Skocz do zawartości

Zagospodarowanie działki - odległości


bezwosku

Recommended Posts

Napisano

Witam, chciałem się poradzić w sprawie posadowienia domu i garażu na działce.

Na ten moment priorytetowy temat to dom (parterowy - 200m2 zabudowy, wymiary jak na rysunku), chciałem go jednak tak ustawić na działce, żeby w przyszłości mieć możliwość wybudowania garażu od północy (1 stanowisko + pomieszczenie gospodarcze, wymiary jak na rysunku)  w związku z czym mam parę pytań

1. Czy są jakieś wytyczne w jakiej odległości powinien być garaż od domu ? w moim przypadku na ten moment przyjąłem 4 m lecz zastanawiam się czy nie zmniejszyć tej odległości np do 3m - zyskał by na tym ogród od południa, a może 4m to za mało i trzeba tą odległość zwiększyć bo... hmm budynki się pogryzą ;) 

2. Czy odległość bramy wjazdowej od domu wynosząca 4m jest wystarczająca żeby swobodnie odbić na lewo przyjmijmy średniej wielkości busem lub osobowym kombi do dodatkowego garażu, a następnie wyjechać z powrotem ?

 

Każda kropka to 1m, kreski co 10m

 

Wszelkie wskazówki, propozycje słowa krytyki mile widziane, pozdrawiam

działka.jpg

Napisano

garaż możesz dostawić do domu.
Można nawet przewidzieć w ścianie zewnętrznej domu nadproże, a po dobudowaniu garażu wybić drzwi i zrobić przejście garaż-dom.

Nie ma sensu tracić działki tak daleko odsuwając dom od północnej ściany.

Napisano
4 minuty temu, Elfir napisał:

Nie ma sensu tracić działki tak daleko odsuwając dom od północnej ściany.

 

Masz na myśli od północnej granicy ?

Napisano

tak :)

3 m musi byc od granicy działki (ściana bez okien) a nie od budynku na tej samej działce

 

I po co cofasz tak głęboko ten garaż w głąb działki? Bruku tylko zużyjesz

 

Napisano
25 minut temu, Elfir napisał:

tak :)

3 m musi byc od granicy działki (ściana bez okien) a nie od budynku na tej samej działce

 

 

 

Ustawowe odległości od granic działek znam, dom ustawiłem w odległości 4m od planowanego garażu bo taka odległość wydawała mi się "bezpieczna" ale chyba urwę tego metra na 3 co by powiększyć ogród :)

 

25 minut temu, Elfir napisał:

I po co cofasz tak głęboko ten garaż w głąb działki? Bruku tylko zużyjesz

 

 

Pierwszy powód; okno jednego z pokojów (zaznaczony na rysunku) - nie chciałem go zasłaniać

Drugi; podjazd do tego garażu będzie "praktyczniejszy" niż ten mały przed garażem głównym gdzie nie będzie miejsca np umyć samochód

Napisano

Przenieś okno w tym dobudowanym garażu - żeby postawić go 3 m od granicy.

można byłoby zrobić tak - z placem miedzy domem a garażem, gdzie można myć samochód

9e2928b0fc94ef08.jpg

Napisano

Przepisy specjalnie nie ograniczają odległości pomiędzy budynkami na tej samej działce. Te 4 m od bramy głównej do budynku to niewiele do manewrowania dla większych samochodów. Takie wąskie gardło. W tej sytuacji przyda się szersza brama wjazdowa (powyżej 4 m). Umożliwi wjazd już pod kątem.

Moim zdaniem też lepiej przysunąć garaż do domu. Okna on nie zasłoni, a i tak będzie go przez nie widać.

Napisano
4 godziny temu, Budujemy Dom - budownictwo i instalacje napisał:

Rozmieszczenie obiektów na działce ustala projektant ,opracowując plan jej zagospodarowania i uwzględniajac równiez lokalne ustalenia ujęte w WZ lub MPZP

Co nie znaczy, że nie uwzględnia potrzeb i opinii inwestora.

Napisano
Dnia 5.01.2021 o 09:40, Budujemy Dom - budownictwo i instalacje napisał:

Rozmieszczenie obiektów na działce ustala projektant ,opracowując plan jej zagospodarowania i uwzględniajac równiez lokalne ustalenia ujęte w WZ lub MPZP

Nie wspomniałem; działka jest w 4 linii zabudowy także nie dotyczy jej NLZ, w pobliżu nie ma na ten moment żadnych mediów, sąsiadów czy innych obiektów. Gleba piaszczysta, działka wyraźnie wyżej położona w stosunku do okolicznych pól.   

 

Dnia 5.01.2021 o 11:17, Budujemy Dom - porady budowlane i instalacyjne napisał:

Przepisy specjalnie nie ograniczają odległości pomiędzy budynkami na tej samej działce. Te 4 m od bramy głównej do budynku to niewiele do manewrowania dla większych samochodów. Takie wąskie gardło. W tej sytuacji przyda się szersza brama wjazdowa (powyżej 4 m). Umożliwi wjazd już pod kątem.

Moim zdaniem też lepiej przysunąć garaż do domu. Okna on nie zasłoni, a i tak będzie go przez nie widać.

 

Dnia 4.01.2021 o 22:13, Elfir napisał:

Przenieś okno w tym dobudowanym garażu - żeby postawić go 3 m od granicy.

można byłoby zrobić tak - z placem miedzy domem a garażem, gdzie można myć samochód

 

 

Naniosłem zmiany na rysunek. Wszystkie wymiary odpowiadają rzeczywistości (działka, projekt domu). 

Upieram się na "odsunięty" garaż w stosunku do frontu ponieważ bardziej praktyczny wydaje mi się powstały plac przed nim (odsunięty) niż za nim (przysunięty) 

 

dzialka1.jpg

Napisano

 masz mniej traconej przestrzeni w częsci wypoczynkowej działki.

 

Warto powiększyć okno na południowej ścianie - w sumie ten dom kiepsko wykorzystuje potencjał słoneczny działki

Napisano (edytowany)
2 godziny temu, Elfir napisał:

Warto powiększyć okno na południowej ścianie - w sumie ten dom kiepsko wykorzystuje potencjał słoneczny działki

Okno od południa (jadalnia) ma 160 cm, myślę je powiększyć chociaż o 50 cm

 

Dziękuję jeszcze raz za cenne rady!

Edytowano przez bezwosku (zobacz historię edycji)
Napisano

raczej inaczej zaaranżowałabym wnętrze - kuchnia tam, gdzie kanapa, a strefa wypoczynkowa gdzie kuchnia.
Wówczas nie masz upału latem gdy gotujesz. Z kuchni masz blisko na taras, więc nie biegasz z talerzami.

Ale ja bym wybrała kompletnie inny projekt.
Uwielbiam jasne wnętrza, a u ciebie będzie ciemno w większości pomieszczeń.
 

przepraszam, pomyliłam projekty :)
 

 

 

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Czyli żadne urządzenie pomocnicze czy też inne rozwiązanie nie pomoże, bo ograniczeniem są rury ?    W takim razie przy poborze ciepłej wody powinno być podobnie, a jest znacznie gorzej, więc raczej przyczyna jest inna ? 
    • Kwestią zasadniczą są przekroje zastosowanych rur. Te na parterze nie były przewidziane do zwiększonego poboru wody na górę, te na górze są prawdopodobnie zbyt małe, bo przewidziano je na normalną instalację, a nie instalację podniesioną wyżej (spadek ciśnienia o wysokość słupa wody od piwnicy do piętra). Ot i masz przyczynę.    Niestety, hydraulicy na rynku są w większości przyuczonymi amatorami i stosuję utarte schematy, które jednak trzeba dopasowywać do zmieniających się warunków, ale oni tego nie potrafią. 
    • Witam,   Przebudowałem poddasze na mieszkanie użytkowe. Problem polega na kiepskim ciśnieniu wody szczególnie ciepłej, które dodatkowo spada gdy ktoś piętro niżej również korzysta z ciepłej wody.    W łazience na poddaszu zamontowany jest przepływowy podgrzewacz wody Kospel PPE3. Budynek jest zasilany wodą ze studni zwykłej z hydroforem w piwnicy. Rury są od początku budowy budynku, a sam budynek z lat 90. Na dolnym piętrze ciśnienie jest ok. Na górne piętro rury zasilające wodę (PEX) zostały połączone ze starymi pod samym stropem.   Co można zrobić żeby poprawić ciśnienie wody na piętrze ? Jakieś urządzenie wspomagające ? Przepływomierz posiada zworki, którymi można zwiększyć moc - czy to może zmienić sytuacje ? Domyślam się, że padną sugestie odnośnie starej instalacji, ale jednak na dole ciśnienie wody jest ok. Proszę o pomoc.     
    • Tak to strop bez wylewki bo starą skułem. Chodzi o to, że w jej miejsce będzie nowa, typowo 6-7 cm gruba do ogrzewania podłogowego. Zamiast styropianu jak poprzednio styrobeton bo zauwżyłem że poprzednia wylewka miała normalnie 5cm ale środkiem zaledwie 3. Trudno byłoby styropianem wyrównać.   A jakie zwykle sa metody naprawy takich pekniec? Strop wyglada na lany nie widze nigdzie dyltacji   dziękuję za odpowiedź 
    • Przede wszystkim jaki tam jest rodzaj stropu i jakie tam dojdą nowe obciążenia. Bo nie rozumiem co znaczy "będzie podłogówka i 2 cm wyżej wylewki." Będzie tam nowa wylewka? W takim razie jak gruba? Tylko jako warstwa wyrównująca, zespolona ze starą wylewką, czy od niej oddzielona styropianem lub folią? Bo mi to raczej wygląda na strop bez zrobionej wylewki.  Skoro jest tam gdzieś wykuta dziura w betonie to trzeba ją oczyścić i wypełnić masą naprawczą do betonu. Gruntowanie na pewno nie zaszkodzi.  Natomiast co do pęknięć to powinien to obejrzeć konstruktor na miejscu. Bez tego można sobie gdybać, nie wiedząc nawet jakie tam są warstwy i jak głęboko sięgają pęknięcia. To również rzecz dla konstruktora, żeby ocenić czy nowe obciążenia nie będą zbyt duże.
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...