dedert Napisano 6 sierpnia 2020 Udostępnij #1 Napisano 6 sierpnia 2020 (edytowany) Szykuje się do szalowania stropu monolit w garażu. Konstruktor zalecił grubość stropu 18 cm z uwagi na rozpiętość (650cm x750cm), będzie jedna belka 35cm wysoka z tyłu garażu łącząca słup w ścianie z jednej strony ze ściana czy też raczej wieńcem garażu z drugiej strony. Zwiększyłem wysokość bramy o 10 cm oraz wysokość od dołu nadproża bramy do stropu na 15 cm żeby się sprężyny bramy dwustanowiskowej zmieścily i wieniec opuszczony w ostateczności wyszedł mi aż 50cm wysoki. Garaż budowany z gazobetonu gęstość 500 o wytrzymałości 4mpa (H+H Gold +). Czy jest sens ekonomiczny robić taki wysoki wieniec. Czy może dać jeszcze jedna warstwę bloczka na to. Gdzieś czytałem dyskusje o podmurowywaniu z cegły murów z gazobetonu jakoby to miało zwiększy wytrzymałość ścian z kruchego gazobetonu ale dyskusja była tak zawiła że nie padła ostateczna odpowiedź że podmurowanie z cegły pełnej o wytrzymałość 15mpa jest uzasadnione, chyba żeby zniwelować/uzyskać żądaną wysokość. Jakie jest wasze stanowisko w tej sprawie? Edytowano 6 sierpnia 2020 przez dedert (zobacz historię edycji) Link do komentarza
dedert Napisano 24 sierpnia 2020 Autor Udostępnij #2 Napisano 24 sierpnia 2020 Nie będę jednak podmurowywał wieńca bo zmieści się jeden bloczek 25. Ale teraz mam pytanie czy te przestrzenie przy okienne zalać betonem podczas zalewania wieńca, czy podmurować też kawałkami bloczków? Nadproża będą występować jako dozbrojone wieńce jak pokazują niebieskie linie. Najbardziej mnie interesuje przestrzeń na różowo przy słupie. Był tam jeden wąski bloczek gazobetonu, którego usunąłem - i czy to miejsce zalać teraz samym betonem bez zbrojenia czy dać jakieś szersze bloczki? Link do komentarza
animus Napisano 25 sierpnia 2020 Udostępnij #3 Napisano 25 sierpnia 2020 Wyrównać wszędzie, podmurować kawałkami bloczków do żółtej linii. Link do komentarza
dedert Napisano 26 sierpnia 2020 Autor Udostępnij #4 Napisano 26 sierpnia 2020 A wie ktoś może jak uciąglić belkę nad bramą garażową która ma 6x16 dołem i 4x12 górą z wiencem. Belka będzie wyższa od wieńca o 10cm i spoczywała poniżej wieńca o 15cm. Czy takie coś ma się w ogóle uciąglać czy ma swobodnie spoczywac na filarach z gazobetonu? Link do komentarza
animus Napisano 26 sierpnia 2020 Udostępnij #5 Napisano 26 sierpnia 2020 Filary najlepiej z cegły pełnej, albo podmurować je cegłą, w belkę na 1mb wprowadzić pręty wieńca. 1 Link do komentarza
dedert Napisano 26 sierpnia 2020 Autor Udostępnij #6 Napisano 26 sierpnia 2020 (edytowany) A dlaczego filary z cegły pełnej? Od x czasu męczę temat podmurowania pod nadproża czy wience na azobetonie i dostaje sprzeczne informacje ze gazobeton jest jednorodny i nie wymaga podmurowania jak cegła dziurawka bo równomiernie rozkłada siły lub że jest to kruchy materiał albo żeby dawać poduszki betonowe. Tutaj mam kieszeń na ok 15 cm pod planowanym nadprożem które mam zamiar wylać betonem w trakcie zalewania stropu. Czyli będzie to taka poduszka ale zjednolucona ze stropem i nadprożem. Czy taka poduszka jest ok? Bo czy potrafi mi ktoś wyjaśnić czym się różni poduszka wylewana osobno, zastygła na którą dopiero później wylewany nadproże a taka poduszka którą jest tworzona razem z nadprożem (czyli monolit)? Czytałem też o poduszkach zbrojonych betonowych, ale też nie wiem czy znaczenie ma jeśli wylejemy to w trakcie czy wcześniej. Czy nadproże ma pracować na takiej poduszce, ślizgać się i w ten sposób chronić gazobeton? Odnośnie belki rozumiem że na koncach belki pręty mają być po prostu ucięte z zachowaniem miejsca na otuline od bocznych szalunków (czyli ucięte 3cm przed szalunkiem ścian bocznych). Nie zagięte w górę czy dół tylko ucięte. A z wieńca wypuścić metrowe x4 eLki w belkę. Rdzenie kolankowe konstruktor proponował dać co 120 cm, i oczywiście nie dopytałem czy to odległość od osi rdzeni czy boków rdzeni. No i mają być 6x12mm ale nadal nie wiem jak te 6 sztuk rozłożyć, widuje raczej x9 #12mm jak już. Edytowano 26 sierpnia 2020 przez dedert (zobacz historię edycji) Link do komentarza
animus Napisano 26 sierpnia 2020 Udostępnij #7 Napisano 26 sierpnia 2020 W Polsce beton komórkowy produkowany jest w klasie gęstości od 300 do 750 a ty masz tam chyba Solbet i on jest jeszcze rzadszy. Tej ściany jest niewiele, podciąg i zaraz okna Link do komentarza
dedert Napisano 26 sierpnia 2020 Autor Udostępnij #8 Napisano 26 sierpnia 2020 Mam H+H Gold + gęstości 500 bo 600 była trudno dostępna Link do komentarza
animus Napisano 26 sierpnia 2020 Udostępnij #9 Napisano 26 sierpnia 2020 A w opisie projektu masz akurat ten materiał i ściany tak jak na zdjęciu, bez filarów ? Link do komentarza
dedert Napisano 26 sierpnia 2020 Autor Udostępnij #10 Napisano 26 sierpnia 2020 W projekcie jest ceramika zamiennie gazobeton i o ile pamiętam bez uwzględnienia gęstości ale sprawdzę. Rdzeni nigdzie projektanto-kierownik nie przewidział ale na moją prośbę zrobiliśmy jeden przy tarasie narożnym. A filary trzymające 50 cm belkę bramy garażowej mają wymiary 62x25cm. I jak pisze pod belka będzie niżej na 15cm kieszeń wypełniona betonem zalana w jednym ciągu z belką, stropem. Link do komentarza
animus Napisano 26 sierpnia 2020 Udostępnij #11 Napisano 26 sierpnia 2020 1 godzinę temu, dedert napisał: Odnośnie belki rozumiem że na koncach belki pręty mają być po prostu ucięte z zachowaniem miejsca na otuline od bocznych szalunków (czyli ucięte 3cm przed szalunkiem ścian bocznych). Nie zagięte w górę czy dół tylko ucięte. A z wieńca wypuścić metrowe x4 eLki w belkę. Rdzenie kolankowe konstruktor proponował dać co 120 cm, i oczywiście nie dopytałem czy to odległość od osi rdzeni czy boków rdzeni. No i mają być 6x12mm ale nadal nie wiem jak te 6 sztuk rozłożyć, widuje raczej x9 #12mm jak już. Nie wiem jak tam masz rozrysowany projekt tej belki garażowej, możesz tu wkleić? Przeważnie dolne pręty kończą się tak jak napisałeś, ale górne są zagięte na dół i prawie stykają się z końcami dolnych prętów. Rdzenie daj co 120 cm w osiach, zawsze to wyjdą gęściej, jak 6 prętów to trzy od środka budynku i trzy od zewnątrz. 1 Link do komentarza
PeZet Napisano 27 sierpnia 2020 Udostępnij #12 Napisano 27 sierpnia 2020 Gazobeton, sądzę, wytrzyma. Mam dom z gazobetonu 500 i wydaje mi się, że nie ma problemu z jego miękkością. Mam nawet takie miejsce, gdzie na nadprożu opartym o ścianę leży płatew dachu, a jeden koniec nadproża, na którym leży ta płatew, oparty jest o mur na marnych 15cm co zdaje się stanowi minimum. To jest skos dachu, skośny moment ściany. Tam mam okno balkonowe i ten 15cm kawałeczek trzyma nadproże i wypasiony element więźby i nie dzieje się nic, choć przez kilka lat łypałem na to miejsce nieufnie. 1 Link do komentarza
dedert Napisano 27 sierpnia 2020 Autor Udostępnij #13 Napisano 27 sierpnia 2020 Projekt belki nad bramą hmm.. zaraz poszukam. O mam: Strzemiona czterocięte, czyli taka jak moja belka narożna tylko odwrócona do góry nogami. Z kolei z tyłu garażu mamy modyfikację bo robię jeden otwór większy który później podzielę na dwa i w jednym wstawię drzwi. Także na całej ścianie będzie belka od słupa żelbetonowego do końca muru: Później podzielę ten otwór na drzwi i okno tylko nie wiem jeszcze po której stronie drzwi i okno, ale dajmy na to że będzie tak a po środku słupek z cegieł na 25x25 cm bo jako całość (bez słupka) pewnie będzie słabo wyglądać: Belka (nadproże właściwie) będzie zbrojona 4x16mm dołem bo akurat będę miał odpady o pasującej długości. Na tym będzie ściana kolankowa czy też szczytowa i wieniec skośny: I tu właśnie rodzi się pytanie. Jak połączyć taką belkę ze słupem? Wiem że jeśli belka/wieniec przechodzi przez słup to eLki są zbędne, czy też jeśli słup w ścianie jest kontynuacją słupka wyżej w ścianie kolankowego. A jeśli belka kończy się na słupie? Czy takie eLki są ok? Link do komentarza
animus Napisano 27 sierpnia 2020 Udostępnij #14 Napisano 27 sierpnia 2020 (edytowany) 16 godzin temu, PeZet napisał: Gazobeton, sądzę, wytrzyma. Mam dom z gazobetonu 500 i wydaje mi się, że nie ma problemu z jego miękkością. Mam nawet takie miejsce, gdzie na nadprożu opartym o ścianę leży płatew dachu, a jeden koniec nadproża, na którym leży ta płatew, oparty jest o mur na marnych 15cm co zdaje się stanowi minimum. To jest skos dachu, skośny moment ściany. Tam mam okno balkonowe i ten 15cm kawałeczek trzyma nadproże i wypasiony element więźby i nie dzieje się nic, choć przez kilka lat łypałem na to miejsce nieufnie. Ty @PeZet-ciku taki stres sobie zrobiłeś? 9 godzin temu, dedert napisał: Projekt belki nad bramą hmm.. zaraz poszukam. O mam: Jeżeli tak jest w projekcie to tak trzeba robić, belka ma "rozsunięte" strzemiona. 9 godzin temu, dedert napisał: Z kolei z tyłu garażu mamy modyfikację bo robię jeden otwór większy który później podzielę na dwa i w jednym wstawię drzwi. Także na całej ścianie będzie belka od słupa żelbetonowego do końca muru: Jak takie szeroki otwór jak z przodu pod bramę. to trzeba drugi taki sam podciąg robić. 9 godzin temu, dedert napisał: I tu właśnie rodzi się pytanie. Jak połączyć taką belkę ze słupem? Wiem że jeśli belka/wieniec przechodzi przez słup to eLki są zbędne, czy też jeśli słup w ścianie jest kontynuacją słupka wyżej w ścianie kolankowego. A jeśli belka kończy się na słupie? Czy takie eLki są ok? Belkę połączyć z wieńcem na 1m po obu stronach, tak jak pisałem wcześniej, pręty słupa mają przenikać, przechodzić tylko przez całą belkę w pionie. Edytowano 27 sierpnia 2020 przez animus (zobacz historię edycji) Link do komentarza
dedert Napisano 27 sierpnia 2020 Autor Udostępnij #15 Napisano 27 sierpnia 2020 12 minut temu, animus napisał: 9 godzin temu, dedert napisał: Jak takie szeroki otwór jak z przodu pod bramę. to trzeba drugi taki sam podciąg robić. Nie, z przodu pod bramę ma 650cm długości a z tyłu 320cm. Ale dostałem info od konstruktora że z tyłu nie będzie dużych obciążeń bo jest ściana szczytowa z wiencem ukośnym i 4x12 dołem wystarczy. A ja tylko zastanawiam się jak wylać ten słup w jednym ciągu skoro później będzie ściana szczytowa murowana i jeszcze połączone wszystko wiencem ukośnym. Słup będzie pocięty na 3 części, tak ja to widzę Link do komentarza
animus Napisano 27 sierpnia 2020 Udostępnij #16 Napisano 27 sierpnia 2020 Słup można już teraz zalać, jeżeli są takie możliwości, do wysokości belki. Jak ma być przedłużenie słupa to trzeba wystawić wąsy 0,5-1m, a po stwardnieniu betonu wygiąć je do odpowiedniego kąta. 1 Link do komentarza
dedert Napisano 31 sierpnia 2020 Autor Udostępnij #17 Napisano 31 sierpnia 2020 Słup będzie zalewany razem ze stropem. Ale później będzie ściana kolankowa więc trzeba będzie przedłużyć słupka a później znowu ponad kolankową bo będzie szczytowa Link do komentarza
dedert Napisano 1 września 2020 Autor Udostępnij #18 Napisano 1 września 2020 Dnia 27.08.2020 o 23:02, animus napisał: Ty @PeZet-ciku Belkę połączyć z wieńcem na 1m po obu stronach, tak jak pisałem wcześniej, pręty słupa mają przenikać, przechodzić tylko przez całą belkę w pionie. Ale tak jak narożnik czyli 3 szt dół i 3 szt górą razem 6 na narożnik? Link do komentarza
aru Napisano 2 września 2020 Udostępnij #19 Napisano 2 września 2020 odnośnie belki i fragmentu projektu z "lekkiej mokrej"? (czy tam tapety) takie tam moje dywagacje odnośnie jej "zaprojektowania: - czterocięte stosuje się przy szerokości belki od 35 centów, - rozstaw prętów dołem powinien się zmieścić w jednym rzędzie, zakładając otulinę zewn 2,5cm mamy te fi16 w rozstawie osiowym 4 cm - bardziej interesujące jest, czy przy takiej rozpiętości są pręty odgięte, występuje zagęszczenie strzemion w strefach przypodporowych - wydaje się, że belka powinna po prostu "leżeć" na podporach, pręty powinny wchodzić na podpory przynajmniej na grubość słupa i filarka (tu bym się mocno zastanowił nad tym narożnikiem, gdzie mają być te drzwi a na drugim boku otwór bramy, bo może być słabo), ponadto rozumiem, że oprócz belek jest tam i wieniec i to raczej on powinien być lepiej zakotwiony, czyli w stropie/słupie, tak mi się wydaje zbrojenie słupa powinno wystawać ponad wylewany strop gdzieś na 50 średnic, po zalaniu stropu ze słupem i belkami, pręty się lekko odgina aby te startery były przesunięte osiowo do środka słupa, na to zakłada się zbrojenie słupa w rozstawie zgodnym z projektem, na odcinku łączenia zagęszcza się strzemiona słupa, u góry zbrojenie słupa powinna "włazić" w skośny wieniec, wieniec w słupek i tak do stropu, czyli w całym tym trapezie - uciąglenie zbrojenia, tak jak i w wieńcu, czy też ławie słupki ściany kolankowej spokojnie 4x12 wystarcza, to samo ten wieniec, to ma raczej usztywniać niż przenosić jakieś niewyobrażalne siły, byleby dobrze zakotwione w wieńcu (stropie) zastanowiłbym się czy ten zielony wieniec ścianki kolankowej nie pociągnąć na tym samym poziomie po mniejszym boku, do słupa, albo sam trapez dodatkowo dozbroić na "zagięciach", tam chyba będą największe naprężenia Link do komentarza
dedert Napisano 3 września 2020 Autor Udostępnij #20 Napisano 3 września 2020 Dnia 27.08.2020 o 00:01, animus napisał: Nie wiem jak tam masz rozrysowany projekt tej belki garażowej, możesz tu wkleić? Przeważnie dolne pręty kończą się tak jak napisałeś, ale górne są zagięte na dół i prawie stykają się z końcami dolnych prętów. Rdzenie daj co 120 cm w osiach, zawsze to wyjdą gęściej, jak 6 prętów to trzy od środka budynku i trzy od zewnątrz. Nie za bardzo rozumiem tego zbrojenia słupków. Wydawało mi się że pręty od słupków kolankowej ściany daje się tak: Czyli zagięte L idące w wieniec. Ewentualnie tak: A na cytowanym zdjęciu widać że pręty słupka są zakotwione w stropie Link do komentarza
dedert Napisano 5 września 2020 Autor Udostępnij #21 Napisano 5 września 2020 (edytowany) Może mi ktoś podpowiedzieć która wersja montażu rdzenia w stropie była by odpowiednia? Kierownik coś mi wspominał że teraz robi się jakieś spinanie wieńca z dolną kratownicą, jeśli dobrze zrozumiałem robi się to chyba tak: Czy orientuje się ktoś o co chodzi? Edytowano 5 września 2020 przez dedert (zobacz historię edycji) Link do komentarza
Recommended Posts
Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować
Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz
Utwórz konto
Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!
Zarejestruj nowe kontoZaloguj się
Masz już konto? Zaloguj się.
Zaloguj się