Skocz do zawartości

Czy zaprawa może być mocniejsza od bloczków?


Recommended Posts

Czy poprawnie jest murować gazobeton o wytrzymałości 4mpa na zaprawę cienkowarstwową o wytrzymałości 10mpa? Słyszałem gdzieś że lepiej by zaprawa nie była dużo mocniejsza od bloczków. Chcę też podmurować okno z bloczków betonowych B15 a mam worek "szybki beton B30" i myślałem go zastosować, więc teraz nie wiem 

Link do komentarza
54 minuty temu, dedert napisał:

Czy poprawnie jest murować gazobeton o wytrzymałości 4mpa na zaprawę cienkowarstwową o wytrzymałości 10mpa? Słyszałem gdzieś że lepiej by zaprawa nie była dużo mocniejsza od bloczków.

No i ja się z tym spotkałem, że tak piszą w podręcznikach i w różnych oficjalnych wytycznych. Czemu tak jest, dokładnie nie wiem, nie pamiętam, chodziło chyba o jakies rozkładanie naprężeń.. Ale teoria sobie, a życie sobie, więc muruj tym co masz. Wiedza którą posiadłeś jest przydatna o tyle, że wiesz przynajmniej, że jakim by gniotem nie przyszło ci murować, to i tak będzie dobrze, bo okazuje się, że spoiwo może być - a nawet musi być! - słabsze od materiału budowlanego. :)

Pozdrowienia, PeZet.

PS.

A jeśli przyjdzie ci murować betonem - a niechby tam - B25, cóż, okaże się po prostu że bloczki pełnią rolę spoiwa, bo materiałem budowlanym będzie ten beton. Chałupa z tego powodu na pewno się nie rozpadnie. Budowlanka to sztuka znajdowania uzasadnień. ;)

Link do komentarza

Odnośnie zaprawy cienkowarstwowej teraz szukając zalazłem innego producenta który podaje że M5 to zaprawa letnia a M10 zimowa. Czyli na zimę zaprawa musi być mocniejszą? Bo wytrzymałość na ściskanie jest podana taka jak nazwa zaprawy czyli M5 i M10. 

A beton szybki B30 już mam więc nie widzi mi się żeby dla 4 bloczków jechać i kupować nowej zaprawy. Tymbardziej że nad tymi bloczka o występuje słup żelbetonowy stąd to podmurowanie i myślałem że lepiej będzie użyć mocniejszej zaprawy bo z worka cementu i piasku to pewnie urobię coś klasy B7 może. 

Edytowano przez dedert (zobacz historię edycji)
Link do komentarza
1 godzinę temu, dedert napisał:

Odnośnie zaprawy cienkowarstwowej teraz szukając zalazłem innego producenta który podaje że M5 to zaprawa letnia a M10 zimowa. Czyli na zimę zaprawa musi być mocniejszą? Bo wytrzymałość na ściskanie jest podana taka jak nazwa zaprawy czyli M5 i M10. 

A beton szybki B30 już mam więc nie widzi mi się żeby dla 4 bloczków jechać i kupować nowej zaprawy. Tym bardziej że nad tymi bloczka o występuje słup żelbetonowy stąd to podmurowanie i myślałem że lepiej będzie użyć mocniejszej zaprawy bo z worka cementu i piasku to pewnie urobię coś klasy B7 może. 

Liczba przy literce M oznacza, że  wytrzymałość na ściskanie w N/mm2 jest nie mniejsza od tej liczby. Z zimą nie ma to nic wspólnego. Murowanie w obniżonych temperaturach wymusza stosowanie dodatków, które pozwolą wodzie zarobowej reagować w mieszance np. w temperaturze poniżej 5 stopni Celsjusza a nawet bliskiej Zeru. Klasa betonu i zapraw do murowania podana jest w projekcie. Beton B30 to jak na bunkier :). Tradycyjną metodą można z powodzeniem "ukręcić" zaprawę cementową M10: 25 kg cementu: 143 kg piasku, 20-24 litry wody i mamy w efekcie 85 litrów gotowej zaprawy. Jedna z receptur. A tu masz recepturę na zaprawę cementowo-wapienną: 1:0,5:4,5: 47 kg cementu portlandzkiego CEM I 32,5 R + 57 kg wapna hydratyzowanego + 0,94   m3 piasku i mamy w efekcie 287 litrów wody.

W pliku pdf na stronie 12. masz inne receptury zapraw murarskich i tynkarskich: http://phavi.wapno-info.pl/at/attachments/2012/1206/105332-tradycyjne-zaprawy-murarskie-i-tynkarskie.pdf

Tak na marginesie - kto teraz ma betoniarkę w garażu ? :)

 

Link do komentarza

Więc nie wiem dlaczego H+H podaje swoje zaprawy M5 i M10 jaki letnia i zimową, można to sprawdzić na stronie. 

Mi się głównie rozchodzi czy stanie się coś złego jeśli zastosuje beton B30 bo tu rozchodzi się też o czas wiązania, utwardzania. W obecnych temperaturach i wilgotności zaprawa cementową na piasku wolno twardnieje, a przekonałem się gdy majstry tydzień temu na szybko taka zaprawa raki ukrywali. Zaprawę do tej pory można ścierać palcami więc wymienię ją na Sika 13f. A szybki czas utwardzienia (który ma szybki Beton B30) jest dla mnie istotny bo w tygodniu lub na początku przyszłego będziemy zalewać strop i ten słup który będzie napierał na podmurowanie okno.

Link do komentarza
10 godzin temu, dedert napisał:

Czy poprawnie jest murować gazobeton o wytrzymałości 4mpa na zaprawę cienkowarstwową o wytrzymałości 10mpa? Słyszałem gdzieś że lepiej by zaprawa nie była dużo mocniejsza od bloczków. Chcę też podmurować okno z bloczków betonowych B15 a mam worek "szybki beton B30" i myślałem go zastosować, więc teraz nie wiem 

Chodzi o to że ściana murowana nie jest jak monolit, tylko siada przez jakiś czas. Pod ciężarem tego co na niej jest oparte no i material sie kurzczy w czasie schnięcia.

A poniewaz powinna siadać jednorodnie, to pewnie dlatego zaprawa powinna mieć podobne własności fizyczne do cegły, bloczków, pustaków.

Ale ty masz tylko fragment do podmurowania- wiec ja bym zastosował ten beton 30. Tylko porządnie zwilżył powierzchnie istniejące do ktorych domurujesz ten fragment - i zaprawę też bym zrobił porządnie "mokrą".

Można też je podmalować mleczkiem cementowym przed murowaniem.

Edytowano przez zenek (zobacz historię edycji)
Link do komentarza
37 minut temu, dedert napisał:

Pewnie i racja ale w takim razie po co jest zaprawa cienkowarstwowa o wytrzymałości 10mpa skoro gazobeton ma max 7mpa i to ten najwyższej gęstości. Chyba że to do silikatów jest ale teraz patrzę że na worku M10 jest napisane również do betonu komórkowego. 

Możliwe, że na ten słynny zapas. Przecież teraz również się "muruje" na piankę Dryfix. Kielnia juz odchodzi do lamusa. :) Wracając do zapraw cienkowarstwowych "Urobiona zaprawa zachowuje przydatność do użycia maksymalnie przez 3 godziny. Pamiętajmy, aby nie rozkładać zaprawy na odległości dłuższej niż ok. 3 m, ponieważ moglibyśmy nie zdążyć ułożyć na niej wszystkich bloczków przed jej wyschnięciem. Po nałożeniu bloczków ich położenie można korygować w ciągu 7 minut, a czynność przyklejania wykonać w czasie nie dłuższym niż 10 minut od rozprowadzenia zaprawy cienkowarstwowej." Cytat z PSB https://www.grupapsb.com.pl/porady/porada/jak-naklada-sie-zaprawe-podczas-murowania-scian-z-betonu-komorkowego.html

Wnioski - zaprawy są raczej modyfikowane.

Link do komentarza

U mnie ostatnia warstwa gazobetonu pod wieńcem stopu kładziona była na spoinie grubości miejscami i 3cm, bo trzeba było wrócić do poziomu :). Zaprawa była mieszana na budowie z cementu, wapna i piachu w proporcjach bodajże 1:1:5, ale w sumie była robiona na oko. Tak więc myślę sobie, dedert, że jeśli weźmiesz ten B30 i z niego wymurujesz tę spoinę, to choćbyś miał i 5cm spoinę kłąść, to możesz spać spokojnie. Ewentualnie, żeby lepiej się kleiło, dosyp wapna budowlanego. Na wiadro 20l dałbym jedną czubatą kielnię albo półtorej takiego masła wapiennego, papki - czyli wapna zalanego wodą. Łatwiej murować.

Albo można dolać zamiennika wapna - ceplast, cemplas.

Albo odpuścić temat i murować tym co masz. też będzie dobrze, bo nie ma mrozu, a b30 z worka z całą pewnością ma dodatki wiążące, tak obstawiam.

PS. Wiesz, ja wykorzystywałem wszystko, bo sam budowałem. W życiu nie pojawił się u mnie kontener, wszystko wykorzystałem.

Link do komentarza
9 minut temu, PeZet napisał:

U mnie ostatnia warstwa gazobetonu pod wieńcem stopu kładziona była na spoinie grubości miejscami i 3cm, bo trzeba było wrócić do poziomu :). Zaprawa była mieszana na budowie z cementu, wapna i piachu w proporcjach bodajże 1:1:5, ale w sumie była robiona na oko. Tak więc myślę sobie, dedert, że jeśli weźmiesz ten B30 i z niego wymurujesz tę spoinę, to choćbyś miał i 5cm spoinę kłąść, to możesz spać spokojnie. Ewentualnie, żeby lepiej się kleiło, dosyp wapna budowlanego. Na wiadro 20l dałbym jedną czubatą kielnię albo półtorej takiego masła wapiennego, papki - czyli wapna zalanego wodą. Łatwiej murować.

Albo można dolać zamiennika wapna - ceplast, cemplas.

Albo odpuścić temat i murować tym co masz. też będzie dobrze, bo nie ma mrozu, a b30 z worka z całą pewnością ma dodatki wiążące, tak obstawiam.

PS. Wiesz, ja wykorzystywałem wszystko, bo sam budowałem. W życiu nie pojawił się u mnie kontener, wszystko wykorzystałem.

Właśnie .Wapno nadaje elastyczność i kielni się trzymało lepiej. Poza tym - strasznie to wszystko mocne. Potem będziesz musiał to czołgiem rozwalać :). Oczywiście żart.

 

Link do komentarza

Ale to uważacie ze beton B30 nie będzie się lepił bloczka? 

 

Odnośnie ostatniej warstwy bloczka. Na budowach widuję że pierwsza warstwa na fundamencie ma spoinę pionową oraz ostatnia pod wiencem również i to dość grubą na ok 2cm. Reszta na piorowpusty. I nie mówię tutaj o spoinie poziomej tylko pionowa. Czemu tak? Czy to są jakieś warstwy wymagające wzmocnienia? 

Edytowano przez dedert (zobacz historię edycji)
Link do komentarza

Ona ma wiązać i byc łącznikiem między jedną warstwą a drugą. Nie będziemy tu prowadzili dyskusji akademickiej na temat roli zaprawy murarskiej (w sumie to możemy :) ), ale skuj pierwszą z brzegu ściankę działową z cegieł pełnych i zobacz jak odspaja się zaprawa murarska. Jak na ciastku z masą kremową - część na jednej cegle, część na drugiej. Do tego dochodzi nacisk i zbrojenie. Nic nowego tu nie wymyślimy. Od wieków kamień stał na kamieniu, ale bez zaprawy nie było muru.

 

Link do komentarza

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Ta sprawa nie jest tak do końca ściśle określona w przepisach. Trzeba też uwzględnić pewną praktykę, która się wytworzyła.   Przede wszystkim zawsze wymagane jest sporządzenie opinii geotechnicznej. Mamy na to konkretny przepis, który zawiera Rozporządzenie Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 25 kwietnia 2012 r. w sprawie ustalania geotechnicznych warunków posadawiania obiektów budowlanych (Dz.U. 2012 poz. 463)   § 7. 1. W przypadku obiektów budowlanych wszystkich kategorii geotechnicznych opracowuje się opinię geotechniczną   W przypadku domów jednorodzinnych najczęściej sporządza ją projektant budynku lub projektant dokonujący adaptacji projektu gotowego. Z zastrzeżeniem, że najczęściej stosuje się tu coś co można nazwać najniższym poziomem wymagań. Wynika to ze specyfiki domów jednorodzinnych, czyli zwykle obiektów zaliczanych do tzw. pierwszej kategorii geotechnicznej. Mówiąc w ogromnym skrócie, są one niewielkie i o prostej konstrukcji, posadowione na gruntach nośnych, jednorodnych i przy poziomie wód gruntowych poniżej poziomu posadowienia (proste warunki gruntowe). Teraz pojawia się pytanie na jakiej podstawie w takich sytuacji projektant ma określić kategorię geotechniczną konkretnego obiektu (domu)? W cytowanym powyżej rozporządzeniu zakres wymaganej dokumentacji różnicuje się przede wszystkim ze względu na kategorię obiektu budowlanego. Zgodnie z zasadą, że im trudniejsze warunki gruntowe i/lub bardziej skomplikowany obiekt, tym i wymagany zakres dokumentacji jest większy. Znajdziemy tam ogólny zapis:   § 4. 4 Kategorię geotechniczną całego obiektu budowlanego lub jego poszczególnych części określa projektant obiektu budowlanego na podstawie badań geotechnicznych gruntu, których zakres uzgadnia z wykonawcą specjalistycznych robót geotechnicznych.   Swoiste doprecyzowanie stanowi tu kolejny przepis:   § 6. 2. Dla obiektów budowlanych pierwszej kategorii geotechnicznej zakres badań geotechnicznych może być ograniczony do wierceń i sondowań oraz określenia rodzaju gruntu na podstawie analizy makroskopowej. Wartości parametrów geotechnicznych można określać przy wykorzystaniu lokalnych zależności korelacyjnych.   Najwyraźniej jednak powyższy zapis należy traktować jako zalecenie, nie zaś „sztywny” wymóg. Tym bardziej, że w przypadku obiektów zaliczanych do pierwszej kategorii geotechnicznej nie ma wymogu przedstawienia dokumentacji z przedstawionych badań. Wróćmy tu do § 7. 1., który należałoby interpretować wraz z kolejnymi punktami:   § 7. 1. W przypadku obiektów budowlanych wszystkich kategorii geotechnicznych opracowuje się opinię geotechniczną. 2. W przypadku obiektów budowlanych drugiej i trzeciej kategorii geotechnicznej opracowuje się dodatkowo dokumentację badań podłoża gruntowego i projekt geotechniczny. 3. W przypadku obiektów budowlanych trzeciej kategorii geotechnicznej oraz w złożonych warunkach gruntowych drugiej kategorii wykonuje się dodatkowo dokumentację geologiczno-inżynierską, zgodnie z  przepisami ustawy z  dnia 9 czerwca 2011 r. – Prawo geologiczne i górnicze (Dz. U. Nr 163, poz. 981).   W związku z tym wytworzyła się praktyka, w której projektant zawsze sporządza opinie geotechniczna, lecz w przypadku pierwszej kategorii geotechnicznej nikt nie wymaga od niego przedstawienia w tej opinii dokładnych danych na temat gruntu. Danych wziętych chociażby z opisu i interpretacji odwiertów. Projektant przecież i tak bierze za to wszystko odpowiedzialność, a ostatecznie kieruje się swoją wiedzą i doświadczeniem. To całkiem rozsądne, bo w praktyce w takich prostych przypadkach rozbudowane badania nie są do niczego potrzebne. Trzeba zachować umiar, rozsądek i pewną proporcję nakładów i korzyści. Ponadto projektant jest często w stanie sporo wywnioskować już po takich robotach jak zrobienie wykopów pod szambo, przyłącze wodociągowe czy wiercenie studni.  
    • Dlatego sugeruję najpierw użycie farby separacyjnej.
    • Witam,  z początkiem października złożyłem wniosek o wydanie warunków zabudowy na dom jednorodzinny z garażem w bryle budynku. Dostałem informację z gminy, że decyzja zostanie wydana do 31.03.2025 (ze względu na dużą ilość wniosków spowodowanych zbliżającymi się zmianami). Zastanawiam się teraz jakie mam opcje aby w przyszłości móc postawić jednak też garaż wolnostojący/ budynek gospodarczy. Wolałbym poczekać teraz na tą decyzję która ma zostać wydana do końca marca. Czy później mogę zmienić warunki zabudowy, tak aby postawić garaż wolnostojący? jeżeli tak to za pomocą jakiego wniosku? i czy jeżeli zmiana warunków zabudowy nastąpi po 1 stycznia 2026 to czy warunki z automatu będą miały tylko 5 lat ważności? i jeszcze pytanie ile trwa sama zmiana warunków zabudowy (w internecie jest napisane miesiąc, ale aktualnie na warunki zabudowy w mojej gminy trzeba czekać 5 miesięcy, a teoretycznie mają na to 3 miesiące). Z góry dziękuję za informację :) 
    • Budowa, która powinna zakończyć się co najmniej 3 miesiące temu wciąż nie została skończona. Szef firmy budowlanej ciągle powtarza "nie nasza wina, skaczemy z budowy na budowę, są opóźnienia".   Jesteśmy w trakcie robót dachowych, które przez firmę budowlaną stale są przekładane. Do stanu surowego zamkniętego brakuje nam tylko/aż dachu. Ostatnio zaczął padać śnieg, a nocami słupki rtęci wskazują ujemną temperaturę. Czy może mieć to jakiś zły wpływ na więźbę dachową?
    • Komentarz dodany przez PornKup: Jestem przerażony. Oszuści podkładają papiery pod oczyszczalnie które nie istnieją i z problemem zostaje użytkownik który jest bogu ducha winny. nie dajcie się ludzie nabrać - trzeba żądać papierów i dopiero podejmować decyzje zakupu. modernizacja szamb to tylko wymiana na prawdziwe urzadzenie
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...