IndyPoint Napisano 23 listopada 2007 Udostępnij #1 Napisano 23 listopada 2007 Jaka jest roznica miedzy systemem kominowym dla kotła z zamknieta komora spalania a kotłem kondensacyjnym?Czy systemy kominowe tego typu sa ze soba zamienne? Chodzi o komin rura w rurze lub rura w kanale kominowym ze stabilizatorami centrujacymi. Dziekuję! Link do komentarza
adamis Napisano 23 listopada 2007 Udostępnij #2 Napisano 23 listopada 2007 Różnicy nie ma żadnej.W obu tych systemach rura spalinowa powinna mieć uszczelniane połączenia.Ssąca nie musi.Niektóre kotły (choć coraz rzadziej) nie mają odprowadzenia kondensatu przez kocioł wiec taki komin powinien mieć też odpływ. Link do komentarza
Agrare Napisano 24 listopada 2007 Udostępnij #3 Napisano 24 listopada 2007 Ajaka powinna być wysokość komina? Link do komentarza
IndyPoint Napisano 25 listopada 2007 Autor Udostępnij #4 Napisano 25 listopada 2007 Czy to oznacza ze w kominach Turbo nie skrapla sie woda że nie trzeba odprowadzać tych skroplin z systemu kominowego? Jak w kotlach kondensacyjnych wyglada to odprowadzenie, czy jest to rura dolaczona od kotła do kanalizy? Czy ten kondensat wytwarza sie w komorze spalania w kotle czy w systemie kominowym? Dziekuje Link do komentarza
Adamija Napisano 26 listopada 2007 Udostępnij #5 Napisano 26 listopada 2007 Coraz więcej się człowiek dowiaduje; Jeżeli mówimy o skroplinach w systemie kominowym to mamy na myśli ogrzewanie parą? A jeśli tak jaki typ ogrzewania używa oleju? Link do komentarza
adamis Napisano 26 listopada 2007 Udostępnij #6 Napisano 26 listopada 2007 Każdy kocioł ,gazowy,olejowy czy węglowy wytwarza parę.Wszystko zależy od tego,do jakiej temperatury spaliny są w stanie nagrzać komin.Jeśli sprawność kotła jest niska,komin będzie na tyle gorący,by nie zaszło na jego ściankach zjawisko kondensacji pary zawartej w każdych spalinach.Kotły turbo,jak i atmosferyczne mają sprawność ok. 92-93%,kondensacyjne ok.118%.Jeśli komin jest krótki - gdzieś do 4m-zjawisko kondensacji raczej nie zachodzi albo zachodzi w niewielkim stopniu.Powyżej już potrzebne jest odprowadzenie skroplin.Coraz więcej kotłów kondensacyjnych ma to odprowadzenie w swojej konstrukcji.Trzeba tylko podłączyć wężyk spływowy z kotła do kanalizacji lub odrębnego odpływu (jeśli szambo jest niewielkie).Ostatecznie można nawet podstawić wiadro,tylko trzeba pilnować opróżniania go,bo kondensatu jest czasem kilkanaście litrów na dobę.Te kotły,które nie mają odprowadzenia skroplin wymagają przygotowania takiej możliwości w konstrukcji przewodu spalinowego,czyli odpowiednie denko z rurką.Bez tego woda zaleje komorę spalania i mamy problem.Kotły węglowe,retortowe,czyli z podajnikiem ,osiągają już obecnie sprawność 88%,ale i przy tych ze sprawnością 80% koniecznie trzeba zadbać o odpowiednio przystosowany komin ( i palić tylko suchym paliwem),jeśli nie chcemy mieć cuchnących plam na ścianie. Link do komentarza
edit Napisano 28 listopada 2007 Udostępnij #7 Napisano 28 listopada 2007 Ja mam taki kondensacyjny i skraplająca się para jest odprowadzona wężykiem do rury do szamba właśnie. Mamy szambo 10m3 więc taka ilość skroplin nie jest znacząca. Link do komentarza
adamis Napisano 1 grudnia 2007 Udostępnij #8 Napisano 1 grudnia 2007 Cytat kondensacyjne ok.118% Powinno być oczywiście ok 108% Link do komentarza
Adamija Napisano 2 grudnia 2007 Udostępnij #9 Napisano 2 grudnia 2007 Dość mnie to nastraja pesymistycznie teraz. Zbuduję sobie dom włożę w to naprawdę dużo wysiłku, i zawsze będzie coś do roboty.. a to skropliny a to mostki.... Link do komentarza
adamis Napisano 2 grudnia 2007 Udostępnij #10 Napisano 2 grudnia 2007 Dlaczego?Przecież te skropliny,to żaden problem.Trzeba tylko uwzględnić to na etapie montażu komina i po sprawie. I jeszcze jedno.Te wszystkie Schiedle itp. kominy ceramiczne mające niby wyczystki z niby otworem lub niby króćcem do odprowadzania skroplin nastręczają nie lada kłopotów jeśli chodzi o szczelne podłączenie komina z kanalizacją. Producentów tych systemów kominowych najwyraźniej nie obchodzi jak klient sobie poradzi z tym problemem.Oni zrobili otwór lub rurkę spustową i nie ważne,że nie wiadomo co i jak tam podłączyć,by to wszystko było szczelne.Trzeba się nieźle nakombinować,by to jakoś wyszło. Ich otwór lub rurka średnicowo ma się nijak do rur kanalizacyjnych.Zawsze jest za mała.Chyba by im korona z głowy nie spadła,gdyby zrobili to pod średn.32,taką jaką ma najmniejsza rurka kanalizacyjna. Link do komentarza
stachu Napisano 31 grudnia 2007 Udostępnij #11 Napisano 31 grudnia 2007 Cytat Powinno być oczywiście ok 108% cześćwygląda że się znasz więc mam pytaniemam kocioł kondensacyjny z odprowadzeniem skroplin plastikową rurką do kanalizy jeśli taki kocioł zostanie zamontowany do komina wtedy skropliny wylatują tamtędy więc osadnik na skropliny w kominie nie jest wogóle używany czy mam rację ?, rewizja jest poniżej podłączenia kotła do komina więc też nie będzie używana czy tak?komin kpiłem icopal 200c producent pisze że jego wkad ceramiczny bedzie dprowadzał spaliy a powietrze dostarczają pustaki obudowy a kominiarz powiedział ze muszę jeszcze wstawiać rurę kwasoodporną która będzie robić to samo czy ma racjępozdrawiamstachu Link do komentarza
adamis Napisano 31 grudnia 2007 Udostępnij #12 Napisano 31 grudnia 2007 Spaliny odprowadzane są przez szczelny,stalowy wkład kominowy,spływają na dół aż do kotła i stamtąd są odprowadzane odpowiednim wężykiem na zewnątrz.Stalowy wkład kominowy do takiego kotła nie musi mieć wyczystki z denkiem spływowym.Niektóre kotły nie mają odprowadzenie skroplin i trzeba przygotować coś takiego w układzie spalinowym,tak by skropliny nie zalewały kotła.Wtedy potrzebne jest denko spływowe pod końcowym trójnikiem.W twoim przypadku wyczystka jest nie potrzebna.Zresztą wyczystki w kominach stalowych wcale nie są potrzebne.Jeśli skropliny nie spływają przez kocioł wystarczy denko z rurką tuż pod trójnikiem.Woda spłynie przez kocioł tylko wtedy,kiedy będzie on szczelnie podłączony z kominem.Takie coś może zagwarantować tylko stalowy wkład kominowy.Jak to jest możliwe w przypadku twojego ceramicznego komina?Wydaje mi się to nie za bardzo możliwe do wykonania.Zalecał bym wpuszczenie jedynie rury spalinowej 60-80 (jaka jest w instrukcji kotła?) w komin a zasysanie powietrza niech odbywa się poprzez pozostałą część komina. Link do komentarza
adamis Napisano 31 grudnia 2007 Udostępnij #13 Napisano 31 grudnia 2007 Trochę głupot popisałem powyżej,bo zbyt pobieżnie przeczytałem twój post. Wystarczy jak podłączysz wylot spalin z kotła w szczelny sposób z kominem poprzez odpowiednią redukcję.Można kupić takie redukcje albo zrobić na zamówienie.Wtedy skropliny spływać będą na dno komina,a stamtąd trzeba je odprowadzić do kanalizacji.Oczywiście wątpię,by producent tego denka pomyślał o przygotowaniu jakiegoś króćca odpowiedniej średnicy.Zwykle robią coś wystającego albo dziurę i radź sobie człowieku jak toto szczelnie podłączyć z kanalizacją.Gorzej będzie z doprowadzeniem powietrza do kotła,ale tu też można pomyśleć o jakiejś redukcji.Może to być proste,jak spasuje jakiś gotowiec.Gorzej jak coś trzeba robić na zamówienie.Czy potrzebne jest tam tylko kolanko,czy jednak komin jest sporo wyżej i trzeba do otworu dojść jeszcze kawałkiem rury?Nie podoba mi się dyfuzor-czyli zakończenie tego komin.Ja bym rurę spalinową podniósł jakieś 30cm powyżej.Taki układ,jak oni produkują grozi przy tęgich mrozach zalaniem czapą lodową wlotu powietrza.Bywało. Link do komentarza
stachu Napisano 1 stycznia 2008 Udostępnij #14 Napisano 1 stycznia 2008 Cytat Spaliny odprowadzane są przez szczelny,stalowy wkład kominowy,spływają na dół aż do kotła i stamtąd są odprowadzane odpowiednim wężykiem na zewnątrz.Stalowy wkład kominowy do takiego kotła nie musi mieć wyczystki z denkiem spływowym.Niektóre kotły nie mają odprowadzenie skroplin i trzeba przygotować coś takiego w układzie spalinowym,tak by skropliny nie zalewały kotła.Wtedy potrzebne jest denko spływowe pod końcowym trójnikiem.W twoim przypadku wyczystka jest nie potrzebna.Zresztą wyczystki w kominach stalowych wcale nie są potrzebne.Jeśli skropliny nie spływają przez kocioł wystarczy denko z rurką tuż pod trójnikiem.Woda spłynie przez kocioł tylko wtedy,kiedy będzie on szczelnie podłączony z kominem.Takie coś może zagwarantować tylko stalowy wkład kominowy.Jak to jest możliwe w przypadku twojego ceramicznego komina?Wydaje mi się to nie za bardzo możliwe do wykonania.Zalecał bym wpuszczenie jedynie rury spalinowej 60-80 (jaka jest w instrukcji kotła?) w komin a zasysanie powietrza niech odbywa się poprzez pozostałą część komina. dziękuję ale zapytam jeszcze raz abym zrozumiał mam vitodens222 viesmanna on ma wypływ skroplin który muszę podłączyć do kanalizy to wiem ale nie chciałem robić stalowego wkładu do tego pieca bo jest drogi i nie po to kupiłem ten komin systemowy więc jeśli połącze tylko kocioł z ceramicznym wkładem komina a doprowadzenie powietrza zrobię z pustaków otaczających wkład ceramiczny czy takie rozwiązanie jest dobre . czy zostaną skropliny wcześniej odebrane przez kocioł a spaliny nie będą się skraplać w kominie i spływać po jego ściankach na dno komina mimo kotła kondensacyjnego jeśli możesz odpowiedz tak bym zrozumiałpozdrawiastachu Link do komentarza
adamis Napisano 1 stycznia 2008 Udostępnij #15 Napisano 1 stycznia 2008 Tak.Komin może pozostać tak jak jest.Skropliny nie tworzą się w kotle tylko właśnie w kominie,a konkretnie na jego ściankach,a i to dopiero na pewnej wysokości,więc konieczne jest podłączenie denka komina z kanalizacją.Czym dalej od kotła,tym komin chłodniejszy,więc i skraplanie intensywniejsze.Jeśli komin ma np. 2m wysokości skraplania prawie nie będzie,bo i komin będzie ciepły,więc para nie skondensuje się w rosę.W przypadku takiej kombinacji komin-kocioł jak u ciebie przez spływ kondensatu z kotła w tej sytuacji nic nie poleci.Przepraszam,że piszę nieprzystępnie.Czasem trudno uwolnić się od zawodowego podejścia. Link do komentarza
stachu Napisano 1 stycznia 2008 Udostępnij #16 Napisano 1 stycznia 2008 Cytat Tak.Komin może pozostać tak jak jest.Skropliny nie tworzą się w kotle tylko właśnie w kominie,a konkretnie na jego ściankach,a i to dopiero na pewnej wysokości,więc konieczne jest podłączenie denka komina z kanalizacją.Czym dalej od kotła,tym komin chłodniejszy,więc i skraplanie intensywniejsze.Jeśli komin ma np. 2m wysokości skraplania prawie nie będzie,bo i komin będzie ciepły,więc para nie skondensuje się w rosę.W przypadku takiej kombinacji komin-kocioł jak u ciebie przez spływ kondensatu z kotła w tej sytuacji nic nie poleci.Przepraszam,że piszę nieprzystępnie.Czasem trudno uwolnić się od zawodowego podejścia. dzięki zrozumiałem jeśli więc nie mam już dostępu do tego denka bo instalator postawił już zbiornik na cwu muszę wstawić komin kwasoodporny dwupłaszczowy który będzi odprowadzał spaliny i pobierał powietrze do kotła wtedy też skropliny będą wypływać rurką z kotła czy takpozdrawiamstachu Link do komentarza
adamis Napisano 2 stycznia 2008 Udostępnij #17 Napisano 2 stycznia 2008 Nie trzeba wstawiać tam podwójnej rury.Wystarczy tylko spalinowa,ta węższa (60-80mm).Jaką masz średnicę tej wewnętrznej ruty w kotle i wysokość komina?A nie prościej było by odsunąć boiler,zamontować ten spływ i wstawić go z powrotem? Link do komentarza
stachu Napisano 2 stycznia 2008 Udostępnij #18 Napisano 2 stycznia 2008 Cytat Nie trzeba wstawiać tam podwójnej rury.Wystarczy tylko spalinowa,ta węższa (60-80mm).Jaką masz średnicę tej wewnętrznej ruty w kotle i wysokość komina?A nie prościej było by odsunąć boiler,zamontować ten spływ i wstawić go z powrotem? cześćkomin około 7 metrów średnica chyba 80 był u mnie kominiarz powiedział że można podwójną rurę wyprowadzić przz ścianę na zewnątrz około 3 mb może tak zrobićpozdrawiamstachu Link do komentarza
adamis Napisano 2 stycznia 2008 Udostępnij #19 Napisano 2 stycznia 2008 Cytat był u mnie kominiarz powiedział że można podwójną rurę wyprowadzić przz ścianę na zewnątrz około 3 mb może tak zrobić Oczywiście! To najlepsze rozwiązanie w tej sytuacji.Nie proponowałem,bo sądziłem,że zależy ci na wykorzystaniu istniejącego komina.Stały problem z tymi ceramicznymi kominami.Wielu klientów montuje je,bo tak jest w projekcie,a potem okazuje się,ze są to nie potrzebne wydatki.Najlepiej nie pakować w komin żadnych ceramicznych wkładów (chyba,że do węglówki) tylko potem,w zależności od potrzeb dać komin z kwasówki lub na zewnątrz przez ścianę. Link do komentarza
rpoz Napisano 2 stycznia 2008 Udostępnij #20 Napisano 2 stycznia 2008 Muszę się włączyć do dyskusji bo adamis trochę bzdury wypisuje. Kondensta powstaje głównie w kotle ... stąd kotły kondensacyjne. Wydzielanie kondensatu w kominie może również następować ponieważ spaliny unoszą jeszcze parę pomimo kondensacji w kotle ... albo gdy kondensacja nie nastąpiła z uwagi na przekroczenie parametrów spalin. Dlatego na taką sytuację trzeba być przygotowanym i stosować komin odporny na kondensat. Ceramiczny komin jest oczywiście dobry, podobnie jak ze stali kwasoodpornej albo polipropylenu. Ważne jest aby komin był ciepły, czyli np. ceramiczny ocieplony, bo wtedy kondensacja jest ograniczona do minimum (wiadomo para skrapla się na zimnym). Kondensta można odbierać w naczynu na dnie komina ... ale można też podłączyć kocioł nie przez trójnik tylko kolanko, wtedy kondensat będzie spływał po kolanku i tu mozna go odebrać. Oddzielną sprawą jest doprowadzenie powietrza. W zwykłym kominie ceramicznym kanały wokół wkładu ceramicznego są za małe i taki komin nie nadaje się na odprowadzanie spalin i doprowadzanie powietrza. Dlatego wymyślono takie konstrukcje jak Avant Schiedla ale jest to pieruńsko drogie. Można zastosować zwykły kanał wentylacyjny z rurą ze stali kwasoodpornej wstawionej do środka, przy czym powinno być co najmniej 3cm luzu do ścianek kanału. W takim rozwiązaniu powietrze ogrzewa się od spalin co zwiększa jeszcze sprawność kotła o pojedyńcze procenty. Stal jednak ma swoje wady i w określonych warunkach również ona zostanie przeżarta przez kondensat. Lepszym i tańszym rozwiązaniem wydaje się więc użycie rur z polipropylenu, jak do kanalizacji, ale jakoś mało słyszałem o takich realizacjach. Osobiście wydaje mi się, że najtańszym rozwiązaniem jest skorzystanie z gotowego systemu powietrzno-spalinowego producenta ... wystarczy tylko ustawić kocioł gdzieś blisko dachu i krótką rurę wystawić na zewnątrz. Na takie rozwiązanie chyba sam się zdecyduję. Link do komentarza
adamis Napisano 3 stycznia 2008 Udostępnij #21 Napisano 3 stycznia 2008 Cytat Muszę się włączyć do dyskusji bo adamis trochę bzdury wypisuje. No to podyskutujemy,skoro wypisują trochę bzdury. Cytat Kondensta powstaje głównie w kotle ... stąd kotły kondensacyjne. Ciekawa definicja,nie ma co....Skoro kondensat powstaje głównie w kotle,to dlaczego jest brak skroplin przy krótkich przewodach spalinowych?Przecież woda powinna wtedy spływać tak samo jak i przy długim kominie.Gdyby kondensat powstawał głównie w kotle jaki sens miało by stosowanie wkładu stalowego np. 6m od kotła?Gdyby tak było,to dlaczego przy dużych mrozach zamarzają wyloty kominów?Kondensat wytrąca się najwięcej w kominie a nie w kotle.Wytrąca się na całym,ale głównie górnym odcinku komina,a to,co nie zdąży się skroplić,wylatuje w powietrze jako para.Gdyby zrobić dwa spływy kondensatu,jeden z kotła,a drugi z komina,na pewno dużo więcej spłynie z komina. Cytat W zwykłym kominie ceramicznym kanały wokół wkładu ceramicznego są za małe i taki komin nie nadaje się na odprowadzanie spalin i doprowadzanie powietrza. Nie rozmawiamy tu o zwykłym kominie ceramicznym,tylko o takim,który ma odpowiednie wymiary dla obu przestrzeni.I taki właśnie komin ma stachu. Cytat Lepszym i tańszym rozwiązaniem wydaje się więc użycie rur z polipropylenu, jak do kanalizacji, ale jakoś mało słyszałem o takich realizacjach. Zgadzam się całkowicie,tylko,że takie rozwiązanie,jak do tej pory jest u nas zabronione (kolejny głupi przepis w trosce o nasze dobro). Cytat Osobiście wydaje mi się, że najtańszym rozwiązaniem jest skorzystanie z gotowego systemu powietrzno-spalinowego producenta ... wystarczy tylko ustawić kocioł gdzieś blisko dachu i krótką rurę wystawić na zewnątrz. Korzystanie z gotowych systemów producenta jest najdroższym rozwiązaniem (zaraz po kominach Schiedla).Nigdy tego nie robię,chyba,że klient jest świadomy różnicy cen. Cytat Można zastosować zwykły kanał wentylacyjny z rurą ze stali kwasoodpornej wstawionej do środka, przy czym powinno być co najmniej 3cm luzu do ścianek kanału. I to właśnie jest najtańsze i najsensowniejsze rozwiązanie w przypadku,kiedy klient chce mieć wykorzystany komin,lub nie da się inaczej.A inaczej i jeszcze taniej jest wyprowadzić spaliny jedną stalową rurą 60-80 przez ścianę,a powietrze do spalania zasysać oddzielną,plastykową rurą zrobiona nawet z rynny 80-tki.Wyprowadzania komina przez dach najlepiej unikać,jeśli się da to puścić przez ścianę. Taniej i zgodnie z przepisami się nie da. Link do komentarza
andreas5 Napisano 7 stycznia 2008 Udostępnij #22 Napisano 7 stycznia 2008 Cytat No to podyskutujemy,skoro wypisują trochę bzdury. Ciekawa definicja,nie ma co....Skoro kondensat powstaje głównie w kotle,to dlaczego jest brak skroplin przy krótkich przewodach spalinowych?Przecież woda powinna wtedy spływać tak samo jak i przy długim kominie.Gdyby kondensat powstawał głównie w kotle jaki sens miało by stosowanie wkładu stalowego np. 6m od kotła?Gdyby tak było,to dlaczego przy dużych mrozach zamarzają wyloty kominów?Kondensat wytrąca się najwięcej w kominie a nie w kotle.Wytrąca się na całym,ale głównie górnym odcinku komina,a to,co nie zdąży się skroplić,wylatuje w powietrze jako para.Gdyby zrobić dwa spływy kondensatu,jeden z kotła,a drugi z komina,na pewno dużo więcej spłynie z komina.Nie rozmawiamy tu o zwykłym kominie ceramicznym,tylko o takim,który ma odpowiednie wymiary dla obu przestrzeni.I taki właśnie komin ma stachu.Zgadzam się całkowicie,tylko,że takie rozwiązanie,jak do tej pory jest u nas zabronione (kolejny głupi przepis w trosce o nasze dobro).Korzystanie z gotowych systemów producenta jest najdroższym rozwiązaniem (zaraz po kominach Schiedla).Nigdy tego nie robię,chyba,że klient jest świadomy różnicy cen.I to właśnie jest najtańsze i najsensowniejsze rozwiązanie w przypadku,kiedy klient chce mieć wykorzystany komin,lub nie da się inaczej.A inaczej i jeszcze taniej jest wyprowadzić spaliny jedną stalową rurą 60-80 przez ścianę,a powietrze do spalania zasysać oddzielną,plastykową rurą zrobiona nawet z rynny 80-tki.Wyprowadzania komina przez dach najlepiej unikać,jeśli się da to puścić przez ścianę. Taniej i zgodnie z przepisami się nie da. pod warunkiem że wysokość jest 3 metry nad ziemia i 4 metry od granicy sąsiada .Kondens z komina to jakieś 2litry rocznie . Zbieram go do butelki po coca coli Link do komentarza
adamis Napisano 7 stycznia 2008 Udostępnij #23 Napisano 7 stycznia 2008 Cytat Kondens z komina to jakieś 2litry rocznie To zależy,z jakiego kotła i przy jakim kominie.Kocioł kondensacyjny średniej mocy potrafi ''wypocić'' i 2 l na dobę. Link do komentarza
mirrzo Napisano 4 stycznia 2011 Udostępnij #24 Napisano 4 stycznia 2011 Cytat Kocioł kondensacyjny średniej mocy potrafi ''wypocić'' i 2 l na dobę. 2 litry na godzinę pracy o mocy ok 20-24 kW Link do komentarza
el-instalator Napisano 27 stycznia 2011 Udostępnij #25 Napisano 27 stycznia 2011 Kondensacja w kotle kondensacyjnym powinna zachodzić przede wszystkim w kotle a nie w kominie. Pomyślcie na czym polega wykorzystanie zjawiska kondensacji w takim kotle. Tylko w nim jest przecież wymiennik ciepła, jeśli spaliny wykroplą się później to ich ciepła utajonego i tak już nie wykorzystamy do podgrzania wody w obiegu c.o. Duże wykraplanie kondensatu w kominie będzie ew. w kotle niekondensacyjnym przy niskiej temp. spalin i długim kominie. Link do komentarza
Recommended Posts
Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować
Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz
Utwórz konto
Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!
Zarejestruj nowe kontoZaloguj się
Masz już konto? Zaloguj się.
Zaloguj się