Skocz do zawartości

Adaptacja poddasza na mieszkanie


Recommended Posts

Napisano (edytowany)
Witam serdecznie

Niedawno stałem się (nie)szczęśliwym właścicielem poddasza nieużytkowego, które zacząłem przekształcać na wymarzone mieszkanie. Strych jest duży - ponad 120m2 po podłodze i niemal 85m2 powierzchni użytkowej, niestety panuje na nim całkowity brak wolnych przewodów kominowych. Poddasze oraz strop zostaną w pełni ocieplone wełną mineralną 2x15cm zabezpieczoną folią paroizolacyjną.
A teraz do sedna:
- czy rozwiązanie problemu wentylacji w łazience może być załatwione poprzez kratkę wentylacyjną w stropie, która ocieploną rurą spiro (rura owinięta wełną, zabezpieczoną paroizolacją) zostanie wyprowadzona kominkiem dachowym na zewnątrz?. Nad całością czuwać ma wentylator mechaniczny załączany wzrostem wilgotności powietrza.
Czy para wodną, którą mimo ocieplenia rury i tak w jakimś stopniu skropli się na rurze spiro, nie zacznie spływać do pomieszczenia łazienki a co gorsza czy nie zagrozi to bądź co bądź elektrycznemu wentylatorkowi?

- wentylacja kuchni załatwiona w podobny sposób, zamiast wentylatorka byłby zwykły okap.

Pomieszczenia kuchni i łazienki mają okna.

czy z waszego doświadczenia wynika, że takie rozwiązanie ma szanse działać? z góry dzięki za pomoc!

dorzucam do wglądu rzut poddasza dla lepszego oglądu

poddasze.pdf

Edytowano przez gymclass (zobacz historię edycji)
Napisano
wentylacja, żeby działała, to długość kanału powinna wynosić min 2m (moim zdaniem to granica jakiegokolwiek rozsądku, stawiałbym na min 2,5-3m) - oczywiście chodzi o grawitacyjną, bo jakąś musisz mieć,

typowy kominek dachowy nie nadaje się jako ujście wentylacji, wylot do 30cm nad połacią to nieporozumienie, im więcej tym lepiej, stawiam na min 60cm ale to zależy od kąta nachylenia połaci i z pewnością nie typowy grzybek, tylko z jakimś deflektorem

skraplać zawsze się może i jeżeli wentylator będzie u dołu pionu wentylacyjnego to jest szansa, że zaleje go skroplinami, bądź opadem; rozwiązaniem jest coś ala peryskop w jego dolnej części, wentylator zamontowany z boku kanału, czyli oś wiatraka prostopadle do kanału, nie równolegle, a koniec kanału, lekko poniżej wejścia wiatraka

może wentylacja mechaniczna? na tym stryszku w okolicach kalenicy
Napisano
Do wentylacji poddaszy wskazane jest korzystanie z tzw. wentylacji hybrydowej ze specjalnym wentylatorem umieszczonym na wylocie kanały. Oczywiście zamontowanie wentylatorów wywiewnych też zapewni wymianę powietrza, a uniknięcie ewentualnego skapywania kondensującej wody można uzyskać przedłużając kanał do dołu. Niezależnie od sposobu odprowadzenia powietrza trzeba zapewnić jego doprowadzenie przez nawiewniki np. okienne.
Napisano
dzięki za pierwsze wskazówki!

zatem mam kolejne pytania do odpowiedzi, których mi udzieliliście:

- po pierwsze co masz na myśli pisząc o zastosowaniu wentylacji mechanicznej pod kalenicą? mógłbyś rzucić jakieś słowa kluczowe a resztę sobie doczytam?

- po drugie jak właściwie miałoby odbyć się przedłużenie tego kanału do dołu?

czy wg. was podłączenie się do przewodu wentylacyjnego w kominie poprzez poziomy(ukośny) odcinek o dł. ok 3mb zdałoby egzamin? Jeden przewód w kominie przy klatce schodowej jest jednak wolny, z tego co wyczytałem w ekspertyzie kominiarskiej.

pytanie kolejne mam odnośnie wywiewki pionu kanalizacyjnego: instalator, który oglądał to poddasze twierdzi, że wywiewkę pionu można również doprowadzić rurą spiro kominka dachowego i będzie to działać. obecnie pion kończy się 30cm nad podłogą strychu ( można powiedzieć, że w podłodze) i wszystkie zapachy wręcz zalewają strych!



Napisano
Cytat

dzięki za pierwsze wskazówki!

zatem mam kolejne pytania do odpowiedzi, których mi udzieliliście:

- po pierwsze co masz na myśli pisząc o zastosowaniu wentylacji mechanicznej pod kalenicą? mógłbyś rzucić jakieś słowa kluczowe a resztę sobie doczytam?
mała centralka wentylacji mechanicznej

- po drugie jak właściwie miałoby odbyć się przedłużenie tego kanału do dołu?
do dołu to ca 30-40cm tak aby zmieścił się wentylator pod sufitem, na rurze, nie w stropie

czy wg. was podłączenie się do przewodu wentylacyjnego w kominie poprzez poziomy(ukośny) odcinek o dł. ok 3mb zdałoby egzamin? Jeden przewód w kominie przy klatce schodowej jest jednak wolny, z tego co wyczytałem w ekspertyzie kominiarskiej.
kwestia z jakim spadkiem, zakrętami, niemniej może nie zadziałać lub zadziałać, na dwoje babka wróżyła

pytanie kolejne mam odnośnie wywiewki pionu kanalizacyjnego: instalator, który oglądał to poddasze twierdzi, że wywiewkę pionu można również doprowadzić rurą spiro kominka dachowego i będzie to działać. obecnie pion kończy się 30cm nad podłogą strychu ( można powiedzieć, że w podłodze) i wszystkie zapachy wręcz zalewają strych!


tak

byleby jak najdalej od wylotu wentylacji pomieszczeń

Napisano
Ze względu na możliwość, właściwie - pewność - skraplania się pary wodnej z dwóch najbardziej wytwarzających mokre powietrze pomieszczeń pomyślałbym o wentylacji mechanicznej, może nawet z rekuperatorem malutkim.
Miejsce na kanały masz, dodatkowo je docieplisz, czerpnia powietrza na jednej stronie, wylot na drugiej stronie budynku...

Przy tych długościach kanałów wylotowych o wentylacji grawitacyjnej, działającej skutecznie przez cały rok i niezależnie od pogody (ciśnienie, wiatr, temperatura) - moim zdaniem można zapomnieć icon_rolleyes.gif
  • 2 miesiące temu...
Napisano
dobre poddasze z dobrą wentylacją to podstawa. Mieszkałem przez pewien czas na ostatnim piętrze w bloku gdzie wentylacja w łazience była bardzo słaba i przy 4 osobach bardzo szybko pojawił się grzyb na ścianie. Kupiliśmy wentylator po zgodzie zarządu spółdzielni i aktualnie grzyba nie ma
  • 2 miesiące temu...
Napisano

a gdzie masz nawiew do łazienki i kuchni - przy krótkich pionach wywiewu grawitacja będzie mała -a przy małym nawiewie - jeszcze słabsza. Jeśli będzie mechaniczna - to i tak nawiew jest potrzebny.

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Witam .Mam pytanie jak dokleić płytkę której już nie ma dłuższy czas do tarasu ,jak nie ma jak do czego jej dokleić .Na Zdjęciu to jest od kleju bo ta płytka na drewno jest przyklejona . https://zapodaj.net/plik-qmlTGjAND9
    • Kontrola Wydziału Budownictwa powinna ustalić stan faktyczny i odnieść się do Twoich uwag.
    • Formalnie nie ma obowiązku uzyskania dokumentów potwierdzających możliwość przyłączenia do sieci elektroenergetycznej, wodociągowej itd. na etapie uzyskiwania pozwolenia na budowę lub składania zgłoszenia z projektem. Zniesiono go jeszcze w 2015 roku, w ramach nowelizacji prawa budowlanego.  Ale są tu dwa zastrzeżenia. Pierwsze jest takie, że bez zapewnienia dostępu do mediów nie zakończymy budowy i nie będziemy mogli w takim budynku legalnie mieszkać. Tu trzeba mieć na uwadze przede wszystkim prąd. Ale chociażby bez kanalizacji się nie obędzie, jeżeli na danym terenie przewidziano tylko przyłączenie do sieci.  Drugi haczyk to oświadczenie projektanta o możliwości podłączenia domu do istniejącej sieci ciepłowniczej. Obecnie takie oświadczenie trzeba dołącyć do dokumentacji. Chociaż wciąż są niejasności interpretacyjne, czy zawsze trzeba to zrobić. 
    • Murowania już coraz mniej. Zbliżamy się do wysokości nadproży a więc docinamy wstępnie ostatnie pustaki na których zostaną wylane poduszki betonowe oraz obsadzone nadproża. Przenosimy również poziom zero do budynku tak aby łatwiej nam się pracowało. Porównujemy lasery krzyżowe trzech firm Nivel System, DeWalt oraz Hilti.    
    • Dzień dobry, Jako ekspert marki OSMO chciałbym podzielić się praktycznymi wskazówkami dotyczącymi prawidłowego olejowania tarasu drewnianego. Temat wraca co sezon, a odpowiednie zabezpieczenie drewna jest kluczowe, by cieszyć się jego wyglądem i trwałością przez lata. Dlaczego warto olejować taras? Taras to miejsce narażone na intensywne działanie słońca, deszczu, śniegu i zmian temperatury. Drewno bez odpowiedniego zabezpieczenia zaczyna szarzeć, pękać i chłonąć wilgoć. Olejowanie, szczególnie z użyciem specjalistycznych olejów do drewna zewnętrznego, chroni powierzchnię i pozwala zachować jej naturalne piękno. Oleje OSMO – co je wyróżnia? Produkty OSMO do tarasów, np. OSMO Olej tarasowy, są na bazie naturalnych olejów i wosków roślinnych. W przeciwieństwie do lakierów, nie tworzą szczelnej powłoki, lecz wnikają w drewno, pozwalając mu oddychać. Olej nie łuszczy się i nie wymaga szlifowania przy odnawianiu – wystarczy oczyszczenie i ponowne nałożenie produktu. Krok po kroku: jak olejować taras Przygotowanie powierzchni: Drewno powinno być czyste, suche i odpylone. W przypadku starych powierzchni – zalecamy dokładne mycie oraz szlifowanie papierem o gradacji 80–100. Wybór oleju: OSMO oferuje kilka wariantów olei do tarasów  – zarówno bezbarwne, jak i pigmentowane (np. Bangkirai Teak, Szary). Pigmenty dodatkowo chronią przed promieniowaniem UV. Aplikacja: Olej nakładamy cienką warstwą pędzlem lub aplikatorem (np. OSMO Floor Brush 150 mm). Po 12 godzinach schnięcia można nałożyć drugą warstwę – tylko na surowe drewno. W przypadku renowacji zwykle wystarcza jedna warstwa. Warunki pogodowe: Olejować należy przy temperaturze powyżej +10°C, bez deszczu przez minimum 24h po aplikacji. Pielęgnacja i renowacja Regularna kontrola stanu powłoki – zwłaszcza po zimie – pozwala szybko zareagować. Jeśli kolor blaknie lub powierzchnia traci hydrofobowość, wystarczy ją oczyścić i nałożyć nową warstwę oleju. Chętnie odpowiem na pytania – zarówno dotyczące doboru produktu, jak i techniki aplikacji.   Pozdrawiam serdecznie, Ekspert OSMO 
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...