Skocz do zawartości

wiązary - gestożebrowy czy monolityczny strop - drgania


Recommended Posts

Napisano

Witam

 

Przymierzam sie do budowy domu parterowego FABIA V i zastanawiam się nad wybraniem stropu (a raczej nad rezygnacją)

Chodzi o zmiane stropu monolltycznego na wiązary (ewentualnie strop gęstożebrowy) .

Głównym atutem zmiany jest cena (różnica między wiązarami a monolitem jest duża) oraz poprowadzenie wentylacji nechanicznej i klimy (żona chce mieć nawiewy klimatyzacji w suficie).

 

Jednak jest maly problem dom będzie stał w odległości ok 75m od torów kolejowych i boje sie o drgania.

 

image.png.60bed63d1982cec709d2dd213dd45faa.png

 

Czy strop monolityczny zmniejszy drgania budynku ?? 

Czy wybór wiązarów jest zasadny w tym przypadku ??

Co będzie lepszym rozwiązaniem??

 

P.S. nie wiem czy to ma znaczenie ale będzie montowana fotowoltanika na dachu (okolo 30 paneli)

 

 

Proszę o pomoc

z góry dziękuję.

Napisano

Strop, a w szczególności monolityczny, jest zawsze elementem dodatkowo usztywniającym konstrukcję budynku. Dlatego taką zmianę musi zaaprobować konstruktor. Inaczej nie sposób oceniać wpływu zmiany rodzaju stropu n budynek. A trzeba jeszcze wziąć pod uwagę, że drewniany strop z dolnych pasów wiązarów sam jest praktycznie niewrażliwy na wpływ drgań.

Ja osobiście przy takiej bliskości torów myślałbym o projekcie w którym od strony torowiska jest garaż, a nie ma okien.

Napisano

czyli dogrze rozumiem - jak architekt adoptujacy powie iz mozliwe jest zastosowanie wiazarow - to wybrac wiazary i wzmocnic fundamentowanie ??

 

jezeli tak to w jaki sposob proponujecie ??

Napisano
1 godzinę temu, sir.COLA napisał:

czyli dogrze rozumiem - jak architekt adoptujacy powie iz mozliwe jest zastosowanie wiazarow - to wybrac wiazary i wzmocnic fundamentowanie ??

 

jezeli tak to w jaki sposob proponujecie ??

1. Najpierw to napisz, czy te drgania rzeczywiście czuć, jak jedzie pociąg?

2. Zastanowiłbym się nad fundamentem płytowym na poduszce z piasku i izolacji termicznej - to powinno stłumić drgania - ale trzeba to skonsultować z projektantem i konstruktorem - bo jeszcze jest kwestia, jaki tam jest grunt.

3. Skoro są drgania  - może na tej płycie zrobić dom szkieletowy na konstrukcji drewnianej - taki dom przenosi mniej drgań, można go lepiej wyizolować z nich  jest też mniej wrażliwy na drgania. 

On ma też duzo wełny mneralnej w scianach, ktora mocno tłumi drgania w powiązaniu z płytami gipsowymi, .czy drewnem.

4. Podłogi bym zrobił pływające na wełnie mineralnej i odpowiednich podkładach tłumiących.

5. Żywopłot o odpowiednim głębokim ukorzenieniu i gęstym - też pożądany. 

 

Nie pokazałeś - ktore to miejsce na mapie - jeśli to ta pusta działka - no to część drgań wytłumią stojące przed - domy.

Dużo zależy od podloża.

Torowisko chyba na tym samym poziomie?

 

Ale ale - zapytaj już wybudowanych sąsiadów - jak bardzo czuja te drgania?

Napisano

Sąsiedzi mówią, iż tragedii nie ma ponieważ między torami a domami jest mini lasek - ale troche czuć drgania na poddaszu jak jedzie pociąg.

 

Ja bede budował parterówke (nie wiem czy to ma znaczenie).

 

Torowisko jest na podobnym poziomie (może metr niżej).

 

Projektu raczej nie bede zmieniał (to juz decyzja mojej lepszej połówki ;-) ) więc zastanawiam sie jak zminimalizować ewentualne przyszle drgania.

 

Jeżeli chodzi o fundament płytowy to raczej odpada - jezeli mozna to poprosze o porade jak wzmocnic to co jest zaprojektowane.

 

Czytałem, że może pomóc ogrodzenie od strony torów na metr głębokie wraz ze styropianem.

 

moze będzie pomocne:

 

https://drive.google.com/file/d/1ZIsiIY0qhYwH05lK7aSFbi3E5KdEZ4KP/view?usp=sharing

https://drive.google.com/file/d/1kK8IcR5ivpEdLpK_OVNU_LAPk2W32HoD/view?usp=sharing

https://drive.google.com/file/d/1_z_Gyf_uUhif-sGEMTe8IljGshWy-5qy/view?usp=sharing

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Dzień dobry, Jako ekspert marki OSMO chciałbym podzielić się praktycznymi wskazówkami dotyczącymi prawidłowego olejowania tarasu drewnianego. Temat wraca co sezon, a odpowiednie zabezpieczenie drewna jest kluczowe, by cieszyć się jego wyglądem i trwałością przez lata. Dlaczego warto olejować taras? Taras to miejsce narażone na intensywne działanie słońca, deszczu, śniegu i zmian temperatury. Drewno bez odpowiedniego zabezpieczenia zaczyna szarzeć, pękać i chłonąć wilgoć. Olejowanie, szczególnie z użyciem specjalistycznych olejów do drewna zewnętrznego, chroni powierzchnię i pozwala zachować jej naturalne piękno. Oleje OSMO – co je wyróżnia? Produkty OSMO do tarasów, np. OSMO Olej tarasowy, są na bazie naturalnych olejów i wosków roślinnych. W przeciwieństwie do lakierów, nie tworzą szczelnej powłoki, lecz wnikają w drewno, pozwalając mu oddychać. Olej nie łuszczy się i nie wymaga szlifowania przy odnawianiu – wystarczy oczyszczenie i ponowne nałożenie produktu. Krok po kroku: jak olejować taras Przygotowanie powierzchni: Drewno powinno być czyste, suche i odpylone. W przypadku starych powierzchni – zalecamy dokładne mycie oraz szlifowanie papierem o gradacji 80–100. Wybór oleju: OSMO oferuje kilka wariantów olei do tarasów  – zarówno bezbarwne, jak i pigmentowane (np. Bangkirai Teak, Szary). Pigmenty dodatkowo chronią przed promieniowaniem UV. Aplikacja: Olej nakładamy cienką warstwą pędzlem lub aplikatorem (np. OSMO Floor Brush 150 mm). Po 12 godzinach schnięcia można nałożyć drugą warstwę – tylko na surowe drewno. W przypadku renowacji zwykle wystarcza jedna warstwa. Warunki pogodowe: Olejować należy przy temperaturze powyżej +10°C, bez deszczu przez minimum 24h po aplikacji. Pielęgnacja i renowacja Regularna kontrola stanu powłoki – zwłaszcza po zimie – pozwala szybko zareagować. Jeśli kolor blaknie lub powierzchnia traci hydrofobowość, wystarczy ją oczyścić i nałożyć nową warstwę oleju. Chętnie odpowiem na pytania – zarówno dotyczące doboru produktu, jak i techniki aplikacji.   Pozdrawiam serdecznie, Ekspert OSMO 
    • Olej Ochronny UV Osmo 420 to wysokiej jakości preparat przeznaczony do zewnętrznej ochrony drewna. Jego głównym zadaniem jest zabezpieczenie powierzchni drewnianych przed szkodliwym wpływem promieni UV, co zapobiega procesowi szarzenia drewna i wydłuża jego trwałość.   Zastosowanie Powierzchnie pionowe na zewnątrz: drzwi, okna, parapety, wiaty garażowe, fasady drewniane, płoty, pergole, altany. Ochrona przed promieniowaniem UV: spowalnia proces szarzenia drewna o faktor UV 12 w porównaniu z niezabezpieczonym drewnem. Jako powłoka wykończeniowa: na istniejące już powłoki pigmentowe, wydłużając czas pomiędzy koniecznymi pracami renowacyjnymi.  Właściwości Bezbarwna powłoka o jedwabistym połysku: podkreśla naturalny wygląd drewna. Mikroporowata struktura: pozwala drewnu swobodnie oddychać, redukując pęcznienie i kurczenie się drewna. Hydrofobowość: chroni powierzchnię przed wodą i brudem. Odporność na pękanie i łuszczenie: nie pęka, nie łuszczy się, ani nie odpryskuje. Łatwa aplikacja i renowacja: nie wymaga szlifowania ani gruntowania. Skład i bezpieczeństwo Na bazie naturalnych olejów roślinnych: bezpieczny dla zdrowia i środowiska. Zawiera biocydy: chroni przed atakiem pleśni, alg i grzybów. Przeznaczony do użytku zewnętrznego: ze względu na zawartość biocydów.  Aplikacja Przygotowanie powierzchni: drewno musi być czyste, suche i wolne od śladów zmrożenia (maksymalna wilgotność 20%). Narzędzia aplikacyjne: pędzel Osmo lub wałek z mikrofibry. Ilość warstw: dla skutecznej ochrony należy nałożyć 2 warstwy powłoki. Czas schnięcia: ok. 10–12 godzin w normalnych warunkach (23°C / 50% wilgotności względnej). Wydajność: 1 litr wystarcza na pokrycie ok. 18 m² przy jednej warstwie. Uwagi Efekt na białych powierzchniach: ze względu na wysoką zawartość olejów, bezbarwny Olej Ochronny UV może powodować lekkie zażółcenie na białych powierzchniach. Do wykończenia drewna barwionego na biało zaleca się użycie Lazury Olejnej do Ochrony Drewna w kolorze białym (900).  
    • Dzięki za odp.   Mam właśnie bardzo złe przeczucie ze jak przegadam temat z radca to okaże się ze prawo to jedno a urzędy i tak mogą chcieć dokumentów.   Na ten moment nie mam nawet działki - próbuje się rozeznać ogólnie w temacie.   Ogólne informacje da się jakoś znaleźć, ale szukając detali następuje niestety zderzenie ze ścianą.
    • Odpowiedź może być tylko jedna. Metalowe! Może je zniszczyć tylko siła fizyczna. Plastyk zniszczy nawet promieniowanie słoneczne UV.
    • Muszę wymienić rynny i zastanawiam się, czy iść w te plastikowe, czy może zainwestować w metalowe? Plastikowe są tańsze, ale boję się, że słońce i mróz szybko je zniszczą. Metalowe z kolei są droższe, ale podobno niezniszczalne. Jakie macie doświadczenia z jednymi i drugimi? Które rynny są łatwiejsze w montażu i które wymagają mniej konserwacji? Chciałabym podjąć dobrą decyzję, żeby nie żałować za parę lat.
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...