Skocz do zawartości

Powietrzna pompa ciepła - zasada działania


Recommended Posts

Napisano

Pompy ciepła nie są w Polsce bardzo popularne, a tym bardziej dotyczy to pomp typu powietrze-woda. Powodem jest głównie przekonanie, że nie sprawdzają się one w naszym klimacie. Pora skończyć z uprzedzeniami, bo nowoczesne konstrukcje naprawdę radzą sobie bardzo dobrze i – pod warunkiem właściwego doboru urządzenia i jego ustawień – mogą wydatnie zmniejszyć koszty ogrzewania domu, w szczególności w sytuacji braku dostępu do sieci przesyłowej gazu ziemnego.


Pełna treść artykułu pod adresem:
https://budujemydom.pl/instalacje/pompy-ciepla/a/20697-powietrzna-pompa-ciepla-zasada-dzialania

Gość Marioo
Napisano

Pompa PW jest tylko nieznacznie droższa w eksploatacji niż pompa gruntowa, co przekłada się na niewiele większe rachunki za ogrzewanie. Natomiast pompa PW jest 2-3-krotnie tańsza, co często decyduje o jej wyższości nad PG. Użytkuję pompę PW i w najzimniejszych miesiącach w roku rachunek za ogrzewanie nie przekroczył 250zł. Dodam, że mój dom na 138m kw.

Napisano (edytowany)

Pytanie do autora artykulu:

Czy pompe monoblokową można zamontować w domu - zapewniając dopływ powietrza z zewnątrz? Jaki powinien być wtedy otwór w ścianie (jaka śr. rury), by zapewnić odpowiednią ilość powietrza? A jeśli nie - to dlaczego?

Edytowano przez zenek (zobacz historię edycji)
Napisano

Można, jeżeli z jakiś względów jest to uzasadnione. Jednak szczelne połączenie kanałów z obudową może być kłopotliwe. Średnice będą musiały być duże zbliżone do średnicy wentylatorów. Zbytnie ich przewężenie zwiększy opory przepływu powietrza, a więc i jego ilość trafiająca do pompy będzie mniejsza.

Jeszcze kilka lat temu było na rynku sporo pomp przystosowanych fabrycznie do wyprowadzenia kanałów przez ścianę. Obecnie to rozwiązanie spotykane głównie w pompach do c.w.u.

Napisano
5 godzin temu, Budujemy Dom - porady budowlane i instalacyjne napisał:

Można, jeżeli z jakiś względów jest to uzasadnione.

Myślałem tu o ustawieniu pompy wewnątrz ale przy ścianie - a więc minimalizując długość kanału czerpni powietrza. Jakie zwykle mają średnice te wentylatory?

No i odpada kłopot z ociepleniem przewodów do CO, z zamarzaniem pompy. 

5 godzin temu, Budujemy Dom - porady budowlane i instalacyjne napisał:

Można, jeżeli z jakiś względów jest to uzasadnione.

A kiedy jest nieuzasadnione?

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Myślę, że na wnioski jest zbyt wcześnie. Zobaczysz ile wody będzie wyciągał osuszacz. I jak długo. A potem sam poczujesz różnicę we wdychanym powietrzu. 
    • Tak zrobię, dzięki. Tylko skoro ma być przewiew to płyty na ścianach odpadają?  Też pytanie co z hydroizolacją, rozumiem, że ze złej strony się za to zabieram ale chyba lepsze to niż gole fundamenty.
    • Też mi się tak wydaje, że nie niżej. A to jest źle, bo wilgoć jest w ścianach. I żadne wietrzenie nie pomoże. Szwagrowi przeciekał taras i mimo ze wymienił całą nawierzchnię tarasu i uszczelnił wszystko, mury poniżej nie wyschły przez dwa lata mimo otwartych drzwi i okien w lecie. To było też tak do połowy w gruncie. Dopiero jak kupił osuszacz powietrza i zaczął wodę z niego wylewać wiadrami, to sie okazało ile jej siedziało w ścianach.  Tutaj też chyba spróbowałbym najpierw osuszaczem. Kosztuje parę stówek, ale to i tak taniej niż remont. A później, przy prawidłowej wentylacji z zapewnieniem nawiewu i wywiewu, wilgoci nie będzie. Mogę się założyć.   To  jeszcze zależy przy jakiej pogodzie. Ja mam teraz 54% przy biurku, ale ma się na deszcz..
    • Edit: mierzyłem wilgotność scian, użyłem wilgotnościomierza  inwazyjnego YATO i wyszło 5%. Higrometr wskazywał 60%. Mierzyłem przed gruntowaniem. 
    • Tylko to wygląda jakby ten tynk właśnie na wysokości do tych 90cm po prostu się odparzył od wilgoci. W tego typu pomieszczeniach problemem jest izolacja pozioma i pionowa. Ja mam podobnie, izoloacja pionowa jest ok, ściany są suche, wylewka, pod którą pewnie nie ma żadnej izolacji też wyschła po zrobieniu izolacji pionowej na zewnątrz. Jest wentylacja na przestrzał, okna w zimie są rozszczelnione, latem zwykle otwarte na oścież, a wilgotność utrzymuje się cały rok 60-75%, a na sypialnie to jest za dużo, można spokojnie nabawić się reumatyzmu i innych chorób związanych ze zbyt wysoką wilgotnością czy po prostu grzybem. Bo jak ktoś tam zacznie spać, tak sytuacja jeszcze się pogorszy. U Ciebie dopóki grunt nie wyschnie nie ma co mierzyć wilgotności, ale na moje oko tam będzie w okolicach 70% na codzień. Wysłane z mojego SM-A520F przy użyciu Tapatalka
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...