Skocz do zawartości

Docieplenie kanałów wentylacyjnych


Recommended Posts

Napisano
Witam.
Proszę o poradę expertów!
Cała instalacja wentylacji będzie rozłożona na poddaszu, które jest nieocieplone. Sztywne rury będą miały ocieplenie 5 cm Klimafixu czy coś takiego. Chcę te rury docieplić i tu jest problem. Jak docieplić i czym? Myślałem żeby porobić kanały ze styropianu lub nakryć matami wełny i dać paraizolację. A może otulić wełną i folią?

SOrki za dublowanie postu.
Napisano
  Cytat

Witam.
Proszę o poradę expertów!
Cała instalacja wentylacji będzie rozłożona na poddaszu, które jest nieocieplone. Sztywne rury będą miały ocieplenie 5 cm Klimafixu czy coś takiego. Chcę te rury docieplić i tu jest problem. Jak docieplić i czym? Myślałem żeby porobić kanały ze styropianu lub nakryć matami wełny i dać paraizolację. A może otulić wełną i folią?

SOrki za dublowanie postu.

Rozwiń  

Nie robi się na sztywnych rurach. Będzie słychać, nie ma też odpowiednich średnic. Optymalna ( najcichsza i najmniejsze straty i opory ) predkość to 2 do 5 m/sek
Napisano
  Cytat

Nie robi się na sztywnych rurach. Będzie słychać, nie ma też odpowiednich średnic. Optymalna ( najcichsza i najmniejsze straty i opory ) predkość to 2 do 5 m/sek

Rozwiń  

Panie Tomaszu to na jakich rurach się robi? I jak te pana rury ocieplić? A na Klimaverze można zrobić wentylację? Będzie to wystarczające ocieplenie na nieogrzewanym poddaszu?
Napisano
  Cytat

4 pokoje. Trudny wybór co do centrali, każdy swoje chwali. Jaką pan poleca?
I co z tym ociepleniem kanałow?

Rozwiń  

Tu nie chodzi o firmę a o o m3/h - jeżeli założy Pan centralę 300m3/h i zrobi 5 nawiewów ( dwa do salonu) to wyjście z centrali ma d=127mm. - to około 130cm2 : 5 =26cm2 czyli skrzynka rozdzielcza na 127 / 5 x 60mm i kanały 60mm.
Napisano
  Cytat

Chcę te rury docieplić i tu jest problem. Jak docieplić i czym? ..... A może otulić wełną i folią?

Rozwiń  


Dobry rezultat daje otulenie wełną + pokrycie (owinięcie) folią spożywczą np.: http://www.bdsklep.pl/product-pol-6763-YOR...wnosci-20m.html
Zabezpiecza to wełnę a jednocześnie tworzy jej „mocowanie” wokół rury (kanału) – doskonale chroni przed gryzoniami.
Ze względu choćby na gryzonie, styropian raczej odpada.
Napisano
  Cytat

Panie Tomaszu to na jakich rurach się robi? I jak te pana rury ocieplić? A na Klimaverze można zrobić wentylację? Będzie to wystarczające ocieplenie na nieogrzewanym poddaszu?

Rozwiń  

Miękkie kanały kupuje się ocieplone, można je jeszcze wełną przykryć. Climawera płyty są do przemysłowych wentylacji.
Ale jak Panu uda się wyciąć 5cm/6cm to może Pan robić kanały i z tych płyt.
Napisano
a ile tej wełny dać, aby nie było strat ciepła na nieocieplanym poddaszu?

  Cytat

Miękkie kanały kupuje się ocieplone, można je jeszcze wełną przykryć. Climawera płyty są do przemysłowych wentylacji.
Ale jak Panu uda się wyciąć 5cm/6cm to może Pan robić kanały i z tych płyt.

Rozwiń  

Miękie kanały jak się przykryje wełną to się raczej zduszą, a także wzrosną opory i nie jest to trwała instalacja.
Napisano
Bo takie kanały należy izolować miękką wełną.
Pokrycie stosunkowo delikatna folią też nie „odkształci” kanałów.
Sam osobiście jestem zwolennikiem dobrego ocieplenia kanałów na nieogrzewanym poddaszu – choćby ze względu na okres letni.
Napisano
  Cytat

Bo takie kanały należy izolować miękką wełną.
Pokrycie stosunkowo delikatna folią też nie „odkształci” kanałów.
Sam osobiście jestem zwolennikiem dobrego ocieplenia kanałów na nieogrzewanym poddaszu – choćby ze względu na okres letni.

Rozwiń  

Jeżeli dam sztywne kanały i 10 cm wełny czy to wystarczy w okresie zimowym -15 i letnim +60?
Napisano
  Cytat

a ile tej wełny dać, aby nie było strat ciepła na nieocieplanym poddaszu?

Miękie kanały jak się przykryje wełną to się raczej zduszą, a także wzrosną opory i nie jest to trwała instalacja.

Rozwiń  

Od 20 lat się nie "zdusiły" i nie widać śladów degradacji--- skąd takie doświadczenia? Sztywne kanały będą za szerokie - straty ciepła i możliwe szumy) oraz mniej tłumią. – ale proszę – można eksperymentować, na poddaszu zawsze można potem wymienić.

Napisano (edytowany)
Gdzie zostało napisane , że Climaver stosuje się tylko w instalacjach przemysłowych? W Stanach Zjed. i Kanadzie Climaver stosuje się do ogrzewania nadmuchowego i wentylacji w budynkach mieszkalnych.
Żadna porządna firma nie wykona instalacji na miekich kanałach jakie pan zakłada. M.in. o tym pisał pan Maciej Kosowski tu na forum.
Oczywiście, jeżeli źle dobierzemy średnicę w kanałach sztywnych to może być głośno. Edytowano przez felix33 (zobacz historię edycji)
Napisano
  Cytat

Gdzie zostało napisane , że Climaver stosuje się tylko w instalacjach przemysłowych? W Stanach Zjed. i Kanadzie Climaver stosuje się do ogrzewania nadmuchowego i wentylacji w budynkach mieszkalnych.
Żadna porządna firma nie wykona instalacji na miekich kanałach jakie pan zakłada. M.in. o tym pisał pan Maciej Kosowski tu na forum.
Oczywiście, jeżeli źle dobierzemy średnicę w kanałach sztywnych to może być głośno.

Rozwiń  

Proszę podać firmy robiące na sztywnych kanałach. Szanowny panie ogrzewanie to nie wentylacja - tam idzie 10x tyle powietrza . Może Pan robić z Clima tylko ciężko wyciąć kanały 5/6 cm Problem jest też ze skrzynką rozdzielczą. A Pan maciek Kosowski... zapewne się już do miękkich przekonał.
Napisano (edytowany)
Panie Tomaszu mieliśmy okazję kiedyś rozmawiać i w wielu zagadnieniach ma Pan rację, w niektórych nie. Nie dopuszcza Pan myśli, że jak ktoś robi inaczej niż Pan, to może być to dobrze zrobione. Jest tu na forum wielu przedstawicieli firm, które robią wentylację, więc mogą się wypowiedzieć czy wentylacja powinna być zrobiona na kanałach miękich (flexach). A co np. z oporami? Z tego, co sie orientuję swoim klientom oferują wentylację na kanałach sztywnych. Może się mylę.
Jest firma, w naszym pięknym kraju, która robi wentylację na Climav. i im to wychodzi.
Jak Pan zrobił tyle tysięcy wentylacji bez projektu, co Pan sam mówi, to może jakieś zdjęcia jak to powinno być zrobione. Sam popatrzę, bo chcę mięć u siebie sprawną wentylację.
Pozdrawiam. Edytowano przez felix33 (zobacz historię edycji)
Napisano
  Cytat

Prowadzonych na nieocieplonym poddaszu? icon_eek.gif

Rozwiń  


Nie oczywiście w kopule która będzie ocieplona. Na nieocieplonym to musi być. Jeśli poddasze jest nieużytkowe to wszystko bym przykrył po prostu wełną o znacznej grubości.
Napisano
  Cytat

Panie Tomaszu mieliśmy okazję kiedyś rozmawiać i w wielu zagadnieniach ma Pan rację, w niektórych nie. Nie dopuszcza Pan myśli, że jak ktoś robi inaczej niż Pan, to może być to dobrze zrobione. Jest tu na forum wielu przedstawicieli firm, które robią wentylację, więc mogą się wypowiedzieć czy wentylacja powinna być zrobiona na kanałach miękich (flexach). A co np. z oporami? Z tego, co sie orientuję swoim klientom oferują wentylację na kanałach sztywnych. Może się mylę.
Jest firma, w naszym pięknym kraju, która robi wentylację na Climav. i im to wychodzi.
Jak Pan zrobił tyle tysięcy wentylacji bez projektu, co Pan sam mówi, to może jakieś zdjęcia jak to powinno być zrobione. Sam popatrzę, bo chce mięć u siebie sprawną wentylację.
Pozdrawiam.

Rozwiń  

Szanowny Panie, są TO JEST WENTYLACJA DOMOWA i to z odzyskiem ciepła, są pewne priorytety projektowe np. straty ciepła, poziom szumów, koszt...
-Zacznijmy od (osławionych oporów ) - W domach jednorodzinnych najczęściej spotykamy centrale fi 200 do 500m3/h
Pisanie o oporach na kanałach to nieporozumienie. Może wyjaśnię - Ma Pan rurkę 1 cal w którą ścieka kondensat z wentylacji w ilości - kap... kap... kap... i teraz zredukował Pan w/w rurkę o połowę do 1/2 cala. Czy to ma wpływ na opór???
- najważniejsze założenie projektowe OPTYMALNA ( czyli najlepsza) PRĘDKOŚĆ W KANAŁACH TO OD 2m/sek. DO 5 m/sek
Przy takiej prędkości
- opory są najmniejsze
- straty ciepła minimalne ( większa średnica to większy radiator i dłuższy czas przebywania powietrza)
- NAJNIŻSZY POZIOM SZUMÓW
- łatwiejszy montaż
- niższa cena materiału.

Jak Pan widzi - wystarczy zapoznać się z podręcznikiem fizyki i podstawić do wzorów .

Tu nie ma dowolności OPTIMUM TO OPTIMUM. I fakt, że w Polsce jest wiele firm, które nie znają założeń projektowych nie jest dla mnie zobowiązujący. Gdyby było kilka przedziałów prędkości optymalnych – zapewne byłaby dowolność wyboru. A tak – nie ma ani jednego argumentu za grubszymi niż optymalne kanały.
Gość arturo72
Napisano
  Cytat

A jakieś zdjęcia Pana instalacji optymalnej można zobaczyć?

Rozwiń  

Każdy może sobie wyobrazić lub wyliczyć,to nic trudnego,nie trzeba oglądać icon_wink.gif
Ja tak sobie wyobraziłem i nawet nieźle mi to wyszło,przepływ ok.2,5m/s icon_smile.gif
Skrzynka rozprężna,kanały 75mm.
Mnie przekonały takie zdjęcia z realizacji:
Brak obrazka
Brak obrazka
Brak obrazka
Czyż nie wygląda to lepiej i ładniej i mniej skomplikowanie od spiro ?
Napisano
T są akurat instalacje prowadzone w podłodze - tu izolacja dodatkowa kanałów nie jest konieczna. Na zdj. nasze realizacje w podłodze. I przekroje kanałów wentylacyjnych 50mm 60 mm i 70 mm
Przeważnie jednak robimy na miękkich izolowanych 60-tkach i 80 -tkach

DSC01446.jpg

DSC01446.jpg

Napisano
Panie Tomaszu, co to są za zdjęcia? Wszędzie je pan wlkeja. Na tyle tysięcy zrobionych instalacji nie ma pan innych zdjęć? Czy jakieś realizacje na poddaszu Pan ma? Jak Pan ociepla te kanały? Proszę pokazać jakieś konkretne zdjęcia, jestem ciekaw jak to Pan robi.
Pozdrawiam.
Napisano
  Cytat

Panie Tomaszu, co to są za zdjęcia? Wszędzie je pan wlkeja. Na tyle tysięcy zrobionych instalacji nie ma pan innych zdjęć? Czy jakieś realizacje na poddaszu Pan ma? Jak Pan ociepla te kanały? Proszę pokazać jakieś konkretne zdjęcia, jestem ciekaw jak to Pan robi.
Pozdrawiam.

Rozwiń  

Wszystkie instalacje są podobne, robi się zdjęcia na początku... po 20 latach już się nie ma czym podniecać. Izolując strop izoluje Pan kanały. Instalacja nie nasza i nasza - czym się nasza różni ? mamy czarne elementy własnej produkcji.

DSC01446.jpg

DSC01446.jpg

Napisano (edytowany)
  Cytat

Wszystkie instalacje są podobne, robi się zdjęcia na początku... po 20 latach już się nie ma czym podniecać. Izolując strop izoluje Pan kanały. Instalacja nie nasza i nasza - czym się nasza różni ? mamy czarne elementy własnej produkcji.

Rozwiń  

Estetyczna instalacja. Jak Pan izoluje te kanały na poddaszu nieocieplonym? Przykrywa wełną?
Takie kanały jeżeli nie są zaizolowane nawet na poddaszu, które jest ocieplone ale nieogrzewane generują duże straty i z odzysku ciepła nici. Edytowano przez felix33 (zobacz historię edycji)
Gość arturo72
Napisano
  Cytat

a gdyby nie wyszło?

Rozwiń  

Tzn ?? Co ma nie wyjść ? Wyobraźnia zadziałała dobrze icon_smile.gif
240m3/h,skrzynka rozprężna,8 kanałów,długości porównywalne...

  Cytat

Estetyczna instalacja

Rozwiń  

No i to przede wszystkim przeważyło u mnie,druga sprawa to to,że można samemu bez wielkich umiejętności położyć takie kanały.
Napisano
  Cytat

Estetyczna instalacja. Jak Pan izoluje te kanały na poddaszu nieocieplonym? Przykrywa wełną?
Takie kanały jeżeli nie są zaizolowane nawet na poddaszu, które jest ocieplone ale nieogrzewane generują duże straty i z odzysku ciepła nici.

Rozwiń  

Szanowny Panie - zupełnie nie rozumiem Pana pytań. Przecież napisałem wyraźnie TO JEST INSTALACJA W PODŁODZE. Skąd u Pana poddasze! ? W poddaszy używamy miękkich kanałów izolowanych 80 i 60 mm, które też przykrywamy wełną.
Napisano
  Cytat

Szanowny Panie - zupełnie nie rozumiem Pana pytań. Przecież napisałem wyraźnie TO JEST INSTALACJA W PODŁODZE. Skąd u Pana poddasze! ? W poddaszy używamy miękkich kanałów izolowanych 80 i 60 mm, które też przykrywamy wełną.

Rozwiń  

To łączy Pan w instalacji kanały elastyczne z kanałami miękkimi izolowanymi jeżeli jest taka potrzeba? Elastyczne w podłodze a miękkie na poddaszu.
  • 1 rok temu...
Napisano
witam Czy możecie mi Panowie poradzić-- jak wykonać dodatkowy komin wentylacyjny mam na myśli rurę 150 mm i wyprowadzić ją ponad dach domu, ino nie wiem jak wysoko ponad kalenice-ma on wystawać ? ,a czy trzeba go ocieplić ? bo czytałem ze tak, ale jak to zrobić ponad dachem by to bylo trwale ,dzieki za rady

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Dzień dobry, Jako ekspert marki OSMO chciałbym podzielić się praktycznymi wskazówkami dotyczącymi prawidłowego olejowania tarasu drewnianego. Temat wraca co sezon, a odpowiednie zabezpieczenie drewna jest kluczowe, by cieszyć się jego wyglądem i trwałością przez lata. Dlaczego warto olejować taras? Taras to miejsce narażone na intensywne działanie słońca, deszczu, śniegu i zmian temperatury. Drewno bez odpowiedniego zabezpieczenia zaczyna szarzeć, pękać i chłonąć wilgoć. Olejowanie, szczególnie z użyciem specjalistycznych olejów do drewna zewnętrznego, chroni powierzchnię i pozwala zachować jej naturalne piękno. Oleje OSMO – co je wyróżnia? Produkty OSMO do tarasów, np. OSMO Olej tarasowy, są na bazie naturalnych olejów i wosków roślinnych. W przeciwieństwie do lakierów, nie tworzą szczelnej powłoki, lecz wnikają w drewno, pozwalając mu oddychać. Olej nie łuszczy się i nie wymaga szlifowania przy odnawianiu – wystarczy oczyszczenie i ponowne nałożenie produktu. Krok po kroku: jak olejować taras Przygotowanie powierzchni: Drewno powinno być czyste, suche i odpylone. W przypadku starych powierzchni – zalecamy dokładne mycie oraz szlifowanie papierem o gradacji 80–100. Wybór oleju: OSMO oferuje kilka wariantów olei do tarasów  – zarówno bezbarwne, jak i pigmentowane (np. Bangkirai Teak, Szary). Pigmenty dodatkowo chronią przed promieniowaniem UV. Aplikacja: Olej nakładamy cienką warstwą pędzlem lub aplikatorem (np. OSMO Floor Brush 150 mm). Po 12 godzinach schnięcia można nałożyć drugą warstwę – tylko na surowe drewno. W przypadku renowacji zwykle wystarcza jedna warstwa. Warunki pogodowe: Olejować należy przy temperaturze powyżej +10°C, bez deszczu przez minimum 24h po aplikacji. Pielęgnacja i renowacja Regularna kontrola stanu powłoki – zwłaszcza po zimie – pozwala szybko zareagować. Jeśli kolor blaknie lub powierzchnia traci hydrofobowość, wystarczy ją oczyścić i nałożyć nową warstwę oleju. Chętnie odpowiem na pytania – zarówno dotyczące doboru produktu, jak i techniki aplikacji.   Pozdrawiam serdecznie, Ekspert OSMO 
    • Olej Ochronny UV Osmo 420 to wysokiej jakości preparat przeznaczony do zewnętrznej ochrony drewna. Jego głównym zadaniem jest zabezpieczenie powierzchni drewnianych przed szkodliwym wpływem promieni UV, co zapobiega procesowi szarzenia drewna i wydłuża jego trwałość.   Zastosowanie Powierzchnie pionowe na zewnątrz: drzwi, okna, parapety, wiaty garażowe, fasady drewniane, płoty, pergole, altany. Ochrona przed promieniowaniem UV: spowalnia proces szarzenia drewna o faktor UV 12 w porównaniu z niezabezpieczonym drewnem. Jako powłoka wykończeniowa: na istniejące już powłoki pigmentowe, wydłużając czas pomiędzy koniecznymi pracami renowacyjnymi.  Właściwości Bezbarwna powłoka o jedwabistym połysku: podkreśla naturalny wygląd drewna. Mikroporowata struktura: pozwala drewnu swobodnie oddychać, redukując pęcznienie i kurczenie się drewna. Hydrofobowość: chroni powierzchnię przed wodą i brudem. Odporność na pękanie i łuszczenie: nie pęka, nie łuszczy się, ani nie odpryskuje. Łatwa aplikacja i renowacja: nie wymaga szlifowania ani gruntowania. Skład i bezpieczeństwo Na bazie naturalnych olejów roślinnych: bezpieczny dla zdrowia i środowiska. Zawiera biocydy: chroni przed atakiem pleśni, alg i grzybów. Przeznaczony do użytku zewnętrznego: ze względu na zawartość biocydów.  Aplikacja Przygotowanie powierzchni: drewno musi być czyste, suche i wolne od śladów zmrożenia (maksymalna wilgotność 20%). Narzędzia aplikacyjne: pędzel Osmo lub wałek z mikrofibry. Ilość warstw: dla skutecznej ochrony należy nałożyć 2 warstwy powłoki. Czas schnięcia: ok. 10–12 godzin w normalnych warunkach (23°C / 50% wilgotności względnej). Wydajność: 1 litr wystarcza na pokrycie ok. 18 m² przy jednej warstwie. Uwagi Efekt na białych powierzchniach: ze względu na wysoką zawartość olejów, bezbarwny Olej Ochronny UV może powodować lekkie zażółcenie na białych powierzchniach. Do wykończenia drewna barwionego na biało zaleca się użycie Lazury Olejnej do Ochrony Drewna w kolorze białym (900).  
    • Dzięki za odp.   Mam właśnie bardzo złe przeczucie ze jak przegadam temat z radca to okaże się ze prawo to jedno a urzędy i tak mogą chcieć dokumentów.   Na ten moment nie mam nawet działki - próbuje się rozeznać ogólnie w temacie.   Ogólne informacje da się jakoś znaleźć, ale szukając detali następuje niestety zderzenie ze ścianą.
    • Odpowiedź może być tylko jedna. Metalowe! Może je zniszczyć tylko siła fizyczna. Plastyk zniszczy nawet promieniowanie słoneczne UV.
    • Muszę wymienić rynny i zastanawiam się, czy iść w te plastikowe, czy może zainwestować w metalowe? Plastikowe są tańsze, ale boję się, że słońce i mróz szybko je zniszczą. Metalowe z kolei są droższe, ale podobno niezniszczalne. Jakie macie doświadczenia z jednymi i drugimi? Które rynny są łatwiejsze w montażu i które wymagają mniej konserwacji? Chciałabym podjąć dobrą decyzję, żeby nie żałować za parę lat.
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...