Skocz do zawartości

naprawa- wymiana zamka


Recommended Posts

Cześć
mam pytanie dotyczące drzwi z zamkiem GERDA. Feler polega na tym że zaczyna się zacinać i nawet chcąc wymienić musiałbym znać model ale nie wiem jak to ustalić. Zamek jest bardzo "wysoki" prawie na całej wysokości ma kilka zatrzasków wg zał. zdjęcia z przodu. Czy jest możliwość aby samemu taki zamek wymienić??

zamek.jpg

Edytowano przez koragreg (zobacz historię edycji)
Link do komentarza
Gość mhtyl

Zacina Ci się jak drzwi są zamknięte i przy otwartych też? Jeżeli przy otwartych się nic nie dzieje to wychodziło by że drzwi opadły na zawiasach.

Jeżeli chcesz wymienić zamek to nie cały tylko wkładkę patentową bo ze zdjęć widać, że jest tam wkładka patentowa. Wyciągniesz ja odkręcając jedna śrubę (jest to ta z większym łbem która jest na wysokości wkładki) od czoła drzwi. Gdy wykręcisz śrubę to aby wyjąć wkładkę musisz włożyć klucz i lekko przekręcić pociągając wkładkę do siebie aby wyszła z drzwi. zmierz długość całkowita wkładki oraz otwór  w który jest wkręcana śruba trzymająca wkładkę w zamku, od krawędzi wkładki, jak będziesz miał te wymiary to idziesz do sklepu i klupujesz. Odległość tego otworu jest bardzo ważna bo są wkładki symetryczne i asymetryczne o różnej długości.

Zanim coś zrobisz, spróbuj przesmarować oliwka okucia zamku.

Link do komentarza

Dokładnie tak. Reszta mechanizmów do oczyszczenia i przesmarowania. Czasem wystarcza trochę brudu lub rdzy, żeby powodować duży opór.

Wkładka ma dwa zasadnicze wymiary, od krawędzi (czoła) do otworu mocującego na śrubę oraz od otworu mocującego do krawędzi zewnętrznej. stąd oznaczenie, np. 30/30. Ważne, żeby wkładka nie wystawała więcej niż 2-3 mm z szyldu zewnętrznego (a najlepiej wcale).

Przykładowy rysunek LOB.

wkładki_rys.jpg

Link do komentarza
Dnia 17.05.2019 o 19:33, koragreg napisał:

Cześć
mam pytanie dotyczące drzwi z zamkiem GERDA. Feler polega na tym że zaczyna się zacinać i nawet chcąc wymienić musiałbym znać model ale nie wiem jak to ustalić. Zamek jest bardzo "wysoki" prawie na całej wysokości ma kilka zatrzasków wg zał. zdjęcia z przodu. Czy jest możliwość aby samemu taki zamek wymienić??

zamek.jpg

Nie musisz znać modelu a wyłącznie wymiar zamka czyli w zasadzie głębokość wkładki i proporcje wymiarów A do B bo nie zawsze jest symetrycznie. Następnie idziesz np. do pierwszego lepszego marketu budowlanego  - najlepiej z wymontowaną wkładką i za 150-200 kupujesz z kompletem pięciu kluczy.

Zwróć jeszcze uwagę czy na środku wkładki ten mechanizm obrotowy jest formie motylka - takiej zębatki, czy też pojedynczego wypustka. Zapomniałem jak to się fachowo nazywa. Wymontujesz wkładkę to zrozumiesz w sekundę o co mi chodzi :)

 

Nie wiem jak stara jest Twoja wkładka ale ja kupiłem nowszą 6 cylindrową i sam zamontowałem (im więcej to podobno trudniejszy do rozwiercenia model zamka). W trakcie montażu trzeba tylko ustawić bębenek (czy jak to zwał) w pozycji, która pozwoli wysunąć i wsunąć bolce. i wyjąć klucz. Bo klucz można wyjąć w pozycji poziomej. Sam to zrobiłem w max 30 minut. Zamków nie powinno się raczej smarować a zacinanie może wynikać np z poluzowania wkładki - pod klamką w bocznym rancie drzwi w tej niżej listwie jest taka śruba kontrująca. Zdejmij najpierw szyld, potem klamkę dla wygody, wyjmij wkładkę, zrób oględziny i zamontuj w odwrotnej kolejności. Jak zacinanie nadal będzie miało miejsce to leć po drugi zamek. Byłem świadkiem takiego zacięcia wkładki, że przed Bożym Narodzeniem przyjechał Pan złota rączka, rozwiercił zamontował nową wkładkę i zainkasował 700 PLN  - szok.

Link do komentarza
Gość mhtyl
3 godziny temu, koragreg napisał:

Dzięki za wszystkie odpowiedzi ale nie jest to wina wkładki, przy otwartych drzwiach tez się przycina w momencie gdy środkowa zapadka zaczyna wychodzić. Klucz we wkładce pracuje leciutko.

Wychodzi na to, że drzwi opadły i należy wyregulować na zawiasach albo podpiłować we futrynie otwór w który wchodzi środkowa zapadka.

Link do komentarza

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • To chyba chybiony i fałszywy argument, bo klimatyzator jednak dmucha powietrzem zagrzanym do o wiele wyższej temperatury niż te 22 stopnie, chcąc osiągnąć zadaną temperaturę i pewnie to jest o wiele wyższa temperatura niż 30 st. Nie mierzyłem ale tak na wyczucie to znacznie przkracza trzydziestkę. Więc to akurat w drugą stronę działa, jeśli chodzi o tę "róznicę temperatur", czyli na korzyść hydrauliki. 
    • Ogrzewanie hydrauliczne, które występuje w 99% nowych polskich domach jest mniej efektywne i droższe niż bezpośrednie ogrzewanie pompą powietrze-powietrze, bo COP zależy od różnicy temperatur, a wodę trzeba ogrzać do ok 30°C, za powietrze do 22°. Proponuję zainteresować się systemem HVAC. V-wentylacja z odzyskiem ciepła wykonana pod ilość mieszkańców, a nie na kubaturę. Musi być, gdy chcemy używać klimatyzacji, bo latem przy chłodzeniu wentylacja grawitacyjna nie działa i oddychamy coraz bardziej zużytym powietrzem, co prowadzi do różnych dolegliwości. AC- jakość powietrza, za którą odpowiadają rewersyjne pompy ciepła (klimatyzatory). Temperatura cały rok, a wilgotność, która tworzy zaduch latem (tryb dry). H- ogrzewanie, czyli w przypadku, gdy klimatyzacja nie da rady (zazwyczaj kilka dni w roku) do uruchamiają się maty grzewcze. Ogrzewanie oporowe to COP 1, ale ono jest w tym systemie tylko wspomaganiem na wypadek ekstremalnych mrozów, awarii, czy dla komfortu, gdy ktoś chce bardziej dogrzać pokój. Poza tym pompy ciepła wciąż działają, więc zużycie jest śladowe. Dlaczego potrzebne są maty? Czy nie można dobrać większej mocy klim? Chodzi o to, że sezon grzewczy trwa ponad pół roku, a średnia temperatura w tym czasie w ostatnich latach to +5C i wciąż rośnie. Jeśli pompa będzie za duża to przez większość sezonu będzie działać on-off i łączne zużycie wyjdzie 2-3x większe. Jeśli rekuperacja jest zrobiona zgodnie ze sztuką, czyli działa na 20-30m3//osobę to klimy 30W/m2 są wystarczające. Cały system wychodzi przy okazji najtaniej i zapewnia zużycie poniżej 15kWh/m2. Ponadto warto wiedzieć, że powietrze nawiewane z anemostatów po odzysku ciepła jest tylko o kilka stopni chłodniejsze od domowego. Gdy podajemy je z góry to zapobiega ścieleniu się ciepłego przy suficie, a samo zanim opadnie zdąży się ogrzać. Daje to komfort w strefie przebywania ludzi. System musi być kompletny i dobrze przemyślany. 
    • A stoją zapewne obok siebie... więc jak zrobi się z nich  "kątownik" - będą stały jeszcze stabilniej...
    • Może być różnie, bo one są dość wiotkie. Zależy też, jak równa jest posadzka w garażu.
    • Komentarz dodany przez G: Beton nie kosztuje 200-250. Ceny z przed pandemi
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...