Skocz do zawartości

Jak docieplić stary, drewniany dom?


Recommended Posts

Gość Wojtek
Napisano
To można ocieplać od wewnątrz i od zewnątrz dom drewniany wełna czy nie
Napisano
41 minut temu, Gość Wojtek napisał:

To można ocieplać od wewnątrz i od zewnątrz dom drewniany wełna czy nie

Na pewno trzeba wybrać, czy od wewnątrz, czy od zewnątrz. 

Lepiej od zewnątrz, ale stracimy widok drewna - czasem to bolesne. 

Napisano
9 godzin temu, Gość Wojtek napisał:

To można ocieplać od wewnątrz i od zewnątrz dom drewniany wełna czy nie

Wełnę od zewnątrz, styropianem XPS od wewnątrz.

 

 

  • 2 tygodnie temu...
Gość Maciek
Napisano
dzien dobry, tez mam dylemat co do ocieplenia starego domu drewnianego wełną z użyciem folii, czy bale z których zbudowany jest dom nie będą gniły? ale w sumie wełna "oddycha". Czy pomożecie rozwiać wszelkie wątpliwosci, że na 100% warto docieplic taki dom j.w. ? Ostatnią warstwą będzie deska drewniana elewacyjna
Napisano
1 godzinę temu, Gość Maciek napisał:

........czy bale z których zbudowany jest dom nie będą gniły? 

To gołe bale zostaw w mieszkaniu, a całą izolacje zrób od zewnątrz.

Napisano
32 minuty temu, zenek napisał:

ze szczeliną wentylacyjną między balami a warstwą ocieplenia.

tia, a gdzie to ona miałaby być wentylowana?

Napisano
1 godzinę temu, uroboros napisał:

wlot na dole, wylot na górze obraz.png.6d2dc3f8f7bbf522b7c6dea80cce9c76.png

 

19 minut temu, animus napisał:

:zalamka:

 

3 godziny temu, aru napisał:

tia, a gdzie to ona miałaby być wentylowana?

https://www.muratorplus.pl/technika/izolacje/ocieplanie-styropianem-domy-szkieletowe-aa-vvGk-vb5x-5CiL.html

 

"Docieplając ściany styropianem, na który będzie nałożony tynk cienkowarstwowy, trzeba:

bardzo starannie zaprojektować i wykonać obróbki wokół okien i drzwi - nie mogą pozostać nieszczelności, którymi woda mogłaby się dostawać pod warstwę styropianu;

koniecznie zastosować wiatroizolację chroniącą budynek przed napływem wilgoci z zewnątrz (dla przypomnienia - wiatroizolacja to folia, która nie przepuszcza wody w postaci płynu, ale przepuszcza parę wodną w stronę od poszycia na zewnątrz). Izolacji tej nie wolno mylić z paroizolacją, która ma za zadanie powstrzymać przedostawanie się pary wodnej z wnętrza budynku do ściany;

wykonać pomiędzy styropianem i poszyciem (pokrytym wiatroizolacją) szczeliny wentylacyjne, umożliwiające odparowanie wody, jaka mogłaby się ewentualnie znaleźć między tymi warstwami."

 

Resztę sobie znajdźcie w necie, bo tu już kilka razy to pisałem - i nie chce mi się jeszcze raz :scratching:

Napisano (edytowany)
47 minut temu, animus napisał:

 

zacytowałem z muraora, ale oni sami nie wiedząco piszą, więc następny frag:

"Przekonali się o tym Amerykanie, gdy okazało się, że aż 95% drewnianych domów, ocieplonych styropianem przyklejonym bezpośrednio do ścian, miało płyty poszycia silnie zawilgocone, a niekiedy nawet spleśniałe (szczególnie wokół okien i drzwi). Poprawny sposób docieplania domów szkieletowych styropianem polega na zastosowaniu takich rozwiązań, by między wiatroizolacją a warstwą styropianu pozostała trwała szczelina powietrzna, umożliwiająca odpływ skraplającej się pary wodnej oraz wody."

 

Tu też możesz poczytać 
http://www.budujzdrewna.pl/forum/viewtopic.php?t=6393

Edytowano przez zenek (zobacz historię edycji)
Napisano
7 godzin temu, zenek napisał:

 

 

https://www.muratorplus.pl/technika/izolacje/ocieplanie-styropianem-domy-szkieletowe-aa-vvGk-vb5x-5CiL.html

 

"Docieplając ściany styropianem, na który będzie nałożony tynk cienkowarstwowy, trzeba:

bardzo starannie zaprojektować i wykonać obróbki wokół okien i drzwi - nie mogą pozostać nieszczelności, którymi woda mogłaby się dostawać pod warstwę styropianu;

koniecznie zastosować wiatroizolację chroniącą budynek przed napływem wilgoci z zewnątrz (dla przypomnienia - wiatroizolacja to folia, która nie przepuszcza wody w postaci płynu, ale przepuszcza parę wodną w stronę od poszycia na zewnątrz). Izolacji tej nie wolno mylić z paroizolacją, która ma za zadanie powstrzymać przedostawanie się pary wodnej z wnętrza budynku do ściany;

wykonać pomiędzy styropianem i poszyciem (pokrytym wiatroizolacją) szczeliny wentylacyjne, umożliwiające odparowanie wody, jaka mogłaby się ewentualnie znaleźć między tymi warstwami."

 

Resztę sobie znajdźcie w necie, bo tu już kilka razy to pisałem - i nie chce mi się jeszcze raz :scratching:

to jakiś bełkot (albo ja się nie obudziłem :D) mowa o styro z tynkiem cienkowarstwowym po czym mowa o poszyciu i wiatroizolacji :bezradny:, chyba, że to jakieś skróty i wyszedł bełkot

15 godzin temu, Gość Maciek napisał:

dzien dobry, tez mam dylemat co do ocieplenia starego domu drewnianego wełną z użyciem folii, czy bale z których zbudowany jest dom nie będą gniły? ale w sumie wełna "oddycha". Czy pomożecie rozwiać wszelkie wątpliwosci, że na 100% warto docieplic taki dom j.w. ? Ostatnią warstwą będzie deska drewniana elewacyjna

czyli od zewnątrz:

1. deska elewacyjna

2. wiatroizolacja

3. mała szczelina pomiędzy izolacją a balami

4. izolacja (obstawiałbym wełnę kotwioną do bala)

5.bale

takie by była moja propozycja, do której nikogo nie zmuszam

 

czy jakaś wentylacja pustki? tu bym polemizował, jeżeli tak to z pewnością

 

9 godzin temu, uroboros napisał:

wlot na dole, wylot na górze obraz.png.6d2dc3f8f7bbf522b7c6dea80cce9c76.png

 

ale zabezpieczone przed przedmuchem powietrza z zewnątrz (bo zwentylowane na zewnątrz)

choć osobiści chyba bym zrezygnował

7 godzin temu, zenek napisał:

zacytowałem z muraora, ale oni sami nie wiedząco piszą, więc następny frag:

"Przekonali się o tym Amerykanie, gdy okazało się, że aż 95% drewnianych domów, ocieplonych styropianem przyklejonym bezpośrednio do ścian, miało płyty poszycia silnie zawilgocone, a niekiedy nawet spleśniałe (szczególnie wokół okien i drzwi).

.....

bo zatrzymali migrację pary dając styro z wyprawą na poszycie, to jak raz banał

Cytat

Poprawny sposób docieplania domów szkieletowych styropianem polega na zastosowaniu takich rozwiązań, by między wiatroizolacją a warstwą styropianu pozostała trwała szczelina powietrzna, umożliwiająca odpływ skraplającej się pary wodnej oraz wody."

być może to zez znaczenia, ale nie ma tu w zasadzie mowy o szczelinie wentylacyjnej, tylko powietrznej, takiej jak przy ścianach 3W :scratching:

Napisano
8 godzin temu, zenek napisał:

zacytowałem z muraora, ale oni sami nie wiedząco piszą, więc następny frag:

"Przekonali się o tym Amerykanie, gdy okazało się, że aż 95% drewnianych domów, ocieplonych styropianem przyklejonym bezpośrednio do ścian, miało płyty poszycia silnie zawilgocone, a niekiedy nawet spleśniałe (szczególnie wokół okien i drzwi). Poprawny sposób docieplania domów szkieletowych styropianem polega na zastosowaniu takich rozwiązań, by między wiatroizolacją a warstwą styropianu pozostała trwała szczelina powietrzna, umożliwiająca odpływ skraplającej się pary wodnej oraz wody."

 

Tu też możesz poczytać 
http://www.budujzdrewna.pl/forum/viewtopic.php?t=6393

Tam piszą oszołomy.

Po co pustka wentylowana, nie lepiej od razu na metr odsunąć izolację od ściany.:hahaha2:

Napisano

BŁĄD:

napisałem:

3. mała szczelina pomiędzy izolacją a balami

 

a powinno być:

3. małą szczelina pomiędzy poszyciem (dechy z wiatroizolacją) a izolacją

 

ot tak o "poranku" babola strzeliłem... :D

Napisano
1 godzinę temu, animus napisał:

Po co pustka wentylowana, nie lepiej od razu na metr odsunąć izolację od ściany.

@animus i @aru

 

To tak krótko, bo czytałem o tym jaieś 10 lat temu i trudno znaleźć w necie:

 

W USA ocieplano domy z drewna styropianem przez wiele lat. Okazało się, że wiele z nich zagrzybiało, bo wilgoć z wewnątrz, ale i z zewnątrz - - która dostała się miey bale a styropian - powodowała grzyba. Mimo tam jakichś izolacji przeciwwodnych. 

I mimo stosowania technologii opracowanych przez wielkie firmy.

 

Więc zaczęli stosować styropian frezowany ( z takimi rowkami pionowymi od wewnetrznej strony - czyli między balem a styropianem) w połaczeniu z nawiewem powietrza u dołu i wywiewem pod okapem. Bo to były domy głównie parterowe.

 

Potem przeczytałem o metodzie firmy Knauf - która tez, już nie do domow drewnianych, ale zwyklych wysokich budynków  - stosowała pustke powietrzna wentylowaną między murem a ociepleniem (na wierzchu były płyty elewacyjne) - z nawiewami powietrza dość znacznymi bo 10x10 cm.  No i wywiewami u góry.

 

Szukalem teraz i nie znalazłem - być może się wycofali z tego, a być może dotyczyło to styropianu, a teraz stosują wełnę i ta szczelina jest teraz między wełną a elewacją.

 

Tak to wygląda ogolnie.

 

Były zasrtrzeżenia, że przecież jak sie wpuści to powietrze z zewnątrz, i wypuści górą, to się ściane oziębi. Odpowiedź na to była taka, że to nie jest wentylacja, że hula wiatr, tylko pozwolenie na wolne uchodzenie tej pary, ktora przedostanie sie z wewnątrz - na zewnątrz ściany - by zamiast przechodzila  przez wełnę (bo przez styropian to prawie wogole nie przechodzi) i częściowo ją zawilgacała - od razu była usuwana z tej części ciepłej ściany. Czyli wyparowała w gorę przy minimalnym ruchu powietrza z dołu do gory w wąskiej szczelinie wentylacyjnej. I nie na metr szerokiej, animus, tylko właśnie minimalnej - kilku cm.

Wtedy te straty ciepła miały być porównywalne ze stratami, jakie czyni wilgoć pozostająca jednak w wełnie (czyli obniżająca jej własności) w części strefy zimnej.

 

Reasumując - ja np. bym preferwał  ocieplenie z wełną od zewnątrz -  z taką szczeliną wentylacyjną między wełną a drewnem .

Na pewno przy styropianie, ale przy wełnie też.

Tak bym zrobił dla siebie! :12_slight_smile:

Dla obcych - robiąc dla nich (ale zastrzegam - to hipotetycznie, bo nie wykonuję takich usług) -  dalbym do wyboru - bo zwykle tzw uznane metody preferują ta szczelinę od zewnętrznej strony wełny mineralnej.

A jeśli uznane metody tak preferują - to z punktu odpowiedzialności prawnej (żeby nie narazić się na kłopoty) - lepiej tak zrobić.

Co nie znaczy, że tak jest korzystniej.

I od razu zastrzegam - nie upieram się, jak jest lepiej. Ale dla siebie wybrałym, jak napisałem - mimo, że jest to trudniej wybudować. 

 

Myślę, że dokładnie wyjaśniłem, o co chodzi - więc jak chcecie, to poczytajcie, zanim skrytykujecie :12_slight_smile:

 

 

 

 

Napisano
5 minut temu, zenek napisał:

Reasumując - ja np. bym preferwał  ocieplenie z wełną od zewnątrz -  z taką szczeliną wentylacyjną między wełną a drewnem .

Na pewno przy styropianie, ale przy wełnie też.

Tak bym zrobił dla siebie! :12_slight_smile:

Wpuszczając zimne powietrze pomiędzy izolację a ścianę, tracisz izolację jest tylko atrapą.

17 minut temu, zenek napisał:

Potem przeczytałem o metodzie firmy Knauf - która tez, już nie do domow drewnianych, ale zwyklych wysokich budynków  - stosowała pustke powietrzna wentylowaną między murem a ociepleniem (na wierzchu były płyty elewacyjne) - z nawiewami powietrza dość znacznymi bo 10x10 cm.  No i wywiewami u góry.

Mylisz dwie wentylacje.

19 minut temu, zenek napisał:

 

styropian frezowany ( z takimi rowkami pionowymi od wewnetrznej strony 

To styropian ryflowany. 

Napisano (edytowany)
5 godzin temu, zenek napisał:

.........

Myślę, że dokładnie wyjaśniłem, o co chodzi - więc jak chcecie, to poczytajcie, zanim skrytykujecie :12_slight_smile:

a co tu czytać, animus to wyjaśnił chyba najprościej jak można, krytyka rozwiązania wskazywana przez Ciebie jak najbardziej na miejscu, a oprócz paru zbieżności nie ma co porównywać rozwiązań z Trampowa z tymi w Dudowie, bo to "od nas" się nauczyli, że drewno to nie tylko coś na tipi i ciepło :D

Edytowano przez aru
popraweczka :) (zobacz historię edycji)
Napisano (edytowany)
6 godzin temu, animus napisał:

Wpuszczając zimne powietrze pomiędzy izolację a ścianę, tracisz izolację jest tylko atrapą.

wyjaśniłem to wyżej.

Do domu też wpuszczasz zimne powietrze - w o wiele większej objętosci. Ta szczelina ma pozwalać na minimalne przemeszczanie się pary wodnej w górę.

6 godzin temu, animus napisał:

Mylisz dwie wentylacje.

nie - wyjasniłem wyżej

2 godziny temu, aru napisał:

a co tu czytać, animus to wyjaśnił chyba najprościej jak można,

Nie musisz - napisałem, co uważam - a jakie ktoś z tego wnioski wyciągnie - to jego sprawa.

 

Aru - nie mam ostatniego głosu w tym wątku - jak by co :takaemotka:

Edytowano przez zenek (zobacz historię edycji)
Napisano
19 minut temu, zenek napisał:

.......

Do domu też wpuszczasz zimne powietrze - w o wiele większej objętosci. Ta szczelina ma pozwalać na minimalne przemeszczanie się pary wodnej w górę.

........

ciekawy przykład, to ja dam dwa inne:

1. nosisz sweterek? kurteczkę? coś tam wpuszczasz?

2. Nasi bracia z Bliskiego Wschodu (i pewnie w wielu innych miejscach) noszą takie kiecki od pięt po szyję - po co?

Cytat

Nie musisz - napisałem, co uważam - a jakie ktoś z tego wnioski wyciągnie - to jego sprawa.

tu nie o wnioski chodzi a o dobrą/właściwą (miejmy nadzieję) poradę temu kto o coś pyta

 

odnoszę wrażenie, niektórzy mają takie przekonanie, że kto napisze ostatni, niezależnie od tego co, uważa, że jego na wierzchu;

niech ktoś odpisze :100_pray::icon_confused:

Napisano (edytowany)
5 godzin temu, zenek napisał:

wyjaśniłem to wyżej.

Do domu też wpuszczasz zimne powietrze - w o wiele większej objętosci. Ta szczelina ma pozwalać na minimalne przemeszczanie się pary wodnej w górę.

nie - wyjasniłem wyżej

Nie musisz - napisałem, co uważam - a jakie ktoś z tego wnioski wyciągnie - to jego sprawa.

 

Aru - nie mam ostatniego głosu w tym wątku - jak by co :takaemotka:

Wentylowanie izolacji poprzez wpuszczanie do jej wnętrza powietrza o obniżonej temperaturze spowoduje wprawdzie odprowadzenie części wilgoci z wnętrza przegrody, ale również przyczyni się do obniżenia temperatury w jego wnętrzu, a tym samym spowoduje osiągnięcie w szczelinie przegrody temperatury punktu rosy.

Czyli po co ta izolacja, jeżeli jest nieprzydatna?
Wody będzie więcej, chłodne powietrze=większa kondensacja.
 

 

Cytat

tu nie o wnioski chodzi a o dobrą/właściwą (miejmy nadzieję) poradę temu kto o coś pyta

Budynek zrobiony z prawdziwych bali, ściany jednorodne wykonane z drewna litego, posiadają dużą pojemność cieplną.
Duża pojemność to duża bezwładność cieplna, czyli im większa masa ciała, tym większa jego bezwładność cieplna, od tego zależy komfort cieplny domu z bala.
W chacie drewnianej o wysokiej bezwładności cieplnej są mniejsze wahania temperatury, ponieważ grube bale zmagazynują więcej ciepła w ciągu dnia, a oddadzą je po zachodzie słońca, gdy powietrze ochładza się.
Chałupy drewniane z cienkiego bala o niskiej bezwładności cieplnej szybko nagrzewają się od słońca i szybko wychładzają.

Technicznie to się nazywa przesunięcie fazowe strumienia cieplnego w ścianie z bali drewnianych, przy grubości ściany 22 cm wynosi około 11 godz., czyli że ściana z bali nagrzana w ciągu dnia słońcem, przekazuje swoje ciepło do wnętrza budynku jeszcze następnego dnia rano.
W okresie zimowym najniższa temperatura powietrza zewnętrznego wystąpi np. o godzinie 3 w nocy, wówczas najniższa temperatura na wewnętrznej powierzchni ściany wystąpi około godz. 14.

Osłaniając ścianę z bala przed słońcem sztuczną izolacją wytworzoną przez człowieka, odcinamy możliwość przekazywania strumienia cieplnego przez naturę.

 

Edytowano przez animus (zobacz historię edycji)
Napisano
21 minut temu, animus napisał:

Wentylowanie izolacji poprzez wpuszczanie do jej wnętrza powietrza o obniżonej temperaturze spowoduje wprawdzie odprowadzenie części wilgoci z wnętrza przegrody, ale również przyczyni się do obniżenia temperatury w jego wnętrzu, a tym samym spowoduje osiągnięcie w szczelinie przegrody temperatury punktu rosy.

Czyli po co ta izolacja, jeżeli jest nieprzydatna?
Wody będzie więcej, chłodne powietrze=większa kondensacja.

Animus - przecież napisałem - szczelina o małej wydajności.

Wąska szczelina pozwala na wolny ruch powietrza, a nie szybki.

To nie obniży temperatury do punktu rosy, tylko o jeden dwa stopnie. Tam nie ma wiatru, nie ma przewiewania, jest wysoka stosunkowo temp. w stosunku do zewnetrznej. Małe otwory wentylacyjne, wąska szczelina - to bardzo mała wymiana powietrza.

 

Poza tym można na 2, 3 miesiące zamknąć te otwory na dole - wtedy nie ma cyrkulacji. Ale przez pozostałe 9, 10 miwsięcy jest - i nie ma pozostającej pary wodnej na powierzcnni ściany.

27 minut temu, animus napisał:

Osłaniając ścianę z bala przed słońcem sztuczną izolacją wytworzoną przez człowieka, odcinamy możliwość przekazywania strumienia cieplnego przez naturę.

tu mogę odpowiedzieć przykładem. 

Był taki program TV odomach z bali  USA - itam jednak narzekali na ciepło i ocieplali niektórzy te budynki dodatkowo, wykazując znaczne oszczędności.

  • 1 rok temu...
Gość Ramedlaw
Napisano
Może ktoś doradzi. Mam dom w górach postawiony na tzw. peckach, czyli na betonowych palach. Podłoga ocieplona watą 15 cm. W zimie podłoga bardzo zimna. Jak ją docieplić? Dom ogrzewany jest tylko kominkiem. W zimie drewno idzie jak woda, a jego ceny wciąż rosną
Napisano
1 godzinę temu, Gość Ramedlaw napisał:

 Podłoga ocieplona watą 15 cm.

?  

 

Jeżeli to wełna mineralna, to niestety jest to najgorsze miejsce, w które można ją władować. 

Czy jest możliwość wymiany izolacji cieplnej podłogi na inny materiał, który lepiej radzi sobie w takim miejscu?  

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Witam wszystkich forumowiczów!   Mam stary budynek, w którym ściany zewnętrzne są już ocieplone, ale dach pozostaje nieocieplony i przez niego ucieka dużo ciepła. Planuję na wiosnę ocieplić dach od góry styropianem EPS 100 (styropian dach/podłoga) o łącznej grubości 23 cm. Dach jest płaski z lekkim nachyleniem, powierzchnia około 100 m², pokryty papą, która zachowała się w całkiem dobrym stanie – nie jest uszkodzona, nie planuję jej zrywać, tylko oczyścić i zostawić jako podłoże.Na styropianie ma być położona papa termozgrzewalna (jedna lub dwie warstwy). Montaż styropianu będę wykonywał samodzielnie (klejenie + kołkowanie), a papę zgrzewalną zlecić fachowcowi, który się na tym zna.Mam kilka wątpliwości i pytań – bardzo proszę o Wasze opinie na podstawie doświadczeń: 1. Grubość i układanie styropianu: Czy lepiej położyć jedną warstwę 23 cm, czy podzielić na dwie warstwy (np. 11 cm + 12 cm) układane na mijankę? Wiem, że dwie warstwy lepiej eliminują mostki termiczne, ale to więcej pracy. Pomijając aspekt czasu i wysiłku – czy takie rozwiązanie naprawdę ma sens i daje zauważalną różnicę w izolacyjności?   2. Montaż i mocowanie styropianu: Dach nie będzie dodatkowo obciążony (tylko papa na wierzchu, bez chodzenia czy tarasu), ale ważne jest solidne mocowanie, żeby wiatr nie oderwał warstw. Planuję kleić styropian (klejem bitumicznym lub poliuretanowym) + kołkować.Dla grubości 23 cm – jakie kołki polecacie? Czy wystarczą o długości ok. 30 cm (żeby wystawały trochę w podłoże betonu)? Czy lepiej stosować metodę z otwornicą – wyciąć otwór w styropianie, włożyć kołek, a potem zatkać wyciętym krążkiem (żeby kołek nie wystawał i nie tworzył mostka)? Jeśli dwie warstwy: Czy wystarczy kołkować tylko dolną warstwę (do podłoża), a górną tylko przykleić do dolnej? Czy kołki muszą przechodzić przez obie warstwy dla lepszej stabilności?   3. Warstwa separacyjna na styropianie pod papę: Czytałem różne opinie – jedni polecają geowłókninę polipropylenową (200-300 g/m²) jako ochronę przed wysoką temperaturą palnika i separację, drudzy grubą folię PE (0,2 mm). Geowłóknina wydaje mi się lepsza (przepuszcza parę, nie topi się tak łatwo). Czy zgadzacie się, że geowłóknina to najlepsze rozwiązanie w takim przypadku, czy polecacie coś innego (np. folię PE)?
    • Zupełnie nie mam pojęcia gdzie to pęknięcie Od strony grzejnika? od strony zasilania? na korpusie zaworu?
    • Cześć, jak samodzielnie zabezpieczyć lekkie pęknięcie na rurce z termostatem? Jest to mikroskopijne pęknięcie bo moze z kropla dziennie sie wydostaje:)   Zalaczam zdjęcie, do lepszego nie mam dostępu. Ps. Pęknięcie jest na ten najszersze części 
    • Komentarz dodany przez Tomek: zdecydowanie odradzam.
    • Hurtownia budowlana: OLI - Tomasz Kraska Województwo: lubelskie Miasto: Puchaczów Pełny opis hurtowni pod adresem: https://budujemydom.pl/hurtownie-budowlane/lubelskie/oli-tomasz-kraska
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...