Skocz do zawartości

Kominek z płaszczem wodnym - doświadczenia użytkownika


Recommended Posts

  • 2 miesiące temu...
Gość KazJerzy
Szyba się szybko brudzi bo palicie niezbyt dosuszonym drewnem. Jest to także powodem osadzania się tej smolistej mazi. Bo chyba nie palicie drewnem z drzew iglastych. Dobrze sezonowane drewno wymaga co najmniej 1,5 roku a dąb nawet 2,5 roku( zapach garbników). UPS albo awaryjny agregat prądotwórczy to w obecnych czasach najlepsze rozwiązanie dla podtrzymania sprawności domowej robudowanej elektroniki w czasie awarii w sieci dostawcy prądu. Gdybym budował nowy dom nie wstawił bym jednak kominka z płaszczem do reprezentacyjnego salonu bo co by nie powiedzieć to jednak jest to kotłownia. Pomyślał bym o stałej szybie w salonie a o drzwiach wsadowych za ścianą. Widziałem takie kominki w Finlandii..
Link do komentarza
  • 3 miesiące temu...
  • 3 miesiące temu...
Gość Pietrina
Kominek z płaszczem wodnym jest bardzo schładzany przez wodę, dlatego też temperatura spalania jest niższa. W procesie spalania, spalany jest gaz drzewny (Holzgaz) który wydzielany jest przy dość wysokiej temperaturze. Bardzo dużo osób mających kominki z płaszczem wodnym ma podobne problemy - czarna szyba, mazia w okolicach popielnika. Ja też chciałem się pokusić, ale na szczęście poczytałem, poszukałem i okazało się, że to jest porażka. Pozdrawiam....
Link do komentarza
  • 3 tygodnie temu...
Gość stalowy44
W tradycyjnym wkładzie kominkowym szyba wygląda identycznie jak ta na przedstawionych fotkach jeśli nie zadbamy o prawidłową "suchość" drewna, nie bez znaczenia jest też jego gatunek. Ja zazwyczaj podczas dokładania paliwa przecieram złożonym w kostkę papierowym ręcznikiem szybę co zapobiega narastaniu grubej, ciężko usuwalnej warstwy i zazwyczaj przez cały dzień cieszę się dobrą widocznością ognia - zabieg ten trwa 5 sekund..
Link do komentarza
  • 1 rok temu...
Gość MEGATHERM
Turbokominka z płaszczem wodnym używam 8 lat. Drewno, najlepiej grab lub buk, musi być suche, sezonowane min. 2 lata. Aby nie było "mazi", musi być odpowiednia temperatura spalania. Reguluje się to temperaturą wody w płaszczu. Ja mam 68 stopni i nie mam problemu z mazią.
Link do komentarza
Oczywiście że nie jest prawdą, że kominek z płaszczem musi mieć brudną szybę! Warto jednak znaleźć prawdziwego fachowca od tych rzeczy - sam miałem to szczęście i uchronił mnie przed paroma błędami.
1. Dobrał odpowiedni mocowo wkład pod wymagania instalacji - mam nieco mniejszy wkład niż sam to kombinowałem, ale pracuje na wyższych temperaturach.
2. Koniecznie musi być zapewniony powrót ciepłej wody do kominka na skrócie za nim z zaworem mieszającym, żeby go nie wychładzać - szybko się rozpala i pali się lepiej niż w moim starszym wkładzie bez płaszcza!
3. Właściwy kominek - nie mam żadnego turbo, chociaż też oglądałem, ale jak dla mnie to już sztucznota w kominku! Toż to jak w piecu kotłowym! Kolega mój się skusił wcześniej i mimo że miał super wysezonowane drewno, to na prawdę spala mu turbo szybko i do tego faktycznie tez czuć w salonie. Nie żałuję że odpuściłem.
4. Dobry polski regulator. Mam super regulator z przepustnicą na dolocie i on odpowiednio reguluje paleniem. Od razu wszystko ciepło zawiadywane jest przez regulator w instalację i to dosyć rozbudowaną.
5. BUFOR! Pięknie palisz i nic z ciepła Ci się nie marnuje!
Szyba w moim kominku z płaszczem jest czyszczona raz na 2-3 tygodnie suchą szmatką, bo jest na niej taki delikatny pyłek i ...TYLE!
Teściu mój tez zamontował wkład z płaszczem i tez z takim samym regulatorem, ale nie miał powrotu i jak się okazało za nisko ustawiał temperaturę włączania pompy na grzejniki - w ogóle nie było u niego widać ognia, bo miał tak zawaloną szybę!
Jak mu podniosłem parametry wg. swojego regulatora - nagle zaczęło się super palić i ma ogień w salonie.
Spece od kominków wodnych wiedzą jak to wszystko poustawiać, dlatego warto podzwonić i dowiedzieć się więcej w tym temacie, bo potem się to opłaci!
Link do komentarza
Gość zbieracz_kitu
Podstawową sprawą jest źle dobrany kominek. Kto Wam dobrał kominek 24kW do domku o powierzchni 165m2. Przez większość sezonu grzewczego ten kominek będzie pracował z wydajnością poniżej 30% mocy znamionowej co spowoduje wyłączanie turbiny, dławienie ciągu kominowego a co za tym idzie niezupełne spalanie, osadzanie się sadzy i smoły. Jedynym sposobem uzyskania czystej szyby jest zabudowa potężnego - minimum 1000 litrowego zbiornika buforowego, ustawienie kominka na 85*C i intensywne palenie tylko przez parę godzin dziennie. Minusem tego rozwiązania [dla niektórych plusem ;) ] jest szybkie przegrzewanie się pomieszczenia z kominkiem poprzez szybę.
W tym kominku w uzyskaniu czystej szyby pomoże wyłożenie ścianek płytkami z szamotu - dostępne za parę złotych w marketach budowlanych.
Link do komentarza
Używam kominka z PW od 7 lat i podpowiem tylko tyle: drewno (u mnie tylko dębowe) sezonowane 2 lata. I szyba była brudna. Pomógł prosty sposób: układam drewno w kominku odwrotnie niż jest to pokazane na wszystkich zdjęciach. Nie "od prawej do lewej" tylko "do przodu". Obrazowo tłumacząc tak, jakbym wsuwał szufladę w regale. Ogień wtedy kieruje się bezpośrednio na szybę i pięknie się wypala. Od 6 lat nie dotykam szyby, żeby ją czyścić.
Link do komentarza
  • 4 miesiące temu...
Gość Piotr
W wyliczeniu niepotrzebnie jest wyszczególniony drugi zasobnik CWU. Złożyć wszystko w układzie zamkniętym jeżeli współpracuje z drugim źródłem np. gaz ziemny, prąd lub podobnym. Warunek jeden: wkład do układu zamkniętego. Nie trzeba wtedy żadnych wymienników i innych cudów zmniejszających sprawność układu. Oczywiście zasobnik CWU z dwoma wężownicami.
U mnie pracuje taki układ i jest bardzo fajnie, CWU i podłogówka...
Link do komentarza
  • 10 miesiące temu...
  • 1 miesiąc temu...
Cytat

Podstawową sprawą jest źle dobrany kominek. Kto Wam dobrał kominek 24kW do domku o powierzchni 165m2. Przez większość sezonu grzewczego ten kominek będzie pracował z wydajnością poniżej 30% mocy znamionowej co spowoduje wyłączanie turbiny, dławienie ciągu kominowego a co za tym idzie niezupełne spalanie, osadzanie się sadzy i smoły. Jedynym sposobem uzyskania czystej szyby jest zabudowa potężnego - minimum 1000 litrowego zbiornika buforowego, ustawienie kominka na 85*C i intensywne palenie tylko przez parę godzin dziennie. Minusem tego rozwiązania [dla niektórych plusem ;) ] jest szybkie przegrzewanie się pomieszczenia z kominkiem poprzez szybę.
W tym kominku w uzyskaniu czystej szyby pomoże wyłożenie ścianek płytkami z szamotu - dostępne za parę złotych w marketach budowlanych.



Dokładnie, za duża moc, nawet nie osiągają mocy minimalnej do tego z pewnością mokre drewno (bo nawet to suche może tylko wydawać się suchym - w środku mokre) i efekt jaki jest wszyscy widzą. Teraz wybierając wkład kominkowy bez szamotu i porządnej kurtyny powietrznej ani rusz.
Link do komentarza
  • 1 miesiąc temu...
miałem podobny problem... i już nie mam! Kończy się już powoli sezon grzewczy, a ja nadal nie mogę nacieszyć się zmianą, zwłaszcza że nie bardzo w nią wierzyłem: koniec ze smoleniem szyb, ścianek, i ze smrodem wędzarni.

Instalator (inny niż montujący pierwotnie instalację. Współpracujący z Makroterm - mam nadzieję, że rozwiązanie, które zastosował, jest akceptowalne przez ich dział techniczny, mimo iż ze schematów na to mi nie wygląda) zmienił miejsce instalacji pompy obiegowej: z układu podmieszania (wejścia do kominka) na wyjście na instalację CO (a w moim konkretnym przypadku - do integratora zasilanego również z innego źródła). Kompletnie inne spalanie!

Poprzednio to była smolarnia, zwłaszcza jeśli do spalenia poszło niedosuszone (sezonowane krócej niż 2 lata) drzewo - nie pomogłyby żadne szamoty.
Link do komentarza
  • 6 miesiące temu...
Gość Marek Witkowo
165 mkw i kominek 24 kw? Po co? W zupełności wystarczy 15 kw, wtedy będzie pracował z mocą nominalną i problemy z brudną szybą się skończą! Wielu użytkowników kominków niepotrzebnie przewymiarowuje ich moc nie wiadomo dlaczego.
Link do komentarza
  • 3 tygodnie temu...
Przyczyną tej "smolistej mazi" jest palenie mokrym drewnem. Drewno twarde liściaste (buk, grab, dąb, jesion) powinno schnąć min. 3 lata aby uzyskać odpowiednią kaloryczność. Dąb, jesion, buk - po 5 latach sezonowania potrafi jeszcze syczeć. Polecam sprawdzić. Im bardziej wysuszone drewno tym więcej energii cieplnej trafia do podgrzania wody. Mokre drewno nie dość, że powoduje korozję kominka, osad itp. to jeszcze traci wiele energii na "samoosuszenie".
Link do komentarza
  • 2 miesiące temu...
Gość madmario2
Ja mam kominek firmy Kratki Zuzia 19 KW z płaszczem i grzeję dom 250 M2. Brudną szybę i maź miałem jak paliłem mokrym drzewem. Suche drzewo czysta szyba, brak mazi, start wkładu od 55 stopni C po rozpaleniu jakieś 15 min.
Link do komentarza
Witam, ten sam problem, kominek Antek 9 KW z plaszczem wodnym 89 m2, drewno sesonowane 2 lata grab, jesion. Co 2 dni konieczność mycia szyby,oraz cieknaca woda wewnątrz kominka ale największym problemem jest wylatujący z kominka śmierdzący brudny dym. Mam ustawiona temp. wlączenia pompy na kaloryfer na 45st. Macie jakies rady co zmienić?
Link do komentarza
  • 3 tygodnie temu...
Gość marcin
Witam,
jak najbardziej zgadzam się z Alan 4 lata to minimum ile drewno powinno schnąć poza tym inaczej schnie na wolnym powietrzu a inaczej w zamkniętej wiacie. Polecam wyłożenie sian tylnej i bocznej acummote można ją zamówić na odpowiedni wymiar oczywiście odrobinę to pogorszyło sprawność lecz można powiedzieć iż niezauważalnie
Link do komentarza
Gość przemo
witam!
Miałem podobnie jak wy dopóki nie kupiłem brykietu z drzew liściastych na rozpałkę zmieszanych docelowo z drewnem. Wrzucam 5 kostek brykietu , rozpalam , potem mieszam z drewnem( 3 duże kawałki). Temperatura na kominku dosyć wysoka 65-85. Szyba się czyści, w kominku mało sadzy. Już nie palę inaczej. Spróbujcie.
Link do komentarza
  • 3 tygodnie temu...
Gość Tomek4x4
Podstawowa zasada montażu kominka z płaszczem wodnym jest zapewnienie odpowiednich temperatur. Temperatura zasilania najlepiej ok. 70st. , powrót nie mniej niż 55st. Kominek powinien pracować na mocy nominalnej. Ktoś kto profesjonalnie zajmuje się montażem kominków wie że bez zastosowania bufora ciepła i laddomatu nie można spełnić wyżej wymienionych warunków. Ludzie, jeżeli wybieranie partaczy którzy nie znają podstawowych zasad fizyki a uważają się za instalatorow to nie piszcie że kominki wodne są złe.
Link do komentarza
  • 2 tygodnie temu...
  • 6 miesiące temu...
jak szyba jest czarna a w środku jest maź to znaczy, że w kominku nie panuje odpowiednia temperatura pracy, za mocno przytłumiacie ogień a w środku paleniska panuje za niska temperatura, z tego te problemy. kominek jak każde urządzenie musi utrzymywać optymalną temperaturę przy której sadza z szyby znika (bo się dopala) i nie występuje maź. Sam to przerobiłem.
Link do komentarza
  • 1 miesiąc temu...
  • 2 tygodnie temu...
Zdecydowana większość kominków wodnych jest zaprojektowana bezmyślnie z punktu widzenia sprawności. Takie kominki służą do marnowania opału i wkurzania inwestorów. Moc pełnego wkładu drewna w 70% ucieka przez komin. Pomyłką jest otaczanie paleniska płaszczem wodnym - szybko osadza się smoła, którą można wypalić tylko przy temperaturze ponad 200 stopni nierealnej w płaszczu wodnym. Sens mają tylko te kominki, których palenisko otoczone jest żeliwem lub/ i szamotem a płaszcz wodny znajduje się wyłącznie ponad paleniskiem.
Najlepiej jeszcze dołożyć 1 lub 2 wymienniki ciepła na rurze spalinowej.
Moj kominek zainstalowany w wersji producenta ogrzewał wodę max do 45 ST. pełnym wkładem drewna - 17 kaloryferów.
Po przeróbkach - dodatkowym palenisku i 2 wymiennikach ciepła 5 polanami drewna można zagotować wodę i nie ma przede wszystkim żadnej smoły!
Link do komentarza
  • 4 tygodnie temu...
  • 1 miesiąc temu...
jak nie widac ogien ale sie usmialem, cos nie tak z kominkiem albo slaby napowietrzenie lub wcale. Prosze sie nie obrazic jak patrze na ten wasz kominek to shit straszany heniu w garazu robił i mogl kosztowac krocie to nie o cene chodzi.
Link do komentarza
  • 1 rok temu...
Brudna szyba to efekt wymiennika wodnego ma poziomie paleniska dzis wiele firm stosuje juz tylko gorny wymiennik idzie to kosztem podzialu mocy kominka do poziomu 50/50 woda - powietrze, dawniej montujac podobny wklad dokladalem szamoty wokol paleniska i sytuacja z brudna szyba jak i ze sprawnoscia poprawiala sie .
Link do komentarza
  • 2 tygodnie temu...
Gość Maciek
Ewidentnie mają złą temperaturę zadaną przy uruchamianiu się pompy, dlatego powstają skropliny w palenisku, wystarczy aby pompa włączała się przy wyższej temp. no i do tego suche drewno i nie będzie brudnej szyby
Link do komentarza
  • 4 tygodnie temu...
Gość K. Bednarski
Mamy taki Turbokominek I Państwa Wąchałów z Krakowa i używamy od 13 lat, nigdy jak do tej pory nie mieliśmy problemu z szybą. A szyba kominka wygląda pod koniec palenia tak: https://z500.pl/plac-budowy/Z8_GP_40/2608/tablica/malgosi-i-krzysztofa.html Można obejrzeć nasz kominek na zdjęciu. Pozdrawiamy
Link do komentarza
Gość Anna R
Od siedmiu lat mam kominek z płaszczem wodnym.Szyba wkładu jest podwójna w górnej części jest dopływ powietrza.Jest zawsze czysta.nazwano ją,,systemem czystej szyby,,
Link do komentarza
  • 4 tygodnie temu...
Gość Obywatel
Kominek zwyczajnie bubel , używam kominka z pw , drewno mogę wrzucić kilkumiesięczne i szyba czysta choć używam normalnie sezonowanego , szybę przecieraz mokrym papierem raz w roku , szyba krystalicznie czysta ,proszę poszukać na forum muratora wątku kominek a czarna szyba , tam są wymienione modele w , których szyba praktycznie zawsze jest czysta
Link do komentarza
  • 9 miesiące temu...
Gość proboszcz
moglibyście podawac nazwy swoich kominków? bo tak wszytskie te komantarze można umieścić w litaraturze sci-fi. ja mam super czysty, ja wogole nie myje szyby, ale podajcie modele i nazwy tych super kominków. dzięki
Link do komentarza
  • 2 lata temu...
Gość uzytkownik bylego kominka
Kominek z plaszczem wodnym NIE NADAJE SIE OD DOMU! Jest to lokomotywa w salonie. Urzadzenie niebezpieczne dla zycia w razie utraty zasilania. Mialem i go usunelem do bezpieczenstwa dzieci.
Link do komentarza
  • 4 tygodnie temu...
Gość rafwla
kominek z płaszczem wodnym nie może mieć tego płaszcza w komorze spalania ale nad komorą aby już dopalone spaliny oddały tam ciepło. Wtedy i szyba czysta i właściciel zadowolony
Link do komentarza

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Da się nawet w warstwie docieplenia. Nie mam teraz czasu szukać, ale kiedyś to widziałem. Poza tym istnieją okna "wysuwane" poza linię ściany, umożliwiające obserwację obszaru 180 stopni. Wiele obiektów ma takie okna, hotele szczególnie.  
    • Witam serdecznie pierwszy raz na forum i proszę o poradę.   Chciałbym przeprowadzić kompleksową termo-modernizację sporego domu z lat 80-tych, tj. w pierwszym etapie wymienić okna i docieplić ściany. Dom wybudowany jest w powszechnej wówczas technice ściany 3-warstwowej, patrząc od wewnątrz: warstwa nośna pustak "Max" - pustka powietrzna ~5cm - warstwa osłonowa cegła kratówka Dom wybudowany jest bardzo solidnie bo budował go architekt dla siebie.    I tu pojawia się podstawowy problem na który nigdzie nie znalazłem żadnego fachowego opisu, stąd niniejsze pytanie na tym forum. Chciałbym wymienić okna skrzynkowe na nowoczesne drewniane oraz ocieplić ściany styropianem lub płytami PIR ale nie wiem w którym miejscu ściany zamontować okna. Teoretycznie okna powinny zostać zamontowane w warstwie nośnej, tylko że wtedy bo dodaniu docieplenia płaszczyzna okna będzie oddalona od lica ściany o ponad 30 cm, co będzie wyglądać komicznie. Czy da się zamontować okna w warstwie osłonowej z cegieł żeby uniknąć tego problemu?   Z w/w wiąże się drugie pytanie: czy do warstwy osłonowej z cegły można przymocować ocieplenie?   Z góry dziękuję za wszelkie podpowiedzi.  
    • Takie spalanie ma plusy i minusy, na plus to bezpieczniejsze spalanie drewna, na minus niestety z dużą stratą kominową, powietrze niebiorące udziału w procesie spalania wychładza kominek.     Szyber na kominie trzeba usunąć dla własnego bezpieczeństwa.   Procesy spalania paliwa reguluje się doprowadzaniem powietrza do komory spalania, a nie zmniejszaniem przekroju kanału odprowadzającym spaliny.    Powietrze pierwotne w palenisku powinno być podawane  u dołu z „pleców”  kominka.(Powietrze doprowadzone z zewnątrz budynku).    Powietrze wtórne powinno być podawane od wnętrza paleniska  na szybę wkładu.(Powietrze doprowadzone z zewnątrz budynku, czasami z pomieszczenia, w którym znajduje się kominek, zależne od budowy kominka).   Powietrze do paleniska nie powinno być podawane z wnętrza pomieszczenia to spora strata na ogrzewaniu.   Dno kominka powinno być pełne wyłożone szamotem, ściany boczne również, u góry  nad paleniskiem powinien wisieć  deflektor. Proszę sobie kupić i postawić.   Czujnik tlenku węgla (czadu) Kidde K10LLDCO LCD (10 lat bateria)    https://allegro.pl/oferta/czujnik-czadu-kidde-k10lldco-z-wyswietlaczem-lcd-12171431511?bi_s=ads&bi_m=productlisting:desktop:query&bi_c=YzQxNjE1ZmItNGYxNS00Njk4LWE0MzUtYjYwNzA0YzNkMTExAA&bi_t=ape&referrer=proxy&emission_unit_id=bf605530-0a24-4b81-946b-75cf2d5cd1b8    
    • Napotkałem artykuł https://freelancehunt.com/pl/blog/jak-wystawic-fakture-vat-bez-wlasnej-firmy/. To pierwszy raz, kiedy dowiedziałem się, że nie jest obowiązkowe posiadanie JDG, aby wystawiać fakturę. Czy ktoś już korzysta z takiego rozwiązania? Mój budowlaniec zaproponował i nie wiem jak na to reagować
    • To dokładanie powinno wyglądać inaczej, żar przesuwasz na bok i układasz drewno, następnie masz dwa wyjścia, albo szufelką wsypujesz żar na górę wsadu bardziej od tylnej ścianki, drugi sposób to przysuwasz żar z boku drewna i spalasz go sposobem kroczącym.  Jak położysz polano na żar, to gaz drzewny się nie spali, tylko ucieknie kominem, a to spora strata w opale.  Ruszt jest zbędny, powoduje stratę w trakcie spalania drewna.
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...