max12130 Napisano 19 września 2018 Udostępnij #1 Napisano 19 września 2018 Witam serdecznie wszystkich , mam proste pytanie od czego zaczynamy roboty związane z kanalizacja bezodpływową do szamba , dom jednorodzinny , czy na samym początku robimy wykop i składamy szambo ? czy od ułożenia rur 160 z studzienkami przelotowymi ? będzie ok. 50m ? dziękuje Link do komentarza
Budujemy Dom - budownictwo i instalacje Napisano 19 września 2018 Udostępnij #2 Napisano 19 września 2018 Przy takiej odległości budynek - zbiornik posadowienie musi być dostatecznie głęboko aby utrzymać przynajmniej minimalny spadek 1,5% biorąc tez pod uwagę głębokość prowadzenia rur (min 0,8 m) i naturalny ukształtowanie terenu. Do tego potrzebne będzie tyczenie geodezyjne. Link do komentarza
Gość mhtyl Napisano 19 września 2018 Udostępnij #3 Napisano 19 września 2018 Dnia 19.09.2018 o 02:49, max12130 napisał: Witam serdecznie wszystkich , mam proste pytanie od czego zaczynamy roboty związane z kanalizacja bezodpływową do szamba , dom jednorodzinny , czy na samym początku robimy wykop i składamy szambo ? czy od ułożenia rur 160 z studzienkami przelotowymi ? będzie ok. 50m ? dziękuje Rozwiń A gdzie masz projekt? Na jakim etapie budowy teraz jesteś? Dnia 19.09.2018 o 07:48, Budujemy Dom - budownictwo i instalacje napisał: Do tego potrzebne będzie tyczenie geodezyjne. Rozwiń Gdzie to jest napisane że geodeta musi wytyczyć szambo? Link do komentarza
max12130 Napisano 19 września 2018 Autor Udostępnij #4 Napisano 19 września 2018 (edytowany) Dnia 19.09.2018 o 15:07, mhtyl napisał: A gdzie masz projekt? Na jakim etapie budowy teraz jesteś? Gdzie to jest napisane że geodeta musi wytyczyć szambo? Rozwiń witam - w obecnej chwili stan surowy zamknięty - zapodam parę fotek terenu w którym miejscu ma znajdować się szambo , jak widać jakiś tam lekki spadek jest . - fotki wcześniej zrobione Edytowano 19 września 2018 przez max12130 (zobacz historię edycji) Link do komentarza
Gość Napisano 19 września 2018 Udostępnij #5 Napisano 19 września 2018 Ładnie masz - to taki mały off top... Dnia 19.09.2018 o 15:07, mhtyl napisał: Gdzie to jest napisane że geodeta musi wytyczyć szambo? Rozwiń Nie wytyczyć w sensie wyznaczenia miejsca posadowienia szamba, tylko wyznaczenia na trasie przebiegu rury kanalizacyjnej tak, aby zachować spadki - nie za duże i nie za małe... Link do komentarza
bobiczek Napisano 19 września 2018 Udostępnij #6 Napisano 19 września 2018 Masz tak duży spadek że będzie wszystko gówniane pędziło jak Pendolino! Mam podobnie. Zrobiłem tak. Rura z domu w fundamencie. Szambo wymurowane w wolnej chwili. Którejś wolnej znowu chwili zakopane rury w gruncie (ocieplone bo kopałem łopatą nie za mocno głęboko) Połączone końce w kolejnej wolnej chwili - i już. Przy tak dużym spadku terenu jak twój, poleci wszystko bez problemów. Martw się innymi sprawami budowlanymi. Pozdrawiam Dnia 19.09.2018 o 21:03, uroboros napisał: zachować spadki - nie za duże i nie za małe... Rozwiń Jak nie za duże. Niech są jak największe. Zawsze będzie lepiej i bez problemu płynęło. Dnia 19.09.2018 o 21:03, uroboros napisał: Ładnie masz - to taki mały off top... Rozwiń Super masz. I to usytuowanie terenu. Woda nigdy nie zagrozi. Link do komentarza
Gość Napisano 20 września 2018 Udostępnij #7 Napisano 20 września 2018 Dnia 19.09.2018 o 22:58, bobiczek napisał: Masz tak duży spadek że będzie wszystko gówniane pędziło jak Pendolino! Rozwiń Dawno, dawno temu, stary HYDRAULIK, u którego okazjonalnie pobierałem nauki, tłumaczył mi, że jak na rurze o większym niż zalecanym nachyleniu (1,5 do 15%) przyklei się COŚ, np goowno, to następne porcje ścieków pędząc jak pendolino przepływają nad tym, nie porywając przyklejonego za sobą i tworzyłoby się miejsce na zator... Link do komentarza
Gość mhtyl Napisano 20 września 2018 Udostępnij #8 Napisano 20 września 2018 Dnia 19.09.2018 o 21:03, uroboros napisał: Nie wytyczyć w sensie wyznaczenia miejsca posadowienia szamba, tylko wyznaczenia na trasie przebiegu rury kanalizacyjnej tak, aby zachować spadki - nie za duże i nie za małe... Rozwiń Do tego akurat wystarczy metrówka i sznurek oraz poziomica, po co zatrudniać geodetę i płacić za coś tak banalnego. Dnia 19.09.2018 o 20:32, max12130 napisał: witam - w obecnej chwili stan surowy zamknięty - zapodam parę fotek terenu w którym miejscu ma znajdować się szambo , jak widać jakiś tam lekki spadek jest . - fotki wcześniej zrobione Rozwiń Studzienkę przelotową i jako rewizyjna możesz spokojnie dać na załamaniu rur tam gdzie na rysunku jest kółko. Jedynie co mogę dopisać bo resztę już koledzy wyżej na[pisali to to, abyś po wykonaniu przyłącza do szamba zrobił kilka fotek oraz z wymiarował przebieg rur do szamba i posadowienie samego szamba (obrys), będzie ci to potrzebne przy inwentaryzacji powykonawczej do oddania budynku do odbioru. Będzie to ułatwienie dla geodety i nie będzie musiał kopać aby zlokalizować przyłącze. Tak samo proponowałbym Ci abyś zrobił z prądem i wodą. Link do komentarza
bobiczek Napisano 20 września 2018 Udostępnij #9 Napisano 20 września 2018 Dnia 20.09.2018 o 09:45, uroboros napisał: Dawno, dawno temu, stary HYDRAULIK, u którego okazjonalnie pobierałem nauki, tłumaczył mi, że jak na rurze o większym niż zalecanym nachyleniu (1,5 do 15%) przyklei się COŚ, np goowno, to następne porcje ścieków pędząc jak pendolino przepływają nad tym, nie porywając przyklejonego za sobą i tworzyłoby się miejsce na zator... Rozwiń Nie przekonuje mnie stery Hydraulik i jego teoria. Znasz zasady fizyki. Co z górki i pod odpowiednim ciśnieniem i prędkością, zabiera z sobą wszystko. Jak górskie strumyki. Rwą, pędzą i zabierają po drodze wszystko co na drodze stoi. A strumyk szemrający, leniwy - to sobie tak omija, zbiera, się owija i może sobie nie poradzić. Takie jest moje zdanie Link do komentarza
Gość Napisano 20 września 2018 Udostępnij #10 Napisano 20 września 2018 Dnia 20.09.2018 o 14:31, bobiczek napisał: Co z górki i pod odpowiednim ciśnieniem i prędkością, zabiera z sobą wszystko. Jak górskie strumyki. Rozwiń Tak samo argumentowałem mu, ale on udowadniał mi - słownie, bo zatkanej rury nie niał pod ręką - że on, jak był młody, też tak myślał, ale życie przekonało go, że nie ma racji... Dnia 20.09.2018 o 14:31, bobiczek napisał: Znasz zasady fizyki. Rozwiń Wiesz, życie jest formą istnienia białka, ale w kominie COŚ czasem załka, jak śpiewał jeden krakowiak Link do komentarza
max12130 Napisano 20 września 2018 Autor Udostępnij #11 Napisano 20 września 2018 (edytowany) Dnia 20.09.2018 o 14:17, mhtyl napisał: Do tego akurat wystarczy metrówka i sznurek oraz poziomica, po co zatrudniać geodetę i płacić za coś tak banalnego. Studzienkę przelotową i jako rewizyjna możesz spokojnie dać na załamaniu rur tam gdzie na rysunku jest kółko. Jedynie co mogę dopisać bo resztę już koledzy wyżej na[pisali to to, abyś po wykonaniu przyłącza do szamba zrobił kilka fotek oraz z wymiarował przebieg rur do szamba i posadowienie samego szamba (obrys), będzie ci to potrzebne przy inwentaryzacji powykonawczej do oddania budynku do odbioru. Będzie to ułatwienie dla geodety i nie będzie musiał kopać aby zlokalizować przyłącze. Tak samo proponowałbym Ci abyś zrobił z prądem i wodą. Rozwiń dzięki wielkie , woda i prąd są już w budynku, zdjęcia są jeszcze z tamtego roku .Studzienki zakupiłem dwie tak mi radzono na tak długa odległość i czytałem ze co 15m montować. Edytowano 20 września 2018 przez max12130 (zobacz historię edycji) Link do komentarza
Gość mhtyl Napisano 20 września 2018 Udostępnij #12 Napisano 20 września 2018 Dnia 20.09.2018 o 15:34, max12130 napisał: dzięki wielkie , woda i prąd są już w budynku, zdjęcia są jeszcze z tamtego roku .Studzienki zakupiłem dwie tak mi radzono na tak długa odległość i czytałem ze co 15m montować. Rozwiń Jeżeli już kupiłeś to ta drugą studzienkę daj w połowie odległości pomiędzy tym załamaniem a szambem. I jeszcze mała uwaga, jak będziesz zasypywał rurę to najpierw obsyp ją piaskiem a potem już rodzimą ziemią i uważaj aby nie było w tej ziemi żadnych kamieni aby po jakimś czasie nie uszkodziły rury. Link do komentarza
max12130 Napisano 20 września 2018 Autor Udostępnij #13 Napisano 20 września 2018 Dnia 20.09.2018 o 15:56, mhtyl napisał: Jeżeli już kupiłeś to ta drugą studzienkę daj w połowie odległości pomiędzy tym załamaniem a szambem. I jeszcze mała uwaga, jak będziesz zasypywał rurę to najpierw obsyp ją piaskiem a potem już rodzimą ziemią i uważaj aby nie było w tej ziemi żadnych kamieni aby po jakimś czasie nie uszkodziły rury. Rozwiń jak widać na fotce tam jest prawie sam piach tak ze z tym nie ma problemu , Rury kanalizacyjne chce zamówić w "WiPlast" PVC-U 160x4,7x2000mm SN8 LITA , - drogo ale moim zdaniem w tych sprawach nie ma co szukać oszczędności , szczególnie ze będzie się po powierzchni jeździło samochodami . - tam gdzie będzie płycej owinąć rury folia bąbelkową , podsypkę z piachu zagęścić lub suchy beton , jak rozumie dobrze zaczynać od układania rur ? dzięki , pozdrawiam wszystkich i dziękuje wam bardzo za wszystkie wskazówki. Link do komentarza
Gość mhtyl Napisano 20 września 2018 Udostępnij #14 Napisano 20 września 2018 Dnia 20.09.2018 o 16:37, max12130 napisał: Rury kanalizacyjne chce zamówić w "WiPlast" PVC-U 160x4,7x2000mm SN8 LITA , - drogo ale moim zdaniem w tych sprawach nie ma co szukać oszczędności , szczególnie ze będzie się po powierzchni jeździło samochodami . Rozwiń W sumie rury które są przeznaczone na zewnątrz nie są tanie i jak piszesz, nie ma co na tym oszczędzać. Dnia 20.09.2018 o 16:37, max12130 napisał: - tam gdzie będzie płycej owinąć rury folia bąbelkową , podsypkę z piachu zagęścić lub suchy beton , jak rozumie dobrze zaczynać od układania rur ? Rozwiń W sumie miałem napisać o foli bąbelkowej tylko zapomniałem. Spokojnie możesz owijać, zawsze to trochę ociepli rurę i możesz owinąć na całej długości. Żadnego suchego betonu sie nie daje. Zagęścić możesz, jeżeli miałbyś dojście do skoczka to byłby to najlepszy wybór. Rury poleciłbym Ci abyś układał po zamontowaniu szamba i zaczął kopać od szamba do domu, wtedy łatwiej będzie Ci uzyskać pożądany spadek a i przy okazji jak wykopiesz dół pod szambo to za jednym zamachem wykorzystasz koparkę. Wtedy po wykonaniu pod rury wykopu za pomocą skoczka ubijając ziemię nadasz odpowiedni spadek. Szambo zamów sobie z płytą najazdową a głębokość od górnej płyty szamba od powierzchni ziemi to około 0,5 m (tyle ile przeważnie ma wysokość kominka włazowego) wtedy nie ma obawy że zamarznie Ci zima szambo. Link do komentarza
max12130 Napisano 20 września 2018 Autor Udostępnij #15 Napisano 20 września 2018 Dnia 20.09.2018 o 17:20, mhtyl napisał: Cytat Spokojnie możesz owijać, zawsze to trochę ociepli rurę i możesz owinąć na całej długości. Żadnego suchego betonu sie nie daje Rozwiń . ok Cytat Zagęścić możesz, jeżeli miałbyś dojście do skoczka to byłby to najlepszy wybór. Rozwiń skoczek będzie nie ma z tym problemu . Cytat Rury poleciłbym Ci abyś układał po zamontowaniu szamba i zaczął kopać od szamba do domu, wtedy łatwiej będzie Ci uzyskać pożądany spadek a i przy okazji jak wykopiesz dół pod szambo to za jednym zamachem wykorzystasz koparkę. Wtedy po wykonaniu pod rury wykopu za pomocą skoczka ubijając ziemię nadasz odpowiedni spadek. Rozwiń ok Cytat Szambo zamów sobie z płytą najazdową a głębokość od górnej płyty szamba od powierzchni ziemi to około 0,5 m (tyle ile przeważnie ma wysokość kominka włazowego) wtedy nie ma obawy że zamarznie Ci zima szambo. Rozwiń tak tez myślałem płyta do 12,5 tony jak dobrze pamiętam ,co do koparki i tak będzie musiała przyjechać na drogi dzień zasypać płytę do szamba tak żeby wszystko dobrze związało , czytałem gdzieś ze dobrze jest napełnić zbiornik do polowy woda ? Rozwiń Link do komentarza
Gość mhtyl Napisano 20 września 2018 Udostępnij #16 Napisano 20 września 2018 Dnia 20.09.2018 o 18:11, max12130 napisał: czytałem gdzieś ze dobrze jest napełnić zbiornik do polowy woda ? Rozwiń Wodą napełnia się wtedy gdy jest wysoki poziom wód gruntowych, po to aby po zasypaniu czy nawet i przed nie wypchnęło zbiornika do góry. Jeżeli u Ciebie nie ma wysokiego poziomu wód gruntowych, a raczej nie powinno bo jak pisałeś jest u ciebie sam piasek to nie ma potrzeby. Link do komentarza
max12130 Napisano 20 września 2018 Autor Udostępnij #17 Napisano 20 września 2018 (edytowany) Dnia 20.09.2018 o 18:32, mhtyl napisał: Wodą napełnia się wtedy gdy jest wysoki poziom wód gruntowych, po to aby po zasypaniu czy nawet i przed nie wypchnęło zbiornika do góry. Jeżeli u Ciebie nie ma wysokiego poziomu wód gruntowych, a raczej nie powinno bo jak pisałeś jest u ciebie sam piasek to nie ma potrzeby. Rozwiń ok dzięki aha.. jeszcze jedna sprawa jakiej długości rury byś polecił 2 lub 3m , słyszałem ze 2m są ok ? pzd. Edytowano 20 września 2018 przez max12130 (zobacz historię edycji) Link do komentarza
Gość mhtyl Napisano 20 września 2018 Udostępnij #18 Napisano 20 września 2018 Dnia 20.09.2018 o 18:50, max12130 napisał: ok dzięki aha.. jeszcze jedna sprawa jakiej długości rury byś polecił 2 lub 3m , słyszałem ze 2m są ok ? pzd. Rozwiń W sumie to 3 m rura będzie tańsza od 2 m, policz ile kosztuje jedna i druga i podziel przez ilość metrów, powinno wyjść taniej przy 3m. Przy układaniu rur aby wyszło jak najmniej odpadów to zacznij od domu w stronę szamba a studzienki umieszczaj na końcu rury, wtedy praktycznie nie będzie odpadów, jedynie to ostatni odcinek który będzie wchodził do szamba może być do skrócenia. Zaopatrz się w razie potrzeby w dwie, trzy mufy. Link do komentarza
max12130 Napisano 21 września 2018 Autor Udostępnij #19 Napisano 21 września 2018 (edytowany) Dnia 20.09.2018 o 19:10, mhtyl napisał: W sumie to 3 m rura będzie tańsza od 2 m, policz ile kosztuje jedna i druga i podziel przez ilość metrów, powinno wyjść taniej przy 3m. Przy układaniu rur aby wyszło jak najmniej odpadów to zacznij od domu w stronę szamba a studzienki umieszczaj na końcu rury, wtedy praktycznie nie będzie odpadów, jedynie to ostatni odcinek który będzie wchodził do szamba może być do skrócenia. Zaopatrz się w razie potrzeby w dwie, trzy mufy. Rozwiń https://wiplast.com/sn-4-typ-sredni-n/-rura-kanalizacyjna-kielichowa-pvc-dn-160x40x3000-lita-WiPlast-1127.html - typ rury SN 4 chyba wystarczy ? ale z drugiej strony lepiej dorzucić te 100-150 zł i brać SN8 ? Edytowano 21 września 2018 przez max12130 (zobacz historię edycji) Link do komentarza
MTW Orle - osuszanie budynków Napisano 21 września 2018 Udostępnij #20 Napisano 21 września 2018 Dnia 20.09.2018 o 14:31, bobiczek napisał: Nie przekonuje mnie stery Hydraulik i jego teoria. Znasz zasady fizyki. Co z górki i pod odpowiednim ciśnieniem i prędkością, zabiera z sobą wszystko. Jak górskie strumyki. Rwą, pędzą i zabierają po drodze wszystko co na drodze stoi. A strumyk szemrający, leniwy - to sobie tak omija, zbiera, się owija i może sobie nie poradzić. Takie jest moje zdanie Rozwiń to powinieneś je zweryfikować Tłumacząc inaczej ślizgaczem dla G jest woda jeżeli spadek jest zbyt duży to woda ucieknie pozostawiając G w rurze następna porcja woda - opłynie i odpłynie a G ? i kiedyś to się zatka taka już to złośliwa natura G Link do komentarza
Recommended Posts
Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować
Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz
Utwórz konto
Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!
Zarejestruj nowe kontoZaloguj się
Masz już konto? Zaloguj się.
Zaloguj się