Skocz do zawartości

Dom w/g projektu Przygoda 2. Czy się uda zmieścić w 300 tyś ?


Recommended Posts

Witam wszystkich forumowiczów.

 

Zacząłem budowę domu w/g projektu Przygoda 2 warjant B czyli z podniesioną ścianką kolankową. Link do projektu https://www.mgprojekt.com.pl/przygoda-2

Bardzo mało jest informacji na temat tego projektu dlatego założyłem ten temat licząc na merytoryczną dyskusję i pomoc ze strony doświadczonych osób.

Generalnie założenie jest takie żeby zmieścić się w 300 tyś. nie licząc działki. W tym celu szukałem przez dłuższy czas projektu który będzie prosty w budowie i jednocześnie wystarczający dla rodziny 2+2 ale docelowo 2+1 bo córka idzie na studia w innym mieście. Szukałem projektu bez balkonów, wykuszy, lukarn itp. a także z dachem dwuspadowym żeby ograniczyć koszty budowy i mostki termiczne ponieważ dom planuje ogrzewać pompą ciepła PW.

Na obecną chwilę wykonałem:

- Wszystkie formalności prawno-techniczne łącznie z pozwoleniem na budowę

- Wykonane ławy fundamentowe wraz z izolacją poziomą ław ( dwie warstwy dysperbitu dn + papa asfaltowa )

- Jetem w trakcie kończenia murowania ścian fundamentowych

 

I tu pojawiły się pewne problemy i pytania.

W projekcie jest obniżenie ścian fundamentów przy drzwiach wejściowych i wyjściu na taras. Niby wszystko ok, bo styropian z podłogi ma wchodzić w te miejsca żeby docieplić te newralgiczne punkty, ale z drugiej strony jak zachować ciągłość izolacji poziomej na ścianie fundamentowej w tych miejscach ? Kolejna sprawa to czy stopa pod komin ma być wymurowana do wysokości posadzki i bezpośrednio stawiać na nią komin, czy należy dać warstwę izolacji ( np styropian EPS 120) żeby nie było mostka termicznego.

Pozdrawiam wszystkich i liczę na rzeczową dyskusję i pomoc w razie czego służe zdjęciami.   

WP_20180519_18_28_23_Pro.jpg

V__517F.jpg

V__8C27.jpg

V__749F.jpg

Link do komentarza

Odp 1) Wszystko zależy od tego jaką będziesz miał posadzkę. Z tego co widzę na zdjęciach to za nisko masz izolację poziomą w stosunku do poziomu gruntu - powinno być 15-30cm nad poziom gruntu - u ciebie planowany jest stopień więc dobrze by było dać tak na 17,5 cm. Albo dasz wysunięty okap dachu, albo ziemię wybierzesz - bo inaczej ściany będą ci nasiąkać podczas deszczu. A za 10 lat izolację poziomą będziesz miał po osadzaniu budynku równo z gruntem

Odp 2) fundament pod komin dobrze zaizoluj - nie dawaj styropianu - co najwyżej możesz obłożyć  te 5cm w koło fundamentu.

Link do komentarza

Dziękuję za odpowiedz.

 

Również zauważyłem że fundamenty będą za nisko wystawać ponad grunt wiec podniosłem je o jeden bloczek. Oczywiście po konsultacji z KB. 
Zrezygnowałem z obniżenia ścianki fundamentowej i teraz jest wszędzie na równo. Ostatni bloczek fundamentów będzie poziomem chudziaka natomiast styropian oraz wylewka z posadzki będzie już w głównej ścianie, która będzie budowana z bloczków z gazobetonu.

Obecnie ściany są pomalowane 3 x Dysperbitem DN, zrobione przepusty pod wodę, prąd i kanalizacje oraz przywieziona pospółka do zaspania.    

Link do komentarza

Jak to na budowie pojawiły się kolejne dylematy i pytania które kieruje do doświadczonych osób.

 

1. Fundamenty ocieplam styropianem Yetico Aqua EPS 120 który ma nacięcia ( ryflowanie ). Wiem że takie ryflowanie sprawdza się przy foli kubełkowej jednak ja jej nie będę stosował wiec zaciągnąłem klejem i siatką oraz przesmarowałem 2 warstwy dysperbitu. Wszystko po to żeby uszczelnić połączenia styropianu i zabezpieczyć przed gryzoniami w gruncie.  Czy położenie kleju w ten sposób nie jest błędem ?

2. Po zasypaniu i zagęszczeniu oraz wykonaniu kanalizacji muszę zrobić wylewkę z chudego betonu. W projekcie nie ma nic na temat jego klasy i wiem że chudy zazwyczaj oznacza B10 natomiast spotkałem się z opiniami że powinien być to beton B15. Na tą wylewkę z chudego idzie jeszcze styropian i właściwa wylewka z posadzką. 

 

Proszę o sugestie i odpowiedzi

 

 

Link do komentarza

Odnośnie pierwszego punktu - dlaczego bez folii kubełkowej? Ona stanowi zabezpieczenie dla styropianu przed uszkodzeniami mechanicznymi. Styropian układa się ryflowaną stroną do ściany. Zastosowanie płyt ryflowanych, czyli z pionowymi rowkami na całej powierzchni, ma sens przy ocieplaniu niektórych rodzajów ścian nadziemia, w przypadku fundamentów niebardzo.

A może chodzi o płyty jedynie z frezowanymi na zakładkę krawędziami?

Co do podkładu. Zależy co przewiduje projekt. Zastosowanie betonu o większej wytrzymałości w każdym razie nie zaszkodzi.

Link do komentarza

Jeśli chodzi o styropian to dzwoniłem do producenta i kazał układać ryflowaniem ( rowkami/nacięciami) do zewnątrz. Nie dawałem foli kubełkowej bo sama w sobie nie jest izolacją pionową styropianu tylko pomaga odprowadzić lub odparować wodę.  Widziałem w internecie co się dzieje na powierzchni takiej foli i styropianu po latach. idealne miejsce dla pleśni i innych żyjątek wiec wolałem tego uniknąć i obsypałem styropian pospółką żeby woda swobodnie odpływała niżej.

Chudziak będzie jednak B10 bo dzwoniłem do architekta i stwierdził że wystarczy bo pod właściwą posadzką jest zbrojenie i tam trzeba się skupić na tym żeby nie pękała.

 

Pojawił się natomiast kolejny problem. Moja ekipa położyła po zagęszczeniu pospółki kanalizę z podejściami ale zrobili to na szarych rurach. Wyczytałem że takie rury głównie układa się do instalacji wewnętrznych a w gruncie stosuje się pomarańczowe. Myślicie że wytrzymają i wszystko będzie OK ?  

 

 

Link do komentarza
  • 1 miesiąc temu...
  • 4 miesiące temu...

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Cześć! Jeśli chodzi o instalację paneli fotowoltaicznych na Twoim polu, to takie umowy są jak najbardziej możliwe, ale kwoty i warunki zależą od wielu czynników – lokalizacji, warunków gruntowych, dostępu do sieci energetycznej i negocjacji z inwestorem. Te „60 tysięcy rocznie” to orientacyjna kwota dzierżawy, ale dobrze jest dokładnie sprawdzić treść umowy i negocjować zapisy, np. o coroczną waloryzację kwoty. Podatek od takiego dochodu zależy od formy prawnej umowy – najczęściej będzie to podatek dochodowy (17% lub 32% w zależności od progu) lub ryczałt (8,5%). Jeśli potrzebujesz dokładniejszych informacji lub wsparcia w analizie, warto zajrzeć na maat4.pl, gdzie znajdziesz specjalistów od tego typu inwestycji.
    • Brzmi jak klasyczny przykład nieprzemyślanego projektu albo źle dobranych materiałów. Jeśli legary z kompozytu uginają się między betonowymi bloczkami, to ewidentnie problemem jest zbyt duży rozstaw podpór lub sama jakość legarów – kompozyt potrafi być elastyczny, ale nie na tyle, żeby wytrzymać takie obciążenie. Producent zaleca rozstaw co 40 cm, ale to czasem teoria, która w praktyce nie działa, szczególnie przy słabym podłożu.
    • Cześć! Jeśli masz decyzję WZ na całą działkę, to po jej podziale na trzy nowe działki każda z nich będzie wymagała oddzielnych WZ. Decyzja WZ nie „przechodzi automatycznie” na nowo wydzielone działki, bo każda z nich traktowana jest jako nowy byt prawny. Musisz więc wystąpić o nowe WZ dla każdej działki z osobna, uwzględniając parametry zabudowy określone w pierwszej decyzji. Dobrze byłoby skonsultować się z urzędem gminy, bo procedury mogą się trochę różnić w zależności od lokalnych przepisów.
    • Taka praktyka, choć niestety dość powszechna w niektórych przypadkach, odbiega od standardów solidnego budownictwa.
    • Twoje pytanie jest bardzo szczegółowe i wymaga przeanalizowania zarówno wymiarów konstrukcji, obciążeń, jak i zastosowanych materiałów. Odpowiem na każde pytanie krok po kroku, aby pomóc Ci podjąć odpowiednie decyzje.   1. Czy belka HEB 140 wystarczy na dach z wymienionymi materiałami i obciążeniem śniegiem w strefie klimatycznej III? Analiza obciążenia: Dachówki ceramiczne: 50 kg/m² × 51 m² = 2550 kg Obciążenie sufitu (OSB lub MFP): 1470–1680 kg Obciążenie śniegiem (strefa III): około 0,9–1,2 kN/m², czyli 90–120 kg/m². Przy powierzchni dachu 51 m² to dodatkowe 4590–6120 kg. Suma obciążeń: Minimalne: 2550 + 1470 + 4590 = 8610 kg Maksymalne: 2550 + 1680 + 6120 = 10 350 kg Wytrzymałość HEB 140: HEB 140 ma wytrzymałość momentu zginającego w zakresie 72–80 kNm, co jest wystarczające dla takich obciążeń. Nośność na ściskanie osiowe i zginanie w konstrukcjach tego typu jest odpowiednia, ale wymaga potwierdzenia przez inżyniera projektowego, zwłaszcza przy małym nachyleniu dachu (7°). Wniosek: HEB 140 powinna spełnić wymagania, jednak warto dokładnie obliczyć obciążenia lokalne (punkty podparcia i sposób mocowania).   2. Ile sztuk HEB 140 będzie potrzebnych? Przy rozpiętości 6,12 m sugeruję: Ułożyć belki w rozstawie co około 1,5 m, aby zapewnić odpowiednią nośność i stabilność dla sufitu i dachu. Dla wymiarów 6,5 × 6,5 m potrzebne będą 4 belki HEB 140 (rozstaw 1,5–1,6 m).   3. Czy można zastąpić HEB 140 tańszym materiałem, np. HEA 140? Porównanie: HEA 140 jest lżejsza (24,7 kg/m zamiast 33,7 kg/m) i ma niższą wytrzymałość zginania (ok. 65 kNm w porównaniu do HEB 140 – 72 kNm). HEA 140 może być wystarczająca, ale tylko przy mniejszych rozstawach (np. co 1,2 m zamiast 1,5 m). Wniosek: Możesz zastąpić HEB 140 na HEA 140, ale zwiększy się liczba potrzebnych belek: 5 sztuk HEA 140 zamiast 4 HEB 140.   4. Który materiał będzie bardziej odpowiedni: OSB czy MFP? Porównanie OSB i MFP: OSB (Oriented Strand Board): Lepsza odporność na wilgoć i mniej podatna na pęcznienie. Lżejsza – co może mieć znaczenie dla konstrukcji (42 kg na płytę). Częściej stosowana w budownictwie do dachów i stropów. MFP (Multi-Functional Panel): Wytrzymalsza na ściskanie i rozciąganie. Cięższa – co zwiększa obciążenie na konstrukcję (48 kg na płytę). Gładka powierzchnia – może być przydatna, jeśli nie planujesz wykończenia sufitu dodatkowymi warstwami. Wniosek: Dla dachu i stropu bardziej praktyczne będzie OSB ze względu na mniejszy ciężar i lepszą odporność na wilgoć.   5. Czy materiały zostały dobrze dobrane? Ogólnie: Twoje założenia są dobrze przemyślane, ale warto skonsultować projekt z inżynierem budowlanym, aby upewnić się, że belki (HEB lub HEA) zostaną odpowiednio rozmieszczone i wytrzymają lokalne obciążenia (np. śnieg, podparcie dachówki). Podsumowanie: HEB 140 jest bezpiecznym wyborem, HEA 140 może być alternatywą przy gęstszym rozstawie. OSB to lepszy wybór dla sufitu. Rozstaw belek 1,5 m dla HEB 140 lub 1,2 m dla HEA 140 zapewni stabilność. Jeśli masz dodatkowe pytania, śmiało pisz! 😊
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...