Skocz do zawartości

Ułożenie tapet na ścianach - krok po kroku


Recommended Posts

Gość Wabaki
Napisano

Dzisiaj tapety można położyć w dużo szybszy i prostszy sposób, jeśli postawi się na te samoprzylepne. 

Napisano
3 godziny temu, Gość Wabaki napisał:

Dzisiaj tapety można położyć w dużo szybszy i prostszy sposób, jeśli postawi się na te samoprzylepne. 

Musiałbym chyba upaść na głowę i nie powstać, żeby to naśladować.

 

Kilka uwag do artykułu.

Cytat

Przy zakupie zwróćmy uwagę na numer serii produkcyjnej – wszystkie rolki powinny mieć taki sam, jeśli będą kładzione w jednym pomieszczeniu.

Czasami spełnienie tego warunku nie jest możliwe, więc możemy spróbować go obejść w pewnym zakresie. Otóż jeśli w pomieszczeniu jest jedna ściana z oknem, to tapeta na tej ścianie zawsze będzie troszkę inaczej wyglądała niż na pozostałych ścianach. Bo inne jest jej oświetlenie. Dlatego na tej ścianie można spokojnie położyć tapetę o nieco innym odcieniu, różnica będzie niezauważalna.

Cytat

Standardowa rolka ma szerokość 53 cm i długość 10 m, ale spotykane są inne wymiary, co trzeba uwzględnić przy obliczeniach.

Za moich czasów miała raczej 10,5 m długości. Albo 25 m.

 

Cytat

Poza tym przyda się gotowy klej (w tubce) do podklejenia odstających brzegów tapety.

Tubka to trochę mało. :icon_biggrin:

 

Cytat

Przed przyklejeniem pierwszego brytu tapety, musimy wyznaczyć pionową linię bazową, która zapewni równe pokrycie całej powierzchni. Robimy to na ścianie prostopadłej do okiennej w odległości ok. 50 cm od narożnika (w przypadku tapet o standardowej szerokości).

Dla nieco już wtajemniczonych, ściana oraz miejsce na niej, może być dowolne, chociaż wypadałoby sprawdzić jak się wtedy będzie prezentował wzór na tapecie. W sumie tapetowanie można rozpoczynać od dowolnego, najwygodniejszego w danym momencie miejsca. 

Cytat

Zdarza się, że ściany nie są postawione pionowo i przy tapetowaniu prostopadłej ściany brzeg ułożonego brytu nie będzie już trzymał pionu. W takiej sytuacji wyznaczamy nową pionową linię bazową,

Przechodząc na nową ścianę zawsze wyznaczamy nową linię bazową. Tak samo po drugiej stronie okna lub drzwi. A także gdy ściana jest nierówna i wychodzi nam zakładka. Wtedy zakładkę nieco się powiększa z nowym brytem, ułożonym drugą krawędzią po nowej linii bazowej a następnie zakładkę tnie przez środek z góry na dół, aby uzyskać idealne przyleganie krawędzi brytów.  

 

Cytat

a następny bryt łączymy na zakładkę w narożniku – skorygowaną później metodą cięcia przez dwie warstwy 

Nie zgadzam się z tym stwierdzeniem. Nie można ciąć przez dwie warstwy! Tapeta rozejdzie się wtedy w narożniku i tej szpary nie da się zlikwidować inaczej niż przez naklejenie czegoś na wierzch! Sztuką jest przeciąć  w narożniku tylko jedną tapetę, druga musi pozostać nieuszkodzona! Oczywiście, odcinamy ten wąski paseczek i całość jest położona na zakładkę, ale w tym miejscu jest to w praktyce niewidoczne.

Praktycznie tnie się bardzo ostrym (nowym) nożem, a ręce nie mogą drżeć. Ja wtedy trzymam go w dwóch palcach (kciuk i wskazujący) i tnę jednym, długim cięciem z góry na dół pozwalając, by narożnik (zawsze nieco nierówny przecież) sam prowadził końcówkę ostrza noża. Tutaj nie używa się żadnych liniałów, łat ani nic innego. Cięcie ma być przeprowadzone po narożniku, a nie wzdłuż linii prostej. 

Cytat

 Szczotką tapeciarską bądź raklą, ruchami od środka pasa do jego brzegów, równomiernie przyciskamy tapetę i usuwamy wilgotną gąbką nadmiar wypływającego kleju.

Szczotki praktycznie nie używam, o wiele wygodniejsza jest szeroka, gumowa rolka. Dobrze dociska tapetę i nie powoduje rozciągania brytów we wszystkie strony. Sprawdzone przez długie miesiące tapetowania.

Napisano
Cytat

Dodatkowo w linii styku obu pasów przetaczamy gumowy wałek, dociskając klej w miejscu łączenia. 

Najczęściej w linii styku używamy rolki twardej o kształcie beczkowatym. Zwykła gumowa się nie sprawdza.

Może być też o kształcie ściętego stożka z zaokrąglonymi krawędziami.

Cytat

Tapeta na flizelinie nie wymaga nasączania klejem przed ułożeniem – klej można nakładać bezpośrednio na ścianę. Efektywnie zrobimy to przy użyciu wałka, pokrywając pas ściany o szerokości nieco większej niż szerokość tapety. Kleju nie można dawkować na zapas – aplikujemy go bezpośrednio przed przyłożeniem elementu i nie może do tego czasu przeschnąć. 

Ech, daje się na zapas, daje. :icon_biggrin: Tylko że daje się odpowiednią ilość, zużycie kleju jest co najmniej 3 razy większe niż przy tapetach winylowych. A jak klej zdąży wyschnąć, to słychać po szumie podczas dociskania rolką i wtedy trzeba "podsmarować". 

Uwaga praktyczna. Tapeta się nie rozciąga! I nie można liczyć na to, że drobne niedokładności "się rozwałkuje". Nie da się!

Cytat

Technika mocowania tapety na flizelinie będzie podobna jak papierowej, z tym że bryt przed przyklejeniem zwijamy od dołu wzorem do środka i sukcesywnie rozwijamy w miarę przyczepiania.  

Tapety tego gatunku często stosowane są w korytarzach i podobnych pomieszczeniach, na ścianach których znajdują się różne "przeszkody" typu np. drzwiczki od  rozdzielnicy elektrycznej. Sposób postępowania jest wtedy odmienny niż przy tapecie winylowej. 

W podobnej sytuacji tapetę winylową kleimy aż do dołu, nie zważając na drzwiczki, a dopiero później wycinamy otwór dbając, by styk z krawędzią obudowy był odpowiedniej jakości. Natomiast rulonu tapety na fizelinie (oraz z włókna szklanego) nie wolno kłaść do dołu. Jeśli "dojedziemy" do krawędzi obudowy to najpierw musimy w całości obrobić połączenia, a dopiero gdy wszystko jest gotowe, rozwijamy rulon i kleimy do dołu.

Napisano
Cytat

Tapeta podczas układania wykazuje pewną elastyczność, ale zbyt silne rozciąganie sprawi, że po wyschnięciu kleju pokrycie się skurczy i powstaną szczeliny na złączach. W skrajnych sytuacjach może dojść do rozerwania pasa przy klejeniu i konieczności zastąpienia nowym.

To się nie zdarza, jeśli podczas klejenia nie rozciągamy tapety na boki. Tylko że z tym jest największy problem i większość amatorów nie potrafi się tego ustrzec.

Cytat

Pokrycie ościeży z reguły wiąże się z częściowym łączeniem tapety na zakładkę

Wyrzuciliby z budowy na zbity pysk! Nie przejdzie.

Cytat

W miejscach odstawania wystarczy podklejenie silniejszym klejem z tubki bądź przykrycie listwą brzegową, np. wzdłuż podłogi.

Niestety, większość grubszych tapet wymaga wzmocnienia kleju wzdłuż każdej spoiny krawędzi brytów. Dlatego napisałem, że kleju z tubki będzie za mało. Dlatego warto zabezpieczyć się przed niespodziankami już na etapie rozpoczynania prac.

Napisano

PS.

Cytat

Przede wszystkim najpierw trzeba wyłączyć zasilanie obwodów elektrycznych (wyłącznikiem głównym instalacji, bezpiecznikami w rozdzielnicy) i próbnikiem sprawdzić, czy rzeczywiście nie dopływa tam prąd.

A jeśli kleimy tapety wieczorem lub w nocy? Pamiętać też należy, że boczne oświetlenie ściany reflektorem idealnie pokazuje wszelkie niedociągnięcia, które wtedy łatwo usunąć. Gorzej gdy się ich nie zauważy... Kaplica!

 

PS2. Test dla tapeciarza w profesjonalnej firmie wygląda tak. Jest ściana wyklejona tapetą (winylowa) przez mistrzów. Idealnie gładka. Przychodzi szef, bierze nóż i wycina na jednym z brytów esy floresy. Kandydat na fachowca dostaje wtedy wodę, narzędzia, rolkę tapety oraz klej i ma za zadanie zdjęć ze ściany ten pocięty bryt (gdzieś w środku ściany) i wkleić nowy tak, by nie było żadnego śladu ingerencji. Zepsucie innych brytów zabronione.

Napisano
8 godzin temu, retrofood napisał:

Kandydat na fachowca dostaje wtedy wodę, narzędzia, rolkę tapety oraz klej i ma za zadanie zdjęć ze ściany ten pocięty bryt (gdzieś w środku ściany) i wkleić nowy tak, by nie było żadnego śladu ingerencji. Zepsucie innych brytów zabronione.

I tak się da?

Napisano
16 minut temu, MrTomo napisał:

I tak się da?

A jak inaczej? :icon_biggrin: Nie potrafisz, to nie masz szans na pracę. Ja to zrobiłem bez problemów i przez kilka miesięcy tapetowałem pokoje oraz pozostałe pomieszczenia pięciogwiazdkowego hotelu. W tym japońskimi tapetami w cenie powyżej 50 USD rolka. Z wzorem hologramowym. A potem były fuchy na mieście. W tym tapetami winylowo - tekstylnymi. To jest dopiero zabawa! Powierzchnia rozciąga ci się pasami, a ty masz to położyć równo i gładko. Taki bal...

 

A, jeszcze jedno. W artykule nie jest omówione tapetowanie z wyrównaniem podłoża podkładem papierowym. To też jest fajne.

Napisano

Czapki z głów

 

Klejenie tapet jest mi kompletnie obce,  poza obejrzeniem kilku odcinków "Usterki"

 

Obawiam się, że na tym polu bym poległ, nie mówię o wiązankach które by przy tym leciały

 

 

 

 

Napisano

Każdy początkujący polegnie. Jak w każdej dziedzinie, wszystko w teorii jest proste. Kleiłem z wieloma osobnikami, którzy w teorii wszystko zobaczyli, zapamiętali i wiedzieli. Ale jak tylko pozwoliłem im przykleić chociaż jednego bryta, to potem musiałem prostować ścianę. Rozciągnąć winylową tapetę miejscowo jest bardzo łatwo i dzieje się to wręcz niezauważalnie. A potem niedokładność powiększa się z każdym następnym przyklejonym brytem. I kaplica. W połowie ściany już się nie da nic zrobić bez zakładki i cięcia. A jeśli wtedy masz wzór, to cała ściana do usunięcia i klejenia od nowa. 

  • 7 miesiące temu...
Napisano

Dzień dobry. A czy przyklejał ktoś tapety na kolumny betonowe? Mam jednorazową akcję i nie wiem jak się za to zabrać. W Googlach znalazłem mnóstwo porad, ale dotyczą one jedynie prostych ścian.

Napisano

Jaki przekrój mają te kolumny, okrągły, czy kolisty?, są "równoległe" czy beczkowate? Ich powierzchnia jest chropowata, czy gładka? Kakie mają być tapety - satynowe, czy grube, ze wzorem?

 

A tak w ogóle, to masz jakąś praktykę w tapetowaniu?

 

Napisano

Tapetowałem dwa razy w życiu. Na własny użytek. Teraz też zresztą, pomagam znajomym. Kolumny gładkie, okrągłe, równoległe. Średnica jakieś 40 cm. Wysokie na 280 cm. Co do samej tapety nie wiem dokładnie. Na pewno fototapeta z wzorem.

Napisano

40 cm średnicy, to ok 125 cm obwodu, więc 2 bryty po 53 cm plus pasek szerokości ok 20 cm. Będzie dużo pasowania :icon_rolleyes:... 3 bryty z rolki...

Tak liczę standardową rolkę tapety...

 

Paręnaście lat temu oklejałem pokój, w którym na jednej ścianie były trzy połówki jakby wystających kolumien okrągłych/walcowatych... Było zabawy, ale dało radę...

 

Najtrudniej będzie ukryć połączenie wzoru tego wąskiego paska od uciętej strony... Należałoby pomyśleć o takim rozmieszczeniu miejsc sklejenia poszczególnych brytów, aby to krytyczne miejsce było gdzieś "z tyłu", jeśli będzie gdzieś " tył" kolumny :scratching:

 

Napisano
6 godzin temu, Grezgorz napisał:

  Kolumny gładkie, okrągłe, równoległe. Średnica jakieś 40 cm. Wysokie na 280 cm. Co do samej tapety nie wiem dokładnie. Na pewno fototapeta z wzorem.

Więc trzeba najpierw na sucho znaleźć linię wzdłuż której da się jakoś zamaskować łączenie wzoru. Albo szukać innej tapety. Wbrew pozorom jest sporo różnych wzorów, w których linia cięcia nie ma znaczenia. 

A reszta klejenia jest taka sama, klasyczna że tak powiem. 

1 godzinę temu, uroboros napisał:

 Najtrudniej będzie ukryć połączenie wzoru tego wąskiego paska od uciętej strony...  

 

Od razu sugeruję założenie, że tniemy po obydwu stronach, znaczy szukamy łączenia wzoru wewnątrz.

Napisano

Dzięki za pomoc. A fizycznie to zaczynamy od przyklejenia jednej długiej strony (lewa,prawa) i wtedy dociskać do boku. Czy standardowo najpierw góra i dociskamy na boki jak  na płaskiej ścianie?

Napisano
11 minut temu, Grezgorz napisał:

Dzięki za pomoc. A fizycznie to zaczynamy od przyklejenia jednej długiej strony (lewa,prawa) i wtedy dociskać do boku. Czy standardowo najpierw góra i dociskamy na boki jak  na płaskiej ścianie?

Do żadnego boku nie dociskasz. No, chyba, że wzór Ci spasuje, ale obawiam się, ze tego nie będzie. W każdym razie ja bym to okleił dookoła na zakładkę, a potem po prostu ciął przez dwie. Po usunięciu obcinków łączenie będzie idealne. Tylko tak jak wspomniałem, wcześniej na sucho trzeba sprawdzić jak wzór dolega do siebie, aby wybrać najbardziej korzystną linię cięcia.

Napisano

Uważam, że

Dnia 31.12.2018 o 23:38, retrofood napisał:

Każdy początkujący polegnie. Jak w każdej dziedzinie, wszystko w teorii jest proste.

Ale ćwiczenie czyni mistrzem! wszak nie święci garnki lepią...

 

Po rozmierzeniu wzoru, tak jak proponuje retro, wyznaczasz pionową linię na kolumnie i klejąc od góry - kleisz jeden bok brytu tapety i dociskasz i od góry i po obwodzie równocześnie!!!

2 godziny temu, retrofood napisał:

W każdym razie ja bym to okleił dookoła na zakładkę, a potem po prostu ciął przez dwie.

No pewnie... okleiłeś pół Moskwy i pół Polski, to TY byś tak kleił... A cięcie przez dwie warstwy wbrew pozorom nie jest takie proste... Trzeba mieć czym ciąć i wiedzieć jak do tego podejść...

 

Najlepsza byłaby tapeta, która  nie posiada żadnego wzoru, jej jedynym zdobieniem jest faktura i taka, którą można pomalować...

Napisano
20 minut temu, uroboros napisał:

 No pewnie... okleiłeś pół Moskwy i pół Polski, to TY byś tak kleił... A cięcie przez dwie warstwy wbrew pozorom nie jest takie proste... Trzeba mieć czym ciąć i wiedzieć jak do tego podejść...

 

Najlepsza byłaby tapeta, która  nie posiada żadnego wzoru, jej jedynym zdobieniem jest faktura i taka, którą można pomalować...

Proste nie jest, ale wszak to płaszczyzna (zaokrąglona nieco, ale to nadal płaszczyzna :icon_biggrin: ), a na płaszczyźnie zawsze tnie się wygodniej niż jedną tapetę w winklu. Dlatego uważam, że da se radę.

 

Oczywiście, że tapety bez wzoru są wygodne, ale są również takie z wzorami neutralnymi, które pasują w dowolnym złożeniu.

A do cięcia zwykły nóż tapeciarski ze świeżo wymienionym ostrzem. 

Napisano

Nie wiem jeszcze jaki to ma być wzór niestety. Najwyżej przemalujemy :) Znajdę gdzieś w czeluściach internetu jakiś filmik z montażu tapety na podobnym podłożu? 

I jeszcze jedno pytanie. Fototapeta na płaskiej powierzchni. Kleimy na zakładkę czy na styk?

Napisano
1 godzinę temu, Grezgorz napisał:

Fototapeta na płaskiej powierzchni. Kleimy na zakładkę czy na styk?

To zależy od wydrukowanych fragmentów zdjęcia, ale ja osobiście nie spotkałem się z fototapetą klejoną na zakładkę. Zawsze były to kawałki klejone na styk.

Napisano
1 godzinę temu, uroboros napisał:

To zależy od wydrukowanych fragmentów zdjęcia, ale ja osobiście nie spotkałem się z fototapetą klejoną na zakładkę. Zawsze były to kawałki klejone na styk.

Oczywiście, tak samo jak nie wyobrażam sobie fototapety na kolumnie. Przecież ideą fototapety jest obraz(ek), a więc nie powinna pokrywać całej płaszczyzny, a tym bardziej "niepłaszczyzny".

Napisano
26 minut temu, retrofood napisał:

nie wyobrażam sobie fototapety na kolumnie

A ja sobie wyobrażam :icon_smile: np. taką tapetę przedstawiającą kolumnę dorycką ze żłobieniami pionowymi... albo kolumnę obrośniętą winoroślą, albo kolumnę z którejś świątyni w Indiach z płaskorzeźbami z Kamasutry...

Napisano

Źle się wyraziłem. Zaprojektować wg gustu każdy może sobie co tylko zechce, ale ja nie wyobrażam sobie powszechnych fototapet na kolumny. Bo wystarczy centymetr różnicy na średnicy i efekt diabli wzięli. Na płaszczyźnie da się zmieścić całość, przy zmiennym niezaklejonym obramowaniu. Na kolumnie byłoby z tym baaardzo ciężko. 

Tym bardziej na kolumnie kształtu rzymskiego.

  • 2 tygodnie temu...

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Na przygotowanych wcześniej szalunkach, wylewamy poduszki betonowe i obsadzamy nadproża. Te mniejsze nad drzwiami idą lekko. Natomiast na ścianach nośnych montujemy ciężkie nadproża typu L19. Zobaczcie sami :)    
    • Americans nearing retirement and recent retirees said they were anxious and frustrated following a second day of market turmoil that hit their 401(k)s after President Donald Trump’s escalation of tariffs. [url=https://kraken21-at.com]kraken21.at[/url] As the impending tariffs shook the global economy Friday, people who were planning on their retirement accounts to carry them through their golden years said the economic chaos was hitting too close to home. [url=https://kra27cc.net]kraken27[/url] Some said they are pausing big-ticket purchases and reconsidering home renovations, while others said they fear their quality of life will be adversely affected by all the turmoil. “I’m just kind of stunned, and with so much money in the market, we just sort of have to hope we have enough time to recover,” said Paula, 68, a former occupational health professional in New Jersey who retired three years ago. Paula, who spoke on the condition of anonymity because she feared retaliation for speaking out against Trump administration policies, said she was worried about what lies ahead. https://kra-41at.com “What we’ve been doing is trying to enjoy the time that we have, but you want to be able to make it last,” Paula said Friday. “I have no confidence here.” Trump fulfilled his campaign promise this week to unleash sweeping tariffs, including on the United States’ largest trading partners, in a move that has sparked fears of a global trade war. The decision sent the stock market spinning. On Friday afternoon, the broad-based S&P 500 closed down 6%, the tech-heavy Nasdaq dropped 5.8%, and the Dow Jones Industrial Average fell more than 2,200 points, or about 5.5%.
    • Jeśli zależy Wam na tym, aby drewniane wnętrza zachowały swój naturalny, świeży wygląd przez długie lata, a przy tym nie żółkły z czasem, z czystym sumieniem mogę polecić wosk twardy Osmo 3041 (bezbarwny mat). To produkt, który doskonale sprawdza się w przypadku wewnętrznych ścian drewnianych, zachowując strukturę i kolor drewna bez nadawania mu sztucznego połysku czy odcienia. Dzięki specjalnej formule opartej na naturalnych olejach i woskach, Osmo 3041 tworzy powłokę odporną na zabrudzenia, a jednocześnie pozwala drewnu "oddychać". Jak stosować? W większości przypadków wystarczy jedna warstwa, aby uzyskać trwałą i estetyczną ochronę. Aplikacja jest bardzo prosta – nakładamy cienką warstwę  najlepiej pędzlem i zostawiamy do wyschnięcia. Dla bardziej wymagających – na przykład w miejscach newralgicznych, gdzie zależy nam na wyjątkowo gładkiej powierzchni – warto po wyschnięciu pierwszej warstwy (najlepiej odczekać co najmniej 24 godziny) lekko zmatowić powierzchnię, a następnie bardzo cienko nałożyć drugą warstwę. Najlepiej zrobić to przy pomocy niekłaczącej się ściereczki lub miękkiej gąbki, wcierając produkt na półsucho, niemal polerując drewno. Efekt? Naturalny, matowy wygląd drewna, który nie żółknie z upływem czasu, jest przyjemny w dotyku i łatwy do utrzymania w czystości. Z własnego doświadczenia – naprawdę warto! skleposmo.pl
    • To trzeba sprawdzić w projekcie tego konkretnego budynku. Z góry nikt nie określi jakie tu przyjęto wartości. Ale trzeba uwzględnić jeszcze jeden czynnik. Te donice nie będą obciążały powierzchni równomiernie. One będą dawać obciążenia skupione (niemal punktowe). Potencjalnie bardzo znaczne, jeżeli donice będą duże. To też trzeba koniecznie wziąć pod uwagę.
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...