Skocz do zawartości

Drzwi balkonowe i podmurówka


Recommended Posts

Witam serdecznie, mam pytanie ogólnobudowlane. Mianowicie w całym mieszkaniu posiadam zamontowane (przez dewelopera) okna balkonowe, w zimie pojawił się problem bardzo zimnej podłogi przy oknach. Różnice w temperaturach są dość spore - około 1 metr od okna temp. podłogi wynosi 21.5 st. C, a przy oknie temp. podłogi to średnio około 16-17 st. C. Nie dawało mi to spokoju więc rozebrałem podłogę przy oknie i podkułem lekko cienką warstwę posadzki i tam znalazłem chyba znalazłem przyczynę zimnej podłogi. Moim zdaniem okno zostało niepoprawnie zamontowane gdyż stoi bezpośrednio na podmurówce z cegieł. Zdjęcie okna w załączniku (mowa o tym 3 skrzydłowym), zdjęcie zrobione jeszcze przed wylewkami. Czy pod oknem nie powinna być warstwa izolacji np. styropianem?

Poniżej jeszcze filmik obrazujący szczelinę pod oknem.
https://www.youtube.com/watch?v=AARzXOf_96s

Czy mógłbym prosić o radę i informację czy moje obawy są realne i co ewentualnie można by zrobić w takim przypadku.

Z góry dziękuje serdecznie za pomoc.

DSC01446.jpg

Link do komentarza

Witam,
Niestety popełniono kilka błędów, myślę, że największe nie podczas montażu, a powstały one już na etapie POMIARU.

To właśnie na tym etapie należy poinformować inwestora o ewentualnych skutkach takiego rozwiązania, tu można było zaproponować skorzystanie z poszerzeń systemowych, które oddzielą wylewkę wewnętrzną od zewnętrznej, co poprawi izolację wylewki. Przypuszczam, iż aby być atrakcyjnym cenowo w stosunku do konkurencji pominięto ten fakt.

Jeżeli zdecydowano się na rozwiązanie z podmurówką, należało wykonać to z odpowiednich materiałów zapewniających lepszą izolację termiczną np. IsomurPlus.

Duże znaczenie w tych zamontowanych oknach ma też brak izolacji paroszczelnej i paroprzepuszczalnej, a w dolnej części okna należało zastosować fartuch Epdm, co dodatkowo zabezpieczy nam pianę poliuretanową przed chłonięciem wilgoci.

Niestety niezabezpieczona piana Poliuretanowa uległa degradacji pod wpływem promieni UV i po prostu nasiąkła wilgocią, to wszystko spowodowało wzmocnienie efektu przemarzania.

Najmniej obwiniałbym samych monterów, gdyż oni przyjechali zamontować okna, natomiast wszelkie ustalenia omawiane były podczas pomiaru. Dlatego tak ważnym elementem jest załącznik pomiarowy i charakterystyka budowy, w której zaznaczamy wszelkie informacje odnośnie montażu.

Natomiast w samym montażu nie zauważyłem ani jednego mocowania dolnej ościeżnicy, co może skutkować odkształceniem profilu. Okna mocujemy po całym obwodzie.

Pytanie brzmi co teraz z tym zrobić, bo z filmiku wynika, iż jest jeszcze jest możliwość zareagowania.

Można zdemontować okno i zamontować z poszerzeniami systemowymi, oddzielając wylewkę wewnętrzną od zewnętrznej.

Lub usunąć podmurówką i na to miejsce wstawić podmurówkę IsomurPlus.

Całość należy zabezpieczyć taśmami paroizolacyjnymi, w dolnej część balkonu i nowej podmurówki zastosować fartuch Epdm.

Pozdrawiam
Bartłomiej Knapczyk
Manager ds. montażu w OKNOPLAST

Link do komentarza
Przy takiej lokalizacji i wielkości okien różnice w temperaturze podłogi są nieuniknione ze względu choćby na znacznie wyższą (3 -4 krotnie) przenikalność ciepłą okien niż muru, straty ciepła od fundamentu, jak i brak ogrzewania w pasie przyokiennym (np. grzejników kanałowych czy podłogówki). Nawet super "ciepłe" osadzenie takiego okna niewiele poprawi i jedynie modyfikacja izolacji cieplnej ściany fundamentowej/warstw podpodłogowych czy zmiana sposobu ogrzewania umożliwi uzyskanie równomiernej temperatury podłogi.
Link do komentarza
Dziękuje serdecznie za opinie i pomoc.

Panie Cezary, oczywiście mam świadomość że okna mają dużo większą przenikalność lecz uważam że starty które odnotowałem po demontażu podłogi czyli około 8 st. C (posadzka 14 st. C ) , są nieakceptowalne, tym bardziej że pomiar był wykonywany podczas tegorocznej zimy - której niemalże nie było. Czy w takim razie mam rozumieć że proponowałby Pan aby "skuć" widoczne cegły i zastąpić je innym materiałem, wykazującym większą izolacyjność cieplną, oraz zastosować się do Rady p. Profesjonalisty z firmy Oknoplast.
Cytat

Można zdemontować okno i zamontować z poszerzeniami systemowymi, oddzielając wylewkę wewnętrzną od zewnętrznej lub usunąć podmurówką i na to miejsce wstawić podmurówkę IsomurPlus.

Link do komentarza
Przewodność cieplna pasa podokiennego ma praktycznie niewielki wpływ na temperaturę podłogi w pobliżu okna, jeśli zamontowano odpowiednio grubą izolację podpodłogową i zewnętrzne ocieplenie cokołu/ścian fundamentowych.

Wymiana podmurówki na "ciepłą" ograniczy jedynie możliwość skraplania się pary wodnej na chłodnym podłożu, a podłoga w pobliżu nadal będzie chłodna.

Ewentualny szerszy zakres termomodernizacji można rozważać po sprawdzeniu i analizie stanu izolacji cieplnej warstw konstrukcyjnych wokół okna. Podstawową przyczyną jest jednak brak ogrzewania tworzącego kurtynę ciepłego powietrza w świetle okien. Naturalna konwekcja przy grzejnikach umieszczonych w oddaleniu od okien sprawia, że ogrzane powietrze unosi się do sufitu po czym schładza się w płaszczyźnie okien i jako zimne przemieszcza się po podłodze w kierunku grzejników. Schładzanie potęguje umieszczenie okien w narożu, co utrudnia konwekcję, przez co tworzy się w naturalny sposób strefa zimnej podłogi.

Zatem bez zmiany układu grzewczego trudno spodziewać się dogrzania podłogi nawet po efektywnej poprawie ciepłochronności osadzenia okna.

P.S. Bloczki izolacyjne mają pionową przewodność cieplną 0,2 W/m K, co przy wysokości podmurówki ok. 12 cm odpowiada przenikalności cieplnej U= 1.6 W/m2 K, czyli gorszej niż rama okienna.
Link do komentarza
Gość Strawman
Cytat

... tu można było zaproponować skorzystanie z poszerzeń systemowych, które oddzielą wylewkę wewnętrzną od zewnętrznej, co poprawi izolację wylewki. Przypuszczam, iż aby być atrakcyjnym cenowo w stosunku do konkurencji pominięto ten fakt.


Spokojnie można uniknąć mostka termicznego w strefie posadzkowej przy oknie. Nie ma konieczności stosować drogich poszerzeń - wystarczy odpowiedniej wysokości listwa startowa... uzupełniona o ciepły montaż samego okna i właściwe ocieplenie cokołu na zewnątrz i wewnątrz

Cytat

Jeżeli zdecydowano się na rozwiązanie z podmurówką, należało wykonać to z odpowiednich materiałów zapewniających lepszą izolację termiczną np. IsomurPlus.

Machnąć ręką na rodzaj materiału - błędem było przede wszystkim wymurowanie cokołu na szerokość większą niż konieczne minimum do oparcia podstawy okna!
To ten pas zimnego muru powoduje efekt spadku temperatury.

Cytat

Natomiast w samym montażu nie zauważyłem ani jednego mocowania dolnej ościeżnicy, co może skutkować odkształceniem profilu. Okna mocujemy po całym obwodzie.


Dokładnie tak powinno być!!!

Cytat

Pytanie brzmi co teraz z tym zrobić, bo z filmiku wynika, iż jest jeszcze jest możliwość zareagowania.
Można zdemontować okno i zamontować z poszerzeniami systemowymi, oddzielając wylewkę wewnętrzną od zewnętrznej.

Można też zdemontować okno, usunąć podmurówkę w aktualnym kształcie, wymurować ją na 12 cm,
ale na tyle nisko, aby zmieściła się 5cm listwa startowa. Pianka, membrany ciepłego montażu na okno. Następnie ociepleniem dojeżdżamy do cokołu. W przestrzeni którą normalnie zajmuje wylewka posadzkowa umieszczamy ok. piętnasto centymetrowy pasek XPS o grubości posadzki (to załatwia izolację od zewnętrznego cokołu) wypełniamy przestrzeń przy samym oknie - częściowo stworzoną przez listwę startową. Tyle i po problemie.

Odnoszę wrażenie, że nie bardzo rozumiecie co chciałem przekazać - jedno zdjęcie, choć pokazuje ocieplenie innego elementu, to zasada jest ta sama: pasek XPS likwiduje mostek tworzony przez posadzkę stykającą się z listwą startową i futryną. Poniżej tego paska mamy już styropian ocieplenia podłogi.

Link do komentarza
Koledzy wyżej opisali szczegółowo - praktycznie i teoretycznie idealne rozwiązanie sytuacji. Dodałbym tylko - należałoby zdemontować całe okno, bo skoro na dole jest tak miernie to i na reszcie nie musi być lepiej. Ot - zwyczajna deweloperka gdzie na każdym etapie króluje CCC.

Nie jestem przekonany, że pod oknem MUSI być wszędzie poszerzenie, bo tworzy się mostek termiczny. Wychodząc z tego założenia, to tak samo należałoby zrobić przy każdym oknie - one też stoją na podmurówkach! Nie zauważacie tego?
Demonizujemy znaczenie poszerzeń pod balkonami. Owszem - są dobre, warte zastosowania. Ale bez nich świat się nie zawali. Trzeba tylko dopilnować by dobrze była docieplona część zewnętrzna.

Natomiast w sytuacji z filmu (trochę nudna fabuła;) - brakuje mocowania, piany a ten gruz pod oknem skutecznie utrudni uszczelnienie tego od nowa. Najprawdopodobniej tak było od początku - okniarze nie montowali, bo pewnie nie było podmurowane albo ich stawka nie przewidywała pianowania dołu, murarze nie mieli pianki, ociepleniowcy nie wyręczyli okniarzy itd..
W tej sytuacji by było szybko i tanio: zapianowałbym dokładnie dół dokładając kotwy (2-3) i poczekał na zimę - by sprawdzić efekt. Jak niewystarczający - to za rok poprawić montaż dając poszerzenia.
Albo udać się do prawnika który napisze skuteczną reklamację do dewelopera...
Link do komentarza
  • 8 miesiące temu...
Dzięki wszystkim za odpowiedź, okno zostało ponownie wypianowane oraz zostały dodane 2 kotwy na dole, lecz niestety podczas niedawnych mrozów temp. podłogi przy samym oknie oscylowała w granicach 0-2 st. C. Para która skropliła się na okna spłyneła i na podłodze miałem zamarzniętą kałuże :/

Czy mógłbym ewentualnie liczyć na to żeby ktoś z szanownych forumowiczów podpowiedział mi konkretnie, co dokładnie powinno być wykonane aby uzyskać możliwie jak najlepszy efekt? W niedługim czasie deweloper ma przystąpić do naprawy powyżej opisanej wady lecz obawiam się żeby nie zostało to wykonane słabo, dlatego tez chciałbym go poinformować na jakie "minimum" wykonania liczę.
Link do komentarza
Prawdopodobnie najlepszym rozwiązaniem byłoby zastąpienie tej ceglanej podmurówki specjalnym profilem z XPS, tzw. ciepłym parapetem. Przykładowo tego rodzaju:
https://sklep.grupamagnum.eu/cieply-montaz_...ST-PD02-XT.html
Oczywiście wymiary ciepłego parapetu trzeba odpowiednio dobrać do profilu i przewidywanych obciążeń.
Prawdopodobnie przemarza sama podmurówka z cegły. Zasadnicze pytanie, czy ją w ogóle ocieplono od zewnątrz? W takiej sytuacji dodanie np. listwy progowej i nawet bardzo staranne wypełnienie pozostałej pomiędzy oknem a podmurówką szczeliny niewiele da.

DSC01446.jpg

Link do komentarza
Cytat

Zasadnicze pytanie, czy ją w ogóle ocieplono od zewnątrz? W takiej sytuacji dodanie np. listwy progowej i nawet bardzo staranne wypełnienie pozostałej pomiędzy oknem a podmurówką szczeliny niewiele da.


Dzięki za odpowiedź
Z tego co mi wiadomo to z zewnątrz jest ocieplone styropianem 10 cm.
Link do komentarza
Ale żeby to ocieplenie było przynajmniej w miarę skuteczne, drzwi powinny być zlicowane z zewnętrzną płaszczyzną tej podmurówki i osłonięte izolacja cieplną, tak żeby zachodziła ona 2-3 cm na ramiak (profil) drzwi. Pomijam już tu staranność ułożenia tej izolacji. Jeżeli podmurówka nie jest prawidłowo osłonięta, tak żeby nie było nieosłoniętych fragmentów ani z boku, ani od góry, to zwyczajnie przemarza. A na to wskazują opisane objawy - szczególnie ta zamarzająca na podłodze woda.
Link do komentarza

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Ta sprawa nie jest tak do końca ściśle określona w przepisach. Trzeba też uwzględnić pewną praktykę, która się wytworzyła.   Przede wszystkim zawsze wymagane jest sporządzenie opinii geotechnicznej. Mamy na to konkretny przepis, który zawiera Rozporządzenie Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 25 kwietnia 2012 r. w sprawie ustalania geotechnicznych warunków posadawiania obiektów budowlanych (Dz.U. 2012 poz. 463)   § 7. 1. W przypadku obiektów budowlanych wszystkich kategorii geotechnicznych opracowuje się opinię geotechniczną   W przypadku domów jednorodzinnych najczęściej sporządza ją projektant budynku lub projektant dokonujący adaptacji projektu gotowego. Z zastrzeżeniem, że najczęściej stosuje się tu coś co można nazwać najniższym poziomem wymagań. Wynika to ze specyfiki domów jednorodzinnych, czyli zwykle obiektów zaliczanych do tzw. pierwszej kategorii geotechnicznej. Mówiąc w ogromnym skrócie, są one niewielkie i o prostej konstrukcji, posadowione na gruntach nośnych, jednorodnych i przy poziomie wód gruntowych poniżej poziomu posadowienia (proste warunki gruntowe). Teraz pojawia się pytanie na jakiej podstawie w takich sytuacji projektant ma określić kategorię geotechniczną konkretnego obiektu (domu)? W cytowanym powyżej rozporządzeniu zakres wymaganej dokumentacji różnicuje się przede wszystkim ze względu na kategorię obiektu budowlanego. Zgodnie z zasadą, że im trudniejsze warunki gruntowe i/lub bardziej skomplikowany obiekt, tym i wymagany zakres dokumentacji jest większy. Znajdziemy tam ogólny zapis:   § 4. 4 Kategorię geotechniczną całego obiektu budowlanego lub jego poszczególnych części określa projektant obiektu budowlanego na podstawie badań geotechnicznych gruntu, których zakres uzgadnia z wykonawcą specjalistycznych robót geotechnicznych.   Swoiste doprecyzowanie stanowi tu kolejny przepis:   § 6. 2. Dla obiektów budowlanych pierwszej kategorii geotechnicznej zakres badań geotechnicznych może być ograniczony do wierceń i sondowań oraz określenia rodzaju gruntu na podstawie analizy makroskopowej. Wartości parametrów geotechnicznych można określać przy wykorzystaniu lokalnych zależności korelacyjnych.   Najwyraźniej jednak powyższy zapis należy traktować jako zalecenie, nie zaś „sztywny” wymóg. Tym bardziej, że w przypadku obiektów zaliczanych do pierwszej kategorii geotechnicznej nie ma wymogu przedstawienia dokumentacji z przedstawionych badań. Wróćmy tu do § 7. 1., który należałoby interpretować wraz z kolejnymi punktami:   § 7. 1. W przypadku obiektów budowlanych wszystkich kategorii geotechnicznych opracowuje się opinię geotechniczną. 2. W przypadku obiektów budowlanych drugiej i trzeciej kategorii geotechnicznej opracowuje się dodatkowo dokumentację badań podłoża gruntowego i projekt geotechniczny. 3. W przypadku obiektów budowlanych trzeciej kategorii geotechnicznej oraz w złożonych warunkach gruntowych drugiej kategorii wykonuje się dodatkowo dokumentację geologiczno-inżynierską, zgodnie z  przepisami ustawy z  dnia 9 czerwca 2011 r. – Prawo geologiczne i górnicze (Dz. U. Nr 163, poz. 981).   W związku z tym wytworzyła się praktyka, w której projektant zawsze sporządza opinie geotechniczna, lecz w przypadku pierwszej kategorii geotechnicznej nikt nie wymaga od niego przedstawienia w tej opinii dokładnych danych na temat gruntu. Danych wziętych chociażby z opisu i interpretacji odwiertów. Projektant przecież i tak bierze za to wszystko odpowiedzialność, a ostatecznie kieruje się swoją wiedzą i doświadczeniem. To całkiem rozsądne, bo w praktyce w takich prostych przypadkach rozbudowane badania nie są do niczego potrzebne. Trzeba zachować umiar, rozsądek i pewną proporcję nakładów i korzyści. Ponadto projektant jest często w stanie sporo wywnioskować już po takich robotach jak zrobienie wykopów pod szambo, przyłącze wodociągowe czy wiercenie studni.  
    • Dlatego sugeruję najpierw użycie farby separacyjnej.
    • Witam,  z początkiem października złożyłem wniosek o wydanie warunków zabudowy na dom jednorodzinny z garażem w bryle budynku. Dostałem informację z gminy, że decyzja zostanie wydana do 31.03.2025 (ze względu na dużą ilość wniosków spowodowanych zbliżającymi się zmianami). Zastanawiam się teraz jakie mam opcje aby w przyszłości móc postawić jednak też garaż wolnostojący/ budynek gospodarczy. Wolałbym poczekać teraz na tą decyzję która ma zostać wydana do końca marca. Czy później mogę zmienić warunki zabudowy, tak aby postawić garaż wolnostojący? jeżeli tak to za pomocą jakiego wniosku? i czy jeżeli zmiana warunków zabudowy nastąpi po 1 stycznia 2026 to czy warunki z automatu będą miały tylko 5 lat ważności? i jeszcze pytanie ile trwa sama zmiana warunków zabudowy (w internecie jest napisane miesiąc, ale aktualnie na warunki zabudowy w mojej gminy trzeba czekać 5 miesięcy, a teoretycznie mają na to 3 miesiące). Z góry dziękuję za informację :) 
    • Budowa, która powinna zakończyć się co najmniej 3 miesiące temu wciąż nie została skończona. Szef firmy budowlanej ciągle powtarza "nie nasza wina, skaczemy z budowy na budowę, są opóźnienia".   Jesteśmy w trakcie robót dachowych, które przez firmę budowlaną stale są przekładane. Do stanu surowego zamkniętego brakuje nam tylko/aż dachu. Ostatnio zaczął padać śnieg, a nocami słupki rtęci wskazują ujemną temperaturę. Czy może mieć to jakiś zły wpływ na więźbę dachową?
    • Komentarz dodany przez PornKup: Jestem przerażony. Oszuści podkładają papiery pod oczyszczalnie które nie istnieją i z problemem zostaje użytkownik który jest bogu ducha winny. nie dajcie się ludzie nabrać - trzeba żądać papierów i dopiero podejmować decyzje zakupu. modernizacja szamb to tylko wymiana na prawdziwe urzadzenie
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...