Skocz do zawartości

Podłoga MFP na Legarach - porady


LucaO

Recommended Posts

Napisano

Witam , remontuje stary dom z lat ok 70
Jedno z pomieszczeń wymagało  ingerencji w podłogę  gdyż stara wylewka dosłownie wisiała
Ale od początku

Podłoga z desek na drewnianych legarach które były położone na siadającej kruszacej się wylewce
pod deskami , między legarami żwir

Postanowiłem ściągnąć stare deski , wybrać żwir oraz wyciągnąć legary , a następnie wiszącą wylewkę skuć , ponieważ bardzo mocno wisiała i  strach było pod nią chodzić
Pomieszczenie zostało całkowicie bez podłogi - pod pomieszczeniem znajduje się piwnica - więc wchodząc do piwnicy widzę sufit pokoju

Z tym że budynek jest dość stary bałem się o zastosowanie nowej wylewki podłogowej , dlatego zdecydowałem że podłogę zrobię na legarach które będa osadzone w gniazdach wykutych w ścianach . wsunięte po ok 29 cm i obetonowane

Na pomieszczenie wyszło mi 7 legarów które zostały rozmieszczone po 44 cm , legary nowe zainpregnowane 14x14 cm

Pomieszczenie ma zostać zaadaptowane jako mała kuchnia , ogólnie ma ono 12 m2

na legary chcę dać płyty mfp 22mm a na to terakote , ale to jeszcze do uzgodnienia  a od strony piwnicy (czyli jako sufit piwnicy) dać płytę g-k

Pomiędzy legarami zamierzam dać watę do wygłuszenia , lecz zastanawiam się nad styropianem , co lepsze ?
Pare pytań jeszcze
Czy jesli utnę płytę mfp to nie straci ona swoich właściwości nośnych ? ponieważ koniec jej nie wyjdzie mi bezpośrednio na legarze , a za nim , więc będę musiał docinać
Czy lepiej dać pierwsze płyty mfp a pozniej g-k czy na odwórt ?
Jak najlepiej zabezpieczyć płytę przed wilgocią - pomieszczenie kuchnia
Jakim materiałem najlepiej wygłuszyć podłogę
Jakieś konkretne porady odnośnie układania płyt ?

W  chwili obecnej zbieram informację - w sobotę zamierzam działać dalej

Przesyłam zdjęcie podglądowe jak to wygląda , nie jest to zdj mojej podłogi ale taki sam system

 

legar.jpg

Napisano

Dobrze planujesz, natomiast w temacie pytań:

- wełna będzie równie dobra jak styropian w zakresie ocieplenia ale w temacie wygłuszenia wełna jest lepsza

- łączenia wyłącznie na legarach. MFP ma jednakową wytrzymałość w każdym kierunku, bez względu czy jest przycięta czy nie

- najpierw gk, później izolacja (wełna lub styropian) dalej folia PE i płyta MFP

- w kuchni zadbaj o wentylację, natomiast konstrukcję podłogi przed napływem wilgoci zabezpieczy folia PE 0,5 mm, zgodnie z zasadami, instalowana po cieplejszej stronie przegrody.

- płytki niewielkich rozmiarów instaluj na elastycznej spoinie.

Napisano (edytowany)

Dziękuję za odpowiedź , zapytam jeszcze o folię PE , ponieważ mam w domu ok 30 m czarnej foli PE 0,3 mm czy ona również się nada do zabezpieczenia ( moge dać podwójnie)  ,czy kupić 0.5 mm
Czyli Folię montuję od góry podłogi pod MFP ?

Jeszczezapytam o dylatację między ścianą a płytą mfp , czym najlepiej ją przykryć ? Listwa Cokolikowa ?

Edytowano przez LucaO (zobacz historię edycji)
Napisano

Jeszcze  zapytam o wygłuszenie , czy watę ew styropian układać po całej grubości legara , czyli od płyt G-k po koniec legara ,czy zostawić np 2 cm przestrzeni ?
I co najlepsze zastosować na sam legar jako wygłuszenie ,od czytania tematów w internecie głowa już rozbolewa

Oraz o samą płytę , czy lepsza jest na pióro/wpust czy gładka ? czy to ogólnie jest bez róznicy, a tylko wygoda montowania ?
 

Napisano

Folia 0,3 jest ok. jeśli może być uszkodzona, to daj 2x. Folia bezpośrednio pod MFP. Dylatacja musi być i należy ją przykryć listwą przyścienną - cokolikiem.

Tak 2 cm przestrzeni na izolacją. Możesz dać paski pianki na legary pod płytę. Płyta tylko na pióro-wpust.

Napisano

Dziś , sprawdzałem technicznie legary czy wszystko w porządku , przy dwóch ostatnich zauważyłem że minimalnie się ruszają -w bok -oraz góra / dół - były osadzane w betonie jakieś 32h temu, być może temu że beton nie związał się jeszcze - sprawdzane były z dołu , obecnie nie są obciążone żadnym materiałem , czy jako dodatkowe zabezpieczenie tych legarów przed ruchami mogę zastosować jeszcze złącza kątowe ,przytwierdzając je do ściany i legara - chcę w Sobotę ruszyć z kolejnym etapem prac , czy do Soboty beton wstępnie się zwiąże ? czy lepiej odczekać i przełożyć pracę na przyszły tydzień , dając czas na schnięcie betonu

 

Napisano

Lepiej poczekać na związanie betonu, zanim belki zostaną obciążone. Płytę mfp ułożyłbym raczej w 2 warstwach, z przesunięciem spoin na kolejną belkę. Inaczej trudno będzie uzyskać sztywność wystarczająca dla płytek.

Najlepiej pozostawić wentylowaną szczelinę powietrzną pomiędzy izolacja z wełny i płytą, żeby zapewnić ruch powietrza płyta nie może dochodzić do samej ściany (dylatacja i tak jest potrzebna), szczelinę pomiędzy płytą i ścianą trzeba pozostawić bez wypełnienia. W miejscach i tak zasłoniętych meblami i sprzętami można w ogóle nie dawać listwy, w innych trzeba dać kratkę lub zostawić niewielką szczelinę pomiędzy listwą i ścianą.

Napisano

Z opisu wynika, że belki stropowe nazywasz legarami - może być problem z równym ułożeniem płyt, dlatego na stropach drewnianych układane są poprzecznie właśnie legary.  Nierozsądne było betonowanie belek - prawidłowo osadza się je luźno w gniazdach owinięte izolacją z papy.  Znacznie bezpieczniej będzie ocieplić styropianem (wyciszenie przy takiej konstrukcji zbędne i nieskuteczne)  bez folii od strony piwnicy. . Przestrzeni pod pokryciem nie trzeba wentylować , a w przypadku położenia płytek ,na  MFP  nałożyć tzw, płynna folię. Oczywiście piwnica nie może być zawilgocona, a izolacje w konstrukcji domu w dobrym stanie

Napisano

w tej chwili to juz za póżno , belki są już obetonowane w gniazdach i zabezpieczone nie papą , a folią budowlaną 2x 03mm, na chwilę obecną mam zamęt w głowie czy szczeline między belkami wypełnić wełną czy styropianem ? rózne opinie są 
Jeśli wełną to jaka najlepsza ? to samo pytanie styropianu , od góry belki do sufitu w piwnicy jest ok 16 cm 
Chodzi o najelpsze wyciszenie dla tego typu konstrukcji 
Dylatację oczywiście będzie zachowana ,jeśli chodzi o płytki to własnie jestem w toku rozmyślania czy to będzie dobry pomysł 
 

Również zastanawiam się w przypadku ocieplenia wełną , czy warstwę folii paroizolacyjnej dać od dołu - czyli od sufitu czy od góry od strony płyt mfp? 

Napisano

Tak jak pisał Parkiet Komplex - folia tylko od góry. W takiej podłodze powinna być możliwość wentylacji konstrukcji i ocieplenia, bo długotrwałe zawilgocenie to największy wróg drewna.

O innym sposobie osadzenia belek ani o legarach na belkach nośnych nie pisałem, bo na to jest już za późno. Zasugerowałem jedynie drugą warstwę płyt mfp, bo inaczej podłoże może być zbyt mało stabilne.

Napisano

A jeśli chodzi o sufit ze strony piwnicy , czyli od dołu belek stropowych , będę robił go z płyty OSB 8mm , czy w tym wypadku najlepiej też zachować dylatacje ? 

Napisano

słuchajcie , potrzebuję szybkiej porady , bo nastąpiła trochę komplikacja z płytami mfp 
22mm frezowane 2.5 x 1.2m bardzo ciężko dostać na śląsku wręcz są nie dostępne a jak są to odległości od miejsca zamieszkania spore 
ale mam hurtownie gdzie mają frezowaną mfp w wymiarach 1250cm x 605cm 
lub nie frezowaną gładką mft 2500 x 1250 cm 
którą byście doradzili wziąć ???

Napisano

Pod łączeniami płyt, biegnącymi w poprzek legara, zainstaluj łaty (listwy) - rodzaj i wielkość płyty w tym przypadku tracą na znaczeniu.  Zamocuj je przy użyciu łączników kątowych. Chcesz ułożyć płytki, więc sztywność podkładu jest tu bardzo ważna.

Napisano

Dzięki za porady , wybrałem płyty MFP Pióro wpust 605 X 1800 x 22mm , do wygłuszenia WEŁNA ROCKWOOL ROCKSLAB ACOUSTIC 70 MM + 50 MM , Belki stropowe 14 cm więc 2 cm luzu na przepływ powietrza 

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Ktoś ma ładowarkę sany? https://mauferhe.pl/collections/ladowarki-sany 
    • Staram się o dofinansowanie na firmę i chce w niej zakupić koaprkę czy ktoś mi może doradzić czy ta SY18C od chińczyków jest ok? Oglądałem firm na Yutubie ich dystrybutora i zachwalali ją ktoś coś wie z praktyki https://mauferhe.pl/products/minikoparka-gasienicowa-sany-sy18c Prosze o opinie tylko osoby które mieli z nią doczynienie. 
    • Komentarz dodany przez Ob.Serwator: Dream on... W wykonawstwie jednostką płatniczą jest 10 000 zł, myślę, że gdyby pokazać ceny z artykułu majstrom różnej maści, to mogliby pospadać z krzeseł ze śmiechu. Coś o tym wiem, właśnie kończę podobnej wielkości dom.
    • Z Twojego opisu wynika, że to pompa ciepła Nibe (prawdopodobnie model S2125, ). Alarm 228 zazwyczaj wskazuje na „błąd odszraniania”, gdy system wykrywa problem z procesem odszraniania w jednostce zewnętrznej, co prowadzi do zablokowania sprężarki (uniemożliwiając jej normalną pracę). Może to bezpośrednio powodować brak produkcji ciepłej wody użytkowej lub ogrzewania w zbiorniku buforowym, ponieważ pompa ciepła nie generuje efektywnie ciepła.     Znaczenie alarmu 228 Opis: Jednostka zewnętrzna pompy ciepła wysyła do sterownika komunikat o błędzie dotyczącym nieudanego lub nieudanego cyklu odszraniania. Sprężarka wyłącza się (blokuje), aby zapobiec uszkodzeniu. Ta usterka często pojawia się, gdy parownik (wymiennik ciepła w jednostce zewnętrznej) nie może prawidłowo odszraniać nagromadzonego lodu, co prowadzi do nieefektywnej pracy lub wyłączenia urządzenia. Możliwe przyczyny W poradnikach rozwiązywania problemów i instrukcjach obsługi pomp ciepła Nibe serii S, najczęstsze przyczyny tego alarmu to: Nagromadzenie lodu lub zamarznięty parownik: Słaby przepływ powietrza, zablokowany wentylator lub ekstremalne warunki pogodowe (np. silny wiatr lub niskie temperatury otoczenia) mogą powodować nadmierne oblodzenie parownika (EP1). Jeśli odszranianie awaryjne powtarza się wielokrotnie (np. 10 razy z rzędu), alarm staje się alarmem. Usterki czujników: Problemy z kluczowymi czujnikami, takimi jak: BT16 (czujnik temperatury parownika) – jeśli odczyt jest zbyt niski (poniżej 10°C) lub jest uszkodzony/luźny. BT12 (czujnik temperatury zasysanych gazów).   BT84 (czujnik temperatury otoczenia). Mogą one błędnie odczytywać warunki i uniemożliwiać prawidłowe rozpoczęcie odszraniania. Słaby przepływ czynnika grzewczego: Ograniczony przepływ przez system (np. z powodu powietrza w rurach, zabrudzonych filtrów lub problemów z pompą) zmniejsza wymianę ciepła i może prowadzić do awarii odszraniania. Problemy z czynnikiem chłodniczym, w tym wycieki: Wspomniana przez Ciebie „nieszczelność wewnątrz pompy” (wewnętrzny wyciek w pompie) ma tu zastosowanie. Wyciek czynnika chłodniczego wewnątrz urządzenia może obniżyć ciśnienie, powodując słabą wydajność odszraniania, niskie temperatury parownika i ogólną nieefektywność systemu. Jest to poważny problem, ponieważ utrata czynnika chłodniczego może również prowadzić do uszkodzenia sprężarki, jeśli nie zostanie naprawiona. Wycieki wody (np. w wymienniku ciepła) są rzadsze, ale mogą zmieszać się z czynnikiem chłodniczym lub powodować podobne objawy. Inne czynniki: Przerwy w napięciu, niekompatybilne lub wadliwe płytki sterujące (PCB) lub błędy oprogramowania w starszych wersjach oprogramowania sprzętowego. Niektóre modele urządzeń Nibe przeszły aktualizacje rozwiązujące problemy związane z rozmrażaniem w konfiguracjach wielourządzeniowych   Brak ciepłej wody w zbiorniku buforowym jest prawdopodobnie bezpośrednią przyczyną — system nie wytwarza ciepła z powodu blokady sprężarki, przez co zbiornik buforowy nie jest uzupełniany. Zalecane działania Podstawowe kontrole (bezpieczne dla majsterkowiczów): Sprawdź jednostkę zewnętrzną pod kątem widocznego nagromadzenia lodu, zatorów (np. liści, śniegu lub zanieczyszczeń na wentylatorze/parowniku) lub nietypowych dźwięków. Delikatnie usuń wszelkie przeszkody. Zapewnij dobry przepływ powietrza wokół jednostki — bez znacznych przeszkód lub ograniczeń wiatrowych. Sprawdź filtry systemu i odpowietrz obwód grzewczy, aby poprawić przepływ. Potwierdź/zresetuj alarm za pomocą modułu sterowania wewnętrznego (seria VVM lub SMO) — zapoznaj się z instrukcją obsługi (często w menu alarmów). Może to tymczasowo usunąć alarm, ale jeśli wystąpi ponownie, problem nie zostanie rozwiązany. Sprawdź odczyty czujników, jeśli są dostępne na wyświetlaczu (porównaj z wartościami oczekiwanymi w instrukcji). Potrzebny profesjonalny serwis: W przypadku wycieku wewnętrznego: Wymagany jest certyfikowany technik HVAC (posiadający kwalifikacje w zakresie gazów fluorowanych do obsługi czynnika chłodniczego). Może on wykonać test ciśnieniowy systemu, zlokalizować wyciek (np. w parowniku lub przewodach), naprawić go i w razie potrzeby uzupełnić czynnik chłodniczy. Nie należy podejmować samodzielnych prób – czynnik chłodniczy jest niebezpieczny i podlega regulacjom. Zleć sprawdzenie czujników (BT12, BT16, BT84) pod kątem usterek/luźnych połączeń oraz pełne przetestowanie cyklu odszraniania.     W przypadku problemów z oprogramowaniem mogą zaktualizować oprogramowanie sprzętowe (Nibe wydało poprawki problemów z odszranianiem w niektórych modelach). Skontaktuj się z pomocą techniczną Nibe lub lokalnym autoryzowanym instalatorem w celu przeprowadzenia diagnostyki — często mają oni dostęp do szczegółowych rejestrów błędów za pośrednictwem aplikacji myUplink lub narzędzi serwisowych. Jeśli problem jest objęty gwarancją, udokumentuj wszystko (zdjęcia urządzenia, kody alarmów i objawy) przed wezwaniem serwisu, aby uniknąć kosztów. W międzyczasie, jeśli posiadasz grzałkę pomocniczą (np. elektryczny podgrzewacz zanurzeniowy w buforze), włącz ją tymczasowo, aby uzyskać ciepłą wodę.   
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...