożenie produktu. Krok po kroku: jak olejować taras Przygotowanie powierzchni: Drewno powinno być czyste, suche i odpylone. W przypadku starych powierzchni – zalecamy dokładne mycie oraz szlifowanie papierem o gradacji 80–100. Wybór oleju: OSMO oferuje kilka wariantów olei do tarasów  – zarówno bezbarwne, jak i pigmentowane (np. Bangkirai Teak, Szary). Pigmenty dodatkowo chronią przed promieniowaniem UV. Aplikacja: Olej nakładamy cienką warstwą pędzlem lub aplikatorem (np. OSMO Floor Brush 150 mm). Po 12 godzinach schnięcia można nałożyć drugą warstwę – tylko na surowe drewno. W przypadku renowacji zwykle wystarcza jedna warstwa. Warunki pogodowe: Olejować należy przy temperaturze powyżej +10°C, bez deszczu przez minimum 24h po aplikacji. Pielęgnacja i renowacja Regularna kontrola stanu powłoki – zwłaszcza po zimie – pozwala szybko zareagować. Jeśli kolor blaknie lub powierzchnia traci hydrofobowość, wystarczy ją oczyścić i nałożyć nową warstwę oleju. Chętnie odpowiem na pytania – zarówno dotyczące doboru produktu, jak i techniki aplikacji.   Pozdrawiam serdecznie, Ekspert OSMO 
    • Olej Ochronny UV Osmo 420 to wysokiej jakości preparat przeznaczony do zewnętrznej ochrony drewna. Jego głównym zadaniem jest zabezpieczenie powierzchni drewnianych przed szkodliwym wpływem promieni UV, co zapobiega procesowi szarzenia drewna i wydłuża jego trwałość.   Zastosowanie Powierzchnie pionowe na zewnątrz: drzwi, okna, parapety, wiaty garażowe, fasady drewniane, płoty, pergole, altany. Ochrona przed promieniowaniem UV: spowalnia proces szarzenia drewna o faktor UV 12 w porównaniu z niezabezpieczonym drewnem. Jako powłoka wykończeniowa: na istniejące już powłoki pigmentowe, wydłużając czas pomiędzy koniecznymi pracami renowacyjnymi.  Właściwości Bezbarwna powłoka o jedwabistym połysku: podkreśla naturalny wygląd drewna. Mikroporowata struktura: pozwala drewnu swobodnie oddychać, redukując pęcznienie i kurczenie się drewna. Hydrofobowość: chroni powierzchnię przed wodą i brudem. Odporność na pękanie i łuszczenie: nie pęka, nie łuszczy się, ani nie odpryskuje. Łatwa aplikacja i renowacja: nie wymaga szlifowania ani gruntowania. Skład i bezpieczeństwo Na bazie naturalnych olejów roślinnych: bezpieczny dla zdrowia i środowiska. Zawiera biocydy: chroni przed atakiem pleśni, alg i grzybów. Przeznaczony do użytku zewnętrznego: ze względu na zawartość biocydów.  Aplikacja Przygotowanie powierzchni: drewno musi być czyste, suche i wolne od śladów zmrożenia (maksymalna wilgotność 20%). Narzędzia aplikacyjne: pędzel Osmo lub wałek z mikrofibry. Ilość warstw: dla skutecznej ochrony należy nałożyć 2 warstwy powłoki. Czas schnięcia: ok. 10–12 godzin w normalnych warunkach (23°C / 50% wilgotności względnej). Wydajność: 1 litr wystarcza na pokrycie ok. 18 m² przy jednej warstwie. Uwagi Efekt na białych powierzchniach: ze względu na wysoką zawartość olejów, bezbarwny Olej Ochronny UV może powodować lekkie zażółcenie na białych powierzchniach. Do wykończenia drewna barwionego na biało zaleca się użycie Lazury Olejnej do Ochrony Drewna w kolorze białym (900).  
    • Dzięki za odp.   Mam właśnie bardzo złe przeczucie ze jak przegadam temat z radca to okaże się ze prawo to jedno a urzędy i tak mogą chcieć dokumentów.   Na ten moment nie mam nawet działki - próbuje się rozeznać ogólnie w temacie.   Ogólne informacje da się jakoś znaleźć, ale szukając detali następuje niestety zderzenie ze ścianą.
    • Odpowiedź może być tylko jedna. Metalowe! Może je zniszczyć tylko siła fizyczna. Plastyk zniszczy nawet promieniowanie słoneczne UV.
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...