Skocz do zawartości

Sterowanie temperaturą C.W.U. z pomieszczeń domowych.


Recommended Posts

Napisano
Pytanie praktycznie jak w temacie – czy istnieje takowa możliwość? Posiadam sterownik kotła: „Economic Premium”. Oczywiście w nastawach sterownika jest możliwość zadania temperatury C.W.U. Tyle, że na mój rozum to w ciągu dnia ta temperatura mogłaby wynosić powiedzmy 30st C. A w godzinach wieczornych można by podnieść do 60 na czas kąpieli, po których można by znowu zrzucić temperaturę. Zakładam, że w konsekwencji powinno to dać realne oszczędności na opale.

A teraz meritum pytania: Z tego co czytałem w necie istnieje pierdylion sterowników pokojowych które regulują temperaturę CO. A nie znalazłem „pokojowego regulatora temperatury CWU” – czy jakby to tam się zwało. A latanie, zwłaszcza zimą po kąpieli do kotłowni to średnia przyjemność by była.
Gość mhtyl
Napisano
Tak tylko teoretyzuję, ale gdyby ten czujnik od pokojowego regulatora dać na rurze zasilającej bojler to wtedy chyba by działało tak jak chcesz.
Napisano (edytowany)
Cytat

Tak tylko teoretyzuję, ale gdyby ten czujnik od pokojowego regulatora dać na rurze zasilającej bojler to wtedy chyba by działało tak jak chcesz.


Nic z tego pompa CO i C.W.U. pracują niezależnie. Pompą C.W.U. steruje sterownik (masło maślane) w zależności od zadanej temp.

P.S. W poniedziałek zadzwonię do nich i może co podpowiedzą - bo myślałem już np o zdublowaniu panela sterującego. Edytowano przez Qubacen (zobacz historię edycji)
Gość mhtyl
Napisano
Cytat

Nic z tego pompa CO i C.W.U. pracują niezależnie. Pompą C.W.U. steruje sterownik (masło maślane) w zależności od zadanej temp.

P.S. W poniedziałek zadzwonię do nich i może co podpowiedzą - bo myślałem już np o zdublowaniu panela sterującego.


A gdyby do pompy c.w.u. podłączyć sterowanie poprzez ten regulator pokojowy? To ona wtedy pracowała by do osiągnięcia zadanej temp a potem by się wyłączała.
Napisano
Cytat

A gdyby do pompy c.w.u. podłączyć sterowanie poprzez ten regulator pokojowy? To ona wtedy pracowała by do osiągnięcia zadanej temp a potem by się wyłączała.


Prześledź linka z postu #1 tam znajdziesz instrukcje. W sterowniku brak wejść (chyba że nie doczytałem, roztargnienie) na regulator zewnętrzny do CWU. Jeżeli na sterowniku zadam temp powiedzmy 30st to on rozgrzeje piec to temp min kotła (55st-60st) i pompę wzbudzi do pracy aż do momentu gdy osiągnie te 30 st. Chyba, że całkowicie rozpiąć pompę CWU od pieca – muszę to przemyśleć.
Napisano
Ale fakt jest to myśl. Macie może jakieś rozeznanie odnośnie regulatorów z czujnikami zewnętrznymi w zakresach pracy od 20st do powiedzmy 80st? Tak wiem jest wujek Google ale może coś polecicie taniego i dobrego a przynajmniej dobrego.
Gość mhtyl
Napisano
W zasadzie to wielkich oszczędności nie zrobisz, a nawet kto wie czy nie poniesiesz strat icon_biggrin.gif Bo mając ustawiona temp na kotle c.o. np 55 stopni to c..w.u. będziesz miał w granicach 60 stopni i jak raz go nagrzejesz to w trakcie palenia będziesz go tylko dogrzewał. Zmniejszając temp do 30 stopni a wieczorem podnosząc to będzie potrzebował więcej energii aby temp podnieść aniżeli tylko podtrzymywać przez cały dzień.
Przy piecu na paliwo stałe to raczej będzie trudne do osiągnięcia.
Co do tego sterownika to najprościej jak wyślesz zapytanie do producenta albo wykonasz telefon, bo instrukcje są nieraz tak zawile napisane że tylko fachowiec porządny się doczyta w czym rzecz icon_biggrin.gif
Napisano
Cytat

...mając ustawiona temp na kotle c.o. np 55 stopni to c..w.u. będziesz miał w granicach 60 stopni i jak raz go nagrzejesz to w trakcie palenia będziesz go tylko dogrzewał. Zmniejszając temp do 30 stopni a wieczorem podnosząc to będzie potrzebował więcej energii aby temp podnieść aniżeli tylko podtrzymywać przez cały dzień...


Też o tym myślałem i zrobię jakieś dwutygodniowe testy (zanim wszystko zdemoluję) - ale tak sobie myślę, że jednak taniej wyjdzie podnieść tą temperaturę raz na dzień przy założeniu, że kąpiel powiedzmy w godzinach 20-22 a potem "sisiu, paciorek i spać" a rano i ja i małżonka do pracy powrót koło 16. Daje to około 18-20 godzin przestoju. Niby te bojlery są ocieplone ale......
Napisano
Według mnie gra niewarta świeczki.
Za chwilę dojdziesz do wniosku że jest sobota, niedziela, więcej wody ciepłej w dzień itp.
Dostaniesz szajby gdy żona będzie chciała umyć dzieci a woda akurat będzie zimna.

Generalnie z tego co widzę potrzebowałbyś sterownika bardziej "kumatego" - obsługującego kalendarz.
Ustawiłbyś sobie godziny w których dajesz "zielone światło" tj. napięcie dla pompki.
Napisano (edytowany)
Cytat

Według mnie gra niewarta świeczki.
Za chwilę dojdziesz do wniosku że jest sobota, niedziela, więcej wody ciepłej w dzień itp.
Dostaniesz szajby gdy żona będzie chciała umyć dzieci a woda akurat będzie zimna.



Dlatego w okolicach wakacji zrobię testy. Bo jeśli okaże się, że przy takim podejściu oszczędzam choćby worek ekofasoli na miesiąc to... i tu właśnie ile mnie kosztować będzie rozwiązanie problemu. Bo jeśli rozwiązanie podane przez mhtyla byłoby o.k. to koszt max 200zł czyli zabawka zwraca się krócej niż umowa z t-mobile. Jeśli nie znajdę innego rozwiązania albo będą one droższe bądź piec nie wykaże oszczędności to wtedy tak: masz rację.


Cytat

Generalnie z tego co widzę potrzebowałbyś sterownika bardziej "kumatego" - obsługującego kalendarz.
Ustawiłbyś sobie godziny w których dajesz "zielone światło" tj. napięcie dla pompki.



Ta opcja odpada bo to już za drogi gips - ten sterownik już mam i śmiga. Jeśli kupiłbym taki co piszesz to 2 razy wywalam kasę i to nie małą - bez sensu. Edytowano przez Qubacen (zobacz historię edycji)
Napisano
W domu (pardon: mieszkaniu) mam termę gazową 42 litrową. (Gdzieś tu na forum już była na ten temat dyskusja ale: tak jest takowe ustrojstwo). I zaraz po tym jak się wprowadziliśmy to uznaliśmy dokładnie tak jak powiedział mhtyl: „Zmniejszając temp do 30 stopni a wieczorem podnosząc to będzie potrzebował więcej energii aby temp podnieść aniżeli tylko podtrzymywać przez cały dzień.” I po włączeniu ustawiliśmy ją na „7” w siedmiostopniowej skali. Po otrzymaniu rachunku zamarłem – do dziś nie zapomnę za gaz wtedy wyszło ponad 500zł. Od tamtej pory w ciągu dnia mamy na „1” przed kąpielą „7” a na noc wyłączamy. Rachunki spadły o ponad 2/3. Oczywiście tu można się czepić, że to wypadkowa zużycia gazu w kuchence + terma ale z drugiej strony to jest blok więc środowisko zewnętrzne jest „ogrzane”.

Piszę to tylko po to aby ktoś tu zaraz mi nie zarzucił, że wdaję się w niepotrzebną dyskusję szukając oszczędności tam gdzie ich nie ma.

Wracając do pytania może jeszcze jakieś pomysły poza podanym przez mhtyla?
Gość mhtyl
Napisano
Bo przy ogrzewaniu gazem takie obniżanie temp ma sens i przynosi korzyści, natomiast przy piecu na opał stały (o tym już wspominałem) sterowanie jest trudne do osiągnięcia, czy raczej mniej płynne niż przy gazie.
Napisano
Otóż: zadzwoniłem do producenta i okazało się to niemożliwe (dołączenie zewnętrznego regulatora CWU). Jedyne co mógł mi zaproponować serwis to inny sterownik. Ta opcja jak wspomniałem wcześniej jest dla mnie bez sensu tak, że odpada w przedbiegach.
Tym oto sposobem po testuje i jeśli okaże się to opłacalne zastosuję pomysł mhtyla.

P.S. Piszecie, że raczej to nie przynosi korzyści może - jak sprawdzę to napiszę. Ale zważywszy na cyrkulację choćby 2h dziennie, jak w innej części forum piszecie o stratach ciepła przez tę opcję tym bardziej logiczne wydaje mi się zmiana temperatury CWU.
Gość mhtyl
Napisano
W takim razie czekamy na wyniki testów icon_biggrin.gif
  • 2 tygodnie temu...
Napisano (edytowany)
QUBACEN

Zobacz czy Twój ster ma strefy czasowe na CWU,wówczas załączając programator dobowy lub tygodniowy możesz w danych godzinach podgrzewać lub nie podgrzewać CWU

Albo pomyśl o sprzedaży tego stera i inwestuj w inny zestaw

1. Stery ze strefami na CWU, gdzie możesz w wybranych porach doby rezygnować z dogrzewania CWU:
a)Multi-Ster Plus (540zł)Skorpion Plus(680zł) , Cobra(860zł) z Elektro-Miz
b)RT09pid z softem powyżej v.5.23 także ma strefy CWU tutaj są 3okresy w ciągu doby, gdzie możesz zrobić STOP grzania CWU (na stronie tatarek jest sklep, chyba coś koło 600zł brutto w detalu)
c) Iryd RTZ PID (618zł) lub IRYD RTZ (bez pid-a za 570zł)

Rozmawiałem kiedyś z firmą DK System, aby taki programator CWU dodała do swoich steró serii Master

2. Stery, gdzie z poziomu panelu domowego możesz zmienić nastawę CWU
Po zakupie Pilot G masz zmianę CWU w sterownikach marki Prond:
a) Argon 3 cwu (argon 380zł, pilot G 160zł)
b) Titanic (titanic 430zł, piot g 160zł)
c) Iryd RTZ (570zł i pilot g 160zł)
d) IRYD RTZ PID (618zł i pilot g 160zł)

3. Stery, gdzie zmienisz nastawę CWU przez internet:
a) Bruli z Elektro-System (ok.1200zł)
b) SPP z modułem BET z Bolecki (374zł sterownik, 215zł moduł internetowy BET)
W przypadku SPP możesz wejść na forum producenta i zapisać się w kolejkę do jego wytestowania Edytowano przez Jarecki-79 (zobacz historię edycji)
Napisano (edytowany)
Cytat

QUBACEN
Zobacz czy Twój ster ma strefy czasowe na CWU,wówczas załączając programator dobowy lub tygodniowy możesz w danych godzinach podgrzewać lub nie podgrzewać CWU


Niestety nie ma.

Cytat

Albo pomyśl o sprzedaży tego stera i inwestuj w inny zestaw



Niestety nie pomyślałem o tym fakcie wcześniej (przed zakupem pieca wraz ze sterownikiem). Teraz to już jakby po ptokach. Znaczy się spłukany jestem z kasy i nie mogę dołożyć aż 600zł na nowy sterownik. Starego raczej nie sprzedam - bo i kto kupi.... Tak, że jeżeli okaże się, że testy wykażą realny zysk (1 czerwca przeprowadzka a potem mogę testować) to albo będę szedł w kierunku pomysłu mhtyla albo wystawię na allegro sterownik - a nóż a widelec.

P.S. Z tych sterowników które podałeś - które mają pogodówkę? Pytam, bo jeżeli bym zmieniał to na taki z ową funkcją. A dwa to, że kolega się buduje i może się uczyć na moich błędach..... (póki co poleciłem mu taki: http://recalart.com/web.n4?go=119) Nie wiem czy dobrze, czy źle, ale taki mi podał serwis na podmianę z moim..... Edytowano przez Qubacen (zobacz historię edycji)
Napisano
Cytat

P.S. Z tych sterowników które podałeś - które mają pogodówkę? Pytam, bo jeżeli bym zmieniał to na taki z ową funkcją. A dwa to, że kolega się buduje i może się uczyć na moich błędach..... (póki co poleciłem mu taki: http://recalart.com/web.n4?go=119) Nie wiem czy dobrze, czy źle, ale taki mi podał serwis na podmianę z moim.....



Z tych co wymieniłem czujnik pogodowy posiada lub można kupić:
- Iryd RTZ lub IRYD RTZ PID
IRYD RTZ PID 618zł,l pogodowy czujnik cyfrowy DS18b20 w szczelnej obudowie z przewodem 10m 45zł, czujnik spalin 70zł, panel domowy pilot G 160zł
Ten obsługuje dmuchawę, podajnik, pompę c.o., cwu, cyrkulacyjną, podłgową oraz siłownik zaworu mieszającego na wszystkie pompy są tygodniowe strefy czasowe

- Bruli za 1200zł ma obsługe 3pomp c.o., cwu (lub tryb cwu+mieszająca), mieszająca (lub cyrkulacyjna lub podłogowa), nie obsługuje siłownika zaworu, ma w zestawie czujnik spalin, wewnętrzny oraz zewnętrzny
Zobacz sobie na eSterownik.pl

- SPP za 374zł plus moduł internetowy BET z kompletem czujników 275zł (sam sterownik SPP obsługuje 2pompy c.o. oraz cwu) do modułu internetowego BET można podpiąć czujnik wewnętrzny, zewnętrzny oraz spalin z kompletem czujników ten moduł jest za 275zł. Skuteczny algorytm pracy, jak nie ma wiecej jak 2pompy mogę z czystym sumieniem polecić.
Zobacz sobie na ekotlownia.pl

Co do recalart, ten MultiFun pokazywali mi chłopaki pod koniec chyba ubiegłego roku, był to jeszcze prototyp na ukończeniu. Nie wiem zatem czy już oficjalnie wychodzi i czy ma na wszystko strefy czasowe.
  • 3 miesiące temu...
Napisano
O tym wątku pamiętam ale nie odzywam się bo z netem u mnie bardzo kiepsko. Poza tym nie mam żywcem czasu. A co do wyników testu jeszcze chwilę potrwa bo do tej pory (i szacuję jeszcze na około miesiąc) palę drewnem budowlanym.... Ale na pewno odezwę się z wynikami.
  • 2 miesiące temu...
Napisano
Witam icon_biggrin.gif mam pytanie i prośbę o opinie. Ogrzewam dom gazem, piec de dietrich 2 funkcyjny. Wydaje mi się, ze regulator temperatury salus nie jest do końca dobry. Moim zdaniem jest mało wrazliwy na wahania temperatury co doprowadza do wychłodzenia domu i tym samym do większego poboru gazu. Jaki sterownik byłby najlepszy?? Z góry dziękuję za odpowiedzi icon_smile.gif
Napisano
Cytat

Witam icon_biggrin.gif mam pytanie i prośbę o opinie. Ogrzewam dom gazem, piec de dietrich 2 funkcyjny. Wydaje mi się, ze regulator temperatury salus nie jest do końca dobry. Moim zdaniem jest mało wrazliwy na wahania temperatury co doprowadza do wychłodzenia domu i tym samym do większego poboru gazu. Jaki sterownik byłby najlepszy?? Z góry dziękuję za odpowiedzi icon_smile.gif

A ma histerezę ten sterownik?

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • poradź lepiej, pokaż sie profesjonalnie - zamiast wypisywania głupawych pierdół  
    • Historia wygląda tak, że mieszkanie kupiliśmy w marcu 2022. Było kupione od poprzedniego właściciela, który najprawdopodobniej flipowal mieszkaniami, kupił, wyremontował i ja się pojawiłem i kupiłem. Mieszkanie kupiłem świeżo po remoncie. Pierwsze problemy zaczęły pojawiać się w następną zimę, czyli na przełomie 2022/2023 bo sąsiad z dołu pokazał mi, że od sufitu pod naszym balkonem ma trochę mokre ściany. Na naszej ścianie o którą mi chodzi, zacząłem zauważać wilgoć już chyba na wiosnę 2023. Czy ściana przemarzala/przemakala przed remontem nie mam pojęcia i już do tego nie dotrę. Jeśli chodzi o ocieplenie budynku, jakieś prace na elewacji były robione w okolicach 2010 roku, ale budynek nie jest ocieplony styropianem. Drzwi balkonowe najprawdopodobniej nie były wymieniane w czasie tego remontu mieszkania sprzed mojego kupna, bo nie wyglądaly na nowe.  Co najlepiej zrobić w takiej sytuacji? Na ocieplenie elewacji nie mam co liczyć, bo jestem właścicielem jednego z wielu mieszkan w tym bloku. Dodam, że na ścianie gdzie się zbiera wilgoć nie ma kaloryfera a na ścianie po drugiej stronie kaloryfer jest i tam też taka wilgoć się pojawia ale w zdecydowanie mniejszym stopniu. 
    • Z OSB mi doradziło dwóch fachowców, a deski wiadomo że sztywniejsze, ale myślę że to, że OSB z GK będą razem ze sobą skręcone dadzą już dużo. A co do wyprostwania ścian czy skosów, to jest zrobione co do milimetra. Za pomocą dobrego lasera w zasadzie nie ma z tym większych problemów, ale trochę czasu na to trzeba poświęcić. Jakby ktoś chciał zrobić to "po łebkach", nie ma opcji później z tego wyjść, bo każdą płytę trzeba byłoby ciąć inaczej. Wysłane z mojego SM-A520F przy użyciu Tapatalka Sam zastosowałem folię aktywną, bo piana PUR nie ma równej powierzchni, stąd do 10cm mam pustkę za folią, ale nie jest to aluminiowa. A co do tej aluminiowej to może jako aktywna to coś w tym może być, ale co ma dawać dodatkowa pustka to pojęcia nie mam. Według mnie trochę przerost treści nad formą. Wysłane z mojego SM-A520F przy użyciu Tapatalka
    • Nie jest to kluczowe już mi się wydaje. W każdym bądź razie zapoznając się w sieci z informacjami zazwyczaj faktycznie można znaleźć informację, że kładziemy wełnę na równi z folią. Nie spotkałem się z celowym zostawianiem tam np. 2-3 cm luzu. To, że ta wełna potem obsiądzie i wtedy będzie szczelina już chyba jest doszukiwaniem się jakiegoś sposobu bronienia tego, że tam musi być szczelina.   Co do tej foli srebrnej od wewnątrz. Właśnie doczytałem się o co chodzi. Kilka dni temu widziałem jakiś filmik majstrów z YT co mówili o tym i tam było wspomniane, że taka folia ma najlepsze swoje właściwości gdy zostawi się szczelinę. Teraz doczytałem. Szczelinę można tam zostawić ale też nie jest to koniecznie. Taka folia nazywa się folią aktywną i reguluje przenikanie pary wodnej w zależności od warunków. Pewnie kolejny temat rzeka...
    • Nie słyszałem o takich praktykach i nie wiem ile taka folia aluminiowa kosztuje i czy to się w ogóle opłaca, tzn koszt vs oszczędność energii. Z tego co wiem, najlepiej wykonana izolacja to taka, która bezpośrednio przylega do folli paroizolacyjnej, ponieważ każda pustka powietrzna, a w przypadku poddasza za płytą GK ma już w granicach 50% niższą temperaturę niż w pomieszczeniu, czyli stwarzają się idealne warunki do wykraplania. Dlatego jedyna pustka powietrzna w każdym przypadku skosów czy sufitu powinna się znajdować za ociepleniem tak jak pisze[mention=66843]rett[/mention] np przed deskowaniem, lub za membraną, która z zasady ma mieć wysoką paroprzepuszczalność, bo w przypadku piany PUR, którą klei się bezpośrednio do membrany inczej się nie da. Dlatego uważam że podstawowym błedęm jest dodatkowe ocieplanie przesztrzeni nad sufitem, bo nad sufitem powinna być już tylko wentylacja aż do kalenicy. Było tu już kilka tematów o wyciekach po ścianach szczytowych. Wysłane z mojego SM-A520F przy użyciu Tapatalka
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...