Skocz do zawartości
Róża Ocean Niebo Wiosna Betoniarka Jajoszczypiorny Bruk Wrota Hadesu Purpurowy obłęd Smok
Zaloguj się, aby obserwować  
seb-tom

podłoga na legarach jak zrobić?

Recommended Posts

witam,
jestem w trakcie robienia poddasza u siebie w domu i za jakis czas będe musiał zrobic podłoge.
Niżej jest parter normalnie uzytkowany ogrzewany itd strop wylany na belkach nic go nie ruszy, tu gdzie teraz chce legary położyć kiedyś był żużel i wylewka zostało to zerwane powierzchnia jest lekko chropowata i mniej więcej trzyma poziom.
mam zamiar położyć legary wysokości 5cm na to plyta i panele.
i moje szczegółowe pytania:

1.czy dawać folie pod legary a beton,jeśli tak to jaką
2.wełna czy styropian,
3.wysokość 5cm legara a szerokość 5 czy 6 jaka będzie dobra?
5.pod i na legar dajemy jakiś filc gume?
6.czy legary mocować do podłogi,jeśli tak to czym?kątowniki dyble czy co?czy łączyć legary poprzeczne z tymi przy scianie?
7.jeśli legar będzie troche wyżej w jednym miejscu co podkładać ?

pozdrawiam i będe wdzięczny za odpowiedz.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
1 - Folia paroizolacyjna między pomieszczeniami ogrzewanymi nie jest konieczna.
2 - To już zależy jaką izolacyjność akustyczną chcesz uzyskać... podobnie jak grubość warstwy. Wełna ma tu lekka przewagę.
7 - Poziomuje się legary

Reszta tu:
https://budujemydom.pl/budowlane-abc/budowa-krok-po-kroku/a/17094-podloga-na-legarach-krok-po-kroku
i ewentualnie
https://budujemydom.pl/wykanczanie/podlogi-i-posadzki/a/1305-podloga-z-desek-na-legarach
http://remontowezmagania.pl/remontowezmaga..._legarach_.html

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Jestem trochę samoukiem, trochę korzystam z porad i tych na forum i od zaprzyjaźnionych cieśli.
Ułożyłem już podłogi na legarach w trzech pokojach, są ciche, stabilne i niedrogie (ten aspekt jest oczywiście bardzo ważny).
Jak wykonałem podłogę:
1. zdjąłem stare deski (były zdrowe, ale z dużymi szparami i powypadały sęki, grubość 38 mm),
2. to co znalazłem pod spodem to rozpacz, gruz, butelki po winie, stare gazety (ktoś powie, że przedwojenni fachowcy budowali porządnie, zapraszam do obejrzenia zdjęć),
3. z desek zrobiłem legary pod płytę OSB3 grubości 22 mm, to znaczy: pociąłem deski na rozmiar 50 mm oraz 30 mm.
4. tam gdzie miały się płyty schodzić dawałem legary z połączonych dwóch elementów 50x38 uzyskując łączny przekrój 50x76 mm,
5. pozostałe legary były 50x38, ale dawałem je gęsto to znaczy po ok 33 cm pomiędzy legarami, taka odległość zapewniła mi stabilność podłogi nawet przy obciążeniu pianinem z metalową płytą, obciążenie na pojedynczym kółku ok. 70 kg,
6. każdy legar 50-tka kotwiony był do stropu (lekki klain) w trzech punktach, a następnie co ok. 30-40 cm podbijałem klinami legar do uzyskania poziomu
6. teraz ułożyłem poprzecznie do 50-tek listwy 30x38 mm, listwy kręcone są śrubami 3,5x45 mm,
7. pomiędzy listwy poprzeczne dałem wypełnienie też listwami 30 tak aby uzyskać kratownicę o jednakowym poziomie.
8. kratownica jest w pełni stabilna pod obciążeniem.
9. pomiędzy legary upchałem wełnę mineralna grubości 5 cm, ale w taki sposób, aby na stropie było bez przerw a nad wełną do poziomu górnego kratownicy była przestrzeń powietrzna (w moim przypadku, a zależy to od rozliczenia wysokości wynosiła ok 7 cm),
10. teraz wstępnie dociąłem i ułożyłem płytę OSB grubości 22 mm
11. teraz należny po niej pochodzić ok 2-3 dni, jeżeli strzela lub coś piszczy zaznaczamy na płycie krzyżyk, podnosimy i sprawdzamy czy coś się stało z połączeniami, miałem takie dwa przypadki i należało wzmocnić połączenia, pękła śruba i trzeba ją było wymienić.
12. jeżeli podłoga jest cicha (nic nie strzela i nie piszczy) możemy podłogę zamykać, zdejmujemy OSB i ...

13. na kratownicę ułożyłem folię paro przepuszczalną-wiatrochronną, dlaczego aby nie przedostawały się pyły z wełny mineralnej,
14. na całej kratownicy ułożyłem filc grubości 4 mm (paski 2 cm) i przystrzeliłem takerem, aby się nie ruszały podczas układania płyty OSB
15. układam płytę OSB na paski filcowe i dokręcam co 15 cm śrubami 3,5x35.
SKOŃCZONE układanie OSB, a to początek do układania np. parkietu, to w następnym poście.
Dysponuję zdjęciami z każdej fazy prac, zdjęcia poniżej.
Pozdrawiam
Boloes

DSC01446.jpg


To co pod podłogą

DSC01446.jpg


2 tony gruzu do wyrzucenia

DSC01446.jpg


Przygotowane listwy 50x38

DSC01446.jpg


Stopki pod legary, pod nimi podbijam kliny.

DSC01446.jpg


Kliny, proporcja wysokości do długości 1:8, wówczas nie wypadają

DSC01446.jpg


Kotwienie do stropu na końcu

DSC01446.jpg


Kotwienie do stropu na środku

DSC01446.jpg


Kotwienie do stropu na drugim koncu

DSC01446.jpg


DSC01446.jpg


Sprawdzanie wysokości do linii wyznaczonej laserowa poziomicą, dokładność 1 mm

DSC01446.jpg


DSC01446.jpg


DSC01446.jpg


Sprawdzanie poziomu na dwóch sąsiednich legarach głównych, koniecznie na krzyż.

DSC01446.jpg


A tak wygląda kratownica

DSC01446.jpg


Folia + filc możemy układać OSB na gotowo

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Jak na pierwszy rzut oka to kawał dobrej odwaliłeś, gratulacje.
Tylko ja bym dał na posadzkę folie paroizolacyjną, albo bynajmniej odizolowałbyś podparcie legarów bo spoczywają bezpośrednio na wylewce.
Tym bardziej , że jak dobrze dojrzałem dałeś wełnę pod podłogę, a nie dałeś foli.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Tak, bezpośrednio na strop nie dałem folii, poniżej jest grzane pomieszczenie i suche,
folie dałem, aby nie pyliła wełna do pomieszczenia.
Legary leżą na stropie poprzez stopki i kliny, a nie bezpośrednio.
Co do oceny, że "kawał dobrej roboty" to podnosi mnie to na duchu, bo mam jeszcze jeden pokój do zrobienia, a lat niestety 60 na karku.
Poniżej zdjęcie z ułożenia parkietu.
1. najpierw wyszlifowanie OSB, to niestety mnie zupełnie sponiewierało, bo maszyna mocna i trzeba się napracować aby nie wywróciła.

DSC01446.jpg


2. potem układanie parkietu na elastyczny klej,
3. Szlifowanie i lakierowanie pozostawiłem fachowcowi, nie mam narzędzi.
4. efekt końcowy - zadowalający mnie w pełni.

chyba zużyłem całą dopuszczalną przestrzeń na posty. Więcej zdjęć nie mogę załączyć.
Pozdrawiam

DSC01446.jpg

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Cytat

Tak, bezpośrednio na strop nie dałem folii, poniżej jest grzane pomieszczenie i suche,
folie dałem, aby nie pyliła wełna do pomieszczenia.
Legary leżą na stropie poprzez stopki i kliny, a nie bezpośrednio.


Tu nie chodzi ,że to na piętrze. Po prostu beton jest i tyle i folia powinna być.
Nie chodzi mi o same legary tylko o te podpory legarów. One leżą bezpośrednio na stropie i maja styczność z betonem i co po porządnych legarach i dobrym wypoziomowaniu jak te podpory sparuszeją za kilka lat (mogą ale nie muszą) icon_smile.gif
Co do tej membrany nie foli jak napisałeś to dobrze zrobiłeś.
Fotki możesz wklejać z innych portali albo w galeri budujemy dom - FotoForum.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
dopiero teraz jestem na etapie podłogi niestety i moje pytania jest takie:
1.podłoga będzie nad pomieszczeniem zamieszkałym, ogrzewanym i czy kłaść folie bezpośrednio na strop?
2.czy legary mocować do podłoża czy nie?jeśli tak to jak?
3.czy filc kłaść pod i na legary?
4.czy przy rozstawie legarów co 50cm płyta 18 bedzie pok czy za cienka?

będę wdzięczny za pomoc icon_biggrin.gif

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Generalnie układanie podłogi na legarach (gdy strop jest betonowy) nie będzie dobrym rozwiązaniem - drewno może się paczyć, skrzypieć, trudno dokładnie wypoziomować legary. Przy remoncie takiej podłogi lepiej wyrównać podłoże (np. stabilizowaną podsypką keramzytową)a podkład wykonać z płyt gipsowo-włóknowych położonych na warstwie styropianu.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Cytat

dopiero teraz jestem na etapie podłogi niestety i moje pytania jest takie:
1.podłoga będzie nad pomieszczeniem zamieszkałym, ogrzewanym i czy kłaść folie bezpośrednio na strop?
2.czy legary mocować do podłoża czy nie?jeśli tak to jak?
3.czy filc kłaść pod i na legary?
4.czy przy rozstawie legarów co 50cm płyta 18 bedzie pok czy za cienka?

będę wdzięczny za pomoc icon_biggrin.gif



Z mojego doświadczenia wynika, że:
1.folia paro-przepuszczalna-wiatrochronna powinna być na legarach, aby pylenie z materiału ocieplającego i wygłuszającego nie pyliło do pomieszczenia, Co do folii pod kliny poziomujące myślę, że dobrze byłoby dać folię izolacyjną, ale nie na całej powierzchni tylko pod kliny (taką radę podał mi mhtyl i w ostatnim pokoju już to stosuję),
2. legary kotwię do stropu w trzech miejscach na końcach i w środku, linką wyznaczam linie prostą, bo legary nie zawsze się prosto układają. Do stropu przykręcam na kołek rozporowy kątownik o wysokości takiej, aby nie wystawał ponad legar, a następnie po poziomowaniu kątownik wkrętami do drewna przykręcam do legara. Na zdjęciach widać, że końce poziomowałem nie poziomicą, a odnosiłem je do wysokości zaznaczonej kreską na ścianie. Kreski wykonałem na podstawie poziomicy laserowej dającej poziom dookoła urządzenia. Środkowe kotwienie na podstawie dwumetrowej poziomicy. Dokładnie przeanalizuj zdjęcia, tam sposób montowania jest pokazany.
3. Filc kładłem wyłącznie na legar.
4. W pierwszym pokoju miałem rozstaw 43 cm i płytę 22 mm, wyraźnie się uginała, teraz daję rozstaw ok. 30 cm i płytę 22 mm. Mam pełną sztywność nawet przy dużym obciążeniu. Rozważałem płytę 18 mm, ale spotkałem się z takim rozwiązaniem u znajomego i widziałem ugięcie pod nogami mebli, dlatego stosuję 22.
Jeżeli masz problem jakiś dodatkowy np. jak prowadzić poziomowanie, to napisz bezpośrednio na e-maila boleslaw.matylla@o2.pl.
Pozdrawiam
Boloes

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Witam. Odgrzeje temat. Będę układał podłogę w moim domku letniskowym. Czy jest konieczne ułożenie folii pod legarami? Chodzi o co. Ściany mam już zrobione i nie bardzo mam jak wywinąć folie.
Podłogę chce ułożyć tak. Podkładki gumowe 10mm, legar, filc i dopiero deska. Dobrze tak będzie? Będę wdzięczny za odpowiedźicon_smile.gif
Dodam że mam wylany fundament z styropianem i folią. Edytowano przez motokris (zobacz historię edycji)

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Cytat

Witam. Odgrzeje temat. Będę układał podłogę w moim domku letniskowym. Czy jest konieczne ułożenie folii pod legarami? Chodzi o co. Ściany mam już zrobione i nie bardzo mam jak wywinąć folie.
Podłogę chce ułożyć tak. Podkładki gumowe 10mm, legar, filc i dopiero deska. Dobrze tak będzie? Będę wdzięczny za odpowiedźicon_smile.gif
Dodam że mam wylany fundament z styropianem i folią.


Folię wywija się do wysokości izolacji poziomej ścian - powyżej nie ma potrzeby. A ta guma to jaka? jeśli to tzw. mikroguma spieniona to będą zamakać legary od wilgoci z podłoża.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Gość Strawman
Cytat

Witam. Odgrzeje temat. Będę układał podłogę w moim domku letniskowym. Czy jest konieczne ułożenie folii pod legarami? Chodzi o co. Ściany mam już zrobione i nie bardzo mam jak wywinąć folie.
Podłogę chce ułożyć tak. Podkładki gumowe 10mm, legar, filc i dopiero deska. Dobrze tak będzie? Będę wdzięczny za odpowiedźicon_smile.gif


Folia jest wskazana ze względu na to, że bez niej drewno ma kontakt z betonem - co może być zgubne dla drewna!
Druga kwestia to wypełnienie - jeśli wełna to po raz drugi wskazana folia, aby wełna nie nabierała wilgoci (bo odparować jej nie będzie miała gdzie!). Pod legary, dla wygłuszenia podłogi, można uprościć i dać piankę polietylenową na całej płaszczyźnie dolnej legara. Jeśli musisz poziomować legary, to pianka pod podkładki, które powinny być w mierę szerokie aby zapewnić maksymalną powierzchnię przylegania / amortyzacji.
Moim zdaniem dawanie wygłuszenia na legary mija się z celem - przecież i tak to co będzie leżało na legarach należy sztywno przymocować do legara. Jeszcze w kwestii mocowania legarów do podłoża - powinno to być wykonane w taki sposób, aby legar mógł swobodnie pracować, bo w przeciwnym wypadku wygłuszanie nie ma sensu w ogóle. Jak to zrobić? Ano przykręcić kątowniki do legara na sztywno, a do podłogi z ok. 1cm luzem (5mm po uwzględnieniu grubości polietylenowej pianki wygłuszającej). Edytowano przez Strawman (zobacz historię edycji)
  • Lubię to 1

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

DSC01446.jpg

DSC01446.jpg


Panowie dziękuję za szybką odpowiedź. Co do filcu na legarze widziałem w jakimś poradniku. Tzn wygooglowałem:)
Mam jeszcze jeden problem. Opaska wokół domku jest na równi z podłogą i czasami widziałem zawilgocenie na wylewce. Ograniczyło jak założyłem rynny. Mam obawy że gdy dam folie, to gdy troszke wilgoci się dostanie (np po dużej ulewie, zostanie będzie problem z odparowaniem Edytowano przez motokris (zobacz historię edycji)

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Gość Strawman
Cytat

Panowie dziękuję za szybką odpowiedź. Co do filcu na legarze widziałem w jakimś poradniku. Tzn wygooglowałem:)
Mam jeszcze jeden problem. Opaska wokół domku jest na równi z podłogą i czasami widziałem zawilgocenie na wylewce. Ograniczyło jak założyłem rynny. Mam obawy że gdy dam folie, to gdy troszke wilgoci się dostanie (np po dużej ulewie, zostanie będzie problem z odparowaniem



Załączone zdjęcia wyjaśniają wiele, ale nie wszystko.
Jakie są warstwy posadzki?
Jak masz przed wilgocią zabezpieczone elementy drewniane ścian stykające się z gruntem?

Powiedziałbym na tym etapie, że folia jest niezbędna, a do tego otwory wentylacyjne w podwalinach ścian.
Można zastosować półśrodek i dać folię wyłącznie pod podkładki poziomujące / wygłuszające podłogę - jeśli pozostawisz pustkę pomiędzy legarami. Jeśli ma być wełna to folia konieczna.

Chyba za bardzo oszczędzałeś na dachu - powinieneś wypuścić go poza obrys murów tak co najmniej 0,5m, a sam domek postawić na lekkim podwyższeniu... z niewielkim spadkiem na około...

Na dzień dzisiejszy woda z opadów jest pewnie zawiewana do środka, bo nie ma poszycia ścian. Edytowano przez Strawman (zobacz historię edycji)

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Z budową to zamysł miał być inny. Chciałem żeby to była wiata grillowa:) Po postawieniu (konkretna konstrukcja kantówka 120x120) plan się zmienił.
Co do Twoich pytań. Warstwa posadzki wygląda następująco. Zebrany został humus, podsypka z piasku, cement, zagęszczenie, 2 warstwy styropianu, folia i na końcu chudziak b20. Całość jest na wysokości ok 20cm od poziomu ziemi. Obsypałem trochę opaskę żeby nie było widać krawężników.
Zawilgocenie widać było już po obiciu. Drewniane elementy ścian są ok o.5 mm powyżej beton (leżą na podkładkach) Deska elewacyjna również jest na tej wysokości. A wygląda teraz tak..

DSC01446.jpg

DSC01446.jpg

Edytowano przez motokris (zobacz historię edycji)

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Gość Strawman
Cytat

Co do Twoich pytań. Warstwa posadzki wygląda następująco. Zebrany został humus, podsypka z piasku, cement, zagęszczenie, 2 warstwy styropianu, folia i na końcu chudziak b20. Całość jest na wysokości ok 20cm od poziomu ziemi. Obsypałem trochę opaskę żeby nie było widać krawężników.


Na początek: umieściłeś warstwę izolacji termicznej bez dolnej izolacji przeciwwilgociowej - styropian będzie sobie naciągał tej wilgoci z gruntu i tracił właściwości izolacyjne... Przy domku letniskowym nie ma to i tak wielkiego znaczenia, więc luz icon_wink.gif

Cytat

Zawilgocenie widać było już po obiciu. Drewniane elementy ścian są ok o.5 mm powyżej beton (leżą na podkładkach) Deska elewacyjna również jest na tej wysokości. A wygląda teraz tak..


Sądzę, że podczas gwałtownych opadów może po prostu woda wpływać do wnętrza - skoro nie masz tam w żaden sposób wykonanej pionowej izolacji przeciw wodnej i okapów brak.

Sprawę załatwiłoby, myślę, wykonanie opaski chłonnej wypełnionej żwirem, z rurą drenażową na dnie i odprowadzeniem wody.

Podłoga, tak jak pisałem wyżej, nie powinna wypełniana być izolacją (wełna) i jej konstrukcja powinna być wykonana na folii.

Ściany są zagrożone - jeśli można odkręcić dolne deski, to przy okazji wykonania opaski chłonnej można wpuścić w dołek folię kubełkową lub jakąś grubą folię (np taką jak do izolacji poziomej fundamentów) tak aby sięgała 20-30 cm powyżej poziomu gruntu. Na folię nakręcisz z powrotem deski i powinno być ok.

Pozostaje kwestia odizolowania podwaliny (podkładek pod nią) od betonu. Edytowano przez Strawman (zobacz historię edycji)

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Wlewanie się wody to za dużo powiedziane:) Nie tworzą się kałuże, po prosu widać gdzieniegdzie że beton ok 10cm od opaski jest zawilgotniały.
Tak jak pisałem deska elewacyjna nie ma bezpośredniego kontaktu z podłożem. Nęka mnie tylko ta folia icon_confused.gif A może folia na legary? Legary i tak kupiłem impregnowane ciśnieniowo.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Gość Strawman
Cytat

Wlewanie się wody to za dużo powiedziane:) Nie tworzą się kałuże, po prosu widać gdzieniegdzie że beton ok 10cm od opaski jest zawilgotniały.


Co kto lubi - dla mnie izolacja powinna być icon_biggrin.gif

Cytat

Tak jak pisałem deska elewacyjna nie ma bezpośredniego kontaktu z podłożem.


A podwalina ściany na czym leży? Wilgoć zniszczy podkładki (jeśli drewniane!) uszkodzi podwalinę i deskę licową.
To tylko kwestia czasu ... prędzej czy później ale to pewne!

Cytat

Nęka mnie tylko ta folia icon_confused.gif A może folia na legary? Legary i tak kupiłem impregnowane ciśnieniowo.


W sumie poświęciłeś styropian dla wydatku kilku złotych na folię... chcesz poświęcić jeszcze legary... plus deska podłogowa (bo drugi raz raczej jej nie wykorzystasz)... można i tak. Pamiętaj tylko, że wilgoć pod folią niczemu w tym przypadku nie szkodzi, a w zasadzie gdybyś wykonał tak jak piszę to nawet nie powinno być jej tam zbyt wiele. Zaś co do impregnacji - nie ufałbym jej tak bezwarunkowo - nawet tej ciśnieniowej. Folia na legary jest trochę, a nawet bardziej... bez sensu icon_smile.gif

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Wszystko lezy na podkładkach gumowych spaxa, także nic podłoża nie dotyka. Co do folii to właśnie rozmawiałem z murarzami. folie dali pod styropian:)

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Gość Strawman
Cytat

Wszystko lezy na podkładkach gumowych spaxa, także nic podłoża nie dotyka. Co do folii to właśnie rozmawiałem z murarzami. folie dali pod styropian:)


I to jest dobra wiadomość - styropian pracuje dla Ciebie!
Co do podkładek... to nadal nie jestem przekonany icon_smile.gif
Folia na całości styku, na tym podkładki - tak powinno to wyglądać. 5mm pustki nie zatrzyma wilgoci w miejscach pomiędzy podkładkami,nawet jeśli te podkładki nie chłoną jej (wilgoci) z podłoża przekazując drewnianej podwalinie. Edytowano przez Strawman (zobacz historię edycji)
  • Lubię to 1

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Gość Strawman
Cytat

Dam folie miejscowo tam gdzie będą legary. Pasek 30cm wystarczy?icon_smile.gif


Pod podłogą wystarczy. A podwalinę odpuszczasz - weź choć tą izolację zewnętrzną zrób przy okazji.
Powodzenia! icon_biggrin.gif

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Cytat

Pod podłogą wystarczy. A podwalinę odpuszczasz - weź choć tą izolację zewnętrzną zrób przy okazji.
Powodzenia! icon_biggrin.gif



Witam, jeśli chodzi o legary to jako izolacja idealnie nadają się podkładka z gumy EPDM pod legar, belke tarasową, wykonane na bazie kauczuku, niska cena.
Jako przykład mogę podać:

DSC01446.jpg

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
Zaloguj się, aby obserwować  

×
×
  • Utwórz nowe...