Skocz do zawartości

Dom na prąd + fotow./ Pytanie o moc przyłączeniową


Marcin86

Recommended Posts

Napisano (edytowany)

Mam projekt domu parterowego 135m2, 

ogrzewanie podłogowe na prąd + CWU na prąd (boiler+grzałka) + kuchnia indukcyjna + rekuperacja, 6 osobowa rodzina. + fotowoltaika 7-10kWp w zależności o tech budowy

Firma projektowa w moim imieniu złożyła wniosek i dostałem warunki przyłącza na 12kW i zabezpieczenie 3x20A, ale na moje to za mało jak czytam różne artykuły. Proszę o pomoc czy mam wnioskować o większą moc? jak czytam różne porady to min to 25kW, ale może 30? a może jednak te 12 starczy skoro ma być fotowoltaika? 

 

technologia budowy jeszcze nie wybrana - przy tradycyjnym budownictwie wyjdzie zapotrzebowania ok 60 kWh/m2*rok, w szkieletowym ok 25 kWh/m2*rok (na 90% będzie tech. szkieletowa, aby tej fotowoltaiki starczyło na zapotrzebowanie na prąd i rachunki były niskie)

Edytowano przez Marcin86
dodanie słowa boiler+grzałka (zobacz historię edycji)
Napisano

Moim zdaniem 12 kW to zupełnie wystarczająca moc przyłącza. Załóżmy, że uruchomisz w zimie pompę ciepła, która odda max 13 kW a pobierze max 6kW. Masz jeszcze nadwyżkę 7 kW. Przy takim domku wystarczy jednak mniejsza pompa ciepła - pewno max 11 kW i to z przygotowaniem CWU. Dodatkowo włączysz TV, 3 komputery + płytę grzewczą i jeszcze masz zapas mocy.

 

Napisano

W zimie może być za mało, fotowoltaika niewiele doda właśnie wtedy, gdy potrzeba najwięcej energii (grzanie domu, światło rano i po południu do nocy, kupa komputerów itp, TV ), dlatego  - póki dom jeszcze na papierze - warto przeanalizować zainstalowanie pompy ciepła... w lecie klimatyzację podgoni razem z panelami...

Napisano
16 godzin temu, Marcin86 napisał:

ale nie mam w projekcie pompy ciepła

A OK, nie wiem, co ja z ta pompa wyskoczyłem. W takim razie musisz zerknąć na zapotrzebowanie na ciepło w projekcie. Załóżmy, że będziesz grzał z mocą 6 kW z podłogówki, to i tak są dla porównania 3 grzejniki po 2 kW i w 2 godziny nagrzejesz + cwu w szycie 2 kW przez godzinę. I tak masz jeszcze 4kW zapasu na przyłączu, ale tak jak wspomniał Przedmówca, w zimę z samych paneli może nie dać rady. I tak nie dasz rady grzać w trybie off-grid i będziesz musiał nadwyżki wypracowane latem brac z sieci zimą. Czyli moim zdaniem instalacja da radę, ale jak wspomniał Ekspert Cezary - lokalny dostawca prawdę ci powie. Zapytaj sąsiadów jaki mają przydział mocy?

 

Napisano

sąsiedzi mają gaz więc ja jestem pionierem jeśli chodzi o prąd + panele. Dlatego pytam na forum bo jak czytam różne artykuły to głupieje. Pompy ciepła nie chce - wg mnie ogrzewanie na prąd + panele to najbardziej optymalne rozwiązanie (ale rozumiem ze każdy może mieć inne zdanie)

 

"Dla domu jednorodzinnego ze standardowym oświetleniem, podłączeniem urządzeń RTV i AGD oraz z licznikiem trójfazowym przyjmuje się minimalną moc rzędu 12 kW. W przypadku poszerzenia instalacji o kuchenkę elektryczną należy wnioskować o 16 kW przyłącze. Jeśli ogrzewanie domu oparte jest na systemie elektrycznym, moc przyłączeniowa nie może być niższa niż 25 kW"

 

"Zwykle przyjmuje się, że dla domu jednorodzinnego, w którym energię elektryczną używa się jedynie do oświetlenia i zasilania urządzeń, moc przyłączeniowa powinna wynosić 10-12 kW. Natomiast w przypadku korzystania z ogrzewania elektrycznego, podgrzewaczy do wody, czajników elektrycznych, kuchenki lub piekarnika na prąd wartość ta musi być odpowiednio wyższa (15-30 kW)"

 

zapytałem enea operatora to wysłali mi tez ogólną formułkę.

 

"W odpowiedzi na zgłoszenie uprzejmie prosimy o kontakt z Państwa elektrykiem w celu określenia odpowiedniej mocy przyłączeniowej.

Na naszej stronie mogą Państwo znaleźć propozycję wskazanych mocy pod adresem: https://www.operator.enea.pl/dladomu/przylaczeniedosieci/procedurazprzylaczeniowakrokpokroku

 

Określenie mocy przyłączeniowej

Aby określić moc przyłączeniową szacujemy jakie urządzenia mogą być włączone jednocześnie (określamy ich moc)

Przykłady z sugerowaną mocą przyłączeniową:

1.    Mieszkanie (urządzenia tradycyjne) - licznik 1-fazowy, do 5 kW.

2.    Dom lub mieszkanie (urządzenia tradycyjne) - licznik 3-fazowy -  min. 12 kW.

3.    Jeśli jest planowany zakup np. kuchenki elektrycznej o mocy 10 kW wówczas proponujemy - min. 16 kW.

4.    Dom jednorodzinny lub mieszkanie do 200 m2 (urządzenia tradycyjne + elektryczne ogrzewanie akumulacyjne + kuchnia elektryczna + bojler lub przepływowy podgrzewacz wody) - licznik 3-fazowy - min. 25 kW (z przekaźnikiem priorytetowym).

5.    Dom jednorodzinny od 200 do 250 m2 (urządzenia jak wyżej) - licznik 3-fazowy, - min.31 kW (z przekaźnikiem priorytetowym).

 

 

z powyższych punktów wynika że powinienem mieć przyłącze 25kW, ale projektant zaproponował 12kW i stąd moje pytanie czy projektant się nie pomylił?

Napisano

Wszystko zależy od tego jakie będzie maksymalne zapotrzebowanie budynku na ciepło, występujące przy największym mrozie, czyli przy temperaturze zewnętrznej ok. -20°C.

Jeżeli budynek będzie rzeczywiście miał niskie straty, np. 30 W/m2, to do ogrzania całości wystarczą raptem 4 kW. Równocześnie przy 0°C wystarczy połowa tej mocy grzewczej. Ale taki wynik bardzo trudno osiągnąć, nawet przy świetnej izolacji i wentylacji z rekuperatorem. 

A jest jeszcze taka możliwość, że ogrzewanie podłogowe będzie akumulatorem ciepła - grubą wylewkę nagrzewamy w nocy, w czasie obowiązywania drugiej taryfy.

Dlatego trzeba zdecydować się na konkretny projekt i znać straty ciepła występujące w budynku, policzone dla każdego pomieszczenia. To co innego niż roczne wartości zapotrzebowania na energię w przeliczeniu na 1m2. Inaczej nie ustalimy jaka ma być moc przyłączeniowa, bo po prostu nie wiemy jaka moc będzie potrzebna.

Napisano

Ok zdecydowałem na zwiększenie mocy na 25kW, to "tylko" jednorazowo 700 zł więcej a będę miał spokój i czystą głowę, dojdą sprzęty ogrodowe, dzieci zaczną grać na gitarze, wzmacniacze, konsole, może niedługo auto na prąd i cała zabawa by mnie mocno stresowała. 

dzięki za odpowiedzi.

  • 3 tygodnie temu...
Napisano

Tak naprawdę wiele zależy od ogrzewania jakie będzie użyte. Jeżeli zdecydujesz się na zwykłe maty grzewcze to biorąc pod uwagę wszystko co wymieniłeś, czyli sprzęty ogrodowe, wzmacniacze, konsole, sprzęt agd i rtv, pompa lub bojler na wodę + włączone maty grzewcze w każdym z pomieszczeń, to moc przyłączeniowa może być zbyt niska (przyjmując, że większość tych sprzętów będzie włączona jednocześnie), natomiast przy bardziej energooszczędnym rozwiązaniu jakim są folie na podczerwień moc możliwe, że by wystarczyła. Moc zawsze można później zwiększyć składając jedynie wniosek do operatora. Osobiście polecam zapoznać się z ofertami pomp ciepła, gdyż takie rozwiązanie jest bardziej energooszczędne, a pompy ciepła zyskują w ostatnich latach na popularności. Rząd pracuje również nad rozszerzeniem programu mój prąd o dofinansowanie pomp ciepła.
Zapraszam do kontaktu pawel@drh.com.pl w celu bezpłatnej wyceny instalacji fotowoltaicznej (ewentualnie + pompy ciepła)

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Taras z drewna to inwestycja na długie lata, ale tylko pod warunkiem regularnej i prawidłowej konserwacji. Najważniejszym momentem w całym roku jest zabezpieczenie drewna przed zimą. To właśnie w tym okresie taras jest narażony na największe obciążenia: wilgoć, stojącą wodę, mróz, częste zmiany temperatury oraz ograniczone nasłonecznienie sprzyjające rozwojowi glonów i grzybów. Jako osoba pracująca na co dzień z produktami Osmo, przedstawiam sprawdzony i skuteczny sposób zabezpieczenia tarasu przed sezonem zimowym. Dlaczego warto zabezpieczać taras przed zimą Niezabezpieczone drewno bardzo szybko traci swoje właściwości. Wnika w nie woda, która zimą zamarza, powodując mikropęknięcia. Drewno szarzeje, staje się szorstkie i podatne na ścieranie oraz biodegradację. Wiosną często okazuje się, że konieczne jest szlifowanie lub nawet wymiana części desek. Oleje tarasowe Osmo działają inaczej niż lakiery. Wnikają głęboko w strukturę drewna, nie tworzą łuszczącej się powłoki i pozwalają drewnu oddychać. Dzięki temu wilgoć nie zostaje zamknięta wewnątrz desek. Krok pierwszy – dokładne czyszczenie tarasu Przed nałożeniem oleju taras musi być idealnie czysty. Stare osady, szarość i naloty biologiczne osłabiają skuteczność impregnacji. Najlepsze efekty daje zastosowanie Osmo Gel 6611 do usuwania starych powłok z  drewna lub specjalistycznego środka czyszczącego do tarasów. Preparat usuwa poszarzałe warstwy drewna, pozostałości starego oleju oraz zabrudzenia biologiczne. Po umyciu taras należy spłukać wodą i pozostawić do całkowitego wyschnięcia na minimum 24–48 godzin. Drewno musi być suche w dotyku i w strukturze. Krok drugi – wybór odpowiedniego oleju Osmo Dobór oleju zależy od rodzaju drewna oraz oczekiwanego efektu wizualnego. Osmo Olej Tarasowy Naturalny nr 007 polecany jest osobom, które chcą zachować naturalny kolor drewna. Chroni przed wodą i ścieraniem. Oleje tarasowe Osmo w wersjach kolorystycznych (takich jak Bangkirai 006, Modrzew 009 Szary 019 ) pozwalają jednocześnie zabezpieczyć i odświeżyć kolor tarasu. Dla tarasów bardzo nasłonecznionych szczególnie polecana jest jako pierwsza warstwa, wersja z filtrem UV 420, która znacznie ogranicza proces szarzenia drewna. Krok trzeci – prawidłowa aplikacja oleju przed zimą Olejowanie powinno odbywać się w odpowiednich warunkach atmosferycznych. Temperatura powietrza i podłoża nie powinna być niższa niż 10 stopni Celsjusza. Nie należy olejować przy zapowiedzi opadów w ciągu kolejnych 24 godzin. Olej nakłada się cienką warstwą przy pomocy wałka, pędzla lub pada do tarasów, zawsze wzdłuż słojów drewna. Nadmiar oleju należy równomiernie rozprowadzić, nie pozostawiając kałuż. Czas schnięcia to około 8–10 godzin do lekkiego użytkowania oraz 24 godziny do pełnej odporności. W przypadku tarasów regularnie konserwowanych zwykle wystarcza jedna warstwa oleju przed zimą. Krok czwarty – zabezpieczenie tarasu na czas zimy Na okres zimowy warto usunąć z tarasu donice i meble stojące bezpośrednio na deskach. Nie należy przykrywać tarasu szczelną folią, ponieważ prowadzi to do gromadzenia się wilgoci pod spodem. Bardzo ważny jest swobodny odpływ wody. Zimą nie wolno skuwać lodu ostrymi narzędziami, ponieważ prowadzi to do mechanicznych uszkodzeń powierzchni. Drewno zabezpieczone olejem Osmo nie chłonie wody, nie pęka, nie łuszczy się i bardzo łatwo odnawia się wiosną jedną warstwą oleju. Jak często olejować taras Tarasy zadaszone wystarczy olejować raz w roku. Tarasy odkryte i silnie nasłonecznione warto zabezpieczać dwa razy w roku – wiosną i przed zimą. Olejowanie jesienne pełni funkcję ochronnej impregnacji na trudny sezon. Najczęstsze błędy popełniane przy konserwacji tarasu Do najczęstszych błędów należą: olejowanie wilgotnego drewna, nakładanie zbyt grubej warstwy oleju, brak wcześniejszego czyszczenia powierzchni, stosowanie lakierów zamiast olejów oraz olejowanie przy zbyt niskiej temperaturze późną jesienią.
    • Na niektóre "damskie" oko wygląda jak "amelinium"  - po co wyprowadzać z błędu?
    • Zapach będzie jak się będą paliły. Wysłane z mojego SM-A520F przy użyciu Tapatalka
    • Może to korytko jest grubsze. Na pewno jest drogie 10 zł mb.  https://www.ekombig.pl/suche-systemy/394-al-panel-prosty.html
    • Czyli to inox, nierdzewka. A Tytan w skladzie ma kwas fosforowy, który reaguje ze stalą nierdzewną.    https://allegro.pl/kategoria/srodki-czyszczace-srodki-do-lazienek-323418?string=MATMAT TRISOL
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...