Skocz do zawartości

Sterowanie temperaturą C.W.U. z pomieszczeń domowych.


Recommended Posts

Napisano
Pytanie praktycznie jak w temacie – czy istnieje takowa możliwość? Posiadam sterownik kotła: „Economic Premium”. Oczywiście w nastawach sterownika jest możliwość zadania temperatury C.W.U. Tyle, że na mój rozum to w ciągu dnia ta temperatura mogłaby wynosić powiedzmy 30st C. A w godzinach wieczornych można by podnieść do 60 na czas kąpieli, po których można by znowu zrzucić temperaturę. Zakładam, że w konsekwencji powinno to dać realne oszczędności na opale.

A teraz meritum pytania: Z tego co czytałem w necie istnieje pierdylion sterowników pokojowych które regulują temperaturę CO. A nie znalazłem „pokojowego regulatora temperatury CWU” – czy jakby to tam się zwało. A latanie, zwłaszcza zimą po kąpieli do kotłowni to średnia przyjemność by była.
Gość mhtyl
Napisano
Tak tylko teoretyzuję, ale gdyby ten czujnik od pokojowego regulatora dać na rurze zasilającej bojler to wtedy chyba by działało tak jak chcesz.
Napisano (edytowany)
Cytat

Tak tylko teoretyzuję, ale gdyby ten czujnik od pokojowego regulatora dać na rurze zasilającej bojler to wtedy chyba by działało tak jak chcesz.


Nic z tego pompa CO i C.W.U. pracują niezależnie. Pompą C.W.U. steruje sterownik (masło maślane) w zależności od zadanej temp.

P.S. W poniedziałek zadzwonię do nich i może co podpowiedzą - bo myślałem już np o zdublowaniu panela sterującego. Edytowano przez Qubacen (zobacz historię edycji)
Gość mhtyl
Napisano
Cytat

Nic z tego pompa CO i C.W.U. pracują niezależnie. Pompą C.W.U. steruje sterownik (masło maślane) w zależności od zadanej temp.

P.S. W poniedziałek zadzwonię do nich i może co podpowiedzą - bo myślałem już np o zdublowaniu panela sterującego.


A gdyby do pompy c.w.u. podłączyć sterowanie poprzez ten regulator pokojowy? To ona wtedy pracowała by do osiągnięcia zadanej temp a potem by się wyłączała.
Napisano
Cytat

A gdyby do pompy c.w.u. podłączyć sterowanie poprzez ten regulator pokojowy? To ona wtedy pracowała by do osiągnięcia zadanej temp a potem by się wyłączała.


Prześledź linka z postu #1 tam znajdziesz instrukcje. W sterowniku brak wejść (chyba że nie doczytałem, roztargnienie) na regulator zewnętrzny do CWU. Jeżeli na sterowniku zadam temp powiedzmy 30st to on rozgrzeje piec to temp min kotła (55st-60st) i pompę wzbudzi do pracy aż do momentu gdy osiągnie te 30 st. Chyba, że całkowicie rozpiąć pompę CWU od pieca – muszę to przemyśleć.
Napisano
Ale fakt jest to myśl. Macie może jakieś rozeznanie odnośnie regulatorów z czujnikami zewnętrznymi w zakresach pracy od 20st do powiedzmy 80st? Tak wiem jest wujek Google ale może coś polecicie taniego i dobrego a przynajmniej dobrego.
Gość mhtyl
Napisano
W zasadzie to wielkich oszczędności nie zrobisz, a nawet kto wie czy nie poniesiesz strat icon_biggrin.gif Bo mając ustawiona temp na kotle c.o. np 55 stopni to c..w.u. będziesz miał w granicach 60 stopni i jak raz go nagrzejesz to w trakcie palenia będziesz go tylko dogrzewał. Zmniejszając temp do 30 stopni a wieczorem podnosząc to będzie potrzebował więcej energii aby temp podnieść aniżeli tylko podtrzymywać przez cały dzień.
Przy piecu na paliwo stałe to raczej będzie trudne do osiągnięcia.
Co do tego sterownika to najprościej jak wyślesz zapytanie do producenta albo wykonasz telefon, bo instrukcje są nieraz tak zawile napisane że tylko fachowiec porządny się doczyta w czym rzecz icon_biggrin.gif
Napisano
Cytat

...mając ustawiona temp na kotle c.o. np 55 stopni to c..w.u. będziesz miał w granicach 60 stopni i jak raz go nagrzejesz to w trakcie palenia będziesz go tylko dogrzewał. Zmniejszając temp do 30 stopni a wieczorem podnosząc to będzie potrzebował więcej energii aby temp podnieść aniżeli tylko podtrzymywać przez cały dzień...


Też o tym myślałem i zrobię jakieś dwutygodniowe testy (zanim wszystko zdemoluję) - ale tak sobie myślę, że jednak taniej wyjdzie podnieść tą temperaturę raz na dzień przy założeniu, że kąpiel powiedzmy w godzinach 20-22 a potem "sisiu, paciorek i spać" a rano i ja i małżonka do pracy powrót koło 16. Daje to około 18-20 godzin przestoju. Niby te bojlery są ocieplone ale......
Napisano
Według mnie gra niewarta świeczki.
Za chwilę dojdziesz do wniosku że jest sobota, niedziela, więcej wody ciepłej w dzień itp.
Dostaniesz szajby gdy żona będzie chciała umyć dzieci a woda akurat będzie zimna.

Generalnie z tego co widzę potrzebowałbyś sterownika bardziej "kumatego" - obsługującego kalendarz.
Ustawiłbyś sobie godziny w których dajesz "zielone światło" tj. napięcie dla pompki.
Napisano (edytowany)
Cytat

Według mnie gra niewarta świeczki.
Za chwilę dojdziesz do wniosku że jest sobota, niedziela, więcej wody ciepłej w dzień itp.
Dostaniesz szajby gdy żona będzie chciała umyć dzieci a woda akurat będzie zimna.



Dlatego w okolicach wakacji zrobię testy. Bo jeśli okaże się, że przy takim podejściu oszczędzam choćby worek ekofasoli na miesiąc to... i tu właśnie ile mnie kosztować będzie rozwiązanie problemu. Bo jeśli rozwiązanie podane przez mhtyla byłoby o.k. to koszt max 200zł czyli zabawka zwraca się krócej niż umowa z t-mobile. Jeśli nie znajdę innego rozwiązania albo będą one droższe bądź piec nie wykaże oszczędności to wtedy tak: masz rację.


Cytat

Generalnie z tego co widzę potrzebowałbyś sterownika bardziej "kumatego" - obsługującego kalendarz.
Ustawiłbyś sobie godziny w których dajesz "zielone światło" tj. napięcie dla pompki.



Ta opcja odpada bo to już za drogi gips - ten sterownik już mam i śmiga. Jeśli kupiłbym taki co piszesz to 2 razy wywalam kasę i to nie małą - bez sensu. Edytowano przez Qubacen (zobacz historię edycji)
Napisano
W domu (pardon: mieszkaniu) mam termę gazową 42 litrową. (Gdzieś tu na forum już była na ten temat dyskusja ale: tak jest takowe ustrojstwo). I zaraz po tym jak się wprowadziliśmy to uznaliśmy dokładnie tak jak powiedział mhtyl: „Zmniejszając temp do 30 stopni a wieczorem podnosząc to będzie potrzebował więcej energii aby temp podnieść aniżeli tylko podtrzymywać przez cały dzień.” I po włączeniu ustawiliśmy ją na „7” w siedmiostopniowej skali. Po otrzymaniu rachunku zamarłem – do dziś nie zapomnę za gaz wtedy wyszło ponad 500zł. Od tamtej pory w ciągu dnia mamy na „1” przed kąpielą „7” a na noc wyłączamy. Rachunki spadły o ponad 2/3. Oczywiście tu można się czepić, że to wypadkowa zużycia gazu w kuchence + terma ale z drugiej strony to jest blok więc środowisko zewnętrzne jest „ogrzane”.

Piszę to tylko po to aby ktoś tu zaraz mi nie zarzucił, że wdaję się w niepotrzebną dyskusję szukając oszczędności tam gdzie ich nie ma.

Wracając do pytania może jeszcze jakieś pomysły poza podanym przez mhtyla?
Gość mhtyl
Napisano
Bo przy ogrzewaniu gazem takie obniżanie temp ma sens i przynosi korzyści, natomiast przy piecu na opał stały (o tym już wspominałem) sterowanie jest trudne do osiągnięcia, czy raczej mniej płynne niż przy gazie.
Napisano
Otóż: zadzwoniłem do producenta i okazało się to niemożliwe (dołączenie zewnętrznego regulatora CWU). Jedyne co mógł mi zaproponować serwis to inny sterownik. Ta opcja jak wspomniałem wcześniej jest dla mnie bez sensu tak, że odpada w przedbiegach.
Tym oto sposobem po testuje i jeśli okaże się to opłacalne zastosuję pomysł mhtyla.

P.S. Piszecie, że raczej to nie przynosi korzyści może - jak sprawdzę to napiszę. Ale zważywszy na cyrkulację choćby 2h dziennie, jak w innej części forum piszecie o stratach ciepła przez tę opcję tym bardziej logiczne wydaje mi się zmiana temperatury CWU.
Gość mhtyl
Napisano
W takim razie czekamy na wyniki testów icon_biggrin.gif
  • 2 tygodnie temu...
Napisano (edytowany)
QUBACEN

Zobacz czy Twój ster ma strefy czasowe na CWU,wówczas załączając programator dobowy lub tygodniowy możesz w danych godzinach podgrzewać lub nie podgrzewać CWU

Albo pomyśl o sprzedaży tego stera i inwestuj w inny zestaw

1. Stery ze strefami na CWU, gdzie możesz w wybranych porach doby rezygnować z dogrzewania CWU:
a)Multi-Ster Plus (540zł)Skorpion Plus(680zł) , Cobra(860zł) z Elektro-Miz
b)RT09pid z softem powyżej v.5.23 także ma strefy CWU tutaj są 3okresy w ciągu doby, gdzie możesz zrobić STOP grzania CWU (na stronie tatarek jest sklep, chyba coś koło 600zł brutto w detalu)
c) Iryd RTZ PID (618zł) lub IRYD RTZ (bez pid-a za 570zł)

Rozmawiałem kiedyś z firmą DK System, aby taki programator CWU dodała do swoich steró serii Master

2. Stery, gdzie z poziomu panelu domowego możesz zmienić nastawę CWU
Po zakupie Pilot G masz zmianę CWU w sterownikach marki Prond:
a) Argon 3 cwu (argon 380zł, pilot G 160zł)
b) Titanic (titanic 430zł, piot g 160zł)
c) Iryd RTZ (570zł i pilot g 160zł)
d) IRYD RTZ PID (618zł i pilot g 160zł)

3. Stery, gdzie zmienisz nastawę CWU przez internet:
a) Bruli z Elektro-System (ok.1200zł)
b) SPP z modułem BET z Bolecki (374zł sterownik, 215zł moduł internetowy BET)
W przypadku SPP możesz wejść na forum producenta i zapisać się w kolejkę do jego wytestowania Edytowano przez Jarecki-79 (zobacz historię edycji)
Napisano (edytowany)
Cytat

QUBACEN
Zobacz czy Twój ster ma strefy czasowe na CWU,wówczas załączając programator dobowy lub tygodniowy możesz w danych godzinach podgrzewać lub nie podgrzewać CWU


Niestety nie ma.

Cytat

Albo pomyśl o sprzedaży tego stera i inwestuj w inny zestaw



Niestety nie pomyślałem o tym fakcie wcześniej (przed zakupem pieca wraz ze sterownikiem). Teraz to już jakby po ptokach. Znaczy się spłukany jestem z kasy i nie mogę dołożyć aż 600zł na nowy sterownik. Starego raczej nie sprzedam - bo i kto kupi.... Tak, że jeżeli okaże się, że testy wykażą realny zysk (1 czerwca przeprowadzka a potem mogę testować) to albo będę szedł w kierunku pomysłu mhtyla albo wystawię na allegro sterownik - a nóż a widelec.

P.S. Z tych sterowników które podałeś - które mają pogodówkę? Pytam, bo jeżeli bym zmieniał to na taki z ową funkcją. A dwa to, że kolega się buduje i może się uczyć na moich błędach..... (póki co poleciłem mu taki: http://recalart.com/web.n4?go=119) Nie wiem czy dobrze, czy źle, ale taki mi podał serwis na podmianę z moim..... Edytowano przez Qubacen (zobacz historię edycji)
Napisano
Cytat

P.S. Z tych sterowników które podałeś - które mają pogodówkę? Pytam, bo jeżeli bym zmieniał to na taki z ową funkcją. A dwa to, że kolega się buduje i może się uczyć na moich błędach..... (póki co poleciłem mu taki: http://recalart.com/web.n4?go=119) Nie wiem czy dobrze, czy źle, ale taki mi podał serwis na podmianę z moim.....



Z tych co wymieniłem czujnik pogodowy posiada lub można kupić:
- Iryd RTZ lub IRYD RTZ PID
IRYD RTZ PID 618zł,l pogodowy czujnik cyfrowy DS18b20 w szczelnej obudowie z przewodem 10m 45zł, czujnik spalin 70zł, panel domowy pilot G 160zł
Ten obsługuje dmuchawę, podajnik, pompę c.o., cwu, cyrkulacyjną, podłgową oraz siłownik zaworu mieszającego na wszystkie pompy są tygodniowe strefy czasowe

- Bruli za 1200zł ma obsługe 3pomp c.o., cwu (lub tryb cwu+mieszająca), mieszająca (lub cyrkulacyjna lub podłogowa), nie obsługuje siłownika zaworu, ma w zestawie czujnik spalin, wewnętrzny oraz zewnętrzny
Zobacz sobie na eSterownik.pl

- SPP za 374zł plus moduł internetowy BET z kompletem czujników 275zł (sam sterownik SPP obsługuje 2pompy c.o. oraz cwu) do modułu internetowego BET można podpiąć czujnik wewnętrzny, zewnętrzny oraz spalin z kompletem czujników ten moduł jest za 275zł. Skuteczny algorytm pracy, jak nie ma wiecej jak 2pompy mogę z czystym sumieniem polecić.
Zobacz sobie na ekotlownia.pl

Co do recalart, ten MultiFun pokazywali mi chłopaki pod koniec chyba ubiegłego roku, był to jeszcze prototyp na ukończeniu. Nie wiem zatem czy już oficjalnie wychodzi i czy ma na wszystko strefy czasowe.
  • 3 miesiące temu...
Napisano
O tym wątku pamiętam ale nie odzywam się bo z netem u mnie bardzo kiepsko. Poza tym nie mam żywcem czasu. A co do wyników testu jeszcze chwilę potrwa bo do tej pory (i szacuję jeszcze na około miesiąc) palę drewnem budowlanym.... Ale na pewno odezwę się z wynikami.
  • 2 miesiące temu...
Napisano
Witam icon_biggrin.gif mam pytanie i prośbę o opinie. Ogrzewam dom gazem, piec de dietrich 2 funkcyjny. Wydaje mi się, ze regulator temperatury salus nie jest do końca dobry. Moim zdaniem jest mało wrazliwy na wahania temperatury co doprowadza do wychłodzenia domu i tym samym do większego poboru gazu. Jaki sterownik byłby najlepszy?? Z góry dziękuję za odpowiedzi icon_smile.gif
Napisano
Cytat

Witam icon_biggrin.gif mam pytanie i prośbę o opinie. Ogrzewam dom gazem, piec de dietrich 2 funkcyjny. Wydaje mi się, ze regulator temperatury salus nie jest do końca dobry. Moim zdaniem jest mało wrazliwy na wahania temperatury co doprowadza do wychłodzenia domu i tym samym do większego poboru gazu. Jaki sterownik byłby najlepszy?? Z góry dziękuję za odpowiedzi icon_smile.gif

A ma histerezę ten sterownik?

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Jeśli szukacie sposobu na dekoracyjne i trwałe wykończenie drewnianych podłóg, mebli czy ścian – warto zwrócić uwagę na bejce olejne OSMO. To produkty, które zdobyły uznanie zarówno wśród profesjonalistów, jak i użytkowników domowych ceniących naturalne składniki, jakość oraz ekologiczne podejście do wykończenia wnętrz. Czym jest bejca olejna OSMO? Bejca OSMO to profesjonalny, barwiony podkład do drewna na bazie naturalnych olejów roślinnych. Dzięki brakowi wosków w składzie, bejca daje ogromne możliwości w zakresie intensywności koloru – od delikatnego podkreślenia struktury drewna po intensywne, nasycone barwy. Co istotne, nie tworzy na powierzchni warstwy lakieru – pigmenty wnikają głęboko w drewno, wyrównując jego odcień i podkreślając naturalne usłojenie. Gdzie można stosować bejcę? Bejce OSMO przeznaczone są wyłącznie do zastosowań wewnętrznych, idealnie sprawdzą się na: drewnianych podłogach, deskach i parkietach, stopniach schodów, blatach, meblach, ścianach i sufitach z drewna, a także na zabawkach dziecięcych i przyborach drewnianych – po wyschnięciu są całkowicie bezpieczne i przyjazne środowisku. Jak działa? Bejca sama w sobie nie jest pełnoprawnym wykończeniem – to etap barwienia, który należy zabezpieczyć woskiem twardym olejnym OSMO. Takie połączenie daje nie tylko wyjątkowy efekt wizualny, ale również trwałość i odporność na codzienne użytkowanie. Dlaczego warto? Naturalne składniki: cztery rodzaje oczyszczonych olejów roślinnych i wysokiej jakości pigmenty. Możliwość pracy z utwardzaczem – istotne dla profesjonalistów. Idealne do przestrzeni komercyjnych, gdzie czas to pieniądz – powierzchnia może być gotowa do użytku już następnego dnia. Ogromna paleta kolorów – od klasycznych odcieni drewna po nowoczesne, designerskie barwy. Podsumowanie Bejce olejne OSMO to doskonałe rozwiązanie dla tych, którzy szukają naturalnych i trwałych produktów do barwienia drewna. Ich elastyczność, ekologiczny skład oraz profesjonalne właściwości użytkowe czynią je wyborem godnym uwagi – zarówno w domach, jak i w przestrzeniach komercyjnych.
    • Albo tylko znajdował się w miejscu, obok którego uderzył piorun. Bo piorun może zabić również z dalszej odległości, to zależy od okoliczności wyładowania atmosferycznego.  A do artykułu polecam ten temat   Jak sprawdzić, czy instalacja odgromowa jest niezbędna?
    • Komentarz dodany przez Paweł: Zgadza się, uderzenie pioruna jest rzadkie, ale nie niemożliwe. Wczoraj ogłoszono śmierć Auduna Groenvolda, norweskiego olimpijczyka w narciarstwie dowolnym, który został uderzony przez piorun podczas wycieczki do domku letniskowego.
    • W Polsce każdego roku burze powodują szkody warte miliony złotych. Zniszczone urządzenia, pożary dachów i porażenia prądem to realne skutki, które dotykają nie tylko właścicieli domów na odludziu. Czy wiesz, że piorun może spalić sprzęt, nawet jeśli uderzy kilometr od twojego domu? Sprawdź, jak skutecznie i tanio zabezpieczyć dom przed burzą. Pełna treść artykułu pod adresem: https://budujemydom.pl/instalacje/instalacja-odgromowa/a/116255-piorunochron-chroni-dom-przed-burza
    • Komentarz dodany przez inżynier Mirek: Niestety w artykule zapomniano o podstawowym zadaniu jaki ma spełniać dach - szczelność, pełna ochrona przed warunkami atmosferycznymi, przede wszystkim opadami, aby wnętrze budynku było bezpieczne. Każdy wie, że obecnie układane dachówki, blachodachówki, blacha czy inne pokrycia dachowe nie są szczelne. Zwłaszcza w narożach, koszach praktycznie nie ma szans na szczelne wykonanie pokrycia. Dlatego ważne jest aby pod tą dachówką, blachą, blachodachówką wykonać w 100% szczelną warstwę. Niestety membrany paroprzepuszczalne nie nadają się do wykonania takiej szczelnej izolacji. Mają bardzo małą odporność na promieniowanie UV, przeważnie 2-3 miesiące, a najlepsze do 6 miesięcy. To nic w porównaniu do pap czy membran bitumicznych, które mają odporność na kilka a nawet kilkanaście lat. Poza tym podczas układania takiej membrany paroprzepuszczalnej często dochodzi do naderwań, rozdarć, które ciężko załatać. A poza tym trzeba pamiętać, że każda membran jest przebijana przez setki gwoździ, którymi przybijamy kontrłaty i łaty. A każde przebicie membrany paroprzepuszczalnej gwoździem to dziura, która jest potencjalnym miejscem przecieku wody. Przy papach nie ma takiego problemu - gwóźdź przebija papę, ale bitum uszczelnia się wokół tego gwoździa i nie ma zagrożenia, że woda będzie przeciekała. A co do paroprzepuszczalności to oczywiście jest ona ważna i potrzebna, ale tylko w niektórych przypadkach. Ogólnym założeniem jest, że izolacja termiczna nie może być narażona na zawilgocenie. Skoro od strony pomieszczenia ocieplenie jest chronione folią paroizolacyjną, która ma za zadanie nie przepuszczać wilgoci, pary wodnej to izolacja termiczna jest dobrze chroniona od spodu (od strony wnętrza budynku). A od góry ? No właśnie, żadna membrana paroprzepuszczalna nie ochroni izolacji termicznej przed wilgocią a nawet wodą. Potrzebna jest szczelna izolacja, która daje 100% gwarancji szczelności. Dlatego stosowanie membrany paroprzepuszczalnej montowanej tylko na krokwiach to igranie z wilgocią. A zawilgocona izolacja termiczna to strata ciepła, bo wilgotna izolacja termiczna przepuszcza ciepło. A to kosztuje. Więc to, że deskowanie i dobra papa czy membrana bitumiczna nieco zwiększają koszt budowy, to w bardzo krótkim czasie ten koszt zostaje odrobiony przez oszczędność na ogrzewaniu. I na koniec coś, co żadna membrana paroprzepuszczalna nigdy nie wytrzyma. Chodzi o ostatnio występujące gwałtowne burze i mocne porywy wiatru. Nie ma roku abyśmy w mediach nie widzieli tragedii ludzi, którzy doświadczyli zerwania dachu. Jak wygląda zerwany dach wykonany w wersji ekonomicznej to chyba każdy widział. Zerwana dachówka, blacha, membrany paroprzepuszczalnej praktycznie nie ma, widać strzępy ocieplenia. A deszcz pada i zalewa wnętrze. Tragedia. Natomiast dach wykonany w technologi pełnego deskowania po zerwaniu dachówek, blachy pozostaje sprawny i nadal zabezpiecza wnętrze przed deszczem. Takie pełne deskowanie z dobrą papą czy membrana bitumiczną jest praktycznie drugim dachem. Czy wobec tego stać nas na ekonomiczny dach z membraną paroprzepuszczalną? Czy jednak lepiej wybrać bezpieczne rozwiązanie dachu z pełnym deskowaniem i papą lub membraną bitumiczną? Odpowiedź jest prosta. Każdy potrafi wskazać bezpieczne rozwiązanie.
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...