Skocz do zawartości

Jaka jest minimalna ilość gniazd w pomieszczeniach?


Recommended Posts

Odpowiedź eksperta: Planując ich lokalizację należy pamiętać, że urządzeń elektrycznych cały czas przybywa, a korzystanie z przedłużaczy i rozgałęziaczy jest niewygodne. Już na etapie rozkładania instalacji elektrycznej dobrze wiedzieć, jakie będzie ogólne przeznaczenie i wystrój poszczególnych pomieszczeń.


Pełna treść artykułu pod adresem:
https://budujemydom.pl/instalacje/instalacje-elektryczne/porady/235-ile-gniazd

Link do komentarza
Cytat

W kuchni – co najmniej pięć gniazd ze stykiem ochronnym, w tym jedno umożliwiające pobór prądu do 16 A. Stale podłączone są takie urządzenia, jak lodówka, okap, zmywarka (gniazdo wysokoprądowe)

  Co to znaczy "jedno umożliwiające pobór prądu do 16 A" ? Wszystkie gniazda mają mieć możliwość poboru takiego prądu. Tak samo wszystkie gniazda mają mieć styk ochronny. Poza tym nie ma gniazd "wysokoprądowych", wszystkie gniazdka są ogólnego przeznaczenia.

Link do komentarza
Cytat

W łazience – dwa zwykłe gniazda z bolcem i jedno wysokoprądowe do podłączenia pralki. Gniazdo pralki zajęte jest ciągle, do pozostałych dołączane są okazjonalnie np. suszarka do włosów lub golarka elektryczna.

No właśnie. Co to jest "gniazdo wysokoprądowe"? A pralka to powinna stać w pralni, a nie w łazience.

 

 

Link do komentarza
  • 5 tygodnie temu...
3 godziny temu, pikuś1 napisał:

trzeba kierować się  rozumem -  najlepiej  1-2  gniazda co  2-3 metry  na każdej ścianie  i  dodatkowo  w okolicy gdzie planuje się biurko, telewizor, komputer dodatkowo  po 2-3 gniazdka .

I takie kierowanie się rozumiem doprowadzi że ściana będzie w dziurach od puszek jak ser szwajcarski.

Link do komentarza

No tak i w XXI wieku dajemy gniazda co 2-3 metry czy jest potrzeba czy jej nie ma.

Dnia 3.08.2019 o 13:38, pikuś1 napisał:

trzeba kierować się  rozumem -  najlepiej  1-2  gniazda co  2-3 metry  na każdej ścianie  i  dodatkowo  w okolicy gdzie planuje się biurko, telewizor, komputer dodatkowo  po 2-3 gniazdka .

i nie dokładaj mi słów które nie napisałem bo o przedłużaczach nic nie wspominałem a to że mam odmienne zdanie od pikuś1 nie oznacza że jestem zwolennikiem przedłużaczy.

Link do komentarza
Dnia 2.07.2019 o 14:19, Pomocnik napisał:

Już na etapie rozkładania instalacji elektrycznej dobrze wiedzieć, jakie będzie ogólne przeznaczenie i wystrój poszczególnych pomieszczeń.

Zależy od okoliczności. Np. Małe domowe studio nagrań - mieszczące się na blacie 90x 132 cm.

2 gniazdka w ścianie.

Do tego kilka rozdzielaczy - razem ok. 25 odbiorników prądu Ale w sumie max ok 800w w porywach i tylko czasem. 

Czy byłby sens tylu gniazdek w ścianie?

Jest są jeszcze 2 gniazda na pozostałych ścianach używane sporadycznie.

A węc najpierw pomyśleć, do czego te gniazdka, a jeśli odbiorniki są koncentrowane w jednym miejscu, to rozdzielacz jest OK. Jeszcze jest kwestia ustawności pomieszczenia, zeby gniazdka tego nie blokowały.

4 godziny temu, retrofood napisał:

plątanina przedłużaczy

a przedłużacze z wyłącznikami przy gniazdkach pomagają to jakoś rozdzielić na blacie.

Choć pewnie w końcu skończy sie jakąś skrzynką-centralą z przełącznikami przy każdym gnieździe

Edytowano przez zenek (zobacz historię edycji)
Link do komentarza
10 godzin temu, zenek napisał:

Zależy od okoliczności. Np. Małe domowe studio nagrań - mieszczące się na blacie 90x 132 cm.

2 gniazdka w ścianie.

Do tego kilka rozdzielaczy - razem ok. 25 odbiorników prądu Ale w sumie max ok 800w w porywach i tylko czasem.  

A jeszcze   na to wszystko może spać kometa, albo co najmniej meteoryt...

Edytowano przez retrofood (zobacz historię edycji)
Link do komentarza
  • 2 lata temu...
Mam nadzieję, że nikt nie bierze na poważnie powyższego tekstu. Wproadzie świadczy o dobrych chęciach, ale i totalnej niewiedzy, jak też obowiązujących przepisów, a także zaleceniach COBR.
Link do komentarza

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • To chyba chybiony i fałszywy argument, bo klimatyzator jednak dmucha powietrzem zagrzanym do o wiele wyższej temperatury niż te 22 stopnie, chcąc osiągnąć zadaną temperaturę i pewnie to jest o wiele wyższa temperatura niż 30 st. Nie mierzyłem ale tak na wyczucie to znacznie przkracza trzydziestkę. Więc to akurat w drugą stronę działa, jeśli chodzi o tę "róznicę temperatur", czyli na korzyść hydrauliki. 
    • Ogrzewanie hydrauliczne, które występuje w 99% nowych polskich domach jest mniej efektywne i droższe niż bezpośrednie ogrzewanie pompą powietrze-powietrze, bo COP zależy od różnicy temperatur, a wodę trzeba ogrzać do ok 30°C, za powietrze do 22°. Proponuję zainteresować się systemem HVAC. V-wentylacja z odzyskiem ciepła wykonana pod ilość mieszkańców, a nie na kubaturę. Musi być, gdy chcemy używać klimatyzacji, bo latem przy chłodzeniu wentylacja grawitacyjna nie działa i oddychamy coraz bardziej zużytym powietrzem, co prowadzi do różnych dolegliwości. AC- jakość powietrza, za którą odpowiadają rewersyjne pompy ciepła (klimatyzatory). Temperatura cały rok, a wilgotność, która tworzy zaduch latem (tryb dry). H- ogrzewanie, czyli w przypadku, gdy klimatyzacja nie da rady (zazwyczaj kilka dni w roku) do uruchamiają się maty grzewcze. Ogrzewanie oporowe to COP 1, ale ono jest w tym systemie tylko wspomaganiem na wypadek ekstremalnych mrozów, awarii, czy dla komfortu, gdy ktoś chce bardziej dogrzać pokój. Poza tym pompy ciepła wciąż działają, więc zużycie jest śladowe. Dlaczego potrzebne są maty? Czy nie można dobrać większej mocy klim? Chodzi o to, że sezon grzewczy trwa ponad pół roku, a średnia temperatura w tym czasie w ostatnich latach to +5C i wciąż rośnie. Jeśli pompa będzie za duża to przez większość sezonu będzie działać on-off i łączne zużycie wyjdzie 2-3x większe. Jeśli rekuperacja jest zrobiona zgodnie ze sztuką, czyli działa na 20-30m3//osobę to klimy 30W/m2 są wystarczające. Cały system wychodzi przy okazji najtaniej i zapewnia zużycie poniżej 15kWh/m2. Ponadto warto wiedzieć, że powietrze nawiewane z anemostatów po odzysku ciepła jest tylko o kilka stopni chłodniejsze od domowego. Gdy podajemy je z góry to zapobiega ścieleniu się ciepłego przy suficie, a samo zanim opadnie zdąży się ogrzać. Daje to komfort w strefie przebywania ludzi. System musi być kompletny i dobrze przemyślany. 
    • A stoją zapewne obok siebie... więc jak zrobi się z nich  "kątownik" - będą stały jeszcze stabilniej...
    • Może być różnie, bo one są dość wiotkie. Zależy też, jak równa jest posadzka w garażu.
    • Komentarz dodany przez G: Beton nie kosztuje 200-250. Ceny z przed pandemi
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...