Skocz do zawartości

Pompa ciepła, która grzeje jak kocioł


Recommended Posts

Gość sceptyk
Napisano
jednostka wewnętrzna podgrzewa wodę energia elektryczną... ile prądu czerpie w ciągu roku? 45 tys. urządzenia + ok. 5-8 tys. robocizna + energia elektryczna... czyzby artykuł był sponsorowany jak większośc?.
Napisano
Cytat

jednostka wewnętrzna podgrzewa wodę energia elektryczną... ile prądu czerpie w ciągu roku?



Czytaj uważnie, obie jednostki „podgrzewają” wodę, energią elektryczną, ale tylko w około 1/3 – reszta to „uzysk” energii z powietrza.
Również całkowite zużycie energii elektrycznej na cele CO i CWU zostało podane.

Natomiast co do lansowanej tezy o „przydatności” powietrznych PCi – akurat opisywany dom jest w I strefie klimatycznej.
W pozostałych strefach, należy dobrze przemyśleć decyzję o zastosowaniu powietrznej PCi – zwłaszcza w połączeniu z ogrzewaniem kaloryferami, czego „nie lubi” żadna PCi.
Prawda jest jednak to, że współczesne powietrzne PCi poradzą sobie nawet w IV strefie klimatycznej (bez konieczności dogrzewania grzałkami), ale przy ogrzewaniu bardzo niskotemperaturowym, i kosztem niższego COP - w porównaniu do PCi gruntowych.
Napisano (edytowany)
jak na tak mały dom(130m2 pow użytkowej, całkowitej 150m2), zużycie prądu na CO+CWU w granicach 9000 kwh to masakrycznie dużo
W moim domu 135m2 pow użytkowej, pow. całkowita 260m2(piwnica 75m2+garaż 50m2, piwnica i garaż tylko dogrzewany) dla PC gruntowej od 1.11.2010 do 28.8.2011 zużyłem 4500kwh na CO i CWU, za te 2 miesiące pewnie zużyję około 600-700kwh w zależności od tego kiedy zacznie się sezon grzewczy.
Dodam, że moja PC gruntowa kosztowała razem z DZ i kotłownią 36,6tys. Edytowano przez adiqq (zobacz historię edycji)
Napisano
Ps. Tu akurat zastosowano bardzo kosztowną PCi – można zdecydowanie taniej (nawet o 50% mniej) np. PCi produkcji LG, Therma V

Ps. 2.
Zważ na „ocieplenie” domu i datę jego „produkcji” + wysokotemperaturowe kaloryfery.
Biorąc te fakty pod uwagę – wynik nie taki zły.
Napisano
masz rację, ale ja i tak twierdzę że to za dużo icon_smile.gif
  • 1 rok temu...
Gość Wlasciciel
Napisano
Hm... artykul nie jest sponsorowany. Zapytano nas po prostu czy mamy ochote opisac nasza pompe i jak nam sie sprawdza. I niezaleznie od tego co inni twierdza jestem przekonany ze wybor byl trafny. Zluzycie pradu na CO i CWU spadlo do okolo 7500kWh na rok.
Co przy domu z tamtego okresu nie moze byc zle.
Artykul byl tez dobra odpowiedzia na bzdury wypisywane w innym miesieczniku gdzie twierdza ze PC powietrze / woda nie sa wstanie zapewnic ogrzewania jako jedyne zrodlo ciepla.
Koszt inwestycji nie byl niski ale prosta instalacja, komfort uzytkowania i ekologia... bezcenne ;)
Zauwazylem ze nie zadko najwiecej opinii ( nie koniecznie tu ) maja Ci co nigdy z takiego urzadzenia nie korzystali.
Gość Sceptyk
Napisano
Jak została rozwiązana sprawa hałasu wynikającego z konieczności przepompowywania odpowiedniej objętości powietrza? Dane odnośnie poziomu hałasu w dB?
Jak rozwiązana została kwestia izolacji struktury budynku od wibracji powidowanych przez sprężarki?
Z wieloletnich doświadczeń tak w Skandynawi jak i w USA wynika, że to jest przysłowiowa pięta Achillesa systemów tego typu.
Gość Wlasciciel
Napisano
Nie mamy problemu ani z wibracjami ani z halasem...
Pompa stoi od strony ogrodka, pod wiata... W domu jej nie slyszymy...
A jednostka wewnetrzna stoi w pomieszczeniu gospodarczym obok pralni... za sciana jest salon...
Niec nie bylo specialnie rozwiazywane....
Pompa stoi tak jak na zdjeciu na swoim stelazu... nie wisi na budynku.
A sciany wewnatrz nie byly izolowane.
Dotychczas jestesmy zadowoleni...
Zluzyce pradu na PC, CO i CWU to 7286 kWh od stycznia zeszlego roku.
Latem zalancza sie 2 moze 3 razy dziennie do podgrzania wody...
Bez zadnego dyskomfortu dla nas ani otoczenia :)
  • 2 miesiące temu...
Gość śmiechu warte
Napisano
Gdy dom ma nowe okna i jest ocieplony nawet 5 cm styropianu to nie ma znaczenia czy to jest stare czy nowe budownictwo, bo wbrew propgandzie przez ściany ucieka jesli mnie pamięc nie myli, średnio na jeża 17% całości ciepła.
Tylko 17%.

Przez okna kolejne 17%, ale najwięcej przez wentylację bo ponad 30%.
Czyli zastosowanie odzysku ciepła z zużytego powietrza stanowiło strzał w 10, a nie zastosowanie tych dwóch kaskadowych pomp ciepła.
Najekonomiczniejszym rozwiązaniem byłoby zastosowanie zwykłego kotła gazowego, który przy odzysku ciepła z wentylacji zużywałby nie o te 1/3 mniej energii, ale o aż o połowę, gdyż doszłyby zyski z energii cieplnej jaką produkują wszystkie domowe urzadzenia, począwszy od żelazka, komputera, po ludzi az po kuchenkę gazową po lodówkę.
Wówczas to co własciciel wydał na te dwie pompy wystarczyłoby na nowy kocioł gazowy i dziesięcioletnie zużycie gazu:)
  • 4 tygodnie temu...
Gość Wlasciciel
Napisano
Szyby byly wymieniane nie okna.
Tylko 1 PC ma system kaskadowy. 2a to zwykla P\P ( A/C latem )

Ile kosztuje instalacja rekuperacji w istniejacym pietrowym domu z betonu? Jakies konkretne ceny?
Dobre urzadzenie, rozprowadzenie i remont z tym zwiazany?
Do tego piec gazowy, komin, podlonczenie?
Checi posiadania pieca gazowego nie musimy ;)

Rekuperacja byla rozwazana.... Ale to nie tylko kwestia zakupu urzadzenia.... To ze fajna zecz to nie trzeba tlumaczyc ;)
  • 3 miesiące temu...
Gość Majsterek
Napisano
A ile taki dom zużyłby energii elektrycznej na ogrzewanie bez pompy?
Wydaje mi się że to powinno być właśnie około 12.000kWh. To w II taryfie byłoby około 4000zł.
Gdzie tu jest jakiś zysk z pompy ciepła?
Napisano (edytowany)
problem w tym, że kupując lub posiadając dom, nie każdy ma ochotę go pruć, żeby zainstalować WM


Cytat

A ile taki dom zużyłby energii elektrycznej na ogrzewanie bez pompy?
Wydaje mi się że to powinno być właśnie około 12.000kWh. To w II taryfie byłoby około 4000zł.
Gdzie tu jest jakiś zysk z pompy ciepła?



byłoby dużo, dużo więcej. Mój dom podobnej wielkości jak ten z artykułu - posiada WM i 20cm styropianu i zapotrzebowanie na CO właśnie w tej okolicy(tych 12000kwh) Do tego proszę jeszcze dodać zapotrzebowanie na CWU(tutaj rozrzut może być spory 3000-6000kwh)

a to przecież łatwo policzyć...skoro średnioroczny COP pewnie jest w okolicy 2,5(nie jestem w stanie określić dokładnie), a zużywane jest te 9000kwh, to każdy potrafi przecież policzyć...a to jest same CO, bo do CWU jest osobna pompa... Edytowano przez adiqq (zobacz historię edycji)
Gość Mandrala.
Napisano
Pomału minie szał na ogrzewanie podłogowe . Przy naszym dynamicznym, nieprzewidywalnym klimacie, pierwsze skrzypce będą zdecydowanie należeć do grzejników szybkich w reakcji, dynamicznych, , precyzyjnych w dawkowaniu drogo wytworzonego ciepła.
Po co, przy minimalnych potrzebach grzewczych coraz to cieplejszych współczesnych domów, pchać do nich główny strumień ciepła poprzez gigantyczną masę wylewki betonowej, wolno reagującą i mało sterowalną. Po co?
Bazę temperaturową można sobie zapewnić ciepłą podłogą, natomiast manewry temperaturą, szybkie startowanie grzania a co ważniejsze, szybkie zatrzymanie grzania, najsprawniej i najtaniej wykonają grzejniki. Tu właśnie otwiera się droga dla pompy ciepła powietrze-wodana działającej zasadzie kaskady.
Napisano
Cytat

Pomału minie szał na ogrzewanie podłogowe . Przy naszym dynamicznym, nieprzewidywalnym klimacie, pierwsze skrzypce będą zdecydowanie należeć do grzejników szybkich w reakcji, dynamicznych, , precyzyjnych w dawkowaniu drogo wytworzonego ciepła.
Po co, przy minimalnych potrzebach grzewczych coraz to cieplejszych współczesnych domów, pchać do nich główny strumień ciepła poprzez gigantyczną masę wylewki betonowej, wolno reagującą i mało sterowalną. Po co?
Bazę temperaturową można sobie zapewnić ciepłą podłogą, natomiast manewry temperaturą, szybkie startowanie grzania a co ważniejsze, szybkie zatrzymanie grzania, najsprawniej i najtaniej wykonają grzejniki. Tu właśnie otwiera się droga dla pompy ciepła powietrze-wodana działającej zasadzie kaskady.



pozwolę sobie nie zgodzić się z powyższym...
podstawą to jest wybudowanie takiego domu, który wymaga jak najmniej ogrzewania, a nie budowanie "durszlaka" i potem wrzucanie do niego PC kaskadowej , zeby nagrzać grzejniki
Ktoś, kto nie ma dobrze wykonanej podłogówki, może nie zrozumieć, ze akurat te wolna reakcja i kumulacja jest zaletą a nie wadą podłogówki i wcale nie trzeba do tego żadnej automatyki i sterowania. Podłogówkę wyregulowałem raz, na początku pierwszego sezonu grzewczego i od tego czasu nie odczuwam potrzeby nic regulować, ani precyzyjnie dawkować "drogo wytworzonego ciepła" icon_lol.gif
Gość Mandrala
Napisano
Wywalacie wielkie oczy ? Jeszcze nie tak dawno przekonywaliście ludzi do podłogówki,no cóż,wszędzie są teraz szybsze zmiany
myślicie kategoriami dnia dzisiejszego a nie jutra...
Wystarczy poczekać zatem na tych, którzy przyjdą jutro..
W inteligentnych domach, a do nich należy przyszłość ogrzewnictwa, zapomnijcie o podłogówce... natomiast np. regulusy jak najbardziej doskonale współpracują z kotłami niskotemperaturowymi,
, nie są jednakże lekarstwem na zimny, nieocieplony dom. W takich domach najlepiej grzać żeliwniakami,albo podłogówką .
Natomiast im cieplejszy dom, im mniejsze potrzeby grzewcze, tym precyzyjne dawkowanie ciepła ma większy sens więc czas otworzyć szeroko oczy ,i dobrze się zastanowić co wybrać.
Napisano
Wywalam oczy na "powietrzną pompę ciepła zasadzie kaskady".

Bo w pozostałym wpisie rewelacji raczej brak.

No gdybyś do tego dorzucił jeszcze ogrzewanie nadmuchowe, to sterowność takiego układu była by na etapie molekularnym - wręcz niezbędne w domu icon_biggrin.gif

Napisano
Cytat

W inteligentnych domach, a do nich należy przyszłość ogrzewnictwa, zapomnijcie o podłogówce... natomiast np. regulusy jak najbardziej doskonale współpracują z kotłami niskotemperaturowymi,



od samego początku wiedziałem że mi to coś przypomina.....
teraz mam już pewność że sie nie pomyliłem :takaemotka:
Napisano
Cytat

Pomału minie szał na ogrzewanie podłogowe . Przy naszym dynamicznym, nieprzewidywalnym klimacie, pierwsze skrzypce będą zdecydowanie należeć do grzejników szybkich w reakcji, dynamicznych, , precyzyjnych w dawkowaniu drogo wytworzonego ciepła.


Precyzyjnie (w określonym co do minuty czasie) czy nie, daną ilość ciepła (MJ/kWh) do domu trzeba wtłoczyć bez względu na rodzaj/system rozprowadzenia tego ciepła.
I tego żaden "ultra" nowoczesny grzejnik nie zmieni nawet jak sterowany procesorowo z dokładnością do 0,1 st.
Oddać musi tyle ile dom weźmie, a dom weźmie tyle ile musi w zależności od tego jak został zaizolowany.
  • 2 tygodnie temu...
Napisano
Cytat

A ile taki dom zużyłby energii elektrycznej na ogrzewanie bez pompy?
Wydaje mi się że to powinno być właśnie około 12.000kWh. To w II taryfie byłoby około 4000zł.
Gdzie tu jest jakiś zysk z pompy ciepła?



No ile... wydaje mi sie... ale nie wiem... strzelam 12000kWh... icon_smile.gif
W jaki sposob mozna zapewnic komfort cieplny 22*C przez cala dobe przy grzejnikak wysokotemperaturowych w
II taryfie... tak z ciekawosci pytam...
Identyczny dom... well... taki sam z lepszym ociepleniem , koza w ktorej sporadycznie sie pali i ze szczelnymi oknami temp w domu o 1-2 stopni nizsza.
potrzebuje 52GJ bez CWU... a wiec ca 14400kWh + CWU jakies ca 5000kWh

A wiec ca 19500kWh... tez zapewni sie w II taryfie?

Cytat

problem w tym, że kupując lub posiadając dom, nie każdy ma ochotę go pruć, żeby zainstalować WM
byłoby dużo, dużo więcej. Mój dom podobnej wielkości jak ten z artykułu - posiada WM i 20cm styropianu i zapotrzebowanie na CO właśnie w tej okolicy(tych 12000kwh) Do tego proszę jeszcze dodać zapotrzebowanie na CWU(tutaj rozrzut może być spory 3000-6000kwh)
a to przecież łatwo policzyć...skoro średnioroczny COP pewnie jest w okolicy 2,5(nie jestem w stanie określić dokładnie), a zużywane jest te 9000kwh, to każdy potrafi przecież policzyć...a to jest same CO, bo do CWU jest osobna pompa...



WM z odzyskiem ciepla bylo by b. fajne... ale ciezko zrobic w pietrowym domu z betonu bez bajzlu... ;)
Same CO nie do konca... ostatni sezon to ca 7300kWh na CO i CWU... P/P chcialo ca 500kWh...
Ale P/P uzywamy faktycznie dla widzi mi sie ... nie ma jednoznacznej potrzeby ni i sporadycznie jako AC latem icon_smile.gif

Cytat

Przy naszym dynamicznym, nieprzewidywalnym klimacie, pierwsze skrzypce będą zdecydowanie należeć do grzejników szybkich w reakcji, dynamicznych, , precyzyjnych w dawkowaniu drogo wytworzonego ciepła.
Po co, przy minimalnych potrzebach grzewczych coraz to cieplejszych współczesnych domów, pchać do nich główny strumień ciepła poprzez gigantyczną masę wylewki betonowej, wolno reagującą i mało sterowalną. Po co?
Bazę temperaturową można sobie zapewnić ciepłą podłogą, natomiast manewry temperaturą, szybkie startowanie grzania a co ważniejsze, szybkie zatrzymanie grzania, najsprawniej i najtaniej wykonają grzejniki. Tu właśnie otwiera się droga dla pompy ciepła powietrze-wodana działającej zasadzie kaskady.



Moze to pan przeczyta sobie jeszcze raz... W naszym nieprzewidywalnym klimacie najlepiej cieplo budowac....
PC z rozwiazaniem kaskadowym jest po to aby oddac wysokie temp i.e zastapic piece gazowe, weglowe, olejowe i co tam jeszcze funkcjonowalo w systemie wysokich temp. Ta PC nie jest zrobiona z mysla o nowym budownictwie ale istniejacym...
Szybkie manewry temperatura... baza podlogowa podlogowka... szybkie zatrzymanie grzania, najsprawniej i najtaniej wykonają grzejniki ??? :takaemotka:
Juz dzisiaj mozna kupic PC LT i klimakonwektory... ustawic temp, cieszyc sie chlodzeniem latem etc.
Podlogowka + grzejniki i PC z systemem kaskadowym...do 80C*C faktycznie brzmi jak przyszlosc w cieplych nowoczesnych domach i naszym nieprzewidywalnym klimacie... icon_cool.gif
Znaczy PC troszke juz przewiduje bo jak zimniej na zewnatrz to bardziej grzeje... icon_biggrin.gif

Cytat

myślicie kategoriami dnia dzisiejszego a nie jutra...
Wystarczy poczekać zatem na tych, którzy przyjdą jutro..
Natomiast im cieplejszy dom, im mniejsze potrzeby grzewcze, tym precyzyjne dawkowanie ciepła ma większy sens więc czas otworzyć szeroko oczy ,i dobrze się zastanowić co wybrać.



Ale ja nie mialem czasu czekac na tych co przyjda jutro...
Ale nawet jutro w cieplym domu nie widze podlogowki polonczonej z grzejnikami i pompa kaskadowa ktora jest w stanie oddac 80*C icon_biggrin.gif
Jutro beda nam kazac budowac coraz cieplej... w miedzyczasie potrzeba rozwiazan dla istnejacych domow...
nie mniej tych nadal kopcacych z kominow...
A one zadko kiedy maja podlogowke... kaloryfery szybkiego reagowania czy bardzo precyzyjne dawkowanie ciepla...

icon_smile.gif
  • 4 miesiące temu...
Napisano (edytowany)
Cytat

jednostka wewnętrzna podgrzewa wodę energia elektryczną... ile prądu czerpie w ciągu roku? 45 tys. urządzenia + ok. 5-8 tys. robocizna + energia elektryczna... czyzby artykuł był sponsorowany jak większośc?.



Pompę ciepła typu powietrze-woda można kupić w znacznie niższej cenie. 45 tyś. to koszt sporo przesadzony. P
Generalnie średnia cena urządzenia o mocy grzewczej 9kW to jakieś 20-25 tyś. Edytowano przez Redakcja (zobacz historię edycji)
Napisano
Cytat

Pompę ciepła typu powietrze-woda można kupić w znacznie niższej cenie. 45 tyś. to koszt sporo przesadzony.
Generalnie średnia cena urządzenia o mocy grzewczej 9kW to jakieś 20-25 tyś.



Ale oczywiscie ze mozna kupic PC P/W za polowe ceny. Ba, mozna za 1/4

To teraz pokaz taka ktora odda 65 lub 75* i 10kW przy -20* na zewnatrz bez korzystania z grzalek.

Polecam zapoznac sie z roznica pomiedzy PC HT a LT, roznych producentow.
icon_biggrin.gif
Napisano
Wow... zestawienie danych producenta...przy +7* i 35*C na zasilaniu.

A moze by tak sprawdzic ich dane przy -15* Zimniej moze nie z kazda sie da bo niejeden producent ewidetnie nie przewiduje pracy ponizej tej temp lub nie gwarantuje parametrow.
Jak wtedy wyglada oddawana moc... jak wyglada COP gdy zasilanie bedzie 45* a moze i 50*

Ale jestem dobrej mysli i mysle ze kolega nap przedstawi PC za 20000:- ktore pracuja do -20* a moze i -25*
oddaja 10kW i zasila grzejniki... bo w koncu w tym watku jestesmy icon_smile.gif

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Dzień dobry, Jako ekspert marki OSMO chciałbym podzielić się praktycznymi wskazówkami dotyczącymi prawidłowego olejowania tarasu drewnianego. Temat wraca co sezon, a odpowiednie zabezpieczenie drewna jest kluczowe, by cieszyć się jego wyglądem i trwałością przez lata. Dlaczego warto olejować taras? Taras to miejsce narażone na intensywne działanie słońca, deszczu, śniegu i zmian temperatury. Drewno bez odpowiedniego zabezpieczenia zaczyna szarzeć, pękać i chłonąć wilgoć. Olejowanie, szczególnie z użyciem specjalistycznych olejów do drewna zewnętrznego, chroni powierzchnię i pozwala zachować jej naturalne piękno. Oleje OSMO – co je wyróżnia? Produkty OSMO do tarasów, np. OSMO Olej tarasowy, są na bazie naturalnych olejów i wosków roślinnych. W przeciwieństwie do lakierów, nie tworzą szczelnej powłoki, lecz wnikają w drewno, pozwalając mu oddychać. Olej nie łuszczy się i nie wymaga szlifowania przy odnawianiu – wystarczy oczyszczenie i ponowne nałożenie produktu. Krok po kroku: jak olejować taras Przygotowanie powierzchni: Drewno powinno być czyste, suche i odpylone. W przypadku starych powierzchni – zalecamy dokładne mycie oraz szlifowanie papierem o gradacji 80–100. Wybór oleju: OSMO oferuje kilka wariantów olei do tarasów  – zarówno bezbarwne, jak i pigmentowane (np. Bangkirai Teak, Szary). Pigmenty dodatkowo chronią przed promieniowaniem UV. Aplikacja: Olej nakładamy cienką warstwą pędzlem lub aplikatorem (np. OSMO Floor Brush 150 mm). Po 12 godzinach schnięcia można nałożyć drugą warstwę – tylko na surowe drewno. W przypadku renowacji zwykle wystarcza jedna warstwa. Warunki pogodowe: Olejować należy przy temperaturze powyżej +10°C, bez deszczu przez minimum 24h po aplikacji. Pielęgnacja i renowacja Regularna kontrola stanu powłoki – zwłaszcza po zimie – pozwala szybko zareagować. Jeśli kolor blaknie lub powierzchnia traci hydrofobowość, wystarczy ją oczyścić i nałożyć nową warstwę oleju. Chętnie odpowiem na pytania – zarówno dotyczące doboru produktu, jak i techniki aplikacji.   Pozdrawiam serdecznie, Ekspert OSMO 
    • Olej Ochronny UV Osmo 420 to wysokiej jakości preparat przeznaczony do zewnętrznej ochrony drewna. Jego głównym zadaniem jest zabezpieczenie powierzchni drewnianych przed szkodliwym wpływem promieni UV, co zapobiega procesowi szarzenia drewna i wydłuża jego trwałość.   Zastosowanie Powierzchnie pionowe na zewnątrz: drzwi, okna, parapety, wiaty garażowe, fasady drewniane, płoty, pergole, altany. Ochrona przed promieniowaniem UV: spowalnia proces szarzenia drewna o faktor UV 12 w porównaniu z niezabezpieczonym drewnem. Jako powłoka wykończeniowa: na istniejące już powłoki pigmentowe, wydłużając czas pomiędzy koniecznymi pracami renowacyjnymi.  Właściwości Bezbarwna powłoka o jedwabistym połysku: podkreśla naturalny wygląd drewna. Mikroporowata struktura: pozwala drewnu swobodnie oddychać, redukując pęcznienie i kurczenie się drewna. Hydrofobowość: chroni powierzchnię przed wodą i brudem. Odporność na pękanie i łuszczenie: nie pęka, nie łuszczy się, ani nie odpryskuje. Łatwa aplikacja i renowacja: nie wymaga szlifowania ani gruntowania. Skład i bezpieczeństwo Na bazie naturalnych olejów roślinnych: bezpieczny dla zdrowia i środowiska. Zawiera biocydy: chroni przed atakiem pleśni, alg i grzybów. Przeznaczony do użytku zewnętrznego: ze względu na zawartość biocydów.  Aplikacja Przygotowanie powierzchni: drewno musi być czyste, suche i wolne od śladów zmrożenia (maksymalna wilgotność 20%). Narzędzia aplikacyjne: pędzel Osmo lub wałek z mikrofibry. Ilość warstw: dla skutecznej ochrony należy nałożyć 2 warstwy powłoki. Czas schnięcia: ok. 10–12 godzin w normalnych warunkach (23°C / 50% wilgotności względnej). Wydajność: 1 litr wystarcza na pokrycie ok. 18 m² przy jednej warstwie. Uwagi Efekt na białych powierzchniach: ze względu na wysoką zawartość olejów, bezbarwny Olej Ochronny UV może powodować lekkie zażółcenie na białych powierzchniach. Do wykończenia drewna barwionego na biało zaleca się użycie Lazury Olejnej do Ochrony Drewna w kolorze białym (900).  
    • Dzięki za odp.   Mam właśnie bardzo złe przeczucie ze jak przegadam temat z radca to okaże się ze prawo to jedno a urzędy i tak mogą chcieć dokumentów.   Na ten moment nie mam nawet działki - próbuje się rozeznać ogólnie w temacie.   Ogólne informacje da się jakoś znaleźć, ale szukając detali następuje niestety zderzenie ze ścianą.
    • Odpowiedź może być tylko jedna. Metalowe! Może je zniszczyć tylko siła fizyczna. Plastyk zniszczy nawet promieniowanie słoneczne UV.
    • Muszę wymienić rynny i zastanawiam się, czy iść w te plastikowe, czy może zainwestować w metalowe? Plastikowe są tańsze, ale boję się, że słońce i mróz szybko je zniszczą. Metalowe z kolei są droższe, ale podobno niezniszczalne. Jakie macie doświadczenia z jednymi i drugimi? Które rynny są łatwiejsze w montażu i które wymagają mniej konserwacji? Chciałabym podjąć dobrą decyzję, żeby nie żałować za parę lat.
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...