Skocz do zawartości

Zalety izolacji zewn.


Recommended Posts

Napisano
Witam. Co prawda jestem dopiero na etapie kupna działki, ale powoli zaczynam się zastanawiać m.in. nad tym, w jakiej technologii stawiać przyszły dom - na razie chciałbym się skupić na ścianach zewnętrznych i ich izolacji.
Czytałem już trochę wątków dot. izolacji od wewnątrz (tam to dopiero były emocje ;) ), jednak odnośnie izolacji kładzionych od zewnątrz znalazłem tylko stwierdzenia typu "jest lepsza". Poproszę o wskazanie zalet ścian ocieplanych od zewnątrz. Na razie wymyśliłem takie:
- mur od wewnątrz - można łatwo wieszać szafki
- dodatkowy akumulator ciepła zimą / odbiornik ciepła latem
Jakie inne zalety ma ocieplanie od zewnątrz?
Napisano
Kolejna rzecz jaką znalazłem to:
- akumulacja wilgoci - zdolność wchłaniania nadmiaru i oddawania go gdy w pomieszczeniu jest sucho

Co więcej? W szczególności chciałbym się dowiedzieć jakie wady/zalety mamy jeśli chodzi o kondensację i przemarzanie ścian ocieplonych od zewnątrz.
Napisano
O jakim przemarzaniu mówisz?
Przy dobrej (skutecznej) izolacji ściany zewnętrznej powierzchnia zewnętrzna tejże ma zawsze temperaturę dodatnią.
Napisano
Faktycznie, o tym nie pomyślałem. W takim razie ściana nie zmarznie, ale co z izolacją zewnętrzną? Czy wykropli się w niej woda, która w końcu zamarznie? Czy też może stosuje się folie paroszczelne między styropianem/watą a ścianą?

A co do przemarzania ścian, to jak się to ma do Ytongów jednowarstwowych? Dziś dostałem odpowiedź od Pani telemarketerki Ytonga:
"Ściany z bloczków YTONG nie wymagają docieplenia, mogą zatem swobodnie oddychać. Ściany są paroprzepuszczalne, dlatego też wilgoć nie wnika w ścianę. Dzięki temu w domu jest zapewniony właściwy mikroklimat."
Jak dla mnie to ta odp. trochę się kupy nie trzyma (ściana przepuszcza parę, dlatego nie będzie w niej wilgoci?), więc proszę o podpowiedź jak to jest z kondensacją pary (i ew. zamarzaniem) w jednowarstwowym Ytongu.
Napisano
bo widzisz, ytong (generalnie beton komórkowy) to bardzo fajny materiał do budowy domu. Tyle tylko że w Polsce istnieje moda na psucie ścian wybudowanych z BK. I choć na forum zdania są podzielone (jak zwykle), to betonu komórkowego nie powinno się docieplać od zewnątrz. Właśnie dlatego że ten materiał się do tego nie nadaje. Najlepiej kupić sobie najgrubsze bloczki i postawić ścianę bez docieplenia styro od zewnątrz. Wtedy możesz być spokojny o brak wilgoci.


A co do wykraplania się wody między ścianą a izolacją. Do tego potrzebna jest odpowiednia temperatura. A więc to też zależy od nas, ile damy tej izolacji. Jak dasz 10cm to jest duuża szansa na to że wilgoć tam będzie i będzie szkodzić. Dlatego choć ogólnie przyjęto że 12cm to minimum, ja uważam że minimum to 15cm styropianu. A jeszcze lepiej 20cm.

No i też w nowo budowanych domach, nie ma co przesadzać z tą wilgocią. Wszak w domu za brak wilgoci ma odpowiadać wentylacja i powyższe problemy nie powinny wystąpić.
Napisano
Cytat

bo widzisz, ytong (generalnie beton komórkowy) to bardzo fajny materiał do budowy domu. Tyle tylko że w Polsce istnieje moda na psucie ścian wybudowanych z BK. I choć na forum zdania są podzielone (jak zwykle), to betonu komórkowego nie powinno się docieplać od zewnątrz. Właśnie dlatego że ten materiał się do tego nie nadaje. Najlepiej kupić sobie najgrubsze bloczki i postawić ścianę bez docieplenia styro od zewnątrz. Wtedy możesz być spokojny o brak wilgoci.



Też podobnie uważam, choć moim zdaniem, zastosowanie materiałów dedykowanych np. MULTIPOR, nie spełnia tego zastrzeżenia.
Uważam też, że 5 – 8 cm wełny mineralnej, może być „zbawienne” dla nieuniknionych mostków termicznych.

Dla styropianu – też zdecydowane NIE. icon_biggrin.gif
Napisano
Z tym psuciem ścian 1W z BK to trochę masz rację icon_smile.gif
Podstawowym minusem ściany 1W jest to że naprawdę łatwo ja spier......ć - bardzo niechętnie wybacza błędy przy jej stawianiu... a to wymaga staranności od ekipy.
[Staranność - cecha zanikająca w polskim budownictwie w szerokim tego słowa znaczeniu.]
Ze ściana 2W niema tych problemów ( nie w takim zakresie) bo wystarczy że w miarę trzyma pion i płaszczyzny, a resztę przykryje izolacja z zewnątrz i tynk od wewnątrz.

Producenci BK ogólnie zalecają do izolowania cieplnego metodę lekką-suchą między innymi ze względu na możliwość swobodnego odprowadzania wilgoci pochodzącej z kondensacji pary wodnej.
I tak, i tylko tak należy rozumieć wszelkie wzmianki o "oddychaniu ścian"
Ściana nie służy do oddychania, a co za tym idzie do jakiejkolwiek wentylacji.
Za wentylację (odprowadzenie nadmiaru wilgoci bytowej i technologicznej w początkowym okresie użytkowania domu) jak pisze vega,ma odpowiadać prawidłowo zaprojektowana i wykonana wentylacja.

Jeśli wentylacja działa prawidłowo to "zamknięcie" BK izolacją ze styropianu nie będzie stwarzało żadnych problemów (nie jeden dom już powstał ze ścianami w takim układzie), bo BK, podobnie zresztą jak większość materiałów ma zdolność do pewnej jej absorpcji, a następnie oddawania.
To samo się tyczy ściany 1W.
Wentylacja ma usuwać nadmiar wilgoci, a resztę załatwiają pory roku (zmiana układu temperatur po obu stronach przegrody zewnętrznej), a co za tym idzie ciśnienia pary
Napisano
Dodam jeszcze jeden element.
Decydując się na „szlachetne” ściany zewnętrzne, należy z takiego samego materiału (o mniejszej grubości) wykonać ściany wewnętrzne, zwłaszcza dotyczy to ścian nośnych (na fundamencie) – z wielu powodów. Moim zdaniem, oczywiście.
Napisano
Ok, dzięki za odpowiedzi. Podsumowując odnośnie zalet ścian ocieplanych od zewn:
- łatwiejsze wieszanie szafek
- akumulacja ciepła
- akumulacja wilgoci
- trudniej spartolić
- ściana nie przemarza

Z uwag dodatkowych o betonie komórkowym:
- można go spokojnie nie docieplać
- jeśli już docieplać, to najlepiej metodą lekką suchą
- jeśli już docieplać styropianem, to należy dobrać odpowiednio grubą warstwę (zakładam, że w przeciwnym razie, skondensowana para na łączeniu BK-styropian będzie zamarzać)

Cytat

(...) należy z takiego samego materiału (o mniejszej grubości) wykonać ściany wewnętrzne (...)



Zakładam, że będę u siebie stawiał wszystko na izolowanej płycie fundamentowej. Czy powyższa uwaga ma zastosowanie także w takim przypadku?

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • No wyszło petarda i nic się z tym nie dzieje. 
    • Oto instrukcja krok po kroku, jak skutecznie odszarzyć i odnowić taras drewniany za pomocą Osmo -Gel 6609:     Krok 1: Przygotowanie tarasu Usuń meble ogrodowe i inne przedmioty z tarasu. Zamiataj taras, aby usunąć luźny brud, liście i inne zanieczyszczenia. Dokładnie zwilż powierzchnię wodą – to pomoże żelowi równomiernie wniknąć w drewno. Zabezpiecz metalowe elementy i rośliny – przykryj je np. folią, aby uniknąć uszkodzeń przez preparat. Krok 2: Aplikacja Osmo żel do odszarzania ;6609 Dokładnie wymieszaj preparat przed użyciem. Nałóż żel obficie pędzlem lub szczotką wzdłuż słojów drewna. Żel ma konsystencję zapobiegającą ściekaniu, więc nadaje się również na powierzchnie pionowe. Pozostaw żel na około 20 minut, nie dopuszczając do jego wyschnięcia. W razie potrzeby możesz lekko zwilżyć powierzchnię wodą w trakcie działania. Krok 3: Czyszczenie powierzchni Po upływie 20 minut, wyszoruj powierzchnię szczotką tarasową (np. Osmo szczotka do tarasów) zgodnie z kierunkiem słojów drewna. Dokładnie spłucz wodą, najlepiej z użyciem węża ogrodowego lub myjki niskociśnieniowej. Pozostaw drewno do całkowitego wyschnięcia – minimum 24–48 godzin. Krok 4: Ochrona drewna po odszarzeniu Po wyschnięciu drewna, zabezpiecz taras odpowiednim olejem do drewna Osmo, np.: Osmo Tarasowy Olej Ochronny (dla naturalnego wyglądu) Osmo Olej do tarasów z pigmentem (jeśli chcesz odświeżyć kolor) Aplikuj olej cienką warstwą pędzlem lub aplikatorem do oleju, zgodnie z instrukcją producenta. Wskazówki dodatkowe: Pracuj w pochmurny, ale suchy dzień – nie stosuj środka w pełnym słońcu ani przed deszczem. Nie rozcieńczaj żelu – produkt jest gotowy do użycia. Wydajność: ok. 10 m² z 1 litra przy jednej aplikacji (w zależności od stopnia poszarzenia). Chcesz, żebym przygotował z tego wersję do druku lub do umieszczenia na stronie/sklepie?
    • Ostatnio wchodzę na poddaszę pod wieczór, a nagle się zachmurzyło, drzwi na przestrzał otwarte. Ubieram podkoszulek i nie wiem o co chodzi, bo podkoszulek mokry. Patrzę na higrometr, a tu 89%. Wysłane z mojego SM-A520F przy użyciu Tapatalka
    • Dobrze, ze się w końcu dowiedziałeś. Przecież mrówki mają "mszycowe" farmy (albo fermy) i nie dadzą ich tknąć, bo mają darmową spadź, żarelko do oporu. Ja od dawna kleję lepem pnie wszystkich drzew i co się tylko da. To taka taśma, dwustronnie klejona. Jedna strona klei do drzewa (korę pnia trzeba w tym miejscu delikatnie zrównać, żeby szparami nie przechodziły pod spodem) i dookoła pociągnąć pasek, taki na 5 centymetrów. A wtedy warstwy wierzchniej żadna mrówka nie przejdzie. I po zawodach. Na rok jest spokój.     Nie skłaniaj się. Mnie schły gałązki wiśnio-czereśni. Wyszukałem gdzieś, ze to szkodnik, którego larwy żyją pod warstwą kory i stamtąd szkodzą. I ze walka z nimi jest bardzo trudna. Wiec drzewka poszły pod siekierę i mam spokój. U Ciebie też może być coś, co mieszka w ukryciu.  
    • Są układy do sterowania żyrandolem na dwóch przewodach + PE oddzielny (nawet w sklepie AVT są), więc nie ma problemu. 
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...