Skocz do zawartości
Róża Ocean Niebo Wiosna Betoniarka Jajoszczypiorny Bruk Wrota Hadesu Purpurowy obłęd Smok
Zaloguj się, aby obserwować  
LucaO

Podłoga MFP na Legarach - porady

Recommended Posts

Witam , remontuje stary dom z lat ok 70
Jedno z pomieszczeń wymagało  ingerencji w podłogę  gdyż stara wylewka dosłownie wisiała
Ale od początku

Podłoga z desek na drewnianych legarach które były położone na siadającej kruszacej się wylewce
pod deskami , między legarami żwir

Postanowiłem ściągnąć stare deski , wybrać żwir oraz wyciągnąć legary , a następnie wiszącą wylewkę skuć , ponieważ bardzo mocno wisiała i  strach było pod nią chodzić
Pomieszczenie zostało całkowicie bez podłogi - pod pomieszczeniem znajduje się piwnica - więc wchodząc do piwnicy widzę sufit pokoju

Z tym że budynek jest dość stary bałem się o zastosowanie nowej wylewki podłogowej , dlatego zdecydowałem że podłogę zrobię na legarach które będa osadzone w gniazdach wykutych w ścianach . wsunięte po ok 29 cm i obetonowane

Na pomieszczenie wyszło mi 7 legarów które zostały rozmieszczone po 44 cm , legary nowe zainpregnowane 14x14 cm

Pomieszczenie ma zostać zaadaptowane jako mała kuchnia , ogólnie ma ono 12 m2

na legary chcę dać płyty mfp 22mm a na to terakote , ale to jeszcze do uzgodnienia  a od strony piwnicy (czyli jako sufit piwnicy) dać płytę g-k

Pomiędzy legarami zamierzam dać watę do wygłuszenia , lecz zastanawiam się nad styropianem , co lepsze ?
Pare pytań jeszcze
Czy jesli utnę płytę mfp to nie straci ona swoich właściwości nośnych ? ponieważ koniec jej nie wyjdzie mi bezpośrednio na legarze , a za nim , więc będę musiał docinać
Czy lepiej dać pierwsze płyty mfp a pozniej g-k czy na odwórt ?
Jak najlepiej zabezpieczyć płytę przed wilgocią - pomieszczenie kuchnia
Jakim materiałem najlepiej wygłuszyć podłogę
Jakieś konkretne porady odnośnie układania płyt ?

W  chwili obecnej zbieram informację - w sobotę zamierzam działać dalej

Przesyłam zdjęcie podglądowe jak to wygląda , nie jest to zdj mojej podłogi ale taki sam system

 

legar.jpg

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Dobrze planujesz, natomiast w temacie pytań:

- wełna będzie równie dobra jak styropian w zakresie ocieplenia ale w temacie wygłuszenia wełna jest lepsza

- łączenia wyłącznie na legarach. MFP ma jednakową wytrzymałość w każdym kierunku, bez względu czy jest przycięta czy nie

- najpierw gk, później izolacja (wełna lub styropian) dalej folia PE i płyta MFP

- w kuchni zadbaj o wentylację, natomiast konstrukcję podłogi przed napływem wilgoci zabezpieczy folia PE 0,5 mm, zgodnie z zasadami, instalowana po cieplejszej stronie przegrody.

- płytki niewielkich rozmiarów instaluj na elastycznej spoinie.

  • Dziękuję 1

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Dziękuję za odpowiedź , zapytam jeszcze o folię PE , ponieważ mam w domu ok 30 m czarnej foli PE 0,3 mm czy ona również się nada do zabezpieczenia ( moge dać podwójnie)  ,czy kupić 0.5 mm
Czyli Folię montuję od góry podłogi pod MFP ?

Jeszczezapytam o dylatację między ścianą a płytą mfp , czym najlepiej ją przykryć ? Listwa Cokolikowa ?

Edytowano przez LucaO (zobacz historię edycji)

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Folia 0,3 jest ok. jeśli może być uszkodzona, to daj 2x. Folia bezpośrednio pod MFP. Dylatacja musi być i należy ją przykryć listwą przyścienną - cokolikiem.

  • Dziękuję 1

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Jeszcze  zapytam o wygłuszenie , czy watę ew styropian układać po całej grubości legara , czyli od płyt G-k po koniec legara ,czy zostawić np 2 cm przestrzeni ?
I co najlepsze zastosować na sam legar jako wygłuszenie ,od czytania tematów w internecie głowa już rozbolewa

Oraz o samą płytę , czy lepsza jest na pióro/wpust czy gładka ? czy to ogólnie jest bez róznicy, a tylko wygoda montowania ?
 

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Folia 0,3 jest ok. jeśli może być uszkodzona, to daj 2x. Folia bezpośrednio pod MFP. Dylatacja musi być i należy ją przykryć listwą przyścienną - cokolikiem.

Tak 2 cm przestrzeni na izolacją. Możesz dać paski pianki na legary pod płytę. Płyta tylko na pióro-wpust.

  • Dziękuję 1

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Dziś , sprawdzałem technicznie legary czy wszystko w porządku , przy dwóch ostatnich zauważyłem że minimalnie się ruszają -w bok -oraz góra / dół - były osadzane w betonie jakieś 32h temu, być może temu że beton nie związał się jeszcze - sprawdzane były z dołu , obecnie nie są obciążone żadnym materiałem , czy jako dodatkowe zabezpieczenie tych legarów przed ruchami mogę zastosować jeszcze złącza kątowe ,przytwierdzając je do ściany i legara - chcę w Sobotę ruszyć z kolejnym etapem prac , czy do Soboty beton wstępnie się zwiąże ? czy lepiej odczekać i przełożyć pracę na przyszły tydzień , dając czas na schnięcie betonu

 

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Lepiej poczekać na związanie betonu, zanim belki zostaną obciążone. Płytę mfp ułożyłbym raczej w 2 warstwach, z przesunięciem spoin na kolejną belkę. Inaczej trudno będzie uzyskać sztywność wystarczająca dla płytek.

Najlepiej pozostawić wentylowaną szczelinę powietrzną pomiędzy izolacja z wełny i płytą, żeby zapewnić ruch powietrza płyta nie może dochodzić do samej ściany (dylatacja i tak jest potrzebna), szczelinę pomiędzy płytą i ścianą trzeba pozostawić bez wypełnienia. W miejscach i tak zasłoniętych meblami i sprzętami można w ogóle nie dawać listwy, w innych trzeba dać kratkę lub zostawić niewielką szczelinę pomiędzy listwą i ścianą.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Z opisu wynika, że belki stropowe nazywasz legarami - może być problem z równym ułożeniem płyt, dlatego na stropach drewnianych układane są poprzecznie właśnie legary.  Nierozsądne było betonowanie belek - prawidłowo osadza się je luźno w gniazdach owinięte izolacją z papy.  Znacznie bezpieczniej będzie ocieplić styropianem (wyciszenie przy takiej konstrukcji zbędne i nieskuteczne)  bez folii od strony piwnicy. . Przestrzeni pod pokryciem nie trzeba wentylować , a w przypadku położenia płytek ,na  MFP  nałożyć tzw, płynna folię. Oczywiście piwnica nie może być zawilgocona, a izolacje w konstrukcji domu w dobrym stanie

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

w tej chwili to juz za póżno , belki są już obetonowane w gniazdach i zabezpieczone nie papą , a folią budowlaną 2x 03mm, na chwilę obecną mam zamęt w głowie czy szczeline między belkami wypełnić wełną czy styropianem ? rózne opinie są 
Jeśli wełną to jaka najlepsza ? to samo pytanie styropianu , od góry belki do sufitu w piwnicy jest ok 16 cm 
Chodzi o najelpsze wyciszenie dla tego typu konstrukcji 
Dylatację oczywiście będzie zachowana ,jeśli chodzi o płytki to własnie jestem w toku rozmyślania czy to będzie dobry pomysł 
 

Również zastanawiam się w przypadku ocieplenia wełną , czy warstwę folii paroizolacyjnej dać od dołu - czyli od sufitu czy od góry od strony płyt mfp? 

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Tak jak pisał Parkiet Komplex - folia tylko od góry. W takiej podłodze powinna być możliwość wentylacji konstrukcji i ocieplenia, bo długotrwałe zawilgocenie to największy wróg drewna.

O innym sposobie osadzenia belek ani o legarach na belkach nośnych nie pisałem, bo na to jest już za późno. Zasugerowałem jedynie drugą warstwę płyt mfp, bo inaczej podłoże może być zbyt mało stabilne.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

A jeśli chodzi o sufit ze strony piwnicy , czyli od dołu belek stropowych , będę robił go z płyty OSB 8mm , czy w tym wypadku najlepiej też zachować dylatacje ? 

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

słuchajcie , potrzebuję szybkiej porady , bo nastąpiła trochę komplikacja z płytami mfp 
22mm frezowane 2.5 x 1.2m bardzo ciężko dostać na śląsku wręcz są nie dostępne a jak są to odległości od miejsca zamieszkania spore 
ale mam hurtownie gdzie mają frezowaną mfp w wymiarach 1250cm x 605cm 
lub nie frezowaną gładką mft 2500 x 1250 cm 
którą byście doradzili wziąć ???

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Pod łączeniami płyt, biegnącymi w poprzek legara, zainstaluj łaty (listwy) - rodzaj i wielkość płyty w tym przypadku tracą na znaczeniu.  Zamocuj je przy użyciu łączników kątowych. Chcesz ułożyć płytki, więc sztywność podkładu jest tu bardzo ważna.

  • Dziękuję 1

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Rozumiem , czy takich wymiarów łącznik będzie do tego odpowiedni  25x25x17 , natomiast mam gdzieś jeszcze łatę 7,5 x 3,5 cm

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Dzięki za porady , wybrałem płyty MFP Pióro wpust 605 X 1800 x 22mm , do wygłuszenia WEŁNA ROCKWOOL ROCKSLAB ACOUSTIC 70 MM + 50 MM , Belki stropowe 14 cm więc 2 cm luzu na przepływ powietrza 

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
Zaloguj się, aby obserwować  

×
×
  • Utwórz nowe...