Skocz do zawartości

Zalety izolacji zewn.


Recommended Posts

Napisano
Witam. Co prawda jestem dopiero na etapie kupna działki, ale powoli zaczynam się zastanawiać m.in. nad tym, w jakiej technologii stawiać przyszły dom - na razie chciałbym się skupić na ścianach zewnętrznych i ich izolacji.
Czytałem już trochę wątków dot. izolacji od wewnątrz (tam to dopiero były emocje ;) ), jednak odnośnie izolacji kładzionych od zewnątrz znalazłem tylko stwierdzenia typu "jest lepsza". Poproszę o wskazanie zalet ścian ocieplanych od zewnątrz. Na razie wymyśliłem takie:
- mur od wewnątrz - można łatwo wieszać szafki
- dodatkowy akumulator ciepła zimą / odbiornik ciepła latem
Jakie inne zalety ma ocieplanie od zewnątrz?
Napisano
Kolejna rzecz jaką znalazłem to:
- akumulacja wilgoci - zdolność wchłaniania nadmiaru i oddawania go gdy w pomieszczeniu jest sucho

Co więcej? W szczególności chciałbym się dowiedzieć jakie wady/zalety mamy jeśli chodzi o kondensację i przemarzanie ścian ocieplonych od zewnątrz.
Napisano
O jakim przemarzaniu mówisz?
Przy dobrej (skutecznej) izolacji ściany zewnętrznej powierzchnia zewnętrzna tejże ma zawsze temperaturę dodatnią.
Napisano
Faktycznie, o tym nie pomyślałem. W takim razie ściana nie zmarznie, ale co z izolacją zewnętrzną? Czy wykropli się w niej woda, która w końcu zamarznie? Czy też może stosuje się folie paroszczelne między styropianem/watą a ścianą?

A co do przemarzania ścian, to jak się to ma do Ytongów jednowarstwowych? Dziś dostałem odpowiedź od Pani telemarketerki Ytonga:
"Ściany z bloczków YTONG nie wymagają docieplenia, mogą zatem swobodnie oddychać. Ściany są paroprzepuszczalne, dlatego też wilgoć nie wnika w ścianę. Dzięki temu w domu jest zapewniony właściwy mikroklimat."
Jak dla mnie to ta odp. trochę się kupy nie trzyma (ściana przepuszcza parę, dlatego nie będzie w niej wilgoci?), więc proszę o podpowiedź jak to jest z kondensacją pary (i ew. zamarzaniem) w jednowarstwowym Ytongu.
Napisano
bo widzisz, ytong (generalnie beton komórkowy) to bardzo fajny materiał do budowy domu. Tyle tylko że w Polsce istnieje moda na psucie ścian wybudowanych z BK. I choć na forum zdania są podzielone (jak zwykle), to betonu komórkowego nie powinno się docieplać od zewnątrz. Właśnie dlatego że ten materiał się do tego nie nadaje. Najlepiej kupić sobie najgrubsze bloczki i postawić ścianę bez docieplenia styro od zewnątrz. Wtedy możesz być spokojny o brak wilgoci.


A co do wykraplania się wody między ścianą a izolacją. Do tego potrzebna jest odpowiednia temperatura. A więc to też zależy od nas, ile damy tej izolacji. Jak dasz 10cm to jest duuża szansa na to że wilgoć tam będzie i będzie szkodzić. Dlatego choć ogólnie przyjęto że 12cm to minimum, ja uważam że minimum to 15cm styropianu. A jeszcze lepiej 20cm.

No i też w nowo budowanych domach, nie ma co przesadzać z tą wilgocią. Wszak w domu za brak wilgoci ma odpowiadać wentylacja i powyższe problemy nie powinny wystąpić.
Napisano
Cytat

bo widzisz, ytong (generalnie beton komórkowy) to bardzo fajny materiał do budowy domu. Tyle tylko że w Polsce istnieje moda na psucie ścian wybudowanych z BK. I choć na forum zdania są podzielone (jak zwykle), to betonu komórkowego nie powinno się docieplać od zewnątrz. Właśnie dlatego że ten materiał się do tego nie nadaje. Najlepiej kupić sobie najgrubsze bloczki i postawić ścianę bez docieplenia styro od zewnątrz. Wtedy możesz być spokojny o brak wilgoci.



Też podobnie uważam, choć moim zdaniem, zastosowanie materiałów dedykowanych np. MULTIPOR, nie spełnia tego zastrzeżenia.
Uważam też, że 5 – 8 cm wełny mineralnej, może być „zbawienne” dla nieuniknionych mostków termicznych.

Dla styropianu – też zdecydowane NIE. icon_biggrin.gif
Napisano
Z tym psuciem ścian 1W z BK to trochę masz rację icon_smile.gif
Podstawowym minusem ściany 1W jest to że naprawdę łatwo ja spier......ć - bardzo niechętnie wybacza błędy przy jej stawianiu... a to wymaga staranności od ekipy.
[Staranność - cecha zanikająca w polskim budownictwie w szerokim tego słowa znaczeniu.]
Ze ściana 2W niema tych problemów ( nie w takim zakresie) bo wystarczy że w miarę trzyma pion i płaszczyzny, a resztę przykryje izolacja z zewnątrz i tynk od wewnątrz.

Producenci BK ogólnie zalecają do izolowania cieplnego metodę lekką-suchą między innymi ze względu na możliwość swobodnego odprowadzania wilgoci pochodzącej z kondensacji pary wodnej.
I tak, i tylko tak należy rozumieć wszelkie wzmianki o "oddychaniu ścian"
Ściana nie służy do oddychania, a co za tym idzie do jakiejkolwiek wentylacji.
Za wentylację (odprowadzenie nadmiaru wilgoci bytowej i technologicznej w początkowym okresie użytkowania domu) jak pisze vega,ma odpowiadać prawidłowo zaprojektowana i wykonana wentylacja.

Jeśli wentylacja działa prawidłowo to "zamknięcie" BK izolacją ze styropianu nie będzie stwarzało żadnych problemów (nie jeden dom już powstał ze ścianami w takim układzie), bo BK, podobnie zresztą jak większość materiałów ma zdolność do pewnej jej absorpcji, a następnie oddawania.
To samo się tyczy ściany 1W.
Wentylacja ma usuwać nadmiar wilgoci, a resztę załatwiają pory roku (zmiana układu temperatur po obu stronach przegrody zewnętrznej), a co za tym idzie ciśnienia pary
Napisano
Dodam jeszcze jeden element.
Decydując się na „szlachetne” ściany zewnętrzne, należy z takiego samego materiału (o mniejszej grubości) wykonać ściany wewnętrzne, zwłaszcza dotyczy to ścian nośnych (na fundamencie) – z wielu powodów. Moim zdaniem, oczywiście.
Napisano
Ok, dzięki za odpowiedzi. Podsumowując odnośnie zalet ścian ocieplanych od zewn:
- łatwiejsze wieszanie szafek
- akumulacja ciepła
- akumulacja wilgoci
- trudniej spartolić
- ściana nie przemarza

Z uwag dodatkowych o betonie komórkowym:
- można go spokojnie nie docieplać
- jeśli już docieplać, to najlepiej metodą lekką suchą
- jeśli już docieplać styropianem, to należy dobrać odpowiednio grubą warstwę (zakładam, że w przeciwnym razie, skondensowana para na łączeniu BK-styropian będzie zamarzać)

Cytat

(...) należy z takiego samego materiału (o mniejszej grubości) wykonać ściany wewnętrzne (...)



Zakładam, że będę u siebie stawiał wszystko na izolowanej płycie fundamentowej. Czy powyższa uwaga ma zastosowanie także w takim przypadku?

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Chciałbym podzielić się opinią i kilkoma informacjami na temat zestawu Osmo 177, który świetnie sprawdza się przy pielęgnacji i odświeżaniu drewnianych blatów kuchennych. Jeśli posiadacie drewniane powierzchnie wykończone olejami Osmo lub innymi olejami do drewna, ten zestaw może okazać się bardzo przydatny. Co zawiera zestaw Osmo 177 ? Płyn czyszczący w sprayu (500 ml) – idealny do codziennego, delikatnego czyszczenia. Skutecznie usuwa zabrudzenia, nie niszczy powłoki i nie zostawia smug. Top-Olej 3058 (500 ml) – produkt regenerujący i chroniący drewno. Przywraca świeży wygląd, naturalny mat i zabezpiecza przed wilgocią. Rączka do pada – wygodny uchwyt do pracy z włókninami. Włóknina do aplikacji – umożliwia równomierne rozprowadzenie oleju. Włóknina do szlifowania – pozwala delikatnie przygotować powierzchnię do ponownego olejowania, usuwając drobne zmatowienia i ślady użytkowania. Dla kogo ten zestaw ? Osmo 177 sprawdzi się u wszystkich, którzy posiadają: drewniane blaty kuchenne, stoły i powierzchnie robocze z drewna, drewniane schody lub inne elementy wykończone olejami. Co warto podkreślić ? Zestaw zawiera wszystko, co potrzebne do pielęgnacji – nie trzeba dokupować żadnych akcesoriów. Proces odświeżania jest prosty i szybki, a efekty widoczne od razu. Po nałożeniu oleju drewno odzyskuje swój naturalny wygląd, a powierzchnia staje się odporna na zabrudzenia i wilgoć. Jak często stosować ? Zależnie od intensywności użytkowania – zabieg odświeżania można wykonywać co kilka miesięcy, a płynu czyszczącego używać na co dzień. Podsumowując – Osmo 177 to praktyczne i wygodne rozwiązanie dla wszystkich, którzy chcą zadbać o trwałość i estetykę drewnianych blatów. Polecam każdemu, kto ceni sobie naturalne wykończenia i dbałość o detale.   Chętnie odpowiem na pytania i posłucham Waszych opinii.    
    • Czy to wszystko jest zgodne z projektem? Bo jeżeli tak, to projektanci się nie popisali. Osobiście jestem zwolennikiem innego układu: - górna powierzchnia ściany fundamentowej (w tym przypadku górna powierzchnia wieńca) jest na tym samym poziomie co chudziak;  - w efekcie izolacja przeciwwilgociowa pozioma na ścianach fundamentowych oraz pod ścianami nośnymi oraz działowymi jest na tym samym poziomie. Łatwo jest dobrze ułożyć i zrobić duże zakłady; - na chudziaku mamy wówczas wszędzie warstwę izolacji przeciwwilgociowej, warstwę izolacji cieplnej, warstwę wylewki podłogowej (jastrychu).  Na tym etapie budowy można jeszcze wszystko zrobić w ten sposób. Ale uwaga! Trzeba przeliczyć ostateczną wysokość ścian, otworów okiennych, drzwiowych oraz schodów i tego wszystkiego pilnować.  W ten sposób unikamy problemów z układaniem izolacji przeciwwilgociowej, mostkami cieplnymi w otworach drzwiowych itd. Chociażby jak teraz zrobić przejście rur ogrzewania podłogowego w "progach", gdzie w wewnętrznych ścianach nośnych będą otwory drzwiowe?
    • Jeżeli już coś pęka  w takiej sytuacji, to właśnie ściana działowa. Warstwa 10 cm betonu spoczywającego na zagęszczonym piasku jest całkiem solidna. Tu zaś pod ścianami działowymi jest jeszcze pogrubiona i zbrojona.  Natomiast co do brakującej izolacji przeciwwilgociowej, to jej zrobienie będzie kłopotliwe. U dołu ściany trzeba będzie nawiercić otwory pod kątem i wsączyć w ścianę preparat uszczelniający. Ale to w sumie problem wykonawców, skoro popełnili błąd.
    • Witam, Jestem na etapie zamawiania okien do domu i z tego powodu urodziło mi się kilka pytań.  Na fundamencie z bloczków betonowych został wylany wieniec. Z zewnątrz cały fundament wraz z wieńcem został zaizolowany oraz ocieplony 10cm warstwą styropianu przeznaczonego na fundament. Wnętrze zostało już zasypane piaskiem i zagęszczone. W chwili obecnej sytuacja na posadzce wygląda tak, że wylany zostanie chudziak (10cm), 15cm styropianu (ogrzewanie podłogowe) 6cm wylewka i 1.5-2cm na płytkę/panel - co daje nam 33cm. Tyle też właśnie pozostało miejsca między "piaskiem" a górną krawędzią wieńca.Finalnie więc, docelowa posadzka zrówna mi się niejako z górną krawędzią wieńca oraz izolacją poziomą. Czy to jest poprawnie wykonane? W otworach okiennych natomiast  wychodzi, że okno balkonowe będzie osadzone bezpośrednio  na wieńcu (na widocznej izolacji). Czy to jest okej? Nie będzie się w tych miejscach tworzył koszmarny mostek termiczny? Jeśli przyszłaby podwalina to okno mi się podniesie, co za tym idzie powstanie próg? Nie będzie przemarzać? Inna sprawa, że wieńce na wew. ścianach są na tej samej wysokości, więc wszędzie tam gdzie mam próg, to albo docelowa posadzka (panel) przyjdzie odrazu na wieniec, albo będę musiał go podkuć?  Bardzo proszę o Państwa opinie.
    • Pojawiła się nowa naklejka na podrobionych narzędziach Hilti TE16.   Młot Hilti Hammer Drill TE 16 2200W / Nowy Lombard / Cz-wa    
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...