Skocz do zawartości

Temperatura odczuwalna


Recommended Posts

Witam, mam pytanie do ogrzewaniowych ekspertów. W jednym z domów mam temperaturę w przedziale 20,5 - 22 stopnie nawet, w drugim 18,5 - 19,0, a mimo to w tym drugim jest zdecydowanie cieplej. To znaczy nie jest cieplej, ale w pierwszym ciepłe kapcie nie zawsze wystarczą, a w drugim w gaciach bywa za gorąco mimo braku tych 3 stopni. Od czego to zależy? Czy może to wynikać z np niedoizolowanej posadzki w tym pierwszym? Podłoga jest chłodniejsza, w drugim znośna (odczucie stopy w skarpecie icon_smile.gif ) Proszę o porady, nie wiem co mogę z tym zrobić. 3 stopnie cieplej, a mimo to... zimniej :/ Edytowano przez racer (zobacz historię edycji)
Link do komentarza
Cytat

Witam, mam pytanie do ogrzewaniowych ekspertów. W jednym z domów mam temperaturę w przedziale 20,5 - 22 stopnie nawet, w drugim 18,5 - 19,0, a mimo to w tym drugim jest zdecydowanie cieplej. To znaczy nie jest cieplej, ale w pierwszym ciepłe kapcie nie zawsze wystarczą, a w drugim w gaciach bywa za gorąco mimo braku tych 3 stopni. Od czego to zależy? Czy może to wynikać z np niedoizolowanej posadzki w tym pierwszym? Podłoga jest chłodniejsza, w drugim znośna (odczucie stopy w skarpecie icon_smile.gif ) Proszę o porady, nie wiem co mogę z tym zrobić. 3 stopnie cieplej, a mimo to... zimniej :/



Ja mam ok 20-21 stopni w domu ale na parterze od podłogi izolowanej (10 cm styro) pokrytej gresem jest jakby chłodno. Na piętrze, przy tej samej temp otoczenia, na podłodze jest parkiet i odczuwalnie jest cieplej.
Link do komentarza
To jest właśnie jedna z zalet ogrzewania podłogowego - ciepło promieniuje od dołu, co powoduje, że temperatura może być niższa o kilka stopni, a odczuwalna będzie jako komfortowa. Podobny efekt uzyskasz przy dobrym ociepleniu podłogi na gruncie. 10cm styropianu na podłodze to trochę za mało - standard to ok. 30 cm zakładając, że podłoga znajduje się na poziomie zero. Ja, przy zagłębieniu budynku na 1.50m w ziemi, dałem 20 cm plus dodatkowa warstwa 5cm pod podłogówkę.

Link do komentarza
Cytat

To jest właśnie jedna z zalet ogrzewania podłogowego - ciepło promieniuje od dołu, co powoduje, że temperatura może być niższa o kilka stopni, a odczuwalna będzie jako komfortowa. Podobny efekt uzyskasz przy dobrym ociepleniu podłogi na gruncie. 10cm styropianu na podłodze to trochę za mało - standard to ok. 30 cm zakładając, że podłoga znajduje się na poziomie zero. Ja, przy zagłębieniu budynku na 1.50m w ziemi, dałem 20 cm plus dodatkowa warstwa 5cm pod podłogówkę.



Teraz wiem że to za mało ale 10 lat temu jak dom budowałem to było jeszcze ok!
Link do komentarza
jest jeszcze kwestia wilgotności...z moich obserwacji w 1 sezonie grzewczym przy utrzymywaniu tej samej temperatury odczuwanie ciepła było inne niz w kolejnych. Nie miałem wtedy jeszcze higromentru, ale wydaje mi się że miało to związek z wilgotnością...
Link do komentarza

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • U mnie też taki w piwnicy na krzywej podłodze stoi, ale wypoziomowane od wagi i też już parę lat jest ok. Też miałem problem z tymi blaszko-języczkami, ale o dziwo się trzyma kupy, ale nie pomyślałem żeby je zagiąć. Choć 120kg to raczej bałbym się tam położyć. Wysłane z mojego SM-A520F przy użyciu Tapatalka
    • Mam trzy takie regały i bardzo je sobie chwalę. Owszem, przy składaniu pierwszego popełniłem błąd, wierząc bezkrytycznie w instrukcje sprzedawcy i nie zaginałem "języczków" wsuwanych w wycięcia kątowników, no i regał mi się rozsypał już pod koniec montowania. Ale gdy wszystkie zagiąłem (łatwe to nie jest, ale da się). regał jest lekki i nie do zdarcia. Nośność jednej półki to 125 kg, więc w warunkach domowych spokojnie wystarcza do niemal wszystkiego. Nawet w garażu.   Regałów niczym nie mocuję do ścian. Nie ma potrzeby. Oczywiście, jeśli stoją na wyrównanym i pewnym podłożu.  Da się je kupić w cenie poniżej 80,00 PLN, więc uważam, że naprawdę warto.   PS. To się nie chwieje, zapewniam!
    • Komentarz dodany przez agata: czy ktos wie czy kostka z brukbet jest warta uwagi? przymierzamy sie w koncu do zakupu
    • To chyba chybiony i fałszywy argument, bo klimatyzator jednak dmucha powietrzem zagrzanym do o wiele wyższej temperatury niż te 22 stopnie, chcąc osiągnąć zadaną temperaturę i pewnie to jest o wiele wyższa temperatura niż 30 st. Nie mierzyłem ale tak na wyczucie to znacznie przkracza trzydziestkę. Więc to akurat w drugą stronę działa, jeśli chodzi o tę "róznicę temperatur", czyli na korzyść hydrauliki. 
    • Ogrzewanie hydrauliczne, które występuje w 99% nowych polskich domach jest mniej efektywne i droższe niż bezpośrednie ogrzewanie pompą powietrze-powietrze, bo COP zależy od różnicy temperatur, a wodę trzeba ogrzać do ok 30°C, za powietrze do 22°. Proponuję zainteresować się systemem HVAC. V-wentylacja z odzyskiem ciepła wykonana pod ilość mieszkańców, a nie na kubaturę. Musi być, gdy chcemy używać klimatyzacji, bo latem przy chłodzeniu wentylacja grawitacyjna nie działa i oddychamy coraz bardziej zużytym powietrzem, co prowadzi do różnych dolegliwości. AC- jakość powietrza, za którą odpowiadają rewersyjne pompy ciepła (klimatyzatory). Temperatura cały rok, a wilgotność, która tworzy zaduch latem (tryb dry). H- ogrzewanie, czyli w przypadku, gdy klimatyzacja nie da rady (zazwyczaj kilka dni w roku) do uruchamiają się maty grzewcze. Ogrzewanie oporowe to COP 1, ale ono jest w tym systemie tylko wspomaganiem na wypadek ekstremalnych mrozów, awarii, czy dla komfortu, gdy ktoś chce bardziej dogrzać pokój. Poza tym pompy ciepła wciąż działają, więc zużycie jest śladowe. Dlaczego potrzebne są maty? Czy nie można dobrać większej mocy klim? Chodzi o to, że sezon grzewczy trwa ponad pół roku, a średnia temperatura w tym czasie w ostatnich latach to +5C i wciąż rośnie. Jeśli pompa będzie za duża to przez większość sezonu będzie działać on-off i łączne zużycie wyjdzie 2-3x większe. Jeśli rekuperacja jest zrobiona zgodnie ze sztuką, czyli działa na 20-30m3//osobę to klimy 30W/m2 są wystarczające. Cały system wychodzi przy okazji najtaniej i zapewnia zużycie poniżej 15kWh/m2. Ponadto warto wiedzieć, że powietrze nawiewane z anemostatów po odzysku ciepła jest tylko o kilka stopni chłodniejsze od domowego. Gdy podajemy je z góry to zapobiega ścieleniu się ciepłego przy suficie, a samo zanim opadnie zdąży się ogrzać. Daje to komfort w strefie przebywania ludzi. System musi być kompletny i dobrze przemyślany. 
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...