Skocz do zawartości

Prefabrykowany czy murowany...?


Gardenia79

Recommended Posts

Napisano
Witam!
Jestem na etapie wyboru technologii budowy domku. Sporo czytałam, ale nadal się waham...

Do domu prefabrykowanego przekonuje mnie:
1. Szybkość i kompleksowość realizacji
2. Gwarancja
3. Energooszczędność

Odstrasza
1. Porównywalna cena w stosunku do murowanego wykonanego systemem gosp.
2. Trudności w ewentualnej sprzedaży (nie wiem czy ktoś za lat 30 będzie chciał cokolwiek zapłacić za taki budynek)
3. Palność materiałów konstrukcyjnych

Jeśli chodzi o dom murowany to przekonuje mnie:
1. Trwałość budynku
2. Akumulacja ciepła
3. Sprawdzona technologia

Odstrasza:
1. 1-2 letnia budowa na co nie mam czasu ani ochoty
2. Wysokie koszty ogrzewania
3. Duże możliwości i trudności wyboru materiałów

Jeśli przeszliście już proces podejmowania decyzji dot. technologii realizacji własnego domku, bądź nie, ale macie jakieś przemyślenia to proszę podzielcie się- może będzie mi ciut łatwiej...
Mile widziane opinie użytkowników i murowanych i prefabrykowanych budynków.

Pozdrawiam
Napisano
wszystkie te argumenty to nie do końca są właściwe. Dom murowany może być bardzo ciepły. I wcale nie musi być tzw. akumulatorem. Pole do popisu jest potężne. Wybudowanie domu poniżej roku to też nie jest jakiś duży kłopot. Więcej wydasz kasy, no ale na dom modułowy też...

Co do palności domu z prefabrykatów. To też zależy z czego ten dom będzie. Wcale nie musi to być dom drewniany. Niewątpliwą zaletą tych domów jest szybkość "stawiania".

Nie wiem, ja bym się nie zdecydował. Domy z prefabrykatów mają jeszcze jedną wadę. Bardzo ciężko w nich się coś przerabia. Jakiś nieplanowany otwór, jakaś zmiana gabarytów pomieszczenia lub jego ułożenia to może być niemożliwe.
Napisano
Owszem dom murowanny może być bardzo ciepły- pytanie tylko jakim kosztem. Sama możliwość popełnienia błędów na etapie stawiania ścian wymusza zamawianie najlepiej ekip wyspecjalizowanych w danym materiale z certyfikatami. Jeśli budowa miałaby przebiegać systemem gospodarczym to trzeba ogromnej wiedzy i czasu (właściwie etat by sie przydał icon_biggrin.gif), żeby budowę zamknąć w rok. Co do zamykania budowy w rok też mam mieszane uczucia ze względu na osiadanie budynku. Moja znajoma sie pospieszyła, wykończyła, budynek osiadł i za 3 lata remont kuchni bo kafelki popękały.

Co do przeróbek to poinformowano mnie (oczywiście sprzedawcy prefabrykowanych), że są właśnie bajecznie proste... Wg nich rozbudowa, nadbudowa czy wstawianie ścianek działowych ma być zdecydowanie prostrze niż w murowanym icon_wink.gif no ale to oczywiście może być mało obiektywna opinia icon_smile.gif
Napisano
oj długa droga przed Tobą. Poczytaj o płytach fundamentowych, o betonie komórkowym, o systemie IZODOM2000 czy Thermomur. Z tego można wybudować dom ciepły i wcale nie jest to bardzo skomplikowane.
Z tonu Twoich postów wnioskuję, że jesteś bardziej w stronę domu z prefabrykatów icon_smile.gif
Napisano
A wiem że długa... tyle że wolałabym mieszkać w domku niż to wszytsko przechodzić- jednocześnie ceny deweloperów i działeczki wielkości "chusteczki" są dla mnie nie do zaakceptowania. Owszem, owszem przyznaję, że są przeróżne metody na wybudowanie domu o jak najmniejszej przenikalności, z tym że jak ktoś stawiając ścianę nie zastosuje się do zaleceń producenta to te ściany nie koniecznie muszą być ciepłe. Nie wiem czy jestem bliżej prefabrykowanego... po prostu jestem po spotkaniu z przedstawicielami, którzy oczywiście zachwalali swój produkt icon_smile.gif
Gość arturo72
Napisano (edytowany)
Cytat

Nie wiem czy jestem bliżej prefabrykowanego... po prostu jestem po spotkaniu z przedstawicielami, którzy oczywiście zachwalali swój produkt icon_smile.gif


No właśnie widać ;)
Jedyną zaletą domu prefabrykowanego jest szybkość realizacji,innych zalet nie widzę icon_smile.gif
Długa droga przed Tobą skoro w pierwszym poście wysuwasz tak błędne wnioski porównując dwa systemy budowy icon_smile.gif
Jeśli zamierzasz budować się na dłużej to poświęć swój czas na studiowanie forów budowalnych a gwarantuje Ci,że wybudujesz murowany,energooszczedny,tani dom w rok icon_smile.gif
Ja zacząłem budować się w październiku ub.r,na siłę w październiku mógłbym się wprowadzać ale chcemy dopiero na wiosnę zagościć w domu na dobre.
Dom będzie energooszczedny z ok.30-40kWh/m2 co przy grzaniu prądem pozwoli mi na rachunki 1400-1900zł za sezon grzewczy,planowany budżet to 250tys.zł i taki będzie icon_smile.gif
Ale "wirtualnie" zacząłem budowanie w 2009r ponieważ buduję dom na lata i dla siebie a nie dla wroga czy przyjaciela ;) Edytowano przez arturo72 (zobacz historię edycji)
Napisano (edytowany)
No dobrze... to przedstaw mi proszę poprane wnioski... Poproszę o rzeczowe argumenty... To co cię skłoniło do murowanego, a odwiodło od prefabrykowanego.
Każdy swoje zdanie, opinie buduje na bazie zdobytej wiedzy i wcale nie twierdzę, że wiem wystarczająco dużo. W takim przypadku nie powstałby ten wątek.
Ech... i po raz kolejny piszę... wiem, że można pobudować w rok super wypasiony energooszczędny dom- pytanie jakim kosztem i nie mówię tu tylko o wymiarze finansowym...

Życzę Ci aby Twój domek działał zgodnie z założeniami, zamknął się w planowanym budżecie i był bezproblemowy w eksploatacji... icon_smile.gif Edytowano przez Gardenia79 (zobacz historię edycji)
Gość arturo72
Napisano
Rozumiem,że rozmawiamy o domu szkieletowym drewnianym...
Za murowanym w moim przypadku przemówiła przede wszystkim niższa cena budowy jak szkieletora,gdzie skazani jesteśmy na firmę od A-Z i na spore ceny,dowolność materiału z jakiego można budować,brałem pod uwagę BK i silikat,wybrałem silikat bo uważam,że jest to najlepszy materiał do budowy.
Od początku zamierzałem grzać prądem czyli za murowanym przemówiła łatwa do uzyskania akumulacyjność ciepła z II taryfy a także łatwość i pewność uzyskania domu energooszczędnego.
Wełna jako izolator do mnie nie przemawia,wiadomo co się dzieje z wełną po kilku latach i wiadomo co sie dzieje z wełną jak dostanie wilgoci i nici po naszej energooszczedności.
Murowany to także trwałość na lata,niby drewniane też mają gwarancję ale różnie z tym bywa,podobnie jak z firmami wykonującymi szkieletory,nie wszystkie są godne polecenia.
Nie wiem co masz namyśli dodatkowy koszt nie finansowy ? Czas ? Toż to sama przyjemność "budować" swój dom icon_smile.gif
Napisano
No i teraz mam jasność icon_smile.gif))))))
Z tego co pobieżnie przejrzałam Twój dziennik budowy to wiele prac wykonujesz samodzielnie i chyba tu są źródła oszczędności, co spowodowało że cena sposobu gosp. może być niższa od szkieletowego. Pewnie na porównywalność cen wpływ ma także region budowy. A wymiar niefinansowy to czas a raczej jego brak, nerwy, pilnowanie kierownika, ekip i nauka u podstaw żeby chociaż mieć poczucie, że kitu ci nikt nie wciśnie icon_smile.gif
Napisano
Cytat

A wymiar niefinansowy to czas a raczej jego brak, nerwy, pilnowanie kierownika, ekip i nauka u podstaw żeby chociaż mieć poczucie, że kitu ci nikt nie wciśnie icon_smile.gif


Jeśli zakładasz z góry że w przypadku domu prefabrykowanego te wszystkie przypadłości budowlane Cię ominą, to jesteś niepoprawnym optymistą.
Choć z drugiej strony, życie w błogiej niewiedzy jak co ma być wykonane pozwala mieszkać w miarę bezstresowo nie mając punktu odniesienia jak to można było wykonać lepiej.
Specjalnie nie piszę prawidłowo, żeby nie zaburzyć Twojego optymizmu icon_biggrin.gif
Napisano
stałem przed takim samym dylematem
z czego i w jakiej technologi wybudować dom
wybrałem prefabrykowany z jednego tylko powodu - spieszyło mi się
szkieletor bardzo szybko odpadł
ceny porównywalne do murowanego
problemy w wieszaniem szafek itp
domy bez wad według firm je stawiające
mam dom z pyt keramzytowych
gdyby nie opóźnienie z oknami
dom faktycznie byłby gotowy w trzy miesiące
za dom zapłaciłem dużo więcej niż chciałem
ale coś za coś
gdybym miał czas to budowałbym przez parę lat ale samu
i wkurzał się na siebie a nie na budowlańców
zaletą tego domu jest to, że jest ciepły
już ponad tydzień grzeję tylko kominkiem
w kominku pali się około 4-5 godzin dziennie
teraz mam temp około 20 st
w szkieletorze raczej tego nie osiągniesz
Napisano
Szczerze powiedziawszy zakładam, że w przypadku prefabrykowanego nie będę się w nic angażowała za wyjątkiem projektu i aranżacji wnętrza icon_smile.gif Jeśli jednej firmie zlecam od projektu do stanu deweloperskiego to jakie może być moje zaangażowanie? Przecież jak kupuję od dewelopera to ponad to co mi powie i jest w dokumentacji nie wiem nic więcej nt. przebiegu budowy.
Wypowiedzi skutecznie mnie zniechęcają do szkieletowego icon_smile.gif (a może uświadamiają). Cena takiego domu mi także się nie podoba, ponadto tak jak arturo napisał wcale on nie będzie traki energooszczędny bo wg informacji od producenta ma zużywać od 40 do 70 kWh/m2- czyli trzeba zakładać, że pewnie 60-70 i to jak będzie nowy, a jak się zmienią jego parametry w wyniku użytkowania?- nie wiem czy chcę to testować na własnej skórze icon_smile.gif Też się zastanawiam bo producenci mówią że za granicą tego się dużo sprzedaje nawet 3000 domów rocznie- z tym czy te domy u nich nie pełną funkcji letniskowych tak naprawdę... Dochody w Euro są znacznie wyższe i pewnie społeczeństwo stać żeby w zimę np mieszkać w mieście, a oprócz tego mieć dom całoroczny prefabrykowany w szkielecie drewnianym wybudowany przez polską firmę gdzieś na wsi.
Napisano
Cytat

Przecież jak kupuję od dewelopera to ponad to co mi powie i jest w dokumentacji nie wiem nic więcej


I to jest słowo - klucz.
Szkieletowca zawsze można dodatkowo (grubiej) opatulić z zewnątrz i zejść do poziomu domu 3-5 litrowego.
Ale uzyskanie końcowego wyniku to nie tylko sama izolacja cieplna, ale także reżim technologiczny zapewniający uzyskanie należytej szczelności.
A z tym reżimem na naszych budowach raczej cienko jest.

Zresztą to samo się tyczy ściany 1W.
Napisano
O to dodatkowe ocieplenie pytałam, ale stwierdzono, że nie warto bo i tak budynek jest ciepły... I jak to rozumieć?
A jeszcze... Co myślicie o badaniu kamerą termowizyjną? Wykonawca w technologii murowanej (ale chyba także w szkielecie) z którym rozmwiałam oferował taką usługę po zakończeniu budowy. Czy takie badanie wskazuje wyłącznie gdzie najwięcej ciepła ucieka, czy też można na podstawie tego badania w jakiś sposób oszacować czy zostały zachowane oferowane parametry przenikalności?
Napisano
Cytat

O to dodatkowe ocieplenie pytałam, ale stwierdzono, że nie warto bo i tak budynek jest ciepły... I jak to rozumieć?


Możesz rozwinąć tą myśl... a właściwie nie Ty tylko ten co ja wypowiedział.
Ciepły w stosunku do czego?...szałasu, starego bloku betonowego, czy domu z przed 20 lat.
Przytaczanie danych że standardowy budynek zużywa 120W/m2 jest trochę nie na miejscu, bo obecnie nikt tak już nie buduje.
Latka lecą i standardy się zmieniają, np. jeszcze trzy lata temu standardem domu pasywnego było zapotrzebowanie ciepła na poziomie 15W/m2.
Obecnie mówi się że zejście do 10W/m2 dopiero daje ten standard.
Dom 7-8 litrowy jaki Ci oferują jest praktycznie na obecną chwilę domem standardowym, a nie energooszczędnym jak było 10-15 lat temu.
Obecna norma określa współczynnik przewodzenia ciepła dla przegród zewnętrznych na poziomie "U"=0,3W/mK, ale jakoś ludziska myślący perspektywicznie budują sobie domki znacznie poniżej tej normy.
"U" na poziomie 02W/mK wcale już nie powala na kolana... przynajmniej w naszej strefie klimatycznej icon_wink.gif
Dom energooszczędny to dom 3-5litrowy.
Dodatkowo jak uczy praktyka, efekt finalny przeważnie jest o 0,5-1 litra gorszy od tego w jaki celujemy na początku.

Do tego dochodzi sprawa wyboru źródła ogrzewania, bo im tańszy nośnik energii, tym różnice bardziej się zacierają... na obecna chwilę, a mieszkać w takim domku planujemy lat kilkanaście.

Sama kamera termowizyjna pokaże jaki jest rozkład temperatur na powierzchni przegród.
Dopiero audyt energetyczny wykaże jakie faktyczne parametry uzyskał dany dom.
A składowych jest znacznie więcej niż tylko przenikalność ścian.
Napisano
O rety rety... coś dla mnie za biegły jesteś w tych obliczeniach icon_redface.gif

Przy założeniu, że to miałby ok 150m dom to wychodzi 6000 do 10500 kwh na rok co przy koszcie 0,3 zl za 1 kwh daje max 3150 zł/rok przy ogrzewaniu prądem. Nie wiem jak to na litry przeliczyć. U mnie miałby być gaz, więc przeliczenie na m3 by mnie interesowało icon_smile.gif. Na stronach producenta przenikalność jest podana na poziomie: od 0,11 do 0,18W/m²K. Czy gdzieś w tym wszystkim jest jakaś nieprawidłowość, której nie widzę??
Napisano
Ano jest.
Zapotrzebowanie domu na ciepło przelicza się na zużycie w skali roku na cele grzewcze oleju opałowego (l/m2) lub gazu (m3/m2).
U Ciebie cuda jakieś wychodzą.
Zapotrzebowanie na ciepło w wariancie optymistycznym określałoby Twój dom jako 4-litrowy.
Z przenikalności cieplnej przegród wynikałoby że powinien celować w dom <2-litrowy w tym samym wariancie.
Skąd taka rozbieżność?
Czyżby producent zabezpieczał się na wstępie przed błędami wykonawczymi?
To temat do przemyśleń dla Ciebie.

Inna sprawa, że na całkowite zapotrzebowanie ciepła składa się jeszcze kilka innych czynników, a same ściany to nie wszystko.
Ale skoro chcesz zlecić postawienie bardzo energooszczędnego domu rozumiem, że wszystkie pozostałe składowe zostały już uwzględnione.
Napisano
Rzczywiście... Przeliczyłam na l opałowego i wychodzi tak jak piszesz od 4 do 7 w przybliżeniu. Nie wypytywałam o pozostałe elementy budynku więc oprócz ścian chyba nic więcej w tym budynku nie jest energooszczędnego icon_wink.gif. A co do wyliczeń w poprzednim wpisie to jak popatrzyłam jeszcze w przeliczniki to się okazało, że policzyłam zużycie w zł, ale zdaje się dla gazu... Prąd jest jednak droższy...
  • 2 tygodnie temu...
Napisano
Cytat

(...)
problemy w wieszaniem szafek itp
(...)



Powiesiłem kilka szafek, żaluzje drewniane nad oknami, obrazy, zbiornik hydroforowy... wszystko wisi i nie spada. Problemów nie ma, a wręcz przeciwnie - same zalety. Wiertarka z udarem? Młot udarowy? Nie. Żeby coś przykręcić, wystarczy jeden śrubokręt.

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Raczej tak - inaczej deweloper nie dostałby pozwolenia na budowę bo projekt nie spełniałby przepisów.  ?  
    • Proszę o poradę tych, co się znają, bo pojęcia nie mam jak właściwie do tematu podejść. Dwa lata temu stałem się właścicielem jednego z lokali na niewielkim osiedlu szeregowców. Niedawno dopiero zastanowił mnie fakt, że nie mamy dostępu do dachu. Temat zaistniał tym bardziej, że chcemy podejść do przeglądu kominowego i na fakt braku dostępu do dachu zwrócił uwagę kominiarz. Stwierdził, że takiego dostępu wymagają przepisy i powołał się na Rozporządzenie Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie. Konkretnie w Dziale VII. Bezpieczeństwo użytkowania, § 308 Wejścia na dach napisane jest, że w budynkach o dwóch lub więcej kondygnacjach nadziemnych należy zapewnić wyjście na dach co najmniej z jednej klatki schodowej, umożliwiające dostęp na dach i do urządzeń technicznych tam zainstalowanych. W odpowiedzi na zadane pytanie deweloper odpowiedział, że dostęp do dachu z zewnątrz (drabina na stałe przymocowana do elewacji) nie jest wymagana przepisami, ponieważ przepis dotyczy jedynie budynków z wydzieloną wewnętrzną klatką schodową. Nie rozumiem tego, że dwukondygnacyjny budynek (czyli minimum parter z piętrem, tak?) z wewnętrzną wydzieloną klatką schodową powinien taki dostęp mieć a budynek w zabudowie szeregowej (każdy lokal ma swoje wewnetrzne schody, które nie są traktowane jako "klatka schodowa"?) już nie, mimo że wysokość takiego budynku może być przecież identyczna? Dostęp do kominów to jedno, ale na przykład jakieś zaprószenie ognia i... możemy sobie z dołu tylko patrzeć i czekać aż strażacy przyjadą - oby na czas. Czy deweloper ma rację?
    • Firma Real Klim świadczy usługi z zakresu klimatyzacji, wentylacji i rekuperacji na terenie województw małopolskiego i śląskiego. Posiadamy certyfikaty oraz uprawnienia państwowe, które są niezbędne przy wykonywaniu prac montażowo - serwisowych. https://realklim.pl/   Nasza firma specjalizuje się w profesjonalnym montażu klimatyzacji w domach, biurach i lokalach usługowych. Gwarantujemy szybki, solidny i estetyczny montaż oraz fachowe doradztwo w doborze urządzeń. https://realklim.pl/klimatyzacja   Oferujemy kompleksowy serwis klimatyzacji – od przeglądów po naprawy. Dbamy o wydajność, czystość i długą żywotność Twojego urządzenia. https://realklim.pl/serwis-klimatyzacji   Projektujemy i montujemy systemy wentylacyjne dopasowane do potrzeb budynku. Zapewniamy komfort oddychania i skuteczne usuwanie wilgoci. https://realklim.pl/wentylacja   Zajmujemy się instalacją i serwisem systemów rekuperacji, które zapewniają świeże powietrze w domu i pozwalają oszczędzadź na ogrzewaniu. https://realklim.pl/rekuperacja   Specjalizujemy się w montażu pomp ciepła – ekologicznego źródła ogrzewania. Pomagamy dobrać odpowiednie urządzenie i zapewniamy jego obsługę. https://realklim.pl/pompy-ciepła   Sprawdź Naszą wizytówkę Google, sprawdź opinię klientów oraz wybrane realizacje: Wizytówka Google
    • Chcąc wylać poduszki pod nadproża, musimy je najpierw zaszalować. Tym właśnie będziemy się teraz zajmować.  
    • Drewniane podłogi to klasyka, która z czasem może wymagać miejscowych napraw – szczególnie wtedy, gdy pojawią się przebarwienia, plamy lub drobne uszkodzenia na pojedynczych deskach. Dobrą wiadomością jest to, że nie musisz od razu cyklinować całej powierzchni. Dzięki produktom marki Osmo można łatwo i estetycznie odnowić pojedynczą deskę, bez widocznych różnic w kolorze i strukturze. Krok 1: Wydzielenie uszkodzonej deski Najpierw dokładnie określ deskę, która wymaga renowacji. Następnie oklej jej krawędzie taśmą malarską, najlepiej niebieską lub różową, która jest delikatna i nie uszkadza powierzchni ani sąsiednich desek. Taśma zapobiegnie przypadkowemu przetarciu lub zabarwieniu sąsiednich fragmentów podłogi. Krok 2: Szlifowanie powierzchni Za pomocą papieru ściernego o gradacji 180 przeszlifuj powierzchnię deski. Usuniesz w ten sposób stare powłoki, przebarwienia oraz drobne rysy. Szlifuj zawsze wzdłuż włókien drewna, a po zakończeniu dokładnie odkurz i przetrzyj wilgotną ściereczką, by pozbyć się pyłu. Krok 3: Nadanie koloru – bejce olejne i woski dekoracyjne Osmo Kiedy powierzchnia jest sucha i czysta, czas na nadanie jej odpowiedniego odcienia. Użyj bejcy olejnej Osmo lub wosków dekoracyjnych Osmo, w zależności od wykończenia reszty podłogi. Aplikacja wygląda następująco: Nanieś niewielką ilość bejcy lub wosku przy pomocy gąbki lub miękkiej szmatki. Następnie wetrzyj preparat równomiernie w drewno, zgodnie z kierunkiem słojów. Nadmiar produktu zetrzyj czystą szmatką, tak by kolor był jednolity i bez smug. To bardzo ważny etap – dobór koloru musi być maksymalnie zbliżony do reszty podłogi. Warto wcześniej wykonać próbę na niewidocznym fragmencie lub na kawałku podobnego drewna. Pozostaw do wyschnięcia na 24 godziny. Krok 4: Zabezpieczenie powierzchni – Wosk Twardy Olejny Osmo Po wyschnięciu koloru, nałóż warstwę ochronną – najlepiej sprawdzają się produkty: Osmo 3062 (półmat) Osmo 3065 (mat) Aplikacja: Nałóż cienką warstwę wosku twardego olejnego przy użyciu pędzla lub wałka. Pozostaw do wyschnięcia na 24 godziny. Delikatnie zmatow powierzchnię papierem ściernym (np. gradacja 240). Nałóż drugą, finalną warstwę tego samego produktu i pozostaw do pełnego wyschnięcia. Dodatkowe wskazówki: Zawsze pracuj w dobrze wentylowanym pomieszczeniu. Unikaj nakładania zbyt grubej warstwy – produkty Osmo są bardzo wydajne. Nie chodź po naprawianej powierzchni przez co najmniej 2–3 dni, aby powłoka miała czas się utwardzić. Jeśli odcień różni się od reszty, można dodać drugą warstwę koloru, ale zawsze wykonuj próbę wcześniej. Podsumowanie Dzięki odpowiednim materiałom i precyzyjnej pracy, renowacja pojedynczej deski podłogowej może być szybka i bardzo skuteczna. Produkty Osmo, takie jak bejce olejne, woski dekoracyjne i wosk twardy olejny, pozwalają na punktową naprawę bez konieczności renowacji całej podłogi. Kluczem do sukcesu jest dobranie odpowiedniego koloru i staranne wykonanie każdego etapu – od szlifowania po finalne zabezpieczenie powierzchni.  
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...