Skocz do zawartości

beton komórkowy czy ceramika


Recommended Posts

Zobacz co masz w projekcie. Nikt nie udzieli jednoznacznej odpowiedzi. Zapewne jest tyle samo przeciwników jak i zwolenników obu materiałów. My zastosowaliśmy BK, bo po pierwsze tak było w projekcie, po drugie lepsze właściwości termiczne, po trzecie "wdzięczniejszy" materiał do obróbki i bez odpadów (czego nie można powiedzieć o pewnej części ceramiki).
Link do komentarza
Tez tak zrobiłem, dokładnie tak samo. Wprawdzie sąsiad zbudował z ceramiki i ma ładny czerwony kolorek, którego mu moja żona zazdrośći, jednak buduje z BK, bo te określone wyżej w poście cechy.
Link do komentarza
Dla izolacyjności domu oba te materiały nie mają przktycznego znaczenia, trzeba grubo izolować (nie mylić z ociepleniem). Wybierz, więc to co jest mniej reklamowane, koszty reklamy nie wpływają na jakość materiału.
Link do komentarza
Mario, nie ma jednego najlepszego materiału na ściany, bo szybko pozostałe zniknęłyby z rynku.

One mają po prostu inne cechy, inne właściwości.

Beton komórkowy np.
- cieplejszy w dotyku, jak oprzesz się plecami to nie przymarzniesz.
- kiepska akumulacyjność cieplna (dobre jeśli chcesz często zmieniać temperaturę w domu - masz np. grzejniki elektryczne albo promienniki podczerwieni)
- łatwe ciągnięcie kabli w buzdach
- nie lubi wilgoci (zacieki z rynien, przeciekający dach, cieknąca rura w łazience itp.)

Ceramika tradycyjna np.:
- nieco bardziej krucha (trudne bruzdowanie, niezalecane wręcz)
- zimniejsza w dotyku
- dobra akumulacyjność (wskazane przy ogrzewaniu węglem lub kominkiem)

Moim zdaniem te materiały to są dwie różne filozofie korzystania z domu:

1. Beton komórkowy i technologie szkieletu drewnianego to konieczność stałego utrzymywania temperatury powierza, bo ściany mało ciepła akumulują, za to można precyzyjnie dawkować energię i oszczędzać na kosztach ogrzewania stosując nowoczesne rozwiązania technologiczne.

2. Ceramika tradycyjna i silikaty - duża akumulacyjność sprawia, że powoli reagują na zmianę temperatury, moźna korzystać z tanich, przestarzałych źródeł ciepła (węgiel, drewno). Awaria sieci energetycznej czy gazowej nie jest problemem - budynek długo będzie trzymał temperaturę. Również latem jest dużo chłodniej. Taki budynek nie potrzebuje technologii kosmicznych do utrzymania go w dobrej kondycji i jest bardziej odporny na awarię dostawców mediów.

Jeśli bawią Ciebie nowoczesne elektroniczne gadżety, chłód klimatyzacji i ciepły podmuch z wentylatora grzejnika - pewnie lepiesz będziesz się czuć w domu w wariancie 1, jeśli bardziej cenisz naturalny chłód piwniczki wykopanej w ziemi i naturalne ciepło bijące od ogniska to wybierz wariant 2.
Link do komentarza
Cytat

A co pwiesz na temat silikatów albo ceramiki poryzowanej?



Silikaty - akumulacyjność jeszcze lepsza niż niż ceramika tradycyjna, bo cięższe; a kruchość zdaje się mniejsza, więc patrząc pod tymi kątami właściwie są nawet lepsze niż ceramika icon_smile.gif Trzeba jednak cały czas pamiętać, że w dotyku te materiały są zimne i nieprzyjemne (odbierają szybko ciepło z fragmentu ciała stykającego się ze ścianą). Co kto lubi. Następny dom jednak być może będę budował z silikatów - o ile wymyślę jak schować w silikatach instalacje, bo kucie w nich to ciężkie wyzwanie.

Ceramika poryzowana - ja osobiście jestem negatywnie nastawiony do niej. Wg. mnie łączy zalety betonu komórkowego z wadami ceramiki tradycyjnej nie dając nic w zamian. Ma małą akumulacyjność cieplną i jest krucha. Lepiej wybrać albo beton komórkowy albo ceramikę tradycyjną. Zauważ, że główna cecha ceramiki poryzowanej na jaką ludzie zwracają uwagę to ładny, jednolity kolor - że niby jakość jest lepsza. Kolor jest jednak otrzymywany sztucznie przez dodanie barwnika i skutecznie maskuje wszelkie niedoróby produktu, które w ceramice tradycyjnej są od razu widoczne. Ceramika poryzowana wyleciała chyba jako pierwsza z mojej listy materiałów, które brałem pod uwagę. Wcześniej nawet niż bloczki keramzytowe czy szalunki styropianowe, które odpadły w końcu jako technologie zbyt egzotyczne, pomimo ich zalet.
Link do komentarza
Gość T.  Brzęczkowski
Akumulacyjność??? A kumulacja ma sens wtedy gdy występuje "nadprodukcja " ciepła. Współcześnie systemy ogrzewania mają automatykę, która odpowiada za stabilną temperaturę w pomieszczeniu i by Boże broń nadprodukcja ciepła nie występowała! W takim układzie ściana postawiona na fundamencie, ten za osadzony w ziemi staje się dla naszego systemu ogrzewania NOTORYCZYM ODBIORNIKIEM, a nie akumulatorem!!! Powszechną też rzeczą jest, że wyzej wymieniona automatyka, ma poza sterowaniem temperaturą funkcje czasu ( w których godzinach jaka ma ta temperatura być ) No wtedy taka akumulacja to jak gotowanie beczki z wodą by się napić szklankę herbaty!!
Powtórzę ::::Automatyka systemów ogrzewania powoduje, że z akumulatora robi się stały odbiornik, umieszczanie izolacji cieplnej za stałym odbiornikiem nie najlepiej świadczy o znajomości fizyki przepływu ciepła .
Link do komentarza
Cytat

Okej a jak przy tym wszystkim wypadnie Ytong. Jest droższy niż BK czy ceramika ale posiada własciwosci izolacyjne takie jak BK czy ceramika ze styropianem 10cm. Więc mam takie pytanie czy Ytong "lubi" wilgoć tak jak BK?


A czy Ytong to nie jest właśnie BK....tyle że droższy
Link do komentarza
Gość T.  Brzęczkowski
Nie tylko ytong zawilgnie jak go ocieplisz. Im więcej ocieplisz tym więcej wigoci. Żadna z tych konstrukcji nie spełnia nawet w przybliżeniu i nawet w reklamach (w rzeczywistości wspłóczynniki są znacznie gorsze) unijnych norm na izolację. Izolacja domu to tak jak izolacja temosu czy ludówki NIE MA ŚCIANY jest całość!! Podłoga ściany dach połączone suche i jednakowo grube (30 cm min.) Wszystko wsparte skuteczną zapewniającę komfort , zdrowie i wypoczynek wentylacją.
Link do komentarza
  • 1 miesiąc temu...
tak czysto praktycznie to znam kilka domów we Wrocławiu zbudowanychz betonu komórkowego, które w 1997 roku stały przez tydzień zalane wodą do wysokości ok. 1,8 m i dzisiaj w 2006 roku nadal stoją
Link do komentarza
  • 4 tygodnie temu...
  • 1 miesiąc temu...
  • 1 miesiąc temu...
Cytat

A ja mam pytanie czysto teoretyczne ale jednak.
Gdzieś czytałem że w przypadku powodzi (beton komórkowy łatwo łapie wodę) domek może nawet runąć i cała życiowa inwestycja wali w łeb. Czy to prawda?


Nie wiem jak zachowują się ściany gotowe z bk ( tnz z tynkami od strony wewnetrznej i zewnętrznej), natomiast sam materiał tak jak łatwo 'łapie' wodę równie łatwo ją odprowadza. Nie zaleca się jednak sezonowania domu z betonu komórkowego i zostawiania gołych ścian na zimę.

----------------------------
Link do komentarza
  • 4 lata temu...
Cytat

Akumulacyjność??? A kumulacja ma sens wtedy gdy występuje "nadprodukcja " ciepła. Współcześnie systemy ogrzewania mają automatykę, która odpowiada za stabilną temperaturę w pomieszczeniu i by Boże broń nadprodukcja ciepła nie występowała! W takim układzie ściana postawiona na fundamencie, ten za osadzony w ziemi staje się dla naszego systemu ogrzewania NOTORYCZYM ODBIORNIKIEM, a nie akumulatorem!!! Powszechną też rzeczą jest, że wyzej wymieniona automatyka, ma poza sterowaniem temperaturą funkcje czasu ( w których godzinach jaka ma ta temperatura być ) No wtedy taka akumulacja to jak gotowanie beczki z wodą by się napić szklankę herbaty!!
Powtórzę ::::Automatyka systemów ogrzewania powoduje, że z akumulatora robi się stały odbiornik, umieszczanie izolacji cieplnej za stałym odbiornikiem nie najlepiej świadczy o znajomości fizyki przepływu ciepła .



Pogratulować. Jeżeli Pan uważa, że układ automatyki i sterowania jest potrzebny i spełnia swoją rolę jedynie w przypadku przegród o słabej lub żadnej akumulacyjności to albo jest Pan przedstawicielem handlowym producenta BK albo nieumiejętnie Pan interpretuje prawa fizyki budowli. Traktuje Pan przegrodę (ścianę) zewnętrzną jak by mogła się nagrzać do wysokich temperatur a nie do +/- 16-20 st. C ( temp powietrza wewnątrz 20 - 24C). No chyba, że Pan preferuje utrzymanie w pomieszczeniu 35 C w zimie. Przy standardowych regulowanych PN temperaturach np. 20 - pomieszczenia przeznaczone do stałego przebywania ludzi, 24- w łazienkach itp. nie grozi Panu przegrzanie na skutek akumulacji ciepła w przegrodach. Poza tym przegroda wykonana z ceramiki jest przyjemniejsza w dotyku ze względu na właśnie akumulację ciepła. Cechuje się mniejszą nasiąkliwością od BK. Korzyści płynące z akumulacyjności cieplnej ceramiki są niepodważalne. Kocioł nie będzie się załączał za każdym razem kiedy wyjdzie domownik na zewnątrz i wpuści do pomieszczenia powietrze o temp. np. -20 C, ponieważ w takim przypadku ciepło już zakumulowane w przegrodach dogrzeje (przynajmniej częściowo) zimne powietrze zewnętrzne. To nie oznacza jednak, że układ automatyki i sterowania nie jest potrzebny. Po prostu kocioł nie będzie się załączał tak często jak w przypadku przegród wykonanych z BK. Większe zużycie energii (paliwa) w przypadku przegród z ceramiki będzie miało miejsce w pierwszej dobie sezonu grzewczego - ponieważ przegrody będą akumulować ciepło. W trakcie użytkowania będzie mniejsze, no chyba, że w przypadku BK zastosuje się wentylację mechaniczną z odzyskiem ciepła (rekuperatorem) - dla mnie jest to komplikacja niepotrzebna (wydatek rzędu 10-15 tys. zł) - no i sama eksploatacja, wymiana filtrów, energia elektryczna itp.). Pan myli pojęcia: ceramika akumuluje ciepło -> tzn. przetrzymuje, natomiast BK nie - to nie znaczy, że ciepło przez BK nie przenika (współczynnik przenikania ciepła) na zewnątrz. Straty ciepła mogą być porównywalne dla BK i ceramiki - ale BK nigdy tego ciepła nie zakumuluje - nie przetrzyma, tylko je odprowadzi na zewnątrz. Pozdrawiam.
Link do komentarza
Proszę Państwa. Nie było moją intencją podważanie korzyści płynących z użycia bloczków z BK, a jedynie ustosunkowanie się do akumulacyjności ceramiki jako nie pożądanego zjawiska. Każdy sam powinien zapoznać się z cechami fizycznymi poszczególnych materiałów budowlanych i podjąć najlepszą dla siebie decyzję. Wyszukiwarki nie gryzą więc trzeba poświęcić trochę czasu na weryfikację opinii przedstawianych na forach. Zalecał bym jedynie, żeby nie korzystać z broszur zachwalających dany materiał opracowanych przez producentów tychże materiałów - chodzi mi o ogólniki a nie konkretne dane publikowane przez producenta, tj. np. współczynnik przenikania ciepła, wytrzymałość na ściskanie czy w końcu nasiąkliwość (nimi jak najbardziej trzeba się kierować). Kolejna sprawa to źródło z jakiego faktycznie pochodzi materiał. Może mieć on nazwę, która kojarzona jest z dobrym producentem, natomiast w rzeczywistości produkcja w/w odbywa się w mało znanej firmie, która działa na licencji głównego producenta. Czasami zdarza się, że mniejsze firmy, które korzystają z renomy danej marki wypuszczają na rynek gorszy produkt (nie koniecznie konkurencyjny cenowo- wskaźnik jakości do ceny). Uważam, że przed złożeniem zamówienia trzeba zweryfikować opinie na temat faktycznego producenta. Ważne jest również obycie ekipy budowlanej z danym materiałem. Jak chcemy budować z BK to szukajmy ekipy, która z BK pracowała. W samej ceramice są diametralne różnice co do sposobu budowy. Weźmy np. maxa a porotherm. Jak ktoś z porothermem nie pracował to szkoda psuć drogi materiał. itp. itd. Pozdrawiam.
Link do komentarza

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • W Niemczech znacznie wzrosła liczba małych elektrowni balkonowych wytwarzających energię słoneczną. Teraz lokatorzy i właściciele mieszkań będą mogli łatwiej zamontować panele słoneczne, gdyż uchwalone wcześniej przez Bundestag zmiany w przepisach zatwierdził w czwartek wieczorem (26.09.2024) Bundesrat.   W szczególności dotyczy to zmian w prawie dotyczącym najmu i własności lokali. Tak zwane urządzenia fotowoltaiczne podłączane do gniazdka zostaną włączone do katalogu zmian budowlanych, do których lokatorzy będą mieć obecnie prawo. Oznacza to, że właściciele i wynajmujący nie będą mogli odmówić zgody na założenie, na przykład na balkonie, urządzenia fotowoltaicznego. Jednocześnie właściciele i wspólnota mieszkaniowa mogą nadal interweniować w kwestii sposobu instalacji systemów na budynku: wyjątki dotyczą m.in. budynków zabytkowych.   Dotąd lokatorzy potrzebowali wyraźnej zgody właściciela mieszkania. A jeśli planował on w budynku wielorodzinnym zamontować elektrownię balkonową, musiał uzyskać zgodę wspólnoty mieszkaniowej. Niemieckie Stowarzyszenie Przemysłu Energetyki Słonecznej z zadowoleniem przyjęło tę decyzję. Usunięto częstą przeszkodę w budowie elektrowni balkonowych. W rezultacie stowarzyszenie spodziewa się gwałtownego wzrostu popytu. W Niemczech w Federalnej Agencji ds. Sieci zarejestrowano już 563 tys. tego typu urządzeń solarnych.    Nowelizacja ustawy upraszcza również organizowanie regularnych zebrań wspólnoty mieszkaniowej w formie wideokonferencji. W przyszłości właściciele będą mogli większością trzech czwartych głosów zdecydować, że spotkanie odbędzie się wyłącznie w formie wirtualnej. Dotychczasowe prawo weta poszczególnych właścicieli zostaje zniesione.   Artykuł pochodzi z serwisu Deutsche Welle.   Fotowoltaika balkonowa
    • Prosić - oczywiście możesz, ale tutaj i teraz na odpowiedź raczej nie licz...     Szymon założył wątek ponad sześć lat temu, nikt przez kilka lat nie podejmował dyskusji aż do zleconego zapewne peanu pochwalnego Violetty, która tylko po to pojawiła się trzy lata temu na tym forum...     Oboje napisali po jednym poście...   A i woojek google na pierwszy rzut oka też niewiele wie o panu Jarzębskim...    
    • Spadek minimum 2%. Głębokość nie wiem czy ma znaczenie, bo PCV nawet jak zamarznie to nic mu nie będzie, a taka rura powinna być drożna, więc nic tam nie powinno zamarznąć, czyli tak jak mi powiedział fachowiec od melioracji że to nie ma znaczenia. Ja mam w najpłytszym miejscu 20cm od gruntu. Wysłane z mojego SM-A520F przy użyciu Tapatalka
    • Mnie opony też się kojarzą z taką bidą lat 80tych, kiedy nic nie można było kupić i nawet opony były ozdobą. Wysłane z mojego SM-A520F przy użyciu Tapatalka
    • Witam, po długiej przerwie.  Rozumiem, że sztuką budowlana się zmienia i mam dużo do poprawki, ale mam ograniczony budżet. Jeżeli chodzi o ocieplenie stropu to muszę podać więcej danych, bo oprócz styropianu jest: styrobeton miejscami 15cm grubosci +10 cm styropianu, będzie ogrzewanie podłogowe i wełna , albo pianka pod dachem. Wracając do tematu okien i drzwi( to wszystko idzie do wymiany na wiosnę) - montowane były może 20-25 lat temu, więc byłem mały. Nie stać mnie żeby wciągu  3 tygodni, zrobić coś co było zepsute lata temu Na górze ma być poddasze    A jeżeli chodzi o ogrzewanie, to mam 1,5 hektara lasu 5 km od domu to jakoś dam radę😅
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...