Skocz do zawartości

Magazynowanie deszczówki i drenaż wokół domu


Recommended Posts

Jestem na etapie budowy domu i chciałbym zrobić drenaż wokół domu oraz zbiornik na magazynowanie deszczówki.
Nie wiem jak się za to zabrać. Drenaż chciałbym również doprowadzić do zbiornika na deszczówkę ponieważ nie ma innej możliwości odprowadzenia wody z niego, nie ma rowu.
Oczywiście chce to zrobić jak najtaniej i w związku z tym mam kilka pytań:
1. Jak głęboko i w jakiej odległości od domu zakopać rury drenażowe?
2. Jakiej średnicy rur użyć do odprowadzenia deszczówki?
3. Z czego zrobić zbiornik na deszczówkę, czy mogę do tego użyć kręgów betonowych a dno zabetonować?
4. Jeżeli zrobiłbym zbiornik z kręgów to jak głęboki miałby on być, dach ma powierzchnie 300m?
Jeżeli chodzi o podłoże to jest to głównie glina i piach.
Będę bardzo wdzięczny za wszystkie podpowiedzi i porady.
Link do komentarza
Drenaż budynku robię się standardowo na głębokości posadowienia, czyli ław fundamentowych. Zwykle przed zasypaniem fundamentów. Rowek 40x40 wykładam geowłókniną, na to układam rurę drenażową 160, obsypuję do góry rowka żwirem, zawijam geowłókninę i gotowe. W międzyczasie w odległości 2m od ławy kopię studzienkę kontrolną 1,5m (przy płytszej włącznik od standardowych pompek może nie załączyć pompy), dno wylewam betonem, wstawiam rurę dwuścienną karbowaną o takiej średnicy aby mogła stanowić zarówno studzienkę chłonną jak i umożliwiać swobodną pracę pompy (ok. 40 cm). Rurę nacinam szlifierką tarczową poniżej lustra wody i również owijam geowłókniną. Do tej rury wprowadzam wlot z drenażu i zasilanie pompki. Pompka przerzuca zebraną wodę do wolno stojącego zbiornika na deszczówkę. Sam zbiornik na deszczówkę można tanio kupić jako jednokomorowe szambo betonowe - ja stosuję 6000l.

W wolnej chwili, jeśli będziesz zainteresowany, mogę zamieścić kilka zdjęć z realizacji.

Ostatnio szef jednej z pracującej w pobliżu firm wykonawczych próbował mnie przekonać, że źle robię, bo zanim woda opadowa dotrze do drenażu to już będzie przenikała przez ściany (w przypadku podpiwniczenia) - on robi drenaż (i jak zrozumiałem kanalizację zewnętrzną w jednym) na wysokości połowy ściany piwnicy!!! Trzeba rozróżnić kanalizację zewnętrzną, która ma za zadanie odebrać wody opadowe z dachu i utwardzonego terenu wokół domu, od drenażu, który odbiera tylko wody opadowe przesączające się przez grunt i ewentualne wody podskórne, czy w skrajnych przypadkach obniża poziom okresowo wysokich wód gruntowych.
Link do komentarza
Zasadnicza sprawa, to w jaką role ma pełnić drenaż. Jeśli dom nie jest podpiwniczony to układanie drenażu nie ma żadnego uzasadnienia, natomiast w przypadku podpiwniczenia lustro wody w zbiorniku musi znaleźć się poniżej poziomu podłogi w piwnicy.

Łączenie zbiornika z drenażem bez możliwości odprowadzenia wody nie ma wiec sensu - np. przy wiosennych roztopach napływ wody znacznie przekroczy możliwości jej rozsączenia na powierzchni.
Link do komentarza
Cytat

Zasadnicza sprawa, to w jaką role ma pełnić drenaż. Jeśli dom nie jest podpiwniczony to układanie drenażu nie ma żadnego uzasadnienia, natomiast w przypadku podpiwniczenia lustro wody w zbiorniku musi znaleźć się poniżej poziomu podłogi w piwnicy.

Łączenie zbiornika z drenażem bez możliwości odprowadzenia wody nie ma wiec sensu - np. przy wiosennych roztopach napływ wody znacznie przekroczy możliwości jej rozsączenia na powierzchni.



Czyli jeżeli nie mam podpiwniczonego domu to nie muszę robić drenażu wokół domu??
A czy muszę w jakiś sposób zabezpieczyć fundament przed wilgocią czy wystarczy jak będzie styropian?
Link do komentarza
Nie mam piwnicy w domu, ale mam odprowadzenie deszczówki z dachu, bo kałuże by mi stały w trawie, a wolę tego uniknąć.
Ja zrobiłam to z pomocą mojej rodzinki: najpierw z tatą okopałam dom z trzech stron (mam 4 rury spustowe z dachu), potem wykop został wymierzony, dobrane odpowiednie rury i kolanka - zwykłe kanalizacyjne. Przy jednej z rur jest trójnik i od niego odchodzi w głąb ogrodu też rura kanalizacyjna ( o ile dobrze pamiętam to dwie rury, chyba te najdłuższe) i dopiero potem żółta rura drenażowa.
Przy domu wykop wysypany był piaskiem, a tam gdzie rura drenażowa - są otoczaki. Rura kończy się się dziurą w ziemi - jakiś metr średnicy i ok. 2m głębokości, też zasypana otoczakami i przykryta jest darnią - nie wiem, czy udałoby mi się ją teraz znaleźć.
Link do komentarza
Cytat

Nie mam piwnicy w domu, ale mam odprowadzenie deszczówki z dachu, bo kałuże by mi stały w trawie, a wolę tego uniknąć.
Ja zrobiłam to z pomocą mojej rodzinki: najpierw z tatą okopałam dom z trzech stron (mam 4 rury spustowe z dachu), potem wykop został wymierzony, dobrane odpowiednie rury i kolanka - zwykłe kanalizacyjne. Przy jednej z rur jest trójnik i od niego odchodzi w głąb ogrodu też rura kanalizacyjna ( o ile dobrze pamiętam to dwie rury, chyba te najdłuższe) i dopiero potem żółta rura drenażowa.
Przy domu wykop wysypany był piaskiem, a tam gdzie rura drenażowa - są otoczaki. Rura kończy się się dziurą w ziemi - jakiś metr średnicy i ok. 2m głębokości, też zasypana otoczakami i przykryta jest darnią - nie wiem, czy udałoby mi się ją teraz znaleźć.


Ja właśnie chce zrobić tak jak ty tylko z tą różnią, że ja chce deszczówkę magazynować i używać do podlewania trawnika itd.
Link do komentarza
Cytat

Ja właśnie chce zrobić tak jak ty tylko z tą różnią, że ja chce deszczówkę magazynować i używać do podlewania trawnika itd.


No to nie dawaj rury drenażowej, tylko kanalizacyjną, żebyś strat wodnych po drodze nie miał, a na końcu w dziurę jakąś beczkę zakopać? Może studzienkę kanalizacyjną (oczywiśce jakoś zatkać od spodu) - ale one mają chyba małą średnicę, przynajmniej ja taką miałam.
Ja trawnika nie podlewam, chromolę i tak cholerstwo trzeba kosić raz w tygodniu icon_confused.gif, a ponieważ trochę tego mam, to i schodzi długo.
Link do komentarza
Dzięki za fotki, napewno będą przydatne.
Pomimo tego że dom nie jest podpiwniczony to jednak zrobie drenaż wokół domu i części podwórka bo po silnych opadach deszczu woda przez długi czas stoi na podwórku. Dreny doprowadzę do zbiornika na deszczówkę.
W dalszym ciągu nie wiem z czego wykonać zbiornik na deszczówkę aby był w miarę pojemny i co najważniejsze tani.
Link do komentarza
Gość mhtyl
Cytat

Za zbiornik na deszczówkę 6.000l i szambo 2 komorowe 10.000l płaciłem 2 lata temu 2500 zł - z przywozem i montażem w wykopanym wcześniej przeze mnie otworze - koparka 300 zł


Nie chcę podważać Twojej wypowiedzi,ale chyba się pomyliłeś z ceną za ten zbiornik i szambo, bo ta cena jest że tak powiem jak za darmo. 2500 zł to koszt samego szamba przy dobrym upuście, a gdzie zbiornik na deszczówkę? icon_biggrin.gif
No chyba,że towar pochodził z odzysku albo z rynku wtórnego.
Link do komentarza
Jak widzisz kierowanie się stereotypami bywa mylące, a co najważniejsze bije po kieszeni :-)

Zerknij na alledrogo - dziś pierwsza oferta z brzegu to 10000l (dziesięć tysięcy litrów) dwukomorowe za 2100 zł, a ja znalazłem producenta, który kierując się unijną dyrektywą o obowiązkowym wyposażeniu w bezodpływowe zbiorniki gospodarstw rolnych, natłukł tego tysiące, a po kilku miesiącach dyrektywa została anulowana a zbiorniki zostały na placu. Zbiorniki z wymaganymi prawem certyfikatami! Pomyśl realnie - 4 m3 betonu plus trochę stali i robocizna przy wypełnieniu formy - jaki to koszt? Pamiętam, że na transport musiałem czekać dwa-trzy miesiące, bo zbierali zamówienia z konkretnego kierunku i wysyłali samochód z kilkoma zbiornikami - wieźli ze świętokrzyskiego na wybrzeże. Szczerze mówiąc dokładnej ceny nie pamiętam, ale rząd wielkości był mniej więcej taki jak napisałem.
Link do komentarza
Gość mhtyl
Ja tez szukałem na alledrogo icon_smile.gif i za 8m3 płaciłem 2700 zł wraz z płyta najazdowa i transportem i była to jedna z tańszych ofert. Tez czekałem aż skumuluje się transport w moja stronę aby było taniej bo wiadomo transport łączony wychodzi taniej i o dziwo myślałem ,że pozostałe zbiorniki pojechały do Ciebie bo reszta zamówienia była w Trzebnicy icon_smile.gif
Za wykop płaciłem 200 zł .
Tylko dodam,że te ceny na allegro są podawane w większości np 10m3 a cena od najmniejszego i bez transportu i bez Vatu to taki chwyt marketingowy, wiem bo kilkunastu producentów i pośredników w owym czasie obdzwoniłem.
Link do komentarza
W Trzebnicy sam sobie wylałem zbiornik na szambo - miałem wtedy więcej czasu, a może byłem młodszy icon_wink.gif
Miało jedną różnicę od tych produkowanych seryjnie - otwory przelewowe zrobiłem w połowie wysokości ścianki działowej, aby uniknąć przelewania "powierzchniowego kożucha" i osadu dennego. Sprawuje się 30 lat bez problemów.

Będę kupował w najbliższym czasie znowu dwa zbiorniki więc zdam relację jak to się kształtuje teraz.
Link do komentarza
Przy prawidłowo wykonanym drenażu nie ma możliwości cofki ze zbiornika na deszczówkę - ze studzienki drenażowej woda przerzucana jest do zbiornika na deszczówkę pompką. Tak naprawdę są to niewielkie ilości rozłożone w czasie, nawet w przypadku gwałtownych ulew czy wiosennych roztopów. Inna sprawa to instalacja burzowa połączona ze zbiornikiem na deszczówkę. 200m2 dachu przy najbardziej gwałtownych opadach daje 6000l wody. Na wypadek niespotykanej gwałtowności opadów (powyżej 30l na m2) robię dodatkową studzienkę z kręgów - tzw. przelewowo-rozsączającą na 3-4 kręgi (pod warunkiem, że nie ma możliwości przerzucić wody poza działkę - do rowu).
Link do komentarza
  • 3 tygodnie temu...
Nadal nie wiem co zrobić ze stojąca wodą na działce po deszczu.
Deszczówkę napewno odprowadzę do zbiornika a później wykorzystam do podlewania natomiast nie wiem co ze stojącą wodą na działce.
Zastanawiam się czy nie wykopać na środku działki dołu na 1,5 do 2 metrów z doprowadzonymi do niego rowami (coś w kształcie gwiazdy) i to wszystko zasypać żwirem lub grysem a na to włóknina i ziemia.
Czy w ten sposób woda po deszczu spływała by tymi rowami do dołu a w nim wsiąkała w ziemię?
Czy zda to egzamin?
Nie mam innej możliwości odprowadzenia tej wody, nie ma rowu ani kanalizacji.
Link do komentarza
  • 3 tygodnie temu...
Cytat

Zastanawiam się czy nie wykopać na środku działki dołu na 1,5 do 2 metrów z doprowadzonymi do niego rowami (coś w kształcie gwiazdy) i to wszystko zasypać żwirem lub grysem a na to włóknina i ziemia.
Czy w ten sposób woda po deszczu spływała by tymi rowami do dołu a w nim wsiąkała w ziemię?
Czy zda to egzamin?
Nie mam innej możliwości odprowadzenia tej wody, nie ma rowu ani kanalizacji.


Drenaż francuski, bo właśnie taki chcesz zastosować i studnia chłonna będą miały sens jeśli przynajmniej dno studni chłonnej będzie miało dostęp do warstw chłonnych.
Jeśli masz podłoże tylko gliniane to albo znajdziesz zlewnię dla wody opadowej, albo rowy ze żwirem wypełnią się tylko wodą bez możliwości szybkiego się jej pozbycia.
Przy niewielkich opadach może to trochę poprawić sytuację jeśli chodzi o pozbycie się wody z powierzchni działki, ale w przypadku silniejszych opadów problem pozostanie.
Link do komentarza
W swojej odpowiedzi uwzględniłem informację, że grunt na działce to glina i piasek. Woda zapewne zbiera się w nieckach gliniastych, przez które nie może szybko przeniknąć do warstw piaszczystych. Jeśli tak jest, to samo poprzecinanie terenu działki wykopami już powinno poprawić sytuację, a dodatkowo drenaż pozwoli wodzie znaleźć miejsca styku z warstwami chłonnymi... ale to tylko dywagacje, które mogą nie mieć odbicia w rzeczywistości, bo pozostaje to "jeśli"!

Link do komentarza

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Ile wytrzyma dom z kontenerów?   Wobec rosnącego zainteresowania nietradycyjnymi formami mieszkalnictwa, domy z kontenerów cieszą się coraz większą popularnością. Ich unikalna estetyka, możliwość szybkiego montażu i stosunkowo niski koszt budowy przyciągają uwagę wielu osób poszukujących alternatywy dla tradycyjnego budownictwa. Jednak jedno z ważnych pytań, jakie nasuwają się przy rozważaniu tej formy mieszkania, dotyczy trwałości.  Kontenery z płyt warstwowych, które są powszechnie stosowane w budowie domów kontenerowych, znane są ze swojej wytrzymałości oraz zapewnienia komfortu termicznego. Są projektowane tak, aby wytrzymać trudy transportu i ekstremalne warunki atmosferyczne, co czyni je odpowiednimi do adaptacji na cele mieszkalne. Mimo to, podobnie jak każda konstrukcja, domy kontenerowe wymagają odpowiedniej konserwacji i po około 25-30 latach użytkowania mogą potrzebować renowacji.   Ile może stać kontener?   Ten aspekt jest szczególnie istotny w kontekście wykorzystania kontenerów w celach innych niż stałe mieszkanie. Zgodnie z przepisami, kontener jako tymczasowa konstrukcja nie może być trwale połączony z gruntem, a maksymalny czas jego użytkowania bez konieczności uzyskania pozwolenia wynosi 180 dni. To sprawia, że kontenery są idealnym rozwiązaniem jako tymczasowe zaplecze na placach budowy. W trakcie tworzenia zaplecza kontenerowego dla inwestycji budowlanych, na ogół nie wymaga się pozwolenia na postawienie kontenera na tym etapie. Jednak po upływie wspomnianych 180 dni, w przypadku dalszego użytkowania kontenera na danym terenie, niezbędne jest uzyskanie stosownego pozwolenia. To wymaganie prawne ma na celu zapewnienie, że tymczasowe konstrukcje są używane zgodnie z przeznaczeniem i nie stają się stałymi elementami krajobrazu bez odpowiedniej kontroli.   Kontenery mieszkalne całoroczne – czy to możliwe?    Czy w domu kontenerowym można mieszkać cały rok? W odpowiedzi na to pytanie, z pewnością można stwierdzić, że tak, mieszkanie w kontenerze przez cały rok jest możliwe i praktyczne. Elementem, który umożliwia komfortowe użytkowanie kontenera mieszkalnego przez wszystkie pory roku, jest płyta warstwowa, z której jest zbudowany. Dzięki swoim właściwościom, płyta warstwowa stanowi doskonałą izolację termiczną, co jest niezbędne, aby utrzymać odpowiednią temperaturę wewnątrz, zarówno latem, jak i zimą. Istnieje też możliwość zainstalowania dodatkowych udogodnień, takich jak klimatyzacja dla chłodzenia latem i odpowiednie systemy grzewcze na zimowe miesiące. Dzięki tym rozwiązaniom, kontenery mieszkalne mogą być używane jako całoroczne domy, zapewniając mieszkańcom komfort niezależnie od panujących na zewnątrz warunków atmosferycznych. Nowoczesne domy z kontenerów – jakie mają udogodnienia?  Ewolucja domów kontenerowych od prostych, funkcjonalnych konstrukcji do pełnowartościowych, nowoczesnych domów mieszkalnych jest imponująca. Dziś, domy te nie tylko zachwycają nowoczesnym designem, ale także mogą być wyposażone w szereg udogodnień, które podnoszą standard życia i komfort mieszkańców. Do najbardziej popularnych należy zaliczyć możliwość zainstalowania w pełni funkcjonalnej toalety, systemu klimatyzacyjnego oraz efektywnych grzejników, które zapewniają optymalną temperaturę w każdych warunkach.    www.apexconstruction.pl
    • Czy kontener socjalny jest budynkiem?  Kontener socjalny to pojęcie, które często kojarzy się z prostotą, szybkością realizacji i przede wszystkim funkcją społeczną. Takie kontenery są dostarczane jako gotowe do użytku jednostki mieszkalne, mające za zadanie zaspokajać podstawowe potrzeby mieszkaniowe w sposób natychmiastowy. Pytanie, czy kontener socjalny może być uznany za budynek, otwiera dyskusję nie tylko na temat technicznych aspektów takich rozwiązań, ale również ich miejsca w prawie budowlanym, normach urbanistycznych oraz w percepcji społecznej. Baraki kontenery socjalne Wprowadzenie kontenerów socjalnych "pod klucz" na rynek mieszkaniowy stanowi odpowiedź na rosnące zapotrzebowanie na przystępne cenowo i elastyczne rozwiązania mieszkaniowe. Ta forma zakwaterowania, choć czasem postrzegana jako rozwiązanie tymczasowe, może być również traktowana jako pełnoprawne miejsce zamieszkania, spełniające wszystkie funkcje domu. W tym kontekście, ważne jest zrozumienie, jak kontenery te są klasyfikowane z punktu widzenia prawnego i budowlanego, a także jakie wyzwania i możliwości niesie za sobą taka klasyfikacja.    Baraki kontenery socjalne, funkcjonujące jako tymczasowe lub długoterminowe rozwiązania mieszkaniowe, odgrywają ważną rolę w systemie wsparcia społecznego dla osób znajdujących się w trudnej sytuacji życiowej. Ich podstawową funkcją jest zapewnienie bezpiecznego, choć często minimalistycznego, schronienia dla osób bezdomnych, ofiar katastrof naturalnych, czy rodzin znajdujących się w kryzysie mieszkaniowym. Oprócz podstawowego schronienia, baraki te mogą oferować również ograniczone udogodnienia, takie jak dostęp do wody, elektryczności i podstawowych urządzeń kuchennych, co pozwala na odzyskanie poczucia normalności i niezależności. W zależności od potrzeb i możliwości lokalnych społeczności, kontenery socjalne mogą być również wykorzystywane jako przestrzenie edukacyjne, punkty doradcze lub centra integracji społecznej, wspierając tym samym nie tylko fizyczne, ale i psychologiczne potrzeby mieszkańców. Mimo swojej tymczasowości, baraki kontenery socjalne stanowią ważny element w strategiach radzenia sobie z problemami mieszkaniowymi, oferując elastyczne i stosunkowo szybkie rozwiązania w obliczu rosnących wyzwań społecznych. Uziemienie kontenera socjalnego Uziemienie kontenera socjalnego to ważny aspekt zapewniający bezpieczeństwo użytkowania takich jednostek mieszkaniowych, zwłaszcza w kontekście ochrony przed wyładowaniami elektrycznymi i zapewnienia stabilności elektrycznej instalacji wewnątrz. Proces uziemienia polega na stworzeniu bezpośredniego połączenia konstrukcji kontenera z ziemią, co umożliwia bezpieczne odprowadzenie potencjalnych przepięć elektrycznych bezpośrednio do gruntu, chroniąc tym samym mieszkańców przed porażeniem elektrycznym. Ponadto, prawidłowo wykonane uziemienie minimalizuje ryzyko uszkodzeń sprzętu elektrycznego spowodowanych przez niestabilne napięcie lub przepięcia. Realizacja tego procesu wymaga zastosowania odpowiednich materiałów i technik instalacyjnych, zgodnie z obowiązującymi normami bezpieczeństwa i przepisami budowlanymi. Uziemienie kontenerów socjalnych jest więc nie tylko wymogiem technicznym, ale również środkiem zapewniającym komfort i bezpieczeństwo ich użytkowników, stanowiąc nieodłączny element przygotowania tych tymczasowych przestrzeni mieszkalnych do użytku.   Klasyfikacja środków trwałych to proces grupowania aktywów trwałych lub majątku firmy według określonych kryteriów. W zależności od celu klasyfikacji, środki trwałe mogą być dzielone na różne kategorie.    Kontenery socjalne zakwalifikowane mogą być jako : Kioski, budki, baraki, domki kempingowe – niezwiązane trwale z gruntem, stawka amortyzacyjna 10%. Stawka amortyzacyjna dla takiego rodzaju kontenerów wynosi 10%.   Rodzaj ten obejmuje różne obiekty wolno stojące, niezwiązane trwale z gruntem, w tym kontenery socjalne. Jednak nie obejmuje on innych rodzajów budynków lub obiektów, które zostały wymienione jako wyłączenia, takie jak kioski handlowo-usługowe, budynki transformatorni, budynki portierni, baraki składane itp.  Kontener socjalny mieszkalny - czy sprawdzi się jako miejsce do życia?  Kontenery socjalne mieszkalne mogą stanowić tymczasowe lub prowizoryczne miejsce do życia w określonych sytuacjach, ale ich przydatność i wygodę zależy od wielu czynników. Często są stosowane jako rozwiązanie tymczasowe w przypadku nagłych sytuacji, takich jak katastrofy naturalne lub dla pracowników na placach budowy. Mogą być odpowiednie jako krótkoterminowe schronienie, ale niekoniecznie nadają się na dłuższy okres.   Standardy życia w nich mogą być ograniczone w porównaniu do tradycyjnych mieszkań. Konieczne jest dostosowanie się do niewielkiej przestrzeni i podstawowych udogodnień. W zależności od dostosowania i wyposażenia, kontenery socjalne mogą mieć ograniczone udogodnienia, takie jak toaleta, prysznic, kuchnia, ogrzewanie, i klimatyzacja. Komfort użytkowania może być niższy niż w tradycyjnych mieszkaniach.   Zatem warto podkreślić, że kontenery socjalne mieszkalne mogą się sprawdzić jako tymczasowe lub prowizoryczne miejsce do życia, szczególnie w określonych sytuacjach, takich jak nagłe kryzysy lub prace na placach budowy. Jednakże, ich przydatność i komfort zależą od wielu czynników, takich jak cel użytkowania, standardy życia, wyposażenie, przepisy lokalne i koszty. Przed podjęciem decyzji o zamieszkaniu w takim obiekcie, warto dokładnie rozważyć wszystkie te aspekty i dostosować je do własnych potrzeb i okoliczności.   www.apexconstruction.pl
    • Czemu miałyby polecieć? Chwieją się? Jeśli nie, to skąd obawy?   A to, ze złapałeś je trytytkami to im nie zaszkodzi. Zresztą, jeśli się bardzo boisz, to przecież możesz je zamocować do ściany. Sposób obojętny.
    • Panowie te regały stoją na płaskim podłożu e garażu jeden obok drugiego ,na płasko ponieważ wylewka samopoziomujące poszła na to .Boję się aby nie poleciały na samochód ,zobaczyłem na dole i na górze trytytkami długimi .Nie poleca one na samochód ?
    • Ostatnio przeglądałem takie małe pompki do wody, na 12 V. Rozrzut cen od 18 PLN do 94 PLN. Ten sam model. 
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...