Skocz do zawartości

Remont komina.


Recommended Posts

Napisano
Witam wszystkich .
Proszę o poradę. W starym budynku muszę na prawie płaskim dachu zburzyć i odbudować komin i równocześnie chcę na strychu wyprostować do pionu przewód spalinowy z kotła węglowego (idzie po skosie). W tej chwili komin wentylacyjny z 4 kanałami (obok spalinowego), stanowi jedną bryłę ze spalinowym. Po przeróbce będą 2 osobne kominy oddalone o ok. 40 cm, przy czym większy komin wentylacyjny ma przekrój zbliżony do kwadratu (2 rzędy po 2 kanały). Czy nie będzie to jakoś zaburzać ciągu w kominie dymowym? Potencjalny wykonawca twierdzi że nie, a w sieci nie mogę znaleźć odpowiedzi na to pytanie. A może wentylacyjny zrobić nieco niższy - dotąd nie ma problem z "zaciąganiem" dymu kanałami wentylacyjnymi.
Z góry dziękuję.
Napisano
Cytat

Witam wszystkich .
Proszę o poradę. W starym budynku muszę na prawie płaskim dachu zburzyć i odbudować komin i równocześnie chcę na strychu wyprostować do pionu przewód spalinowy z kotła węglowego (idzie po skosie). W tej chwili komin wentylacyjny z 4 kanałami (obok spalinowego), stanowi jedną bryłę ze spalinowym. Po przeróbce będą 2 osobne kominy oddalone o ok. 40 cm, przy czym większy komin wentylacyjny ma przekrój zbliżony do kwadratu (2 rzędy po 2 kanały). Czy nie będzie to jakoś zaburzać ciągu w kominie dymowym? Potencjalny wykonawca twierdzi że nie, a w sieci nie mogę znaleźć odpowiedzi na to pytanie. A może wentylacyjny zrobić nieco niższy - dotąd nie ma problem z "zaciąganiem" dymu kanałami wentylacyjnymi.
Z góry dziękuję.


Uważam, że powinny być wyprowadzone na tę samą wysokość. Zmniejszenie wysokości kanałów wentylacyjnych zwiększa ryzyko że znajdą się za nisko. Choć jeśli wyloty z tych kanałów są wykonane na boki (na przestrzał) to przyznam, że ryzyko jest wg mnie bardzo małe.
Napisano
Dzięki.
A jeśli chodzi o pierwsze pytanie? Bo czytam że wylot powinien znajdować się "Co najmniej 0,30 m wyżej górnej krawędzi przeszkody dla kominów usytuowanych w odległości mniejszej niż 1,5 m od tej przeszkody", jeśliby przyjąć, że drugi komin to też przeszkoda. Pytam, bo pojawiła się też koncepcja fachowca, by wymurować jeden komin z kilkoma otworami w jednej linii (dymowy i wentylacyjne), a na strychu wyloty tych kanałów wentylacyjnych, które nie są w jednej linii z pozostałymi, połączyć z nowymi kanałami komina rurą wentylacyjną ( po skosie).
Pozdrawiam.
Napisano
Łączenie po skosie o którym pisze Pan na końcu jest niezalecane (może pogorszyć ciąg w kanale kominowym lub wentylacyjnym - szczególnie jeśli byłby to krótki kanał - np obsługujący łazienkę na poddaszu).

Co do uznania komina wentylacyjnego za przeszkodę względem której komin dymowy powinien być co najmniej 30 cm wyżej, to ze świecą szukać kominiarza, który ten przepis (faktycznie istniejący) zinterpretuje w taki niemiły sposób. Ja pozostawiłbym obydwa trzony kominowe na tym samym poziomie, ale dla 100% pewności zaprosiłbym na konsultację rejonowego mistrza kominiarskiego (który później będzie dokonywał odbioru formalnego) i zapytał jakie jest JEGO zdanie.
Napisano
Kilka dni temu mistrz kominiarski zaakceptował rozwiązanie z dwoma osobnymi kominami o tej samej wysokości. Jednak radził, by rozważyć zbudowanie kominów (części nad dachem) z cegły nie klinkierowej, a następnie otynkowanie kominów. Podobno zdarza się, że po kilkudniowych większych opadach deszczu, woda spływa niżej (klinkier ma małą chłonność) i przesiąka przez ściany komina na strychu lub w mieszkaniu. Ponadto klinkier jest "zimny" co jest minusem przy grzaniu węglem " na pół gwizdka" w okresie przejściowym. Co o tym myśleć?
Napisano
Widzę, że nikt nie odpisuje. Ja niestety nie mam doświadczenia z kominami z cegły, jednak słowa "klinkier ma małą chłonność" nie pasują mi do spływania wody deszczowej niżej przez ściany komina do mieszkania czy strychu. Spodziewałbym się takich negatywnych zjawisk właśnie od materiału o wysokiej nasiąkliwości (chłonności).
Napisano
Rzeczywiście. Nie sprecyzowałem, że komin ponad dachem ma być z cegły klinkierowej, na strychu z nowej cegły, chyba klasy 150, a poniżej komin nie będzie odnawiany (kiedyś może zastosuję wkład z blachy nierdzewnej). Może klinkier ponad dachem i na całej długości wkład - to jedyne rozsądne rozwiązanie?
Napisano
Cytat

Rzeczywiście. Nie sprecyzowałem, że komin ponad dachem ma być z cegły klinkierowej, na strychu z nowej cegły, chyba klasy 150, a poniżej komin nie będzie odnawiany (kiedyś może zastosuję wkład z blachy nierdzewnej). Może klinkier ponad dachem i na całej długości wkład - to jedyne rozsądne rozwiązanie?



"Na strychu z nowej cegły chyba klasy 150 " -chyba czerwonej .

Kominiarz jest spostrzegawczy ma rację ale przyczyna leży gdzie indziej .Do budowy kominów z klinkieru ludzie używają cegły kratówki (jest tańsza ) zamiast cegły pełnej .Woda przesącza się fugami przez cegłę i leje się do mieszkania nawet z prawidłowo zrobioną obróbką komina.


A co do sformowania --> "[ Ponadto klinkier jest "zimny" co jest minusem przy grzaniu węglem " na pół gwizdka" w okresie przejściowym. ]"

proszę posłuchać kominiarza jeżeli ma to być komin na paliwo stałe z nowoczesnym kotłem .

Napisano
Cytat

Kominiarz jest spostrzegawczy ma rację ale przyczyna leży gdzie indziej .Do budowy kominów z klinkieru ludzie używają cegły kratówki (jest tańsza ) zamiast cegły pełnej .Woda przesącza się fugami przez cegłę i leje się do mieszkania nawet z prawidłowo zrobioną obróbką komina.



Potwierdzam, jeśli komin ponad dach z cegły klinkierki - to tylko z pełnej , nie bawić się w kratówkę.
Napisano
Cytat

"Na strychu z nowej cegły chyba klasy 150 " -chyba czerwonej .

Kominiarz jest spostrzegawczy ma rację ale przyczyna leży gdzie indziej .Do budowy kominów z klinkieru ludzie używają cegły kratówki (jest tańsza ) zamiast cegły pełnej .Woda przesącza się fugami przez cegłę i leje się do mieszkania nawet z prawidłowo zrobioną obróbką komina.


Bez przesady z tym laniem sie do środka. Przecież te "dziurki" są od krawędzi cegły dość oddalone i fuga a raczej brak fugi spowodowałby lanie się wody.Jeżeli fuga (zresztą wszystko) jest wykonana wg sztuki murarskiej to nie ma prawa przeciekać, ale jak to w życiu bywa mamy takich fachowców jakich mamy (a raczej na jakich sobie zasłużyliśmy ) icon_biggrin.gif A czemu ludzie wybierają kratówkę czy dziurawkę niż pełną? - Bo jest o połowę tańsza od pełnej, a czy gorsza zarazem?

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • u mnie gaz wygrywa - rachunki dużo niższe niż przy indukcji, a gotuję sporo. mam dużą płytę solgaz optimex 4+2 i bardzo sobie chwalę. wygląda nowocześnie, gotuje się na szkle, więc łatwo się czyści, a dzięki technologii bezpłomieniowej gaz zużywa się dużo mniej niż w tradycyjnych palnikach.
    • Bedzie 12-14 cm perlitu wsypane w podloge. Rurki nie beda zalane jastrychem. Plan jest polozyc na  legarach plyty włóknowo-cementowe lub włóknowo-gipsowej dla usztywnienia i  wzmocnienie podloza, nastepnie plyty farmacel 25 lub dfe *jak na zdjeciu* wloknowo-gipsowe powrotne na calej powierzchni zeby weszko mi rurek w spirale co 10 cm. potem hydroizolacja i terakota. jest maly grzejniczek ok 60x60 jedno plytowy. woda do niego trafia goraca, niewiem pewnie ze 60 st.    Bedzie tam brodzik kompozutowy schedpol ktory raczej bedzie izolowal cieplo z podlogowki.    niestety elektryczna mata potrzebuje pradu ktory tani nie jest
    • Dzień dobry, Robię generalny remont na poddaszu 22 letniego domu parterowego o powierzchni poddasza 140mkw po podłodze, dachu wielospadowym ze słupami i dachówką betonową na 390mkw. W związku z tym usunąłem wylewkę i styropian i chce upewnic sie ze nie bede musial kuć nowej. Generalnie mimo braku dykatacji na takiej powierzchni strop wygląda dobrze poza jednym fragmentem jak na zdjęciu. Wydaje mi się, że to jakoś wzmacniano przed pierwszą wylewką? Co to jest? Widzę że i tak pęknięcie poszło i zrobiło się takie U. Czy tam coś trzeba dodatkowo wzmacniać? Niby stoi 20 lat dom, ale będzie podłogówka i 2 cm wyżej wylewki i nowe ścianki GK, meble, płytki zamiast paneli, więc trochę wagi dojdzie. Ponadto zauważyłem że ktoś beztrosko sobie wykuł wzmocnienie stropu i tak zostawił. Teraz mam szanse to jakoś wzmocnić bo prętów nie przeciął a naprężenia tam będą ściskające. Czym to uzupełnić? Gotowa masa naprawcza wymieszana z kamieniami? To jest aż 5cm głębokie. Nie sypie się, trzeba gruntować? Poza tym w narożnikach domu widzę pęknięcia po przekątnej. Chyba mniej niebezpieczne, ale czy na pewno? Szkoda, że nie pomyśleli o dylatacji!
    • Od dołu folia paroizolacyjna bezpośrednio pod płyty g-k, chociaż jeżeli zaraz nad nimi jest OSB to i tak para wodna zbytnio przez nią nie przejdzie. Bardziej mnie zastanawia całość od góry, bo skuteczność wentylacji przestrzeni z wełną będzie bardzo słaba, gdy zostawimy 2 cm poziomej szczeliny pomiędzy wełną i płytą OSB, płyty też rozsuniemy po 2 m. Bezpieczniej byłoby od góry ułożyć deski i pomiędzy nimi zrobić odstępy po 2 cm. Płyty to jest jednak duża ciągłą powierzchnia. 
    • Po pierwsze, skoro to podłoga na legarach to jak wygląda sprawa z konstrukcją i izolacją tej podłogi? Ile tam jest lub będzie izolacji? Czy rurki mają być zalane w warstwie jastrychu? Po drugie, skoro w tej łazience jest dość chłodno to czym jest teraz ogrzewana? Jakimś grzejnikiem? Na ile gorąca woda do niego trafia? Wtedy będzie można ocenić jaką ma moc. Po trzecie, mam nadzieję, że podłogówka ma tu uzupełniać ogrzewanie grzejnikiem, nie je całkowicie zastąpić? Bo prawdopodobnie w takiej słabo izolowanej łazience nie będzie w stanie tego zrobić. Ta łazienka jest mała, powierzchni z podłogówką będzie tam więc ok. 1,5 m2. Nawet naprawdę mocno grzejąca podłoga (jak na podłogówkę) nie odda więc do pomieszczenia więcej jak ok. 200-300 W mocy. To mało, jako jedyne źródło ciepła się nie sprawdzi. Przy okazji, dlaczego nie zaplanowano ogrzewania pod prysznicem? Po czwarte, nie wiem czy warto w takiej łazience męczyć się z robieniem wodnej podłogówki. Efekt ciepłej podłogi z powodzeniem zapewniłaby tam elektryczna mata pod płytkami. 
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...