Skocz do zawartości

Adaptacja poddasza na mieszkanie


Recommended Posts

Napisano (edytowany)
Witam serdecznie

Niedawno stałem się (nie)szczęśliwym właścicielem poddasza nieużytkowego, które zacząłem przekształcać na wymarzone mieszkanie. Strych jest duży - ponad 120m2 po podłodze i niemal 85m2 powierzchni użytkowej, niestety panuje na nim całkowity brak wolnych przewodów kominowych. Poddasze oraz strop zostaną w pełni ocieplone wełną mineralną 2x15cm zabezpieczoną folią paroizolacyjną.
A teraz do sedna:
- czy rozwiązanie problemu wentylacji w łazience może być załatwione poprzez kratkę wentylacyjną w stropie, która ocieploną rurą spiro (rura owinięta wełną, zabezpieczoną paroizolacją) zostanie wyprowadzona kominkiem dachowym na zewnątrz?. Nad całością czuwać ma wentylator mechaniczny załączany wzrostem wilgotności powietrza.
Czy para wodną, którą mimo ocieplenia rury i tak w jakimś stopniu skropli się na rurze spiro, nie zacznie spływać do pomieszczenia łazienki a co gorsza czy nie zagrozi to bądź co bądź elektrycznemu wentylatorkowi?

- wentylacja kuchni załatwiona w podobny sposób, zamiast wentylatorka byłby zwykły okap.

Pomieszczenia kuchni i łazienki mają okna.

czy z waszego doświadczenia wynika, że takie rozwiązanie ma szanse działać? z góry dzięki za pomoc!

dorzucam do wglądu rzut poddasza dla lepszego oglądu

poddasze.pdf

Edytowano przez gymclass (zobacz historię edycji)
Napisano
wentylacja, żeby działała, to długość kanału powinna wynosić min 2m (moim zdaniem to granica jakiegokolwiek rozsądku, stawiałbym na min 2,5-3m) - oczywiście chodzi o grawitacyjną, bo jakąś musisz mieć,

typowy kominek dachowy nie nadaje się jako ujście wentylacji, wylot do 30cm nad połacią to nieporozumienie, im więcej tym lepiej, stawiam na min 60cm ale to zależy od kąta nachylenia połaci i z pewnością nie typowy grzybek, tylko z jakimś deflektorem

skraplać zawsze się może i jeżeli wentylator będzie u dołu pionu wentylacyjnego to jest szansa, że zaleje go skroplinami, bądź opadem; rozwiązaniem jest coś ala peryskop w jego dolnej części, wentylator zamontowany z boku kanału, czyli oś wiatraka prostopadle do kanału, nie równolegle, a koniec kanału, lekko poniżej wejścia wiatraka

może wentylacja mechaniczna? na tym stryszku w okolicach kalenicy
Napisano
Do wentylacji poddaszy wskazane jest korzystanie z tzw. wentylacji hybrydowej ze specjalnym wentylatorem umieszczonym na wylocie kanały. Oczywiście zamontowanie wentylatorów wywiewnych też zapewni wymianę powietrza, a uniknięcie ewentualnego skapywania kondensującej wody można uzyskać przedłużając kanał do dołu. Niezależnie od sposobu odprowadzenia powietrza trzeba zapewnić jego doprowadzenie przez nawiewniki np. okienne.
Napisano
dzięki za pierwsze wskazówki!

zatem mam kolejne pytania do odpowiedzi, których mi udzieliliście:

- po pierwsze co masz na myśli pisząc o zastosowaniu wentylacji mechanicznej pod kalenicą? mógłbyś rzucić jakieś słowa kluczowe a resztę sobie doczytam?

- po drugie jak właściwie miałoby odbyć się przedłużenie tego kanału do dołu?

czy wg. was podłączenie się do przewodu wentylacyjnego w kominie poprzez poziomy(ukośny) odcinek o dł. ok 3mb zdałoby egzamin? Jeden przewód w kominie przy klatce schodowej jest jednak wolny, z tego co wyczytałem w ekspertyzie kominiarskiej.

pytanie kolejne mam odnośnie wywiewki pionu kanalizacyjnego: instalator, który oglądał to poddasze twierdzi, że wywiewkę pionu można również doprowadzić rurą spiro kominka dachowego i będzie to działać. obecnie pion kończy się 30cm nad podłogą strychu ( można powiedzieć, że w podłodze) i wszystkie zapachy wręcz zalewają strych!



Napisano
Cytat

dzięki za pierwsze wskazówki!

zatem mam kolejne pytania do odpowiedzi, których mi udzieliliście:

- po pierwsze co masz na myśli pisząc o zastosowaniu wentylacji mechanicznej pod kalenicą? mógłbyś rzucić jakieś słowa kluczowe a resztę sobie doczytam?
mała centralka wentylacji mechanicznej

- po drugie jak właściwie miałoby odbyć się przedłużenie tego kanału do dołu?
do dołu to ca 30-40cm tak aby zmieścił się wentylator pod sufitem, na rurze, nie w stropie

czy wg. was podłączenie się do przewodu wentylacyjnego w kominie poprzez poziomy(ukośny) odcinek o dł. ok 3mb zdałoby egzamin? Jeden przewód w kominie przy klatce schodowej jest jednak wolny, z tego co wyczytałem w ekspertyzie kominiarskiej.
kwestia z jakim spadkiem, zakrętami, niemniej może nie zadziałać lub zadziałać, na dwoje babka wróżyła

pytanie kolejne mam odnośnie wywiewki pionu kanalizacyjnego: instalator, który oglądał to poddasze twierdzi, że wywiewkę pionu można również doprowadzić rurą spiro kominka dachowego i będzie to działać. obecnie pion kończy się 30cm nad podłogą strychu ( można powiedzieć, że w podłodze) i wszystkie zapachy wręcz zalewają strych!


tak

byleby jak najdalej od wylotu wentylacji pomieszczeń

Napisano
Ze względu na możliwość, właściwie - pewność - skraplania się pary wodnej z dwóch najbardziej wytwarzających mokre powietrze pomieszczeń pomyślałbym o wentylacji mechanicznej, może nawet z rekuperatorem malutkim.
Miejsce na kanały masz, dodatkowo je docieplisz, czerpnia powietrza na jednej stronie, wylot na drugiej stronie budynku...

Przy tych długościach kanałów wylotowych o wentylacji grawitacyjnej, działającej skutecznie przez cały rok i niezależnie od pogody (ciśnienie, wiatr, temperatura) - moim zdaniem można zapomnieć icon_rolleyes.gif
  • 2 miesiące temu...
Napisano
dobre poddasze z dobrą wentylacją to podstawa. Mieszkałem przez pewien czas na ostatnim piętrze w bloku gdzie wentylacja w łazience była bardzo słaba i przy 4 osobach bardzo szybko pojawił się grzyb na ścianie. Kupiliśmy wentylator po zgodzie zarządu spółdzielni i aktualnie grzyba nie ma
  • 2 miesiące temu...
Napisano

a gdzie masz nawiew do łazienki i kuchni - przy krótkich pionach wywiewu grawitacja będzie mała -a przy małym nawiewie - jeszcze słabsza. Jeśli będzie mechaniczna - to i tak nawiew jest potrzebny.

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Taras z naturalnego drewna to inwestycja w estetykę i komfort przestrzeni zewnętrznej. Aby jednak drewno zachowało swoje walory na długie lata, kluczowa jest odpowiednia impregnacja i konserwacja już na etapie przygotowania desek. Poniżej przedstawiamy sprawdzony sposób impregnacji nowej deski tarasowej, oparty na produktach marki OSMO. 1. Wstępna impregnacja – WR Aqua Osmo Pierwszym krokiem jest wstępne zabezpieczenie desek. Impregnat WR Aqua Osmo to bezbarwny środek ochronny na bazie wody, który skutecznie zabezpiecza drewno przed sinizną, pleśnią oraz szkodnikami. Kiedy? Impregnację wykonujemy przed montażem, najlepiej 2 dni przed planowanym olejowaniem. Jak? Środek nanosimy pędzlem lub wałkiem na wszystkie powierzchnie deski – zarówno widoczne, jak i niewidoczne – w jednej warstwie. Po co? Zapewnia to równomierną ochronę drewna i zapobiega jego degradacji od środka. 2. Olejowanie przed montażem – Osmo Olej Tarasowy Po upływie co najmniej 48 godzin od impregnacji WR Aqua, przystępujemy do pierwszego olejowania. Produkt: Olej tarasowy OSMO – bezbarwny lub kolorystycznie dobrany do naturalnego odcienia deski. Jak? Nakładamy z dwóch stron deski cienką warstwę oleju, używając pędzla, szmatki lub wałka. Pozwalamy na dokładne wchłonięcie i wyschnięcie. Dlaczego? Takie przygotowanie pozwala zabezpieczyć również powierzchnie deski, które po montażu będą niewidoczne, co znacząco zwiększa trwałość całej konstrukcji. 3. Montaż desek i finalne wykończenie Po wyschnięciu oleju przystępujemy do montażu tarasu. Gdy deski są już solidnie zamocowane, możemy wykonać drugą warstwę oleju tarasowego – tym razem tylko na widocznej stronie. Cel: Ta warstwa nadaje ostateczny wygląd i zapewnia pełną ochronę przed działaniem czynników atmosferycznych – deszczu, UV i zmian temperatury. Wskazówka: Prace najlepiej prowadzić w suchy, ciepły dzień, unikając pełnego słońca, które może zbyt szybko wysuszyć produkt. Dlaczego warto trzymać się tej kolejności? Poprawna impregnacja i olejowanie przed montażem to inwestycja w trwałość i wygląd tarasu. Chroniąc drewno z każdej strony, zapobiegamy jego wypaczaniu, pękaniu i przedwczesnemu starzeniu. Produkty OSMO tworzą elastyczną, mikroporowatą powłokę, która nie łuszczy się i pozwala drewnu oddychać, co jest szczególnie ważne przy konstrukcjach zewnętrznych.   Podsumowanie – schemat impregnacji nowej deski tarasowej: Impregnacja WR Aqua OSMO – minimum 2 dni przed olejowaniem Pierwsza warstwa oleju tarasowego – z dwóch stron przed montażem Montaż desek tarasowych Druga warstwa oleju – na wierzchnią, widoczną stronę po montażu
    • Planuje dzialke na wsi, lub na obszarze znacznie oddalonym od miasta (tak, wiem ma malo czasu - do polowy nast. roku, dlatego badam temat).
    • Mógłbyś to przetłumaczyć na język polski?
    • Nie we wszystkich lokalizacjach takie rozwiązanie jest dozwolone, Zależy gdzie masz działkę. 
    • Mieszkanie w budynku to akurat nie problem bo budowa i tak przeciągnie się przez dłuższy czas - tu akurat mam pomysł jak to rozwiązać.   Siec ciepłownicza – planuje ogrzewać dom piecem na paliwo stale i będę posiadał zbiornik na ciepłą wodę, którą podgrzeje piecem albo elektrycznie, więc logicznie rzecz biorąc nie powinienem potrzebować oświadczenia o podłączeniu do sieci ciepłowniczej.   Dziękuje za odp. - mam przynajmniej kolejny temat do poruszenia z radcą.
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...