Skocz do zawartości

Instalacja z kotłownią po za domem


Recommended Posts

Witam chciałem się doradzić jak rozwiązać podłączenie instalacji CO CW.
w skrócie to kotłownię będę miał w pomieszczeniu gospodarczym oddalonym o 15 metrów od domu,rury puszczę 1 m pod ziemią, dwie pex 25 i jedną z wodą pex 16, zaizolowane w pianki i w wspólnej rurze pcv 110, piec 12Kw już zamówiony ze sterownikiem SPPV2,

do ogrzania na parterze 3 pomieszczenia a na piętrze 4 + bojler 120l, w załączeniu szkice.
A teraz kilka pytań:
1. czy z dolnej rozdzielni mogę pociągnąć pion do górnej rozdzielni? i jaką dać średnicę rury? a robię 2 rozdzielnie(pomieszczenia nad sobą ), bo chciałem uniknąć dużej ilości rur na parterze gdyż tymczasowo muszą one być na wierzchu.

2 czy mogę dać 1 pompę w kotłowni a w domu zawór 4 drożny na grzejniki i bojler czy raczej jeszcze 2 pompę w domu do cw?, pompami i zaworami mogę sterować ze sterownika bo dałem przewody z
kotłowni do domu.

3 Czy w kotłowni mam też dać zawór 3 drożny do ochrony powrotu? w końcu to dość spora odległość od zaworu 4d

 

4 jak zabezpieczyć instalację przed ewentualnym wzrostem ciśnienia ,wydaje mi się, że nie
mogę zrobić naczynia przelewowego bo kotłownia jest niska i grzejniki na piętrze będą
wyżej, a w domu to w tym przypadku chyba nie ma jak tego zrobić. Czy wystarczy i czy w ogóle
dać w kotłowni naczynie wzbiorcze membranowe i jaki zawór bezpieczeństwa.

5 a może lepiej by było zamiast 4 drożnego w domu założyć 3 drożny pomiędzy co i cw?

 

co jeszcze musi się znaleźć w tej instalacji i gdzie  jakieś zawory zwrotne czy odpowietrzniki?

Na szkicu na piętrze dałem 2 grzejniki na jednej rurce 16, gdyż rury będą musiały iść
wierzchem w pokoju lub za skosem w nieogrzewanych warunkach a po za tym grzejniki są 1m od
siebie a pomieszczenia po 12m ze skosami 

Na innym forum ktoś sugerował mi instalację z wymiennikiem i uklad od pieca otwarty, może  właśnie  takie rozwiązanie bylo by najlepsze, ale czy w wymienniku nie bedzie zbyt dużych  strat i czy nie będę  musiał palić  wiecej aby na piecu utrzymać dużo wyższą temperature, tak aby bojler w domu nagrzał sie do tych 55°

post-74349-0-93789600-1505827927.png

post-74349-0-40905200-1505827912.jpg

Link do komentarza

Odpowiedzi

Pyt 1. - Możesz - 1 cal stalowy + pompa obiegowa

Pyt. 2 - Możesz dać 1 pompę  w kotłowni

Pyt. 3 - tu bym dał "na wszelki wypadek"

Pyt. 4 - Zbiornik wyrównawczy w domu na stryszku + odpływ do kanalizacji - ale to spora odległość i może nie wystarczyć by piec zdążył zbić temperaturę - bo rozumiem, że na paliwo stałe - ja bym w takim wypadku dołożył bufor ciepła do niego przy takiej odległości by robił za sprzęgło hydrauliczne.

Pytasz się czy więcej będziesz palił - 15m idzie ci gruntem - tak czy siak będziesz miał straty, - nad pexem bym się zastanowił - bo się wygina powyżej 80'C

 

Link do komentarza

Przede wszystkim proponuję jednak wziąć do wykonania ogrzewania instalatora. Efekty samodzielnego robienia czegoś takiego przy braku wiedzy i doświadczenia mogą być niebezpieczne. A poprawianie czegoś co zrobiono źle nie jest ani szybkie, ani tanie.

Co do tego, co koniecznie musi być w takiej instalacji.

1. Zabezpieczenie kotła na paliwo stałe. Zamknięte naczynie wzbiorcze jest dopuszczalne tylko jeżeli kocioł ma urządzenie do odbioru nadmiaru ciepła. W praktyce to wężownica w przestrzeni wodnej kotła, przez którą zaczyna przepływać zimna woda wodociągowa, gdy temperatura wody w kotle jest zbyt wysoka. Nie polecam jednak tego rozwiązania, jeżeli czerpiemy wodę z własnej studni. Przy braku prądu nie będzie działać zarówno pompa obiegowa kotła, jak i pompa w studni, nie będzie więc wody do schłodzenia.

Jeżeli takiego zabezpieczenia nie ma w kotle, musi on pracować w układzie otwartym, czyli potrzebny będzie wymiennik ciepła i rozdzielenie instalacji. Zawory bezpieczeństwa to zbyt mało.

2. Podgrzewacz c.w.u. powinien mieć zamknięte naczynie wzbiorcze i zawór bezpieczeństwa. Wymagane parametry będą podane w dokumentacji zbiornika.

3. O co chodzi z tą rurą z wodą" PEX 16 mm pomiędzy domem i kotłownią? Jaka woda ma nią płynąć?

 

 

Link do komentarza

Z opisu tak skomplikowanej instalacji trudno wywnioskować o co w tym chodzi. Optymalne rozwiązanie to umieszczenie w kotłowni wymiennika ciepła i poprowadzenie instalacji do budynku jako zamkniętej. Przy kotle będzie otwarte naczynie wzbiorcze, w pozostałej części ciśnieniowe. Do zasilenia bojlera wystarczy zawór trójdrożny kierujący obieg wody na wężownicę zbiornika lub instalację c.o. Rury fi 20 do rozdzielaczy i fi 16 na poszczególne grzejniki.

Link do komentarza

Witam

Ja fachowcem nie jestem, ale mam takie rozwiązanie, kotłownia w budynku gospodarczym oddalonym o 6 m.
Mam tak jak pisze ekspert Cezary, w kotłowni układ pieca otwarty, naczynie wzbiorcze wisi nad kotłem, ciepło przekazywane do zamkniętej instalacji poprzez wymiennik ciepła. W małym obiegu kocioł-wymiennik jedna pompa (dodatkowa zaleta wymiennika - ochrona powrotu kotła).  Do budynku ciepło przekazywane przez rurociąg z Pexa, zasilanie i powrót, innych rur nie ma (plus przewody sterujące). Zbiornik CWU umieszczony w budynku mieszkalnym, nie goń wody CWU z kotłowni, bo straty będą duże.
Na kotle mam ustawione 63 *C, za wymiennikiem 58 - 59 *C, w domu na zasilaniu 1 - 1,5 *C mniej (strata na przesyle) spokojnie wystarcza do ogrzania CWU, dalej mam zawór 4D w celu możliwości ustawienia temp na grzejniki (tak, mam 3 grzejniki) i dalej termostatyczny 3D, który "dobiera" wodę do podłogówki (reszta domu w OP).
Owszem, instalacja jest trochę rozbudowana, ale chciałem mieć możliwość, regulacji temperatury w każdym "miejscu" instalacji, znam siebie, najpierw na czymś przyoszczędzę, a potem zły, że mogłem mieć, a nie mam :)
Na forach często odradzają wymiennik, u mnie działa 7 sezon i jest OK, i z punktu bezpieczeństwa instalacji chyba najlepsze rozwiązanie

Link do komentarza
  • 3 tygodnie temu...

Wracam do tematu. Zdecydowałem , że zamontuję wymiennik ciepła, ale jaki i jakiej firmy najlepiej zamontowac. Piec mam 12kw wiec wymiennik myślałem dac 25-30kw patrzyłem na wymienniki lutowane promag i zastanawiam się nad http://www.allegro.p...item=6735865567 co sądzicie o tej firmie, czy może lepiej jakiś inny i ewentualnie dlaczego? Nordic, czy secespol(mieszkam 2km od ich zakładu) ale nie ukrywam, że cena tez ma jakies znaczenie. I jeszcze druga ważna sprawa jakie pompy do tego wymiennika? Myślę nad elektronicznymi, tylko nie wiem czy z autoadapt, czy tu nie ma takiej koniecznosci. Po stronie pieca myślałem dac pompę elektroniczną promag 25/40, bo niby tylko ona może pracować z glikolem, a od strony grzejnikow jakąś inna 25/60 może bardziej markową, wilo grundfos lfp chyba, że polecicie jakąś tańsza a też dobrą.

Link do komentarza

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Mam trzy takie regały i bardzo je sobie chwalę. Owszem, przy składaniu pierwszego popełniłem błąd, wierząc bezkrytycznie w instrukcje sprzedawcy i nie zaginałem "języczków" wsuwanych w wycięcia kątowników, no i regał mi się rozsypał już pod koniec montowania. Ale gdy wszystkie zagiąłem (łatwe to nie jest, ale da się). regał jest lekki i nie do zdarcia. Nośność jednej półki to 125 kg, więc w warunkach domowych spokojnie wystarcza do niemal wszystkiego. Nawet w garażu.   Regałów niczym nie mocuję do ścian. Nie ma potrzeby. Oczywiście, jeśli stoją na wyrównanym i pewnym podłożu.  Da się je kupić w cenie poniżej 80,00 PLN, więc uważam, że naprawdę warto.   PS. To się nie chwieje, zapewniam!
    • Komentarz dodany przez agata: czy ktos wie czy kostka z brukbet jest warta uwagi? przymierzamy sie w koncu do zakupu
    • To chyba chybiony i fałszywy argument, bo klimatyzator jednak dmucha powietrzem zagrzanym do o wiele wyższej temperatury niż te 22 stopnie, chcąc osiągnąć zadaną temperaturę i pewnie to jest o wiele wyższa temperatura niż 30 st. Nie mierzyłem ale tak na wyczucie to znacznie przkracza trzydziestkę. Więc to akurat w drugą stronę działa, jeśli chodzi o tę "róznicę temperatur", czyli na korzyść hydrauliki. 
    • Ogrzewanie hydrauliczne, które występuje w 99% nowych polskich domach jest mniej efektywne i droższe niż bezpośrednie ogrzewanie pompą powietrze-powietrze, bo COP zależy od różnicy temperatur, a wodę trzeba ogrzać do ok 30°C, za powietrze do 22°. Proponuję zainteresować się systemem HVAC. V-wentylacja z odzyskiem ciepła wykonana pod ilość mieszkańców, a nie na kubaturę. Musi być, gdy chcemy używać klimatyzacji, bo latem przy chłodzeniu wentylacja grawitacyjna nie działa i oddychamy coraz bardziej zużytym powietrzem, co prowadzi do różnych dolegliwości. AC- jakość powietrza, za którą odpowiadają rewersyjne pompy ciepła (klimatyzatory). Temperatura cały rok, a wilgotność, która tworzy zaduch latem (tryb dry). H- ogrzewanie, czyli w przypadku, gdy klimatyzacja nie da rady (zazwyczaj kilka dni w roku) do uruchamiają się maty grzewcze. Ogrzewanie oporowe to COP 1, ale ono jest w tym systemie tylko wspomaganiem na wypadek ekstremalnych mrozów, awarii, czy dla komfortu, gdy ktoś chce bardziej dogrzać pokój. Poza tym pompy ciepła wciąż działają, więc zużycie jest śladowe. Dlaczego potrzebne są maty? Czy nie można dobrać większej mocy klim? Chodzi o to, że sezon grzewczy trwa ponad pół roku, a średnia temperatura w tym czasie w ostatnich latach to +5C i wciąż rośnie. Jeśli pompa będzie za duża to przez większość sezonu będzie działać on-off i łączne zużycie wyjdzie 2-3x większe. Jeśli rekuperacja jest zrobiona zgodnie ze sztuką, czyli działa na 20-30m3//osobę to klimy 30W/m2 są wystarczające. Cały system wychodzi przy okazji najtaniej i zapewnia zużycie poniżej 15kWh/m2. Ponadto warto wiedzieć, że powietrze nawiewane z anemostatów po odzysku ciepła jest tylko o kilka stopni chłodniejsze od domowego. Gdy podajemy je z góry to zapobiega ścieleniu się ciepłego przy suficie, a samo zanim opadnie zdąży się ogrzać. Daje to komfort w strefie przebywania ludzi. System musi być kompletny i dobrze przemyślany. 
    • A stoją zapewne obok siebie... więc jak zrobi się z nich  "kątownik" - będą stały jeszcze stabilniej...
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...