Skocz do zawartości

HEB 240 i Teriva


Recommended Posts

Napisano
Witam
Mam indywidualny projekt domu jednorodzinnego i jest tam podciąg HEB 240 o długosci 6m. (żona nie chciała słupa). Dom jest z zagospodarowanym poddaszem z dachem 35stopni.
Z rysunków nie wynika czy Teriva ma być zaczepiona w Hebie ( -][- ) czy ma być na Hebie.
Projektantka mówiła że HEB ma być pod kształtką wieńca co powoduje ze z sufitu będzie wystawała belka 24cm do obłożona styropianem. Ja wolałbym schować ten podciąg w terivie gabaryty 240mm na to pozwalają, ale wtedy musiałbym belki stropu opierać o niższy element
Hebu i zalać to betonem dodając jeszcze siatkę od góry zgodnie z przepisami na całym obwodzie styków ze ścianami nośnymi i nad tym Hebem. Wtedy HEB stałby się w pewnym miejscu wieńcem Terivy. Projektantka nie dodała do projektu jak ten HEB ma być zamontowany nie wiem czy nie zrobiła tego celowo by dać nam wola rękę (może zapomniała) a ja nie chcę się jej pytać bo od konstrukcji by inny projektant. Wykonawca przychyla się do tego że może to tak zrobić bo obciążenia na Hebie nie będą takie duże. Kierownik budowy sprawia wrażenie że jest mu to obojętne skoro wykonawca się może tego podjąć. Moje pytanie czy są jakieś przeciwskazania bym to zrobił tak jak chcę, czy w budownictwie stosuje się tego typu rozwiązania?. Bo chyba HEB na zginanie pracuje podobnie czy ciężar przyłożę na górną kształtkę Heba czy na dolną. Jedyny problem to że nie ma zbrojenia wokal całych elementów ścian nośnych ale przecież pręty zbrojne z wieńca można przyspawać punktowo do Heba i będzie zbrojenie zamknięte poziomo. Proszę o opinie na ten temat, czy jest to karygodny bład który chcę popełnić czy stosuje się takie rozwiązania w budownictwie HEB wazy 550kg i sprawia naprawdę duże wrażenie nie tylko finansowe ale i gabarytowe.
Napisano
Witam ,nie kombinuj proś o konsultację konstruktora i projektanta,rozwiązanie miej udokumentowane w dzienniku budowy i projekcie .Będziesz spokojnie spał i unikniesz problemów przy odbiorze budowy.Pozdrawiam Bob
Napisano
Dzieki za odpowiedz.
Na tyle mocno mnie wystraszyles ze przedzwonilem do projektanta konstrukcyjno budowlanego ktrory telefonicznie poinformowal mnie ze przypomina sobie ten projekt i moge zrobic tak by ukryc HEB w stropie. Moje pytanie co teraz powinienem zrobic skoro w projekcie nie jest to ujete. Jest rysunek ktory mowi mociowanie podciagu rys 7.1. a w rysunkach konstrukcyjnych są rysunki do dnosnikow 7.0, 7,2 itp.(7.1 pominieto)
Czy zglaszajac ta sprawe do projektantki (projektantka architektóry to ona robiła to kompleksowo i za cały projekt wzięła pieniadze) jest zobowiazana to naniesc do dokumentacji i czy moze zadac za to dodatkowych pieniedzy?. Dodam ze jedna z trzech dokumentacji jest w Starostwie opieczetowana na wypadek gdyby ktos chciał mi zarzucic ze specjalnie cos z z niej wyciągnąłem.
Napisano
Cytat

Dzieki za odpowiedz.
Na tyle mocno mnie wystraszyles ze przedzwonilem do projektanta konstrukcyjno budowlanego ktrory telefonicznie poinformowal mnie ze przypomina sobie ten projekt i moge zrobic tak by ukryc HEB w stropie. Moje pytanie co teraz powinienem zrobic skoro w projekcie nie jest to ujete. Jest rysunek ktory mowi mociowanie podciagu rys 7.1. a w rysunkach konstrukcyjnych są rysunki do dnosnikow 7.0, 7,2 itp.(7.1 pominieto)
Czy zglaszajac ta sprawe do projektantki (projektantka architektóry to ona robiła to kompleksowo i za cały projekt wzięła pieniadze) jest zobowiazana to naniesc do dokumentacji i czy moze zadac za to dodatkowych pieniedzy?. Dodam ze jedna z trzech dokumentacji jest w Starostwie opieczetowana na wypadek gdyby ktos chciał mi zarzucic ze specjalnie cos z z niej wyciągnąłem.


Witam.Ciepło,ciepło,kolej na telefon do architekta i minimum wpis do dziennika budowy.Bez ,,papieru,, ponosisz pełną odpowiedzialność za zmiany.Kasy architekt może chcieć od tego są rozmowy,argumentuj brakiem szczegółu 7.1.Jest jeszcze kierownik budowy, ma uprawnienia budowlane i doskonale wie co powinien w takiej sytuacji zrobić.Dla własnej ciekawości poszukaj w sieci opisu mocowania stropu w podciągach i będziesz lepszy od nich wszystkich.Pozdrawiam.Bob
Napisano
Za rozwiązania techniczne węzłów konstrukcyjnych odpowiada projektant i nikt rozsądny bez zaznajomienia się z projektem nie zaakceptuje proponowanego rozwiązania. Belka dwuteowa założona wytrzymałość uzyskuje przy obciążeniu osiowym - czyli od góry. Przy oparciu na dolnej półce występuje moment skręcający, który może spowodować "wypadnięcie" stropu. Powierzchnie stalowej belki nie zapewniają też dobrej współpracy z betonem i praktycznie strop w tym miejscu nie będzie zakotwiony, a przyspawanie prętów niewielu tu pomoże.
Napisano
A ja miałem coś takiego u siebie. Dwa HEBy 240. Wszystko zostało zastąpione podciągami i odpowiednio mocnymi żebrami rozdzielczymi. Mam salon o wymiarach prawie 7mx7m i właśnie tam był HEB 240. Rozmowy z projektantem i kierownikiem budowy dały doskonały efekt. Nic w salonie nie wystaje. Na dachu mam dachówkę, więc ciężar solidny. Słup konstrukcji więźby dachowej stoi "na środku salonu". Domek przeżył już solidną zimę z dużą ilością śniegu i nie małym wiatrem a sufit w salonie nawet jednej ryski nie ma. Wszyscy straszyli mnie, że na 37m2 musi się porysować, "bo teriva pracuje". Zapraszam na herbatkę icon_smile.gif wszystkich niedowiarków. Dodam, że w projekcie belki były oparte na dolnej stopie HEBa i dodatkowo dospawane do ścianki plus dodatkowe dospawane pręty długości 1,5m jako wzmocnienie. Zrezygnowałem z tego z powodu braku możliwości zakupu HEBów. Jeszcze ważna informacja kierownik budowy to właściciel firmy betoniarskiej, więc on decydował i dopilnował, jakiej klasy beton będzie na tym stropie. Pozdrawiam. Na PW mogę spróbować podesłać foty ze stropem przed zalaniem. Właśnie ważna sprawa, przed zalaniem sfotografowałem cały strop i wszystkie zbrojenia.
  • 1 miesiąc temu...

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Taras z naturalnego drewna to inwestycja w estetykę i komfort przestrzeni zewnętrznej. Aby jednak drewno zachowało swoje walory na długie lata, kluczowa jest odpowiednia impregnacja i konserwacja już na etapie przygotowania desek. Poniżej przedstawiamy sprawdzony sposób impregnacji nowej deski tarasowej, oparty na produktach marki OSMO. 1. Wstępna impregnacja – WR Aqua Osmo Pierwszym krokiem jest wstępne zabezpieczenie desek. Impregnat WR Aqua Osmo to bezbarwny środek ochronny na bazie wody, który skutecznie zabezpiecza drewno przed sinizną, pleśnią oraz szkodnikami. Kiedy? Impregnację wykonujemy przed montażem, najlepiej 2 dni przed planowanym olejowaniem. Jak? Środek nanosimy pędzlem lub wałkiem na wszystkie powierzchnie deski – zarówno widoczne, jak i niewidoczne – w jednej warstwie. Po co? Zapewnia to równomierną ochronę drewna i zapobiega jego degradacji od środka. 2. Olejowanie przed montażem – Osmo Olej Tarasowy Po upływie co najmniej 48 godzin od impregnacji WR Aqua, przystępujemy do pierwszego olejowania. Produkt: Olej tarasowy OSMO – bezbarwny lub kolorystycznie dobrany do naturalnego odcienia deski. Jak? Nakładamy z dwóch stron deski cienką warstwę oleju, używając pędzla, szmatki lub wałka. Pozwalamy na dokładne wchłonięcie i wyschnięcie. Dlaczego? Takie przygotowanie pozwala zabezpieczyć również powierzchnie deski, które po montażu będą niewidoczne, co znacząco zwiększa trwałość całej konstrukcji. 3. Montaż desek i finalne wykończenie Po wyschnięciu oleju przystępujemy do montażu tarasu. Gdy deski są już solidnie zamocowane, możemy wykonać drugą warstwę oleju tarasowego – tym razem tylko na widocznej stronie. Cel: Ta warstwa nadaje ostateczny wygląd i zapewnia pełną ochronę przed działaniem czynników atmosferycznych – deszczu, UV i zmian temperatury. Wskazówka: Prace najlepiej prowadzić w suchy, ciepły dzień, unikając pełnego słońca, które może zbyt szybko wysuszyć produkt. Dlaczego warto trzymać się tej kolejności? Poprawna impregnacja i olejowanie przed montażem to inwestycja w trwałość i wygląd tarasu. Chroniąc drewno z każdej strony, zapobiegamy jego wypaczaniu, pękaniu i przedwczesnemu starzeniu. Produkty OSMO tworzą elastyczną, mikroporowatą powłokę, która nie łuszczy się i pozwala drewnu oddychać, co jest szczególnie ważne przy konstrukcjach zewnętrznych.   Podsumowanie – schemat impregnacji nowej deski tarasowej: Impregnacja WR Aqua OSMO – minimum 2 dni przed olejowaniem Pierwsza warstwa oleju tarasowego – z dwóch stron przed montażem Montaż desek tarasowych Druga warstwa oleju – na wierzchnią, widoczną stronę po montażu
    • Planuje dzialke na wsi, lub na obszarze znacznie oddalonym od miasta (tak, wiem ma malo czasu - do polowy nast. roku, dlatego badam temat).
    • Mógłbyś to przetłumaczyć na język polski?
    • Nie we wszystkich lokalizacjach takie rozwiązanie jest dozwolone, Zależy gdzie masz działkę. 
    • Mieszkanie w budynku to akurat nie problem bo budowa i tak przeciągnie się przez dłuższy czas - tu akurat mam pomysł jak to rozwiązać.   Siec ciepłownicza – planuje ogrzewać dom piecem na paliwo stale i będę posiadał zbiornik na ciepłą wodę, którą podgrzeje piecem albo elektrycznie, więc logicznie rzecz biorąc nie powinienem potrzebować oświadczenia o podłączeniu do sieci ciepłowniczej.   Dziękuje za odp. - mam przynajmniej kolejny temat do poruszenia z radcą.
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...