Skocz do zawartości

GWC pod tarasem


Recommended Posts

Napisano
Witam serdecznie,

to moja pierwsza wizyta na forum.Buduję dom wg. projektu:
http://www.dom-projekt.pl/projekt-mirow-15gg,502.html

Taras znajduje się na południowej stronie Domu.
w kierunku tarasu jest spadek terenu 0,5m (na długości budynku), który planuję wyrównac po zakończeniu prac murarskich.
W trakcie wykopu pod ławę fundamentową (0,5m) w miejscu tarasu staneła woda, która odprowadziliśmy niżej (działka dalej opada)

Chciałbym zrobić przy tym domu GWC jako wsparcie wentylacji mechanicznej. Do tej pory nie rozważałem w ogóle GWC żwirowego, ale po zapoznaniu się z tematem "GWC żwirowe" widzę światełko w tunelu.

Chcę pod tarasem (betonowym) opartym na 8 słupach wypełnić przestrzeń płukanym żwirem i na końcach umieścić czerpnię i odbiór powietrza do GWC.
rurę odbierającą przeprowadził bym pod budynkiem.

Problem wody chcę rozwiązać opaską drenażową wokół budynku (rura drenarska + obsypka żwirowa) i odpływem z rury kanalizacyjnej.

Konstrukcja GWC:
na dno umieszczam 4 warstwy geowłókniny,
potem pionowa instalacja z rur drenażowych
zasypanie żwirem płukanym
przykrycie styropianem i na to pójdzie płyta tarasu.

Pytania:
1) Czy nie będę miał problemu z przemarzaniem fundamentu (chodzi o osłonę żwirową)
2) Czy takie GWC ( około 50m3) jest wystarczające dla domu o kubaturze ok. 350m3
3) Jak zabezpieczyć takie GWC przed podsiąkaniem wodą (spadek jest od budynku/tarasu) ale po zakopaniu boję się że woda będzie mi się na dnie gromadziła.

Załączam schemat:

DSC01446.jpg

Napisano
1- Fundament musi być izolowany warstwą styro.
2- Taka wielkość złoża wystarczy do pracy ciągłej z wymianą powietrza 0,6-0,7 kubatury/godzinę, ale zimą pewnie będzie i tak mniej.
3- Skoro masz wody gruntowe 0,5m ppt to nie wiem skąd Ci przyszło do głowy że masz idealne warunki dla żwirowca.
Jest kilka rodzajów GWC (dedykowanych/sprawdzających się w rożnych warunkach gruntowych), i dla Twoich widziałbym tylko GWC przeponowe.
Bezprzeponowe takie jak GWC żwirowy, czy GWC płytowy wymagają niskiego poziomu wód gruntowych (choć akurat żwirowca można próbować zrobić w wersji nasypowej), ale najważniejszym jest ustabilizowany, w miarę stały poziom wód gruntowych bez większych wahań.

4- Układ rur jest niewłaściwy i będzie miał wpływ na opory własne złoża jeśli jednak zdecydujesz się je wykonać.

PS.
A te pionowe rury drenarskie to po co?

Całkiem dobrym miejsce na GWC żwirowy jest przestrzeń między ławami pod garażem.
Minusem jest odcięcie garażu od grzejnika ziemnego przy zaizolowanej podłodze.
Napisano
Cytat

1- Fundament musi być izolowany warstwą styro.
2- Taka wielkość złoża wystarczy do pracy ciągłej z wymianą powietrza 0,6-0,7 kubatury/godzinę, ale zimą pewnie będzie i tak mniej.
3- Skoro masz wody gruntowe 0,5m ppt to nie wiem skąd Ci przyszło do głowy że masz idealne warunki dla żwirowca.
Jest kilka rodzajów GWC (dedykowanych/sprawdzających się w rożnych warunkach gruntowych), i dla Twoich widziałbym tylko GWC przeponowe.
Bezprzeponowe takie jak GWC żwirowy, czy GWC płytowy wymagają niskiego poziomu wód gruntowych (choć akurat żwirowca można próbować zrobić w wersji nasypowej), ale najważniejszym jest ustabilizowany, w miarę stały poziom wód gruntowych bez większych wahań.

4- Układ rur jest niewłaściwy i będzie miał wpływ na opory własne złoża jeśli jednak zdecydujesz się je wykonać.

PS.
A te pionowe rury drenarskie to po co?

Całkiem dobrym miejsce na GWC żwirowy jest przestrzeń między ławami pod garażem.
Minusem jest odcięcie garażu od grzejnika ziemnego przy zaizolowanej podłodze.




Postaram się odpowiedzieć najlepiej jak potrafię.
Stytuacja:
1) ze względu na spadek działki i projekt pod garaż będzie jakieś 7 warstw bloczka co daje około 98cm z czego musi zostać przestrzeń na chudziak i izolację
pod domem będzie 11 warstw co daje 154cm od "ławy" co więcej, jako, że grunt opada w tym kierunku, ława jest tu częściowo powyżej usuniętej warstwy humusu - mam śmiało około 150 cm przestrzeni.

2) Temat GWC wszedł mi do głowy 3 dni temu - w upał icon_smile.gif

3) To już jest wykopane, od Poniedziałku przychodzi ekipa robić bloczkiem fundament, który zasypię piaskiem i zostanie zagęszczony..
Obszar pod tarasem miałem zasypać byle czym. <= więc mogę zasypać żwirem i zrobić GWC!

4) pomysl na konstrukcję mam z tego wątku: https://forum.budujemydom.pl/GWC-zwirowe-t20953.html
ale ja nie chcę robić "dwukomorowego" pionowe dreny mają rozprowadzać powietrze do całego żwirowiska.

Odpowiadam:
1)Fundament ma być obizolowany mazidłem, obłożony na zewnątrz 10cm styroduru i folią kubełkową.
następnie rura drenowa i obsypka żwirowa.
Dodatkowo obszar wokół ławy zostanę podniesiony, tak by cały dom był obsypany na minimum 80 cm od ławy.
2) Czyli spokojnie latem (w ciągu dnia), oraz zimą powinno wystarczyć jako wstępne wyrównanie temperatury przed Rekuperatorem?
3) rozważałem rurowe, ale jak zaznaczyłem mogę wykorzystać przestrzeń pod tarasem. Jeśli bym mógł ją wykorzystać w taki "praktyczny" sposób to "nieco" dokładając do kosztów które poniosę, mogę uzyskać spory "zysk" - Jeśli pomysł nie wypali, przy podnoszeniu gruntu, po zerwaniu humusu, będę kładł rury PCV Wavin. Pytanie: jakiej długości dla takiej kubatury?
Nie ukrywam, że woda mnie martwi, bo cały czas mimo suszy, sączy sie po dnie wykopu. jednak może:
1) warstwa drenów i żwiru na dnie (powiedzmy 10 - 15 cm)
2) agrowłóknina
3) żwir właściwy
4)styropian na wierzch.

4) NA schemacie są tylko rury doprowadzająca (niebieska) i odprowadzająca (czerwona) w pionie będą od nich szły dreny żeby korzystać z całego przekroju żwirowiska. jak na wspomnianym linku.

Od strony "Górki" stoi dom. od wierzchu taras, wokół dren. wydaje mi się, że żwirem nie powinna woda podciągać - zatem powinna spływać pod dnie.
Martwi mnie tylko, że od płyty tarasu, przez słupy podtrzymujące, grunt może być penetrowany przez mróz, przy stałym podciekaniu pod fundamentem byłoby to bardzo niebezpieczne.
Napisano
Cytat

W trakcie wykopu pod ławę fundamentową (0,5m) w miejscu tarasu staneła woda, która odprowadziliśmy niżej (działka dalej opada)


Pierwsza rzecz to badania geotechniczne - jaki masz grunt, jaki poziom wód gruntowych!

Cytat

Chciałbym zrobić przy tym domu GWC jako wsparcie wentylacji mechanicznej. Do tej pory nie rozważałem w ogóle GWC żwirowego, ale po zapoznaniu się z tematem "GWC żwirowe" widzę światełko w tunelu.


Co takiego w temacie "GWC żwirowe" Cię natchnęło nadzieją?

Cytat

Chcę pod tarasem (betonowym) opartym na 8 słupach wypełnić przestrzeń płukanym żwirem i na końcach umieścić czerpnię i odbiór powietrza do GWC.


Wokół słupów musisz wykonać izolację pionową z XPS!

Cytat

Problem wody chcę rozwiązać opaską drenażową wokół budynku (rura drenarska + obsypka żwirowa) i odpływem z rury kanalizacyjnej.


Proponowałbym wstrzymać się z decyzją do wyników badań geotechnicznych. Sam drenaż w przypadku wysokiego poziomu wód gruntowych nie wystarczy.

Cytat

Konstrukcja GWC:
na dno umieszczam 4 warstwy geowłókniny,


Nie na dno - cały wkład żwirowy musi być zabezpieczony geowłókniną: dno, boki i góra - dodam dobrej jakości (czyli grubą, czyli ciężką)!

Cytat

Pytania:
1) Czy nie będę miał problemu z przemarzaniem fundamentu (chodzi o osłonę żwirową)


To załatwi pionowa izolacja cieplna.

Cytat

2) Czy takie GWC ( około 50m3) jest wystarczające dla domu o kubaturze ok. 350m3


Powinno spokojnie dać radę.

Cytat

3) Jak zabezpieczyć takie GWC przed podsiąkaniem wodą (spadek jest od budynku/tarasu) ale po zakopaniu boję się że woda będzie mi się na dnie gromadziła.


Nie ryzykowałbym bez badań - ważny jest układ warstw, rodzaj gruntu (przepuszczalny lub nie) i poziom wód gruntowych.
Jeśli okaże się, że lustro wody gruntowej masz powyżej dna GWC, to raczej daj sobie spokój, bo cała zaleta takiego GWC, to bezobsługowość, a w Twoim przypadku tego może braknąć icon_smile.gif


Cytat

4) pomysl na konstrukcję mam z tego wątku: https://forum.budujemydom.pl/GWC-zwirowe-t20953.html
ale ja nie chcę robić "dwukomorowego" pionowe dreny mają rozprowadzać powietrze do całego żwirowiska.


Niestety nie dopatrzyłem się tego wcześniej - najbardziej efektywna odległość zasilania i odbioru w złożu to ok. 3m
U Ciebie wyjdzie ok. 8m - wentylatory przeciągające powietrze przez taki dystans zjedzą Ci oszczędności! Musisz rury poprowadzić wzdłuż dłuższych boków, tak aby powietrze miało do pokonania mniejszy dystans w złożu

Cytat

Nie ukrywam, że woda mnie martwi, bo cały czas mimo suszy, sączy sie po dnie wykopu.


Ja upatrywałbym tu pozytywów - skoro sączy się, to znaczy, że masz warstwy przepuszczalne!
Sączenia to nie poziom wód gruntowych!

Cytat

Od strony "Górki" stoi dom. od wierzchu taras, wokół dren. wydaje mi się, że żwirem nie powinna woda podciągać - zatem powinna spływać pod dnie.
Martwi mnie tylko, że od płyty tarasu, przez słupy podtrzymujące, grunt może być penetrowany przez mróz, przy stałym podciekaniu pod fundamentem byłoby to bardzo niebezpieczne.


Jak już pisałem wcześniej - jeśli zdecydujesz się na GWC żwirowe, to musisz zaizolować słupy, a głębokość ich posadowienia powinna załatwić resztę.
Napisano
Cytat

1) ze względu na spadek działki i projekt pod garaż będzie jakieś 7 warstw bloczka co daje około 98cm z czego musi zostać przestrzeń na chudziak i izolację
pod domem będzie 11 warstw co daje 154cm od "ławy" co więcej, jako, że grunt opada w tym kierunku, ława jest tu częściowo powyżej usuniętej warstwy humusu - mam śmiało około 150 cm przestrzeni.


Odnośnie założeń głębokościowo-objętościowych.
- Objętość złoża dla Twojego domu to minimum 35m3 żwiru dla pracy ciągłej. Zakładasz że będziesz miał więcej, więc to tylko lepiej dla wydajności złoża

- Wysokość złoża to około 0,7-0,8m. Taka wysokość złoża zapewnia przepływ strugi powietrza całym przekrojem.
Pogrubienie złoża będzie wymagało rozwiązania z rurami/drenami o których wspominasz dla uzyskania równomiernego przepływu powietrza przez cały przekrój złoża.
Wymusi też głębsze osadzenia złoża - góra złoża nie może być zbyt płytko (powinna być przykryta około metrową warstwą gruntu).

- Złoże powinno być na głębokości około 1,8-2,0m ppt (głębiej znaczy lepiej, ale też podraża inwestycję), przy czym wody gruntowe powinny być poniżej tego poziomu (co mają wykazać badania geotechniczne) tak by nie dochodziło do okresowego podtapiania złoża, przykryte warstwą styropianu (x2) i osłoniętym od góry dodatkowo folią. Samo złoże w całości jest odizolowane geowłókniną co najmniej w dwóch warstwach od gruntu rodzimego. Ilość warstw geowłókniny zależy od typu gruntu. Przykrycie złoża styropianem wymusza tkz. podciąganie izoterm co pozwala uzyskać temperatury złoża zbliżone do osadzenia na głębokości 3-3,5m ppt.
Jak widać z Twojego opisu będziesz miał problem ze spełnieniem tego warunku.

- Efektywna i zarazem ekonomiczna jeśli idzie o opory własne długość złoża (długością w tym momencie jest odległość jaką pokonuje struga powietrza) to 3m co daje pierwszy wymiar na poziomie 3,5-4m.
Szerokość złoża wynika z objętości złoża dzielonego przez już znane wymiary i może być w wartościach bezwzględnych (m) większa niż długość.
Przy frakcji żwiru (żwir otoczakowy) >16mm dla tak zaprojektowanego złoża, opory dla przepływu powietrza są pomijalne. Innymi słowy centrala WM nie wymaga wentylatora wspomagającego dla obsługi GWC.

- 10cm obłożenie izolacją ściany fundamentowej może być niewystarczające. To grubość izolacji jaką przyjąłeś dla ocieplenia fundamentów dla stałej temperatury gruntu. Ty będziesz ten grunt dodatkowo ochładzał wpompowując w okolicę ściany fundamentowej zimne powietrze.
Liczyłbym się na Twoim miejscu z koniecznością podwojenia grubości izolacji w tym miejscu.
Oczywiście od strony ściany fundamentowej ma być odbiór powietrza już ogrzanego w GWC.

Z tym że są to rozważania czysto teoretyczne, bo poziom wód gruntowych najprawdopodobniej uniemożliwi wykonanie żwirowca w takiej postaci w miejscu przez Ciebie wybranym.
Geotechnik prawdę Ci powie icon_wink.gif
Napisano (edytowany)
Serdecznie dziękuję za pomoc.
Wysokość od gruntu do powierzchni tarasu będzie determinowała układanie żwiru - lub nie.

Pytanie: ile metrów rur trzeba ułożyć, aby GWC rurowe działało (w grę wchodzi układanie rur około 1m głęboko podczas podnoszenia terenu wokół domu.

Obecne rozwiązanie pod taras tylko gdy między gruntem a tarasem będzie > 1.8m:
drenaż dna i obsypka z żwiru - około 10 cm
Agrowłóknina (z wyłozeniem na boki i zakładką na wierzch) 4 warstwy
około 1m żwiru z układem drenażowym rur pionowych dla dystrybucji powietrza.
okryt agrowłókniną
20 cm styropianu
zasypane ziemią około 50 cm
taras.
szerokość aktywna około 4,5m
długość jak tarasu około 9m.
Od domu też muszę dać z 20 cm styropianu

daje mi to około 40m3 żwiru.
- co do gruntu. Badań technicznych nie robiliśmy, ale sytuacja w okolicy jest taka, że do sąsiadów do piwnicy sporadycznie wchodzi woda. Układ warstw: około 0,5m ziemi, potem około 1,5m iłu, a potem glina - ponoć głęboko, dlatego iłem spływa woda o której wspominałem icon_smile.gif
Dlatego dom jest nie podpiwniczony, co więcej, całe żwirowe GWC będzie wyżej. (dno będzie jakieś 0,5 m poniżej poziomu gruntu rodzimego) przy obecnym spadku działki 20m dalej jest to poziom powierzchni (i tam obecnie będzie kończył się dren z opaski wokół budynku.
W razie dużych kłopotów z wodą będę ciągnął drenaż do rowu melioracyjnego (około 120 m od domu) i około 1m poniżej ławy.

Jedyne co mi zostaje oszacować koszt rurowego GWC dla porównania.
Zakładam rozłożenie przy wymianie gruntu (moja robocizna + rury)
Grunt obecny (ziemię) zerwie koparka (aż do iłu) wykopię rowki, rozłożę rury, przysypię "kiepską ziemią" a potem przysypię moją ziemią (jest jak w workach kwiatowa)
ale ten proces planuje za 3 miesiące, a słupy pod taras i wypełnienie będę robił w tym tygodniu icon_smile.gif więc albo wypełniam to żwirem pod GWC, albo zasypuje "Czymkolwiek" byle osłonic fundamenty domu.

P.S.
Co takiego w temacie "GWC żwirowe" Cię natchnęło nadzieją?
- nie do końca zdawałem sobie sprawę na ile można to wykonać samodzielnie i na ile skomplikowana to konstrukcja. O ile rurowe wyobrażam sobie jako zakopanie około 70m rur hydraulicznych 1m pod ziemią o tyle, żwirowe wydawało mi się bardziej skomplikowane i trudniejsze do wykonania. Całość ma być wsparciem dla Reku, dlatego z jednej strony nie oczekuję, że będzie miało niesamowitą wydajność, a z drugiej strony szkoda mi na tym etapie nie wykorzystać okazji i przy stosunkowo małym nakładzie nie poprawić komfortu użytkowania domu. Edytowano przez micro (zobacz historię edycji)
Napisano
Cytat

Co takiego w temacie "GWC żwirowe" Cię natchnęło nadzieją?
- nie do końca zdawałem sobie sprawę na ile można to wykonać samodzielnie i na ile skomplikowana to konstrukcja. O ile rurowe wyobrażam sobie jako zakopanie około 70m rur hydraulicznych 1m pod ziemią o tyle, żwirowe wydawało mi się bardziej skomplikowane i trudniejsze do wykonania. Całość ma być wsparciem dla Reku, dlatego z jednej strony nie oczekuję, że będzie miało niesamowitą wydajność, a z drugiej strony szkoda mi na tym etapie nie wykorzystać okazji i przy stosunkowo małym nakładzie nie poprawić komfortu użytkowania domu.


U mnie przeważyła bonusowa funkcja filtrowania powietrza z powszechnych zanieczyszczeń (zarodniki, bakterie, pyłki itp.), czego nie daje rurowy. Mam jednak idealne warunki dla żwirowego - woda gruntowa na 4m w porze roztopów, glina od 1,5m, poprzecinana żyłami piasku, które skutecznie osuszają teren.
Napisano
Cytat

O ile rurowe wyobrażam sobie jako zakopanie około 70m rur hydraulicznych 1m pod ziemią...


Zakopywanie czegokolwiek jako odbiornik ciepła na tej głębokości bez gruntu nasypowego jest bez sensu.
GWC powinno być umiejscowione poniżej strefy przemarzania gruntu z uwzględnieniem 0,5m strefy oddziaływania temperaturowego.
70m rur warto ułożyć w układzie Tichelmanna dla zmniejszenia oporów własnych wymiennika.
Spręż dyspozycyjny wentylatorów centrali WM nie jest nieograniczony, a jeszcze jest do ułożenia cała instalacja po stronie nawiewnej doprowadzająca powietrze do poszczególnych pomieszczeń.

Dobrze wykonany żwirowiec, podkreślam dobrze, jest najwydajniejszą forma wymiennika gruntowego z dodatkowym bonusem o którym wspomniał Irbis, ale wymaga odpowiednich warunków gruntowych, o czym była już mowa.
Jest kilka rodzajów GWC i każdy z nich, można tak powiedzieć, jest dedykowany do różnych warunków zawilgocenia gruntu.
Ale wszystkie one wymagają odpowiednio głębokiego posadowienia.
Inaczej inwestycja nie przyniesie spodziewanych efektów i będą to pieniądze wyrzucone w błoto... często w dosłownym tego słowa znaczeniu.
  • 3 tygodnie temu...
Napisano
Zrezygnowałem ze żwirówki. Po zastanowieniu:
- Taras wystaje dużo nad obecny grunt, trzeba by szalwoać jakąś scianą, żeby napełnić ten obszar
- utrudniony dostęp pod płytę tarasu
- jednak kierunek rurowy

Teraz muszę się zastanowić jak to zrealizować.
Na jesieni planuję wymianę gruntu na działce.
  • 6 lata temu...
Napisano

Jeżeli jest wysoki poziom wód gruntowych, można zastosować żwirowy wymiennik typu Grzebieniowy GWC. Może być tuż pod tarasem (i izolacją z styropianu). Można "przytulić" wymiennik do budynku i zmieści się pod tarasem. Wydajność na pewno lepsza od rurowego. Na lato darmowa klimatyzacja.

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Raczej tak - inaczej deweloper nie dostałby pozwolenia na budowę bo projekt nie spełniałby przepisów.  ?  
    • Proszę o poradę tych, co się znają, bo pojęcia nie mam jak właściwie do tematu podejść. Dwa lata temu stałem się właścicielem jednego z lokali na niewielkim osiedlu szeregowców. Niedawno dopiero zastanowił mnie fakt, że nie mamy dostępu do dachu. Temat zaistniał tym bardziej, że chcemy podejść do przeglądu kominowego i na fakt braku dostępu do dachu zwrócił uwagę kominiarz. Stwierdził, że takiego dostępu wymagają przepisy i powołał się na Rozporządzenie Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie. Konkretnie w Dziale VII. Bezpieczeństwo użytkowania, § 308 Wejścia na dach napisane jest, że w budynkach o dwóch lub więcej kondygnacjach nadziemnych należy zapewnić wyjście na dach co najmniej z jednej klatki schodowej, umożliwiające dostęp na dach i do urządzeń technicznych tam zainstalowanych. W odpowiedzi na zadane pytanie deweloper odpowiedział, że dostęp do dachu z zewnątrz (drabina na stałe przymocowana do elewacji) nie jest wymagana przepisami, ponieważ przepis dotyczy jedynie budynków z wydzieloną wewnętrzną klatką schodową. Nie rozumiem tego, że dwukondygnacyjny budynek (czyli minimum parter z piętrem, tak?) z wewnętrzną wydzieloną klatką schodową powinien taki dostęp mieć a budynek w zabudowie szeregowej (każdy lokal ma swoje wewnetrzne schody, które nie są traktowane jako "klatka schodowa"?) już nie, mimo że wysokość takiego budynku może być przecież identyczna? Dostęp do kominów to jedno, ale na przykład jakieś zaprószenie ognia i... możemy sobie z dołu tylko patrzeć i czekać aż strażacy przyjadą - oby na czas. Czy deweloper ma rację?
    • Firma Real Klim świadczy usługi z zakresu klimatyzacji, wentylacji i rekuperacji na terenie województw małopolskiego i śląskiego. Posiadamy certyfikaty oraz uprawnienia państwowe, które są niezbędne przy wykonywaniu prac montażowo - serwisowych. https://realklim.pl/   Nasza firma specjalizuje się w profesjonalnym montażu klimatyzacji w domach, biurach i lokalach usługowych. Gwarantujemy szybki, solidny i estetyczny montaż oraz fachowe doradztwo w doborze urządzeń. https://realklim.pl/klimatyzacja   Oferujemy kompleksowy serwis klimatyzacji – od przeglądów po naprawy. Dbamy o wydajność, czystość i długą żywotność Twojego urządzenia. https://realklim.pl/serwis-klimatyzacji   Projektujemy i montujemy systemy wentylacyjne dopasowane do potrzeb budynku. Zapewniamy komfort oddychania i skuteczne usuwanie wilgoci. https://realklim.pl/wentylacja   Zajmujemy się instalacją i serwisem systemów rekuperacji, które zapewniają świeże powietrze w domu i pozwalają oszczędzadź na ogrzewaniu. https://realklim.pl/rekuperacja   Specjalizujemy się w montażu pomp ciepła – ekologicznego źródła ogrzewania. Pomagamy dobrać odpowiednie urządzenie i zapewniamy jego obsługę. https://realklim.pl/pompy-ciepła   Sprawdź Naszą wizytówkę Google, sprawdź opinię klientów oraz wybrane realizacje: Wizytówka Google
    • Chcąc wylać poduszki pod nadproża, musimy je najpierw zaszalować. Tym właśnie będziemy się teraz zajmować.  
    • Drewniane podłogi to klasyka, która z czasem może wymagać miejscowych napraw – szczególnie wtedy, gdy pojawią się przebarwienia, plamy lub drobne uszkodzenia na pojedynczych deskach. Dobrą wiadomością jest to, że nie musisz od razu cyklinować całej powierzchni. Dzięki produktom marki Osmo można łatwo i estetycznie odnowić pojedynczą deskę, bez widocznych różnic w kolorze i strukturze. Krok 1: Wydzielenie uszkodzonej deski Najpierw dokładnie określ deskę, która wymaga renowacji. Następnie oklej jej krawędzie taśmą malarską, najlepiej niebieską lub różową, która jest delikatna i nie uszkadza powierzchni ani sąsiednich desek. Taśma zapobiegnie przypadkowemu przetarciu lub zabarwieniu sąsiednich fragmentów podłogi. Krok 2: Szlifowanie powierzchni Za pomocą papieru ściernego o gradacji 180 przeszlifuj powierzchnię deski. Usuniesz w ten sposób stare powłoki, przebarwienia oraz drobne rysy. Szlifuj zawsze wzdłuż włókien drewna, a po zakończeniu dokładnie odkurz i przetrzyj wilgotną ściereczką, by pozbyć się pyłu. Krok 3: Nadanie koloru – bejce olejne i woski dekoracyjne Osmo Kiedy powierzchnia jest sucha i czysta, czas na nadanie jej odpowiedniego odcienia. Użyj bejcy olejnej Osmo lub wosków dekoracyjnych Osmo, w zależności od wykończenia reszty podłogi. Aplikacja wygląda następująco: Nanieś niewielką ilość bejcy lub wosku przy pomocy gąbki lub miękkiej szmatki. Następnie wetrzyj preparat równomiernie w drewno, zgodnie z kierunkiem słojów. Nadmiar produktu zetrzyj czystą szmatką, tak by kolor był jednolity i bez smug. To bardzo ważny etap – dobór koloru musi być maksymalnie zbliżony do reszty podłogi. Warto wcześniej wykonać próbę na niewidocznym fragmencie lub na kawałku podobnego drewna. Pozostaw do wyschnięcia na 24 godziny. Krok 4: Zabezpieczenie powierzchni – Wosk Twardy Olejny Osmo Po wyschnięciu koloru, nałóż warstwę ochronną – najlepiej sprawdzają się produkty: Osmo 3062 (półmat) Osmo 3065 (mat) Aplikacja: Nałóż cienką warstwę wosku twardego olejnego przy użyciu pędzla lub wałka. Pozostaw do wyschnięcia na 24 godziny. Delikatnie zmatow powierzchnię papierem ściernym (np. gradacja 240). Nałóż drugą, finalną warstwę tego samego produktu i pozostaw do pełnego wyschnięcia. Dodatkowe wskazówki: Zawsze pracuj w dobrze wentylowanym pomieszczeniu. Unikaj nakładania zbyt grubej warstwy – produkty Osmo są bardzo wydajne. Nie chodź po naprawianej powierzchni przez co najmniej 2–3 dni, aby powłoka miała czas się utwardzić. Jeśli odcień różni się od reszty, można dodać drugą warstwę koloru, ale zawsze wykonuj próbę wcześniej. Podsumowanie Dzięki odpowiednim materiałom i precyzyjnej pracy, renowacja pojedynczej deski podłogowej może być szybka i bardzo skuteczna. Produkty Osmo, takie jak bejce olejne, woski dekoracyjne i wosk twardy olejny, pozwalają na punktową naprawę bez konieczności renowacji całej podłogi. Kluczem do sukcesu jest dobranie odpowiedniego koloru i staranne wykonanie każdego etapu – od szlifowania po finalne zabezpieczenie powierzchni.  
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...