Skocz do zawartości

wiązary - gestożebrowy czy monolityczny strop - drgania


Recommended Posts

Napisano

Witam

 

Przymierzam sie do budowy domu parterowego FABIA V i zastanawiam się nad wybraniem stropu (a raczej nad rezygnacją)

Chodzi o zmiane stropu monolltycznego na wiązary (ewentualnie strop gęstożebrowy) .

Głównym atutem zmiany jest cena (różnica między wiązarami a monolitem jest duża) oraz poprowadzenie wentylacji nechanicznej i klimy (żona chce mieć nawiewy klimatyzacji w suficie).

 

Jednak jest maly problem dom będzie stał w odległości ok 75m od torów kolejowych i boje sie o drgania.

 

image.png.60bed63d1982cec709d2dd213dd45faa.png

 

Czy strop monolityczny zmniejszy drgania budynku ?? 

Czy wybór wiązarów jest zasadny w tym przypadku ??

Co będzie lepszym rozwiązaniem??

 

P.S. nie wiem czy to ma znaczenie ale będzie montowana fotowoltanika na dachu (okolo 30 paneli)

 

 

Proszę o pomoc

z góry dziękuję.

Napisano

Strop, a w szczególności monolityczny, jest zawsze elementem dodatkowo usztywniającym konstrukcję budynku. Dlatego taką zmianę musi zaaprobować konstruktor. Inaczej nie sposób oceniać wpływu zmiany rodzaju stropu n budynek. A trzeba jeszcze wziąć pod uwagę, że drewniany strop z dolnych pasów wiązarów sam jest praktycznie niewrażliwy na wpływ drgań.

Ja osobiście przy takiej bliskości torów myślałbym o projekcie w którym od strony torowiska jest garaż, a nie ma okien.

Napisano

czyli dogrze rozumiem - jak architekt adoptujacy powie iz mozliwe jest zastosowanie wiazarow - to wybrac wiazary i wzmocnic fundamentowanie ??

 

jezeli tak to w jaki sposob proponujecie ??

Napisano
1 godzinę temu, sir.COLA napisał:

czyli dogrze rozumiem - jak architekt adoptujacy powie iz mozliwe jest zastosowanie wiazarow - to wybrac wiazary i wzmocnic fundamentowanie ??

 

jezeli tak to w jaki sposob proponujecie ??

1. Najpierw to napisz, czy te drgania rzeczywiście czuć, jak jedzie pociąg?

2. Zastanowiłbym się nad fundamentem płytowym na poduszce z piasku i izolacji termicznej - to powinno stłumić drgania - ale trzeba to skonsultować z projektantem i konstruktorem - bo jeszcze jest kwestia, jaki tam jest grunt.

3. Skoro są drgania  - może na tej płycie zrobić dom szkieletowy na konstrukcji drewnianej - taki dom przenosi mniej drgań, można go lepiej wyizolować z nich  jest też mniej wrażliwy na drgania. 

On ma też duzo wełny mneralnej w scianach, ktora mocno tłumi drgania w powiązaniu z płytami gipsowymi, .czy drewnem.

4. Podłogi bym zrobił pływające na wełnie mineralnej i odpowiednich podkładach tłumiących.

5. Żywopłot o odpowiednim głębokim ukorzenieniu i gęstym - też pożądany. 

 

Nie pokazałeś - ktore to miejsce na mapie - jeśli to ta pusta działka - no to część drgań wytłumią stojące przed - domy.

Dużo zależy od podloża.

Torowisko chyba na tym samym poziomie?

 

Ale ale - zapytaj już wybudowanych sąsiadów - jak bardzo czuja te drgania?

Napisano

Sąsiedzi mówią, iż tragedii nie ma ponieważ między torami a domami jest mini lasek - ale troche czuć drgania na poddaszu jak jedzie pociąg.

 

Ja bede budował parterówke (nie wiem czy to ma znaczenie).

 

Torowisko jest na podobnym poziomie (może metr niżej).

 

Projektu raczej nie bede zmieniał (to juz decyzja mojej lepszej połówki ;-) ) więc zastanawiam sie jak zminimalizować ewentualne przyszle drgania.

 

Jeżeli chodzi o fundament płytowy to raczej odpada - jezeli mozna to poprosze o porade jak wzmocnic to co jest zaprojektowane.

 

Czytałem, że może pomóc ogrodzenie od strony torów na metr głębokie wraz ze styropianem.

 

moze będzie pomocne:

 

https://drive.google.com/file/d/1ZIsiIY0qhYwH05lK7aSFbi3E5KdEZ4KP/view?usp=sharing

https://drive.google.com/file/d/1kK8IcR5ivpEdLpK_OVNU_LAPk2W32HoD/view?usp=sharing

https://drive.google.com/file/d/1_z_Gyf_uUhif-sGEMTe8IljGshWy-5qy/view?usp=sharing

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Jeśli szukacie sposobu na dekoracyjne i trwałe wykończenie drewnianych podłóg, mebli czy ścian – warto zwrócić uwagę na bejce olejne OSMO. To produkty, które zdobyły uznanie zarówno wśród profesjonalistów, jak i użytkowników domowych ceniących naturalne składniki, jakość oraz ekologiczne podejście do wykończenia wnętrz. Czym jest bejca olejna OSMO? Bejca OSMO to profesjonalny, barwiony podkład do drewna na bazie naturalnych olejów roślinnych. Dzięki brakowi wosków w składzie, bejca daje ogromne możliwości w zakresie intensywności koloru – od delikatnego podkreślenia struktury drewna po intensywne, nasycone barwy. Co istotne, nie tworzy na powierzchni warstwy lakieru – pigmenty wnikają głęboko w drewno, wyrównując jego odcień i podkreślając naturalne usłojenie. Gdzie można stosować bejcę? Bejce OSMO przeznaczone są wyłącznie do zastosowań wewnętrznych, idealnie sprawdzą się na: drewnianych podłogach, deskach i parkietach, stopniach schodów, blatach, meblach, ścianach i sufitach z drewna, a także na zabawkach dziecięcych i przyborach drewnianych – po wyschnięciu są całkowicie bezpieczne i przyjazne środowisku. Jak działa? Bejca sama w sobie nie jest pełnoprawnym wykończeniem – to etap barwienia, który należy zabezpieczyć woskiem twardym olejnym OSMO. Takie połączenie daje nie tylko wyjątkowy efekt wizualny, ale również trwałość i odporność na codzienne użytkowanie. Dlaczego warto? Naturalne składniki: cztery rodzaje oczyszczonych olejów roślinnych i wysokiej jakości pigmenty. Możliwość pracy z utwardzaczem – istotne dla profesjonalistów. Idealne do przestrzeni komercyjnych, gdzie czas to pieniądz – powierzchnia może być gotowa do użytku już następnego dnia. Ogromna paleta kolorów – od klasycznych odcieni drewna po nowoczesne, designerskie barwy. Podsumowanie Bejce olejne OSMO to doskonałe rozwiązanie dla tych, którzy szukają naturalnych i trwałych produktów do barwienia drewna. Ich elastyczność, ekologiczny skład oraz profesjonalne właściwości użytkowe czynią je wyborem godnym uwagi – zarówno w domach, jak i w przestrzeniach komercyjnych.
    • Albo tylko znajdował się w miejscu, obok którego uderzył piorun. Bo piorun może zabić również z dalszej odległości, to zależy od okoliczności wyładowania atmosferycznego.  A do artykułu polecam ten temat   Jak sprawdzić, czy instalacja odgromowa jest niezbędna?
    • Komentarz dodany przez Paweł: Zgadza się, uderzenie pioruna jest rzadkie, ale nie niemożliwe. Wczoraj ogłoszono śmierć Auduna Groenvolda, norweskiego olimpijczyka w narciarstwie dowolnym, który został uderzony przez piorun podczas wycieczki do domku letniskowego.
    • W Polsce każdego roku burze powodują szkody warte miliony złotych. Zniszczone urządzenia, pożary dachów i porażenia prądem to realne skutki, które dotykają nie tylko właścicieli domów na odludziu. Czy wiesz, że piorun może spalić sprzęt, nawet jeśli uderzy kilometr od twojego domu? Sprawdź, jak skutecznie i tanio zabezpieczyć dom przed burzą. Pełna treść artykułu pod adresem: https://budujemydom.pl/instalacje/instalacja-odgromowa/a/116255-piorunochron-chroni-dom-przed-burza
    • Komentarz dodany przez inżynier Mirek: Niestety w artykule zapomniano o podstawowym zadaniu jaki ma spełniać dach - szczelność, pełna ochrona przed warunkami atmosferycznymi, przede wszystkim opadami, aby wnętrze budynku było bezpieczne. Każdy wie, że obecnie układane dachówki, blachodachówki, blacha czy inne pokrycia dachowe nie są szczelne. Zwłaszcza w narożach, koszach praktycznie nie ma szans na szczelne wykonanie pokrycia. Dlatego ważne jest aby pod tą dachówką, blachą, blachodachówką wykonać w 100% szczelną warstwę. Niestety membrany paroprzepuszczalne nie nadają się do wykonania takiej szczelnej izolacji. Mają bardzo małą odporność na promieniowanie UV, przeważnie 2-3 miesiące, a najlepsze do 6 miesięcy. To nic w porównaniu do pap czy membran bitumicznych, które mają odporność na kilka a nawet kilkanaście lat. Poza tym podczas układania takiej membrany paroprzepuszczalnej często dochodzi do naderwań, rozdarć, które ciężko załatać. A poza tym trzeba pamiętać, że każda membran jest przebijana przez setki gwoździ, którymi przybijamy kontrłaty i łaty. A każde przebicie membrany paroprzepuszczalnej gwoździem to dziura, która jest potencjalnym miejscem przecieku wody. Przy papach nie ma takiego problemu - gwóźdź przebija papę, ale bitum uszczelnia się wokół tego gwoździa i nie ma zagrożenia, że woda będzie przeciekała. A co do paroprzepuszczalności to oczywiście jest ona ważna i potrzebna, ale tylko w niektórych przypadkach. Ogólnym założeniem jest, że izolacja termiczna nie może być narażona na zawilgocenie. Skoro od strony pomieszczenia ocieplenie jest chronione folią paroizolacyjną, która ma za zadanie nie przepuszczać wilgoci, pary wodnej to izolacja termiczna jest dobrze chroniona od spodu (od strony wnętrza budynku). A od góry ? No właśnie, żadna membrana paroprzepuszczalna nie ochroni izolacji termicznej przed wilgocią a nawet wodą. Potrzebna jest szczelna izolacja, która daje 100% gwarancji szczelności. Dlatego stosowanie membrany paroprzepuszczalnej montowanej tylko na krokwiach to igranie z wilgocią. A zawilgocona izolacja termiczna to strata ciepła, bo wilgotna izolacja termiczna przepuszcza ciepło. A to kosztuje. Więc to, że deskowanie i dobra papa czy membrana bitumiczna nieco zwiększają koszt budowy, to w bardzo krótkim czasie ten koszt zostaje odrobiony przez oszczędność na ogrzewaniu. I na koniec coś, co żadna membrana paroprzepuszczalna nigdy nie wytrzyma. Chodzi o ostatnio występujące gwałtowne burze i mocne porywy wiatru. Nie ma roku abyśmy w mediach nie widzieli tragedii ludzi, którzy doświadczyli zerwania dachu. Jak wygląda zerwany dach wykonany w wersji ekonomicznej to chyba każdy widział. Zerwana dachówka, blacha, membrany paroprzepuszczalnej praktycznie nie ma, widać strzępy ocieplenia. A deszcz pada i zalewa wnętrze. Tragedia. Natomiast dach wykonany w technologi pełnego deskowania po zerwaniu dachówek, blachy pozostaje sprawny i nadal zabezpiecza wnętrze przed deszczem. Takie pełne deskowanie z dobrą papą czy membrana bitumiczną jest praktycznie drugim dachem. Czy wobec tego stać nas na ekonomiczny dach z membraną paroprzepuszczalną? Czy jednak lepiej wybrać bezpieczne rozwiązanie dachu z pełnym deskowaniem i papą lub membraną bitumiczną? Odpowiedź jest prosta. Każdy potrafi wskazać bezpieczne rozwiązanie.
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...