Skocz do zawartości

O budowie fundamentów pytań kilka jeszcze


zmstr

Recommended Posts

Witam
Dowiedziałem się w poprzednich swoich wątkach o skrzyżowaniach zbrojenia, uziomie, ale jeszcze kilka zagadnień mnie nurtuje. Mam nadzieję, że będziecie mieć do mnie cierpliwość, ale w końcu chcę wchłonąć jak najwięcej wiedzy, by dom był zbudowany zgodnie ze sztuką icon_biggrin.gif
1. Ławy fundamentowe
Mój pomysł wygląda tak, że kopię szeroko, daję chudziaka, szaluję, wkładam zbrojenie i leję beton. Potem hydroizolacja po bokach i papa u góry. KB jednak pytał mnie po co chcę się bawić w dodatkowe koszty i robotę z szalowaniem i szerokim kopaniem, skoro mogę zrobić wykopy na szerokość ław, na spód chudziak, a potem w folii wylewać ławę bezpośrednio w gruncie. Grunt to trochę glina, trochę lity wapień. Jakoś mi się ten pomysł średnio podoba. Raz, że wydaje mi się lepiej pomalować boki ław niż dawać folię, która może się zniszczyć. Dwa, że ta folia jak gdzieś ulegnie zniszczeniu, to ława będzie non stop w wodzie, jeśli będzie wilgoć tam przenikać.
2. Mury fundamentowe
Mam wylewane mury w projekcie. Domek nieduży z poddaszem użytkowym, więc obciążeń jakichś gigantycznych nie ma. Chciałbym dlatego zamienić lany beton na bloczki. KB mówi, że decyzja należy do mnie. Oczytałem się dużo o wadach i zaletach jednej i drugiej metody, jednak nigdzie nie znalazłem wątku, gdy ktoś robił taką zmianę. Czy taka zmiana ma jakiś istotny wpływ na jakość fundamentów, czy jest to różnica w praktyce mało istotna?
Link do komentarza
1) Beton musi być wilgotny! Folię do wykopu dajesz nie po to by robić hydroizolację ( głupota ) tylko po to by ci sie ziemia do wylewanego betonu nie obsunęła - fundament ma być wilgotny i ma ciągnąć wodę - jak będzie za suchy to po prostu popęka.
Izolować fundamentu nie trzeba - chyba że robisz piwnicę z "drugiej strony". Możesz posmarować część wychodzącą ponad grunt - to co zaoszczędzisz wydaj na porządną izolację poziomą - beton sam w sobie podciąga wodę.

2) Wylewane czy murowane - bez znaczenia - masz kasę na szalunki - wylewaj - nie masz - dajesz bloczki - KB prawdę ci mówi - i to beton i to beton
Link do komentarza
Samo czytanie nie zastąpi myślenia i doświadczenia. Ław się nie izoluje, a folia zabezpiecza tylko przed mieszaniem gruntu z betonem. Całkiem bez szalunku to raczej się nie da - jak wypoziomujesz i wyrównasz ławy i podwiesisz zbrojenie? W praktyce trzeba zrobić szalunek przynajmniej na wysokość jednej deski jako bazę do wyrównania ławy. Bloczkami można zastąpić fundament monolityczny, ale muszą być z betonu B20, o równych bokach, a spoiny cementowe, pełne i wyrównane do lica ściany.
Link do komentarza
Cytat

Całkiem bez szalunku to raczej się nie da - jak wypoziomujesz i wyrównasz ławy i podwiesisz zbrojenie? W praktyce trzeba zrobić szalunek przynajmniej na wysokość jednej deski jako bazę do wyrównania ławy. Bloczkami można zastąpić fundament monolityczny, ale muszą być z betonu B20, o równych bokach, a spoiny cementowe, pełne i wyrównane do lica ściany.


Zbrojenie myślałem wrzucić na dystanse, ale faktycznie problemem jest poziomowanie i wyrównywanie ław w samym wykopie. Chyba, że wykop głębszy i jakieś punkty odniesienia w postaci pionowych prętów z zaznaczoną wysokością. Bloczków oczywiście szukam z B20 ;)


Cytat

ja tam się nie znam, ale wydaje mi sie, że to nie powinien być twój pomysł, tylko projektanta

masz projekt - rób tak jak jest w projekcie


Sądzisz, że gdybym miał w projekcie napisane jak wylewać ławy, czy w szalunki, czy w wykop, to bym pytał? A może umówmy się, że dam Ci projekt i jak znajdziesz opisany sposób robienia ław, to dam Ci 1000 zł, a jak nie znajdziesz to Ty mi dasz tysiaka? OK? Nie obraź się, ale za takie "cenne" rady jak Twoja podziękuję, bo nie wnoszą nic do tematu
Link do komentarza
Cytat

Sądzisz, że gdybym miał w projekcie napisane jak wylewać ławy, czy w szalunki, czy w wykop, to bym pytał? A może umówmy się, że dam Ci projekt i jak znajdziesz opisany sposób robienia ław, to dam Ci 1000 zł, a jak nie znajdziesz to Ty mi dasz tysiaka? OK? Nie obraź się, ale za takie "cenne" rady jak Twoja podziękuję, bo nie wnoszą nic do tematu



A ja sadzę, że masz typowy projekt, który powinien być zaadaptowany przez projektanta do Twojej działki - zwłaszcza co do ław.
Link do komentarza
Cytat

Sądzisz, że gdybym miał w projekcie napisane jak wylewać ławy, czy w szalunki, czy w wykop, to bym pytał? A może umówmy się, że dam Ci projekt i jak znajdziesz opisany sposób robienia ław, to dam Ci 1000 zł, a jak nie znajdziesz to Ty mi dasz tysiaka? OK? Nie obraź się, ale za takie "cenne" rady jak Twoja podziękuję, bo nie wnoszą nic do tematu



faktem jest, że już trochę czasu minęło od tego etapu mojej budowy(fundamenty robiłem w 2009r), nie pamiętam wszystkich szczegółów, ale jestem pewny, że takie informacje były w moim projekcie. A jak czegoś nie było lub nie byłem pewny - to dzwoniłem do projektanta i KB w jednej osobie i pytałem
Link do komentarza
Cytat

Zbrojenie myślałem wrzucić na dystanse, ale faktycznie problemem jest poziomowanie i wyrównywanie ław w samym wykopie. Chyba, że wykop głębszy i jakieś punkty odniesienia w postaci pionowych prętów z zaznaczoną wysokością. Bloczków oczywiście szukam z B20 ;)



chcesz poziomować - kup szlaufwagę ( poziomice wodną ) 25m - przyda ci się nie raz - pręty odpuść. - wystarczy jak deski wbijesz i ołówkiem pozaznaczasz poziomy - od tego naciągasz linki do wytyczenia fundamentów i miarką sobie sprawdzasz "głębokość"
Edytowano przez Draagon (zobacz historię edycji)
Link do komentarza
  • 11 miesiące temu...
Dnia 11.02.2016 o 11:04, zmstr napisał:

Czy taka zmiana ma jakiś istotny wpływ na jakość fundamentów, czy jest to różnica w praktyce mało istotna?

monolityczne fudamenty są monolityczne - murowane są murowane. Osobiście wolę w podstawie monolit najlepiej zbrojony. Fundamenty są podstawą domu, i zawsze będę chciał je na tyle monolityczne, by zniosły wszelkie wady gruntu.

Link do komentarza
23 minuty temu, zenek napisał:

monolityczne fudamenty są monolityczne - murowane są murowane. Osobiście wolę w podstawie monolit najlepiej zbrojony. Fundamenty są podstawą domu, i zawsze będę chciał je na tyle monolityczne, by zniosły wszelkie wady gruntu.

Zbrojone są ławy fundamentowe, a ściany fundamentowe mogą być murowane lub wylewane w szalunku tzw monolityczne. 

Link do komentarza

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Przepraszam za brak konkretow. Dzialka rolna 0.7h jest polozona 130km a 0.3h 20km od miejsca gdzie planowana jest budowa domu. Jeszcze dodam że niedawno takie odległości nie stanowiły zadnego problemu poniewaz znajoma właśnie na takiej zasadzie się wybudowała.
    • Tak z ciekawości jaka moc tego Panasonica? To jest T-cap? Pytam, bo zanim zamontowałem kocioł gazowy też brałem pod uwagę T-capa 9kw. Tylko teraz jak policzyłem ile mocy zwykle używamy na gazie to wychodzi nie do wiary, ale kocioł zwykle chodzi na 6% mocy z 19kw, max było 12% przy mrozach nie wiem czy -10 czy więcej, przy czym % jest liczony od minimalnej mocy, czyli w moim przypadku od 3kw. Na CWU ustawione jest 50% i zasobnik 140L grzeje kilka minut, nie mierzyłem, ale raczej nie więcej niż 5-10 minut. I teraz mam wątpliwości, czy taki T-cap 9kw nie byłby po prostu za duży? Nie wiem czy te wskazania mocy na Termecie są rzeczywiste, ale jak już złapie temperaturę, a zwykle to jest 35°C na zasilaniu, to możliwe żeby chodził na 4-5Kw? Najwyższą jaką ustawiliśmy to było 42°C. Wysłane z mojego SM-A520F przy użyciu Tapatalka
    • Komentarz dodany przez Darek: Farba do płytek to sprytny trik na odnowienie kafelek w łazience czy kuchni. Zacznij od solidnego przygotowania – umyj płytki środkiem odtłuszczającym, usuń brud i lekko je zmatuj papierem ściernym. Wybierz farbę ceramiczną, np. epoksydową, która wytrzyma wilgoć i codzienne zużycie. Nałóż podkład, jeśli jest wymagany, a potem dwie cienkie warstwy farby – wałkiem na dużych obszarach, pędzlem w trudno dostępnych miejscach. Między warstwami zrób przerwę 12-24 godzin. Fugi pomaluj osobno lub zostaw w oryginalnym kolorze dla efektu. To szybka alternatywa dla remontu, dająca nowy wygląd tanim kosztem. Po skończeniu daj farbie kilka dni na utwardzenie, unikając wody. Proste, a efektowne! https://www.nowin.pl/2023/12/21/farba-do-plytek-jak-pomalowac-kafelki-w-lazience-lub-kuchni/
    • Komentarz dodany przez zecia: Pomalowanie kafelek farbą do płytek to ekonomiczny sposób na nową łazienkę lub kuchnię. Najpierw przygotuj powierzchnię – oczyść ją z brudu i tłuszczu (np. benzyną ekstrakcyjną), a potem delikatnie zeszlifuj, by farba dobrze chwyciła. Wybierz farbę przeznaczoną do ceramiki, np. akrylową z utwardzaczem, odporną na wodę i zarysowania. Nałóż grunt, jeśli zaleca producent, a następnie dwie warstwy farby – wałkiem na płasko, pędzlem w kątach. Odczekaj 12-24 godziny między warstwami. Fugi możesz zamalować lub zostawić dla kontrastu, używając cienkiego pędzla. To sposób na szybką zmianę bez bałaganu. Po malowaniu chroń kafelki przed wilgocią przez kilka dni, aż farba stwardnieje. Styl i świeżość gwarantowane!
    • Pomalowanie płytek podłogowych to najprostszy i tani sposób na ich odświeżenie lub zmianę wyglądu. Użycie farby sprawdza się w sytuacji, gdy stare płytki są w dobrym stanie, bez pęknięć i wykruszeń, ale nie pasują stylistycznie lub kolorystycznie do wystroju wnętrz. Pełna treść artykułu pod adresem: https://budujemydom.pl/wykanczanie/podlogi-i-posadzki/a/112881-malowanie-plytek-podlogowych-jak-odnowic-stare-plytki
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...