Skocz do zawartości

Jak dobrać moc pompy ciepła w starym budynku, poddawanym termomodernizacji?


Recommended Posts

Gość johannespaulus.blogspot.de
Napisano

Szanowna pani, te wyliczenia budzą moje duże wątpliwości. Pompa ciepła nigdy nie pokryje zapotrzebowania w 100%. Podane wartości temp. powietrza na czerpni, to iluzja. W eksploatacji tzw. powietrznej pompy ciepła o mocy ok.4kW przy zapotrzebowaniu grzewczej mocy cieplnej w ilości 17,44 kW istnieje konieczność jej wspomagania dodatkowym źródłem ciepła w zakresie temp od -15 st.C. do -3 st.C.  Pozdrawiam

Napisano
17 godzin temu, Gość johannespaulus.blogspot.de napisał:

Szanowna pani, te wyliczenia budzą moje duże wątpliwości. Pompa ciepła nigdy nie pokryje zapotrzebowania w 100%. Podane wartości temp. powietrza na czerpni, to iluzja. W eksploatacji tzw. powietrznej pompy ciepła o mocy ok.4kW przy zapotrzebowaniu grzewczej mocy cieplnej w ilości 17,44 kW istnieje konieczność jej wspomagania dodatkowym źródłem ciepła w zakresie temp od -15 st.C. do -3 st.C.  Pozdrawiam

Przekazujemy komentarz eksperta z firmy NIBE:

Cytat

 

Nie rozumiem dlaczego w swoim komentarzu pisze Pan o mocy 17,44kW i pompie ciepła o mocy 4kW. Wg mnie wyliczenia są zrobione poprawnie i są one wykonane dla budynku 200m2 o zapotrzebowaniu mocy grzewczej na poziomie 10kW. Wyliczenia wykonałam dla pomp gruntowych NIBE F1245 8, 10 i 12kW oraz dla najnowszych powietrznych pomp ciepła NIBE F2120 o mocy do 8, 12, 16 i 20kW, które nawet przy -25 st. C osiągają 63 st. C na zasilaniu systemu grzewczego, a ich SCOP wg EN14285 wynosi 5, co jest wartością porównywalną do pomp gruntowych. Z wyliczeń wynika, że pompa powietrzna NIBE F2120-20kW i gruntowa NIBE F1245-12kW jest w stanie pokryć w 100% zapotrzebowanie na ciepło budynku o zapotrzebowaniu na moc 10kW, bez konieczności włączania grzałek czy stosowania innego szczytowego źródła ciepła. Pana stwierdzenie, że pompa ciepła nigdy nie pokryje zapotrzebowania w 100% jest nieprawdą i w 100% się z nim nie zgadzam, czego potwierdzeniem w praktyce, jest pompa ciepła NIBE F1245-8kW działająca w moim 140m2 domu położonym w Białymstoku, która jako jedyne źródło ciepła pokrywa w 100% zapotrzebowanie na ciepło.

Ponadto pisząc ogólnie w artykule zarówno o pompach gruntowych jak i powietrznych w budynkach termomodernizowanych, użyłam określenia "system z pompą ciepła", co w przypadku pomp powietrznych oznacza pompę ciepłą wraz ze szczytowym źródłem ciepła, ponieważ pompy powietrzne są najczęściej stosowane w układach monoenergetycznych i biwalentnych, co jest wyborem ekonomicznie uzasadnionym.

 

dr inż. Małgorzata Smuczyńska

Menedżer ds. marki NIBE

 

 

Napisano
40 minut temu, Redakcja napisał:
17 godzin temu, Gość johannespaulus.blogspot.de napisał:

Szanowna pani, te wyliczenia budzą moje duże wątpliwości. Pompa ciepła nigdy nie pokryje zapotrzebowania w 100%. Podane wartości temp. powietrza na czerpni, to iluzja. W eksploatacji tzw. powietrznej pompy ciepła o mocy ok.4kW przy zapotrzebowaniu grzewczej mocy cieplnej w ilości 17,44 kW istnieje konieczność jej wspomagania dodatkowym źródłem ciepła w zakresie temp od -15 st.C. do -3 st.C.  Pozdrawiam

Nie rozumiem dlaczego w swoim komentarzu pisze Pan o mocy 17,44kW i pompie ciepła o mocy 4kW.

(...)

dr inż. Małgorzata Smuczyńska

Menedżer ds. marki NIBE

Wpis pani poprzednika w ogóle trudno zrozumieć.
Niby napisany po polsku, niby znam ten język, ale za Chiny trudno mi zrozumieć co autor miał na rozumie. :scratching:

 

:icon_biggrin:

Gość johannespaulus.blogspot.de
Napisano

Szanowna pani,

podane w tekście 17,44 kW czyli w dawnym systemie jednostek odpowiada to15000 kcal/h, to wyliczeniowe zgodnie z normami zapotrzebowanie na ciepło w moim budynku. Zastosowana u mnie powietrzna pompa ciepła o mocy ok.4kW wymaga wspomagania i jej wyliczeniowy punkt biwalentny to -3 st.Celsjusza, co oznacza, że w zakresie temp. od -5st.C do -3 st.C. moja pompa ciepła pracuje wspólnie ze źródłem tzw. szczytowym (propan).COP pompy wynosi ok. 3 przy +/- O st.C. natomiast przy +10 st.C COP=ok. 4. Moja pompa ciepła zamontowana została w roku 1975 i posiada system podgrzewania miski olejowej (zużycie energii el. ok.169 kWh), wentylator i pompa obiegowa zużywa 1143 kWh, sprężarka zużywa ok.9512 kWh na 2158 godzin pracy w roku, zużycie gazu (propan) to 63 kg przy spr. ok.70% itd.Co ciekawe pompa pracuje w tym systemie  bezawaryjnie do dzisiaj!

Napisano

No i ale od 1975r. w TV  jest xxx kanałów a nie tylko 2 .

Także rewolucja dotknęła (zwłaszcza) powietrzne PCi.

Sprężarki też zmieniły się o 1000000000000%.

O zgrozo nie ma już (w PCi) sprężarek tłokowych.

Współczesne powietrzne PCi bez problemów pracują przy -25 przy COP około 3.

8 godzin temu, Gość johannespaulus.blogspot.de napisał:

podane w tekście 17,44 kW czyli w dawnym systemie jednostek odpowiada to15000 kcal/h

 

Nie ma czegoś takiego jak dawny system jednostek.

 

 

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • poradź lepiej, pokaż sie profesjonalnie - zamiast wypisywania głupawych pierdół  
    • Historia wygląda tak, że mieszkanie kupiliśmy w marcu 2022. Było kupione od poprzedniego właściciela, który najprawdopodobniej flipowal mieszkaniami, kupił, wyremontował i ja się pojawiłem i kupiłem. Mieszkanie kupiłem świeżo po remoncie. Pierwsze problemy zaczęły pojawiać się w następną zimę, czyli na przełomie 2022/2023 bo sąsiad z dołu pokazał mi, że od sufitu pod naszym balkonem ma trochę mokre ściany. Na naszej ścianie o którą mi chodzi, zacząłem zauważać wilgoć już chyba na wiosnę 2023. Czy ściana przemarzala/przemakala przed remontem nie mam pojęcia i już do tego nie dotrę. Jeśli chodzi o ocieplenie budynku, jakieś prace na elewacji były robione w okolicach 2010 roku, ale budynek nie jest ocieplony styropianem. Drzwi balkonowe najprawdopodobniej nie były wymieniane w czasie tego remontu mieszkania sprzed mojego kupna, bo nie wyglądaly na nowe.  Co najlepiej zrobić w takiej sytuacji? Na ocieplenie elewacji nie mam co liczyć, bo jestem właścicielem jednego z wielu mieszkan w tym bloku. Dodam, że na ścianie gdzie się zbiera wilgoć nie ma kaloryfera a na ścianie po drugiej stronie kaloryfer jest i tam też taka wilgoć się pojawia ale w zdecydowanie mniejszym stopniu. 
    • Z OSB mi doradziło dwóch fachowców, a deski wiadomo że sztywniejsze, ale myślę że to, że OSB z GK będą razem ze sobą skręcone dadzą już dużo. A co do wyprostwania ścian czy skosów, to jest zrobione co do milimetra. Za pomocą dobrego lasera w zasadzie nie ma z tym większych problemów, ale trochę czasu na to trzeba poświęcić. Jakby ktoś chciał zrobić to "po łebkach", nie ma opcji później z tego wyjść, bo każdą płytę trzeba byłoby ciąć inaczej. Wysłane z mojego SM-A520F przy użyciu Tapatalka Sam zastosowałem folię aktywną, bo piana PUR nie ma równej powierzchni, stąd do 10cm mam pustkę za folią, ale nie jest to aluminiowa. A co do tej aluminiowej to może jako aktywna to coś w tym może być, ale co ma dawać dodatkowa pustka to pojęcia nie mam. Według mnie trochę przerost treści nad formą. Wysłane z mojego SM-A520F przy użyciu Tapatalka
    • Nie jest to kluczowe już mi się wydaje. W każdym bądź razie zapoznając się w sieci z informacjami zazwyczaj faktycznie można znaleźć informację, że kładziemy wełnę na równi z folią. Nie spotkałem się z celowym zostawianiem tam np. 2-3 cm luzu. To, że ta wełna potem obsiądzie i wtedy będzie szczelina już chyba jest doszukiwaniem się jakiegoś sposobu bronienia tego, że tam musi być szczelina.   Co do tej foli srebrnej od wewnątrz. Właśnie doczytałem się o co chodzi. Kilka dni temu widziałem jakiś filmik majstrów z YT co mówili o tym i tam było wspomniane, że taka folia ma najlepsze swoje właściwości gdy zostawi się szczelinę. Teraz doczytałem. Szczelinę można tam zostawić ale też nie jest to koniecznie. Taka folia nazywa się folią aktywną i reguluje przenikanie pary wodnej w zależności od warunków. Pewnie kolejny temat rzeka...
    • Nie słyszałem o takich praktykach i nie wiem ile taka folia aluminiowa kosztuje i czy to się w ogóle opłaca, tzn koszt vs oszczędność energii. Z tego co wiem, najlepiej wykonana izolacja to taka, która bezpośrednio przylega do folli paroizolacyjnej, ponieważ każda pustka powietrzna, a w przypadku poddasza za płytą GK ma już w granicach 50% niższą temperaturę niż w pomieszczeniu, czyli stwarzają się idealne warunki do wykraplania. Dlatego jedyna pustka powietrzna w każdym przypadku skosów czy sufitu powinna się znajdować za ociepleniem tak jak pisze[mention=66843]rett[/mention] np przed deskowaniem, lub za membraną, która z zasady ma mieć wysoką paroprzepuszczalność, bo w przypadku piany PUR, którą klei się bezpośrednio do membrany inczej się nie da. Dlatego uważam że podstawowym błedęm jest dodatkowe ocieplanie przesztrzeni nad sufitem, bo nad sufitem powinna być już tylko wentylacja aż do kalenicy. Było tu już kilka tematów o wyciekach po ścianach szczytowych. Wysłane z mojego SM-A520F przy użyciu Tapatalka
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...