Skocz do zawartości

Zagospodarowanie działki - odległości


bezwosku

Recommended Posts

Napisano

Witam, chciałem się poradzić w sprawie posadowienia domu i garażu na działce.

Na ten moment priorytetowy temat to dom (parterowy - 200m2 zabudowy, wymiary jak na rysunku), chciałem go jednak tak ustawić na działce, żeby w przyszłości mieć możliwość wybudowania garażu od północy (1 stanowisko + pomieszczenie gospodarcze, wymiary jak na rysunku)  w związku z czym mam parę pytań

1. Czy są jakieś wytyczne w jakiej odległości powinien być garaż od domu ? w moim przypadku na ten moment przyjąłem 4 m lecz zastanawiam się czy nie zmniejszyć tej odległości np do 3m - zyskał by na tym ogród od południa, a może 4m to za mało i trzeba tą odległość zwiększyć bo... hmm budynki się pogryzą ;) 

2. Czy odległość bramy wjazdowej od domu wynosząca 4m jest wystarczająca żeby swobodnie odbić na lewo przyjmijmy średniej wielkości busem lub osobowym kombi do dodatkowego garażu, a następnie wyjechać z powrotem ?

 

Każda kropka to 1m, kreski co 10m

 

Wszelkie wskazówki, propozycje słowa krytyki mile widziane, pozdrawiam

działka.jpg

Napisano

garaż możesz dostawić do domu.
Można nawet przewidzieć w ścianie zewnętrznej domu nadproże, a po dobudowaniu garażu wybić drzwi i zrobić przejście garaż-dom.

Nie ma sensu tracić działki tak daleko odsuwając dom od północnej ściany.

Napisano
4 minuty temu, Elfir napisał:

Nie ma sensu tracić działki tak daleko odsuwając dom od północnej ściany.

 

Masz na myśli od północnej granicy ?

Napisano

tak :)

3 m musi byc od granicy działki (ściana bez okien) a nie od budynku na tej samej działce

 

I po co cofasz tak głęboko ten garaż w głąb działki? Bruku tylko zużyjesz

 

Napisano
25 minut temu, Elfir napisał:

tak :)

3 m musi byc od granicy działki (ściana bez okien) a nie od budynku na tej samej działce

 

 

 

Ustawowe odległości od granic działek znam, dom ustawiłem w odległości 4m od planowanego garażu bo taka odległość wydawała mi się "bezpieczna" ale chyba urwę tego metra na 3 co by powiększyć ogród :)

 

25 minut temu, Elfir napisał:

I po co cofasz tak głęboko ten garaż w głąb działki? Bruku tylko zużyjesz

 

 

Pierwszy powód; okno jednego z pokojów (zaznaczony na rysunku) - nie chciałem go zasłaniać

Drugi; podjazd do tego garażu będzie "praktyczniejszy" niż ten mały przed garażem głównym gdzie nie będzie miejsca np umyć samochód

Napisano

Przenieś okno w tym dobudowanym garażu - żeby postawić go 3 m od granicy.

można byłoby zrobić tak - z placem miedzy domem a garażem, gdzie można myć samochód

9e2928b0fc94ef08.jpg

Napisano

Przepisy specjalnie nie ograniczają odległości pomiędzy budynkami na tej samej działce. Te 4 m od bramy głównej do budynku to niewiele do manewrowania dla większych samochodów. Takie wąskie gardło. W tej sytuacji przyda się szersza brama wjazdowa (powyżej 4 m). Umożliwi wjazd już pod kątem.

Moim zdaniem też lepiej przysunąć garaż do domu. Okna on nie zasłoni, a i tak będzie go przez nie widać.

Napisano
4 godziny temu, Budujemy Dom - budownictwo i instalacje napisał:

Rozmieszczenie obiektów na działce ustala projektant ,opracowując plan jej zagospodarowania i uwzględniajac równiez lokalne ustalenia ujęte w WZ lub MPZP

Co nie znaczy, że nie uwzględnia potrzeb i opinii inwestora.

Napisano
Dnia 5.01.2021 o 09:40, Budujemy Dom - budownictwo i instalacje napisał:

Rozmieszczenie obiektów na działce ustala projektant ,opracowując plan jej zagospodarowania i uwzględniajac równiez lokalne ustalenia ujęte w WZ lub MPZP

Nie wspomniałem; działka jest w 4 linii zabudowy także nie dotyczy jej NLZ, w pobliżu nie ma na ten moment żadnych mediów, sąsiadów czy innych obiektów. Gleba piaszczysta, działka wyraźnie wyżej położona w stosunku do okolicznych pól.   

 

Dnia 5.01.2021 o 11:17, Budujemy Dom - porady budowlane i instalacyjne napisał:

Przepisy specjalnie nie ograniczają odległości pomiędzy budynkami na tej samej działce. Te 4 m od bramy głównej do budynku to niewiele do manewrowania dla większych samochodów. Takie wąskie gardło. W tej sytuacji przyda się szersza brama wjazdowa (powyżej 4 m). Umożliwi wjazd już pod kątem.

Moim zdaniem też lepiej przysunąć garaż do domu. Okna on nie zasłoni, a i tak będzie go przez nie widać.

 

Dnia 4.01.2021 o 22:13, Elfir napisał:

Przenieś okno w tym dobudowanym garażu - żeby postawić go 3 m od granicy.

można byłoby zrobić tak - z placem miedzy domem a garażem, gdzie można myć samochód

 

 

Naniosłem zmiany na rysunek. Wszystkie wymiary odpowiadają rzeczywistości (działka, projekt domu). 

Upieram się na "odsunięty" garaż w stosunku do frontu ponieważ bardziej praktyczny wydaje mi się powstały plac przed nim (odsunięty) niż za nim (przysunięty) 

 

dzialka1.jpg

Napisano

 masz mniej traconej przestrzeni w częsci wypoczynkowej działki.

 

Warto powiększyć okno na południowej ścianie - w sumie ten dom kiepsko wykorzystuje potencjał słoneczny działki

Napisano (edytowany)
2 godziny temu, Elfir napisał:

Warto powiększyć okno na południowej ścianie - w sumie ten dom kiepsko wykorzystuje potencjał słoneczny działki

Okno od południa (jadalnia) ma 160 cm, myślę je powiększyć chociaż o 50 cm

 

Dziękuję jeszcze raz za cenne rady!

Edytowano przez bezwosku (zobacz historię edycji)
Napisano

raczej inaczej zaaranżowałabym wnętrze - kuchnia tam, gdzie kanapa, a strefa wypoczynkowa gdzie kuchnia.
Wówczas nie masz upału latem gdy gotujesz. Z kuchni masz blisko na taras, więc nie biegasz z talerzami.

Ale ja bym wybrała kompletnie inny projekt.
Uwielbiam jasne wnętrza, a u ciebie będzie ciemno w większości pomieszczeń.
 

przepraszam, pomyliłam projekty :)
 

 

 

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • u mnie gaz wygrywa - rachunki dużo niższe niż przy indukcji, a gotuję sporo. mam dużą płytę solgaz optimex 4+2 i bardzo sobie chwalę. wygląda nowocześnie, gotuje się na szkle, więc łatwo się czyści, a dzięki technologii bezpłomieniowej gaz zużywa się dużo mniej niż w tradycyjnych palnikach.
    • Bedzie 12-14 cm perlitu wsypane w podloge. Rurki nie beda zalane jastrychem. Plan jest polozyc na  legarach plyty włóknowo-cementowe lub włóknowo-gipsowej dla usztywnienia i  wzmocnienie podloza, nastepnie plyty farmacel 25 lub dfe *jak na zdjeciu* wloknowo-gipsowe powrotne na calej powierzchni zeby weszko mi rurek w spirale co 10 cm. potem hydroizolacja i terakota. jest maly grzejniczek ok 60x60 jedno plytowy. woda do niego trafia goraca, niewiem pewnie ze 60 st.    Bedzie tam brodzik kompozutowy schedpol ktory raczej bedzie izolowal cieplo z podlogowki.    niestety elektryczna mata potrzebuje pradu ktory tani nie jest
    • Dzień dobry, Robię generalny remont na poddaszu 22 letniego domu parterowego o powierzchni poddasza 140mkw po podłodze, dachu wielospadowym ze słupami i dachówką betonową na 390mkw. W związku z tym usunąłem wylewkę i styropian i chce upewnic sie ze nie bede musial kuć nowej. Generalnie mimo braku dykatacji na takiej powierzchni strop wygląda dobrze poza jednym fragmentem jak na zdjęciu. Wydaje mi się, że to jakoś wzmacniano przed pierwszą wylewką? Co to jest? Widzę że i tak pęknięcie poszło i zrobiło się takie U. Czy tam coś trzeba dodatkowo wzmacniać? Niby stoi 20 lat dom, ale będzie podłogówka i 2 cm wyżej wylewki i nowe ścianki GK, meble, płytki zamiast paneli, więc trochę wagi dojdzie. Ponadto zauważyłem że ktoś beztrosko sobie wykuł wzmocnienie stropu i tak zostawił. Teraz mam szanse to jakoś wzmocnić bo prętów nie przeciął a naprężenia tam będą ściskające. Czym to uzupełnić? Gotowa masa naprawcza wymieszana z kamieniami? To jest aż 5cm głębokie. Nie sypie się, trzeba gruntować? Poza tym w narożnikach domu widzę pęknięcia po przekątnej. Chyba mniej niebezpieczne, ale czy na pewno? Szkoda, że nie pomyśleli o dylatacji!
    • Od dołu folia paroizolacyjna bezpośrednio pod płyty g-k, chociaż jeżeli zaraz nad nimi jest OSB to i tak para wodna zbytnio przez nią nie przejdzie. Bardziej mnie zastanawia całość od góry, bo skuteczność wentylacji przestrzeni z wełną będzie bardzo słaba, gdy zostawimy 2 cm poziomej szczeliny pomiędzy wełną i płytą OSB, płyty też rozsuniemy po 2 m. Bezpieczniej byłoby od góry ułożyć deski i pomiędzy nimi zrobić odstępy po 2 cm. Płyty to jest jednak duża ciągłą powierzchnia. 
    • Po pierwsze, skoro to podłoga na legarach to jak wygląda sprawa z konstrukcją i izolacją tej podłogi? Ile tam jest lub będzie izolacji? Czy rurki mają być zalane w warstwie jastrychu? Po drugie, skoro w tej łazience jest dość chłodno to czym jest teraz ogrzewana? Jakimś grzejnikiem? Na ile gorąca woda do niego trafia? Wtedy będzie można ocenić jaką ma moc. Po trzecie, mam nadzieję, że podłogówka ma tu uzupełniać ogrzewanie grzejnikiem, nie je całkowicie zastąpić? Bo prawdopodobnie w takiej słabo izolowanej łazience nie będzie w stanie tego zrobić. Ta łazienka jest mała, powierzchni z podłogówką będzie tam więc ok. 1,5 m2. Nawet naprawdę mocno grzejąca podłoga (jak na podłogówkę) nie odda więc do pomieszczenia więcej jak ok. 200-300 W mocy. To mało, jako jedyne źródło ciepła się nie sprawdzi. Przy okazji, dlaczego nie zaplanowano ogrzewania pod prysznicem? Po czwarte, nie wiem czy warto w takiej łazience męczyć się z robieniem wodnej podłogówki. Efekt ciepłej podłogi z powodzeniem zapewniłaby tam elektryczna mata pod płytkami. 
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...