Skocz do zawartości
AktywForum
Zbieraj punkty i wymieniaj na nagrody!

sprawdź punkty

pytanie o płytę fundamentową


Recommended Posts

Dzień Dobry

Mam pytanie do osób z wiekszą wiedzą na tematy budowlane.
Budynek w technologi szkielet drewniany.
W umowie mam fundament jako płyta fundamentowa 10cm beton i 10cm styropian a w miejscach ścian 20cm beton i 10cm styropian, opaska drenarska.
Proponuje wykonawca teraz zmienić fundament na płytę fundamentową 20cm beton plus ostrogi 60cm, bez drenażu.
Nie wiem czy to dobra zmiana.
Z góry dziekuję za pomoc

Link to postu
Udostępnij na innych stronach
19 godzin temu, Bartek_St napisał:

Proponuje wykonawca teraz zmienić fundament na płytę fundamentową 20cm beton plus ostrogi 60cm, bez drenażu.

Musisz zapytać, jakie są powody takich zmian, czym to motywuje?

 

Na zdrowy rozum będzie o wiele więcej żelbetu - czyli koszt rośnie - z drugiej strony bedzie silniej, tylko nie wiem dlaczego przy takiej grubej płycie jeszcze ostrogi.

Musiałbyć zapytać niezależnego konstruktora i na miejscu, albo autora projektu - chyba robił go do twoich warunków geologicznych.
Konsultacja z autorem projektu w razie proponowanych zmian przez wykonawcę jest zawsze wskazana!

Wg mnie :12_slight_smile:

 

Drenaż bym robił, jeśli są pomieszczenia poniżej gruntu - podraża koszt, ale osusza grunt skutecznie. Warunek - trzeba mieć gdziee odprowadzić wodę.

Jeśli pomieszczenia są powyżej gruntu - raczej nie ma potrzeby drenażu, chyba że teren jest spadkowy, to warto wtedy odrenować część budynku od strony zbocza, żeby odprowadzić na bok napierającą wodę. Moim zdaniem. :12_slight_smile:

Link to postu
Udostępnij na innych stronach
4 minuty temu, podczytywacz napisał:

Będzie narażony na szkody górnicze? Może wykonawca wie, po co i dlaczego sugeruje taką zmianę...

Myślisz, ż projektant nie wiedziałby o złym gruncie, szkodach?

Link to postu
Udostępnij na innych stronach
1 minutę temu, podczytywacz napisał:

ale może wykonawca myśli i wie - z praktyki - więcej o tej lokalizacji, niż projektant...

 

Najwyżej może wie...

 

Projektant (czy konstruktor, który robił konstrukcję do projektu) - ma wiedzieć wszystko, co trzeba, żeby zaprojektować dom bezpiecznie, a w tym fundament jest podstawą. 

Oczywiście wykonawca  może wiedzieć z doświadczenia w danym terenie - o ile są warunki powtarzalne, a on tam robi na okrągło.

Ale przy wątpliwosciach i tak o wszystkim rozstrzyga najpierw badanie geologiczne, a potem wykop (i ewentualnie nowe badanie geologiczne).

 

Link to postu
Udostępnij na innych stronach

nie ma szkód górniczych teren gliniasty w miarę normalny wg. geologa.
Propozycja zmiany jest z powodów zmian w samej firmie wykonawcy do tej pory używali powykonawcy do fundamentu ale po doświadczeniach z budów itp chcą robić sami fundament ale w innej wersji czyli tej nowej proponowanej.
Wykonawca proponuje zmianę w tej samej cenie i szukam porady czy jest sens o tym myśleć
załaczam jak wyglądają obie propozycje
fund2.jpg.aeadd560e9739c0ae75fc09ea0c159a8.jpgfund1.thumb.jpg.51f1ef5aa2c29f925775451417923af0.jpg
 

Link to postu
Udostępnij na innych stronach
19 minut temu, podczytywacz napisał:

To można poprawić, dokładając izolację na -0,17 pod ścianą...

Pytanie tylko czy to rozwiazanie z dołożoną izolacją jest atrakcyjniejsze niż to drugie
 

Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Próbuję się skontaktować z moim kolegą, który 6, może 7 lat temu zafundował sobie piękny domek drewniany, z bali, właśnie na płycie fundamentowej... Popytam jaki miał układ warstw... ale wydaje mi się, że to była taka ze zbrojeniem brzegowym...

Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Skoro roboty nie są rozpoczęte to jeszcze na nic nie jest zbyt późno. Czy są jakieś szczególne przyczyny posadowienia akurat tego budynku na płycie? Jeżeli nie, to proponuję przemyśleć zrobienie zwyczajnego fundamentu, ze ścianami fundamentowymi sięgającymi poniżej granicy przemarzania. Akurat w budynku szkieletowym najłatwiej poradzić sobie z jego izolacją cieplną. Wstawiam poglądowo przerobiony rysunek. Układ jest znacznie prostszy i tańszy. Mostków cieplnych tam nie ma, a ułożenie izolacji przeciwwilgociowej jest banalnie proste (zaznaczyłem drugą warstwę pod ścianami).

fundament.jpg.1f339c34a25df9840ef24a461312fe58.jpg

Wariant proponowany przez wykonawcę ma ewidentne wady. Przykładowo, ostroga sięga już do gliniastego gruntu rodzimego, ale powyżej głębokości przemarzania. A grunt może w tym miejscu przemarzać, bo nie przewidziano izolacji cieplnej gruntu poza obrysem budynku (W pierwotnej wersji była).

Druga rzecz, to przy braku drenażu grunt rodzimy ruszamy jak najmniej. Od zewnątrz fundament zasypujemy gruntem rodzimym i zagęszczamy go. 

Czy drenaż miał gdzie odprowadzać wodę? Bo inaczej nie ma on sensu.

  • Lubię to 1
Link to postu
Udostępnij na innych stronach
5 godzin temu, Bartek_St napisał:

Dziękuję za sugestie ale już to za późno na takie zmiany.

Dopóki nie zacząłeś robót - jest zawsze możliwość zmiany projektu.

O wiele gorszą opcją jest poprawianie błędów juz wykonanych.

Moim zdaniem - jesli inwestujesz w ocieplenie, zrób je porządnie - a nie połowicznie i z błędami. Szkoda pieniędzy, które będziesz potem tracił w każdym zezonie grzewczym.

 

Nie wiem jakie bedziesz miał ogrzewanie na poziomie zerowym, ale jeśli podłogowe, to te 20 cm izolacji nie jest za duże, a jeśli nie podłogowe, to zaleca się ok. 10 - 15 cm. I lepiej dać więcej, niż mniej - bo to niewielka stosunkowo różnica.

 

W domu pasywnym daje się izolacje pod płytą i lączy się ją bezpośrednio z izolacją murów zewnętrznych. 

W innych przypadkach (przy fundamentach niepłytowych) powinno się zbliżyć do tego wzoru, czyli zejść z izolacją termiczną pionową poniżej cokołu do fundamentu, zeby zminimalizować mostek ciepła w ścianie - przy cokole.

Link to postu
Udostępnij na innych stronach

To jest budynek szkieletowy, czyli ściany mają dobrą izolacyjność w całym swoim przekroju i w dowolnym kierunku. Dlatego można zrobić tak jak narysowałem i zachować ciągłość izolacji. To taki specyficzny przypadek, właściwość tej technologii. Trzeba przy niej rozumieć co i dlaczego się robi.

W przypadku płyty fundamentowej, gdy ściany są szkieletowe można też zrobić izolację cieplną na płycie od góry. Pod wieloma względami to prostszy wariant. Ciągłość izolacji cieplnej też jest zachowana, a nie jest ona narażona na działanie wody i wilgoci. 

Płyta jako podłoga na gruncie, przy licznych zaletach, ma też wady. Przykładowo, tworzy mostki akustyczne pomiędzy pomieszczeniami.

Link to postu
Udostępnij na innych stronach
18 godzin temu, Budujemy Dom - porady budowlane i instalacyjne napisał:

To jest budynek szkieletowy,

Rzeczywiście - nie zuważyłem, że to szkielet :12_slight_smile:

Wtedy zolacja na płycie bezproblemu może łączyć się z izolacją w scianie.

 

W tym miejscu zaznaczonym izolacje nie lączą się - dlaczego? Specyficzny przekrój, czy czegoś nie widzę?

image.png.1b38925aa606b63088019b88af697a78.png

Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Łączą się. Tak jak napisałem pod ścianami jest dodatkowa warstwa. Solidniejsza, z 2 warstw papy lub folii fundamentowej PVC. W praktyce to ją układa się najpierw. Potem, gdy stoją już ściany, przed ułożeniem styropianu na podłodze, układa się 2 warstwy folii PE na zakład z izolacją pod ścianami. To dobry  i prosty układ, bo nie trzeba nigdzie wywijać folii.

  • Lubię to 1
Link to postu
Udostępnij na innych stronach
3 godziny temu, Budujemy Dom - porady budowlane i instalacyjne napisał:

Łączą się. Tak jak napisałem pod ścianami jest dodatkowa warstwa. Solidniejsza, z 2 warstw papy lub folii fundamentowej PVC.

Nie pytałem o izolację przeciwwilgociową, bo jest na rysunku (widać 2 warstwy pod scianą).

Chodziło mi o izolację termiczną - na rysunku jest białe pole zamiast "falki" - między ociepleniem płyty a ściany (w czerwonym okręgu).

 

Albo coś nie dopatrzyłem, albo widok inny - bo chyba powinny sie łączyć?

Edytowano przez zenek (zobacz historię edycji)
Link to postu
Udostępnij na innych stronach

To ściana szkieletowa, więc izolacja cieplna wypełnia cały jej przekrój. Przerabiałem tylko rysunek przesłany przez autora wątku, tam ściana jest oznaczona w ten sposób. Jak rozumiem ta biała część to właściwa ściana szkieletowa, a na niej mamy dodaną jeszcze warstwę termoizolacji.

  • Dziękuję 1
Link to postu
Udostępnij na innych stronach
23 godziny temu, Budujemy Dom - porady budowlane i instalacyjne napisał:

To ściana szkieletowa, więc izolacja cieplna wypełnia cały jej przekrój. Przerabiałem tylko rysunek przesłany przez autora wątku, tam ściana jest oznaczona w ten sposób. Jak rozumiem ta biała część to właściwa ściana szkieletowa, a na niej mamy dodaną jeszcze warstwę termoizolacji.

Dokładnie tak

Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Budynek szkieletowy i styropian? Oczywiście - czemu nie? Myślę, że wełna mineralna. Jarku do którego przekroju się odnosisz - zaczerpniętego z netu z jednym z możliwych rozwiązań czy podrzuconego przez Bartek_St? Tego akurat nie widzę - jedynie w strefie przycokołowej. Chyba, że źle patrzę.

Link to postu
Udostępnij na innych stronach
  • 1 miesiąc temu...

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Otrzymałem ostatnio trzy propozycje instalacji fotowoltaiki. Jako że nie znam się na tym, to proszę o pomoc w wyborze. Może ktoś wie, która z nich lepiej się sprawdza w polskich warunkach, która jest u nas popularniejsza lub może jest wśród nich jakaś starsza, której za względu na coraz nowsze technologie, nie warto już instalować ? Mój dom, niecałe 100 m2 pow. urz. będzie ogrzewany pompą ciepła 5 KW. Propozycja 1:                 9,72 kWp Panel fotowoltaiczny:     PV JINKO Cheetah 400W JKM400M-72H-V - 24 sztuki, PERC, sprawność modułu STC  19,88%, moc 400 Wp Inverter:                          Sofar Solar 8.8KTL-X Cena brutto:                              34 992 zł   Propozycja 2:                  9,9 kWp Panel fotowoltaiczny:      Trina Solar 450 W   TSM-DE17M(II) - 22 sztuki, Multi Busbar, wydajność modułu STC 20,6%, zakres mocy wyjściowej 430-450 Wp Inverter:                           Growatt MOD 10KTL3-X Cena brutto:                               36800 zł   Propozycja 3:                  9,00 kWp Panel fotowoltaiczny:      CORAB ENCOR EC375M-6-120B - 24 sztuki, sprawność modułu STC 20,59%, moc 375 Wp Inverter:                           Sofar Solar 8.8KTL-X Cena brutto:                    36 500 zł
    • Wrzuć to do Złotych Myśli, bo nie wszyscy wierzą i rozumieją.   Tylko przy okazji nie należy jeszcze zapominać o tym co napisała @Elfir w wątku ogrodowym, ze najwięcej chorób spotyka się w ogrodach wymuskanych i pozbawionych różnorodności biologicznej.  
    • Żeby mieć czyste powietrze w domu trzeba mieszkać w okolicy z czystym powietrzem. Oczywiście - zmywanie podłogi na mokro w celu pozbycia się na bieżąco kurzu też pomaga, ale to na krótką metę. Ulgę przyniosą oczywiście oczyszczacze powietrza, ale ich wydajność musi być zbliżona do zalecanych krotności wymiany powietrza w pomieszczeniu. Jednym z droższych rozwiązań jest rekuperacja z filtrami HEPA. Można też montować filtry w nawiewnikach okiennych. Takie rozwiązania też widziałem i staja się bardzo popularne przy okazji rozmów o smogu.
    • A jak planujesz rozwiązać kwestię izolacji termicznej od dołu?
    • Gość JK
      Czy matę grzewczą mozna położyćna płytkach, a następnie kolejną warstwę płytek (nie planuję usuwać istniejących płytek tylko położyć na nich drugą warstwę)
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...