Skocz do zawartości

styropian na chudziaku, grubość, jaki?


Recommended Posts

Napisano

Pytanie do eksperta, wynikłe z rozmowy z domorosłym ekspertem moim kolegą- proektantem, niech wypowie się ekspert budowlany, czy w podłodze na chudziaku można zastosować tylko 10 cm izolacji czy to nie za mało ? jaki styropian będzie najodpowiedniejszy...........

Napisano

10 cm to takie minimum, opcjonalnie to 15 a najlepiej 20 cm. Styropian  dedykowany na podłogę tzw twardy EPS100 albo XPS. Jeżeli chciałbyś dać XPS-a to nie musi być aż taka gruba jego warstwa bo jest on po pierwsze twardy i cieplejszy od styropianu.

Jak masz w projekcie, ile przewiduje projekt ocieplenia podłogi?

Napisano

Informacja o grubości i rodzaju izolacji każdej części budynku powinna być określona w projekcie budowlanym.  Nie zawsze prace np. remontowe są prowadzone według projektu i co wtedy zrobić? Największe straty ciepła (oprócz okien i wentylacji) są przez ściany zewnętrzne, dach-poddasze, fundament,a później dopiero podłogi na gruncie. Grunt pod budynkiem ma ustabilizowaną temperaturę w granicach kilku-kilkunastu stopni C. zatem strata w kierunku gruntu w porównaniu z innymi przegrodami budowlanymi typu ściana zewnętrzna lub poddasze będzie zdecydowanie mniejsza.   Nie ma więc sensu stosować na podłogę styropianu o grubości 20 cm jeżeli ściana zewnętrzna będzie ocieplona styropianem o takich samych parametrach izolacyjnych w grubości np. 15 cm.  Do ocieplenia podłóg w tym podłóg na gruncie firma Termo Organika dedykuje wszystkie rodzaje płyt styropianowych w kategorii "dach-podłoga". Płyty różnią się między sobą właściwościami izolacyjnymi i wytrzymałością mechaniczną. W przypadku ocieplenia styropianem o grubości 10 cm bardzo zasadne będzie wykonanie tych prac przy użyciu płyt styropianu grafitowego o najlepszych właściwościach izolacyjnych TERMONIUM PLUS dach-podłoga lub TERMONIUM dach-podłoga. Oba rodzaje mają takie same właściwości izolacyjne (współczynnik lambda = 0,031 W/mK), ale różnią się parametrem wytrzymałości na ściskanie lub prościej ujmując obciążeniem użytkowym, które wynosi odpowiednio: dla TERMONIUM PLUS dach-podłoga 3000 KG/m2 i dla TERMONIUM dach-podłoga 1800 KG/m2. Zakładając, że obciążenie użytkowe dla podłóg w budynkach mieszkalnych przyjmuje się na poziomie 150-300 KG/m2, podane powyżej wartości obciążenia dla płyt styropianowych z co najmniej kilku krotnym zapasem spełniają wymagania.

Napisano
18 godzin temu, mhtyl napisał:

10 cm to takie minimum, opcjonalnie to 15 a najlepiej 20 cm. Styropian  dedykowany na podłogę tzw twardy EPS100 albo XPS. Jeżeli chciałbyś dać XPS-a to nie musi być aż taka gruba jego warstwa bo jest on po pierwsze twardy i cieplejszy od styropianu.

Jak masz w projekcie, ile przewiduje projekt ocieplenia podłogi?

Dwa sprostowania; Nie koniecznie na podłogę musi być tzw. "twardy EPS 100", ponieważ rodzaj materiału powinien wynikać z założeń wytyczonych przez projektanta i przyjmując zastosowanie styropianu do izolacji w budownictwie mieszkaniowym zastosowanie płyt styropianowych o mniejszej niż EPS 100 wartości wytrzymałości na ściskanie jest rozwiązaniem optymalnym.

I drugi wątek dotyczący stosowania płyt typu XPS; W budownictwie mieszkaniowym stosowanie płyt XPS jako izolacja podłogi na gruncie jest irracjonalne z uwagi na niepotrzebne, aż tak dużą wytrzymałość na ściskanie rzędu 300 kPa (styropian EPS 100 to 100 kPa, a to już nie zawsze jest optymalne rozwiązanie). Płyty XPS nie mają lepszych właściwości izolacyjnych niż styropian grafitowy, a ze wzrostem grubości w przypadku XPS wzrasta (pogarsza) się współczynnik przewodzenia ciepła lambda. Do tego trzeba doliczyć znacznie większą cenę zakupu, co sprawia że nie jest to optymalne rozwiązanie (przewymiarowane).

Napisano
5 godzin temu, Eksperci Termo Organika napisał:

Nie koniecznie na podłogę musi być tzw. "twardy EPS 100",

Nie koniecznie nie oznacza, że nie może :) 

5 godzin temu, Eksperci Termo Organika napisał:

Do tego trzeba doliczyć znacznie większą cenę zakupu, co sprawia że nie jest to optymalne rozwiązanie (przewymiarowane).

A kto bogatemu zabroni? :) 

Co do czy xps jest czy nie jest cieplejszy to bym polemizował a co do cen zakupu to xps względem zwykłego białego styropianu jest oczywiście wyższa ale już jakby porównując z grafitowym to róznica jest znikomai

Napisano
7 godzin temu, Eksperci Termo Organika napisał:

Zakładając, że obciążenie użytkowe dla podłóg w budynkach mieszkalnych przyjmuje się na poziomie 150-300 KG/m2, podane powyżej wartości obciążenia dla płyt styropianowych z co najmniej kilku krotnym zapasem spełniają wymagania.

No tak - ale w mieszkaniu może sie zdarzyć np. Fortepian - i ten ma obciążenie punktowe na kilku cm2 większe, niż 350kg/m2. Oczywiście jest jeszcze kwestia - co na styropianie położymy, jakie warstwy. Ja się ten ciężar rozłoży.

Są też szafy biblioteczne na nóżkach, itp. 

Ja bym jednak dołożył na twardy EPS100 lub inny. Ale twardy.

 

Ostatnia rzecz - jeśli jest miejsce, to te min 15 cm izolacji pod podłogę bym dał. Nie tylko kwestia w tych różnicach temperatur, ale i w komforcie "ciepłej podłogi". Oczywiście też jest tu kwestia, co na styropianie.

7 godzin temu, Eksperci Termo Organika napisał:

Grunt pod budynkiem ma ustabilizowaną temperaturę w granicach kilku-kilkunastu stopni C. zatem strata w kierunku gruntu w porównaniu z innymi przegrodami budowlanymi typu ściana zewnętrzna lub poddasze będzie zdecydowanie mniejsza.

Ta różnica - to zależy. Jeśli będzie tam ogrzewanie podłogowe - zdecydowanie będzie większa, niż bez ogrzewania podłogowego. Wtedy nawet 15 cm to mało. Wg mnie, oczywiście.

  • 2 tygodnie temu...
Napisano

Grubość styropianu nie jest jedynym parametrem, jaki należy wziąć pod uwagę - liczy się też współczynnik przewodzenia ciepła lambda zastosowanego materiału.

Grubość i lambda powinny być dobrane w taki sposób, aby podłoga posiadała minimalny współczynnik przenikania ciepła wskazany w warunkach technicznych U =0,3 W/m2K i projektant powinien to wyliczyć. Warto jednak podkreślić, że teraz jest tendencja do lepszego ocieplania podłóg na gruncie niż niezbędne minimum.

 

Grubość 10 cm może się wydawać w obecnych czasach niewystarczającą, ale przecież jeszcze zależy, jaki współczynnik lambda ma ten materiał?

Jeśli chodzi o twardość, minimalny współczynnik ściskania CS dla styropianu podłogowego wynosi 70 kPa i zarówno ze względów ekonomicznych, jak i praktycznych można go jak najbardziej zastosować w przypadku podłóg normalnie użytkowanych (domowych, ale już nie w warsztatach, parkingach czy składach). Mówimy tu jednak cały czas o minimalnych wymaganiach.

 

Nic nie stoi na przeszkodzie, by zastosować twardszy styropian EPS 100 o grubości np. 15 cm i współczynniku lambda 0,036 W/mK, podaję link do styropianów dedykowanych.

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Jeśli pies nasiusiał na woskowaną podłogę i zostały plamy, to niestety – żadne preparaty czyszczące nie pomogą w 100%. Mocz zwykle wnika w drewno i trwale je przebarwia, więc jedyne naprawdę skuteczne rozwiązanie to miejscowe zeszlifowanie zniszczonych desek, a następnie ich ponowne wybarwienie i zabezpieczenie. Krok po kroku:   Zabezpieczenie sąsiednich desek Oklejamy dokładnie tylko te deski, które chcemy szlifować – najlepiej wzdłuż fug, używając dobrej jakości taśmy malarskiej. Nie chodzi tu o podciekanie (bo i tak robimy to w naturalnych liniach podziału), ale o to, żeby przy odrywaniu taśmy nie zerwać starego wosku z sąsiednich desek. Słaba taśma potrafi narobić więcej szkody niż pożytku. Szlifowanie Uszkodzone miejsce szlifujemy papierem 150–180, równomiernie, aż plama zniknie i kolor drewna będzie wyrównany. Nie trzeba schodzić głęboko, tylko do momentu, gdy drewno odzyska jednolity wygląd. Dobór koloru Trzeba dobrać kolor jak najbliższy reszcie podłogi. Sprawdzają się woski dekoracyjne Osmo, bejce lub ich mieszanki. Warto robić próby na kawałku drewna tego samego gatunku, żeby nie zepsuć efektu na gotowo. Zabezpieczenie Na koniec nakładamy warstwę (lub dwie) twardego wosku olejnego Osmo – najlepiej tę samą wersję, która była użyta wcześniej na całej podłodze. Daje to trwałe, estetyczne i jednolite wykończenie. Praca może być precyzyjna i czasochłonna, ale jeśli wszystko dobrze się dobierze i wykona starannie, efekt końcowy potrafi być niemal niewidoczny.
    • Dzień dobry. Jestem studentką kierunku Wzornictwo na Politechnice Bydgoskiej. W ramach pracy dyplomowej zbieram informację o meblach tarasowych i ich użytkowaniu. Byłabym bardzo wdzięczna za wypełnienie krótkiego formularza, znajdującego się pod linkiem:)   https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSeOvQz2W-S4ZiI0-XiNhwfsebG_Q9C2lab6VBYGZa37w-Os1Q/viewform?usp=header   Z góry dziękuję za poświęcony czas!
    • Cześć wszystkim! Jeśli ktoś z Was próbował kiedyś dobrać kolor nowego elementu do już istniejącej podłogi – wie, że to wcale nie jest takie proste, jak się wydaje. Zwłaszcza jeśli zależy nam, żeby wszystko wyglądało naturalnie, bez odcinających się plam i niepasujących odcieni. W przypadku produktów OSMO (bejce olejne, woski dekoracyjne) mamy kilka możliwości, ale trzeba wiedzieć, jak się za to zabrać, żeby nie stracić czasu, nerwów i materiału. Są dwa główne podejścia: Proste – gotowe kolory z palety OSMO. Wybierasz kolor z katalogu, wcierasz go delikatnie w drewno (tzw. metodą „półsuchego wycierania”) i zabezpieczasz bezbarwnym woskiem. Sprawdza się dobrze, ale... paleta kolorów jest ograniczona, więc czasem nie trafimy idealnie w odcień starej podłogi. Zaawansowane – mieszanie kolorów samodzielnie. To już wyższy poziom, ale daje większe możliwości. Można uzyskać bardzo zbliżony kolor – pod warunkiem, że mieszamy tylko bejce z bejcami lub tylko woski z woskami dekoracyjnymi. Nigdy na krzyż – mają inny skład chemiczny! 👉 Jeśli kogoś to interesuje, przygotowałem dokładny opis krok po kroku – jak dobrać kolor, jak mieszać, jak nakładać i jak zabezpieczać: Sprawdź szczegółową instrukcję tutaj → Dodałem też kilka praktycznych porad dla początkujących – m.in. jak testować kolory, czym najlepiej nakładać (szmatka, nie pędzel!) i na co uważać. Mam nadzieję, że się komuś przyda – jeśli macie swoje sposoby, też chętnie poczytam!
    • Komentarz dodany przez Gsds: Całe szczęście pozbyłem się badziewnej vh. Ciągle problemy od kad mam nową oczyszczalnie nie muszę pamiętać o jej istnieniu
    • Zakup przydomowej oczyszczalni ścieków to decyzja, która wymaga starannego przemyślenia. To inwestycja na dziesięciolecia, która wpłynie nie tylko na Twój budżet domowy, ale także na komfort codziennego życia i ochronę środowiska. Właściwy wybór pozwoli Ci uniezależnić się od miejskiej kanalizacji i znacznie ograniczyć koszty eksploatacji w porównaniu do tradycyjnych rozwiązań, takich jak szambo. Pełna treść artykułu pod adresem: https://budujemydom.pl/instalacje/woda-i-kanalizacja/a/115715-jak-wybrac-przydomowa-oczyszczalnie-sciekow-kompletny-przewodnik-2025
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...