Skocz do zawartości

Pomoc w zrobieniu wentylacji


Recommended Posts

Napisano
Witam. Chciałbym się dowiedzieć jak zrobić prawidłowo wentylację nawiewną - wywiewną grawitacyjną lub mechaniczną. Bez odzysku ciepła. W załączniku dodałem projekt domu. Tam gdzie jest zaznaczone komin wentylacyjny jest podłączony do jednego kanału pok,1 i kuchnia, w tym kominie są dwa kanały, drugi kanał jest podłączony do kominka. Dodam, że w prawym narożniku łazienki jest zrobiona dziura w suficie i jest wprowadzona na dach rurą 100. Proszę o przesłanie mi rozwiązania technicznego jak prawidłowo zrobić wentylację. Dom jest ogrzewany piecem na miał.

DSC01446.jpg

Gość stach
Napisano
  Cytat

Witam. Chciałbym się dowiedzieć jak zrobić prawidłowo wentylację nawiewną - wywiewną grawitacyjną lub mechaniczną. Bez odzysku ciepła. W załączniku dodałem projekt domu. Tam gdzie jest zaznaczone komin wentylacyjny jest podłączony do jednego kanału pok,1 i kuchnia, w tym kominie są dwa kanały, drugi kanał jest podłączony do kominka. Dodam, że w prawym narożniku łazienki jest zrobiona dziura w suficie i jest wprowadzona na dach rurą 100. Proszę o przesłanie mi rozwiązania technicznego jak prawidłowo zrobić wentylację. Dom jest ogrzewany piecem na miał.

Rozwiń  

Nie jestem specjalistą w sprawach wentylacyjnych, ale po przeczytaniu Twojego postu nasuwa mi się mnóstwo pytań icon_rolleyes.gif , bez odpowiedzi na nie tylko jasnowidz może Ci pomóc icon_rolleyes.gif
Dodałeś w załączniku ZARYS układu POMIESZCZEŃ, a nie - jak piszesz PROJEKT DOMU. Nie ma żadnych wymiarów (aby obliczyć np. kubaturę pomieszczeń), informacji gdzie jest ten piec na miał, jak wysoki jest ten dom, czy masz sąsiada nad sobą, czy strych jest dostępny (ułożenie przewodów nawiewowych), czy jest miejsce, gdzie mógłbyś umieścić czerpnię i wyrzut powietrza, napęd układu mechanicznej wentylacji... itd, itp...
Napisano
Jest to mieszkanie, mieszkamy w 4 osoby. Obok nas jest sąsiad przedzielony ścianą. Problemem jest brak wentylacji nawiew i straszny grzyb na ścianach i wilgoć ok 70 - 85 %. Nad naszą częścią jest strych nie zagospodarowany tzn. nikt nie mieszka nad nami ale można normalnie chodzić po strychu. Piec jest w innej części budynku. Mieszkanie we wszystkich pokojach jest obniżone sufitem podwieszanym z płyt g/k i ocieplony wełną mineralną więc można rozmieścić przewody wentylacyjne nad stelażem. Dodałem poprawiony układ pomieszczeń. Dlatego proszę o pomoc jak rozwiązać problem i zamontować wentylację i chce to zrobić małym nakładem finansowym.

DSC01446.jpg

Napisano
Dla tego mieszkania potrzebna jest wentylacja o wydajności min. 120m3/h.

Układ do wentylacji jest bardzo wredny. Raczej wentylacja grawitacyjna odpada. Może być wentylacja mechaniczna wywiewna, wywiewno-nawiewna z rekuperacją lub bez. Na siłę wentylacja hybrydowa.

Określ co chcesz mieć i za jaka kasę.
Napisano
Myślałem o wydatku max do 2000 zł. rury ocieplane będę miał więc nie liczę tego do tej kwoty. Nie wiem jaki układ wentylacji zastosować dlatego liczę na jakieś propozycję i rozwiązania. Ktoś mi mówił, żebym zrobił z jednej strony nawiew i doprowadził z jednego miejsca od wentylatora nawiewnego czwórnik i 3 kanałami wyszedł na pokoje. W pok. 1 zaizolował kratkę wentylacyjną i wywiew grawitacyjny przez kuchnie i łazienkę ale nie wiem czy to dobre rozwiązanie i jeśli dobre to jakie wentylator nawiewny zastosować.
Napisano
Proponuję wykonanie wentylacji mechanicznej nawiewno-wywiewnej z rekuperacją, zrównoważoną, w oparciu o proste centrale np. LUNA, czy Vents VUT 200 H mini.
Uważam, że ze względu na układ pomieszczeń i ich "specyfikę" każde z nich powinno mieć nawiew i wywiew. Rozdział powietrza poprzez rozdzielnice - z zastrzeżeniem, że wywiew z kuchni i łazienki oddzielną "nitką".

Każdy inny rodzaj wentylacji ani nie będzie sprawny i co ważniejsze zimą będzie pizgało zimnem po nogach jak nic, albo nie będzie wentylacji.

Przy samodzielnej instalacji (co nie powinno być trudne, z uwagi na obniżony sufit) można to wykonać w kwocie od 2.000zł (na LUNIE) lub od 3.000zł na Ventusie (lepsze rozwiązanie).
Do wyrzutni wykorzystać istniejący kanał w łazience, czerpnię zrobić z przeciwnej strony.
Rozdzielacze umieścić nad dużym pokojem, a centralę pod sufitem w korytarzu.

Napisano (edytowany)
Można się pokusić na uproszczenie rozkładu anemostatów, tak aby nawiew był w poniszczeniach czystych, a wywiem w brudnych, ale
- jaka funkcje pełni pokój "2",
- jaka funkcje pełni pokój "3",
- korytarz jest pomieszczeniem zewnętrznym, czy wewnątrzklatkowym?
Rozdział wydajności strug w tym przypadku powinien być dojść precyzyjny, tak aby łazienka nie wysysała więcej niż powinna
(pokój nr3 i tak poda tyle ile będzie miał nastawione).
Minusem będzie/może być przedostawanie się zapachów z kuchni do łazienki.

Aby temu zaradzić można ewentualnie przebić przetokę z pokoju "1" do łazienki dla zbilansowania nawiew - wywiew.


edit: literówka Edytowano przez Jani_63 (zobacz historię edycji)
Napisano
  Cytat

Można się pokusić na uproszczenie rozkładu anemostatów, tak aby nawiew był w poniszczeniach czystych, a wywiem w brudnych, ale

Rozwiń  


wtedy, w zasadzie, wszystkie drzwi (oprócz wejściowych) muszą mieć "dziury", a to nie tylko "przewiew" ale i odgłosy.


Ps. Taki układ, to koszmar wentylacyjny.
Napisano
Pokój 2 i 3 są pokojami do spania i dziennymi tak samo jak pok. 3. Przez korytarz się wchodzi z dworu i można z niego wejść albo do pok.3 lub do kuchni czyli można powiedzieć, że jest wewnątrz mieszkania. Więc panowie co polecacie w tej sytuacji zrobić, bo rozumiem, że wentylator nawiewny ze sterownikiem i nawiew do pok 1,2,3 a wyjście przez kuchnie i łazienkę nie wchodzi w grę?
Napisano (edytowany)
To może jakoś zadziałać, lepsze to niż nic, ale:
- drzwi od kuchni do łazienki muszą być szczelne,
- pozostałe drzwi muszą mieć szczelinę wentylacyjną nie mniejszą jak 200cm2 (łazienki i kuchni) i nie mniej jak 80cm2 dla drzwi z pokoju 3 do pokoju 1.
- zlikwidować kanał wentylacyjny przy kominku (bo ponoć jest) - ale to nie jest wskazane,
- wentylacja ma być ciągła, a to wyklucza otwieranie lub rozszczelnianie okien w pokojach.

dopisałem:

Drzwi z pokoju 1 do korytarza, są traktowane jako prowadzące do kuchni - stąd 200 cm2. Edytowano przez bajbaga (zobacz historię edycji)
Gość stach
Napisano (edytowany)
  Cytat

Przez korytarz się wchodzi z dworu i można z niego wejść albo do pok.3 lub do kuchni [...]

Rozwiń  

Z rysunku wynika, że do pokoju 1 icon_rolleyes.gif to jest tutaj mało istotne, ale tak dla jasności to piszę Edytowano przez stach (zobacz historię edycji)
Napisano
Tak dokładnie znowu błąd. Wejście do domu jest przez korytarz i później do pok.1 albo do kuchni i na resztę pomieszczeń. Zrobiłem na rysunku poprawki czy można w ten sposób rozpieścić kanały wentylacyjne kolor zielony i czy czerpnia może być w tej konfiguracji, że wkuje się z boku ściany? Proszę jeszcze o informację jaki wentylator nawiewny kupić ewentualnie jakiś jeszcze sterownik i jaka średnica rury bo rozumiem, że ma być rura ocieplana i w suficie montuje anemostat na końcu kanału a wyciąg w kuchni i łazience zwykła kratka?

DSC01446.jpg

Napisano
Zwracam uwagę na to, bo ważne:

  Cytat

Tam gdzie jest zaznaczone komin wentylacyjny jest podłączony do jednego kanału pok,1 i kuchnia,

Rozwiń  


+ drugi kanał wentylacyjny dla kominka.

Pytanie jak ma być wentylowana kuchnia ?
Napisano
Pok.1. komin wentylacyjny będzie zatkany od strony pokoju i wtedy będzie tylko kanał wywiewny przez kuchnie plus okap nad kuchenką gazową, natomiast kominek będzie używał drugiego kanału.

Pok.1. komin wentylacyjny będzie zatkany od strony pokoju i wtedy będzie tylko kanał wywiewny przez kuchnie plus okap nad kuchenką gazową, natomiast kominek będzie używał drugiego kanału.
Napisano
  Cytat

Pok.1. komin wentylacyjny będzie zatkany od strony pokoju i wtedy będzie tylko kanał wywiewny przez kuchnie plus okap nad kuchenką gazową, natomiast kominek będzie używał drugiego kanału.

Rozwiń  


icon_eek.gif to jak zmusisz powietrze, aby zapitalało przez szpary w 2 drzwiach, a nie przez komin wentylacyjny kominka?

Już pomijam, że mniejszy opór będzie miało ujście przez komin spalinowy kominka, niż przez 2 drzwi.
Gość stach
Napisano
  Cytat

icon_eek.gif to jak zmusisz powietrze, aby zapitalało przez szpary w 2 drzwiach, a nie przez komin wentylacyjny kominka?

Już pomijam, że mniejszy opór będzie miało ujście przez komin spalinowy kominka, niż przez 2 drzwi.

Rozwiń  


A czy nie jest, broń Boże tak, że komin wentylacyjny kominka = komin spalinowy kominka icon_eek.gif
Napisano
To jak to zrobić, żeby było poprawnie bo już nie rozumiem. Myślałem, że do pok 1,2,3. jest nawiewane powietrze a wywiew przez kuchnie i łazienkę. Podpowiesz jak to dobrze rozwiązać i odpowiesz na pozostałe pytanie "Proszę jeszcze o informację jaki wentylator nawiewny kupić ewentualnie jakiś jeszcze sterownik i jaka średnica rury bo rozumiem, że ma być rura ocieplana i w suficie montuje anemostat na końcu kanału a wyciąg w kuchni i łazience zwykła kratka? "

Komin wentylacyjny łączy kuchnie i pok 1. i wychodzi na dach. Są dwa kanały. Pierwszy kanał jest podłączony do kominka, który jest rzadko używany, a drugi komin wentylacyjny jest połączony razem z pok.1 i kuchnią + okap w kuchni jest połączony do tego samego kanału.
Napisano
Czyli tak jak chce zrobić nie zadziała prawidłowo? Czy mógłbyś mi zaznaczyć jak zrobić tą wentylację jak ty proponujesz na tym moim schemacie?
Gość stach
Napisano
  Cytat

Czyli tak jak chce zrobić nie zadziała prawidłowo?

Rozwiń  


Cytat z bajbagi:
"Proponuję wykonanie wentylacji mechanicznej nawiewno-wywiewnej z rekuperacją, zrównoważoną, w oparciu o proste centrale np. LUNA, czy Vents VUT 200 H mini.
Uważam, że ze względu na układ pomieszczeń i ich "specyfikę" każde z nich powinno mieć nawiew i wywiew. Rozdział powietrza poprzez rozdzielnice - z zastrzeżeniem, że wywiew z kuchni i łazienki oddzielną "nitką"."

Napisano
Dodałem w załączniku gdzie jest najwięcej. Mam pytanie bo całą centralę luna 200 chciałbym zamontować w pok.3. i chodzi mi o to jak ją rozmieścić w których częściach mają być nawiewy a gdzie wywiewy. Wiem, że napisałeś wywiew z kuchni i łazienki oddzielną "nitką"." ale nie wiem za bardzo jak to zrobić więc mógłbyś mi to narysować.

DSC01446.jpg

Gość stach
Napisano
A jak to mieszkanie ulokowane jest wg stron świata?
Napisano
  Cytat

Zrobiłem na rysunku poprawki czy można w ten sposób rozpieścić kanały wentylacyjne kolor zielony i czy czerpnia może być w tej konfiguracji, że wkuje się z boku ściany? Proszę jeszcze o informację jaki wentylator nawiewny kupić ewentualnie jakiś jeszcze sterownik i jaka średnica rury bo rozumiem, że ma być rura ocieplana i w suficie montuje anemostat na końcu kanału a wyciąg w kuchni i łazience zwykła kratka?

Rozwiń  

To nie zadziała, albo w najlepszym razie zadziała ale słabo.
Już pomijam fakt że grozi praktycznie co zimę wylęganiem grzyba w związku z wyłączeniem wentylacji... bo wieje (pizga zimnem).
Twoja świadomość (jeśli do niej dojdzie) w tym temacie, że tak się może stać nic nie zmieni , bo pozostała część rodziny w przewadze liczebnej i tak przeforsuje swoje odczucia.
Reszta pytań ma drugorzędne znaczenie.
Na czym się skupić żzeby to wszystko miało ręce i nogi zostało już wyżej napisane.
Napisano
Ściana północna go góry na rysunku. Wiem dlatego postanowiłem zrobić to na systemie luna ale chce wiedzieć czy mogę go zamontować główna centralę w pok.3. i jak rozmieścić przewody , w których miejscach na rysunku tylko proszę o tą pomoc.
Napisano
Centrala wentylacyjna w pokoju sypialnym?... masochizm.
Przecież taka centrala nie jest bezszelestna, a dodatkowo brak "tła" w nocy potęguje efekt.
Centrale umieszcza się w pomieszczeniach nieprzeznaczonych na stały pobyt ludzi.
Najlepszy i najrozsądniejszym miejscem jej lokalizacji jest korytarz... o czym pisał bajbaga.

PS
Proponowane przez Ciebie rozmieszczenie anemostatów świadczy o kompletnym braku rozeznania co czym się je.
Jedynie w pokoju "2" jest on prawidłowo zlokalizowany.


W pokoju "1" - nawiew między oknami,
w pokoju "3" - nawiew w przeciwległym narożniku przy ścianie północnej.

Dodatkowo zaślepić kanały (wywiewy) WG, a anemostaty wywiewne zlokalizować w łazience i kuchni (też o tym już było).

Napisano (edytowany)
Można, choć dobrze byłoby przeliczyć strugi.
Tyle że takie rozwiązanie posiada minus w postaci możliwości przenoszenia dźwięków przez kanały między pokojami.
Dla zminimalizowania tego zjawiska konieczne by było umieszczenie rozdzielacza kilka metrów przed anemostatami.
Niejasne jest dla mnie rozwiązanie wywiewów z pomieszczeń brudnych/mokrych.

PS.
Unikaj załamań duktów pod katem prostym (znaczne zwiększenie oporów przepływu strugi powietrza). Edytowano przez Jani_63 (zobacz historię edycji)
Napisano (edytowany)
  Cytat

Czy tak będzie dobrze?

Rozwiń  


Tak dla rozjaśnienia, o czym mowa, przykładowy schemat takiej (podobnej) instalacji:



Przy czym:
- raczej proponuję wykonanie na skrzynce rozdzielczej, a nie na "jednym przewodzie" (przynajmniej nawiew),
- drzwi (wszystkie) będą musiały być "podcięte" (powierzchnia netto "szpary" 200cm2),
- otwór przewodu wentylacyjnego w pokoju 1 (z kominkiem) zamknięty kratką z "zaworem" zwrotnym,
- kanał wentylacyjny w kuchni zaślepiony.

Mimo wszystko uważam, że zrównoważenie wentylacji w każdym pomieszczeniu, sumarycznie, da lepszy efekt (dla tego przypadku).




Ps. Pewnym problemem (w takiej konfiguracji) będzie uzyskanie w łazience minimalnej wymiany 50m3/h Edytowano przez bajbaga (zobacz historię edycji)
Napisano
Poprawiłem i czy tak może wyglądać. Mam jeszcze pytanie kanał w kuchni zaślepiam a w pok.1 kratka z zaworem zwrotnym a kuchenka gazowa ma normalnie być podłączona do tego kanału wentylacyjnego? A czy na korytarzu też ma być jakiś nawiew czy wywiew?

DSC01446.jpg

Napisano
Schematycznie tak, szczegółowo w żadnym razie.
Przepustnica zwrotna jest dedykowana do kominka (chyba że ma własne doprowadzenie powietrze do spalania), ale o co Ci chodzi z tą kuchenką?
Kanał wentylacyjny powinien byc zaślepiony od góry tak by nie dochodziło do wychładzania tego fragmentu ściany za którym się znajduje.
Korytarz/przedsionek będzie wentylowany powietrzem przepływającym z pokojów do wywiewu w kuchni, więc nie musisz tan dawać żadnego anemostatu.
Ale można też dodać odnogę wywiewną o małej strudze dla dodatkowego usuwania wilgoci z odzieży wierzchniej (w określonych sytuacjach) i zapachów obuwia.
Nie wiem tylko czy sam to wszystko ogarniesz tak by działało należycie, ale trzymam kciuki icon_wink.gif
Napisano
Nad kuchenką gazową jest okap i on ma wchodzić do kanału wentylacyjnego czy do centrali? Przewody wentylacyjne na tym rysunku mogę tak poprowadzić jak jest narysowane czy inaczej?
Napisano
Mimo że można stosując określone rozwiązania podłączyć okap do WM, to nie jest to wskazane.
Za to jest wskazane zainstalowanie przepustnicy zwrotnej na kanale wywiewnym okapu.
Bez niej okap będzie dziurą w dachu.

Co do układu rozłożenia kanałów to tak jak napisałem wyżej:
- schematycznie tak, szczegółowo w żadnym razie.
Bajbaga też już wspominał o skrzynkach rozdzielczych, jak również o tym że w Twoim przypadku zrobienie wentylacji zrównoważonej dla każdego pomieszczenia może być łatwiejsze (dla Ciebie).
Oprócz długości poszczególnych nitek trzeba też brać pod uwagę wielkość strugi/poszczególnych strug (m3) do/z pomieszczeń.
  • 2 tygodnie temu...
Napisano
Witam jeszcze raz. Mam pytanie czy można jeszcze inaczej rozwiązać tą wentylację bez stosowania centrali z rekuperacją? Ktoś mi radził, żeby zastosować tylko wentylatory typu TD nawiew i wywiew? Dlatego proszę o radę czy tak można i czy to zadziała? A kanały puściłbym na strychu.
Napisano
Wszystko można, tylko ktoś musi to spiąć aby właściwie działało, a ściślej ujmują - było wentylacją.

Bez urazy, ale nie sądzę, abyś na tym etapie wiedzy o wentylacji, mógł to wykonać sam i na dodatek małym kosztem.
Napisano
Wiem, że zrobienie czegoś dobrze bez wiedzy na dany temat jest trudne, dlatego zwracam się o pomoc na forum, żeby zasięgnąć rady znawców danego tematu. Dodałem rozmieszczenie przewodów na strychu i chciałbym się dowiedzieć czy takie coś ma rację bytu i czy zadziała. Jak zrobić sterowanie wentylatorami?

DSC01446.jpg

Napisano
Nie widzę żadnego sensu takiego wykonania wentylacji.
Różnica między nim, a centralą z rekuperacją jest taka, że zaoszczędzasz na jednym przewodzie (około 10m) -będzie też kulawo ale lepiej.

Wepnij w ten "schemat" np. Lunę, a będzie działało sprawniej i z bezproblemowym sterowaniem.
Napisano
Czyli rozmieszczenie w ten sposób przewodów wentylacyjnych zda egzamin? Myślałem o wentylatorach typu TD bo ktoś doradził mi, że centrale nie opłaca mi się montować bo mam ogrzewanie na CO.
Napisano
  Cytat

Czyli rozmieszczenie w ten sposób przewodów wentylacyjnych zda egzamin? Myślałem o wentylatorach typu TD bo ktoś doradził mi, że centrale nie opłaca mi się montować bo mam ogrzewanie na CO.

Rozwiń  


icon_eek.gif

Jakoś nie chce mi się dalej odpisywać - wiesz lepiej, masz własnych doradców ...............

W zasadzie wszystko w tym zakresie już zostało napisane - masz wybór - wybierz.
Napisano
  Cytat

Wiem, że zrobienie czegoś dobrze bez wiedzy na dany temat jest trudne, dlatego zwracam się o pomoc na forum, żeby zasięgnąć rady znawców danego tematu. Dodałem rozmieszczenie przewodów na strychu i chciałbym się dowiedzieć czy takie coś ma rację bytu i czy zadziała. Jak zrobić sterowanie wentylatorami?

Rozwiń  


Co z tego, że się zwracasz o pomoc do znawców danego tematu, jeśli olewasz ich rady icon_evil.gif .

Bez rekuperacji będziesz wyłączał nawiew, szczególnie w chłodne i zimne dni i noce, bo będzie - jak pisze jeden z userów - pizgało, a jak nie "nawiejesz", to nie będziesz miał co "wywiać" icon_confused.gif , czyli nie będziesz miał wentylacji icon_rolleyes.gif ...
Bez rekuperacji, po pierwszych rachunkach za grzanie w zimne dni i noce będziesz ograniczał wywiew, żeby zaoszczędzić , czyli nie będziesz miał wentylacji icon_rolleyes.gif .

Podejrzewam, że za 3-4 zimy różnica w kosztach zbudowania układu wentylacyjnego z rekuperacją się zwróci, w porównaniu z eksploatacją układu z samymi wentylatorami, nie wspominając już o korzyściach w walce z wilgocią i grzybami icon_rolleyes.gif

Zresztą, jeśli miałbym firmę zakładającą wentylację, na pewno nie zdradziłbym Ci wszystkich "tajemnic", bo wtedy straciłbym chleb dla siebie i rodziny icon_rolleyes.gif
Napisano
  Cytat

Ok czyli jeślibym montował luna200 to rozmieszczenie w ten sposób przewodów wentylacyjnych jest prawidłowe?

Rozwiń  


W poście #10 bajbaga napisał:
"Uważam, że ze względu na układ pomieszczeń i ich "specyfikę" każde z nich powinno mieć nawiew i wywiew. Rozdział powietrza poprzez rozdzielnice - z zastrzeżeniem, że wywiew z kuchni i łazienki oddzielną "nitką".

A jaki układ kanałów masz na ostatnim rysunku icon_eek.gif icon_question.gif
Napisano
  Cytat

Podejrzewam, że za 3-4 zimy różnica w kosztach zbudowania układu wentylacyjnego z rekuperacją się zwróci, w porównaniu z eksploatacją układu z samymi wentylatorami, nie wspominając już o korzyściach w walce z wilgocią i grzybami icon_rolleyes.gif

Rozwiń  


Stachu.

Ja nie znam aż tak wełnistego instalatora, który za mniej niż 1.000zł spiąłby (elektrycznie) te dwa wentylatory, umożliwiając jako taką "sterowalność" takiego układu.

Mając to na uwadze + fakt, że wentylatory musiały by być "silent", to cena przewyższa koszt zakupu centrali i niekoniecznie tylko najtańszej Luny.
Napisano
  Cytat

Ok czyli jeślibym montował luna200 to rozmieszczenie w ten sposób przewodów wentylacyjnych jest prawidłowe?

Rozwiń  

Już pisałem... poglądowo tak, fizycznie nie... na żadnym z dwóch ostatnich rysunków.

  Cytat

Dodałem rozmieszczenie przewodów na strychu i chciałbym się dowiedzieć czy takie coś ma rację bytu i czy zadziała. Jak zrobić sterowanie wentylatorami?

Rozwiń  

Strych oczywiście nieogrzewany.
Jak zamierzasz izolować dukty wentylacyjne?


  Cytat

Czyli rozmieszczenie w ten sposób przewodów wentylacyjnych zda egzamin? Myślałem o wentylatorach typu TD bo ktoś doradził mi, że centrale nie opłaca mi się montować bo mam ogrzewanie na CO.

Rozwiń  

Powiedz temu komuś że rachunki za ogrzewanie będziesz mu przesyłał... przestanie głupio doradzać.
Koledzy już napisali czemu i skąd się będą brały.

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Każda inwestycja budowlana czy instalacyjna, niezależnie od jej skali, powinna być prowadzona w sposób zgodny z prawem, zasadami sztuki budowlanej i dobrymi praktykami branżowymi. Jednym z absolutnie kluczowych elementów takiej realizacji jest rzetelna dokumentacja z prowadzonych prac.   W Raccoon 24 Home od początku naszej działalności przykładamy do tego ogromną wagę. Bo dla nas liczy się nie tylko to, co widoczne na zewnątrz, ale też pełna transparentność i pewność, że każda instalacja została wykonana zgodnie z projektem, normami i oczekiwaniami inwestora.   Co powinna zawierać dokumentacja robót instalacyjnych?   Podczas prowadzenia prac instalacyjnych — czy to przy ogrzewaniu, klimatyzacji, wentylacji czy instalacjach wodnych — dokumentacja powinna obejmować: Dziennik budowy lub robót — w przypadku instalacji realizowanych w ramach zgłoszenia lub pozwolenia na budowę. Protokóły z wykonanych prób szczelności — instalacji wodnych, gazowych, wentylacyjnych. Protokoły odbioru częściowego i końcowego — dla każdej wykonanej instalacji. Protokół uruchomienia instalacji — potwierdzający poprawną pracę systemów. Protokół pomiarów i testów eksploatacyjnych — np. wydajności wentylacji, ciśnienia w instalacji C.O., parametrów pracy klimatyzacji. Dokumentację powykonawczą — czyli aktualny rysunek/schemat instalacji z naniesionymi zmianami wykonawczymi.   Kartę gwarancyjną i instrukcję użytkowania urządzeń oraz instalacji. Brak tych dokumentów to nie tylko problem w przypadku awarii czy reklamacji, ale też ryzyko przy odbiorach technicznych i problematyczne rozliczenia z inwestorem czy deweloperem.     👉 Pobierz wzór protokołu odbioru robót instalacyjnych (PDF)   Dlaczego dokumentacja jest tak ważna dla Ciebie jako inwestora?   Masz pełen wgląd w zakres wykonanych prac i potwierdzenie, że wszystko odbyło się zgodnie ze sztuką.   Łatwiejsze serwisowanie i eksploatacja — protokoły i dokumentacja powykonawcza pomagają w późniejszych modernizacjach i naprawach. Bezpieczeństwo prawne i techniczne — w przypadku kontroli, odbiorów czy ewentualnych sporów. Możliwość dochodzenia gwarancji — na podstawie podpisanych protokołów i kart gwarancyjnych.   W Raccoon 24 Home masz to w standardzie W naszej firmie każda instalacja objęta jest kompletną dokumentacją powykonawczą i protokolarną. Niczego nie robimy na słowo. Po zakończeniu robót klient otrzymuje komplet dokumentów, w tym:   protokół odbioru końcowego protokół prób szczelności protokół uruchomienia instalacji dokumentację powykonawczą   Dzięki temu masz pewność, że każda instalacja została wykonana zgodnie z projektem i przepisami.   Do pobrania — wzór protokołu odbioru robót instalacyjnych Aby ułatwić inwestorom i wykonawcom właściwe prowadzenie dokumentacji, przygotowaliśmy dla Ciebie gotowy, uniwersalny blankiet protokołu odbioru robót instalacyjnych.       Możesz go wykorzystać przy każdej inwestycji — niezależnie, czy zlecasz nam instalację, czy współpracujesz z inną ekipą. To bezpłatne narzędzie, które pomoże Ci uporządkować dokumentację i zabezpieczyć swoje interesy.   Pamiętaj: instalacja to nie tylko urządzenia i rury w ścianie. To również dokumenty, które chronią Twój budżet i bezpieczeństwo budynku na lata.   W Raccoon 24 Home nie musisz o to prosić — u nas kompletna dokumentacja to standard, a nie dodatkowa opcja.         Michał Rzepczyński +48 698 000 441  office@raccoon24.pl                       e0bdea_5761a534884c4d0988db213df10adb7f.pdf.pdf
    • Dziś niemal każdy inwestor prywatny i biznesowy, planując budowę domu, halę czy modernizację budynku, zadaje sobie jedno pytanie: kiedy zacznie się zwrot z inwestycji w instalacje? Koszty energii rosną, a systemy ogrzewania, chłodzenia, wentylacji i zasilania to nie tylko kwestia komfortu, ale też realnego wpływu na domowy i firmowy budżet. Problem w tym, że większość firm wykonawczych, kiedy słyszy od klienta hasło „zwrot z inwestycji”, zaczyna dopytywać, kalkulować, wyceniać wersję „podstawową” i „wzmocnioną”, a często finalnie proponuje rozwiązania na styk — takie, które formalnie spełnią wymogi projektu, ale realnie nie zapewnią maksymalnych oszczędności i bezawaryjności przez długie lata.   W Raccoon 24 Home nie pytamy, czy chcesz mieć instalację zoptymalizowaną pod szybki zwrot inwestycji. My od razu robimy instalacje w wersji wzmocnionej. Zawsze. Bez wyjątków. Co to znaczy wzmocniona instalacja?   W praktyce oznacza to, że każdą instalację, jaką wykonujemy — czy to ogrzewanie podłogowe, centralę wentylacyjną, instalację wodną czy systemy zasilania odnawialnego — projektujemy i montujemy w taki sposób, by:   zwiększyć jej trwałość wydłużyć bezawaryjny okres działania zminimalizować straty energii przyspieszyć zwrot inwestycji dzięki oszczędnościom na eksploatacji     Jak to robimy? Na przykład:   W ogrzewaniu płaszczyznowym stosujemy więcej rur niż minimum technologiczne. Dzięki temu system szybciej nagrzewa pomieszczenia, pracuje przy niższych temperaturach zasilania, co zmniejsza zużycie energii i przedłuża żywotność źródła ciepła. Montujemy przewymiarowane emitery ciepła, czyli większe grzejniki lub pętle podłogówki, niż wynika to z obliczeń na styk. Efekt? Lepsza wydajność przy niższym koszcie eksploatacji. System grzeje krócej, rzadziej się załącza, a Ty oszczędzasz na rachunkach.     W instalacjach wodnych i kanalizacyjnych stosujemy większe średnice rur tam, gdzie to ma sens dla bezpieczeństwa i komfortu użytkowania. W wentylacji zawsze przewymiarowujemy kanały i stosujemy lepsze izolacje, co zmniejsza opory przepływu, poprawia wydajność i ogranicza koszty pracy rekuperatora. Po co to wszystko? Żeby Twoje rachunki równały się zero.   W Raccoon 24 Home nie traktujemy instalacji jako zbędnego kosztu, tylko jako realny składnik Twojego domowego lub firmowego bilansu energetycznego. Dzięki odpowiednio zaprojektowanym i wykonanym instalacjom możesz osiągnąć bilans niemal zerowy albo znacząco ograniczyć zapotrzebowanie na energię z sieci. Wielu wykonawców ogranicza się do minimum wymaganego w projekcie lub normach. My wiemy, że warto pójść dalej. Bo im bardziej wydajna i trwała instalacja, tym mniejsze jej koszty eksploatacji i większe oszczędności dla Ciebie.   Zwrot z inwestycji — jak go przyspieszyć?   Kluczem jest odpowiedni mix energetyczny, który nie tylko zapewni Ci niezależność, ale też pozwoli zredukować rachunki praktycznie do zera.   W naszej ofercie możesz połączyć:   pompę ciepła — jako główne źródło ciepła i chłodzenia fotowoltaikę — która zasili pompę ciepła, dom i magazyn energii przydomową elektrownię wiatrową — jako uzupełnienie bilansu w okresach niskiego nasłonecznienia   Taki zestaw pozwala na uzyskanie maksymalnego efektu energetycznego i finansowego. A dzięki temu, że instalacje wykonujemy w wersji przewymiarowanej i wzmocnionej, działają one stabilnie, bez awarii i z wyższą wydajnością przez wiele lat.       Dlaczego inne firmy tego nie robią? Bo liczą na krótkoterminowy zysk i klienta, który nie zadaje pytań. Większość wykonawców chce wykonać usługę możliwie najniższym kosztem własnym, z minimalną ilością materiału, by zwiększyć swoją marżę. My w Raccoon 24 Home patrzymy inaczej. Dla nas liczy się długofalowa relacja i rekomendacje zadowolonych klientów, a to można osiągnąć tylko dzięki jakości i uczciwemu podejściu.     Podsumowanie Jeśli chcesz mieć instalacje, które: działają stabilnie i bezawaryjnie są przewymiarowane, a nie robione „na styk” realnie przyspieszają zwrot z inwestycji pozwalają ograniczyć rachunki do zera to zapraszamy do Raccoon 24 Home.   U nas nie pytamy, czy chcesz mieć wzmocnioną instalację — bo każdą robimy w wersji premium już w standardzie. Tak pracują wykonawcy, którzy naprawdę rozumieją inwestycję w energię i komfort.   Chcesz sprawdzić, jak może wyglądać Twój domowy bilans energetyczny? Skontaktuj się z nami i poznaj propozycję systemu szytego pod Twoje potrzeby.   Usługi Raccoon 24 Home   Instalacje C.O. Instalacje centralnego ogrzewania (C.O.)   Ogrzewanie Ogrzewanie grzejnikowe Ogrzewanie podłogowe   Pompy ciepła Pompy ciepła dla Twojego domu   Kotły gazowe Kotły gazowe kondensacyjne   Klimatyzacja Klimatyzatory Split Klimatyzatory Multi-Split Systemy klimatyzacji VRF Klimakonwektory Przeglądy okresowe klimatyzacji Serwis klimatyzacji   Wentylacja Rekuperacja Wentylacja mechaniczna Kanały wentylacyjne — rodzaje Serwis wentylacji Wentylatory wyciągowe Systemy odciągowe dla hal i garaży   Sterowanie Sterowanie ciepłem   Cennik usług Cennik usług instalacyjnych   O firmie O nas   Kontakt Formularz i dane kontaktowe     Michał Rzepczyński +48 698 000 441  office@raccoon24.pl
    • W świecie usług budowlanych i instalacyjnych od lat funkcjonują dwa zupełnie różne podejścia do kwestii wycen i rozliczeń z klientami. Z jednej strony mamy wykonawców, którzy nie boją się jasno przedstawiać swoich stawek, otwarcie informują o kosztach poszczególnych usług i uczciwie tłumaczą, z czego wynikają konkretne ceny. Z drugiej — wciąż istnieją firmy, które wyceniają „na oko” przez telefon, a na końcowym etapie realizacji zaskakują klienta dodatkowymi pozycjami na fakturze lub tłumaczą nieuzgodnione wcześniej koszty jako „nieprzewidziane prace dodatkowe”. Ten podział doskonale zna każdy inwestor, deweloper, zarządca nieruchomości czy zwykły klient prywatny, który choć raz zlecał wykonanie instalacji wodnej, elektrycznej, wentylacyjnej czy gazowej. Dlatego w Raccoon 24 Home od samego początku postawiliśmy na pełną przejrzystość i uczciwe zasady współpracy z klientem.     Dlaczego przejrzystość cenowa w usługach instalacyjnych jest tak ważna?   W odróżnieniu od wielu branż, w których ceny można łatwo sprawdzić w cennikach online czy porównać na popularnych porównywarkach, w usługach instalacyjnych sytuacja jest dużo bardziej skomplikowana. Każda inwestycja ma swoją specyfikę, zakres prac często ustala się indywidualnie, a ceny mogą się różnić w zależności od rodzaju budynku, zastosowanych materiałów, stopnia skomplikowania instalacji czy lokalizacji inwestycji. To sprawia, że niektórzy wykonawcy wykorzystują tę niepewność na swoją korzyść. Podają orientacyjne stawki bez szczegółów, nie pokazują klientowi dokładnego kosztorysu, a podczas realizacji pojawiają się „niespodzianki”, które trudno później zweryfikować. Dlatego uważamy, że uczciwy wykonawca nie ma powodu, by ukrywać swoje ceny. Przeciwnie — powinien udostępniać je w przejrzysty i dostępny sposób, aby klient od samego początku wiedział, ile zapłaci za usługę i z czego wynika dana kwota.   Jak to wygląda w praktyce? Transparentny kalkulator usług instalacyjnych   Właśnie z myślą o klientach stworzyliśmy na stronie Raccoon 24 Home kalkulator usług instalacyjnych. To proste i wygodne narzędzie, które pozwala w kilka chwil sprawdzić orientacyjny koszt wykonania wybranej instalacji lub prac modernizacyjnych. Dzięki temu klient ma możliwość porównania cen różnych usług jeszcze przed kontaktem z naszym doradcą technicznym i może zaplanować swój budżet inwestycyjny bez obaw o późniejsze „niespodzianki”. W kalkulatorze jasno przedstawiamy, jakie elementy składają się na cenę usługi — od kosztów materiałów, przez robociznę, aż po ewentualne dodatkowe prace towarzyszące. Dzięki temu klient wie, za co płaci i może świadomie podjąć decyzję o wyborze konkretnej usługi czy zakresu prac.   Czym różni się uczciwy wykonawca od nieuczciwego?   Różnic jest wiele, ale najważniejsze to: Jasne i przejrzyste wyceny jeszcze przed rozpoczęciem prac. Brak ukrytych kosztów, które pojawiają się na końcowej fakturze. Szczegółowe kosztorysy przedstawiane klientowi do akceptacji. Przejrzyste warunki współpracy, które określają, co wchodzi w zakres usługi, a co wymaga dodatkowych ustaleń.   Stała komunikacja z klientem na każdym etapie realizacji inwestycji.   W Raccoon 24 Home klaklulator właśnie według takich zasad prowadzimy każdą realizację. Naszym celem jest nie tylko wykonanie instalacji na najwyższym poziomie technicznym, ale również zbudowanie zaufania i poczucia bezpieczeństwa u klienta.   Wiemy, że inwestorzy i klienci prywatni mają dość niejasnych wycen, niedomówień i kosztów, które nagle pojawiają się w trakcie realizacji zlecenia. Dlatego pokazujemy pełen kosztorys jeszcze przed podpisaniem umowy, informujemy o wszystkich możliwych dodatkowych opcjach i pozwalamy klientowi samodzielnie sprawdzić ceny w naszym kalkulatorze. Dlaczego inne firmy wciąż boją się udostępniać swoje ceny?   Bo często ich polityka cenowa opiera się na „polowaniu” na nieświadomego klienta. Bez przejrzystego cennika można manipulować wyceną w zależności od sytuacji, nastroju klienta, lokalizacji czy konkurencji w danym rejonie.   My w Raccoon 24 Home uważamy, że takie praktyki powinny zniknąć z rynku. Klient ma prawo wiedzieć, ile zapłaci, a wykonawca, który jest pewny jakości swoich usług i uczciwie kalkuluje koszty, nie ma żadnego powodu, by ukrywać stawki.     Podsumowanie   Jeśli szukasz wykonawcy instalacji budowlanych, który: gra w otwarte karty nie boi się pokazać cen swoich usług oferuje transparentny kosztorys pozwala Ci sprawdzić wycenę jeszcze przed pierwszym kontaktem   to zapraszamy do Raccoon 24 Home. Na naszej stronie znajdziesz transparentny kalkulator usług instalacyjnych, dzięki któremu możesz od razu oszacować koszt planowanych prac i sprawdzić, jak wygląda uczciwa wycena w tej branży.   Nie warto ryzykować współpracy z firmami, które unikają konkretów i nie potrafią jasno określić ceny. Wybieraj wykonawców, którzy szanują Twój czas, pieniądze i nerwy.  
    • Nie zastanawiałbym się nad tym ale już zdążyłem przygotować pole pod ten garaż z kostki brukowej i teraz musiałbym to wszystko robić na nowo.    Jakie byłyby koszty starania się o pozwolenie?
    • Tak Rury wodnej podłogówki prowadzi się w warstwie wylewki. Rury pozostałych instalacji (woda, kanalizacja), także kanały wentylacji mechanicznej układa się w warstwie styropianu. Grubość warstw styropianu można dobrać do średnicy rur - to a propos optymalnej grubości styropianu. To rozstrzygnie instalator. Dylatacje wykonują fachowcy od wylewki, powinny być też zaplanowane w projekcie ogrzewania. Zwykle i tak wykonuje się je w otworach drzwiowych.
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...