Skocz do zawartości

Jak sprawdzić prawidłowość kosztorysu


Recommended Posts

Witam.
Chodzi o to, gdzie można samemu sprawdzić i spróbować samemu przygotować kosztorys.
Często miałem wrażenie że wykonawcy przygotowując swoje kosztorysy albo biorą ceny z kosmosu, albo coś chcą ukryć, albo zwyczajnie pominąć.
Nie wiem gdzie mógłbym sam sobie przygotować takie kosztorysy, skąd wziąć średnie ceny potrzebne do wykonania zaplanowanych prac i ewentualne materiały.
Przecież muszą istnieć takie kalkulatory, niekoniecznie profesjonalne i szczegółowe.
Znacie jakieś metody przeliczania "dla siebie" ?
Link do komentarza
Jak poglądowy to proszę, choć ten może być już trochę nieaktualny:
http://www.cennik-budowlany.pl/cennik-uslu...nych/index.html

Te sygnowane są 2014
http://www.dobrebudowanie.pl/cennik-uslug-budowlanych.html

http://cennik-budowlany.remontuj.pl/

A te tabele pozwolą Ci się zorientować w jak bogatym regionie przyszło Ci żyć

http://wb4.pl/go.live.php/PL-H295/barometr...udowlanych.html
Link do komentarza
Gość gawel
Cytat

Jani - porada na "plusik"
A masz może coś podobnego dla instalacji zewnętrznych doprowadzonych do budynku? (gaz,woda, energia elektryczna)
Materiały użyte, wykopy, itd?


Paweł kosztorys to kwestia względna, zależy z reszta do czego Ci ta wiedza o cenie potencjalnej. Jeżeli chodzi o przyłącza to ja ostatnio ćwiczyłem temat , jak pamiętasz na okoliczność podłączenia się do przy kanalika i zrobiłem tak zamiast kosztorysu sondaż internetowo-telefoniczny, ceny 1100-1500 z materiałem

następnie rozważyłem możliwość oddzielnie zrobienia wykopu systemem zleconym i samodzielny montaż, cena 700wykop+300rury+plus własna robocizna i zasypanie.



a następnie znalazłem wykonawcę i po małych targach skorzystałem z jego usług. cena na gotowo 640+10 zł napiwku =650
Tak ze zamiast szukać kosztorysu lepiej zainwestować (czas) w pozyskanie informacji i wykorzystanie ich do hard negocjacji. Edytowano przez gawel (zobacz historię edycji)
Link do komentarza
Gość gawel
Cytat

Musiałeś go nieźle ubezwłasnowolnić zanim się zgodził. icon_biggrin.gif

Ten napiwek wartości czterech piw mnie naprowadził - słusznie? icon_mrgreen.gif


Zasłużył bo wypocił kopiąc rów z 4 piwa , więc to było tak odnośnie wyrównania poziomu płynów.
Link do komentarza
Cytat

Paweł kosztorys to kwestia względna, zależy z reszta do czego Ci ta wiedza o cenie potencjalnej.




ooooo
tu tu tu!
icon_smile.gif
dostałem za mój przyłącz lini Nn propozycję kwotową dotyczącą wykupienia - i muszę się "jakoś nie zgodzić"
Albo i zgodzić.
Wiem już jak się liczy amortyzację, nie wiem natomiast jak spróbować zmierzyć się z proponowaną wyceną.
Muszę mieć jakiś fachowy cennik aby to porównać i ewentualnie się zgodzić lub nie.
Link do komentarza
Cytat

Witam.


Jak parę lat temu dostałem kosztorys wykonania robót to mi włosy na głowie stanęły.
Kro po kroku dochodziłem co i skąd. Na komin wliczono mi tyle cegieł, że ze cztery bym wystawił zamiast jednego,
kamień zamiast na oblicówkę to do dachu bym wyłożył itd.
Z kosztorysami to ostrożnie :-)
Link do komentarza
Cytat

Witam.
Chodzi o to, gdzie można samemu sprawdzić i spróbować samemu przygotować kosztorys.
Często miałem wrażenie że wykonawcy przygotowując swoje kosztorysy albo biorą ceny z kosmosu, albo coś chcą ukryć, albo zwyczajnie pominąć.
Nie wiem gdzie mógłbym sam sobie przygotować takie kosztorysy, skąd wziąć średnie ceny potrzebne do wykonania zaplanowanych prac i ewentualne materiały.
Przecież muszą istnieć takie kalkulatory, niekoniecznie profesjonalne i szczegółowe.
Znacie jakieś metody przeliczania "dla siebie" ?



A że byłem dobry w kosztorysowaniu bez mała 20 lat temu to:
Na wszystko masz Katalog Norm Rzeczowych w skrócie KNR - zazwyczaj korzysta sie z trzech KNR-ów 2-01 2-02 i 4-01 aczkolwiek jest ich zdecydowanie więcej no i normy też się zmieniają...
Dwa pierwsze dotyczą budowy nowych obiektów - a 4 dotyczy remontów.
Jak masz te katalogi to sobie wtedy sprawdzasz zakres i harmonogram robót

W tych KNR-ach masz zawarte pozycje R+M+S ( Robocizna Materiały Sprzęt )
W programach liczących podstawiasz pod te pozycje np robociznę 20 zł/rg ( roboczogodzina ) Sprzęt ( koparka =mg ) a materiały bierzesz z powiedzmy Sekocenbud-u albo z cennika hurtownii icon_smile.gif

I najprościej w robotach ziemnych to jest tak: obmiar = szerokość x wysokość/głębokość x długość = m3
m3 x rg x mg x zużycie materiałów na m3/lub/ m2 + narzut ( marża wykonawcy ) i wychodzi ci całość pozycji.

Najważniejsze w kosztorysowaniu to jest wyobrażenie sobie harmonogramu robót
Ja dla linii podziemnej elektrycznej zrobił mniej więcej tak:
1) Wytyczenie wykopu
2) Zdjęcie humusu
3) Wykop
4) Zabezpieczenie wykopu szalunkami
5) Ułożenie kabla
6) montaż kabla
7) Demontaż szalunków
8) Zasypanie wykopu
9) Czasami transport materiałów na odległość do 1km..
10) inne czynności 5% sumy poz 1-9
I to jest wszystko w jednej pozycji KNR !
Jak jesteś kumaty to sobie to wyliczysz samemu.
Link do komentarza

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Komentarz dodany przez agata: czy ktos wie czy kostka z brukbet jest warta uwagi? przymierzamy sie w koncu do zakupu
    • To chyba chybiony i fałszywy argument, bo klimatyzator jednak dmucha powietrzem zagrzanym do o wiele wyższej temperatury niż te 22 stopnie, chcąc osiągnąć zadaną temperaturę i pewnie to jest o wiele wyższa temperatura niż 30 st. Nie mierzyłem ale tak na wyczucie to znacznie przkracza trzydziestkę. Więc to akurat w drugą stronę działa, jeśli chodzi o tę "róznicę temperatur", czyli na korzyść hydrauliki. 
    • Ogrzewanie hydrauliczne, które występuje w 99% nowych polskich domach jest mniej efektywne i droższe niż bezpośrednie ogrzewanie pompą powietrze-powietrze, bo COP zależy od różnicy temperatur, a wodę trzeba ogrzać do ok 30°C, za powietrze do 22°. Proponuję zainteresować się systemem HVAC. V-wentylacja z odzyskiem ciepła wykonana pod ilość mieszkańców, a nie na kubaturę. Musi być, gdy chcemy używać klimatyzacji, bo latem przy chłodzeniu wentylacja grawitacyjna nie działa i oddychamy coraz bardziej zużytym powietrzem, co prowadzi do różnych dolegliwości. AC- jakość powietrza, za którą odpowiadają rewersyjne pompy ciepła (klimatyzatory). Temperatura cały rok, a wilgotność, która tworzy zaduch latem (tryb dry). H- ogrzewanie, czyli w przypadku, gdy klimatyzacja nie da rady (zazwyczaj kilka dni w roku) do uruchamiają się maty grzewcze. Ogrzewanie oporowe to COP 1, ale ono jest w tym systemie tylko wspomaganiem na wypadek ekstremalnych mrozów, awarii, czy dla komfortu, gdy ktoś chce bardziej dogrzać pokój. Poza tym pompy ciepła wciąż działają, więc zużycie jest śladowe. Dlaczego potrzebne są maty? Czy nie można dobrać większej mocy klim? Chodzi o to, że sezon grzewczy trwa ponad pół roku, a średnia temperatura w tym czasie w ostatnich latach to +5C i wciąż rośnie. Jeśli pompa będzie za duża to przez większość sezonu będzie działać on-off i łączne zużycie wyjdzie 2-3x większe. Jeśli rekuperacja jest zrobiona zgodnie ze sztuką, czyli działa na 20-30m3//osobę to klimy 30W/m2 są wystarczające. Cały system wychodzi przy okazji najtaniej i zapewnia zużycie poniżej 15kWh/m2. Ponadto warto wiedzieć, że powietrze nawiewane z anemostatów po odzysku ciepła jest tylko o kilka stopni chłodniejsze od domowego. Gdy podajemy je z góry to zapobiega ścieleniu się ciepłego przy suficie, a samo zanim opadnie zdąży się ogrzać. Daje to komfort w strefie przebywania ludzi. System musi być kompletny i dobrze przemyślany. 
    • A stoją zapewne obok siebie... więc jak zrobi się z nich  "kątownik" - będą stały jeszcze stabilniej...
    • Może być różnie, bo one są dość wiotkie. Zależy też, jak równa jest posadzka w garażu.
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...