Skocz do zawartości

Wymiennik gruntowy pod domem


zaborca

Recommended Posts

Witam

Czy ktoś z Was ma (miał) doświadczenia z wymiennikiem gruntowym do rekuperacji, zlokalizowanym w zasypanej piwnicy? Dom jest na etapie projektowania i zastanawiamy się czy takie rozwiązanie ma sens i jest prawidłowe. Na pewno trzeba zaprojektować skuteczną izolację aby podłoga nad wymiennikiem nie przemarzała zimą, kiedy będzie wciągane powietrze np. -25 stopni.
Proszę o opinie, sugestie, odnośniki...

DSC01446.jpg


W załączeniu bardzo ogólny szkic.
Pozdrawiam
Link do komentarza
Cytat

Witam

Czy ktoś z Was ma (miał) doświadczenia z wymiennikiem gruntowym do rekuperacji, zlokalizowanym w zasypanej piwnicy? Dom jest na etapie projektowania i zastanawiamy się czy takie rozwiązanie ma sens i jest prawidłowe. Na pewno trzeba zaprojektować skuteczną izolację aby podłoga nad wymiennikiem nie przemarzała zimą, kiedy będzie wciągane powietrze np. -25 stopni.
Proszę o opinie, sugestie, odnośniki...[attachment=8148:piwnica.jpg]
W załączeniu bardzo ogólny szkic.
Pozdrawiam


Czy wie Pan ile kW będzie brał z gruntu Pana wymiennik? Radziłbym od tego zacząć.
Link do komentarza
Cytat

Czy wie Pan ile kW będzie brał z gruntu Pana wymiennik? Radziłbym od tego zacząć.


Nie wiem, dom jest na etapie projektowania, jak tylko ustalone zostaną rzuty jedziemy do usługodawcy od rekuperacji. Tak na marginesie: może polecacie jakiegoś dobrego wykonawcę z Trójmiasta ?

@T. Brzęczkowski: W opisanym przypadku chodzi mi raczej o to czy takie rozwiązanie jest z gruntu właściwe, czy czasem nie ma w nim jakiegoś ukrytego babola, który dyskwalifikuje całą koncepcję, tak jak to czasem bywa. Większość realizacji GWC o jakich się czyta w źródłach jest poza domem... Edytowano przez zaborca (zobacz historię edycji)
Link do komentarza
Cytat

Nie wiem, dom jest na etapie projektowania, jak tylko ustalone zostaną rzuty jedziemy do usługodawcy od rekuperacji. Tak na marginesie: może polecacie jakiegoś dobrego wykonawcę z Trójmiasta ?

@T. Brzęczkowski: W opisanym przypadku chodzi mi raczej o to czy takie rozwiązanie jest z gruntu właściwe, czy czasem nie ma w nim jakiegoś ukrytego babola, który dyskwalifikuje całą koncepcję, tak jak to czasem bywa. Większość realizacji GWC o jakich się czyta w źródłach jest poza domem...


Projekt domu do pytania nic nie wnosi.
Dla komfortu i zdrowia wentylacja ma dać około 20m3/h na osobę - mocniejsza - będzie zbyt sucho -słabsza... wiadomo
80 m3/h ogrzane o 15 st. C to niecałe 0.5kW - Ile dni w roku będzie poniżej -10?
Nie martwiłbym się więc przemarzaniem.
Druga kwestia.... gwc podgrzewa powietrze przed rekuperatorem ! Czyli jeżeli wymiennik w reku ma 90% to z gwc skorzystamy tylko 50W!!!!! A ponieważ gwc zwiększy minimalnie zużycie prądu przez wentylatory( i to im więcej zakrętów tym gorzej) - to powstrzymywałbym sie od huraoptymizmu i oszczędnościach na gwc.
Link do komentarza
Zeszly rok pokazal ze moze byc roznie a domu nie budujemy na ten rok ale zazwyczaj na wiele lat (i zim).
Czy TB zagwarantuje ze poprzednia zima nie powtorzy sie? NIE
Nie wspomne o cieplych (upalnych) sezonach letnich. Z GWC nie zrobi sie klimatyzacji, ale przy odrobinie "kombinacji" mozna miec znacznie chlodniej w domku.
Sprawdzone na moim GWC zwirowym pod podloga garazu.
Okna (te naslonecznione) w okresie najsilniejszych upalow lekko przysloniete, pozamykane i wentylacja czasami wlaczana na II lub III biegu -normalnie na I pracuje.
Zima jednak cos daje WC, nie ma takich roznic temperatur. W najsilniejsze mrozy (-27 czy -28*C) mialem za GWC 0*C - na wejsciu do centrali.

W temacie to zbytnoio nie pomoge bo nie kombinowalem z piwnica.

Pzdr.
Link do komentarza
Tak wiem, ale zasypaa piwnica to sciany i podloga (normalnie izolowana termicznie) tyle ze zamiast "powietrza" jest ziemia/piach. Ja mam otwarte w dol - ponizej GWC jest juz grunt, nic pomiedzy nie ma.
Wg mnie czym mniej "dupereli" oddziela grunt od instalacji GWC tym lepszy zysk mamy -chyba ze sie myle?

Pzdr. Edytowano przez piwopijca (zobacz historię edycji)
Link do komentarza
Cytat

Zeszly rok pokazal ze moze byc roznie a domu nie budujemy na ten rok ale zazwyczaj na wiele lat (i zim).
Czy TB zagwarantuje ze poprzednia zima nie powtorzy sie? NIE
Nie wspomne o cieplych (upalnych) sezonach letnich. Z GWC nie zrobi sie klimatyzacji, ale przy odrobinie "kombinacji" mozna miec znacznie chlodniej w domku.
Sprawdzone na moim GWC zwirowym pod podloga garazu.
Okna (te naslonecznione) w okresie najsilniejszych upalow lekko przysloniete, pozamykane i wentylacja czasami wlaczana na II lub III biegu -normalnie na I pracuje.
Zima jednak cos daje WC, nie ma takich roznic temperatur. W najsilniejsze mrozy (-27 czy -28*C) mialem za GWC 0*C - na wejsciu do centrali.

W temacie to zbytnoio nie pomoge bo nie kombinowalem z piwnica.

Pzdr.


Nie napisałem, ze gwc nic nie daje. Zgadzam się z Panem -
Cytat

jednak cos daje

Nie pisałem, żeby nie robić gwc - sami robimy - chodzi mi tylko by:
- nie wiązać z gwc wielkich nadziei na grzanie i chłodzenie.
- by nie robić większego niż może go wykorzystać planowana wentylacja

Co do chłodzenia - jest Pan nie konsekwentny...
Cytat

Z GWC nie zrobi sie klimatyzacji

i dalej...
Cytat

mozna miec znacznie chlodniej w domku


- otóż Szanowny Panie na ogół wentylacja w upały nie wyciągnie więcej z gwc jak 2 kW - co po podzieleniu na 5-7 anemostatów i uwzględnieniu strat na dystrybucji, jest ilością znikomą. Może to być ledwie odczuwalne - ale w domach dobrze izolowanych - Przy symbolicznych 15 cm styropianu w ścianie i 30 wełny w dachu - to raczej płonna nadzieja na "znacznie chłodniej"
Co do zagwarantowania zim… Szanowny Panie od 20 lat podaję, że izolacja termiczna zaczyna się od 30 cm styropianu od gruntu, 30 cm wełny w ścianie, 50 cm w dachu… To daje ogromne korzyści i zimą i latem – a tu na forum ( może Pan to sprawdzić) więcej miejsca poświęca się „cudownemu gwc niż izolacji. A wręcz minimalną grubość izolacji zwalcza się. "Miej proporcjum mocium Panie"
Link do komentarza
Otoz drogi Panie TB w moje wypowiedzi w tej kwestii sa konsekwentne.
Napisalem ze schlodzi dom ale nie bedzie to klimatyzacja.
Nie wiem co tutaj jest niejasnego?
Ludzie mysla, ze GWC to taka "darmowa" klimatyzacja, temu chce zaprzeczyc. Jednak niektorzy podaja ze GWC nie schlodzi wogole domu, tutaj tez zaprzeczam.
Calosc sprowadza sie do tego, ze czym lepiej izolowany dom tym wieksze korzysci z GWC latem. Niestety, jak Pan zapewne wie mozna dawac i 0,5m na sciany styropianu a niewiele to pomoze jesli sloneczko latem grzeje nam prosto w przeszklenia.
To nie sa teorie, to sa juz sprawdzone elementy zycia.
Ja zalozylem sobie rolety zewnetrzne i moge okna przyslonic w upalne dni, nie jest to jednak regula u innych inwestorow.

Wniosek, trzeba dom budowac kompleksowo a nie wybierac niektore tylko rozwiazania -bo akurat kolega ma etc...
Jeszcze jedno, GWC odpowiednio wykonane ne zwieksza zuzycia en. elektrycznej centrali wentylacyjnej i dodatkowo jest w stanie schlodzic dom latem. Nie nalezy jednak liczyc na temperatury takie, jakie osiaga klimatyzator.
Moglem porownac temperatury (komfort) w mieszkaniu bez GWC i w domu z GWC tego samego dnia, jest roznica i to znaczna icon_smile.gif

Pzdr.
Link do komentarza
Cytat

Otoz drogi Panie TB w moje wypowiedzi w tej kwestii sa konsekwentne.
Napisalem ze schlodzi dom ale nie bedzie to klimatyzacja.
Nie wiem co tutaj jest niejasnego?
Ludzie mysla, ze GWC to taka "darmowa" klimatyzacja, temu chce zaprzeczyc. Jednak niektorzy podaja ze GWC nie schlodzi wogole domu, tutaj tez zaprzeczam.
Calosc sprowadza sie do tego, ze czym lepiej izolowany dom tym wieksze korzysci z GWC latem. Niestety, jak Pan zapewne wie mozna dawac i 0,5m na sciany styropianu a niewiele to pomoze jesli sloneczko latem grzeje nam prosto w przeszklenia.
To nie sa teorie, to sa juz sprawdzone elementy zycia.
Ja zalozylem sobie rolety zewnetrzne i moge okna przyslonic w upalne dni, nie jest to jednak regula u innych inwestorow.

Wniosek, trzeba dom budowac kompleksowo a nie wybierac niektore tylko rozwiazania -bo akurat kolega ma etc...
Jeszcze jedno, GWC odpowiednio wykonane ne zwieksza zuzycia en. elektrycznej centrali wentylacyjnej i dodatkowo jest w stanie schlodzic dom latem. Nie nalezy jednak liczyc na temperatury takie, jakie osiaga klimatyzator.
Moglem porownac temperatury (komfort) w mieszkaniu bez GWC i w domu z GWC tego samego dnia, jest roznica i to znaczna icon_smile.gif

Pzdr.


Jestem zwolennikiem rolet czy okiennic ! Dają one wiecej niż gwc... a ile się o nich pisze?
Cytat

GWC odpowiednio wykonane ne zwieksza zuzycia en. elektrycznej centrali wentylacyjnej


Cudów to nie ma... na liczniku - fakt - nie zwiększa - bo spada wydatek. Gdyby przeliczać na m3/h - to by zwiększyło.
Link do komentarza
Cytat

Co do zagwarantowania zim… Szanowny Panie od 20 lat podaję, że izolacja termiczna zaczyna się od 30 cm styropianu od gruntu, 30 cm wełny w ścianie, 50 cm w dachu… To daje ogromne korzyści i zimą i latem – a tu na forum ( może Pan to sprawdzić) więcej miejsca poświęca się „cudownemu gwc niż izolacji. A wręcz minimalną grubość izolacji zwalcza się. "Miej proporcjum mocium Panie"


nie pie... pan głupot, na tej swojej stronce jak wół żeś pan wpakował:
Cytat

Skuteczna izolacja musi być w podłodze, ścianie i dachu jednakowo gruba (20-30 cm wełny czy styropianu


nie mówiąc już o tych wacikach na m2

więc łżesz pan mocium panie

a tu na forum, to się mówi o tym, o co się pyta, niekoniecznie ma być tylko o niecentralnym zadaniowym

czyli elektrycznym z termostatem
Link do komentarza
Gość arturo72
Może podepnę się pod temat bo mam podobną kwestię a mianowicie będę robił GWC rurowy pod płytą fundamentową.
Nie będzie to jakis super rozbudowany wymiennik ale ot tak,żeby reku nie przymarzł,tak myślę 20 max 40m
(rura fi 110)
Link do komentarza
arturo72, to bez sensu
fi 110 spowoduje znaczne odpry a co za tym idzie straty ciśnienia
poza tym 20 max 40m - to powinno wynikać z rodzaju gruntu (suchy piach wolniej odbiera/oddaje ciepło niż glina)
poza tym skoro fi 110 to pewnie zwykłe PCV? obawiam się, że przepuszczalność ciepna tych rur nie jest odpowiednia a i sztywność niezbyt
Link do komentarza
Cytat

arturo72, to bez sensu
fi 110 spowoduje znaczne odpry a co za tym idzie straty ciśnienia
poza tym 20 max 40m - to powinno wynikać z rodzaju gruntu (suchy piach wolniej odbiera/oddaje ciepło niż glina)
poza tym skoro fi 110 to pewnie zwykłe PCV? obawiam się, że przepuszczalność ciepna tych rur nie jest odpowiednia a i sztywność niezbyt


Przy 100 /300m3/h to zupełnie pomijalne opory . Powierzchnia 90% wymienników plastikowych to 20m2 czyli tyle ile 30 m rury fi 200. Wielokrotnie sprawdzone optimum ( więcej już nic nie daje ) to dla suchego piachu 10mb fi 200 na każde 100m3/h centrali.
Link do komentarza

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Ja bym chciał zobaczyć to rozrysowane przynajmniej na jakimś szkicu naniesionym na rzut pomieszczenia. Tak aby było widać wzajemny układ rur oraz ich długość. Bo może się okazać, że chociażby robienie cyrkulacji całkiem mija się z celem, jeżeli odległości są małe.  W dużej mierze zgadzam się z Podczytywaczem, ale nie we wszystkim.  Rzeczywiście nie ma sensu komplikowanie ponad miarę. Zwykle im prościej, tym lepiej. Łatwiej potem wszystko ogarnąć i uniknąć błędów. Natomiast w większości sytuacji dawałbym jednak otulinę również na rury z zimną wodą. Bo bez niej z czasem potrafią się robić ciemne smugi na cienkiej warstwie tynku na rurach. Ponadto otulina zapewnia swego rodzaju dylatację pomiędzy rurą i tynkiem.  Natomiast co do średnicy rur, to zastosowanie np. PEX 20 mm ma jednak sens, nawet jeżeli na wyjściu ze zbiornika mamy króciec 1/2 cala. Po pierwsze, PEX ma tragicznie małe przekroje samych złączek. Przy PEX 16 mm faktyczny przelot zostaje mniej więcej grubości ołówka. Jeżeli mamy kilka takich zwężek poczynając od rozdzielacza to zaczyna się robić słabo. Można to w pewnym stopniu skompensować używając właśnie rur o większej średnicy. Do prysznica i wanny PEX 20 mm jest bardzo wskazany. Na ile ostatecznie różnica w ciśnieniu i przepływie wody będzie odczuwalna zależy zarówno od ciśnienia na początku układu jak i liczby złączek oraz długości rur. Ale żeby tu powiedzieć coś więcej jest potrzebny przynajmniej szkic sytuacyjny. 
    • W ścianie z g/k dałbym w otulinie.   Rozumiem, że w bruździe i ściana ma być oklejona płytą g/k... Tu będzie znikoma możliwość kondensacji, bo dostęp pary wodnej będzie minimalny...
    • Najwyraźniej jednak wentylacja nie jest wystarczająco skuteczna, skoro ościeżnica "puchnie" od wilgoci. Podejrzewam, że wentylator w łazience blokuje przepływ powietrza, gdy jest wyłączony. Tam powinna być założona powiększona kratka, tak aby powietrze mogło normalnie przepływać obok wentylatora. Podobne stosuje się do podłączenia okapów. Dlatego trzeba szukać ich jako kratek do okapów albo kratek podwójnych.   
    • No właśnie na wszystkich materiałach i filmach widziałem w otulinie dla zimnej wody, dlatego pytam. Zamówiłem otulinę 15/6 ale może i ta okazać się względnie duża, gdyż ta ścianka działowa jest bardzo chuda i nie chce w niej za bardzo bruzdować. A rury pex 16mm będą pod g-k(1.25cm) więc pytanie czy Ty byś dawał @podczytywacz? Dzięki za wcześniejszą wypowiedź.
    • Jeśli było impregnowane, to tak mocno nie nasiąknie wilgocią i nic specjalnego się nie stanie. Natomiast jeśli impregnowane nie było, to przy takiej pogodzie jak teraz trochę nasiąknie i w przypadku pokrycia dach, trzeba będzie zadbać o wietrzenie, aby wyschło. Co potrwa parę miesięcy.  Trwałych szkód być nie powinno, o ile drewno nie leży bezpośrednio na ziemi, albo nie jest szczelnie owinięte. Musi mieć dostęp powietrza i najlepiej przewiew. Mróz drewnu nie szkodzi, na odwrót. Spowalnia lub wstrzymuje procesy gnicia.
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...