Skocz do zawartości

Pompa Ciepła Powietrze-Woda w kotłowni sąsiada


Recommended Posts

Napisano (edytowany)
Witam,

otrzymałem 70m2 pomieszczeń na parterze w bardzo starym budynku, ponieważ piętro jest zajęte zająłem się kopaniem piwnic.
Na gotowo powinno wyjść ok 115m2 powierzchni na podłogach.

Na całej powierzchni mam nad sobą rodziców a więc mieszkanie dogrzane, za ścianą sąsiada więc również dogrzane.
Pozostałe ściany z cegły o grubości łącznej 45cm + ocieplam styropianem grafitowym 12cm u=0,031 (189zł brutto m3 Polstyr)

Szukam optymalnego rozwiązania do ogrzewania mieszkania oraz CWU.

Mam swoja kotłownie gdzie mógłbym wstawić piec na eko-groszek, aczkolwiek przerabiałem już bieganie co kilka dni i dokładanie do podajnika, wiec szukam rozwiązań bezobsługowych.

Mam możliwość zamontowania w kotłowni rodziców pompy ciepła powierze-woda. Kotłownia znajduje się na parterze w centralnej części domu, z każdej strony są pomieszczenia użytkowe - dogrzane więc panuje tam zawsze w miare wysoka temperatura (w zimie jest to najcieplejsze pomieszczenie ze względu na działający piec na eko-groszek). W związku z czym pompa ciepła miałaby w tym pomieszczeniu szczególnie w zimie ułatwione zadanie. Kotłownia ma sporą kubaturę, dodatkowo jest z niej połączenie do poddasza nieużytkowego (h=70cm w najwyzszym punkcie).

Moje pomieszczenie gospodarcze - pralnia grzana podłogówką + grzejniki drabinkowe znajduje się niemalże za ścianą w związku z czym zrobię kanał aby pompa mogła czerpać wilgotne ogrzane powietrze z mojej pralni. Zaleta - oszuszanie tego pomieszczenia.

Mój pomysł na ogrzewanie to podłogówka w całym domu (28-35 stopni C) pokryta kafelkami z automatyką sterowującą.
Grzejniki drabinkowe w łazience i pralni - ale z temperaturą identyczną jak podłogówka gdyż mają służyć tylko do szuszenia ręczników i ubrań.

W ścianie mam komin nieużywany, mam bardzo dużą powierzchnię dachu do wykorzystania na np. solary.

Ponieważ aktualnie na podłożu mam jeszcze glinę, zastanawiam się czy wstawiać tam Gruntowy wymiennik ciepła który byłby podpięty do mechanicznej wentylacji w domu (świeże powietrze z zewnątrz wstępnie ogrzane przez GWC a zużyte ogrzane powietrze do kotłowni zaraz obok pompy ciepła.

Ociepłanie podłoża - w planach na glinę pójdzie gruba folia, na to 20-30cm ubitego kerrazytu + kolejna folia wylewka z podłogówką i kafle. To co ewentualnie uciekło by przez podłogę trafiło by do GWC icon_smile.gif.

Po lekturze forum dowiaduje się iż CO w tak małym mieszkaniu nie jest rozwiązaniem ekonomicznym, nie mniej jednak miałbym spory kłopot z zamontowaniem wielkich kanałów do ogrzewania powietrznego.

Czy warto rozglądać się za pompami ciepła powietrze-woda z funkcją wentylacji i rekuperacji ?

Jeśli uważacie mój pomysł za dobry/zły bardzo proszę o wypowiedzi.
Jeśli macie ewentualnie inne pomysły na dogrzanie takiego mieszkania to jestem otwarty.

Sufit w mieszkaniu na parterze będzie podwieszany gdyż sufit nie wygląda najlepiej a ponadto mając sypialnie rodziców nad głową muszę zrobić jakąś izolację akustyczną w ścianach i suficie, mogę tam dać neiwielkie przewody do np. wentylacji mechanicznej.

Na ściany wewnątrz planuję kantówki drewniane 4x5cm w odległości co 80-100cm, z góry i dołu podłożona guma aby stanowiły zaporę akustyczną dla np. uderzeń. między kantówki jakaś wełna, gąbka akustyczna jeszcze nie wiadomo, i do kantówek przykręcone już na gotowo płyty MFP 10mm gdyż mam dostęp do płyty 250x125cm w cenie 19zł arkusz, a są odporne na wilgoć, szlifowane, i mam nadzieje zatrzymujące więcej ciepła wewnątrz domu.

Sufit na parterze podwieszony 5-8cm, wypełniony jakąś pianką akustyczną gdyż nad głową same sypialnie, a od góry od strony podłogi nie mogę nic ingerować gdyż rodzice nie planują remontu u siebie icon_smile.gif.

Dodatkowo mieszkanie będzie zamieszkiwane przez 1 osobę, max 2 ;). Zbiornik do CWU min 140l max 300l(dla solarów?)
Temperatura powietrza jaką chciałbym utrzymywać szczególnie w zimie to 22-23 stopnie. Temperatura wody dla CWU 45-50 stopni.

Pozdrawiam Dawid z Czechowic-Dziedzic Edytowano przez Dwd89 (zobacz historię edycji)
Napisano
Cytat

Dodatkowo mieszkanie będzie zamieszkiwane przez 1 osobę, max 2 ;). Zbiornik do CWU min 140l max 300l(dla solarów?)



dla jednej, max 2 osób nie opłaca się montować solarów.
Napisano (edytowany)
http://instalreporter.pl/ogolna/ile-kosztu...a-pompe-ciepla/

Pomieszczenie, w którym instaluje się urządzenie powinno być ciepłe (np. kotłownia,piwnica, poddasze).
Jednak najlepiej sprawdza się ona w pomieszczeniach, gdzie pracują już inne urządzenia emitujące ciepło: pralnia, suszarnia czy spiżarnia. W pomieszczeniach tych pompa ciepła będzie ochładzać powietrze i jednocześnie osuszać je. Ta ostatnia własność stanowi niewątpliwą zaletę pompy ciepła, szczególnie, gdy zainstalujemy ją w pralni, suszarni czy piwnicy. Okaże się szybko, że ciepła woda podgrzewana jest bardzo ekonomicznie, a pomieszczenia są suche, wolne od wilgoci, pleśni i nieprzyjemnych zapachów.


Jak to się ma do realnej wydajności takich pomp. Czy nie wyziębi kotłowni zmniejszając swoją efektywność ?
Czy pompa ciepłą Powietrze-Woda o mocy ~10kw wystarczy do celów CWU i CO, czy jednak wymagania będą zbyt wysokie?

Solange63 masz oczywiście rację, solary jako tako mają długi okres zwrotu. Ich zaletą jest bezobsługowa praca i w miare sensowna bezawaryjność. (mowa o solarach płaskich). Edytowano przez Dwd89 (zobacz historię edycji)
  • 2 tygodnie temu...
Napisano
Cytat

Szukam optymalnego rozwiązania do ogrzewania mieszkania oraz CWU.
Mam możliwość zamontowania w kotłowni rodziców pompy ciepła powierze-woda. Kotłownia znajduje się na parterze w centralnej części domu, z każdej strony są pomieszczenia użytkowe - dogrzane więc panuje tam zawsze w miare wysoka temperatura (w zimie jest to najcieplejsze pomieszczenie ze względu na działający piec na eko-groszek). W związku z czym pompa ciepła miałaby w tym pomieszczeniu szczególnie w zimie ułatwione zadanie. Kotłownia ma sporą kubaturę, dodatkowo jest z niej połączenie do poddasza nieużytkowego (h=70cm w najwyzszym punkcie).

Moje pomieszczenie gospodarcze - pralnia grzana podłogówką + grzejniki drabinkowe znajduje się niemalże za ścianą w związku z czym zrobię kanał aby pompa mogła czerpać wilgotne ogrzane powietrze z mojej pralni. Zaleta - oszuszanie tego pomieszczenia.

Mój pomysł na ogrzewanie to podłogówka w całym domu (28-35 stopni C) pokryta kafelkami z automatyką sterowującą.
Grzejniki drabinkowe w łazience i pralni - ale z temperaturą identyczną jak podłogówka gdyż mają służyć tylko do szuszenia ręczników i ubrań.

Ponieważ aktualnie na podłożu mam jeszcze glinę, zastanawiam się czy wstawiać tam Gruntowy wymiennik ciepła który byłby podpięty do mechanicznej wentylacji w domu (świeże powietrze z zewnątrz wstępnie ogrzane przez GWC a zużyte ogrzane powietrze do kotłowni zaraz obok pompy ciepła.

Czy warto rozglądać się za pompami ciepła powietrze-woda z funkcją wentylacji i rekuperacji ?
Pozdrawiam Dawid z Czechowic-Dziedzic


Pomyślane prawie dokładnie tak samo jak mój projekt ogrzewania i wentylacji nowego domu, z tym że ja mam już GWC żwirowe. Jak to wszystko się sprawdzi zobaczymy, bo jestem w trakcie wykańczania domu. W każdym razie włączenie pompy ciepła bez dostarczenia jej brudnego, ciepłego powietrza powoduje, że mam lodówkę o powierzchni kilkudziesięciu metrów kwadratowych :-) Na wszelki wypadek odizolowałem pomieszczenia techniczne 15cm warstwą styropianu od pomieszczeń mieszkalnych.
Napisano


Czekajcie... czy ja dobrze zrozumialem ze ma byc PC wstawiona wewnatrz domu... i.e normalna PC
zasilajaca podlogowke ( a wiec LT, niskotemperaturowa ) i podgrzewajaca zbiornik CWU...
Jaka PC Dwd89 miales na mysli?

Owszem, wiem ze sa PC tylko do CWU za 5-8000:- PLN ktore sa stawiane wewnatrz ale nigdy nie slyszalem o
tradycujnej PC Powietrze / Woda typu split gdzie jednostka zewnetrzna stoi w domu.... ona musi byc na zewnatrz.

Pozatym pomysl z PC nie jest zly...
Jezeli pomieszczenie ma "otwarty" rozklad i.e nie ma waskich korytazy, zakamarkow, etc...
mozna rozwazyc PC Powietrze/Powietrze... odpowiednio dobrana tez dogrzeje mieszkanie...
i dodatkowo dedykowna PC do CWU.
Aczkolwiek PC P/W podpieta do podlogowki ( 115m2 ) bedzie najbardziej komfortowa.
Pozostaje kwestia dobrania mocy..

icon_wink.gif
Napisano
Cytat

Czekajcie... czy ja dobrze zrozumialem ze ma byc PC wstawiona wewnatrz domu... i.e normalna PC
zasilajaca podlogowke ( a wiec LT, niskotemperaturowa ) i podgrzewajaca zbiornik CWU...



Wszystkie powietrzne pompy ciepła (powietrze/woda) mogą być wykonane jako:
- wewnętrzne, czerpiące wprost powietrze z wewnątrz,
- zewnętrzne, czerpiące powietrze z zewnątrz,
- wewnętrzne, czerpiące powietrze z zewnątrz,
- typu split z jednostką zewnętrzną i wewnętrzną,
Napisano
Cytat

Wszystkie powietrzne pompy ciepła (powietrze/woda) mogą być wykonane jako:
- wewnętrzne, czerpiące wprost powietrze z wewnątrz,
- zewnętrzne, czerpiące powietrze z zewnątrz,
- wewnętrzne, czerpiące powietrze z zewnątrz,
- typu split z jednostką zewnętrzną i wewnętrzną,




Te co czerpia powietrze z wewnatrz to myslalem ze tylko takie mniejsze do CWU...

Nie spotkalem sie ( czytajac/szukajac (swego czasu ) ) z PC do CO & CWU powiedzmy 8kW
ktora czerpie powietrze z wewnatrz...
Z wewnetrznymi co chca powietrze z zewnatrz tez nie... to jakos nielogicznie mi wychodzi te 4 opcje icon_razz.gif

icon_question.gif przeciez z zalozenia to bylo by idealne... dlaczego brac powietrze -15*C jak mozna nawet te +5*C z np garazu icon_question.gif

Jakie PC moga realnie stac wewnatrz lub zaciagac cieple powietrze z wewnatrz ? Takie co sa przeznaczone
do CO & CWU... ?
Pytam powaznie bo nie wiem... Myslalem ze P/W to praktycznie zawsze Split z jedn. zewn i wewn. icon_confused.gif

icon_wink.gif

Napisano
Cytat

Słabo szukałeś np. Vitocal 300-A, Sopel Lodu i wiele innych.

Są też specjalne PCi "wentylacyjne"




Hm... mozliwe ze slabo... laugh.gif
Tak czy inaczej grunt ze znalazlem taka jaka chcialem... i jaka dom potrzebowal :yahoo:
i to calkiem przypadkiem...

Przy okazji pokukam... z ciekawosci... icon_wink.gif

Ale patrzac na ilosc "tradycyjnych" Split to te z powietrzem wewnetrznym wielkich sukcesow nie odnosza... icon_rolleyes.gif

icon_smile.gif
Napisano
Cytat

Ale patrzac na ilosc "tradycyjnych" Split to te z powietrzem wewnetrznym wielkich sukcesow nie odnosza... icon_rolleyes.gif



Bo i nigdy nie odnosiły - w przeciwieństwie do tych zewnętrznych i wewnętrznych zasilanych powietrzem z zewnątrz.
I raczej to one sa "tradycyjne" a nie rozwiązanie typu split.
Napisano
Cytat

Czekajcie... czy ja dobrze zrozumialem ze ma byc PC wstawiona wewnatrz domu... i.e normalna PC
zasilajaca podlogowke ( a wiec LT, niskotemperaturowa ) i podgrzewajaca zbiornik CWU...

Owszem, wiem ze sa PC tylko do CWU za 5-8000:- PLN ktore sa stawiane wewnatrz ale nigdy nie slyszalem o
tradycujnej PC Powietrze / Woda typu split gdzie jednostka zewnetrzna stoi w domu.... ona musi byc na zewnatrz.

Pozatym pomysl z PC nie jest zly...
Jezeli pomieszczenie ma "otwarty" rozklad i.e nie ma waskich korytazy, zakamarkow, etc...
mozna rozwazyc PC Powietrze/Powietrze... odpowiednio dobrana tez dogrzeje mieszkanie...
i dodatkowo dedykowna PC do CWU.
Aczkolwiek PC P/W podpieta do podlogowki ( 115m2 ) bedzie najbardziej komfortowa.
Pozostaje kwestia dobrania mocy.



Ja instaluję pompę PP split do ogrzewania kondygnacji przyziemia (niezależnej od części mieszkalnej, okazyjnie wykorzystywanej) a pompę PW do ogrzewania drugiej kondygnacji (podłogówka) i CWU. Obie jednostki będą stały wewnątrz, a w zasadzie pod budynkiem obok gdzie zorganizowałem sporawą "maszynownię". Do tego pomieszczenia, a w zasadzie skierowany na jednostki zewnętrzne będzie strumień powietrza brudnego z całego budynku, który wcześniej opływał będzie zasilanie powietrzem z GWC (aby je dodatkowo podgrzać). Za jednostkami zewnętrznymi mam kanał wyrzutowy (fi200) na zewnątrz.
Napisano
Cytat

Jakies zdjecia ? icon_cool.gif


A konkretnie czego?
Maszynownię właśnie skończyłem kafelkować.
Pompa PP już wisi, ale jeszcze nie zakończyłem montażu obudowy... Pompa wisi pomiędzy filarem a ścianą, drugą stronę pomiędzy filarem a ścianą zamierzam zamknąć jakąś obudową aby powietrze wyrzucane z pompy mogło samoczynnie rozprężać się do wyrzutni (3,5m długość rury fi200 do zakończenia na zewnątrz). Poniżej PP zamontowana będzie pompa PW, całość zabudowy frontowej uzupełniona aby powietrze wyrzucane nie wracało do pomieszczeń technicznych. Doprowadzenie powietrza z GWC jest wykonane, ale nie połączone z kanałami nadmuchowymi dla poszczególnych kondygnacji, które są oddalone od puszki rozprężnej ok 1-1,5m.
Kanał zbiorczy powietrza brudnego z całego budynku dochodzi do pomieszczenia technicznego w odległości ok. 3,5m od puszki rozprężnej GWC. Wykładziny ścian i podłóg płytkami chciałem wykonać zanim zacznę zabudowywać system,w celu łatwiejszego utrzymania czystości. Z samą realizacją połączeń wszystkiego w sprawny system muszę poczekać (optymistycznie do jesieni), bo w międzyczasie mam na głowie kilka innych spraw (między innymi:

Dom w aksamitkach z adaptacją indywidualną
i
Plantacja choinek - tak się bawię w rolniko-ogrodnika właśnie mi się ochojnik i świerkowiec wylęga.

Jak robiłem GWC znajdziesz tutaj

jeszcze muszę wykończyć sam dom w środku a poza tym muszę zarabiać na chleb icon_wink.gif
Napisano
Witam,

miałem na myśli pompę powietrze/woda stojącą wewnątrz. ogrzewającą podłogówkę i CWU, dokładnie to o czym pisze kolega iris u siebie na drugiej kondygnacji.

powietrze-powietrze byłoby idealne ze względu na sporo niższe koszty kanałów niż ogrzewania podłogowego, niestety nie mam gdzie puścić owych kanałów więc odpadło, nie ukrywam też iż bardzo odpowiada mi "ciepła podłoga"

Wymagania dla pompy nie są duże gdyż musi podgrzać zbiornik cwu. oraz niewielki bufor dla podłogówki. będzie raptem pracowała kilka godzin np. w nocy. Pobierając ciepło z pomieszczenia w którym jest gorąco przez piec na eko-groszek ogrzewający inną część domu -> darmowe ciepło dla pompy P/W.
Wiem iż pompa tłoczy ogromną ilość powietrza i może okazać się iż po kilku godzinach pracy, pomieszczenie będzie bardzo wychłodzone.

Napisano
Cytat

powietrze-powietrze byłoby idealne ze względu na sporo niższe koszty kanałów niż ogrzewania podłogowego, niestety nie mam gdzie puścić owych kanałów więc odpadło, nie ukrywam też iż bardzo odpowiada mi "ciepła podłoga"


Jakich kanałów? Dwie rurki łączące moduł zewnętrzny zainstalowany w kotłowni i nawiew ciepłego powietrza w części mieszkalnej... chyba, że masz tę przestrzeń poszatkowaną ściankami działowymi i drzwiami?! Możliwe jest zainstalowanie w takim przypadku urządzenia "multi" - kilka nawiewów i jedna jednostka wewnętrzna w kotłowni...
Napisano
Cytat

Wiem iż pompa tłoczy ogromną ilość powietrza i może okazać się iż po kilku godzinach pracy, pomieszczenie będzie bardzo wychłodzone.


Przepływ powietrza dla pomp PW to kilkaset m3.( Sprawdź np DTR Atlantica ,czy Daikina) Nie będziesz w stanie zapewnić tej pompie ilości powietrza niezbędnego dla jej prawidłowego działania -chyba,ze zainstalujesz czerpnię zewnętrzną Jak zrozumiałem Twój pierwszy wpis to chcesz czerpać powietrze z kotłowni w domu rodziców - moim zdaniem nierealne.Proponuje wejść na konkurencyjne FM - podobne tematy często są tam wałkowane.Pozdrawiam
Napisano
Osobiscie nie jestem w stanie sobie tego jakos "wizualnie" wlasnie wyobrazic.
Nie mniej znajac podmuch naszych PC... i wymogi wolnej przestrzeni wokol PC skad zaciaga powietrze...
rolleyes.gif


Przeciez gdyby to bylo proste, i preferowanym rozwiazaniem to czy nie tak powinno sie montowac wiekszosc PC P/W
aby uzyskac jak najlepszy COP? :scratching:

icon_smile.gif
Napisano
Cytat

Przepływ powietrza dla pomp PW to kilkaset m3.( Sprawdź np DTR Atlantica ,czy Daikina) Nie będziesz w stanie zapewnić tej pompie ilości powietrza niezbędnego dla jej prawidłowego działania -chyba,ze zainstalujesz czerpnię zewnętrzną Jak zrozumiałem Twój pierwszy wpis to chcesz czerpać powietrze z kotłowni w domu rodziców - moim zdaniem nierealne.Proponuje wejść na konkurencyjne FM - podobne tematy często są tam wałkowane.Pozdrawiam



W moim przypadku zasilanie PP i PW odbywało się będzie na zasadzie dużego rekuperatora, który do ogrzewania wykorzystywał będzie powietrze zużyte, tłoczone sukcesywnie z wnętrza domu. Wydajność GWC mam na poziomie 800m3/h więc sądzę, że wystarczy... zakładam też że ani pompy, ani WM nie będą pracowały cały czas z maksymalną mocą.
W przypadku DWD89 odrobinę poprawia sytuację ten kocioł i połączenie z poddaszem, ale to wszystko może być mało - połączenie z WM dla kilkudziesięciu m2 mogłoby poprawić ten bilans - kwestia dokładnych wyliczeń przepływu powietrza
Napisano (edytowany)
Witam,

będzie wentylacja mechaniczna, z powodu ograniczonego budżetu będzie pewnie raczej opcja ekonomiczna czyli Luna (stojąca w tejże kotłowni) wyciągająca ciepłe zużyte powietrze z domu i wyrzucająca je blisko pompy ciepła.
Pobór świeżego powietrza będzie z GWC rurowego który za 2-3 tygodnie powinien już się u mnie pojawić.

Rury na wysokości ław betonowych 2m pod ziemią pod podłogą dolnych pomieszczeń. Jeśli dobrze zrozumiałem zasady działania GWC pod budynkami, to konkretnych zysków nie ma się co spodziewać z tego faktu iż zabierając ciepło z pod budynku będzie tak naprawdę wychładzało fundamenty-podłogę czyli większe straty ciepła w tych kierunkach będą.

Robie tak dlatego iż taki mam układ budynku i ścian, tylko tędy mogę "wyjść" z budynku z GWC. Jest opcja zrobienia prawdziwego GWC na zewnątrz budynku gdyż mam na to miejsce, ale to jeszcze jest do przemyślenia.

Wentylacja budynku i tak musi być, więc głupotą byłoby nie wykorzystać ogrzanego zużytego powietrza do wspomagania pompy ciepła.

Wentylacja mechaniczna oraz piec będzie pracował cały dzień. Pompa ciepła w najgorszym wypadku pół dnia.
Jeśli pompa wytworzy podciśnienie czyt. zasysanie powietrza skąd się da, to będzie ono brane z pomieszczeń mieszkalnych (taką mam nadzieję) bo kotłownia ma wyjście "na świat" tylko przez komin pieca, natomiast połączenia z mieszkaniami nie są szczególnie szczelne.

PS. Pomieszczenie kotłowni ma u mnie 150m3 kubatury.

Zeskanowałem jak się dało projekt który dostałem od biegłego sądowego.
https://www.dropbox.com/s/0st2tdz95j04x5t/edytowane.jpg

Pomieszczenie: 1 + 2 + 5 są moje (od lewej strony). Pod pomieszczeniem 1+2 buduję piętro w dół. Czerwone krzyżyki oznaczają ściany które wyburzyłem, ściana nośna pomiedzy 1 i 2, jak również 1 i 5 zostały pod sufitem wsparte gigantycznymi szynami kolejowymi. Mam więc 2 pomieszczenia na górze, obecną 5 z funkcją kuchni i łazienki, jak również jedno pomieszczenie (1+2) o rozmiarach 11m x 4,5m x 2,3m (wys.)

Nizej mam pomieszczenie identyczne czyli 11m długości i 4,5m szerokości (wyjdzie nieco mniejsze ale to nie istotne).

Pod pomieszczeniem nr 5 mam kotłownie która nie jest wykorzystywana jest ona połączona z pomieszczeniami nr: 4 (12m2); 5 (3,78m2). W pomieszczeniu nr 4 (12m2) znajduje sie kotłownia z piecem i kominem), jest ona połączona z poddaszami nieużytkowymi całego domu -> stąd ogromna kubatura.


Edytowano przez Dwd89 (zobacz historię edycji)
Napisano
Cytat

Jeśli pompa wytworzy podciśnienie czyt. zasysanie powietrza skąd się da, to będzie ono brane z pomieszczeń mieszkalnych (taką mam nadzieję) bo kotłownia ma wyjście "na świat" tylko przez komin pieca, natomiast połączenia z mieszkaniami nie są szczególnie szczelne.


Zużycia powietrza przez PPCi nie należy brać tak dosłownie w znaczeniu słowa.
Powietrzna pompa ciepła "zużywa powietrze" na zasadzie odbierania mu ciepła, więc jeśli to powietrze będzie podgrzewane innym źródłem ciepła to na dobrą sprawę mogłoby płynąć w obiegu zamkniętym.
W takim przypadku o żadnym podciśnieniu nie może być mowy, bo PPCi będzie to powietrze tylko mielić.
Fizycznie zużywać będzie, zresztą jak do tej pory, powietrze kocioł grzewczy i to do jego pracy należy zapewnić swobodny dopływ powietrza.
Chcąc korzystać z ciepła odpadowego z WM i ciepła "odpadowego" kotła dobrze kombinujesz, ale musisz się liczyć z pewnym wzrostem zużycia opału na samym kotle, gdyż znacznie wzrosną jego straty do otoczenia (kubatura kotłowni) co, jak przypuszczam, po pierwszym sezonie grzewczym może zwrócić uwagę Twoich rodziców ze względu na zwiększone zapotrzebowanie na opał.
Ale rodzice przeważnie pomagają swoim dzieciom, w tym przypadku pośrednio dogrzewając Ci dolne źródło ciepła dla Twojej PPCi, więc może nie będzie tak źle icon_biggrin.gif
Napisano
Cytat

Jeśli pompa wytworzy podciśnienie czyt. zasysanie powietrza skąd się da, to będzie ono brane z pomieszczeń mieszkalnych (taką mam nadzieję) bo kotłownia ma wyjście "na świat" tylko przez komin pieca, .....



Kotłownia musi mieć swoją wentylację !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Poza tym istnieje ryzyko, że PCi spowoduje (może spowodować) cofkę z komina.

Ps. Co do ewentualnych efektów w systemie zamkniętym (takim jak opisuje Jani) - warto przypomnieć sobie I zasadę termodynamiki.
Napisano
Cytat

Chcąc korzystać z ciepła odpadowego z WM i ciepła "odpadowego" kotła dobrze kombinujesz, ale musisz się liczyć z pewnym wzrostem zużycia opału na samym kotle, gdyż znacznie wzrosną jego straty do otoczenia (kubatura kotłowni) co, jak przypuszczam, po pierwszym sezonie grzewczym może zwrócić uwagę Twoich rodziców ze względu na zwiększone zapotrzebowanie na opał.
Ale rodzice przeważnie pomagają swoim dzieciom, w tym przypadku pośrednio dogrzewając Ci dolne źródło ciepła dla Twojej PPCi, więc może nie będzie tak źle icon_biggrin.gif



W tym roku, dosłownie w tej chwili trwa ocieplenie 207m2 ścian zewnętrznych styropianem grafitowym U=0,31 o grubości 12cm.
Taka rekompensata, licze na to iż przyszła zima nie będzie wymagała zakupu 4,5 ton groszku bo tyle poszło w tą zimę.

Z tym mieleniem powietrza oczywiście masz rację, moja gafa.


Napisano
Założenia tego projektu mają kilka wad - bo to nie perpetuum mobile.

- Luna wyciąga powietrze z GWC i "wydala" w kotłowni, która jest połączona z resztą budynku - to grze jest "ujście" nadmiaru powietrza ?

- Była mowa o mocy PCi rzędu 10kW, a to oznacza, że potrzeba od 1.300 do 1.700m3 powietrza, bo 1 stopień w 1m3 powietrza, to tylko 0,36W. Luna daje max 200m3/h, tylko o nieznacznie wyższej temperaturze niż ta z GWC - to gdzie reszta ?

- W okresach kiedy temperatura zewnętrzna oscyluje wokół 0 stopni, w kotłowni może być dobrze minusowa temperatura, to gdzie tu sens ?

- Niech to wszystko zadziała, to ogólny bilans będzie taki, że coś musi ogrzać to powietrze, schłodzone przez PCi, ale ilość potrzebnej energii do tego celu, będzie wyższa niż uzyskana przez PCi.
Napisano
Cytat

Założenia tego projektu mają kilka wad - bo to nie perpetuum mobile.

- Luna wyciąga powietrze z GWC i "wydala" w kotłowni, która jest połączona z resztą budynku - to grze jest "ujście" nadmiaru powietrza ?



Rozwiązanie jakie widzę, zimne powietrze z w pompy wyrzucać do pomieszczenia nieużywanej kotłowni (pod kuchnią "nr5") i umieszczenie w tym miejscu kratki wentylacyjnej aby zimne powietrze było wypychane na zewnątrz.

Cytat

- Była mowa o mocy PCi rzędu 10kW, a to oznacza, że potrzeba od 1.300 do 1.700m3 powietrza, bo 1 stopień w 1m3 powietrza, to tylko 0,36W. Luna daje max 200m3/h, tylko o nieznacznie wyższej temperaturze niż ta z GWC - to gdzie reszta ?



Jeśli się uda będzie można zmniejszyć moc pompy choć to niewiele da.

Cytat

- W okresach kiedy temperatura zewnętrzna oscyluje wokół 0 stopni, w kotłowni może być dobrze minusowa temperatura, to gdzie tu sens ?



Kiedy temperatura zewnętrzna oscyluje wokół 0 stopni kotłownia normalnie pracuje, czyt. piec ciągle grzeje.

Cytat

- Niech to wszystko zadziała, to ogólny bilans będzie taki, że coś musi ogrzać to powietrze, schłodzone przez PCi, ale ilość potrzebnej energii do tego celu, będzie wyższa niż uzyskana przez PCi.



Mam dwie możliwości, postawić pompę w ogrzanej ciepłem "odpadowym" kotłowni i wykorzystać maksymalnie dodatkowe C aby podnieść COP pompy, lub wystawić ją na zewnątrz budynku.

Zainteresowałem się pompą z prostego powodu, piec 25kw nie ogrzeje całego domu, skoro muszę kupić źródło ogrzewania to musze znalezc najlepszy kompromis pomiędzy ceną zakupu/ceną użytkowania/wygodą i tu uważam pompę za ok 10 tys zł za najlepsze wyjście.
Napisano
Przy tej mocy (umknęła mi wcześniej informacja że mowa o 10kW) PPCi tego ciepła odpadowego będzie zdecydowanie za mało, a pomieszczenie nr5 stanie się lodówką.
Najlepszym rozwiązaniem byłoby takie zainstalowanie (umieszczenie) parownika (PPCi), aby mogła swobodnie korzystać z powietrza atmosferycznego i skierowanie wywiewu ciepła odpadowego bezpośrednio w okolice parownika żeby pomóc trochę pompie ciepła.
Napisano
Cytat

Mam dwie możliwości, postawić pompę w ogrzanej ciepłem "odpadowym" kotłowni i wykorzystać maksymalnie dodatkowe C aby podnieść COP pompy, lub wystawić ją na zewnątrz budynku.

Zainteresowałem się pompą z prostego powodu, piec 25kw nie ogrzeje całego domu, skoro muszę kupić źródło ogrzewania to musze znalezc najlepszy kompromis pomiędzy ceną zakupu/ceną użytkowania/wygodą i tu uważam pompę za ok 10 tys zł za najlepsze wyjście.



I zasada termodynamiki - polecam .

Skoro kocioł o mocy 25kW nie jest w stanie ogrzać budynku, to mniej (sumarycznie) niż 25kW też go nie ogrzeje.

Powietrze odpadowe (z rekuperatora) do max 1,5kW. Czyli pozostała "moc" musi dać kocił, czyli ogrzać to powietrze w kotłowni. Jak (jeśli) ogrzeje powietrze w kotłowni, to nie będzie miał "siły" aby ogrzać pozostałą część budynku.
Moc takiego układu, będzie taka : moc kotła + moc powietrza wentylacyjnego + moc sprężarki, minus straty . Sumarycznie można "zyskać na tym (takim) układzie nie więcej niż 3kW, a to oznacza, że sumaryczny COP PCi będzie około 1 - czyli taniej będzie (może być) ogrzewanie samym prądem, przy tańszych nakładach inwestycyjnych.
  • 1 miesiąc temu...
Napisano (edytowany)
A gdyby zastosować małą pompę przeznaczoną bardziej do CWU. np. Hewalex PCWU3,8 do ogrzania 140l CWU (45C) dla 2 osób oraz buforu dla podłogówki (ok 200l w wężach) w buforze 300l byłaby dogrzana do 45C i przez zawór 3/4 drożny ustawiona na 32C.

Z tym że chyba będzie trzeba czymś wesprzeć w zimie ogrzewanie CO. Edytowano przez Dwd89 (zobacz historię edycji)

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Każda inwestycja budowlana czy instalacyjna, niezależnie od jej skali, powinna być prowadzona w sposób zgodny z prawem, zasadami sztuki budowlanej i dobrymi praktykami branżowymi. Jednym z absolutnie kluczowych elementów takiej realizacji jest rzetelna dokumentacja z prowadzonych prac.   W Raccoon 24 Home od początku naszej działalności przykładamy do tego ogromną wagę. Bo dla nas liczy się nie tylko to, co widoczne na zewnątrz, ale też pełna transparentność i pewność, że każda instalacja została wykonana zgodnie z projektem, normami i oczekiwaniami inwestora.   Co powinna zawierać dokumentacja robót instalacyjnych?   Podczas prowadzenia prac instalacyjnych — czy to przy ogrzewaniu, klimatyzacji, wentylacji czy instalacjach wodnych — dokumentacja powinna obejmować: Dziennik budowy lub robót — w przypadku instalacji realizowanych w ramach zgłoszenia lub pozwolenia na budowę. Protokóły z wykonanych prób szczelności — instalacji wodnych, gazowych, wentylacyjnych. Protokoły odbioru częściowego i końcowego — dla każdej wykonanej instalacji. Protokół uruchomienia instalacji — potwierdzający poprawną pracę systemów. Protokół pomiarów i testów eksploatacyjnych — np. wydajności wentylacji, ciśnienia w instalacji C.O., parametrów pracy klimatyzacji. Dokumentację powykonawczą — czyli aktualny rysunek/schemat instalacji z naniesionymi zmianami wykonawczymi.   Kartę gwarancyjną i instrukcję użytkowania urządzeń oraz instalacji. Brak tych dokumentów to nie tylko problem w przypadku awarii czy reklamacji, ale też ryzyko przy odbiorach technicznych i problematyczne rozliczenia z inwestorem czy deweloperem.     👉 Pobierz wzór protokołu odbioru robót instalacyjnych (PDF)   Dlaczego dokumentacja jest tak ważna dla Ciebie jako inwestora?   Masz pełen wgląd w zakres wykonanych prac i potwierdzenie, że wszystko odbyło się zgodnie ze sztuką.   Łatwiejsze serwisowanie i eksploatacja — protokoły i dokumentacja powykonawcza pomagają w późniejszych modernizacjach i naprawach. Bezpieczeństwo prawne i techniczne — w przypadku kontroli, odbiorów czy ewentualnych sporów. Możliwość dochodzenia gwarancji — na podstawie podpisanych protokołów i kart gwarancyjnych.   W Raccoon 24 Home masz to w standardzie W naszej firmie każda instalacja objęta jest kompletną dokumentacją powykonawczą i protokolarną. Niczego nie robimy na słowo. Po zakończeniu robót klient otrzymuje komplet dokumentów, w tym:   protokół odbioru końcowego protokół prób szczelności protokół uruchomienia instalacji dokumentację powykonawczą   Dzięki temu masz pewność, że każda instalacja została wykonana zgodnie z projektem i przepisami.   Do pobrania — wzór protokołu odbioru robót instalacyjnych Aby ułatwić inwestorom i wykonawcom właściwe prowadzenie dokumentacji, przygotowaliśmy dla Ciebie gotowy, uniwersalny blankiet protokołu odbioru robót instalacyjnych.       Możesz go wykorzystać przy każdej inwestycji — niezależnie, czy zlecasz nam instalację, czy współpracujesz z inną ekipą. To bezpłatne narzędzie, które pomoże Ci uporządkować dokumentację i zabezpieczyć swoje interesy.   Pamiętaj: instalacja to nie tylko urządzenia i rury w ścianie. To również dokumenty, które chronią Twój budżet i bezpieczeństwo budynku na lata.   W Raccoon 24 Home nie musisz o to prosić — u nas kompletna dokumentacja to standard, a nie dodatkowa opcja.         Michał Rzepczyński +48 698 000 441  office@raccoon24.pl                       e0bdea_5761a534884c4d0988db213df10adb7f.pdf.pdf
    • Dziś niemal każdy inwestor prywatny i biznesowy, planując budowę domu, halę czy modernizację budynku, zadaje sobie jedno pytanie: kiedy zacznie się zwrot z inwestycji w instalacje? Koszty energii rosną, a systemy ogrzewania, chłodzenia, wentylacji i zasilania to nie tylko kwestia komfortu, ale też realnego wpływu na domowy i firmowy budżet. Problem w tym, że większość firm wykonawczych, kiedy słyszy od klienta hasło „zwrot z inwestycji”, zaczyna dopytywać, kalkulować, wyceniać wersję „podstawową” i „wzmocnioną”, a często finalnie proponuje rozwiązania na styk — takie, które formalnie spełnią wymogi projektu, ale realnie nie zapewnią maksymalnych oszczędności i bezawaryjności przez długie lata.   W Raccoon 24 Home nie pytamy, czy chcesz mieć instalację zoptymalizowaną pod szybki zwrot inwestycji. My od razu robimy instalacje w wersji wzmocnionej. Zawsze. Bez wyjątków. Co to znaczy wzmocniona instalacja?   W praktyce oznacza to, że każdą instalację, jaką wykonujemy — czy to ogrzewanie podłogowe, centralę wentylacyjną, instalację wodną czy systemy zasilania odnawialnego — projektujemy i montujemy w taki sposób, by:   zwiększyć jej trwałość wydłużyć bezawaryjny okres działania zminimalizować straty energii przyspieszyć zwrot inwestycji dzięki oszczędnościom na eksploatacji     Jak to robimy? Na przykład:   W ogrzewaniu płaszczyznowym stosujemy więcej rur niż minimum technologiczne. Dzięki temu system szybciej nagrzewa pomieszczenia, pracuje przy niższych temperaturach zasilania, co zmniejsza zużycie energii i przedłuża żywotność źródła ciepła. Montujemy przewymiarowane emitery ciepła, czyli większe grzejniki lub pętle podłogówki, niż wynika to z obliczeń na styk. Efekt? Lepsza wydajność przy niższym koszcie eksploatacji. System grzeje krócej, rzadziej się załącza, a Ty oszczędzasz na rachunkach.     W instalacjach wodnych i kanalizacyjnych stosujemy większe średnice rur tam, gdzie to ma sens dla bezpieczeństwa i komfortu użytkowania. W wentylacji zawsze przewymiarowujemy kanały i stosujemy lepsze izolacje, co zmniejsza opory przepływu, poprawia wydajność i ogranicza koszty pracy rekuperatora. Po co to wszystko? Żeby Twoje rachunki równały się zero.   W Raccoon 24 Home nie traktujemy instalacji jako zbędnego kosztu, tylko jako realny składnik Twojego domowego lub firmowego bilansu energetycznego. Dzięki odpowiednio zaprojektowanym i wykonanym instalacjom możesz osiągnąć bilans niemal zerowy albo znacząco ograniczyć zapotrzebowanie na energię z sieci. Wielu wykonawców ogranicza się do minimum wymaganego w projekcie lub normach. My wiemy, że warto pójść dalej. Bo im bardziej wydajna i trwała instalacja, tym mniejsze jej koszty eksploatacji i większe oszczędności dla Ciebie.   Zwrot z inwestycji — jak go przyspieszyć?   Kluczem jest odpowiedni mix energetyczny, który nie tylko zapewni Ci niezależność, ale też pozwoli zredukować rachunki praktycznie do zera.   W naszej ofercie możesz połączyć:   pompę ciepła — jako główne źródło ciepła i chłodzenia fotowoltaikę — która zasili pompę ciepła, dom i magazyn energii przydomową elektrownię wiatrową — jako uzupełnienie bilansu w okresach niskiego nasłonecznienia   Taki zestaw pozwala na uzyskanie maksymalnego efektu energetycznego i finansowego. A dzięki temu, że instalacje wykonujemy w wersji przewymiarowanej i wzmocnionej, działają one stabilnie, bez awarii i z wyższą wydajnością przez wiele lat.       Dlaczego inne firmy tego nie robią? Bo liczą na krótkoterminowy zysk i klienta, który nie zadaje pytań. Większość wykonawców chce wykonać usługę możliwie najniższym kosztem własnym, z minimalną ilością materiału, by zwiększyć swoją marżę. My w Raccoon 24 Home patrzymy inaczej. Dla nas liczy się długofalowa relacja i rekomendacje zadowolonych klientów, a to można osiągnąć tylko dzięki jakości i uczciwemu podejściu.     Podsumowanie Jeśli chcesz mieć instalacje, które: działają stabilnie i bezawaryjnie są przewymiarowane, a nie robione „na styk” realnie przyspieszają zwrot z inwestycji pozwalają ograniczyć rachunki do zera to zapraszamy do Raccoon 24 Home.   U nas nie pytamy, czy chcesz mieć wzmocnioną instalację — bo każdą robimy w wersji premium już w standardzie. Tak pracują wykonawcy, którzy naprawdę rozumieją inwestycję w energię i komfort.   Chcesz sprawdzić, jak może wyglądać Twój domowy bilans energetyczny? Skontaktuj się z nami i poznaj propozycję systemu szytego pod Twoje potrzeby.   Usługi Raccoon 24 Home   Instalacje C.O. Instalacje centralnego ogrzewania (C.O.)   Ogrzewanie Ogrzewanie grzejnikowe Ogrzewanie podłogowe   Pompy ciepła Pompy ciepła dla Twojego domu   Kotły gazowe Kotły gazowe kondensacyjne   Klimatyzacja Klimatyzatory Split Klimatyzatory Multi-Split Systemy klimatyzacji VRF Klimakonwektory Przeglądy okresowe klimatyzacji Serwis klimatyzacji   Wentylacja Rekuperacja Wentylacja mechaniczna Kanały wentylacyjne — rodzaje Serwis wentylacji Wentylatory wyciągowe Systemy odciągowe dla hal i garaży   Sterowanie Sterowanie ciepłem   Cennik usług Cennik usług instalacyjnych   O firmie O nas   Kontakt Formularz i dane kontaktowe     Michał Rzepczyński +48 698 000 441  office@raccoon24.pl
    • W świecie usług budowlanych i instalacyjnych od lat funkcjonują dwa zupełnie różne podejścia do kwestii wycen i rozliczeń z klientami. Z jednej strony mamy wykonawców, którzy nie boją się jasno przedstawiać swoich stawek, otwarcie informują o kosztach poszczególnych usług i uczciwie tłumaczą, z czego wynikają konkretne ceny. Z drugiej — wciąż istnieją firmy, które wyceniają „na oko” przez telefon, a na końcowym etapie realizacji zaskakują klienta dodatkowymi pozycjami na fakturze lub tłumaczą nieuzgodnione wcześniej koszty jako „nieprzewidziane prace dodatkowe”. Ten podział doskonale zna każdy inwestor, deweloper, zarządca nieruchomości czy zwykły klient prywatny, który choć raz zlecał wykonanie instalacji wodnej, elektrycznej, wentylacyjnej czy gazowej. Dlatego w Raccoon 24 Home od samego początku postawiliśmy na pełną przejrzystość i uczciwe zasady współpracy z klientem.     Dlaczego przejrzystość cenowa w usługach instalacyjnych jest tak ważna?   W odróżnieniu od wielu branż, w których ceny można łatwo sprawdzić w cennikach online czy porównać na popularnych porównywarkach, w usługach instalacyjnych sytuacja jest dużo bardziej skomplikowana. Każda inwestycja ma swoją specyfikę, zakres prac często ustala się indywidualnie, a ceny mogą się różnić w zależności od rodzaju budynku, zastosowanych materiałów, stopnia skomplikowania instalacji czy lokalizacji inwestycji. To sprawia, że niektórzy wykonawcy wykorzystują tę niepewność na swoją korzyść. Podają orientacyjne stawki bez szczegółów, nie pokazują klientowi dokładnego kosztorysu, a podczas realizacji pojawiają się „niespodzianki”, które trudno później zweryfikować. Dlatego uważamy, że uczciwy wykonawca nie ma powodu, by ukrywać swoje ceny. Przeciwnie — powinien udostępniać je w przejrzysty i dostępny sposób, aby klient od samego początku wiedział, ile zapłaci za usługę i z czego wynika dana kwota.   Jak to wygląda w praktyce? Transparentny kalkulator usług instalacyjnych   Właśnie z myślą o klientach stworzyliśmy na stronie Raccoon 24 Home kalkulator usług instalacyjnych. To proste i wygodne narzędzie, które pozwala w kilka chwil sprawdzić orientacyjny koszt wykonania wybranej instalacji lub prac modernizacyjnych. Dzięki temu klient ma możliwość porównania cen różnych usług jeszcze przed kontaktem z naszym doradcą technicznym i może zaplanować swój budżet inwestycyjny bez obaw o późniejsze „niespodzianki”. W kalkulatorze jasno przedstawiamy, jakie elementy składają się na cenę usługi — od kosztów materiałów, przez robociznę, aż po ewentualne dodatkowe prace towarzyszące. Dzięki temu klient wie, za co płaci i może świadomie podjąć decyzję o wyborze konkretnej usługi czy zakresu prac.   Czym różni się uczciwy wykonawca od nieuczciwego?   Różnic jest wiele, ale najważniejsze to: Jasne i przejrzyste wyceny jeszcze przed rozpoczęciem prac. Brak ukrytych kosztów, które pojawiają się na końcowej fakturze. Szczegółowe kosztorysy przedstawiane klientowi do akceptacji. Przejrzyste warunki współpracy, które określają, co wchodzi w zakres usługi, a co wymaga dodatkowych ustaleń.   Stała komunikacja z klientem na każdym etapie realizacji inwestycji.   W Raccoon 24 Home klaklulator właśnie według takich zasad prowadzimy każdą realizację. Naszym celem jest nie tylko wykonanie instalacji na najwyższym poziomie technicznym, ale również zbudowanie zaufania i poczucia bezpieczeństwa u klienta.   Wiemy, że inwestorzy i klienci prywatni mają dość niejasnych wycen, niedomówień i kosztów, które nagle pojawiają się w trakcie realizacji zlecenia. Dlatego pokazujemy pełen kosztorys jeszcze przed podpisaniem umowy, informujemy o wszystkich możliwych dodatkowych opcjach i pozwalamy klientowi samodzielnie sprawdzić ceny w naszym kalkulatorze. Dlaczego inne firmy wciąż boją się udostępniać swoje ceny?   Bo często ich polityka cenowa opiera się na „polowaniu” na nieświadomego klienta. Bez przejrzystego cennika można manipulować wyceną w zależności od sytuacji, nastroju klienta, lokalizacji czy konkurencji w danym rejonie.   My w Raccoon 24 Home uważamy, że takie praktyki powinny zniknąć z rynku. Klient ma prawo wiedzieć, ile zapłaci, a wykonawca, który jest pewny jakości swoich usług i uczciwie kalkuluje koszty, nie ma żadnego powodu, by ukrywać stawki.     Podsumowanie   Jeśli szukasz wykonawcy instalacji budowlanych, który: gra w otwarte karty nie boi się pokazać cen swoich usług oferuje transparentny kosztorys pozwala Ci sprawdzić wycenę jeszcze przed pierwszym kontaktem   to zapraszamy do Raccoon 24 Home. Na naszej stronie znajdziesz transparentny kalkulator usług instalacyjnych, dzięki któremu możesz od razu oszacować koszt planowanych prac i sprawdzić, jak wygląda uczciwa wycena w tej branży.   Nie warto ryzykować współpracy z firmami, które unikają konkretów i nie potrafią jasno określić ceny. Wybieraj wykonawców, którzy szanują Twój czas, pieniądze i nerwy.  
    • Nie zastanawiałbym się nad tym ale już zdążyłem przygotować pole pod ten garaż z kostki brukowej i teraz musiałbym to wszystko robić na nowo.    Jakie byłyby koszty starania się o pozwolenie?
    • Tak Rury wodnej podłogówki prowadzi się w warstwie wylewki. Rury pozostałych instalacji (woda, kanalizacja), także kanały wentylacji mechanicznej układa się w warstwie styropianu. Grubość warstw styropianu można dobrać do średnicy rur - to a propos optymalnej grubości styropianu. To rozstrzygnie instalator. Dylatacje wykonują fachowcy od wylewki, powinny być też zaplanowane w projekcie ogrzewania. Zwykle i tak wykonuje się je w otworach drzwiowych.
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...